نظر منتشر شده
۶۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 198987
اظهارات تکان‌دهنده درباره سانحه مرگبار اتوبوس‌ها
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۷
رییس سابق پلیس راهور تهران با مقصر دانستن شرکت تولیدکننده اتوبوس‌های اسکانیا در حادثه مرگبار اخیر، از عملکرد پلیس، سازمان ملی استاندارد و وزارت راه و شهرسازی در این حوزه انتقاد کرد.
 
سیدهادی هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مقصر اول در حادثه تصادف مرگبار اتوبوس‌های اسکانیا شرکت تعاونی مسافربری مربوطه، مقصر دوم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و مقصر سوم پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و همچنین شرکت خودروساز است. وی با بیان این‌که طبق قانون، شرکت‌های تعاونی حمل و نقل بار و مسافر باید دارای مدیر فنی باشند، خاطرنشان کرد: وظیفه این مدیر فنی، بررسی صحت ایمنی خودرو از سپر جلو تا عقب، قبل از مسافرگیری یا بارگیری آن است.
 
شرکتهای حمل بار و مسافر به وظایف‌شان عمل نمی‌کنند
 هاشمی با بیان این‌که در این بازدیدها مدیر فنی باید سلامت خودرو، تایر، دیگر بخش‌های فنی و همچنین صحت سلامت جسمی و روانی راننده را تایید کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت‌های تعاونی حمل بار و مسافر، یا کلا فاقد مدیر فنی هستند یا این که مهر مدیر فنی در دست اپراتوری است که بلیت را به مسافران فروخته یا بارنامه را به راننده کامیون تحویل می‌دهد.
 
وی ادامه داد: در بسیاری از موارد شرکت مسافربری که مسافر به راننده می‌دهد، نه اتوبوس و نه راننده را رویت نمی‌کند. در بسیاری از موارد نیز راننده اتوبوس راننده اصلی نبوده و فرد دیگری به جای او فعالیت می‌کند. رییس سابق پلیس راهور تهران افزود: گاها دیده شده که در چنین مواردی، پارچه نوشته‌هایی مانند دیدار از مناطق عملیاتی بر جلوی اتوبوس نصب می‌کنند تا با فریب ماموران راهنمایی و رانندگی مانع از بازدید و چک کردن دفترچه کار راننده شوند.
 
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به خودش بیاید
 وی با بیان این‌که در بخش حمل و نقل بار فاجعه بیشتر از شرکت‌های حمل مسافر است، تصریح کرد: در بسیاری از موارد بنگاهی که بارنامه را صادر می‌کند، نه بار را دیده و نه راننده را می‌شناسد. در مواردی نیز راننده بدون چک کردن بار تنها بارنامه را گرفته و حرکت می‌کند. هاشمی ادامه داد: این در حالی است که در تبصره یک ماده 5 آیین‌نامه حمل و نقل عمومی بار و مسافر مصوب هیات دولت و همچنین تبصره ماده 31 این قانون، تمام شرایط و وظایف شرکت‌های حمل و نقل عمومی بار و مسافر و به ویژه ضرورت چک کردن وسیله نقلیه پیش از بارگیری و مسافرگیری قید شده است.
 
وی افزود: بنابراین عدم رعایت این قانون یک قصور عمدی از جانب شرکت‌های عمومی حمل و نقل بار و مسافر بوده و به ویژه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در این موارد قصور داشته و امیدواریم که با چنین حوادثی به خودشان بیایند. این کارشناس تصادفات افزود: در مورد حادثه مرگبار اتوبوس‌های اسکانیا باید گفت که این اتوبوس‌ها دارای شیشه‌های یک تکه بوده و شرکت تولیدکننده برروی هر شیشه یک چکش نصب کرده تا در شرایط بحرانی، مسافران با چکش شیشه را شکسته و فرار کنند.
 
قصور پلیس در کنترل اتوبوس‌های مسافربری
 وی با بیان این‌که هم‌اکنون حتی یک اتوبوس مسافربری بین شهری نیز دیده نمی‌شود که چکش روی شیشه‌های آن نصب باشد،‌ تصریح کرد: این موضوع نقض صریح قانون است که نه پلیس و نه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آن را کنترل نمی‌کنند و پلیس نیز در این زمینه قصور دارد. هاشمی ادامه داد: ‌اتوبوس‌ها دارای یک در در جلو و یکی در عقب هستند اما متاسفانه در اتوبوس‌های مسافربری، معمولا در عقب قفل بوده و محوطه تبدیل به انباری می‌شود؛ در حادثه اخیر نیز مطمئنا در عقب این اتوبوس قفل بوده است در غیر این صورت میزان تلفات تا این حد بالا نبود.
 
نبود چکش و قفل بودن در عقب، علت مرگ سرنشینان
 وی با بیان این‌که در این حادثه پس از آتش سوزی اتوبوس افراد نتوانستند به دلیل نبود چکش شیشه‌ها را شکسته و فرار کنند، خاطرنشان کرد: احتمالا عده‌ای نیز برای خروج به سمت در عقب هجوم بردند اما این در نیز قفل بوده و ناچارا آن قدر در آنجا محبوس شدند تا سوختند.
 
رییس سابق پلیس راهور تهران با بیان این‌که بنابراین پلیس راهنمایی و رانندگی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به دلیل انجام ندادن کنترل‌ها و نظارت‌های لازم در این زمینه مقصرند، خاطرنشان کرد: این داغ بزرگی است که انسان‌هایی در انتهای اتوبوس در شرایطی که سالم بوده‌اند، گیر بیفتند اما به دلیل نبود راه‌های خروجی که در قانون پیش‌بینی شده است، زنده زنده بسوزند و نتوانند نجات پیدا کنند. وی ادامه داد: در این زمینه باید گفت ترکیدن تایر اصولا نباید باعث انحراف به چپ این چنینی و ورود به لاین مقابل شود. بنابراین قصور راننده نیز مطرح بوده و احتمالا اتوبوس از پیش دارای نقص فنی بوده است.
 
واکنش راننده در زمان حادثه مناسب نبوده است
 هاشمی افزود: در این مورد احتمالا سرعت اتوبوس بسیار بالا بوده و راننده هم تمرکز لازم را نداشته است زیرا در جاده صاف و مستقیم، عکس‌العمل مناسب را در زمان ترکیدن تایر از خود بروز نداده است. وی با بیان این‌که راننده‌های اتوبوس بین شهری دارای امنیت شغلی نبوده و یا روی اتوبوس بقیه کار کرده یا مالک هستند، خاطرنشان کرد: قیمت قطعات، لوازم یدکی و تایر در حدی گران شده که با کرایه‌های فعلی فعالیت برای آن‌ها صرفه ندارد بنابراین برای جبران آن گاها بار تجاری نیز حمل می‌کنند که به همین دلیل وزن اتوبوس دو برابر وزن استاندارد آن شده و قدرت سیستم‌های کنترلی از جمله ترمز به حداقل می‌رسد.
 
این کارشناس تصادفات ادامه داد: اتوبوس اسکانیا یک اتوبوس جمع‌آوری شده است. موتور آن از یک جا، قطعه دیگر آن از یک جای دیگر دنیا و اتاق آن نیز تولید جای دیگری است به‌گونه‌ای که باید گفت اتاق آن را با پروفیل ضعیف ساخته‌اند.
 
سیستم برق‌رسانی اتوبوس‌های اسکانیا استاندارد نیست
 وی با بیان این‌که سیستم برق این اتوبوس استاندارد نیست به همین دلیل در حادثه دچار حریق می‌شود، خاطرنشان کرد: قطعات چینی نیز بلای جان ایمنی خودروها شده است. تایر چینی، سیستم برق چینی و ... خودروسازان نیز به دلیل ارزان بودن قطعات بی‌کیفیت چینی از آن‌ها استفاده می‌کنند. هاشمی ادامه داد: نکته مهم دیگر آن است که راننده‌های اتوبوس بین شهری معمولا با عواملی چون اعتیاد، قاچاق، استرس و دغدغه‌های فکری دست و پنجه نرم می‌کنند. علاوه بر آن معمولا راننده‌ها خانم‌ها را در ردیف‌های ابتدایی اتوبوس سوار کرده و در طول راه تمام حواسشان به این خانم‌هاست. به همین دلیل طبق قانون نشستن خانم‌ها در سه ردیف ابتدایی اتوبوس‌های مسافربری ممنوع شده است.
 
وی افزود: پاسگاه‌ها و ماموران نیروی انتظامی باید در جاده‌ها اتوبوس‌ها را به صورت تصادفی کنترل کنند با این حال نظارت و کنترل لازم در این اماکن وجود ندارد در حالی که هم پلیس و هم شرکت تعاونی مسافربری طبق قانون باید مانع نشستن خانم‌ها در سه ردیف ابتدایی اتوبوس‌های مسافربری شوند.
 
تمام نهادهای مرتبط در این حادثه مقصرند
 این کارشناس تصادفات با بیان این‌که در حادثه مرگبار اتوبوس‌های اسکانیا نهادهای مختلف به میزان مختلف نقش داشته‌اند، تصریح کرد: باید گفت مقصر اول شرکت تعاونی مسافربری مربوطه، مقصر دوم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مقصر سوم پلیس راهنمایی و رانندگی و مقصر چهارم پلیس نیروی انتظامی است که در مبادی ایست و بازرسی با قصورهای احتمالی راننده برخورد نکرده‌اند.
 
وی افزود: نبودن چکش برروی شیشه‌های اتوبوس و قفل بودن در عقب باعث سوختن سرنشینان اتوبوس‌های اسکانیا در آتش شده است در حالی که تمام نهادهای ذکر شده طبق قانون موظف به برخورد با این موارد و جلوگیری از تردد این اتوبوس بوده‌اند.  هاشمی اظهار کرد: متاسفانه سازمان ملی استاندارد نیز در این موارد به وظایف خود عمل نمی‌کند. به عنوان مثال در موضوع کامیون‌های هوو و فراز، نقص در سیستم ترمز آنها را مطالعه کردم با این حال خود سازمان ملی استاندارد از آنها دفاع می‌کرد.
 
اتاق و محفظه باطری اتوبوس‌های اسکانیا ضعیف است
 وی با اشاره به نقش شرکت تولیدکننده اتوبوس‌های اسکانیا در حادثه اخیر، اظهار کرد: اتاق این اتوبوس‌ها در داخل کشور ساخته می‌شود. پروفیل‌های به کار رفته در تولید آن‌ها ضعیف بوده و از مواد اولیه سخت و بازدارنده در تولید آن‌ها استفاده نشده است. رییس سابق پلیس راهور تهران ادامه داد: همچنین پروفیل و محفظه نگهدارنده باطری اتوبوس نیز ضعیف است به‌گونه‌ای که در سوانح و ضربه‌ها مقاومت لازم را نداشته و همچنین سیستم برق‌رسانی اتوبوس ضعیف بوده و در حوادث به سرعت اتصالی کرده و آتش می‌گیرد.
 
چرا پلیس اتوبوس‌های اسکانیا را شماره‌گذاری می‌کند؟
 وی با بیان این‌که از همکاران پلیس در راهنمایی و رانندگی درخواست می‌کنم در آرشیو پلیس به سوابق آتش‌سوزی اتوبوس‌های اسکانیا در حدود یک دهه اخیر توجه کنند، تصریح کرد: چرا با وجود چنین سوانحی پلیس این اتوبوس‌ها را همچنان شماره‌گذاری می‌کند در حالی که باید موارد را به دولت، مجلس و سازمان ملی استاندارد اعلام کنند.
 
هاشمی افزود: ضریب ایمنی اتوبوس‌های اسکانیای تولید شده در ایران پایین است آن هم در شرایطی که انبوه‌بر بوده و تعداد زیادی از مسافران را در کشور جابه‌جا می‌کنند. وی در پاسخ به این‌که شرکت‌های بیمه به چه دلیل خودروهای بی‌کیفیت را بیمه می‌کنند؟ تصریح کرد: شرکت‌های بیمه بدشان نمی‌آید خودروهای ایمن را بیمه کنند تا کمترین تصادف و پرداخت خسارت را داشته باشند اما حرفشان به جایی نمی‌رسد. نه می‌توانند حرفشان را به پلیس بگویند نه به استاندارد و نه به دولت. کسی حرفشان را گوش نمی‌کند.
 
پلیس راه به وظایف خود عمل نکرد
 این کارشناس تصادفات تصریح کرد: عدم کنترل فنی اتوبوس پیش از حرکت از سوی مدیر فنی در شرکت تعاونی مسافربری، قصور وزارت راه و شهرسازی در نظارت بر تردد اتوبوس‌های بین شهری، عدم کنترل پلیس راه در مبادی خروجی، نبود چکش برروی شیشه، قفل بودن در عقب و صاف بودن تایر که کنترل تمام آن‌ها از جمله وظایف پلیس راه است، مجموعا منجر به بروز حادثه‌ای شده که طی آن 44 نفر از شهروندان زنده زنده در آتش سوختند.
 
وی در پاسخ به این‌که یکی از مسوولان راهنمایی و رانندگی عدم حضور نماینده پلیس در مراکز معاینه فنی را از جمله دلایل بروز حادثه اخیر دانسته است، اظهار کرد: بنده اعتقادی به حضور پلیس در مراکز معاینه فنی ندارم زیرا پلیس در مراکز معاینه فنی استانداردها را چک نمی‌کند بلکه تنها صحت اسناد مالکیت خودرو را تایید می‌کند.
 
هاشمی با بیان این‌که نباید فضا را پلیسی کنیم و هرکس باید کار خودش را درست انجام دهد، خاطرنشان کرد: پلیس در جاده‌ها حضور داشته و این اختیار را دارد که هر اتوبوس مسافربری را متوقف، مسافران آن را پیاده و حتی پیچ و مهره‌های آن را نیز چک کند اما چرا از این اختیارات قانونی خود استفاده نمی‌کنند؟
 
وی ادامه داد: ‌سارق که خودروی سرقتی را برای معاینه به مراکز معاینه فنی نمی‌برد بنابراین فرمایشات مسوول پلیس راهنمایی و رانندگی درست نیست و اگر پلیس بخواهد وظایفش را درست انجام بدهد، در پاسگاه‌های پلیس راه با حضور تعداد زیادی مامور، تیم‌های گشت محسوس و غیرمحسوس می‌تواند این کار را انجام دهد.
 
افزایش معاینه فنی از دو به پنج سال دشمن ایمنی است
 این کارشناس تصادفات با انتقاد از این که مجلس زمان مراجعه مالکان خودرو به مراکز معاینه فنی را از دو سال به پنج سال افزایش داده است، اظهار کرد: خودروهای ایرانی باید هر شش ماه یکبار معاینه فنی بگیرند. این خیانت بزرگی به کشور است و نمی‌دانم نمایندگان مجلس به که می‌خواستند خدمت کنند اما به عنوان یک کارشناس معتقدم که مصوبه افزایش معاینه فنی از دو به پنج سال دشمن ایمنی است.
 
وی ادامه داد: اگر تعرفه گمرکی حذف شود، خودروسازان همه با هم حتی یک دستگاه خودرو نیز نمی‌توانند در سال بفروشند چرا که از ABS و ایربگ‌های چینی در محصولاتشان استفاده می‌کنند که نبود آن به مراتب بهتر از بودشان است.
 
رییس سابق پلیس راهور تهران با بیان این‌که در خودروسازان بزرگ جهانی مانند پورشه، شورولت، بنز و حتی اسکانیای سوئد، این خودروسازان با ذره‌بین دنبال مشتری می‌گردند، تصریح کرد: اما در این ایران مردم باید با التماس خودرو بخرند بنابراین دولت به دنبال منافع مردم است یا خودروسازان؟!
 
دولت در راس مافیای خودروسازی قرار دارد
 وی ادامه داد: من معتقدم ایرانی‌ها حاضرند ماهی چند هزار تومان به حسابی واریز کنند تا حقوق کارگران خودروسازی پرداخت شود اما در مقابل خودروی با کیفیت نیز وارد کشور شود. در راس مافیای خودروسازی، دولت قرار دارد چرا که دولت با این تخلفات برخورد نمی‌کند. هاشمی افزود: یک مهندس ضد ایرانی در زمان مدیریت منطقی در ایران خودرو پیشنهاد کرد که اگر قطعه کنیسر را برداریم 250 هزار تومان صرفه‌جویی می‌شود بنابراین به جای کنیسر، یک شلنگ آویزان کردند که موجب ورود گاز بنزن به هوا می‌شود.
 
وی با بیان این‌که بنزین هنگام تبدیل شدن به گاز ازدیاد حجم پیدا کرده و در قطعه کنیسر باید دوباره به مایع تبدیل شده و وارد مخزن شود، خاطرنشان کرد: میزان گاز بنزن در هوا در شهر تهران 300 برابر حد استاندارد آن است. ما در زمان خود به این موضوع اعتراض کردیم اما وزارت صنایع گفت در کار تخصصی ما دخالت نکنید. ما نیز گفتیم ما مدعی هستیم زیرا نیروهای ما در خیابان‌ها آسیب می‌بینند.
 
خودروسازان از خدا بترسند
 این کارشناس تصادفات با بیان این‌که در پایتخت کشور سازمان حفاظت محیط زیست افتخارش این است که با خودروسازان همدستی کند، تصریح کرد: در شهر تهران که سران نظام نیز در آن زندگی می‌کنند میزان آلودگی هوا و سمومی چون بنزن نباید در این حد باشد. امیدواریم تمام دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند تا شاهد مشکلات این چنینی نباشیم.
 
هاشمی تصریح کرد: خودروسازان باید از خدا بترسند. چه قدر باید کشته بدهیم تا از شرمندگی خودروسازان در بیاییم. بنابراین تنها راه چاره از میان رفتن رانت و برداشته شدن تعرفه است تا مانند دیگر کشورها واردات خودرو به روال عادی و طبیعی باز گردد و خودروسازان داخلی جای خود را پیدا کنند.
 
كيان
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۰:۵۶:۰۷
درود بر شرفت سرهنگ زدي توي خال دقيق دقيق گفتي مشكل اصلي شركتهاي مسافربري هستند كه مدير فني صوري و فرمايشي دارند. (1648541) (alef-10)
 
Abulghasem
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۰:۵۶:۵۵
اگر اظهارات تکان دهنده این است که کسی به وظیفه اش عمل نمیکند، این چه تکان دهنده ایست؟ تکان دهنده زمانی است که آدم عاقلی مدعی خلاف آن باشــد. (1648543) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۱:۰۱:۵۶
حق را گفت (1648549) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۱:۰۳:۳۸
درستش همینه! اصولاً در رخداد یک واقعه که عوامل مختلفی درگیرند همه کم و زیاد مقصرند لذا شایسته است در اولین قدم بابت قصور عذرخواهی شده و اقدامات جبرانی و اصلاحی انجام شود . (1648554) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۱:۰۸:۱۵
احسنت
خودرو سازان از خدا بترسید (1648566) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۱:۱۰:۰۲
سلام
کنترل پلیس راه بر سرعت و نحوه رانندگی اتوبوسهای بین شهری بسیار ضعیف تر از سالهای قبل شده است (1648575) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۱:۲۳:۲۸
بحث اشتغال خودروسازان دروغي بيش نيست ، (1648610) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۱:۲۴:۲۵
درود بر تو کارشناس با وجدان که بدون هیچ ترسی و رودربایسی حرفهای حق را زدی ما مردم قدر شما کارشناسان با وجدان را میدانیم (1648612) (alef-10)
 
احمد
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۱:۲۵:۱۹
من دهها بار سوار این اتوبوسها در مسیر اصفهان تهران شده ام و همیشه دیده ام که جای مخصوص چکش خالی است.. حالا واقعا احساس عذاب وجدان میکنم که چرا هیچ وقت به عنوان یک شهروند به پلیس راه، به یک مسئول نظارتی، به یک سایت خبری، به هیج جا اعتراضی نکرده ام... آیا اگر عده ای از ما که می توانیم، به نوبه خود اعتراض کنیم این مشکلات کمتر نمی شود؟... به نظر من یک مشکل عمیقی که در فرهنگ ما ایرانی ها رسوخ کرده این است که بی تفاوت شده ایم... هر جای دنیا که تغییری رخ میدهد به این دلیل است که مردم میخواهند. اینجا هم استثنا نیست... باید بخواهیم بگوییم بنویسیم اعتراض کنیم تا بهبود حاصل شود (1648616) (alef-10)
 
سامان
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۱:۲۷:۰۳
جناب سرهنگ هاشمي از نيروهاي باشرف و انسان واقعي در نيروي انتظامي بودند كه از سر احساس وظيفه و وجدان انساني خود چند بار از مردم در تلويزون درخواست كرد با پرايد مسافرت نكنند و اگر مجبورند با سرعت مطمئنه رانندگي كنند.ايشان به خاطر انتقادات فني كه از خودروسازان كردند چند بار توبيخ و معلق هم شدند گو اينكه اگر ايشان شرافت كاري خود را زير پا مي گذاشت و به فكر درجه و پست خود بود بايد با درجه تيمساري بازنشست مي شد.شما خود ضريب نفوذ مافياي خودروسازي را پيدا كنيد. (1648625) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۱:۳۲:۵۲
این هم سخنی از مادر عروس (1648639) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۱:۳۴:۴۵
واقعا اشک آدم درمیاد. (1648644) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۱:۴۰:۰۶
مافیای دولت! مسئله این است. (1648657) (alef-10)
 
توفان
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۱:۴۹:۴۸
ناب سرهنگ آیا زمانی که خودتان رئیس پلیس بودید کوچکترین اقدامی در حوزه استحفا ظی تان در این مورد انجام دادید؟
چند اتوبوس وکامیون غیر استاندارد را به پارکینگ فرستادید؟
آیا توانستید جلوی کلاهبرداری وساخت خودروهای بی کیفیت خودروسازها را در روز روشن بگیرید؟
خدا جای حق نشسته اس.شاید اینجا همکارانتان تقصیر را همیشه گردن راننده متوفی بدبخت بیاندازند یا در سقوط هواپیما همیشه خلبان را مقصر اعلام کنند ولی دادگاه دیگری هست که قاضی اش فیلم تخلفات و لا پوشانیهای همه مقصران واقعی را دارد وهمه را شرمنده ائمه و صلحا و مردم مظلوم ایران خواهد کرد.
خداوند همه تان را به راه راست هدایت کند. (1648695) (alef-10)
 
الف
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۱:۵۲:۵۶
از نویسنده بخاطر دقت نظر و توجه به مسائل اینچنینی سپاسگذارم.امیدوارم این بار به خاطر حفظ اعتبار کشور هم که شده مسئولان کمی به فکر رعایت استاندارد و کنترل باشند.رانندگان قشر تحصیلکرده نیستند و مقصر نظارت دولت است که ضعیف و سهل انگار تر از همه کشورهای همتراز ما نسبت به جان مردم عمل میکند حال اروپا و سایر کشورها بماند..در حد همین خاور میانه نیستیم. (1648702) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۲:۰۳:۳۰
یک نفر پیدا شد و حرف حساب زد. خودرو سازها از خدا بترسید. دولت ها شریک خودرو سازها هستند. پلیس به وظیفه اش عمل نمی کند. همه دست درجیب همدیگر دارند. (1648742) (alef-10)
 
اشنا
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۲:۲۱:۲۰
خداخیرت بده که حقیقت راگفتی هر روز شاهد کشته شدن انسان های بی گناه بخاطر کوتاهی مسئولین در بی کیفیتی خودرها و بی توجهی سازمانها هستیم انشاله عذاب الهی شامل آنهای که کوتاهی میکنند باشد. (1648786) (alef-10)
 
Ali
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۲:۲۴:۰۶
آفرين بر اين کارشناس برجسته که تمام حرف دل مردم مظلوم ايران را بيان کرده است.
اميد است دولت دکتر روحانی با کاهش تعرفه واردات خودرو امکان استفاده اکثريت مردم از خودروهای با کيفيت خارجی و نه چينی را فراهم آورد و از طرفی ديکر خودرو سازهای داخلی با احساس وجود رفابت از توليد و گرانفروشی بيش از حد خودروهای بی کيفيت داخلی دست بردارند.

ظريفی می گفت مدير عامل مرسدس بنز آلمان در پاسخ سوالی مبنی بر موفق ترين مدير خودرو ساز دنيا ، مدير ايران خودرو را معرفی کرده بود و در توجيهش گفته بود ، ما و ديگر توليد کنندگان برتر دنيا هزار تا خواسته و ناز مشتری را بايد بکشيم وقسطی ماشين بفروشيم در حاليکه ايران خودرو الان برای پژو ثبت نام می کند و نقدی پول می گيرد و سال بعد وانت پيکان تحويل می دهد !!! (1648793) (alef-10)
 
ehsan
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۲:۴۶:۳۳
الحق که حقایق دقیقی را بیان نمودی، آیا گوش شنوایی هم هست، چون عده زیادی از این روابط و مناسبات ایجاد شده(شما بخوانید رانت) نان می خورند، درست شدن این شرایط نیز به پاکسازی رانت ها و روابط زیر میزی و فامیلی بستگی دارد. (1648852) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۲:۵۸:۵۲
تو این مملکت هیچ کس کار خودش را به درستی انجام نمی دهد.فقط ادعا (1648878) (alef-10)
 
امير
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۳:۰۶:۴۱
بسيار حرف قشنگي زده شد. احسنت براين آقاي هاشمي. مقداري از هزينه تصادفات (بيمه و ....) را به كارگران خودروساز بدهند و درب خودروسازي را ببندند تا زماني كه مثل اروپايي ها خودرو توليد شود. آنهايي كه مثل ما اعتقادات ديني ندارند، بسيار بيشتر از ما حق الناس را رعايت مي كنند و با جان يك انسان كه مي تواند اشرف مخلوقات باشد، بازي نمي كنند.
ما ماشين گران ميخريم و البته بسيار بسيار كشنده. چرا به اجبار مي خواهند ما را بكشند. اگر مديران ارشد و مياني و كاركنان خودروسازان، خودشان از ارزانترين محصول توليدي خود براي خودشان و بستگان درجه يك(زن-پدر-مادر-فرزند)به اجبار استفاده كنند و نظارت كنند كه خودروي ديگري در اختيار نگيرند، (البته خودرويشان را خودشان انتخاب نكنند بلكه يك هيات ناظر خارج از خودروسازي به انها بدهد)آنگاه خودرويي توليد مي كنند كه بيا و ببين (1648892) (alef-10)
 
MO
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۳:۱۱:۱۱
واقعه درد ناکی هرساله رخ می ده 25 هزار کشته و 300 هزار نفر مجروح و مصدوم حوادث رانندگی رو هر ساله توکشور داریم هزاران میلیاردها تومان هزینه آلودگی صوتی و هوا و انواع بیماریها،سرطانها و مداوای بیماران و...هر ساله به حسابهای ملی افزوده می شن این در حالی که به بهانه اشتغال و حمایت از تولید ملی خودروسازها رو حمایت می می کنیم حمایت از تولید ملی تو همه دنیا و با هر عقل سلیمی با 2 شرط انجام می شه :
الف- تو اون صنعت مزیت نسبی یا مطلق داشته باشیم
ب- صنایعی که توش مزیت نسبی یا مطلق داریم در مرحله نوزادی و رشد باشن
تو صنعت خودرو ما اصلا مزیتی نداریم نه تکنولوژی داریم نه سرمایه برای تولید یک کالای مصرفی و لوکس داریم، و نه با پنجاه سال سن صنعت خودرو تو کشوردر مرحله نوزادی هستیم
واقعیت اینه که تو یه کشور جهان سوم زندگی می کنیم که دولتمردان سالمش باید با منابع موجود کشور حداکثر استفاده رو ببرند تخصیص هزاران آدم متخصص،میلیاردها تومان سرمایه ملی و مصرف میلیونها تن آهن و فولاد وازهمه مهمتر تمرکز فکر و ذهن مردم به خودرو و افزایش فروش و تولید این صنعت بنفع مردم ،نظام و این مملکت نبوده و نیست و هرگونه تصمیم و اجرایی برای حمایت از تولید خودرو در کشور،خیانت به مملکت بوده و هست امیدواریم متخصصین اقتصادی دور و بر رییس جمهور منتخب این موضوع را موکدا به رییس جمهور و وزیر مربوطه حالی کنن تا مملکت ازمرگ و میرهای بیخود، بیماری ، بیکاری و فساد راحت بشه
ایرانی ،لایق بهترینها باید باشه و با بازکردن بازار،عرضه و تقاضای بازار بایستی تداوم این صنعت رو تعیین کنه نه میلیاردها دلار هزینه ای که از جیب مردم و مملکت برای حفظ این صنعت به اسم حمایت از اشتغال برداشته می شه (1648912) (alef-10)
 
شیرعلی
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۳:۱۶:۱۶
خوب برادر عزیز انوقت تکلیف ان یک ملیون تومان سهم ..... چه میشود ؟؟؟؟؟؟؟؟انوقت سهامداران گردن کلفت از کجا خرج مسافرتهای خارجی خود را در اورند ؟؟؟؟؟و

.........؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!! (1648931) (alef-10)
 
مهران
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۳:۳۱:۰۵
پیدا کنید پرتقال فروش را!!!!!!!!!!!!!!!!!! (1648961) (alef-10)
 
شهروند
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۳:۳۴:۰۹
آفرین به وجدان ، شرف و شهامتت. (1648970) (alef-10)
 
سعیدی
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۳:۴۱:۵۶
سلام
برای بنده سوال است که اسکانیا که یک برند قوی خودرویی هست چرا ما میگوییم استاندارد ندارد بنظر بنده فقط یک دلیل است باید وارد کننده آن برای بدست آوردن منافع خود چه امکاناتی را از ان کم کرده ( مانند چکش و غیره)بعد اگر پلیس بجای اینکه نظر های کارشناسی الان بدهد همان اول مانع وارد شدن این محصول میشد شاید آن زمان صلاح در وارد شدن گرفتن پورسانت بوده (1648986) (alef-10)
 
حسین
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۳:۴۲:۳۲
این حرفها باید هوار شود تا بلکه دل مسئولی بلرزد فکر فرهنگی کاری جلب شود ونگاهی دیگرگون شود چرا صداوسیما بر روی چنین حادثه دهشتناکی به شکل موثر برمردم ومسئولین مانور نمی دهد؟ازدست دادن فرزندانمان پدرانمان بردارانمان خواهرانمان ومادرانمان به خاطر هیچ .همه مقصریم .
تا باز که اورا بکشد آن که ترا کشت
همه ما آنها را کشتیم
قانون گذارمان
خودرو سازمان
پلیس امان
رسانه امان (1648989) (alef-10)
 
هدایتی
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۳:۵۱:۳۱
به عنوان یک شهروند از صداقت .صراحت لهجه و همه جانبه نگری افسر ارشد سابق راهنمایی و رانندگی تشکر میکنم.کاش الگوی دیگر مسئولین شود. (1649015) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۳:۵۸:۴۹
اگه تمام مسئولان ما این چنین فکر کنند که الان وضعیت ما اینجوری نبود از سوئد هم بالاتر بودیم.

خدا امثال این انسان های فرهیخته ، دلسوز و جسور را در کشور ما زیاد کند و تندرستی بدهد. (1649038) (alef-10)
 
حاج حسن
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۴:۰۶:۱۴
با سلام
بیایید یک سنت غلط را شکسته و مقصران احتمالی را شناسایی کنیم.
سنت غلطی که در جامعه ایرانی پا گرفته و با هر انتقادی یک گروه مکدر شده و ادعای حیثیت میکنند و در نتیجه در انتقادات بسته شده است.
همیشه با انتقاد یا شخصیت سازی در فیلمها و یا پخش گزارشات افراد مدعی میشوند که به ما توهین شد. یک روز " پلیس زحمت کش یک روز " جامعه پرستار و پزشک " یک روز" جامعه رانندگان سنگین " یک روز " جامعه حسابداران " و عنقریب شاید جامعه سارقان و یا اراذل و اوباش هم مدعی شوند !
به هرحال تقاضا دارم با رعایت مصالح اصناف و گروهها نگذارید مقصران اصلی حوادث و رانتها و سایر بلایای طبیعی و اجتماعی آسوده به کار خود ادامه دهند.
و اما در خصوص حادثه اخیر و نظرات بنده در خصوص مقصرین احتمالی و بعنوان یک فرد عادی جامعه که عموما ذره بین در دستم دارم :
اول : رانندگان زحمت کش خودرو های سنگین به لحاظ استحکام اتاق خودرو و عجله ای دارند عموما" در اتوبانها همچون یک خودرو مسابقه حرکت میکنند و احدی هم جلودار ایشان نیست .
دوم : پلیس زحمت کش ؛ چرا چون پلیس عموما در نقاطی توقف میکند که راننده های آن مسیر آن نقاط را بلد هستند و یا در هنگام گشت زنی سیار چراغ گردان خود را روشن میگذارند و در نتیجه هر راننده متخلفی در برد نظارتی پلیس خود را اصلاح میکند.
سوم : صعف قوانین در برخورد با راننده خلافکار . یعنی اینکه راننده ای که خلاف کرده با پرداخت جریمه به کار خود ادامه میدهد. در صورتیکه یک راننده وسیله عمومی که امانتدار جان چندین نفر میباشد ( چه اتوبوس و چه سواری ) با بعضی تخلفات میتوان گفت افدام به قتل نموده که خوشبختانه موفق نشده است و جریمه نقدی کفایت توبیخ ایشان را نمیکند و شاید توقیف چند روزه خودرو بهتر باشد
چهارم : نقص در سیستم اخذ معاینه فنی . یعنی در پارکینگهای معاینه فنی عموما چراغ ها و برف پاک کن و بعضا" کمک فنرها تست میشود. و نکاتی مثل فرسودگی لاستیک و سیستم ترمز و فرسایش اتاق و غیره دیده نمی شود. بماند که در بعضی مراکر معاینه میتوان برگ معاینه غیابی هم گرفت !!
پنجم : هزینه واردات و ساخت که با توجه به گرانی و توجه به دو نکته سود طلبی بعضی تولیدکنندگان و عرضه کننده ای بنام چین میتوان به نقص فنی تولیدات ( حتی در محل خروج از کارخانه تولید کننده ) پی برد.
علی الخصوص در این کشور که نظارت جدی بر کیفیت تولید وجود ندارد
ششم : راه و راهسازی و علایم جاده ای
هفتم : راننده های خسته
هشتم به بعد با شما (1649064) (alef-10)
 
حسین
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۴:۳۳:۵۷
من به دلیل شغلم در ماه حدود سه دفعه با اتوبوس سفر میکنم و مواردی که در بالا مطرح شده 100% درست است و گاها به چشم خود دیده ام.تاسف من از این است که اینها را مسئولین میدانند و عمل نمیکنند . اگر دولت احمدی نژاد الان سر کار بود صفحات فیس بوک و دیگر شبکه های اجتماعی از انتقاد و متلک پرانی پر بود ولی متاسفانه در این دولت همه جور دیگر به مسائل نگاه میکنند واقعا ستم است که انسانهای سالم و زنده در اتوبوس گیر کنند تا بسوزند . (1649173) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۴:۴۰:۱۸
خدا را شکر یک نفر پیدا شد تمام نواقص را گفت و قبول کرد که حتی خودشان هم مقصرند
همیشه شاهد این بودیم وهستیم و انشااله نخواهیم بود که داخل اتوبوسها چکش نیست و کمربند ایمنی هم جنبه دکوری دارد و فقط 3 متر تسمه شل و آویزان و بی خاصیت است. (1649196) (alef-10)
 
A teacher 4 All Seasons
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۴:۵۳:۳۲
واقعیت ها و حرف های منطقی و درستی هستند ولی چه میشه کرد اینجا ایران است و چون بیشتر این مقصران ذی نفع هستند هوای همدیگه را دارند. بابا بی خیال شین هزاران سال طول می کشه تا ما درست بشیم و ... (1649253) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۶:۳۳:۲۶
کارشناس محترم فقط گمانه زنی نموده است ویک مجموعه احتمالاتی را ردیف کرده است و بر اساس آنها همه را مقصر دانسته که در بین آنها رییس سابق پلیس راهور تهران نیست. آن را هم ما اضافه می کنیم چون یک اتوبوس از تهران خارج می شده ویکی به تهران وارد می شده است پس وظیفه پلیس این کلان شهر است که با وجود هر گونه نقصی اجازه ورود یا خروج به وسایل نقلیه اعم از عمومی یا خصوصی را ندهد البته این کم کاری می تواند از رییس پلیس سابق هم باشد که راهکار آنرا از قبل پیش بینی ننموده تا دیگران اجرا کنند واین اتفاق نیفتد! (1649494) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۶:۴۲:۳۴
من نبودم دستم بود تقصیر آستینم بود!!!! (1649507) (alef-10)
 
hassan
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۶:۴۵:۱۹
جانا سخن از دل میگویی (1649515) (alef-10)
 
یه هم وطن
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۷:۰۰:۳۹
نمی دونم این اظهار نظرها فایده ای دارد آیا ما بعد از این همه حوادث دلخراش کاری برای بهتر شدن اوضاع کرده ایم آیا بعد از آتش سوزی در اون مدرسه وسوختن اون بچه ها بقیه مدارس استاندار شدن؟آیا بعد از این همه زلزله خونه ها ما ضد زلزله شدن ؟آیا بعد از این تصادف باز این اتفاق یه جای دیگه تو یه جاده دیگه نمی افتد؟آیا ما دیگه شاهد این فجایع نخواهیم بود؟ من باور نمیکنم احتمالا این متن هم از سر وجدان درد برخی مسئولین هست اون هم اگر وجود داشته باشد همه ما انگار عادت کردیم هراز چند گاهی یه فاجعه بوجود بیاد بعد یه تیم بررسی بعد هم ماست مالی .از اینکه از این متن تکراری چند بار میخواین یه فیلم در بیارین متعجبم (1649546) (alef-10)
 
سید
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۷:۱۲:۵۸
در مورد باربری اتوبوسها حق کاملا با ایشان است.تعداد دفاتر حمل بار با اتوبوس بیش از باربریهاست.من یک شرکت صنعتی دارم وحمل قطعه زیاد دارم و یک بار 0شاهد بودم که قطعاطی که حدود یک ونیم تن وزن داشند را با اتوبوس برایم آوردند که بشکل غیر اصولی در جعبه بار قرار داشت وبدلیل گرد بودن میتوانست سر پیچ ها حرکت کند.وکنترل اتوبوس را بهم بزند تصاویر این صحنه را هم میتوانم ارائه کنم0 (1649567) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۷:۴۱:۴۲
كاش به واقعيتهاي موجود مسولانه نكاه شود وبراي اين همه كشته والودكي هوا فكري بشود (1649628) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۲۱:۲۳:۱۹
یک اتوبوس اسکانیا دو سال پیش در جاده همدان - اسد اباد آتش گرفت بخاطر مشکلات برقی اون موقع هم نبود چکش یکی از مشکلات اساسی بود (1649973) (alef-10)
 
ایمان
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۷:۴۶:۲۱
سلام.آیا قبلا ایشان این موارد را گفته بودند؟ (1649642) (alef-6)
 
مهدی
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۲۲:۱۱:۲۵
آقای رییس سابق یا این مطالب رو قبل می دونسته که باید پرسید برای حلشون چیکار کرده یا به تازگی متوجه شده که باید پرسید پس چرا اینقدر دیر به این مسائل آگاه شدی (1650044) (alef-10)
 
پاپک
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۲۳:۵۸:۵۷
آره عزیزم قبلا هم از این حرفا زده بود برکنارش کردند. من خوب یادمه (1650234) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۷:۵۳:۰۲
شیر مادرت حلالت !
چه عجب یه نفر پیدا شد که حرف دل مارو بزنه !
به خدا من یکی حاضرم ماهیانه مبلغی پول از حقوقم (مثل مالیات) کسر بشه اما با از بین رفتن تعرفه های عجیب و غریب گمرکی برای خودرو ؛ بتونم خوروی با کیفیت و استاندارد رو سوار بشم . (1649661) (alef-6)
 
r
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۷:۵۷:۲۵
خدا پدر و مادر شما رو رحمت کنه که حرف دل این مردم مظلوم رو زدی.
اما کو گوش شنوا
کجاست عمل مسئولین (1649669) (alef-6)
 
نادعلی
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۸:۰۷:۱۷
به احتمال خیلی زیاد این مهندس ضد ایرانی که آقای هاشمی از ایشان نام برد در حال حاضر درامریکا و یا در کانادا در حال خوش گذرانی با حقوق های دریافتی از ایران خودرو ست چراکه اکثر مدیران ایران خودرو با دریافت حقوق و مزایای آنچنانی با بستن بار خود مهاجرت نمودند . در این خصوص می توان گزارش تهیه نمود که چند درصد این آقایان و خانمها دیگر در ایران زندگی نمیکنند در ینگ دنیا زندگی و حال میکنند و محصولات بی کیفیت به خورد جامعه ایران دادند . (1649686) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۲۱:۱۰:۲۴
به نکته صحیحی اشاره کردید، بنده خودم یکی‌ از همین افراد رو میشناسم که الان با همسر و فرزند در آمریکا زندگی‌ می‌کنن. (1649955) (alef-10)
 
وحید
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۸:۲۴:۰۴
قلب هر آدم دلسوزی با شنیدن این حرف ها به در د می آید
من تو این حادثه بهترین دوستم رو از دست دادم کسی که 15 سال باهاش زندگی کردم همراه خانومش زنده زنده سوختن.
خدایا چرا تو این کشور جون مردم بی ارزشه؟
چرا هیچ مسئولی دلسوز مردم نیست؟
چرا جلوی ورود کالاهای بی کیفیت چینی گرفته نمیشه؟
چرا جلوی ورود برنج سمی گرفته نمیشه؟
(1649720) (alef-10)
 
m-reza
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۸:۴۴:۲۷
درودبراقای هاشمی:تنها راه نجات ایران تخته کردن درب به اصطلاح کارخانه خودرو ساز وحذف تعرفه گمرکی (1649750) (alef-10)
 
مصطفی
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۹:۰۲:۴۹
همه جای دنیا با افزایش بهره وری و کیفیت خودرو و به تبع ان افزایش فروش سود میکنند در کشور ما با زدن از سرو ته لوازم اصلی و گند زدن به کیفیت خودرو و بازی کردن با جان مردم سود میکنند کسی هم قرار نیست ککش بگزد واقعا خجالت هم نمیکشند سونامی تصادفات و کشته های این حلبی پاره های وطنی کم بود سونامی سرطان هم به ان اظافه شد (1649785) (alef-10)
 
ع-غ رضائی
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۱۹:۰۴:۰۷
وقتی که همه موارد پیشبینی شده چرا از مردم پنهان می کنند میتوانند موارد مورد تذکر در دفاتر تعاونی ها و داخل اتوبوسها نصب شود خصوصا نام مسئول فنی آنروز را در دفاتر تعاونی در معرض دید نصب گردد ضمنا نام رانندکان هر اتوبوس به همراه عکس و شرح وظایف و خدماتی که اتوبوس باید ارائه نماید را در اتوبوس در معرض دید مسافران قرار دهند تا راه فرار از مسئولیت به حداقل برسد . (1649788) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۲۰:۱۶:۵۴
چرا از این حوادث در کشور سازنده اسکانیا در هر هزار سال هم یک بار اتفاق نمی افتد؟ (1649883) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۲۰:۲۷:۰۰
یه سوال ما هلی کوپر امداد نداریم؟چرا 20 دقیقه طول کشیده تا بیان سرتغ مجروحین؟چرا الکی گفتن تو 6 دقیقه رسیدیم؟ (1649897) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۲۱:۴۱:۲۳
"خودروسازان از خدا بترسند " اگر همه مسئولان کشور هیچ دینی نداشتند فقط به این جمله عمل مبی کردند کل مشکلات مملکت حل می شد . (1650003) (alef-10)
 
ناصر
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۲۱:۵۱:۳۰
همه مسئولان اعم از سازمان پایانه ها، ناظر فنی، پلیس، شرکت های اتوبوسرانی و ... باید مسئولانه عمل کنند. اگر کسی در انجام وظیفه؛ مقابل آنها ایستاده، در مطبوعات و رسانه ها اعلام نمایند و اصلا کوتاه نیایند. اگر به هر دلیلی قادر به انجام وظیفه نیستند یا نمی دانند که اصلا وظیفه و مسئولیت آنها چیست باید استعفا بدهند.
جان مردم شوخی نیست.
بارها و بارها شنیدیم که مثلا اگر تا فلان زمان این استاندارد توسط خودروساز رعایت نشه، این اقدامات را خواهیم کرد و .... . بعد از انقضای آن مهلت؛ دوباره همان آش و همان کاسه و جالب اینکه همه سر مسئیولیت (!) خود باقی هستند و به مردم خدمت می کنند!
آقای الف، لطفا حداقل این یکی رو منتشر کن! تا هموطنان با تایید آن، حرف خودشان را بتوانند به مسئولان منتقل نمایند. (1650017) (alef-10)
 
داد وند
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۲۲:۵۶:۰۷
متاسفانه نا مديران خودرو يي در حوادث جاد ه ايي هميشه خطأي راننده را عامل أصلى أعلام مي كنند .در صورتى كه در همه دنيا تا خطايى نباشد حادثه ايى رخ نخواهد داد.چيزى كه هميشه در ايران ناديده گرفته ميشود اين است كه: ١- سيسم ناوبرى خودرو مثل ESP ورادار وغيره كه در همه جاي دنيا معمول است مي تواند خيلي از اشتباهات راننده را تصحيح كرده وجبران نمايد . ٢- أيا خودرو به اندازه كافي ايمن هست كه در صورت تصادف جان سرنشينان را نجات دهد . (1650098) (alef-10)
 
یاسین
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۲۳:۱۲:۳۷
تمام آتش سوزی ها در پی تصادف در خودروهای ساخت داخل صورت می گیره. امروز هم یه سمند با 5 کشته بر اثر سوختگی شدید. اتوبوس ایرانی، پراید، 405 ، سمند ... همه تولید داخل خودروسازی از هر جهتی بلای جان مردم شده. (1650136) (alef-13)
 
امیر پارسا
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۲۳:۱۶:۳۴
کی گفته دولت به خاطر کارگرهای بیچاره خودروسازی نمیزاره ماشین وارد بشه؟!
او کارگرهای بیچاره چه گناهی دارند که داره این جنایت به اسمشون تموم میشه؟!

توی تمامه دنیا تاکسی رانی و اتوبوس رانی شرکتی اداره میشه
یعنی یه شرکت با سرمایه خصوصی یا یا از سهام مردم میاد اتوبوس می خره و به صورت شرکتی مسافر میبره و این کار باعث میشه به درستی هزینه ایمنی و قطعات بشه و درامد زایی برای سرمایه گذار بشه و این جور فجایع بع بار نیاد
چون اون شرکت مثله اتوبوس دارهای ما به خاطر قدرت مالیش 10 برابر از لاستیک کار نمیکشه و به خاطر وام 3بار در روز یه مسیر رو نمیره

فرق بینه دنیای پیشرفته با جهان سوم همینه
اونجا جوونه ادما اهمیـــــــت داره و راننده خانما رو جمع نمی کنه پشت سرش چون میدونه اگه خطایی کنه شرکت پرتش میکنه بیرون اما اینجا چون اتوبوس رو با وام خریده فکر میکنه هر چقدر میتونه باید بتازه!!!

درباره پلیس هم لطفا حرفش رو نزدید
مگه ما اصلا پلیس هم داریم؟!
کارشون فقط اینه که واسه جریمه کردنه سواری ها بالای قله کوه کمین میکنن!

گناه ما چی بوده با این محل تولدمون!!!

من کشته مرده این فلسفه ام
درامد مهندسای فلان خودرو از جوونه ملت مهمتره!
وای بر ما..... (1650150) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۶ ۲۳:۴۷:۰۴
با سلام کو گوش شنوا؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ایا پلیس عزیز مگردیروز مسئول نبود چرا شماره گذاری انجام میشد چرا در ان موقع چیزی نمی فرمودند ؟؟؟؟؟؟ این مشکلات دو روزه نیست چرا؟؟؟؟؟چرا؟؟؟؟؟؟؟44خانواده بی سرپرست؟؟؟؟؟چرا؟؟؟؟؟؟؟ایا فردا کسی ومسئولی در فکر وپشیبان این خانواده ها خواهد بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟یا از پس فردا بازهم ................و.........و....... (1650217) (alef-15)
 
سارا
۱۳۹۲-۰۶-۲۷ ۰۰:۰۵:۳۸
سانحه تصادف دو اتوبوس وکشتن شدن تعداد زیادی از هموطنانمان بسیار غم انگیز بود.واقعا مسئولین باید بصورت جدی عوامل این حادثه را شناسایی کنن وبه صورت قانونی برخورد کنند که دیگرشاهد اینچنین حوادث تلخی نباشیم (1650240) (alef-13)