توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 223275
مشکل نمایش‌گاه کتاب و بازار کسادِ کتاب‌فروشی‌ها
بخش تعاملی الف - کمیل مزرعی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۹
در فصلی هستیم که کم‌کم زم‌زم‌ه‌ی کتاب‌خانی آن‌هم به بهانه‌ی نمایش‌گاه کتاب در رسانه‌‌ها جاری می‌شود. سال‌ها پیش با حمایت آقای خامنه‌ای این چنین نهاد مبارکی با عنوان نمایش‌گاه کتاب شکل گرفت. آن‌زمان، اصلن مسئله‌ای با عنوان کتاب در خلال مشکلات مردم مطرح نمی‌شد و بنابراین ایشان در آن زمان، با پافشاری بر روی این مسئله‌ی مهم، کتاب و کتاب‌خانی را به‌عنوان یک نکته‌ی مهم و ضروری در زنده‌گی ما به عنوان ایرانی و مسلمان، مطرح کردند.

به‌راه انداختن نمایش‌گاه کتاب، یکی از ترفندهایی بود که ایشان به سختی از آن حمایت می‌کردند. اما به عنوان توجه کنید: «نمایش‌گاهِ بین‌المللی کتاب». چیزی که از این عنوان فهمیده می‌شود آن است که یک‌سری انتشاراتی‌ها در سطح دنیا می‌آیند و کتاب‌‌های‌شان را-احتمالا بیش‌تر آن‌هایی که تازه به چاپ رسیده‌اند-در معرض نمایش می‌گذارند. چیزی که این‌جا مهم است نمایش و معرفی است، نه فروش!

چیزی که امروز در این عنوان می‌بینیم، یک فروش سراسری و با تخفیف بالاست! خب؟ چه مشکلی پیش می‌آید؟ مشکل این‌جاست که مردم در این نمایشگاه به اندازه‌ی یک سال خود-حدأقل-کتاب می‌خرند. انتشاراتی سود خود را از فرمولِ «سودِ کم‌تر*فروش ِبالا=سود ِبالا»به‌دست می‌آورد. اما بلا سر ِکتاب‌فروش‌ها می‌آید: خیلی‌هاشان ورشکست می‌شوند! تنها فروشی که دارند در به‌ترین حالت جواب هزینه‌های ماهیانه‌ی‌شان را می‌دهد. و این یعنی کم‌کم کتاب‌فروشی به یک شغل با سود کم‌تر تبدیل می‌شود. و محو شدن ِکتاب‌فروشی در سطح شهرها (مخصوصن شهرهای غیر تهران!) و ... که این خود جوابی عکس به ما می‌دهد! قرار بود مردم بیش‌تر در معرض کتاب باشند و این باعث می‌شود در یک سالِ بعد، کلاه‌شان هم دم ِ کتاب‌فروشی‌ها نیفتد!

اما راه حل چیست؟‌ آیا نمایش‌گاه را تعطیل کنیم؟ خیر! واضح است که جایی باید باشد که مردم صرفا اطلاع از کتاب منتشر شده پیدا کنند و با نویسنده‌گان جهانی نیز ارتباط بگیرند. اما راه حل:

می‌توان هم برای افزایش سطح معرفی و برقراری ارتباط متن جامعه با نمایشگاه کتاب و نویسندگان، هم معرفی کتاب‌فروشی‌های محله‌ها به افراد و هم ارائه‌ی کتاب با تخفیف به مردم؛ از طریق انتشاراتی‌های بن‌های کتاب را طوری توزیع کرد که افراد با مراجعه به نمایش‌گاه و غرفه‌ی انتشاراتی مربوطه، با گرفتن آدرس نزدیک‌ترین کتاب‌فروشی محله‌ی خود، بن ِخرید آن کتاب را دریافت کنند. و آن بن تنها در کتاب‌فروشی استان و یا شهرستان خود آن‌ها اعتبار داشته باشد. و از این طرف، وزارت ارشاد به کتاب‌فروشی‌ها اعتبار اختصاص دهد و از آن طریق، با در دست داشتن بن، تخفیف را در واقع از دولت بگیریم، نه از کتاب‌فروشی. می‌توان ساز و کاری نیز تعیین نمود که حتما از طریق مراجعه به نمایشگاه بن‌ها بین مردم پخش شود و نه از طریق اینترنت.

از این‌طریق بازار کتاب‌فروش‌ها گرم، و بازار نمایش کتاب نیز پرشور باقی می‌ماند.
 
کلمات کلیدی : کمیل مزرعی