نظر منتشر شده
۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 508215
به ما هم بگيد مبادا غافل گير شویم
بخش تعاملی الف - ميرزا سعدين داورپناه
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۰

«هیلی و آمانو درباره نگرانی‌های آمریکا از تضمین پایبندی دقیق ایران به تعهداتش بحث کرده و خاطرنشان کردند که گزارش‌ های آژانس تنها به اندازه دسترسی‌ هایی که ایران برای تأسیسات مشکوک خود برای آژانس فراهم می‌ آورد، دقیق خواهند بود.»

این بخش بحث برانگیز بیانیه نمایندگی آمریکا در آژانس انرژی اتمی بود كه پس از سفر جنجالي نماينده امريكا به وين صادر شد.

منصفانه باید پذیرفت که ادعاهای ظریف، عراقچی، فیروز آبادی، قاسمی، صالحی و ولايتي در واکنش به اين موضع آمریکا (در زمان خود) بهترین اظهارات ممکن بودند اما همچنان خوانش معتبری از توافق هسته ای محسوب نمي شوند و حتي در مواردي بر گزارشات آژانس هم منطبق نيستند.

در اوج بگو مگوها ناگهان اظهاراتي از مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي تيتر رسانه ها شد كه بر خلاف ادعاهاي مقامات ايران اعلام كرده بازرسي از «مراكز نظامي» در شمول تعهدات ايران است و در صورت لزوم بايد انجام شود! اعلام نظر يوكيو آمانو در فاصله كمي پس از اظهارات رییس جمهور ایران، از نظر زماني غیر منتظره و دور از ادب دیپلماتیک بود و پيام حساسيت موضوع را مخابره مي كند.  

اين اظهارات قاطع آمانو همچنين پس از انتشار گزارش برجامي آژانس بود. گزارش اخر آژانس در قالب مشابه با گزارشات پيشين باز هم ياداوري كرده که نظارت و بازرسی ها موید عدم انحراف در فعالیت هاي «اعلام شده» ايران می باشد اما ارزيابي در خصوص نبود فعاليت ها و مواد هسته اي «اعلام نشده» كماكان ادامه دارد!

همچنين گزارشات آژانس اجراي موقت پروتكل الحاقي موافقتنامه پادمان ها در ايران را تاييد كرده اند و تذكر مي دهند كيفيت اجراي پروتكل الحاقي «تا زمان لازم الاجرا شدن» چنان مي باشد و پس از آن بي قيد و شرط خواهد بود. ( براساس ماده ١٧ پروتكل)

بر اساس توافق هسته اي، در روز انتقالي يعني هشت سال پس از روز توافق (يا تاريخي كه مديركل آژانس گزارشي مبني بر نتيجه گيري گسترده از باقي ماندن تمام مواد هسته اي ايران در فعاليت هاي صلح آميز ارائه دهد، هر كدام زودتر باشد) تعهد شده كه مجلس ايران پروتكل الحاقي را تصويب، شوراي نگهبان تاييد و اجراي آن تكليف دائمي ايران شود.

اگر چه از ابتداي مطرح شدن برجام، نظارت و بازرسي از اماكن حساس و نظامي مطلقا ممنوع اعلام شد و مذاكره كنندگان نيز ادعا دارند به اين خط قرمز احترام گذاشته اند اما نص پروتکل الحاقی نيز بوضوح مقرراتی مويد خوانش آژانس و ادعاهای آمریکایی ها براي دسترسي به «هر مكان» فارغ از نظامي يا غير نظامي بودن دارد!

اكنون ما در موقعيتي قرار گرفته ايم كه درستي تفاسير مذاكره كنندگان ايران از توافق هسته اي با چالش هاي جدي مواجه مي باشد و لذا با نظر به تجارب بايد بر متن متمركز شد.

ايران در دهه ٨٠ تعهد به اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي را تجربه كرد (كه البته تعهد محال بود و به بهانه اي براي وضع تحريم ها انجاميد) با اينحال اصطلاحات و ادبیات چانه زنی بر اين توافق هسته ای بسیار مشابه جر و بحثی شده که در پرونده عراق جریان داشت و هانس بلیکس (مديركل اسبق آژانس) در کتاب «خلع سلاح عراق» بخش هایی از آن را روایت كرده است. در زمان بالاگرفتن اختلافات با بغداد بر سر همين مجوزهاي بازرسي نيز دونالد رامسفلد اظهار نظر موثري داشت که «نداشتن مدرک به معنای نبودن مدرک نیست»!

روایت هایی از پرونده عراق در دسترس همگان است که ضرورت و چگونگی فشار به بازرسان براي اشتراك اطلاعات با سازمان هاي جاسوسي و همچنين انگيزه طرح درخواست نظارت و بازرسي های هدفمند را شرح داده و عزم آن ها برای تسلط يا هل دادن صدام حسین به نقض عهد را افشا می کند.

البته با وجود شباهت هاي آشكار، هنوز اين پرونده به مراحل جنجالي مشابه ماجراي عراق وارد نشده چون ایران هرگز عراق صدام حسین نیست حتي اگر باب کروکر تكرار همان سناريو را علنا مطرح نمايد...

از سويي حتي اگر در آينده نزديك درخواستي براي بازرسي نظامي لازم نشود، دشوار است باور به تداوم شرايطي كه ايران به مدت طولاني تهديد نظارت و بازرسي از اماكن نظامي را تحمل كند. عاقلانه نيست كه امكان گسترش دامنه بازرسي و نظارت همچون اهرم فشار دائمي باقي بماند تا شايد در هر بزنگاهي فعال شود و جنجالي برانگيزد.

برخلاف برخی خوش بینی ها که متاسفانه از ابتدا نیز دستاويز تیم برجامی ایران بود، امروز در موقعیت حساسي قرار داریم. بايد تصميمي گرفته شود. بديهي است که تن دادن به گسترش بازرسی و نظارت بازی خطرناک با امنیت ملت و ساختار قانوني كشور است. بي عملي و اميد به بقاي اين موقعيت نيز آنچنان كه گفته شد به معناي پذيرش شمشير بازرسي بر سر ايران خواهد بود كه بي ترديد خطر آغاز تنش و تاثيرگذاري بر روابط سياسي و اقتصادي را همواره زنده نگه مي دارد. خروج ناگهاني از قطعنامه ٢٢٣١ نيز پيامدهاي مقرر در آن را پيش خواهد آورد.

در اين حال و روز اختلاف نظر لجوجانه ميان مقامات ارشد مصيبت زا است. اگر هم كشور براي تصميمي سخت به آمادگي و مقدمات نياز دارد، صراحت و شفافيت و محرم دانستن مردم واجب است و راهي بهتر از فاش گويي و برانگيختن همدلي ملي نيست!
 
کلمات کلیدی : ميرزا سعدين داورپناه
 
United Kingdom
۱۳۹۶-۰۶-۱۳ ۱۱:۰۵:۲۸
ممنون از شما
سطح مقالات بينندگان شما انقدر بالاستو بعضي نوشته هاي از جمله همين مقاله انقدر خوب و حرفه اي است كه مخاطب هيجان زده ميشود به نظر من اگر بهتر از مقالات حرفه اي نباشند كمتر هم نيستن
اميدوارم كيفيت را حفظ كنيد و شبيه روزمره ها نشي (4545324) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۱۴ ۱۳:۳۸:۵۷
اژانس در گزارش فصلی خود ،اعلام کرد که بازرسی از اماکن نظامی ، می تواند طبق برجام صورت گیرد. این گزارش در رسانه های دولتی و
زنجیره ای این طور بازتاب داده شد: تایید اژانس بر پایبندی ایران !!!!!! (4547001) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۱۴ ۱۳:۴۵:۰۹
بزرگان کشور مراقب باشند که سرداران دیپلماسی !!!!! دسته گل جدیدی به اب ندهند. برجام برایمان بس بود. (4547011) (alef-11)
 
Italy
۱۳۹۶-۰۶-۱۴ ۱۹:۳۴:۵۷
ایران عاقبت عراق و لیبی را دیده و کره شمالی را هم دیده پس باید عاقلانه یک راه حلی پیدا کنه که نه عراق و لیبی بشه و نه کره شمالی (4547367) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۱۴ ۲۲:۰۸:۴۱
آمانو دولتمردان ما را سنگ رو یخ کرد (4547532) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.