توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 261869
نگاهی متفاوت به نمایشگاه جامع مدیریت شهری
بخش تعاملی الف - مهدی یاراحمدی خراسانی
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۳
چهارمین نمایشگاه جامع مدیریت شهری در گستره ی بیش از ۳۷ هزار متر مربع در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران با حضور شهرداری های سراسر کشور از دوم تا چهارم اسفند ماه جاری برگزار گردید. در این نمایشگاه ۱۵۶ شهرداری و سازمان وابسته به آن ها، ۳۶شرکت تعاونی دهیاری ها از سراسر کشور، ۱۳۶ شرکت فعال تولیدی در حوزه مدیریت شهری و شرکت های دانش بنیان آخرین اقدامات و عملکرد خود در حوزه های مختلف را ارایه کردند.

هر چند برگزاری چنین نمایشگاه هایی می تواند زمینه ساز انتقال دانش و تجربه و همچنین ارائه ی تکنولوژی های روز در حوزه های؛ حمل و نقل شهری، خدمات شهری، مبلمان شهری، عمران و توسعه شهری، مدیریت پسماند، فضای سبز، مدیریت بحران، شهرداری الکترونیک و آموزش و پژوهش و سایر مواردی از این دست باشد، اما با این وجود لازم است برخی نکات اساسی به شرح زیر در جریان این اتفاق مهم بیشتر مورد توجه مسئولان ذیربط قرار گیرد:

۱- برخی از شهرداری ها گویی از فلسفه ی وجودی و هدف برگزاری نمایشگاه جامع مدیریت شهری کاملاً بی خبرند. در نمایشگاه چهارم شاهد بودیم بعضی از غرفه های شهرداری ها بجای انتقال محتوا و مفاهیمی در حوزه ی عملکرد شهر خود به دنبال خودنمایی، تبلیغ افراد و ابراز وجود هستند. این مسأله وقتی بیشتر آزار دهنده است که بعضاً مشاهده می شود که معدودی از شهرهای کوچک که توان مالی بالایی هم نداشته و در پوشش هزینه های جاری خود با مشکلات عدیده ای مواجهند هزینه های سرسام آوری را انجام می دهند. زمانی که قرار است پول شهرداری ها که متعلق به عامه ی مردم می باشد خرج شود باید حساسیت بیشتری داشته باشیم. قاعدتاً عرصه ی ارائه خدمات و فعالیت های مدیریت شهری با یک نمایشگاه بازرگانی و یا تبلیغاتی خصوصی تفاوت های بسیاری در هزینه کردن دارد. خصوصاً در شرایط فعلی اقتصاد کشور، به نظر می رسد برخی ریخت و پاش های بی حد و مرز با روح اقتصاد مقاومتی منافات دارد.

۲- رقابت در عرصه ی غرفه آرائی، تبلیغات و تشریفات ظاهری بیشتر از رقابت در زمینه ی تمایز و کیفیت خدمات، توسعه ی عملکرد و ارائه ی آن در چنین فضایی به چشم می آید. امری که باید در دوره های بعدی در فرآیند طراحی موضوعی نمایشگاه بیشتر مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد. شاید استانداردسازی برخی از سازه های نمایشگاهی در این فضا ضمن کاهش حجم قابل توجهی از هزینه های زائد زمینه ی رقابت در عرصه های ضروری و واقعی را فراهم آورد.

۳- اکثر سازمان ها، مراکز محلی و شهرداری های کشور که از آن ها به عنوان نهادهای عمومی غیر دولتی نام برده می شود ارتباط منسجم و تنظیم شده ای با یکدیگر ندارند. به بیان دیگر با وجود این که همایش هایی همچون نشست شهرداری های کلان شهرهای کشور و یا نشست مشترک شهرداری های مراکز استان ها برگزار می گردد اما عرصه ی گسترده ای که طی آن تعداد قابل توجهی از شهرداری های کشور و تأمین کنندگان خدمات و محصولات آن ها همزمان در یک محل حضور داشته باشند کمتر ایجاد می گردد. لذا ضرورت دارد با توجه به چهارمین دوره تجربه ی برگزاری چنین نمایشگاهی نسبت به برنامه ریزی دقیق تر و بهره وری بیشتر زمان حضور شهرداری ها در این فضا در جهت انتقال تجارب اهتمام ویژه ای صورت پذیرد.

۴- به نظر می رسد اکنون که وزارت کشور در قالب دولت های مختلف چند دوره ای این نمایشگاه را برگزار نموده است باید نسبت به خروجی نمایشگاه و اثرات واقعی آن در توسعه ی شهرها به مردم و رسانه ها اطلاعات دقیق تر و اطمینان بیشتری بدهد. در واقع پاسخ مستند و مستدل به این سوال مهم که؛ «آیا به راستی برگزاری نمایشگاهی با این طول و عرض و هزینه های میلیاردی آن حداقل به همین اندازه برای شهرداری های کشور منافع اقتصادی، اجتماعی و... به همراه دارد؟» امری لازم در مسیر تداوم آن است.

۵- با عنایت به اینکه سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بر اساس شاخص هایی که برای شهرداری ها تعریف می کند نسبت به ارزیابی آنها در مدت برگزاری نمایشگاه اقدام می نماید، ایجاد پایگاه دیجیتالی با رویکرد دانشی و اطلاع رسانی که قبل از برگزاری نمایشگاه نسبت به جمع آوری، ثبت و مستند سازی داده های شهرداری های کشور اقدام نموده و نتایج آن را در اختیار عموم قرار دهد ضرورت دارد. به نظر می رسد شیوه ی ارزیابی فعلی در محل نمایشگاه از دقت و صحت لازم برخوردار نیست.

۶- نتیجه ی برپایی این نمایشگاه باید ارتقاء سطح کمی و کیفی خدمت رسانی به شهروندان و همچنین افزایش مشارکت آن ها در مدیریت شهرها از طریق پرداخت به موقع عوارض و حقوق شهرداری، توسعه ی فضای سبز، حفظ پاکیزگی و آراستگی شهر، مقابله با وندالیسم اجتماعی و... باشد. باتوجه به اینکه دستیابی به مدیریت واحد شهری و استقلال شهرداری ها مستلزم عوامل مختلفی از جمله مشارکت گسترده ی مردم و بخش خصوصی می باشد باید از فرصت نمایشگاه جامع مدیریت شهری برای حضور مردم و آشنایی آن ها با تعاریف و مفاهیم جدید این عرصه و همچنین ترغیب آنها در این راستا استفاده نمود. امری که نیازمند ارائه ی تعریفی متفاوت از مخاطبان نمایشگاه جامع مدیریت شهری می باشد.

۷- يکي از اختياراتي که توسط مجلس شورای اسلامی به شهرداري‌ها داده‌شده، آن است که مي‌توانند مشارکت بخش خصوصي در پروژه‌هاي کلان خود را از طريق فروش اوراق مشارکت جذب کنند. هرچند در نمایشگاه چهارم برخی از شهرداری های کلان شهرها بسته‌هاي قدرتمند سرمايه‌گذاري به بخش خصوصي ارائه دادند اما با توجه به اهمیتی که این مسأله در مسیر توسعه و استقلال مالی کلان شهرها دارد در نمایشگاه های بعدی می بایست بسیار گسترده تر مورد توجه قرار گیرد.

۸- رحمانی‌فضلی وزیر کشور در حاشیه برگزاری نمایشگاه گفت: «با توجه به امکاناتی که دولت یازدهم در بودجه سال ۱۳۹۳ فراهم کرد، به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور این امکان داده شد تا بتوانیم در حجم انبوهی خرید ماشین‌آلات و تجهیزات مدیریت شهری داشته باشیم.» مسلماً نگاه سیستمی و جامع به مشکلات عمومی شهرها می تواند کمک موثری برای توسعه ی شهرها و مدیریت شهری باشد.

سخن پایانی اینکه اگر قرار شد در سال های آتی نیز این نمایشگاه برگزار شود بهتر است با توجه به تراکم فعالیت ها و مشكلات شهرداري‌ها، شرکت های خصوصی و مردم در اسفند ماه بخاطر آماده شدن براي استفبال از بهار، اين نمايشگاه در زمان مناسب تري برگزار شود.
۱۳۹۵/۰۹/۱۸ ۱۰:۱۹
 
۱۳۹۵/۰۸/۱۴ ۱۰:۲۱
 
۱۳۹۵/۰۷/۲۷ ۰۸:۲۷
 
۱۳۹۵/۰۷/۱۶ ۱۰:۳۸
 
۱۳۹۵/۰۷/۱۱ ۰۶:۴۲
 
۱۳۹۵/۰۶/۱۴ ۰۶:۴۷
 
۱۳۹۵/۰۶/۰۸ ۱۰:۵۱
 
۱۳۹۵/۰۵/۲۷ ۰۹:۴۹
 
۱۳۹۵/۰۳/۱۹ ۰۹:۳۳
 
۱۳۹۵/۰۲/۱۴ ۰۲:۱۲
 
 
کلمات کلیدی : مهدی یاراحمدی خراسانی
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.