نظر منتشر شده
۶۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 244272
حداقل حقوق کارمندان ، ۴۰سال قبل چقدر بود؟
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۳
مطلب زیر از روزنامه اطلاعات ۱۴مهر ۱۳۵۳ نقل شده است:

حقوق کارمندان افزایش می‌یابد
اعتبارات لازم بمنظور تغییر ضریب حقوق، برقراری فوق‌العاده شغل و ادامه کمک‌های غیرنقدی به کارمندان دولت در لایحه بودجه ۵۳ ـ ۵۴ کل کشور که در طی یکماه‌ آینده آماده میشود تأمین خواهد شد.
دولت همچنین طرح رفاه کارمندان را با استفاده از اعتبارات تازه توسعه و گسترش میدهد و اقداماتی را برای بالابردن سطح زندگی آنان بمرحله اجرا درخواهد آورد.
ضریب حقوق کارمندان دولت نخست چهل ریال بود که در سالهای اخیر به ۵۰ و هم‌اکنون به ۶۰ ریال افزایش یافته است.بعلاوه برای کارمندان حداقل دریافتی نیز مبلغ هفت‌ هزار و پانصد ریال تعیین شده و مطابق هدفهای برنامه عمرانی پنجم رقم حداقل حقوق در پایان سال ۱۳۵۶ به ۱۲ هزار ریال خواهد رسید. در حقیقت فاصله بین ۷۵۰۰ تا ۱۲ هزار ریال در طول سه‌سال آینده تامین و پرداخت خواهد شد.
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۰:۰۴:۵۱
با مقایسه قیمت دلار و حتی سکه طلا با میزان دریافتی حقوق کارمندان در آن موقع میتوان گفت کارمندان امروزه باید حدود 12 میلیون تومان حداقل حقوق داشته باشند تا با آن موقع برابر شوند (2409669) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۳:۳۹:۰۷
اين رقم را از كجا در اورديد !! ؟ ٧٥٠٠ ريال انموقع ميشود ١٠٧ دلار با توجه به اينكه ارزش بين المللى دلار طى اين سالها به يك سوم رسيده است درحقيقت حداقل حقوق انزمان معادلى٣٣٠ دلار الان بوده است كه ميشود حددود يازده ميليون ريال معادل يكمليون و يكصد هزار تومان . (2410236) (alef-10)
 
اسحاق
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۲۰:۲۶:۴۹
پسرخوب برفرض محاسبه شما درست آیا اون موقع تورم وگرانی به این شدت بود؟ (2411185) (alef-3)
 
معلم
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۲۳:۵۵:۴۷
با قیمت دلار کاری ندارم!اما دایی من سال 54 سرباز بود،با مدرک دیپلم،به عنوان یه سرباز ماهی 1200تومن می گرفته!اتفاقا اقتصاد دان خوبی هم هست و قیمت نان و گندم و مرغ و گوش اون زمان هم کاملا یادش بود!خودش گفت با درآمد سربازیم بعد از دو سال خونه خریدم! (2411501) (alef-10)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۰:۰۹:۴۶
ان زمانها یک نفر کارمیکرد ده نفر را میخوردن الان یک نفر نمیتواند دو نفر را سیرکند (2817326) (alef-10)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۹-۰۵ ۲۲:۰۹:۴۴
شما اون زمان هنوز به دنیا نیومده بودی که افزایش جمعیت و . خیلی چیز های دیگه رو هم بهش اضافه کنی.

اون زمان بالاترین میزان فروش نفت و درامد نفتی بود.
37 میلیارد دلار . با چه معتی . 17 میلیون نفر..
الان جمعیت 80 میلیون درامد نفتی چند؟ درامد های عمومی چند؟ (3349472) (alef-11)
 
ایرانی
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۰۶:۲۳:۴۰
فرمایش شما در مورد ۱۰۷ دلار درست است اما باید تورم به طور بین ۷ تا ۱۱ درصد آمریکا را در این چهل سال محاسبه کنید. حال اگر ۹ درصد را به عنوان متوسط سالانه در نظر بگیریم میشود ۱۰۷ ضربدر -یک و یک دهم به توان چهل- که میشود به عبارتی: ۴۸۴۱ چهار هزار و هشتصد و چهل و یک دلار. البته اگراثر رکود را هم در نظر بگیریم عدد نهایی از این کمتر خواهد شد. در کل عددی بین ۲۸۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار منطقی به نظر میرسد. (2411663) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۷ ۱۳:۵۱:۲۲
دوست عزیز با قیمت طلا در سال 56 که گرمی 360 ریال بوده اگر حساب کنید حداقل حقوق الان باید 3/6 میلیون تومن باشد که 1 میلیون تومن است یعنی یک سوم -یعنی قدرت خرید یک سوم (4260754) (alef-11)
 
ارمان سلیمی
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۴:۲۸:۴۲
در سال 1352 قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی 5دلار بودهدر حالیکه الان حدود1200دلار است یعنی 240برابر شده و قیمت رسمی دلار هم حدود 79ریالو غیر رسمی 109ریال بوده یعنی حداقل حقوق یک ایرانی بر اساس نرخ ازاد دلار حدود110دلار بوده است و نرخ هر اونس طلاهم 545ریال حال اگر این اعداد را با وضعیت فعلی مقایسه کنیم می بینیم که قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی (1200 32000=38400000ریال) شده یعنی بر اساس تورم ایران قیمت طلا حدو 75000 برابر و براساس تورم جهانی قیمت طلا 240برابر شده است یعنی سرعت تورم ایران نسبت به جهان 312برابر است یعنی وقتی تورم جهان یک واحد رشد کند تورم ایران 312 واحد رشد میکند.
حداقل حقوق(12000ریال)در سال 1352 بر اساس قیمت ازاد دلار (109ریال) معادل 110دلار بوده در حالیکه در سال 1393 حداقل حقوق(6089000ریال) معادل دلار ازاد(32000ریال) معادل 190 دلار شده است شاید اینگونه تلقی شود که وضعیت الان بهتر از سال 1352 است ولی چیزی که در این تحلیل جا افتاده است تورم دلار و ارزش و قدرت دلار در سال 1352 و سال 1393 است.
قدرت دلار در سال 1352 به مراتب قدرتمند تر بوده و برای بررسی می آن نیاز به مطالعه و اطلاعات جامع تری دارد.
ضمنا ادرس قیمت دلار در سال 1350 در زیر اورده ام که میتوانید ببینید
http://shahrezarand.blogfa.com/post-34.aspx (2410391) (alef-13)
 
آيدين
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۰:۰۹:۰۴
مخارج ايشان را هم در آن سالها بنويسيد (2409678) (alef-3)
 
بیگی
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۰:۰۹:۰۹
یعنی سال ۵۳ حد اقل حقوق بیش از ۱۰۰۰ دلار.فکر کنم بیش از ۴ سکه طلا میشد. (2409679) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۱:۲۰:۴۵
100 دلار ميشده
دلار 7 تومان بوده
نه 7 ريال (2409839) (alef-3)
 
احمدی
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۲:۳۴:۵۳
7 هزار و پانصد تومان بوده است.اشتباه اینجا نوشته شده است.
پدر من می گفت 6 ماه کار کردم یک خونه خریدم (2410037) (alef-13)
 
کرمانشاهی
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۳:۱۸:۳۶
درسته که دلار 7 تومان بوده . ولی ارزش کنونی دلار به نسبت 40 سال پیش ، به کمتر از یک سوم کاهش یافته. به عبارت دیگر دلار 40 سال پیش حداقل 3 برابر دلار امروزی ارزش داشته ، بلکه بیشتر. یعنی شما باید برای حداقل حقوق 750 تومان اونزمان، به قیمت امروز 320 دلار در نظر بگیری (حدود یک 1.040.000 تومان). اما شما باید افزایش 60 درصدی حداقل حقوق رو از 750 تومان 1200 تومان ، آنهم تنها طی 3 سال لحاظ کنید. یعنی حدود 1.664.000 تومان برای سال 1356. این درحالیه که بخش عمده ی درآمد ایران در آن سالها تنها از محل فروش نفت بوده. اما امروزه حدود نصف درامدهای دولت از محل مالیاتهای مستقیم و غیر مستقیم هست . و علاوه بر این درآمد عمده ی ناشی از صنایع پایین دستی نفت ( پتروشیمی ها و میعانات گازی ) رو به ارقام فروش نفت اضافه نمود. (2410174) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۳:۴۲:۱۷
بله ١٠٠ دلار ميشده است و البته ارزش دلار هم در طى ٤٠ سال نسبت به ساير ارزها تقريبا يك سوم شده است در حقيقت حداقل حقوق در ان سالها معادل ٣٣٠ تا ٣٥٠ دلار بوده است كه با فرمول امروز بايد حداقل دستمزد بايد حدود ١١تا ١٢ مليون ريال باشد . (2410244) (alef-10)
 
بیگی
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۶:۰۲:۱۳
حق با شما است ولی سکه زیر ۲۰۰ تومن بود. (2410663) (alef-13)
 
آبدارچی سیاسی
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۱:۲۴:۱۵
بی انصاف نباشیم دو سال پیش هم حقوق بطور متوسط هزار دلار بود ولی تحریمها کمر دولت رو خم کرد (2409853) (alef-13)
 
حسین ب
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۳:۰۷:۲۱
قیمت دلار در آن سالها 70 ریال بوده نه 7 ریال.یعنی یه چیزی حدود 100 دلار نه 1000 دلار که میشود325 هزار تومن امروزی.در مقاسه با حداقل امروزیعنی 650 هزار تومن یک افزایش 100 درصدی دارد.اختلاف عمده در سطح زندگی مردم و قناعت آنها در اون سالهاست.اون زمان کسی خیلی در فکر آپارتمان مستقل،تلویزیون LED ،یخچال ساید بای ساید،خودرو چند صدمیلیونی،تمام لوازم آشپزخانه برقی و اتوماتیک مدرسه غیرانتفاعی ،سرویس مدرسه،مسافرتها خارجی،کامپیوتر ولپ تاپ وگوشی چند میلیونی و.... نبود.وبه همین خاطر با حقوقشون کلی پس انداز میکردند.ولی الان اگه ماهی 100 هزار دلارهم حقوق بگیریم جا واسه خرجش هست.مثلا آپارتماس بزرگتر،خودرو شیکتر،LED بزرگتر ترجیحا واسه هر اتاق یکی،طلا کاری روی گوشیها همراه،عمل جراحی زیبایی وعمل جراحی ..... تعداد کمی از اونهاست. (2410142) (alef-10)
 
ارمان س
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۴:۴۴:۰۹
خیر برادر
در سال 1352 قیمت هر گرم طلا 165 ریال و قیمت رسمی دلار79ریال و ازاد نیز 109ریال بوده که اگر معیار را طلا بگیریم با حداقل حقوق(7500ریال) میتوانستیم 45.5 گرم طلا بخریم در حالیکه در سال 1393 با حداقل حقوق (6089000ریال) میتوان 6.5گرم طلا خرید و اگر معیار را دلار بگیریم در سال 1352 با حداقل حقوق میتوانستیم 45.5دلار خریداری کنیم در حالیکه در سال 1393 میتوانیم 190 دلار خریداری کنیم.
اما نکته اینه که قدرت دلار در سال 1352 به مراتب بیشتر از 1393 است یعنی تحلیل دلاری درست نیست و تحلیل طلا درست است (2410430) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۰:۱۶:۰۸
كاش همون حقوقها بود ولي قيمت اجناس هم همان بود من آن زمان مجرد بودم با يك ماه حقوق كلي وسايل جهيزيه ميخريدم كلي هم پس انداز ميكردم ولي حالا چي با حقوق چند ماه هم نميشه يه يخچال خريد و..... (2409691) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۰:۲۸:۲۰
در عید قربان شرمنده بچه هایم شده ام (2409713) (alef-3)
 
من
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۰:۳۲:۰۰
خدابیامرزدش... (2409721) (alef-3)
 
دره چایی
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۲۰:۵۹:۲۹
دمت گرم! (2411248) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۰:۳۵:۱۲
چرا بحثی رو باز می کنید که مشخص است راه به جایی نخواهد برد؟ شما در آمد افراد رو در واحد دلار و طلا گرفته تا گوشت و تخم مرغ بخواهید تبدیل کنید می بینیم که متاسفانه به اهداف برنامه های توسعه از ازل تا ابد (مقصود همین رویاهایی است که 5 سال یکبار مانند قصه سیندرلا از زبان مسئولین جاری می شود!) نرسیده ایم! البته گروهی نرسیده ایم، فرادی خیلی ها هستند که به خیلی اهداف رسیده اند!! (2409726) (alef-10)
 
حقوق بگير
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۰:۳۶:۳۷
پدر مرحومم كه همان سالها در يك شركت صاحب نام صنعتي (تهران) كار مي كرد ،بارها به من مي گفت: پسرم ما با حقوق اسفند ،عيدي وپاداشهاي شب عيد يك پيكان صفر مي خريديم و تتمه آن نيزخرج سفر نوروز را بخوبي جواب مي داد.الان من درهمان شركت كار مي كنم كل دريافتي شب عيدم به 3ميليون تومان نمي رسد در حاليكه من مدير هستم وپدرم كارگر بود.بعيد مي دانم پيكان صفر الان از 15 ميليون كمتر باشد!!!!!! (2409733) (alef-10)
 
ali
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۵:۱۷:۳۳
دوست عزيزم در آن سال پيكان صفر يك وسيله لوكس محسوب ميشد. وسيله هم رنج پيكان در آن سال ها هم اكنون يك مزدا 3 ميشه. وسيله نقليه اي كه خيلي بالا نيست و خيلي هم پايين نيست. (2410537) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۵:۲۹:۴۲
عزیزمن می شود بگویید اصولا در آن سالها چه تعداد ایرانی دارای ماشین شخصی بودند؟؟ چرا قصه هایی می گویید که تنها برای شمایانی که آن دوران را ندیده اید جذاب می نمایاند اما بویی از حقیقت ندارد می شود به پدر محترمتان بگویید چرا زمین و ملک نخرید چرا سرممایه گذاری تولیدی نکرد که الان میلیاردی درآمد داشته باشد قصه گویی برخی واقعا مضحک است تا آنجا که ما یادمان می آید تا سال ۵۲ و ۵۳ حتی برخی شهرهای ایران آب بهداشتی نداشتند برق همه گیر نبود تلفن در ایران معضل بود و مردم حتی گوشت و نان درست و درمانی به دست نمی آوردند شاید در تهران مردم برخی محلات خوب زندگی می کردند اما وضعیت عامه مردم واقعا نابسامان بود اما دارید با دروغ از دورانی که نکبت و فقر در ایران بیداد می کرد بهشت می سازید (2410576) (alef-13)
 
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۲۳ ۱۶:۵۸:۰۹
آمار بانک جهانی را در سال 54 استخراج کنید 70% ملت ایران زیر خط فقر بودند اگر نبودند چرا تهران پر از حلبی آباد در مناطق نارمک شمیران نو خزانه بخارایی ده ونک و .... بود (4424876) (alef-11)
 
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۲۳ ۱۷:۱۵:۳۸
بنده زمان پهلوی را در کنار حلبی آبادها زندگی کردم . عزیزان برای اظهار نظر واقعی راجع به عملکرد اقتصادی رژیم پهلوی بروید تحقیقات جامعی هم از کتب و هم از آمارهای بانک جهانی استفاده کنید . آمار بانک جهانی از اقتصاد سال 54 اوج در آمدهای نفتی با بشکه ای 38 دلار و روزی حدود شش میلیون بشکه نفت و با جمعیتی حدود 33 میلیون نشان می دهد 70% درصد ملت ایران زیر خط فقر بوده اند و تهران پایتخت ژاندارم منطقه پر از حلبی آباد بود نارمک - خزانه بخارایی - شمیران نو - ده ونک و در حاشیه شهرهایی مانند شیراز ، اصفهان ، تبریز نشان از وضع اقتصادی ملت ایران دارد و همچنین به کتاب تهیدستان و سیاستهای خیابانی با نویسندگی آصف بیات برای اطلاعات بیشتر مراجعه نمایید .
با دلارهای سنگینی که از سال 1348 رژیم پهلوی کسب می کرد در مقایسه با درامد کشورهای اروپایی ایران چقدر در خودکفایی علمی و طراحی و تولید تکنولوژی ساخت کارخانه و تولید کالا با ذخایر غنی معدنی پیشرفت داشت ؟ (4424898) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۶-۰۶-۰۹ ۰۳:۴۷:۴۵
پدر من سال پنجاه یک پیکان وانت خرید به قیمت هجده هزار تومان و قیمت پیکان اگر اشتباه نکنم 21 هزارتومان بود...فکر کنم پدر شما آن زمان شب عید حداقل بیست هزارتومان دریافتی داشته و الا با حقوق 750 تا هزار تومان ممکن نبود چنین ادعایی بکند! (4540761) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۰:۳۷:۲۸
جناب بیگی اشتباه می کنید. حداقل حقوق با در نظر گرفتن هر دلار 70 ریال می شود، چیزی حدی حدود صد دلار. ولی این را هم باید در نظر بگیریم که نیازهای اولیه بشر در طی این سالها افزایش یافته و اصلاً با چهل سال پیش قابل مقایسه نیست. آن موقع نیازهای اولیه در حد خوراک و پوشاک و مسکن بود. آموزش هم که به کلی رایگان بود. ولی الان اتومبیل، تلویزیون، کامپیوتر، لب تاپ، اینترنت، کوشی موبایل هوشمند، مبلمان، و بسیاری از وسایل و اثاثیه معمولی که در هر خانه ای پیدا می شود، ولی میلیونها تومان قیمت دارد، و همین طور لباسهای رنگارنگ و مواد غذایی جوراجور و مسافرت خارج یا لااقل اماکن زیارتی خارج از کشور جزو نیازهای اولیه زندگی محسوب می شود و اگر اینها را نداشته باشید، جزو اقشار تهیدست به شمار می روید. بچه شما اینها را از شما می خواهد و چاره ای ندارید، جز اینکه با هر زحمتی هست اینها را تهیه کنید. آموزش هم که تقریباً دیگر رایگان نیست. درصد عظیمی از مردم مجبورند فرزندان خود را به مدارس غیرانتفاعی بفرستند که لااقل به اندازه حداقل حقوق یک کارمند امروزی هزینه دارد. دانشگاه هم همین طور. اینها تغییراتی است که در همه دنیا اتفاق افتاده و کسی نمی تواند از آنها فرار کند. البته اگر شخصی اینها را نداشته باشد نمی میرد، ولی خود او یا فرزندان او آسیبهایی می بینند که مرگ در مقابل آن عروسی است. از این جهت عرض می کنم که همه اینها جزو نیازهای اولیه محسوب می شود. ولی آن موقع این چیزها وجود نداشت یا اگر هم بحشی از آنها وجود داشت، جزو تجملات محسوب می شد. (2409737) (alef-10)
 
علي
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۵:۲۲:۴۲
خيلي معذرت مي خوام
ولي ديد شما يك ديد كوته بينانه است. چرا كه درآمد در آن سال ها تامين كننده كليه نياز هاي اوليه بوده همچنانكه نحوه زندگي ها در طول زمان دچار تغيير ميشه نميتوانيم بگوييم اشكال از نحوه زندگي ماست. (2410557) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۵:۲۵:۴۰
" مسافرت خارج یا لااقل اماکن زیارتی خارج از کشور جزو نیازهای اولیه زندگی محسوب می شود "



فازت چیه عمو؟ (2410567) (alef-3)
 
هادی
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۱:۰۴:۴۸
الف جان واقعن قصدت از این گزارش چیه؟
میخوای بگی اون موقع حقوق کم بود الان زیاد شده؟

مثل اون کسایی که افزایش جمعیت و لوله کی و جاده سازی و آب رسانی و گاز رسانی و این چیزها را جزو دستاوردهای انقلاب میدنن تو هم افزایش حقوق را میخوای دستاورد جلوه بدی؟

اون وقت اینقر عقلت نرسید که با این گزارش داری دقیقن بر عکس هدفی که داری عمل میکنی؟

یعنی مردم گوش دراز هستن بلانسبت که نمیفهمن ارزش حقوق 50 سال پیش بسیار بسیار بیشتر از ارزش حقوق امروز هست؟

دخل و خرج کی سرش نمیشه؟

اگر نویسنده محترم چنین قصدی نداشته پس این را هم اضافه کنه زیر گزارشش که دلار اون روز چند تومن بوده. طلا گرمی چقدر بوده. متوسط هزینه یک خانوار در ماه چقد بوده. قیمت زمین چقدر بوده.

چرا مردم را خر فرض میکنید خودتون را عاقل؟ (2409796) (alef-13)
 
رضا صادقی
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۱:۱۵:۳۰
برادران عزیزبا احتساب دلار حدود7تومان دران زمان کارمندان حدود100دلاردریافتی داشتندونه 1000دلار (2409820) (alef-13)
 
فرزند ایران
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۱:۲۲:۳۱
اقتصاد وارداتی محمدرضا پهلوی و نبود اقتصاد داخلی منجر به تورم شدید در سالهای 56 و 57 و نهایتا سقوط رژیمش شد.
سود حاصل از نفت با قیمت 35 دلار و پایین بودن قیمت دلار موجب واردات شدید و پر شدن انبارها از اسلحه و شکاف شدید بین روستا و شهر شد.
6 میلیون بشکه نفت درجه یک ایران بفروش میرفت و جمعیت سی میلیونی فقط پنج تا ده میلیون نفر را سیر میکرد.
اصلاحات ارضی باعث از بین رفتن کشاورزی و نوعی بیگاری جدید برای دلالان شد.
چشم بسته هر چیزی رو قبول کردن دور از صفت انسانیت است (2409845) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۱:۲۳:۰۸
پول ها بی برکت شده اند. (2409848) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۱:۲۶:۵۸
سال 53 دانشجو بودم ماهی 300 نومن وام دانشجویی می گرفتم و کار نیمه وقت دانشجویی هم می کردم (در مخابرات)ماهی 600 تومن جمعا ماهی 900 تومن. (2409859) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۱:۳۳:۵۰
با حداقل حقوق آن زمان می توانستند بیش از 7 سکه بخرند.برای اینکه فردی که در سال 56 حداقل حقوق را می گرفته در سال 93 نیز همان قدرت خرید را داشته باشد باید حداق 6.5 ملیون تومان حقوق در یافت کند.ولی در شرایط فعلی حداقل حقوق کمتر از 650 هزار تومان است.یعنی تقریبا یک دهم آن.خط فقر نیز در ایران در شرایط فعلی 2.5 ملیون تومان است. (2409885) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۱:۳۴:۲۸
حقوق و مزایا می خواین بیاین سازمان فنی و حرفه ای .در پرداخت کولاک کرده .کارمندان در رفاه کامل بدون قسط و بدهی ،مدینه فاضله اینجاست . (2409887) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۲:۲۶:۲۸
دیروز: دلار 7 تومانی در سال 53 و حداقل حقوق 750 تومانی می شود: 100 دلار و 50 سنت.
امروز: دلار 3200 تومانی و حداقل حقوق 500 هزارتومانی می شود: حدود 17 دلار. در نتیجه: کارمندان سال 53 با توجه به نرخ تورم و قیمت دلار، حدود 10 برابر بیشتر از کارمندان کنونی حقوق می گرفته اند. (2410007) (alef-13)
 
میرزایی
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۲:۳۷:۲۰
ای خدا یادش بخیر اون روزها کارمندان جزو اغنیا بودن و حالا کارمندی فحشه وقتی میخواهی دل کسی برات بسوزه میگی بخدا کارمندم من با بیست سال سابقه و مدرک مهندسی کارمند فنی و حرفه ای هستم و صورتم را با سیلی سرخ نگه داشتم دیگه دارم میبرم خدایا مددی (2410045) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۲:۵۶:۳۱
حداقل دستمزد سال 1356 معادل 12000 ریال می شد. اگر نرخ بازاری دلار ملاک باشد حاقل دستمزد الان چیزی در حدود 540000 توان باید باشد. اما اگر ارزش امروزی 1200 توان سال 1356 را در نظر بگیریم رقم دستمزد باید بین 3600000 تا 4500000 باید باشد. در سال 1356 یک واحد منزل مسکونی قابل سکونت در حاشیه شهر تبریز با 100 متر مربع مساحت در حدود 50000 تومان بود(این قیمت مربوط به محله ایده لو است). (2410102) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۳:۰۴:۱۰
اون زمان کارمند بودن ارج وقرب داشت ! (2410126) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۳:۱۸:۳۶
ایکاش کسانی که نظر می دهند متوجه نظراتشان باشند و یلخی نظر ندهند .در آن سال فرض کنیم حقوق 1200تومان بوده است نه 700تومان با درنظر گرفتن هر دلار 7تومان می شود ماهیانه می شود چیزی حدود 170دلار که با در نظر گرفتن دلار 3300تومان امروز می شود561000تومان !و بادر نظر گرفتن قیمت بنزین که درآن سال 1تومان بوده است حقوق ماهیانه یک کارمند معادل 1200لیتر بنزین بوده است که با توجه به قیمت امروز بنزین معادل 840000تومان می شود !و می شود بقیه قیمتها را با حقوق ها مقایسه کرد و نتیجه منطقی گرفت،که آیا با توجه به قیمت ها و حقوق ها وضعیت بهتر شده است یا بدتر !اضافه کنید به این مطالعه که کارمندان در آن سالها جزء اقشار مرفه بودن و وضعیتی به مراتب بهتر از کارگران و کشاورزان داشتند و اضافه کنید به این مطالعه که بیش از 70درصد مردم ایران روستانشین بودند و کاری با شهر نداشتندو از خدماتی که در شهر ارائه می شد نمی توانستند استفاده کنند.لطفا دوستانی راجع به این موضوعات نظر بدهند که در آن زمان بوده اند نه جوانانی که در سنین زیر چهل سالگی هستند. (2410173) (alef-13)
 
محمدعلی
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۳:۳۱:۱۲
دوستان دقت کنند 100 دلار 40 سال پیش خیلی بیشتر از 100 دلار الان ارزش داره . مثلا الان در آمریکا حداقل حقوق 2500 دلاره که میشه سالی 30000 دلار ولی در سال 1974 سی هزار دلار رقم هنگفتی بوده . ضمنا ما بیشترین تورمی که داشتیم تو بخش زمین و مسکن بوده . پدرم سال 1352 تو آریاشهر زمین خرید متری 1000 تومن همون زمین الان متری 15 میلیون تومنه !!! یعنی چهل سال پیش اصلا زمین و ملک رقمی نبوده . (2410211) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۴:۰۶:۱۳
با احتساب دلار 3000 تومان و مقايسه با اون سال حقوق الان مي شود چقدر؟ الان من كف حقوق اداره خودمان را مي گيرم 2 ميليون تومان كه مي شود بيش از 600 دلار (2410327) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۵:۱۳:۳۵
خوشکله کدوم اداره هستی که کفش دو ملیونه؟؟؟؟؟؟؟
تازه اگر به نرخ سکه حساب کنید در سال 53 می شد 7 سکه خرید که به امروز میشه 6.5 ملیون تومان
دوما نوشته های بالا دروغ است (2410525) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۶:۰۷:۵۱
حتی خود آمریکا ها وقتی بخواهد الان را با 40 سال پیش مقایسه کند نمی آید بگوید حقوق 40 سال پیش چند دلار بوده و الان چقدر!! کمی سواد مشخص می کند 40 سال تورم در این مقایسه نباید حذف شود! درست است که در کشور های پیشرفته طی این 40 سال مانند ایران ارزش پول 450 برابر کم نشده(!) ولی به هر حال به علت پویایی اقتصاد یک تورم منتقی دارند که باید در نظر گرفته شود.
به عبارتی اگر می خواهید واحد 40 سال پیش را به دلار تبدیل کنید، بعد باید ارزش مبلغ به دست آمده در آن دوره را با زمان حال برابر سازی نمایید، یعنی بفرمایید 100 دلار 40 سال پیش معادل چند دلار امروز قدرت خرید داشته؟
با مطالعه ارزش زمانی دلار طی 40 سال، بر اساس منابع مطالعاتی در آمریکا 100 دلار 40 سال پیش بین 340 دلار تا 933 دلار امروز (با توجه به تغییرات بورس در زمینه های مختلف) ارزش دارد، که اگر در خصوص قدرت عمومی خرید صحبت کنیم این مبلغ معادل 433 دلار است. که با نرخ 3150 می شود یک میلیون و 360 هزار تومان، به عبارتی رفاه حداقل جامعه تنها از نظر ریالی نسبت به 40 سال پیش نصف شده است!
حال اگر واقعیت افزایش نیاز های زندگی روزمره مانند هزینه حمل و نقل (که در گذشته به علت جمعیت کمتر، مسافت کمتر، رفت و آمد کمتر و ... به صورت عمومی کمتر بوده است)، افزایش جمعیت و در نتیجه نیاز مسکن، افزایش اهمیت تحصیل و درنتیجه افزایش رقابت، پیشرفت تکنولوژی و در نتیجه وابستگی بیشتر به آن و در نتیجه تامین هزینه این وابستگی، پیشرفت سیستماتیک و در نتیجه تامین هزینه آن (مانند مالیات، بیمه، بیمه خودرو، هزینه موبایل و ...) و مواردی این چنین را در نظر بگیریم، می بینیم حداقل نیاز زیستی جامعه و درنتیجه کف هزینه های زندگی افزایش پیدا کرده!
در نتیجه ترکیب نصف شدن درآمد و افزایش کف هزینه ها نمایان خواهد کرد رفاه عمومی نصبت به 40 سال پیش خیلی بیش از نصف کاهش یافته!!
و نقطه بسیار تاریک این است که طی این دوره درآمد کشور به شدت افزایش داشته! (2410670) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۴:۱۴:۳۰
با توجه به قیمت دلار در آن موقع و الان می شود معادل دو میلیون و دویست هزار تومان. در حالی که بنده دبیر رسمی و بازنشسته آموزش و پرورش بعد از سی سال تدریس و چند سال بازنشستگی جمع حقوق و عائله مندی ام بدون کسر کسورات یک میلیون و چهار صد هزار تومان است. البته آن مبلغ حداقل حقوق بوده است.
این چنین است که من و امثال من در زیر خط فقر روزگار می گذرانیم و حتی با سیلی هم دیگر نمی توانیم صورت زرد و زار خود را سرخ نگه داریم.
لطفا منتشر فرمائید. ممنون. (2410352) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۴:۳۲:۱۸
هرکس کار خیری برا مردم انجام بده فرق نمیکنه کی باشه اجرش محفوظه چرا چون بقول سعدی علیه الرحمه . عبادت بجز خدمت خلق نیست/ به تسبیح و سجاده و دلق نیست. (2410404) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۴:۴۰:۲۴
من در سال 56 شاگرد میکانیک بودم و شرکت پیمانکاری تعمیراتی شرکت نفت کار می کردم ماهی 1600 تومان (2410417) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۵:۱۲:۲۰
در سال 53 با حقوق 750 تومان می شد 400 کیلو گوشت گاو خرید . الان با حقوق یک میلیون تومان و گوشت گاو کیلویی 23000 تومان فقط میشه 45 کیلو گوشت خرید. (2410518) (alef-13)
 
حمید خان
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۶:۱۱:۳۶
هم اون ریال دیگر وجود ندارد ، هم اون سکه طلا ، هم اون دلار و هم اون کارمند.
همه چیز دچار تغییر و تحول شده . عوامل موثر که در آن روز باهم در اقتصاد آن دوره نقش ایفا می کردند ، امروز نقششان تغییر یافته و جهت نقش موثر در اقتصاد امروز ، آن عوامل دیگر کارایی ندارند . اصلاً مفهوم پیشرفت یعنی همین .

مثلاً در آن زمان درآمد یک فوتبالیست چقدر بود؟ (2410675) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۶:۴۴:۴۹
آخ که خوش به حال آن روزها (2410740) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۴ ۱۶:۵۶:۲۵
البته این رو هم بگید اون موقع زمین متری چند بوده؟ (2410770) (alef-13)
 
كارمند
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۰:۴۲:۱۹
به ياد دارم زماني كارمندان دولت يكي از جمله كساني بودند كه از زندگي خوبي بر خوردار
بودند و به محض استخدام در كمترين مدت صاحب خيلي امكانات زندگي مي شدند امروز براي
خريد يك دستگاه يخچال جهت جهيزه دخترم بايد مبلغي بپردازم كه معادل ٦ ماه در يافتي ام
ميباشد تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل !!



خ (2412065) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۰:۴۷:۴۵
آقا باور كن اگر قشر كارمند وخانواده هايشان با اين در امد ثابت و قيمت هاي روز افزون
توانسته اند به زندگي شان ادامه دهند ، شك نكنيد كه از بزرگترين معجزات است (2412076) (alef-13)
 
کارگر
۱۳۹۴-۰۳-۲۷ ۲۲:۵۶:۲۲
خبر از کارگر قراردادی دارید؟ .سه ماهی یک بار حقوق بگیر! (2973791) (alef-11)
 
پری
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۲۲:۱۸:۲۶
شماهاچقدباکلاسید...
اطرافیان من بالای 40 سال یاکم سوادن یابی سواد...
به شمابایدازنظرمالی برسن اماآب وبرق وتلفن وآموزش بدبختهاولللش..
حقوق حتماضریب می شده چندنفربودین اون موقع؟.. (3327115) (alef-11)
 
ناشناس
Netherlands
۱۳۹۵-۰۸-۰۵ ۰۳:۲۱:۴۲
گذشته ها گذشت. بیخیال. الان را دریابید. این حرفها دردی از کسی دوا نمیکنه. (3988433) (alef-11)
 
ا . حیدری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۳ ۱۰:۰۳:۳۱
سلام
گویا هیچکس نمیداند که در سالهای قبل از انقلاب، درصد زیادی از جمعیت روستایی بود و اغلب محروم از آب و برق و امکانات رفاهی و بی نیاز از تکنولوژی. با نان بخور و نمیر زندگی میکردند و علیرغم جمعیت کم کشور، هیچکس آنقدر درآمد نداشت من پولش را توی بازار بریزد، بی سرپرستان و بدسرپرستان بدست خود مردم باید اداره میشدند و از سر بی پولی هیچ تورمی نباید بوجود می آمد. (4112527) (alef-11)
 
مجید نفر
۱۳۹۶-۰۲-۱۳ ۱۳:۰۰:۱۱
عکس روزنامه رو میشه بگذارید ؟ (4308966) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۰۵ ۱۹:۲۰:۰۴
دوست عزیز پیشرفت دنیا رو به حساب نظام نذارید. اینکه لپتاپ اون زمان.نبود دلیلی بر فقط علمی نبود. اگه بیشتر مردم روستا نشین بودن ببین دلیلش این نبود که زمان قاجاریه همه روستا نشین بودن؟ آیا تعداد روستا نشینای انگلستان و دنیا کمتر نشده؟ در عوض ببین سرعت شهر شدن در چه زمانی بیشتر بوده. اینکه زمان کوروش یه شهر نداشتیم الان همه شهر شدن رو نذار رو.حساب ضعف اون دولت. زمانه عوض میشه. در عوض نرخ شهرنشین شدنو در نظر بگیر. ببین از سال 45 تا 55 چه سرعتی داشته و از زمان 55 تا 65 چه سرعتی (4445881) (alef-13)
 
علی
United States
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۰۴:۱۴:۳۳
با سلام به دوستان .من 55 سالم که پدر سال 1353 در حدود 2 ماه بصو ت رسمی در یک کارخانه مشغول کار بود که ما در میدان فلاح خانه ای ویلایی با 140 متر زمین و100 متر بنای مفید با قیمت 70000 هزار تومان خریدیم که از این مبلغ ظرف 4 روز بانک ،فاه کارگران 55000 هزار تومان وام بدون سود فقط با کارمزد 1 در صد به ما پرداخت کرد و مدت پرداخت 12 سال که هیچ زمانی فراموش نمی گنم .خدا رحمت شان کند



ّ (4488634) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۶-۰۵-۱۰ ۱۴:۵۱:۴۸
غير از اينكه قدرت خريد كم شده ما همين پرايدي كه در خارج از مرزهاي ايرا حداكثر ٤ ميليون خريد و فروش ميشه رو تو كشور خودمون بالاي ٢٠ ميليون بايد بخريم يعني جاي نشكسته تو كمر خرج مخارج مردم نمونده از طرفي با توجه به رشد تكنولوژي خيلي كالا و خدماتي كه قبلا گرونتر بوده الان در دنيا با امكانات و كيفيت كميت بيشتر و قيمت كمتر عرضه ميشه كه ما از ارزاني ناشي از پيشرفت تكنولوژي مثل همه دنيا بهره مند نيستيم (4498795) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۶-۰۵-۱۰ ۱۵:۰۷:۵۷
البته يادم رفت بگم كه كارگر و كارمندي كه الان يك عالمه دوره در دانشگاه و سر كار ديدن و كار با انواع اقسام نرم افزار هايي كه كار يك ماه كارمنداي اون موقع رو در اكسل يك بار پياده ميكنه و با يك كليد محاسبه ميكنه و با داشتن كلي مهارت هاي ديگه خوب كارمند تازه كار اون موقع كه بر اساس ارزش زماني پول در زمان خودشون چند برابر حقوق كارمند تازه كار الانو ميگرفته اگر الان بيارنشون تو اين اداره ها با هيچي نمي تونن كار كنند يعني اين همه درس و مهارت هم كمكي نكرده عقبمون هم انداخته حالا از اون موقع تا حالا چي شده كه الان دنيا داره رشد ميكنه ما رو هم به زور با خودش داره ميبره چرا كارمند تازه كار متخصص امروز بايد ارزش زماني حقوقش از يه كارمند سال پيش از خودش كمتر باشه 😀 (4498827) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.