نظر منتشر شده
۹۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 194963
دولت یازدهم رسیدگی به پناهندگان ایرانی را جدی بگیرد + گزارش تصویری
دکتر مجید ابهری، 15 مرداد 92
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۰
متأسفانه هر روز در لا به لای اخبار رسانه های داخلی و بیشتر خارجی خبر مرگ چند هم‌وطن ایرانی در امواج خروشان دریاها و یا در کوه‌ها و دره‌ها به دست قاچاقچیان انسان منعکس می‌گردد، این‌ها هر که و هر چه باشند هم‌وطن ما هستند. در بررسی مشکلات مهاجران ایرانی که صورت مشاهده اردوگاه های پناهندگی و همچنین پژوهشی که نگارنده در سه سال اخیر در این رابطه انجام داده‌ام، واقعیت‌ها گواه این را می‌دهد که ایرانیان پناهنده در کشورهای پناهنده پذیر در شرایط بسیار نامطلوب و غیر انسانی زندگی می‌کنند.

هم اکنون پناهندگان ایرانی در کشور آلمان حدود ۶ هزار نفر، ترکیه ۷ هزار نفر، مالزی ۵ هزار نفر و در اندونزی و کشورهای دیگر نیز در همین حدود می‌باشند، در بعضی از کشورها که نام برده نشد نیز ایرانیان در انتظار پذیرش پناهندگی یا پرواز به کشورهای پناهنده پذیر در شرایط بسیار دشوار و غیر انسانی به سر می‌برند.

در این کمپ‌ها خانواده‌هایی هم به همراه فرزندان خود با حداقل امکانات زندگی می‌کنند. در کشور مالزی به اندازه ای به پناهندگان ایرانی غذا داده می‌شود که فقط بتوانند زنده بمانند، در کشور ترکیه پناهندگان ایرانی در کنار پناهندگان افغانی و سوری و سایر کشورها در اردوگاه‌هایی زندگی می‌کنند که زندان در مقابل آن‌ها هتل به حساب می‌آید.

در آلمان پناهندگان ایرانی فقط روزی یک وعده غذا می‌گیرند و پول تو جیبی آن‌ها به اندازه هزینه یک شکلات هم نیست، ساعت ۷ بعد از ظهر به بعد کمپ‌های پناهندگی در آلمان درها را می‌بندند و اگر کسی بیمار شده و نیاز به بیرون رفتن از کمپ داشته باشد باید تا صبح صبر کند. چه بسیار افرادی که در این کمپ‌ها از شدت بیماری صبح را ندیده‌اند، همان‌طوری که گفتم در پژوهش انجام شده ۸۰ درصد از این پناهندگان فقط برای یافتن کار و زندگی بهتر به قصد پناهندگی از کشور خارج شده‌اند و قاچاقچیان انسان تمام دارائی آن‌ها را غارت کرده و آن‌ها را در میانه راه رها می‌کنند.

حدود ۵ الی ۶ درصد از این پناهندگان به نظر خودشان دارای جرائم سیاسی هستند و با تلاش و آسمان و ریسمان بافتن مدرک سیاسی بودن خود را به کشور میزبان تقدیم می‌کنند. لازم است دولت یازدهم بر خلاف دولت‌های نهم و دهم که هیچ حرکتی مثبتی در این زمینه انجام نداد حرکتی بکند که قلب خانواده های پناهندگان شاد شود.

دولت های نهم و دهم با تاسیس شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، در ظاهر قصد رسیدگی به امور ایرانیان خارج نشین از جمله پناهندگان را داشت اما در عمل این شورا به عنوان وسیله ای برای سفر چندین باره نور چشمی‌های دولت شد. از دولت یازدهم توقع می‌رود که با تشکیل یک کمیته به وضع ایرانیان پناهنده در دیگر کشورها رسیدگی و از نزدیک با مشکلات آن‌ها آشنا شود و در صورتی که نیاز باشد به این پناهندگان تضمین داده شود که در صورت بازگشت به کشور محاکمه نمی‌شوند.

مطمئناً تعداد بسیار زیادی از این پناهندگان به کشور باز می‌گردند چرا که در این سال‌ها آنقدر دچار مشکلات مختلف اخلاقی، فرهنگی و مالی شده‌اند که اکنون منتظر کوچک‌ترین اشاره از سوی دولت هستند.
***
به دنبال دریافت این یادداشت از استاد ارجمند دکتر مجید ابهری، همکاران الف نیز گزارشی تصویری از وضعیت پناهندگان ایرانی در کشورهای مختلف آماده کردند که با هم می بینیم:



پناهندۀ ایرانی در یونان به دلیل بی توجهی مسئولان این کشور از دادن حداقل امکانات زندگی به پناهنده ها، به بالکن سازمان حمایت از پناهندگان در یونان رفته و قصد دارد خود را به پائین پرت کند.  عده ای دیگر از پناهندگان ایرانی که مطلع شده اند، در حال تماشای صحنه هستند.




«کانتون آراگاو» در شمال سوئیس هم مرز با آلمان واقع شده است. در این ناحیه کمپ های زیادی وجود دارند که در برخی از آن ها، پناهندگان ایرانی در شرایط بسیار بدی به سر می برند. بعداز تغییر قوانین علیه پناهندگان در سال ۲۰۰۶ شرایط از این هم بدتر شد و در مرکز کانتون آرگاو شهر آراوو کمپی باز شده در این کمپ افراد زیادی زندگی می کنند که نتوانسته اند حقانیت مشکل فرار از کشور خودشان را به اداره مهاجرت سوئیس ثابت کنند. به اصطلاح به این افراد؛ پناهندگان پرونده بسته می گویند. این کمپ ها معمولاً از کانتینرهای از کار افتاده و فرسوده درست شده است. پناهندگان در این کانتینرها زندگی می کنند. این کانتینرها را به اُتاق های حداکثر ۴ متری تقسیم بندی کرده و در هر کدام از این اتاقک ها، ۳ تا ۴ نفر زندگی می کنند. افراد حاضر در این کمپ برای گرفتن مستمری روزانه که ۷.۵ فرانک است (تقریباً ۵ یورو/پول یک بسته سیگار است) باید روزانه امضاء بدهند و حضور خود را با گرفتن پول و امضاء کردن برگه اعلام نمایند. متأسفانه چنان چه فردی مریض شود حتی دسترسی به دکتر هم ندارد! چون قانون جدید علیه پناهندگان به گونه ای است که به محض دریافت منفی دوم تمام امکانات از جمله بیمه درمانی از متقاضی پناهندگی سلب می گردد. به همین علت دکترها از پذیرش افراد بدون بیمه خودداری می کنند. آشپز خانه در بیرون از این اتاقک ها قرار دارد. برای تمام این کمپ فقط یک اجاق گاز سه شعله وجود دارد. بوی تعفّن حمام و توالت ها، فضای اُتاق ها را اشغال کرده است.


پلیس شهر "گوا" واقع در سولاوسی جنوبی سال گذشته موفق به دستگیری ۴۷ مهاجر غیر قانونی ایرانی و افغان در این منطقه شدند. این افراد در تلاش بودند تا از آب های سولاویسی جنوبی خود را برای دریافت پناهندگی به استرالیا برسانند. مقامات پلیس منطقه اعلام داشته اند که این دستگیری با گزارش های مستقیم مردمی انجام شده است. این مهاجران فاقد هرگونه مدارک رسمی می باشند.

در ماه های اخیر دستگیری مهاجران و پناهجویان ایرانی و افغان به حدی در اندونزی افزایش یافته است که مقامات امنیتی این کشور یکی از معضلات اصلی اندونزی را رویارویی با این افراد عنوان نموده اند. این در حالی است که غرق شدن تعداد بسیاری از کشتی های حامل مهاجران و پناهجویان غیر قانونی در آب های اندونزی، این کشور را با مشکلات عدیده ای مواجه نموده است. اندونزی از لحاظ جغرافیایی یکی از نزدیک ترین همسایگان استرالیا محسوب می شود.




در سال های اخیر، ترکیه همواره دروازه‌ای بوده برای گذر پناهجویان ایرانی به غرب. در این سال ها، هزاران ایرانی به ترکیه رفتند تا بلکه با کمک سازمان ملل متحد بتوانند، از یکی از کشورهای غربی پناهندگی بگیرند. اما برای بسیاری از پناهجویان ایرانی و افغان این آرزو به یک کابوس تبدیل شده است. بلاتکلیفی در ترکیه، مشکلات مالی، کاری و تحصیل فرزندان، برای بسیاری از خانواده ها شرایط بسیار سختی را فراهم کرده است. بسیاری از آنها از بی‌توجهی مقامات سازمان ملل شکایت می‌کنند و از زمانی که طول می‌کشد تا حتی وقت مصاحبه بگیرند.
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۲:۴۲:۱۵
حل شدنی نیست این مشکل مشکل کشور ایران و ایرانیان نیست مشکل جهانی و علت اش در تفکر و اختلاف نظر ادم ها و قناعت در زندگی در کشور مادر (البته منهایی کشورها در حال جنگ یا جنگ داخلی ) (1554646) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۵:۵۸:۵۶
شرایط غیر قابل تحمل داخلی موجب چنین وضعیتی شده .شاید دولت جدید این
وضعیت راتغییر دهد .این که میگویند به هرکجا که روی اسمان همین رنگ است چنین
نیست .کافی است بروید تا ببینید. (1555179) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۶ ۰۰:۲۸:۵۹
یه جوری میگی شرایط غیر قابل تحمل، مثل اینکه شرایط اینها تو این اردوگاه ها و با این وضع از وضعیتشون تو ایران بهتره!!

نه عزیز من! مشکل اینها به این خاطره که اینها فکر میکنند که اونور دنیا چه خبره و اگه برن اونطرف مسوولان و مردم اونطرف براشون فرش قرمز پهن میکنند و به اسم دموکراسی و ازادی خواهی!!! کلی امکانات در اختیارشون میذارن.

مشکل اصلی زیادی خواهی اینهاست نه چیز دیگه. (1555988) (alef-10)
 
مهرداد
۱۳۹۲-۰۵-۱۶ ۲۳:۱۳:۳۲
منم با شما موافقم. باید از بازگشت این ها هم به ایران جلوگیری بشه. چون خیلی از این ها خانواده های ثروتمندی هم دارند و نباید اجازه داده بشه بر اساس قوانین شهروندی ایران، ارث به اینها منتقل بشه. اینا مایه ننگ ایران و ایرانیان هستند. (1558560) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۷ ۰۰:۵۴:۰۹
آره والله اینا فکر میکنن اونور آسمون رنگ دیگس.من میخوام خدمت شما بگم واقعا آسمونش رنگ دیگس میدونی چرا؟ چندتاشومن خدمتت عرض میکنم.اونجا حقوقتو بر ریال نمیدن اما نونو به دلار بهت بفروشن.اونجایکی نمیخوره سیروپر یکی گشنه گشنه.اونجا پرایدی رو که خود سازندههاش جرات سواریشو ندارن 20میلیون قالب نمیکنن.20میلیون بهشون تویوتا میدن.اونجا مافیاشون نمیاد دلارای دولتی رو بده به تاجرای کلان بعدش دارورو باارز ازاد بیارن تازه کله هم گرونتر.اونجا بااینکه اینا توش خارجین اما بعدازاینکه تکلیفشون معلوم بشه آموزش وبهداشتشون اولین مرحله رسیدگیه اما اینجا ایرانی .من مسلمون من که سالمترین زندگی رودارم مدت یکماهه دارم التماس اولیا مدرسه شریعتی تهرانپارسو میکنم بچمو که سال اول دبیرستانشو اونجا بوده وقبولی خرداده برا سال دوم ثبت نام کنن اما دل سنگ این آقایون به رحم نمیاد.بازم اگه دوست داری از اینا دارم بگو تا واست بگم (1558737) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۰ ۲۳:۴۸:۲۱
با نظر شما کاملا موافقم. چون خودم 27 سال است که در اروپا زندگی می کنم و مردم در ایران فکر می کنند که ما " اروپا نشینان" در مدینه فاضله زندگی می کنیم ! (1565012) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۷ ۱۱:۵۴:۲۳
کسی که به مملکت خودش پشت کنه اوضاعش بهتر از این نخواهد بود.
زندگی تو ایران بهتره یا تحمل این خفت؟ (1559479) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۸ ۲۱:۵۳:۲۶
کسی که در ایران دستش خیلی خالی باشد، به استرالیا و آلمان پناه نمی برد چون همه می دانند کلی باید خرج کنند تا شاید یک زندگی معمولی دست و پا کنند. (1561568) (alef-10)
 
دکتر کمال
۱۳۹۲-۰۵-۲۰ ۰۴:۱۷:۴۸
کدام شرایط غیر قابل تحمل ؟؟؟؟ یعنی این حدود 80000000 جمعیت ایران همگی نمیفهمند و فقط ان پناهندگان بی اصل و نسب دارای فهم و شعور بوده خواهان آزادی انهم از نوع مطلق ان که خود مخل آزادی دیگران که در تمام دنیا محکوم میباشد هستند . اینکه عده ای بیوطن و بی هویت و یا مزدور برای خوشگذرانی و فساد و فحشا به خارج پناهنده میشوند چه ربطی به شرایط بینظیر اجتماعی فرهنگی ایران ( در مقایسه با اکثر نقاط دنیا حتی اروپا و امریکا ) و حتی آزادی تفکر و سیاسی ( نه ان نمود ظاهری ازادی غربی حقنه شده که ازادی حیوانات و خوکهائی که غرب چون زباله متعفن در اذهان و مغزهایشان تزریق میکند )دارد ؟؟؟.
من به عنوان یک ایرانی متخصص سالمند حتی یک لحظه حاضر نیستم و طن عزیز خود ایران پاک را حتی برای معالجه ترک کنم و دوست دارم بعد از مرگم خاک بدنم با خاک پاک اجداد غیور و شرافتمند و پر صلابتم همچون کوروش بزرگ و نادر شاه و کریم خان و ستارخان و پدران رزمنده ام در انقلاب مشروطه و قیام جنگل ام و همرزمانم در انقلاب کبیر اسلامی عجین شود و تا قیامت در این خاک سرافراز از خاکم فرزندان شجاع و میهن دوست سر برزنند و نام ایران را تا ابد جاودان سازند ................. (1563187) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۹:۰۸:۲۸
برخی عادت کردند مشکلات را جهانی جلوه دهند و خیال همه را راحت کنند .در حالیکه ما قبلا وضعمان بسیار خوب بود و کسی مهاجرت نمی کرد .چرا اینها را مد نظر قرار نمی دهید؟ (1555464) (alef-10)
 
بيداري
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۲۰:۱۹:۰۱
وقتي ليسانس و فوق ليسانس دارم. سواد زبان انگليسي هم دارم. تلسط كامل به كار هم دارم اما كسي حمايت نمي كند تا در كشورم كار ايجاد كنم. يا اينكه 8 سال كار ميكنم آخر هرماه بايد تنم بلرزه كه چطوري حقوق بدهم به جوانهايي مردم!! و بعد اشكم درمياد تا پول پروژه هاي دولتي و غيردولتي را بگيرم.

پس يك روز صبح چشمم را رو همه چيز مي بندم و ميام از كشورم بيرون تا حداقل شرافتمندانه زندگي كنم. تا حداقل دركمتر از يك ماه بهم ويزاي كار بدهند و با افتخار خودشان قبل از موعد باطل شدن ويزا بهم زنگ بزنند و درخواست كنند تا كارهاي اداري را انجام بدهدند.
بله حقوقم كافي است، خدا را شكر. قانع هستم به اين چيزي كه دارم و دريافت ميكنم. تورمي اينجا وجود ندارد. كسي هم دروغ نميگه.
گرسنه اي هم وجود ندارد، همه به حداقلي كه دارن راضي هستند و دولت هاشون هم از ملت حمايت مي كند.

ولي هميشه يه دردي و حسرتي تو دل آدم هست كه چرا و چرا تو كشور من اين شرايط نيست؟ مگر ما چي از اينها كمتر داريم؟

ولي افسوس كه مسولاني كه توانايي دارند كاري نمي كنند. همه خوابند. تو را به خدا بيدار شيد. (1555629) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۶ ۰۰:۳۱:۳۸
بیداری جان! میشه بگی شما کدوم کشور هستی که یه دونه گرسنه توش وجود نداره. من خودم دو سال هلند زندگی کردم و کشورهای مختلفی از جمله پرتغال و آلمان و فرانسه و بلغارستان و ... رو رفتم. اگه الف حاضره من می تونم عکس ها و تصاویر گداها و گرسنه های بعضی کشورهای اونها رو که اروپایی هم هستند و جهان سومی نیستند و توی سطل های زباله به دنبال ته مانده مواد غذایی هستند بفرستم و تا الف منتشر کنه (1555992) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۶ ۰۹:۱۹:۴۶
كساني كه تحصيل كرده هستند و توانايي و جربزه ي انجام كار را دارن گرسنه نيستن... اون گرسنه هايي رو كه شما ديديد مطمئن باش توانايي كار نداشتن... (1556544) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۲-۰۵-۱۶ ۱۱:۵۰:۵۹
کی وقت کردی همه جای دنیا بری؟؟ (1556994) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۶ ۱۷:۲۲:۴۹
چطور فکر کردی این پنج شش کشور همه جای دنیان که نوشتی کی وقت کردی همه جای دنیا بری؟؟
اگه تجربه چند سال زندگی اونور آب رو داشته باشی می فهمی که اسمون اونوری ها رنگی تر از اسمان ایران نیست. کاش اینهایی که اینقدر عشق رفتن دارن فرصت میداشتن قبل از رفتن سرنوشت اونهایی رو که با کلی ارزو و امید رفتن رو می دیدن که الان دچار چه افسردگی و وضعیت زندگی شده اند؟ البته انکار نمیکنم که یک عده معدود هم موفق بوده اند. این ها رو از کسی که سالها در هلند واروپا زندگی کرده قبول کنید (1557935) (alef-10)
 
مهدی
۱۳۹۲-۰۵-۱۶ ۰۹:۵۴:۲۷
عزیزم این مطلبی که میگی‌ محترم، ولی‌ ارتباطی‌ با متن منتشر شده نداره. شما یا هرکسی که با ویزا بره، خوش به حالش. مشکل با قایق رفتن، قاچاقی‌ رفتن، و غیر قانونی‌ رفتنه، یا به اصطلاح پناهندگی. (1556649) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۲۲:۳۵:۵۴
اگر اول به مردم داخل کشور کمک بشود و دلار به قیمت واقعی 1000 تومان خود برگردد بسیاری از این پناهندگان که اقتصادی هستند از رفتن منصرف می شوند و تعداد افرادی که می خواهند بروند برای پناهندگی به یکسوم تا نصف کاهش می یابد (1555809) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۶ ۰۰:۴۰:۳۶
یعنی زمانی که دلار 1000 تومان بود این ادم ها به خارج از کشور پناهنده نمی شدند؟
بعضی چه تحلیل هایی از خودشان ارائه می دن!! (1556016) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۶ ۰۶:۰۷:۴۴
ایشون نگفت دلار 1000تومان بشه دیگه هیچکسی پناهنده نمیشه،بلکه گفت به یک سوم کاهش پیدامیکنه. (1556324) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۶ ۰۸:۴۰:۰۸
کشورهای غربی برده با سواد و تحصیل کرده میخوان ! نه مثل ما که رییس بیسواد میخواهیم (1556456) (alef-13)
 
سیدمهدی
۱۳۹۲-۰۵-۲۰ ۱۴:۰۲:۴۴
زدن از مملکت در رفتن پناهنده شدنتازه بییام به فکرشون هم باشیم جمع کنید بابا این بند و بساطو (1563874) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۲:۵۱:۳۷
یعنی دولت چه کار کند خوب در وطن بمانند قبول دارم مشکلات هست اما
گر خزان حمله کند بنده آن بلبل مستم
که جدایی از گل ودر لانه دهد جان (1554668) (alef-10)
 
سادات
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۷:۵۴:۴۷
من واقعا دلم براشون میسوزه ولی با پناهندگی مخالفم به نظر من مردم در قبال کشورشون حتی اگه شرایط هم سخت باشه نباید میدون رو خالی کنند و برعکس نسبت به مطالباتشون باید اصرار کنند و بخوان تا مسئولین هم مجبور بشند وانجام بدن همه جای دنیا همینطوره ولی ما متاسفانه بیشتر نخبه ها مون به هر دلیلی مهاجرت کردند البته حق میدم در بیشتره جاها شاید حق داشتند و یا دلایلی که خواستند مملکت رو ترک کنند ولی به هر حال اگه در جامعه حضور داشتند و مردم هم حمایت میکردند الان ما اسیر سیاستهای غلط 8 ساله این اقا نمیشدیم و یا اینکه شاهد این باشیم که کسانی بیان از بیت المال مردم اختلاسهای عظیم بکنند و یه اب هم روش به هر حال همیشه در یک جامعه مردم باید نقش یک مدعی رو داشته باشند تا یک فراری! (1555378) (alef-13)
 
کلاکج
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۹:۳۱:۰۹
توجیه نکنید دوست عزیز! فرار مردم از کشور به هر دلیلی نشان دهنده مشکلات موجود در کشور ماست. من اکثر کسانی رو که میبینم بخصوص قشر تحصیل کرده یا مهاجرت کرده یا میخواد بکنه یا در اندیشه اون هست یا حسرت مهاجر کرده ها رو میخوره! بقول یک نفر بزرگترین ظلم در حق کشورمون این است که وقتی کسی میخواد از او بره بهش تبریک میگن! (1555524) (alef-10)
 
ایرانی
۱۳۹۲-۰۵-۱۶ ۰۹:۳۳:۰۲
lمهندس کدوم مملکت این کره خالی مشکلات نداره. مشکل ما اینه که فکر میکنیم فقط کشور ما مشکلات زیاد داره و اونور آب بهشته...
بعد چندتا آدم بی ظرفیت مثل من دلشو میزنه به دریا و میره اونور می بینه جایی که قبلاً بوده بهشته

هیچ جای این دنیا اندازه یک وجب خاک ایران نیست. (1556578) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۶ ۰۰:۳۹:۵۰
شما یا درد گرسنگی نکشیدید یا آقازاده اید و یا....
از کوه شعار بیا پایین
حقوق ماهانه ام کفاف نصف ماه را هم نمیکند.
و..... (1556012) (alef-13)
 
یعقوبی
۱۳۹۲-۰۵-۱۷ ۱۴:۰۵:۳۳
بابا منم زن و زندگی دارم 500 حقوق میگیرم هیچ مشکلی ندارم،نه آقازاده ام،نه گرسنگی فشار آوارده، تو دمای 50 درجه هم زندگی میکنم، کارم زیر کولر پشت میز نیست ولی با همسرم تمام روزهای ماه رمضونو روزه گرفتیم با مشکلاتمونم مبارزه میکنیم،ماه رمضونم افطاری دادیم، مشکل اینجاست زیاده خواهی باعث این کارا میشه، قناعت تو کار نیست، این افرادی هم که رفتن یه سری شون مطمئنا از دست قانون فرار کردن، یه سری شون از روی چشم رو هم چشمی رفتن، یه سری شون شبکه های ماهواره ای بدبختشون کرده، همشو ربط ندید به سیاست و اقتصاد. (1559731) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۲:۵۲:۴۹
علت چند ده برابر شدن پناه جویان ایرانی چیه؟
آقای احمدی نژاد از اون دو نیم میلیون شغل چقدرش گیر این بیچاره ها اومد که الان برای پیدا کردن کار مجبورن این خفت و بدبختی رو تحمل کنن ؟؟
واقعا دلم بذای ایران و ایرانی میسوزه که حتی اندونزی که خودش جزو کشورهای در حال توسعه هست با مردم ما اینطور رفتار میکنه ؟
یا همین ترکیه که سی سال پیش از ما کلی عقب تر بود وی الان به یکی از قدرت های منطقه تبدیل شده (1554674) (alef-10)
 
حمید
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۲:۵۳:۳۲
پیشنهاد میکنم عفو عمومی به غیر از مواردیکه مرتکب به قتل شدهاند بدهند که همه به ایران برگردند هیچ کجای دنیا ایران نمی شود (1554677) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۲:۵۹:۱۵
راست میگین اینها هم وطن ما هستند باییستی بهشون کمک بشه (1554689) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۶:۱۷:۱۴
ما هم همو طن آنها هستیم و هر کسی مشکلات خودش را دارد
یعنی چی که پناهنده می شن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خیلی ها مون مشکلاتمون خیلی بیشتره (1555215) (alef-10)
 
علي
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۲۰:۵۷:۰۸
با اين آسايشي كه هست و ارزاني و اشتغال زايي كه ميشه ، چرا پناهنده ميشن ، ما امن ترين اقتصاد دنيا را داريم (1555697) (alef-10)
 
باربد
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۳:۰۰:۰۱
بی کاری،عدم امنیت، امیدنداشتن به آینده،رانت خواری،عدم ثبات اقتصادی-اجتماعی وشهروند درجه یک ودو وسه و... عدم احترام به انسان وانسانیت باعث مهاجرت یاتقاضای پناهندگی می شود.بدیهی است دولت هانیز باتوجه به قوانین وضع شده دراین خصوص وباشدت وحدت بیشتری رفتارمی کنند زیرابه مالیات وحقوق شهروندان خود احترام می گذارند.اینکه دراین مقال بحث انسانیت وحقوق بشر کجاست ناگفته پیدااست.مگربیشترمابا افغان ها درسال های پیش وشایدهم اکنون همین رفتاررانداشته ایم؟
اصولن تاانسانی به تنگ نیاید حاضرنخواهدشد خانه وکاشانه خودراوانهد واسیرودرچنبره سیردادگاه وکمپ وهزارمسئله ناخوشاینددیگربشود.
راستی هیچ ازخودسوال کرده ایم چرا شهروندان اروپایی -آمریکایی به کشورهای دیگرنمی روند تاتقاضای پناهندگی بدهند؟
پس باید همه شرایط یک زندگی متعادل وبرابررابرای هرشخص باتوجه به توان وتخصص ومسئولیت پذیری اش فراهم نمودتاشاهدسیرنزولی این پدیده غیرانسانی باشیم.به امید آن روز. (1554694) (alef-10)
 
محسن
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۳:۰۶:۲۰
واقعا وزارت خارجه و سفرا ضعیف عمل میکنند ، معلوم هست این سفرا در آن کشور ها به چه کاری مشغولند؟؟؟؟ (1554707) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۲۰:۵۴:۱۵
آقای قشقایی در وزارت خارجه خیلی صریح گفت که عزت ما در دفاع از هموطنان ایرانی درخارج نیست. افرادی که بهر دلیل به حق یا ناحق گرفتار شدند. حتی گفتند تعداد دقیق ایرانیان گرفتار را نمیدانند. امیدوارم در دستگاه وزارت خارجه دولت جدید یک نظم و شایسته سالاری بوجود آید. (1555691) (alef-10)
 
محسن
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۳:۱۳:۲۷
واقعا مایه تاسف و تاثره ... چرا باید جوون های ما که میتونن منشا اثر در کشور باشن فرار رو به قرار ترجیح بدن؟ واقعا وضع ما اینقدر بده؟ یعنی ما از هند و پاکستان وضعمون بدتره که روی دست اونها اینهمه پناهنده به استرالیا و اروپا داریم؟ قطعا اینطور نیست. متاسفانه اختلاف بین انتظارات و واقعیات مشکل اصلیه. شاید این هموطنان ما خیلی تحت تاثیر رسانه های غربی هستن و اینقدر زندگی غربی به نظرشون جالب میرسه که حاضرا غیرقانونی فرار کنن ...

بخش دیگر مشکل هم محدودیتهای اجتماعی بی دلیل مثل حجاب اجباریه. در این زمینه ما از پیغمبر هم سختگیرتریم! سربازی هم یه مشکل جدی دیگه است ... به خدا میشه این مسائل رو حل کرد. امیدمون به دولت جدیده ... (1554729) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۳:۱۵:۵۲
این توجه و یادآوری این موارد خیلی به جا و ارزشمند است. بهتر بود چهره ها را شطرنجی می کردید. (1554733) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۳:۱۵:۵۵
فکر کنم مقدم بر این یافتن و اجرای روش مناسبی باشد که تعداد داوطلبین به مهاجرت از کشور کمتر شود (1554734) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۳:۱۹:۰۰
سوال اساسی این است که چرا عده ای از مردم باید پناهنده شوند؟؟
پناهندگی تنها دلیل سیاسی ندارد. به جرات می تو ان گفت که 99 درصد افرادفقط برای شرایط زندگی بهتر و با در نظر گرفتن ریسک ها و خطرات زیاد اقدام به پناهندگی می کنند.
دلایل پناهندگی عبارتند از:
1) وضعیت بد بازار کار
2) گرانی و نبود چشم انداز اقتصادی روشن در زندگی افراد
3) نبود امکان مسافرت قانونی به کشورهای دیگر به واسطه مقررات سخت ویزا
و گرانی ارز
به طور خلاصه دلیل اصلی پناهندگی یافتن زندگی بهتر در سرزمینی دیگر است.

آقای روحانی در مراسم تحلیف به خواست جوانان برای داشتن زندگی بهتر اذعان کردند. امید است ایشان با کلید شان مسایل و مشکلات مردم را بطوری حل نمایند که مردم به عنوان توریست های دارای شان به استرالیا و یا هر کشور دیگری بروند و نه به عنوان پناهنده. (1554739) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۶ ۰۰:۴۸:۴۷
آخه کسی به خاطر گرونی ارز و عدم امکان مسافرت خارجی! میره تو این شرایط سخت و بد پناهنده میشه!!!

یه چیزی از خود میگی که از تعجب چشم همه تحلیل گر ها رو کور میکنه (1556028) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۷ ۱۰:۴۵:۴۸
بله به خاطر شرایط نامناسب اقتصادی میرن پناهنده میشن پس حتما خوشی زده زیر دلشون! به این امید که اونجا دولت بهشون حقوق بیکاری بده و یه حداقل معیشتی داشته باشن البته بدون ترس از آینده نابسامان پناه می برن به گشورهای پذیرنده! (1559319) (alef-10)
 
مجید
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۳:۲۳:۲۱
کسی که خربزه می خوره پای لرزش هم میشینه . ببخشید مگه میشه از عواقب یک میهمان بی دعوت از این بیشتر توقع داشت . میتونن برگردند مملکت خودشون . (1554753) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۳:۲۵:۰۷
اینها عواقب کار خودشونه. کسی که به کشور پشت می کنه و دیگه نمی خاد ایرانی باشه برای چی باید بهشون رسیدگی کرد. این جوری همه رو تشویق می کنیم که بخوان ایرانی نباشند! (1554758) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۳:۲۷:۰۰
عقل نباشه ،جان در عذابه،یعنی تو کشور خودمون این خرابه ها و طویله ها رو نداشت ،بعضیا ترجیح دادن تو خرابه اونا زندگی کنن؟!!
خوشی که بزنه ته دل همینه. (1554760) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۳:۳۵:۱۸
تاسف باره ... کمک کنید تا اگر مایل هستند به ایران برگردند .
ضمنا افغانهای ساکن ایران همیشه به ما میگن که اروپا با پناهندگان خارجی عالی رفتار میکنه اما ایران با ما افغانها رفتار خوبی نداره . خوبه افغانها این گزارش رو بخونن تا رفتار ایران و اروپا رو با پناهندگان مقایسه کنن. (1554782) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۳:۳۸:۲۵
نه اينكه مملكت گل و بلبل داريم همه از اون گريزانند.دست مريزاد به آقايان كه اين همه به فكر مردم اند. (1554791) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۷:۱۳:۵۸
اخر عاقبت زیادی خواهی همینه این پناهندگان جز ابروریزی کار دیگری بلد هستند (1555328) (alef-10)
 
م
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۳:۳۹:۵۷
ایران دومین کشور پناهنده پذیر دنیاست و چند میلیون افغانی مثل ایرانی ها در داخل شهرها براحتی زندگی می کنند .آن وقت ایرانیها به این شکل آواره باشند .دست و دلبازی ایران کجا و عملکرد کشورهای غربی مدعی حقوق بشر کجا؟ (1554796) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۸:۱۶:۲۶
چند میلیون افغانی مثل ایرانی ها در داخل شهرها براحتی زندگی می کنند!!!!!!!!!!!!

آنکس که نداند و نداند که نداند ...
آنکس که نداند و نداند که نداند ...
آنکس که نداند و نداند که نداند ... (1555409) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۲۳:۲۴:۵۷
ای وای مثل اینکه دوباره به افغانها بدهکار شدیم ! (1555875) (alef-13)
 
دلی خون
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۳:۴۷:۵۷
یک حکومت مردمی باید دلایل مهاجرت این شهروندان را جویا شود وتا حد ممکن به رفع مشکلات انان کمک کند نه اینکه با انان برخورد قضایی کند. (1554816) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۳:۵۱:۴۱
از بیکاری و فقره برادر،گشنه نموندی که عاشقی یادت بره،این برای من و تو که نشستیم و عکسای این بنده های خدا رد میبینیم در حد یه خبره اما مطمئن باش برای اونا یه کابوسه نکته هم همینجاست چرا هیچ کس به این موضوع اشاره نمی کنه که چرا جوونای مملکت ما باید در کنار آوارگان سوری و افغانی باشن،مگه اینجا هم جنگه؟مگه القاعده و طالبان تو ایران داریم؟! بهتره این سوال رو جواب بدید (1554824) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۳:۵۱:۵۵
به موارد فوق باید مواردی را هم اضافه نمود و سپس نتیجه گرفت:
هیچ کس دوست ندارد خود و خانواده اشو گرفتار و در به در کنه. بیایین علل مهاجرت رو بررسی کنیم و اگر بلایی سر هموطنامون میاد باید در آخرت خیلی ها جابگو باشند. چطور کشوری با این همه منابع نفت و گاز و معادن و ... باید به حالی بیفتد که بسیاری از خونواده هاشو اینجوری از دست بده؟ اونوقت معلوم نشه چه بر سر میلیاردها دلار بیت المال این مملکت اومده؟ اونهایی هم که پناهنده نشدن و تو ایران موندن حال و روز خوشی نسبت به بقیه ندارن!
یک روز تو مترو سوار شین و ببینین چه جوونهایی که دست فروشی نمیکنن؟ نیروی تولید مملکت کجای این کشور مشغولن؟ اصلاً تولید داریم؟ تمامی مشاغل شده دلالی و بساز بفروشی و واسطه گری!!سهم تولید کجاست؟؟
اینها هم تقصیری ندارن ! اگه برن تو با هزار بدبختی و پارتی تو اداره ای مشغول بشن، نهایتش ماهی ششصد یا هفتصد تومان بیشتر گیرشون نمیاد! ولی از را دستفروشی بیشتر گیرشون میاد. حقوق کارمند در 2 سال گذشته فقط 23 درصد افزایش یافته. شما اون موقع ببینین کمترین افزایش اجناس 4 برابر قیمت قبلی بوده،و ....
تا این ها رو حل نکردین همون بهتر که خیلی ها بمیرندو از این زندگی های نکبت بار خلاصی پیدا کنن!! (1554825) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۳:۵۲:۲۶
این از وعده های انتخاباتی اقای دکتر روحانی بوده و در مستند اول ایشون هم اشاره شد امیدوارم بهش عمل کنند البته به نظرم با بهبود روابط با دیگر کشورها و دیپلماسی قوی بسیاری از این مشکلات رفع خواهد شد. (1554827) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۴:۲۳:۲۰
چند روز پیش یک آقایی به بی بی سی زنگ زد و گفت که پناهنده سیاسی هستند در یونان و وضعیت خیلی بدی دارند ایرانیان پناهنده. من واقعا ناراحت شدم و درخواستم ازآقای روحانی این هست که یه فرصت دیگه به همه ایرانیان داده بشه.
بخدا اگر اوضاع کمی بهتر بشه هیچ کس راضی به رفتن نمیشه .
احمدی نژاد و با بصیرتها کاری به روز ملت ایران اوردند که اندونزی و تایلند و .. شده بهشت برای این مردم بدبخت (1554898) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۴:۲۴:۲۴
انشاالله با بهبود وضعیت معیشت و آزادی، نیازی به پناهندگی نباشد و شرایط به گونه ای تغییر کند که در تمام جهان ایرانیان را با سرافرازی میزبانی کنند. (1554902) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۴:۳۹:۳۳
عزت و احترام واقعی در دنیا این نیست. آدم ناراحت میشه بعد روزنامه کیهان یک کلمه در این مورد نمینویسه (1554937) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۴:۴۲:۳۳
اول باید علت پناهندگی اش پرسید و چرا پناهنده شد،کشوری که این همه ادعا می کند بهترین کشور بهترین مردم بهترین آدمها و.... چرا به همه ی اینها پشت کرد و پناهنده شدن خطر مرگ قبول کرد ؟ اول باید علت پناهندگی اش پرسید اگر در داخل کشور قابل حل است باید حل کرد ما سی سال داریم برای کشورهای مثل سوریه و لبنان و افغانستان و حتی عراق کشوری که 8سال ویرانگی و آوارگی عقب افتادگی به بار آورد کمک می کنیم ولی نمی توانیم مشکل هموطنانم حل کنیم.


باید علت پناهندگی را پرسید؟ اگر سیاسی این حق شهروند نظر مخالف داشته باشد و نظر مخالف داشتن محارب با خدا و دین نظام نیست و اگر کار باشد باید مشکل اقتصادی کشور حل کرد تا کار فراهم بشه . و امروز کشور ما تنها مشکلی که دارد اقتصاد ضعیف و تورم بالا و ارزش پائین پول (1554949) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۴:۴۷:۵۷
واقعا خدا خیرتون بده که ای مسله انسانی را مطرح نموده اید. انشاله که مردم سرافراز ما ازاین بهتر زندکی کنند (1554971) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۵:۱۸:۰۳
بدبختی اینها راهم به آمار احمدی نژاد اضافه کنید.ضمنا"از سایت الف برای درج تصاویر تاثیر گذار فوق تشکر می کنم و از هموطنانم عاجزانه درخواست می کنم مهاجرت فلاکت بار را قبول نکنند و آقای روحانی نیز باید برایشان سریعتر کاری انجام دهد. (1555051) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۵:۱۸:۱۳
سوال اساسی این است: چرا مملکت ما این همه پناهنده دارد؟؟؟؟ (1555052) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۵:۲۳:۱۳
لیاقت هر کس که وطن فروشی کنه همینه (1555067) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۷:۲۱:۱۱
چقدر شما بی اطلاع و نادانید (1555341) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۵:۳۷:۴۰
چرابيشترين امار فرا مغزها را داريم ؟

اين روزها هزاران جوان ايراني شب ها به اميد خروج قانوني از كشور به خواب مي روند (1555114) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۵:۴۳:۱۲
سلام.تعدادی ازاین ها را می شناسیم.درایران به دوستان واقوام وخانواده خود خیانت کرده و از دست دادن همه چیز عازم خارجند.آنهم با این نفهمی.بیشتر این افراد وبال جان خود وجامعه هستند.کشورهای دیگر خود سریعا به این مسائل پی می برند.ولی خیلی از اینها زندگی خوبی را احمقانه به امیددروغ وفریب ضایع کرده عازم شده اند.الآن هم برنمی گردند.ولی صحنه پدید امده مناسب ایران وایرانی نیست وباید فکری شود. (1555129) (alef-13)
 
hossein
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۶:۰۲:۰۸
من از کانادا کلی فیلم و گذارش ارسال کردم و هشدار دادم زندگی در خارج سخت است برگشتم تهران تا فیلم ان را بسازم و پلیس امنیت من را زندانی کرد در ایران مدیریت ها مشکل دارد از جمله صدا و سیما
Canada (1555186) (alef-13)
 
جی اچ
۱۳۹۲-۰۵-۱۶ ۰۳:۰۸:۲۲
مگه کارشماست مستند سازی .فقط افراد مورد تایید حق این کارو دارن !
شماهم بهتره مثل ماها سکوت کنی وبزاری مسئولین کار خودشونو بکنن (بالاخره عقل واستعدادشون بیشتراز ماهاست)
دیگه هم پا توکفش بزرگان نکن. (1556203) (alef-10)
 
ج
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۶:۰۶:۱۱
بلاخره اگر اینها ایرانی هستند باید حتی درغربت شئونات اسلامی وایرانی را مراعات کنند این چه وضع حجاب است کسی که با این وضع میرود نباید توقع داشته باشد فرش قرمز برای او پهن کنند وازطرفی مسئولین ایران برای چه کک کنند (1555196) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۶:۴۸:۵۸
اینها از سر ناچاری میرن بیکاری و مشکل اقتصادی و تحمل نکردن فقر باعث مهاجرت میشه در ضمن چند روز پیش چندین نفر از همین هموطنامون غرق شدن کاش مسؤلان یه تسلیت خالی میگفتن. (1555280) (alef-10)
 
وطن پرست واقعی نه پاچه خوار
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۷:۲۵:۱۷
وطن فروش نیستندتلاش برای زندگی بهترحق هرانسانی است آنهادارن سعی می کنندبه زندگی بهتری دست یابند.امیدکه بتوانندبه اهدافشان برسند.نمی خواهنددراین ادارات بی سروصاحب برای گرفتن یک امضابه همه التماس کنندازآبدارچی تامدیری که به آنهابانهیب وگردن کشی جواب می دهد. (1555347) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۷:۳۷:۴۹
وقتی ایران برای همه ایرانیان نــــیست همین است که عده زیادی در این 8 سال از ایران مهاجرت کردند به خصوص افرادی که تحصیلات بالا داشتند و راحت تر می توانستند مهاجرت کنند . (1555357) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۷:۳۹:۰۳
اگر به مملکت رسیدگی شود این همه ادم جوانهای این مملکت خانه و مملکت را ول نمیکنند به هوای زندگی بهتر با وجود مشقات به کشور دیگر پناهنده شوند به خود بیایید اینها جوان هستند اینده مملکت وقتی به کوی دانشگاه حمله شد اکثر جوانان که روی زمین میکشیدیدشان به خارج پناهنده شدند الان در ایران در دانشگاه بیشتر انتخاب رشته بر مبنای نیاز کشورهای دیگر است که کدام رشته را بیشتر میپذیرند شرم اور است طرف از روز اول که میره دانشگاه به فکر رفتن است به فکر اینکه کجای دنیا برود که ایران نباشد بس نیست این رفتار که جوانی این مخاطرات را به جان میخرد که برود حجاب اجباری نداشتن ازادی اولیه نداشتن امنیت اجتماعی حرمت اجتماعی و شغل و اینده مطمئن در خارج برای اینها اب و نان نگذاشته اند اما با بیشترشان که صحبت میکنیم که چرا میخواهی بروی میگویند لا اقل هوای سالم هست نفس میکشیم میتوانیم لباسمان را خودمان انتخاب کنیم خیابانها ترافیک وحشتناک ندارد خوب دلایل بنظر شما مسخره است اما خو ب جوانها از همینها به ستوه امده اند بس است این رفتار (1555361) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۶ ۱۴:۵۹:۰۷
"الان در ایران در دانشگاه بیشتر انتخاب رشته بر مبنای نیاز کشورهای دیگر است که کدام رشته را بیشتر میپذیرند شرم اور است"

این حرف متاسفانه در خیلی موارد درست است (1557561) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۷:۴۶:۵۴
این عکسها که نشون دادی از خوابگاههای دانشجویی مابهتره .
یکی ازعکسها منو یاده یکی از بهترین خوابگاه های دانشگاه شریف انداخت شبیه هم بودن
غصه این ها روهم نخورین . چون بعداز مدتی که از کمپها بیرون اومدن وبه جامعه اون کشور وارد شدن جاشون ازمن وشماهم بهتر میشه . (1555369) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۸:۳۳:۴۴
پناهندگی نوعی خودکشی اجتماعیه و ریشه یابی کنید که چرا این افراد که بیشتر آنان جوان و پر انرژی هستند حاضر به این امر میشوند؟ هم ما و هم مسئولان علل این امر را میدانند و کسی توان بیان ندارد. پناهندگی ، پنجاه درصد فرار از جامعه موجود را شامل میشود و پنجاه درصد دیگر که مهاجرت سرمایه داران و تحصیلکرده ها و نخبگان میباشد را در گزارش منظور نکردید. و چرای آن را باید از کسانی پرسید که سعی دارند در خلاف جهت آب شنا کنند . (1555435) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۸:۳۸:۵۳
یتیم یتیم وطن است نه پدر و مادر چقدر به انسان فشار میاد که حاضر میشه وطن خود را ترک کند خدا میداند (1555439) (alef-13)
 
بهمن مجیدی
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۱۹:۱۳:۱۹
پدیده مهاجرت یک پدیده تاریخی است که در تمامی اعصار با شدت و ضعف کم و زیاد بوده است . انچه دولت می تواند انجام دهد پایین اوردن میزان ان است .

مهاجرت یا همان پناهندگی علل های مختلفی دارد که چند تا از ان را یاد اوری می کنم
1- علل فرهنگی فرد پناهنده جو - این فرد به هیچ وجه نمی تواند فذهنگ خود را با کشورش تطبیق دهد.
2- مشکل اقتصادی فرد پناهنده جو - این فرد به دلیل داشتن مشکلات اقتصادی و فرار از ان به دنبال پناهندگی است
3- مشکل سیاسی فرد پناهنده جو - این فرد به دلیل اختلاف سیاسی با کشورش و بودن شرایط سخت سیاسی مجبور به ترک کشورش می شود
4-مشکل آرمانی فرد پناهنده جو - فرد پناهنده جو با تخلیل و ارمان های خیالی به دنبال زندگی بهتر در سرزمین های امالی خود است.
5- مشکلات اجتماعی فرد پناهنده جو - این فرد مثلا برای ازدواج با همسر دلخواه خود که در کشور خود نمی تواند از کشور فرار می کنند و پناهنده می شوند


به موارد فوق می توان موارد دیگری هم اضافه کرد


اما راه چاره گذاشتن قانون و مصوبه مجلس است تا دست دولت برای اقدامات باز باشد و امکان اقداما سلیقه ای نباشد مثلا:

1- افرادی که از کشور خارج می شوند تمامی پل ها پشت سرش نباید شکسته شود . مثلا فرد تا 5 سال اجازه برگشت بدون تحمل کیفر را داشته باشد. تا افراد زندگی فلاکت بار پناهندگی را تجربه کنند و اگر خواستند برگردند بتوانند.

2- خرید مجازات به پول نقد - خیلی از خانواده ها حاضرند برای اینکه بچه ها برگردد جریمه اش را با دل و جان بدهند

3- به فراخور انگیزه رفتن از کشور باید مجازات تعیین شود و به صراحت افرادی که انگیزه اقتصادی و اجتماعی داشته اند بتوانند براحتی برگردند کشور

4- در قانون کشورهای پناهنده پذیر باید تفیک و درجه بندی شوند . یعنی کشورهایی که سخت تر مهاجر می پذیرند ما راحتر اجازه برگشت بدهیم

5- پناهندگی یک ناهنجاری تلقی شود نه یک جرم

6- بودجه ثابت برای صدا و سیما تعیین شود و مکلف باشد به طور مرتب به طرق خاص در خصوص عوارض این اقدام اطلاع رسانی کند

7- قوانی صدور گذرنامه را تسهیل نماییم

8- حرکت جهادی عفو عمومی به طور متناوب در خصوص این افراد می تواند اقدامی موثر در کاهش این اهنجاری شود .مثلا هر10 سال یا 5 سال یکباراین عفوعومی داده شود

دراه انتها اگر کار کار شناسی شود اقدامات بیشتری را می توان پیش یینی کرد (1555477) (alef-10)
 
فرهـــــــــــــــــاد
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۲۰:۰۷:۳۱
خوب نرن دنبال خوشی های شنیدنی

منم هزاران گرفتاری دارم و مشکلات فراوون ولی هرگز باورم نمیشه جایی که کشور و خاک کشور خودم نباشه میبتونم با اسایش و بدون مشکلات زندگی کنم
همه اینها به خاطر شنیده هایی است که همانند رویا گوش میدهند و در پی دست یابی به توهمات خود را به منجلاب غربت و فساد و فقر وووووو می اندازند


این درسی باشد برای انان که جز کشور خود همه جای دنیا را بهشت برین می دانند


انان که رفته اند در حال خوشی باشند ما را بس (1555596) (alef-10)
 
دوستداران وطن
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۲۰:۵۵:۵۰
با سلام
پيشنهاد ميكنم علت را جويا شويد
چرا كشور ما بايد مردم به مهاجرت بروند چرا ديگران نميروند رازي هستند يا پول مسافرت ندارنديا كه رازي هستند از وضع كنوني حال قديم بود مردم ميگفتند جنگ هست ولي حالا امنيت شغلي و پولي نيست در يك روز ارزش پولي به يك سوم ميرسد پول دارو براي بازنشسته مريض در بعضي از موارد برابري ميكند با شش ماه حقوق مثل داروي شيمياي پس مهاجرت بهتر هست شما در سايت خود يك نظر سنجي بگذاريد با چند گزينه در مورد مهاجرت به غربت ببينيد چند درصد خاندگان سايت شما مهاجرت از وطن را قبول دارند (1555693) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۲۱:۵۰:۴۶
خدایا این لیاقت ما ایرانیان نیست. (1555762) (alef-10)
 
هموطن
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۲۳:۱۳:۱۰
متاسفانه بنده این خبر را دیدم و خواستم اضافاتی را تقدیم کنم . ایشان اگر 3 سال هست در این مورد تحقیق می کنند ؛ بنده 20 سال هست . از اردوگاههای شوروی قبل از فروپاشی فیلم های وحشتناکی دارم از وضع ایرانیان تا امروز . بدبختانه یکی از موارد اجتماعی هم همان چشم و هم چشمی ما ایرانیان هست . با افرادی در چند سال گذشته تماس داشتم می گفتند : من به هر قیمتی شده باید بیایم خارج !! وای خدای من . روزگاری ما از فیلیپین کلفت وارد میکردیم ؛ حالا زنان ایرانی میروند پناهنده میشوند و با مردی از آنجا ازدواج و به در و همسایه پز خارج نشینی میدهند . سه سال پیش خانمی با بچه ائی 3 ساله میخواست از طریقی که می بخشید از عنوان نکردن آن طریق؛ میخواست به دانمارک بیاید . تلفنی صحبت میکرد و میگفت آقای فلانی شما من را بیاورید دانمارک ؛ من حاضرم بیایم کنیزی شما را بکنم . گفتم اولا من مخالف کنیزی و این صحبتها هستم دوما دولت دانمارک من را بجرم داشتن کنیز زندانی میکند . این دردناک هست . همان شخص اخیرا آدرسی از من پیدا کرده است . اول اینکه اسم ایشان مثلا از صغرا به سیمونه تغییر کرده ؛ عکسی هم از پسرش فرستاده که آقای فلانی شما ما را نبردید دانمارک حالا من در فلیپین هستم و با یک آقای خارجی زندگی میکنم و به خواسته ام رسیدم : زندگی در خارج . دو دستی کوبیدم بر سرم که ایکاش میمردم و شاهد این ماجراها نبودم . بدبختی ما یکی دوتا که نیست . نه احمدی نژاد مقصر هست و نه این آقای روحانی با کلید طلائی مقصر خواهد بود ؛ فرهنگ غلط زندگی . تا جائیکه به یکی از خانمهای فامیل که میخواست بقول خودش بیاید خارج ؛ گفتم : آنجا در هایم باید ..... بکنی ، در جواب گفت : آمدن به خارج برای من مسئله مرگ و زندگی هست من به همه گفته ام میروم خارج زندگی کنم . وقتی شرائط را طی چندین ساعت شرح دادم ؛ خوشبختانه با من هم قطع رابطه کرد و اینکه مگر من جای شما را تنگ میکنم !!! پس باید روی قضیه بیشتر کار کرد . دهها کیس ساختگی دادند که من شرم میکنم بنویسم آنها را . از همه بدتر وقتی میرسند هم بقدری دروغ می گویند به اطرافیان که حد و حساب ندارد . خانمی بعد از جریانات انتخابات گذشته خودش را رسانده بود اینجا ؛ گریه میکرد که آقای فلانی من با دو خانواده افغانی در دو اتاق بطور وحشتناک زندگی می کنیم ؛ اجازه خروج از کمپ را نداریم و.... تلفن خط اول ایشان زنگ زد ( شوخی نمیکنم من سالها هست در یک گروه بزرگ مدیر روابط بین الملل هستم فقط موبایل محل کارم را دارم ایشان 2 خط موبایل داشت ) ناگهان گریه ها تبدیل به خنده شد و گفت : بعله دو روز پیش هم یک ویلای بزرگتر دادند بمن و مشغول اثاث کشی هستم به آنجا ........ بعد یک لحظه دیگر گفت اوه ببخشید اقدس خانم خط دیگر من زنگ میزنه .... به وجدانم قسم یک ذره بالا پائین ننوشتم . من هم به جهت تربیتی که از جامعه این کشور در حدود ربع قرن سکونت در اینجا گرفته ام به ایشان گفتم : تو فرزندان آینده کشور ما را بدبختانه بعنوان معلم و دروغگوترین معلم دنیا به دروغ آلوده کرده ائی و بعنوان یک هموطن شرم میکنم از شنیدن دروغهای وحشتناک تو . حالا روی این معضل باید بطور اساسی کار بشود . (1555854) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۵ ۲۳:۳۴:۰۱
از یک طرف می گویند سن گشور به سمت پیری میرودو برای مبارزه با آن فرزندآوری رانبلیغ می کنند بدون توجه به شرایط زندگی خانواده ها.-- که یک مورد آن زندگی در قوطی کبریت های50 متری است که بچه هامون دچار ضعف اعصابند چه رسد به بزرگترها.--ومتاسفانه دسته دسته از جوانان مولد بااین شرایط تن به خفت می دهند تا یک زندگی و رفاه حداقلی رابرای فرزندان خود فراهم کنند . در حالی که کشورمان دارای بزرگترین ذخایر طبیعی است....از آقای رئیس جمهور می خواهم به این مسئله رسیدگی کنندومقدمات بازگشت این هموطنانمان را فراهم کنند. (1555885) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۵-۱۶ ۰۰:۳۳:۰۱
ببينيد به اين بندكان خدا در مملكتشان جقدر سخت إز لحاظ سياسي و يا اقتصادي و يا . . . كذشته كه حاضر ند به اين زندكي تن در دهند
أما كسي أمار اين ٨ سال كذشته را نمي دهد كه با أن سرعت كه به ته دره دنيا ميرفتيم و حالا أيا با امدن دولت أميد و تدبير كمكي ميشود تا أنها بر كردند ؟ (1555998) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۶ ۰۰:۴۸:۲۵
فقط به ملیت این پناهندگان نگاه کنید افغان سریلانکا عراقی درکنار شان متاسفانه
هموطنان ایرانی به آنها که سخن از فضا پیشرفتهایی علمی و.... و... میزنند
لازم است هشداری جدی داد . (1556027) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۶ ۰۰:۴۹:۵۹
متاسفانه تا حالا کسی احوال این مشکلاتو تو این هشت سال از ترس نمیگرفت نه کفن پوشی بود و نه گروه فشاری ولی یکدفعه همه بدنبال حل یک شبه این مشکلات 8ساله اند (1556029) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۶ ۰۱:۳۵:۵۴
تنها مشكلات مهاجرين اايراني خارج از كشور نيست كه شايد كسي به ان فكر نكند مشكل اعتياد جوانان در داخل كشور كه جلوى جشم همه است كمتر از معضل هموطنان مهاجر نيست انشا ا.... دولت جديد جاره جوىى كند، (1556109) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۶ ۰۲:۱۲:۵۵
باید بیان محاکمه بشوند .
وطن فروشها . (1556154) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۲-۰۵-۱۶ ۰۲:۱۹:۰۸
من نه مجبور هستم ایران را ترک کنم و نه این کار را می کنم . ایران خانه من است . ولی عده ای که ایران را ترک می کنند برای خودشان دلایلی دارند کار ندارند ، فضای فرهنگی و سیاسی برایشان مناسب نیست . این فضا برای این افراد فراهم کنید با آزادی سازی ورود توریسم بدون محدویت رونق پیدا می شود سرمایه گذاری باعث ایجاد اشتغال می شود . اینکه با استدلال های خشک و آبکی مردم را فراری دهیم کار درستی نیست . شان ایرانی واسلامی ما ایجاب می کند از ایرانیان حتی مخالف حکومت هم در برابر کشورهای دیگر حمایت کنیم . (1556161) (alef-13)
 
حسن
۱۳۹۲-۰۵-۱۶ ۱۰:۰۷:۱۴
برای دیدن فرزند دانشجویم در یکی از شهرهای بزرگ ترکیه رفته بودم . در فروشگاهی صاحبش وقتی فهمید من ایرانی هستم پرسید تو هم پناهنده هستی گفتم نه بعد من پرسیدم جریان چی هست گفت من اتومبیل خود را به کارواشی میبرم که همه کارگران ایرانی بوده و پناهنده هستند و با فلاکت در خانه های حصیرابادی ( گجه قوندی ) زندگی میکنند . از شنیدن این موضوع شرمنده شدم . (1556693) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۶ ۱۱:۴۴:۴۲
"لازم است دولت یازدهم بر خلاف دولت‌های نهم و دهم که هیچ حرکتی مثبتی در این زمینه انجام نداد حرکتی بکند که قلب خانواده های پناهندگان شاد شود."
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اين افراد خودشون بايد حركت مثبتي انجام بدهند تا قلب خانواده هاشون شاد شود (1556968) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۷ ۰۲:۲۷:۵۴
امیدوارم انهای که عامل مهاجرت هستند به خود بیان و شرایط جامعه برای ماندن تمام ایرانی ها در وطن بهتر بشه (1558883) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۷ ۰۷:۱۳:۲۲
یه مدت رفتند ، تا توانستند پاسخ به مثبت و بی اندازه به شهوات خود دادند و آزادی مورد نظر خود( بی بند و باری) را تجربه کردند حالا دست از پا درازتر آماده هر خفتی شده اند . (1559111) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۲-۰۵-۱۸ ۱۶:۱۷:۵۷
کسی که راحتی و آسایش خودش و رفاه تن و بدن خودش را به همه چیز ترجیح می دهد وقتی نیروی کار موثری را در خود ببیند نه تنها آن را برای رفع مشکل هموطنانش استفاده نمی کند و برای اعتلای کشورش به کار نمی بندد بلکه به دنبال جایی می گردد که به او آب و دانه ی بیشتری بدهند. هرجایی می خواهد باشد باشد؛ فرقی نمی کند. مهم این است که او باید بتواند بهتر بخورد و بهتر استراحت کند.
چنین نیست که همه ی افرادی که در تصاویر فوق دیده می شوند از گرسنگی و فقر به این خفت و خواری افتاده باشند؛ هرگز چنین نیست زیرا ما نیز کمابیش با بعضی از همین آدم ها از نزدیک آشنا هستیم. علت اصلی فقط چرب تر بودن و یا حداقل چرب تر دیدن سفره های آن بر آب است و در نتیجه هر کسی که برای سفره ها بیش از وطن و همشهری و کشور ارزش قائل است طبعا به تمام خواری های راه نیز تن می دهد. پس فکرها را باید شست, جور دیگر باید جست. (1561268) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۸ ۱۸:۲۸:۲۷
چو ایران نباشد تن من مباد..
عاشقم ایرانم تو هر شرایطی تنهاش نمیذارم. (1561382) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۰ ۱۵:۲۴:۱۲
بیخود رفتن (1564119) (alef-13)
 
تو
۱۳۹۲-۰۵-۲۰ ۲۱:۲۷:۵۰
چقدر حال افرادی که تفسیرشان از زندگی این قدر سطحی است که هیچ چیزی برای آنان جای شکم و شهوت را نمی گیرد, رقت آور است. ای کاش فکرمان بالاتر از این می بود. (1564766) (alef-13)