نظر منتشر شده
۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 379417
عزم ملي براي مقابله با يك بحران ملي
بخش تعاملی الف - حمید نجف، 18 مرداد 95
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۸


شايد با ديدن اين تيتر منتظر خواندن خبري در خصوص حمله به سرزمينمان باشيد؛ شايد فكر كنيد امروز مي خواهم از بحرانهايي نظير ؛ ركود ؛ اشتغال ؛ فساد و يا مسكن بنويسم ؛ اما نه؛ نه از جنگ و تجاوز به كشور فعلا خبري است نه از نا امني و حملات تروريستي كه البته همه اينها را مديون رشادت هاي جوانان مخلص و جان بركف ارتش و سپاه هستيم ؛ خوشبختانه به لطف تلاش اين عزيزان در منطقه آشوب زده خاورميانه از حيث امنيت بالاترين جايگاه را داريم حتي شايد اين روزها وضعيتمان از بعضي از كشورهاي اروپايي و امريكايي هم بهتر باشد.

نظرم بر ركود ؛ تورم ؛ مسكن ؛ اشتغال و مشكلات معيشتي هم نيست ؛ پس ذهن خود را در گيراين موضوعات هم نكنيد.

بحران ملي مد نظر نگارنده چالش تلفات ناشي از تصادفات جاده اي و شهري است ؛ آمار وحشتناكي كه پذيرش آن براي كشور ما بسيار سخت و دشوار است آن هم با وجود داشتن مردمي رئوف ؛ مهربان و هوشيار ؛ كارشناسان در پرداخت به عوامل اين تلفات ؛ همواره به سه فاكتوركيفيت خودرو ؛ ايمني راه و البته خطاي انساني اشاره دارند كه متاسفانه فاكتور آخر در بررسي هاي آماري نمود بيشتري را به خود اختصاص مي دهد.

از نظر آماري چيزي بين ۷۰ تا ۸۰ درصد حوادث و سوانح رانندگي مربوط به عامل انساني است ؛ عاملي كه براي كاهش آن نيازمند به يك عزم و اراده ملي داريم.

البته در اين يادداشت قصد ندارم كه به مانند بعضي از اشخاص و رسانه ها تقصير را به گردن اين و آن بيندازم امروز قصد دارم به كمك شما اول نظر افكار عمومي را نسبت به اهميت اين موضوع جلب كنم و بعد با ارائه چند راهكار پيشنهادي و باز هم به همت شما به مقابله با اين چالش اساسي بپردازيم.

واقعيت اين است كه در حقيقت كليد دست مردم است و بس ما هيچ راهي بدون جلب نظر و استعانت از آنان نداريم و نخواهيم داشت.

مردمي كه بارها ثابت كرده اند كه قادرند با ايجاد يك موج و سونامي مشكلات بزرگتر از اين را هم از سر بگذرانند ؛ به راستي مثلا فرق ما با مردم سوئد چيست؟

كشوري كه تنها ۳۰۰ نفر تلفات جاده اي دارد.

ما هم مي توانيم با صرف فعل خواستن و اتحاد و همدلي بر اين مشكل غلبه كنيم ؛ ما نمي توانيم از ظرفيت همين شبكه هاي اجتماعي در راستاي بهره ببريم.

آيا اين انتظار زيادي است كه از تمام رسانه‌های دیداری و شنیداری، اعم از تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها بخواهيم كه بخشی از فعالیت‌های خود را به این امر اختصاص دهند؟

آيا صدا و سيماي ما قادر نيست با یک جدول عددی دائمی در کنار علامت شبکه‌ها، مردم را از میزان تلفات لحظه اي آگاه کند؟

روزنامه‌ها چطور آيا آنان نمي توانند براي جلب نظر و ايجاد حساسيت بين مخاطبان ؛ به صورت نمادين و هماهنگ يك چهارم صفحه اول خود را تا رسیدن به نتیجه مطلوب به رنگ سیاه چاپ کنند؟

نهادها و وزارتخانه هايي چون وزارت علوم؛ بهداشت و حتي آموزش‌ و پرورش نمي توانند در يك حركت مشترك در اين اقدام خير پيشقدم شوده و به كمك وزارت راه‌وشهرسازی و پليس بشتابند.

آيا نمي توان فضای فعالیت برای نهادهای مردمی و تأثیرگذار در حوزه حمل‌ونقل را تسهیل كرد؟

و يا از معلمها و اساتيد دانشگاهها خواست كه در كلاسها حداقل چند دقيقه اي را به صحبت و بحث در خصوص اين موضوع مهم بپردازند ؟

آيا اگر بخواهيم؛ شبکه‌ها و كانال هاي پرمخاطب اجتماعی به كمك ما نخواهند آمد ؛ كانال هايي كه حتي به طرح لباس ورزشكاران ملي حساس هستند ؛ از كنار اين مشكل بزرگ بي تفاوت عبور خواهند كرد؟

آيا مردمي كه طي ۸ سال جنگ تحمیلی از جان ‌خود و فرزندانشان گذشتند ؛ اكنون در راه مبارزه با اين بحران ملي بي تفاوت خواهند بود ؟

آيا رسانه ها قادر نخواهند بود؛ مخاطبان امروز خود را به رسولان و پيام آوران ايمني در جاده ها تبديل كنند؟

آيا مقام‌های مسئول؛ هنرمندان؛ ورزشكاران و نخبگاني که جایگاه بالایی در اختیاردارند و می‌توانند برافکار عمومی تأثیرگذار باشند، در اين حركت ملي و مردمي مشاركت نخواهند كرد؟

چه اشكالي دارد كه روسای قوای سه‌گانه، نمایندگان مجلس و شهرداران و استانداران و فرمانداران و ائمه جمعه در هر سخنرانی دقایقی را به این موضوع اختصاص دهند.

ما امروز نيازمند عزم ملي براي اينكار هستيم ما نيازمند ايجاد يك حركت جديد هستيم؛ ما نيازمند يك اتحاد و همدلي ملي براي عبور از اين بحران ملي هستيم.

پس بسم ا...
 
کلمات کلیدی : حمید نجف
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۸ ۱۰:۱۴:۲۴
بابا مسئله رو چرا سختش می کنید. خیلی راحت راهنمایی و رانندگی هر کس خلاف کرد رو ماشینشو بخوابونن . نه اینکه جریمه کنند . بعد ببینید مردم چطور ادب می شوند (3873709) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۸ ۱۴:۳۱:۳۰
موثرترین ارگان وزارت آموزش و پرورش است که متاسفانه دغدغه ای در این موضوع ندارد. قضاوت کنید چند درصد از کتب درسی و مطالب آموزشی این وزارتخانه به رفتار ترافیکی می پردازد (3874232) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۸ ۱۴:۵۵:۴۲
اولین قدم برای تشویق مردم برای تلاش در کاهش تلفات رانندگی، یادآوری ارزش زندگی و جان انسانهاست. اینکه همواره بیاد داشته باشیم زندگی بزرگترین نعمت در اختیار ماست و ما موظفیم در همه حال منجمله رانندگی، قدردان این نعمت باشیم . (3874293) (alef-11)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۸ ۱۴:۵۶:۵۱
یه پلنگ کشته بشه هرچند هم که کمیاب تو بوق و کرنا میشه،ولی پراید به تنهایی داره هزاران هزار رو میکشه و منتظر بعدی هاست. (3874297) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۸ ۱۵:۰۶:۰۳
سرعت در تمام اتوبانهای هندوستان حتی بزرگراهها حد اکثر 80 کیلومتر است .امار تلفات هم به نسبت جمعیت و خودرو قابل تامل (3874326) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۸ ۱۵:۲۰:۲۳
شما يك سر برو كيش ببين چه خوب همه قوانين را رعايت مي كنند علتش كوتاهي پليس است مثلا در حال حاضر فكر كنم شغل تعميير دسته راهنما كلا منسوخ شده چون هيچكس از اين وسيله استفاده نمي كند در صورتيكه شما داريد با استفاده از آن به راننده عقبي مي گويد چه تصميمي داريد (3874362) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.