نظر منتشر شده
۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 376078
آمریکا چگونه مانع فروش ایرباس فرانسوی به ایران می‌شود؟
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۹
"ایرباس برای فروش هواپیما به ایران، باید از یک سو به دنبال مذاکره با شرکت‌های تامین کننده مالی هواپیما باشد و از سوی دیگر با وزارت خزانه داری آمریکا برای اخذ مجوز فروش هواپیما به ایران مذاکره کند."

 تسنیم: در سفر آقای روحانی به فرانسه، تفاهم‌نامه ای بین ایران و شرکت فرانسوی ایرباس امضا شد که بر اساس آن، ۱۱۸ هواپیمای مسافربری به قیمت کل ۱۰.۵ میلیارد دلار توسط ایران خریداری می‌شد. قرار بود ۱۵درصد از مبلغ قرار داد توسط ایران تامین شود و ۸۵درصد باقی‌مانده را ایرباس، بر اساس سیستم اجاره به‌شرط تملیک تامین کند. بنابر تفاهم‌نامه امضا شده، طرفین می‌بایست ظرف مدت ۲۰ روز (یعنی حدود اوایل اسفند۹۴) قرارداد نهایی را امضا کنند ، اما با گذر زمان، دواشکال عمده بر سر راه خرید هواپیما از ایرباس به وجود آمد:

۱. در ابتدا ایرباس اعلام کرد که هنوز مجوز فروش هواپیما از طرف دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) صادر نشده است.

طبق بند «۵۰۶.۲۰۵» و «۵۰۶.۴۲۰» از مقررات معاملات و تحریم‌های ایران (ITSR) ، هر شرکتی که بیش از ۱۰درصد از ارزش محصولات تولیدی آن، (چه از نظر قطعه و چه از نظر فناوری) وابسته به آمریکا باشد، برای صادرات محصولات خود به ایران، نیاز به مجوز از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) دارد. از سوی دیگر، ۴۰ درصد از قطعات هواپیماهای ایرباس، شامل بخش عمده ای از قطعات الکترونیکی، در آمریکا تولید می شود. بنابر این ایرباس برای فروش هواپیما به ایران، نیاز به مجوز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) دارد.

آقای عراقچی در این زمینه، با اشاره به لزوم اخذ مجوز فروش هواپیما از آمریکا گفت: «برای خرید هواپیما، آمریکایی‌ها در برجام تقبل کردند که مجوز فروش هواپیما را به هرکسی که بخواهد به ایران هواپیما بفروشد بدهند».

۲. پس از آن، این شرکت فرانسوی، عدم تامین مالی و همکاری‌های بانکی را مانع اصلی فروش هواپیما به ایران عنوان کرد. ایرباس از بانک‌های اروپایی خواست که بر نگرانی‌های خود فائق بیایند و گام در راه تأمین مالی پروژهای صادرات به ایران بگذارند.

همزمان با ظهور موانع فروش ایرباس به ایران، بوئینگ امریکا از دولت این کشور مجوزی برای مذاکره با ایران گرفت تا بتواند با ایرباس در فروش هواپیما به ایران رقابت کند. در ایران هم، آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از مسئولان بوئینگ آمریکا برای سفر به ایران دعوت کرد. بدین شکل، رقابت شدیدی بین بوئینگ و ایرباس برای تسخیر بازار هواپیمایی ایران آغاز شده و این شرکت‌ها اشتیاق خود را برای صادرات هواپیما به ایران، پنهان نکردند. نمایندگان بوئینگ به تهران سفر کرده و با وزارت راه و شهرسازی مذاکراتی انجام دادند. اما پس از آن چند تن از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره به مسئولان شرکت بوئینگ درباره معامله با ایران، هشدار دادند. اخیرا رئیس شرکت بوئینگ با اشاره به اینکه این شرکت در حال نزدیک شدن برای دریافت یک سفارش عمده از ایران است، گفت: «شما می‌توانید انتظار داشته باشید که بازار ایران احتمالا به‌صورت ۵۰-۵۰ بین بوئینگ و ایرباس تقسیم شود و ما قرار است بر سر این بازار رقابت کنیم». در اواخر خرداد سال جاری، عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشور از توافق اولیه مکتوب با بوئینگ خبر داد. عابدزاده تعداد هواپیماهای توافق شده را ۱۰۰ هواپیما عنوان کرد و ادعا کرد که این هواپیماها از طریق فاینانس در اختیار ایران قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر، ایرباس هم به ایران هشدار داده است که اگر فکری برای اجرای بندهای مالی قرارداد نشود، فروش هواپیما به ایران منتفی خواهد شد. قائم مقام وزیر راه و شهرسازی نیز در جواب مسئولان ایرباس گفت: «چنین ادعایی که مطرح شده درست نیست، قرار داد با ایرباس هنوز به مرحله پرداخت پول نرسیده و مذاکرات درباره آن همچنان ادامه دارد و باتوجه به پرداخت پول توسط فاینانس، مشکلی از این لحاظ وجود نخواهد داشت. ایرباس هنوز نتوانسته مجوز صادرات هواپیما به ایران را از آمریکا اخذ کند». اما چند روز قبل ایرباس در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل تعلل آمریکا در صدور مجوز، از فروش هواپیما به ایران ناامید شده است.

ایرباس برای فروش هواپیما به ایران، باید از یک سو به دنبال مذاکره با شرکت‌های تامین کننده مالی هواپیما باشد و از سوی دیگر با وزارت خزانه داری آمریکا برای اخذ مجوز فروش هواپیما به ایران مذاکره کند.

در جمع بندی می‌توان گفت که شرکت فرانسوی ایرباس و شرکت آمریکایی بوئینگ به شدت مایل به فروش محصولات خود به ایران هستند، اما به دو دلیل روند اجرای تفاهمنامه‌ها طول می‌کشد: یکی عدم همکاری بانک‌های بزرگ جهان جهت تامین خدمات مالی به دلیل هراس از تحریم‌های آمریکاست و دوم رقابت این دو شرکت برای تسخیر بازار هواپیمایی ایران است که با کارشکنی آمریکا در صدور مجوز فروش هواپیمای ایرباس به ایران انجام می‌گیرد. ایرباس و بوئینگ به ایران به دیده بازار ۸۰ میلیونی می‌نگرند و برای تسخیر این بازار وارد رقابت شدیدی شده‌اند. در سال‌های اخیر سفارش یکجای این حجم از خرید هواپیما، به ندرت اتفاق افتاده است و این فرصت خوبی برای تولیدکنندگان هواپیماست که از بازار مصرف ایران استفاده کنند. حتی کشورهای دیگری از جمله ایتالیا ، کانادا و ژاپن ، هم به دنبال استفاده از این بازار وسیع هستند. به عنوان مثال وزیر امور خارجه کانادا در این زمینه به صراحت گفته است: «اگر ایرباس می‌تواند به ایران هواپیما بفروشد چرا شرکت بمباردیر (هواپیماسازی کانادایی) نتواند؟»
 
کلمات کلیدی : ایرباس، بوئینگ، هواپیما، برجام
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۵ ۱۳:۳۳:۴۶
شگردهای استعماری آمریکا
---
آمریکا با زور گویی یک قلدر جهانی قانون ستیز و خرد گریز و با ترویج کشتار و ویرانگری و آواره سازی میلونها انسان بی گناه که از جمله شگردهای استعماری همیشگی سران این کشور اند تلاش می کند اروپا و سایر کشورهای جهان را در زمینه های مختلف اسیر و رام منافع استعماری نا مشروع خود کند.
مسئله ی سنگ اندازی آمریکا در معاملات فروش انواع هواپیماهای غیر نظامی مسافر بری به ایران با همین روال زورگویی استعماری و ضد بشری یکی از شگردهای سران آمریکا برای ادامه تسلط استعماری خود بر جهان است که در تضاد و تعارض آشکار با منافع ملی کشورهای جهان توسط این سران مدیریت می شود.
کشورهای اروپا و سایر مناطق جهان چنانچه تامین و تضمین و حفظ منافع ملی مشروع خود را در اهمیت مقدم بر سایر مناسبات بین المللی می دانند باید برای بقا و دوام این منافع و در حمایت از نظم سالم جهانی و برای جلوگیری از روشهای زور گویانه ی استعماری منفور از حقوق قانونی خود در مقابل چنین زور گوییها در کلیه سازمانهای بین المللی ذی ربط دفاع کنند و احترام به حقوق مسلم مردم خود را تامین و تضمین نمایند. (3846373) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.