نظر منتشر شده
۳۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 389831
بررسی سوانح رانندگی در جاده‌های کشور؛
شهریور ماهِ خون
بخش اجتماعی الف، ۱۷ شهریور ۹۵
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۵۰
ساعت یک و چهل‌و‌یک دقیقه بامدادِ روز چهاردهم شهریور در محور کرج-قزوین تصادف شدیدی اتفاق افتاد. سه خودروی سمند و یک خودروی وانت‌پیکان با یکدیگر برخورد کردند. ده نفر در این حادثه مصدوم شدند و دوکُشته نیز به جمع دیگر قربانیان حوادث رانندگی در شهریورماه پیوستند.

این اتفاق یکی از هزاران اتفاق تلخ و هر روزه جاده‌های کشور است که حالا به موضوعی تکراری تبدیل شده‌است.

حالا تعطیلات به روزهای پایانی خود رسیده و بسیاری از شهروندان آماده می‌شوند تا نیمه‌دوم سال را با رفتن فرزندانشان به مدرسه یا دانشگاه آغاز کنند، فرصت زیادی برای استفاده از تعطیلات نمانده و احتمالا به همین دلیل است که عده‌ای سعی می‌کنند هرطور که شده به مسافرت بروند، سفرهایی که آمارها نشان می‌دهد هرچه شهریور به روزهای پایانی‌اش نزدیک می‌شود، پرحادثه می‌شوند.

آمار پزشکی قانونی و پلیس راهور نشان می‌دهد آمار مرگ و میر حوادث رانندگی در ماه شهریور افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند، به طوری که در ۱۱ سال گذشته، یعنی از سال ۸۴ تا کنون شهریور مرگبارترین ماه در جاده‌های کشور بوده و طی این ۱۱ سال ۲۵ هزار و ۸۴۶ نفر تنها در ماه شهریور به علت تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

به عبارتی با تقسیم شمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی شهریورهای ۱۱ سال گذشته بر تعداد تعداد روزهای شهریور در ۱۱ سال مشخص می‌شود که طی این مدت به طور میانگین روزانه ۷۵ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند.

این آمار گرچه از سال ۸۵ به بعد در مجموع روند روبه‌کاهش داشته است اما همچنان میانگین آن از دیگر ماه‌های سال و حتی از طرح نوروزی نیز بیشتر است تا همچنان شهریور مرگ‌بارترین ماه جاده‌های کشور باشد. بر اساس آماری که پزشکی قانونی در اختیار ایسنا قرار داده در سال ۸۴، ۳۱۶۲ نفر، در سال ۸۵، ۳۲۴۰ نفر، در سال ۸۶، ۲۴۳۷ نفر، در سال ۸۷ ۲۳۳۵ نفر، در سال، ۸۸ ۲۲۴۸ نفر، در سال ۸۹، ۲۴۴۹ نفر، در سال ۹۰ ، ۲۱۶۶ نفر، در سال ۹۱ ۲۰۶۹ نفر و در سال ۹۲، ۲۲۰۵ نفر در حوادث رانندگی شهریور ماه مصدوم شده‌اند.

از سال ۹۳، آمار جانباختگان حوادث رانندگی در شهریور ماه به زیر ۲۰۰۰ کشته رسید اما همچنان بیشترین جانباختگان در طول ماه‌های سال را به خود اختصاص داد، به طوری که در شهریور سال ۹۳، ۱۸۱۷ نفر و در شهریور سال ۹۴، ۱۷۱۸ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند و حالا علامت سوالی بزرگ مقابل آمار جانبخانگان حوادث رانندگی در شهریور امسال قرار گرفته و معلوم نیست با پایان تایستان ۹۵ چه عددی در مقابل کشته‌شدگان حوادث رانندگی شهریور خواهد نشست، اما آنطور که سردار تقی مهری، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفته است تنها در ۱۰ روز ابتدایی شهریور ۱۸۰ تن در صحنه تصادفات جان خود را از دست داده‌اند که این به جز آمار مجروحانی است که در مسیر انتقال به بیمارستان و یا در بیمارستان فوت می‌کنند که معمولا تفاوت رقمی زیادی ندارد و می‌توان با رعایت نکاتی ساده در رانندگی آن را کاهش داد.

بیشترین علل وقوع حوادث رانندگی در شهریور ماه
سرهنگ محمد حسین حمیدی، فرمانده پلیس راه کشور در گفت‌وگو با ایسنا از این راهکارها می‌گوید. او بیشترین علل وقوع حوادث رانندگی در شهریور ماه ۹۴ را عدم توجه به جلو با ۳۳.۵ درصد، تخطی از سرعت مطمئنه با ۲۰.۱ درصد، انحراف به چپ با ۱۶.۸ درصد، عدم رعایت حق تقدم عبور با ۱۴.۹ درصد و خستگی و خواب‌آلودگی رانندگی با ۵.۵ درصد اعلام کرد و گفت: این آمار تقریبا در هر سال با همین نسبت تکرار می‌شود و همانطور که پیداست عامل انسانی باعث بروز آن است، بنابراین موارد ساده‌ای همچون خواب کافی راننده، استراحت به ازای هر یک ساعت و نیم تا دو ساعت رانندگی و ... می‌تواند منجر به کاهش این تصادفات شود.

فرمانده پلیس راه‌ کشور همچنین علت شکل‌گیری بیش از ۵۶ درصد از تصادفات رانندگی را خودروهای سواری اعلام کرد و گفت: همواره یکی از نگرانی‌های پلیس در طرح تابستانه اجرای این طرح در روزهای پایانی طرح است، طرح تابستانه پلیس راه در جاده‌های کشور تا سوم مهرماه ادامه خواهد داشت و ما در روزهای باقی مانده با بسیاری از دستگاه‌ها از جمله اورژانس، هلال احمر، امداد خودرو و ... هماهنگی‌هایی را انجام داده‌ایم تا توان خود را افزایش دهند، در پلیس راه نیز شمار نیروها و عوامل را افزایش داده‌ایم و با تخلفات به خصوص تخلفات حادثه ساز بدون اغماض برخورد می‌شود.

حمیدی درباره ساعت پیک وقوع تصادفات نیز به ایسنا گفت: بر اساس آمارهای ما بیشترین تصادفات مرگبار بین ساعات ۱۲ تا ۲۰ رخ داده است، بر این اساس هشت درصد از تصادفات بین ساعات یک تا چهار بامداد، هشت درصد بین ساعات چهار بامداد تا هشت صبح و ۱۶ درصد تصادفات بین ساعات هشت صبح تا ۱۲ رخ داده است. ۲۱ درصد تصادفات نیز بین ساعات ۱۲ تا ۱۶ و ۲۶ درصد نیز بین ساعات ۱۶ تا ۲۰ رخ داده است و معادل ۲۰ درصد از تصادفات هم بین ساعات ۲۰ تا ۲۴ رخ داده است.

مرگ در ۳۰ کیلومتری مقصد
وی افزود:‌ عامل دیگری که در تصادفات دخیل است، نزدیکی به شهرهاست، آمارهای ما نشان می‌دهد که ۶۶ درصد تصادفات در شهریور ماه سال گذشته در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ داده است، این یعنی راننده با تصور اینکه به مقصد نزدیک شده یا وارد شهر شده است توجه کافی به مسیر خود نداشته یا نسبت به عواملی چون خستگی و خواب آلودگی بی اعتنا باشد. همچنین چون در نزدیکی شهرها رفت و آمد بیشتر می‌شود رانندگان با همان سرعتی که در جاده حرکت بودند وارد این محیط شده و همین امر نیز باعث بروز تصادف می‌شود.

مردمی که قربانی‌اند
همچنین آرمان شهرکی –پژوهشگر اجتماعی- در تحلیل چگونگی رخ‌دادن تصادفات در ایران بیان کرده که مشکل عمده ما در سوانج بیش از همه خدمات است و مردم قربانیان این خدمات هستند.

او در گفتگو با فرارو،معتقد است اگر چه عوامل انسانی نقش زیادی در تصادفات دارند، اما در نهایت همین عوامل انسانی نیز ناشی از انواع خدمات رفاهی و اجتماعی‌ای هستند که در جامعه وجود دارند.

در همین راستا می‌توان به آماری اشاره کرد که سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده‌است. این سازمان گفته ۷۰ درصد از کسانی که جانشان را از دست می‌دهند کم‌سواد و یا بی‌سواد هستند.

به گفته کارشناسان مسئله سواد و کم‌توان مالی جزو دلایل غیرمستقیمی است که بر رانندگی اثر گذاشته‌اند.

طبق آمار، پراید بیشترین آمار تصادف را به خود اختصاص داده‌است. این در حالی‌ که پراید بیشترین آمار استفاده توسط مردم را دارد. همچنین قیمت کمِ آن سبب شده که اقشار کم‌توان‌تر از این خودرو استفاده کنند.

بنابراین جامعه‌شناسان معتقدند افرادی که از سرمایه‌هایِ اجتماعی‌ پایین‌تری در زمینه تحصیلات و درآمد برخوردارند از ابزار و وسایلی استفاده خواهند کرد که گویای این سرمایه اجتماعی است.

درنتیجه به گفته آن‌ها و آنچه سازمان‌های مربوطه عنوان می‌کنند، یکی از دلایل اینکه آمار تصادف پراید در میان دیگر خودروها بالاتر است به افرادی برمی‌گردد که آن را خریداری کرده‌اند و عمدتا از اقشار کم‌درآمد و افرادی با تحصیلات کمتر هستند.

البته مسئولان از کاهش آمار در این زمینه می‌گویند. آنها دلیل این کاهش را اطلاع‌رسانی به مردم و آگاه‌تر شدن آن‌ها می‌دانند.

هرچند که گفته می‌شود آمار تصادف در کشور نسبت به سال گذشته بیش از دو درصد کاهش داشته اما بررسی‌های جهانی و نظر کارشناسان و مسئولان بر این است که باز هم با آماری بسیار بالا روبرو هستیم.

سازمان بهداشت جهانی در گزارشی گفته تصادفات رانندگی تا سال ۲۰۲۰ یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ‌ومیر در کشورهایی است که درآمد سرانه پایینی دارند.

به همین علت سازمان ملل تا ده‌سال تا سالِ ۲۰۲۰ را دهه اقدام در مورد امنیت جاده‌ها نام‌گذاری کرده است.

تابستان رو به پایان است، سفرهای تابستانی‌می‌تواند ایمن‌تر باشد، اگر به چند نکته ساده توجه شود، هرکدام از ما که قصد سفر در روزهای باقی مانده از تابستان را داریم، می‌توانیم با یک بی‌احتیاطی در رانندگی یا حتی یک تعارف در دادن تذکر به راننده متخلف یک نفر از آماری باشیم که پزشکی قانونی سال آینده از جانباختگان حوادث رانندگی شهریور ۹۵ اعلام خواهد کرد.
 
کلمات کلیدی : تصادف+کشته+حوادث رانندگی
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۱۷:۵۴:۴۶
عدم فرهنگ رانندگي و بي خردي رانندگان و همچنين عدم طرح ضربتي جهت ابطال گواهينامه اين گونه افراد نتيجه اي بهتر ندارد.... (3924724) (alef-13)
 
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۸ ۰۰:۰۵:۰۶
در درستی حرف شما هیچ شکی نیست، اما تمام اتومبیل هایی که عزیزان هموطن جان خودشون رو از دست دادند، اگر استانداردی در حد تویوتا ژاپنی داشتند، فکر میکنید این آمار چقدر کم میشد؟
این همه نیروی کار از بین میره، این همه هزینه های سربار رو دست جامعه به خاطر نقص عضو شدن توی حوادث میمونه، به نظرتون سر جمع معادل چقدر سود کارخونه های خودرو سازی برای دولت ماست؟ (3925267) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۸ ۲۱:۲۹:۰۰
دوست عزیز ماضین خارجی هم زیر پای هموطنان باشه به همون نسبت تندتر میرونن ببینید دو تا بحث ما داریم:
1-علل بروز تصادف
2-علل بالا بودن کشته های بعد تصادف
اگر تصادف نکنیم بحث اینکه کدوم ماشین سفت تره پیش نمیاد. همیشه دوستان این دو بحث رو با هم قاطی میکنن. علل تصادفات هم تخلفات رانندگی است در این مورد شک نکنید
در مورد بحث دوم الان ماشینهای ما بی کیفیت هستند و در این هم هیچکس بحثی نداره و همه میگن باید با کیفیت تر بشن اما تا اون زمان و با علم به اینکه ماشینهامون کیفیت ندارن نباید تخلف کنیم که بحث کشته بعد تصادف هم پیش نیاد (3926705) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۲۰ ۱۲:۲۰:۳۵
علت افزایش آمار امسال اون 120 هزار خودروی فله ای که خودروسازا به مردم انداختن هم هست (3928886) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۱۷:۵۵:۱۱
تمام دلایلی که در این مقاله ذکر شده است صحیح است. اما اینها دلایل رده دوم و یا سوم هستند و زیرمجموعه دلایل اصلی تر مانند "سرخوردگی اجتماعی". به این معنی که افراد در بسیاری موارد،به طور ناخودآگاه، رانندگی را محلی برای تخلیه روانی فشارها و سرخوردگی های زندگیشان میدانند. به عبارتی خود را حاکم بر اتومبیلشان و ماشین و جاده را وسایلی برای فرمانبرداری. پس بی مهابا به آن فرمان میدهند تا در کارزار جاده و خیابان برنده مطلق باشند. تا به دیگران در ذهن خود بگویند " من هستم". حس پیروزی ناشی از رقابت با افرادی که نمیشناسند و جلو افتادن از آنها، حتی با رقابت کسانی که مسیرهایشان یکی نیست، موجب ارضای روانی افراد می شود. البته این عامل سرخوردگی اجتماعی نیز خود معلول دیگر عوامل است که به ساختار اجتماع و ... بر میگردد. و طبیعتا تا این عوامل اصلی برطرف نشود، هرچه در رفع عوامل دسته دو و سه تلاش کنیم چندان فایده ای ندارد و اثر قابل توجهی نخواهد داشت. افسوس و صد افسوس..... (3924726) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۱۸:۱۴:۴۰
چه ربطی داره، یعنی هرکی بهش فشار میاد، باید سر یکی دیگه خالی کنه، خوب اونوقت اگه فشار زیاد شه، حتما باید آدم هم بکشه تا تخلیه شود ؟؟؟؟؟؟؟؟

همین حرفهاست که باعث شده آمار جرم بالا بره، اتفاقا اگر مانند کشورهای پیشرفته پلیس بسیار سختگیر و خشن باشد،‌ آمار جنایت و خلاف و قانون شکنی به شدت کم میشود.

نمونه اش، اجباری شدن کمربند ایمنی که تا چند سال پلیس به شدت سخت گرفت و الان همه اتوماتیک کمربند ایمنی را میبندند

یا

آن زمانی که گشت نامحسوس پلیس یعنی همان زانتیاهای سفید فعال بود، آمار تصادفات و رانندگی پخطر به شدت کم شد که این نشان میدهد در برخی موارد پلیس و قانونگذار باید خشن و قاطع باشد و به هیچ وجه کوتاه نیاید چون اگر کوتاه بیاید نتیجه اش میشود اینی که در جامعه میبینیم. (3924770) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۱۸:۱۵:۲۴
اگر گواهینامه متخلفین را باطل کنند، همه چیز خودبه خود حل میشود. (3924771) (alef-13)
 
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۱۷:۵۵:۳۱
باتوجه باینکه بیشترین آمار تصادف مربوط به پراید با رانندگی نامناسب می باشد و باتوجه باینکه پراید خودرو شهری می باشد و یکی از دلایل تصادفات رعایت نکردن فاصله و سرعت زیاد می باشد پیشنهاد می شود سنسور رعایت فاصله با خودرو جلو بر روی پرایدهای تولید شده نصب شود. (3924728) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۱۷:۵۵:۳۶
خودرو روی شخصیت فرد هم تاثیر میذاره من ندیدم راننده یکخودرو مدل بالا تو خیابون تف کنه یا ویراژ بده 99 درصد خیلی اهسته میرن ولی پراید و پیکان وانت رو چه عرض کنم کلا قانون براشون کشکه (3924729) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۱۸:۱۱:۳۳
شما ندیدی ولی ما تا دلت بخوهد ما دیدیم.

اتفاقا یکبار میخواستم ببینم راننده یک بنز پانصد میلیونی که در حال سیگار کشیدن بود، آیا ته سیگارش را به بیرون از خودرو پرت میکند یا نه و مدتی با ماشین خودم تعقیبش کردم و بعد از چند دقیقه دیدم که بله، ته سیگارش را به بیرون خودرو پرت کرد و گازش را گرفت و رفت.

پس اینکار هیچ ربطی به مدل خودرو ندارد. (3924765) (alef-13)
 
برزو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۲۱:۵۳:۲۴
شما دیگه خیلی بیکار بودی!! (3925059) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۲۳:۴۷:۰۲
نه ما هم ندیدیم پس جو بیخودی نده (3925236) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۱۹:۵۱:۱۷
شما مثل اینکه تا حالا پشت پراید نشستی . مرد مومن پراید که جون نداره راه بره . از اون بدتر پیکان وانت . باز اگه میگفتی نیسان آبی باز یه چیزی. در ضمن من بارها و بارها شاهد بودم راننده های این ماشینهای کره ای هیوندا و کیا که اتوبان رو با پیست اشتباه گرفتن (3924914) (alef-11)
 
صدیاف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۲۱:۵۷:۲۱
یه مشت تازه بدوران رسیده هر کاری بخوان میکنن
شما یا واژه تاثیر رو نمیدونی یا ماشین مدل بالا رو (3925064) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۸ ۰۸:۵۸:۱۰
اتفاقاً هرز کشتن تو خیابونا و ترافیک ایجادکردن و مزاحمت برای نوامیس مردم و دور ورر کردن شب ونصف شب و زدن به تیر برق و معلق زدن با سرعت بالا و...مربوط به همین مدل بالا هاست ، یه نگاه به آمار همین سایت بنداز (3925476) (alef-13)
 
دانا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۱۷:۵۵:۴۷
تا وقتی که مسئولین ... به فکر منفعت خودشون باشند و بخوان ماشین های بی کیفیت را به هر عنوان (وام..)به مردم غالب کنند و خودشون سوار ماشین های خارجی شوند همینطوره چرا تعرفه واردات خودرو را کم نمی کنن تا خودرو سازان برای رقابت هم که شده کیفیت خودروهای داخلی را بالا ببرند نه اینکه جای آنتن آنرا عوض کنند... و با نام جدید بفروشن سالانه این قدر تلفات داریم بعلاوه اینکه خیلی معلول و زخمی و چقدر تلفات مالی چرا به فکر نمی باشید . (3924731) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۱۷:۵۵:۵۹
زنده باد مدیر عامل سایپا و ایران خودرو و وزیر صنعت معدن!!!!! (3924733) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۱۸:۱۸:۱۷
چه ربطی داره، راننده بی فرهنگ و پرخطر ایران خودرو و سایپا که هیچ با پورشه و مازراتی و پرادو و بی ام دبلیو هم که رانندگی کنه جان دیگران را به خطر میاندازد که نمونه اش در همین چند تصادف اخیر خودروهای لوکس مشخص بود.

دلیل اینکه سمند و پراید بیشتر در چشم هستند بخاطر ارزانی قیمت آن و تعداد بسیار بیشتر آن نسبت به خودروهای لوکس و گرانقیمت است

باور کنید اگر ملت به جای پراید و سمند سوار همین خودروهای گرانقیمت و تندرو بودند، آمار تصادفات بسیار بسیار بیشتر میشد چون این ماشینهای لوکس بسیار پرشتاب و پرسرعت هستند.

بهتر است به جای شعار و تقصیر این و آن انداختن، فرهنگ خود را بالا ببرید. (3924778) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۲۲:۱۱:۲۰
اقا پراید و...ماشینای خوبی نیستن کسی از اینها حمایت نمیکنه ولی شما که اینو میدونین چرا اینطوری رانندگی می کنید؟ مگه نمیگید ناامن هستن؟ عقل حکم میکنه ادم ماشین بی کیفیت رو درست برونه
همه چی رو نندازیم گردن عوامل دیگه یه کم به خودمون و رفتارمون هم نگاه کنیم (3925082) (alef-11)
 
Estonia
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۲۳:۳۸:۳۳
باز هم فرافکنی. (3925220) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۱۸:۱۰:۰۳
دلیل اصلی فقط بی فرهنگی رانندگان.

مطمئن باشید راننده ای که در زمان رانندگی با تلفن همراه صحبت میکند یا آشغال و ته سیگار به بیرون خودرو پرتاب میکند، به اصول و قوانین رانندگی هم احترام نخواهد گذاشت و مسبب تصادف خواهد شد.

اگر گواهینامه چند نفر از این متخلفان باطل شود برای همیشه، دیگران حساب کار دستشان میاید. چاره جریمه نیست، چاره باطل کردن گواهینامه است. (3924758) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۱۹:۲۱:۴۱
به نظر من باید عبور و مرور کامیون ها و تریلی ها با شاسی بلند و باز در جاده ها ممنوع بشه . در صورتی که به هر دلیل با این ماشینها از عقب تصادفی صورت پذیرد قسمت موتوری سواری از زیر شاسی بلند اینها عبور کرده و اتومبیل با ستون به بدنه محکم آنها برخورد کرده و در دم همه سرنشینان سواری کشته می شوند .در اروپا این مشکل حل شده و شاسی ماشینهای سنگین کوتاه شده اند. (3924879) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۲۰:۰۷:۴۰
تا وقتی که خودروهای ایرانی کیفیتشون این باشه از این شهریورها و فروردین های خونین زیاد داریم. (3924932) (alef-3)
 
علی
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۲۰:۳۴:۵۱
اختلالات روانی ناشی از خانواده و اجتماع وبی پولی و بیکاری و خود بزرگ بینی راننده در اجتماع و مغرور بودن راننده و.. همه اینها نتیجه اش فشار بر پدال گاز و کشته شدن افراد (3924965) (alef-3)
 
آریو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۸ ۰۶:۴۹:۵۴
اتفاقا راننده های خودروهای گرانقیمت خلافشون بیشتره. ۳ هفته پیش راننده خودروی بنز ۳۰۰ میلیونی که کراوات هم زده بود به همراه خانوم بی حجاب خودش سرکوچه ای در منطقه کمالشهر توقف کردند و راننده ازخودرو بیرون آمد و یک کیسه بزرگ پر از آشغال را جلوی چشم من داخل جوب آب انداخت و رفت درصورتیکه کانتینر آشغال حدود ۳ متری او بود. من اعتراض هم کردم به من گفت برو بابا حال نداری. من هم به او گفتم (نه همین لباس و خودروی زیباست نشان آدمییت). (3925376) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۸ ۱۰:۲۷:۴۷
پل صدر جايى كه دوربين نداره تخلفات بعضى از ارنندگان موجب ايجاد ترافيك (بعنوان نمونه ) در غرب اگر جريمه ها بالا نبود مطمئن باشيد همين أمار داشتن اند غير از فرهنك جريمه و نصب دوربين ها در مناطق كه احتمال گروه خوردن ترافيك يا ايجاد حادثه دارد يكى از راه ها كم كردم تصادفات و ترافيك است با تشكر (3925642) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۸ ۱۱:۰۲:۰۱
طوری نیس (3925716) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۸ ۱۱:۰۲:۰۱
وقتي طرف سوار پرايد هست كه بدنش مثل قوطي روغن نباتيه با سرعت 14 تا راه ميره بايد هم اين بلا سرش بياد اكثرا روستايي و دهاتي هستند (3925717) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۶-۱۸ ۱۳:۱۰:۳۸
حتي اگر آمار تصادفات بالا باشد ، نبايد آمار تلفات در اين حد باشد ،
فرهنگ سازي ، رانندگي درست ، احترام به قوانين همه در جاي خود محترم ، اما ضعف بدنه ، سيستم فرمان و ترمز اتومبيل ها نقش مهمي در كشته شدن هموطنانمان دارند ، چرا با هر برخوردي چند نفر كشته مي شوند ؟

اگر اصرار داريم خودرو را در داخل با تكنولوژي قرن گذشته و قيمتي گزاف به مردم بفروشيم حداقل امنيت جاني آنها را حفظ كنيم (3925970) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۸ ۱۴:۴۷:۱۴
بهتر است طرح جديدي بر گرفته از تجارب علمي و عملي كشورهاي كه موفق شده اند كه حوادث را كاهش دهند تهيه ابتدأ فرهنگ سازي و سپس اجرا شود، (3926201) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۸ ۱۸:۲۸:۰۶
خودروی پراید به نسبت بقیه خودروهای جدید هیچ گونه امکانات هشداری و حتی امنیت برای سرنشینان داخل خودرو ندارد . اولا باید تولیدش برای همیشه متوقف شود و ثانیا خودروهایی که جدیدا تولید میشود باید امکانات هشدار های برخورد چه از جلو و عقب را داشته باشد تا خطاهای راننده در حوادث کاهش یابد (3926528) (alef-11)
 
جعفری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۹ ۱۰:۱۸:۳۳
وقتی پلیس کار ذاتی وقانونی خودشو ول کرده میخواد سند خودرو انتقال بده بهتر ازین نمیشه (3927203) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.