نظر منتشر شده
۵۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 296059
نرخ بهره در تابلوی بانک‌ها 24 درصد، نرخ بهره واقعی 48 درصد!
بخش اقتصادی الف، 29 شهریور 94
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۴
شورای پول و اعتبار در تاریخ ۸ اردیبهشت سال جاری بار دیگر برای ایجاد ثبات در بازار پول و کنترل نرخ سود بانکی که علیرغم کاهش تورم کاهش نیافته بود، نرخ سود تسهیلات مبادله‌ای را حداکثر ۲۱ درصد و نرخ سود تسهیلات مشارکتی را حداکثر ۲۴ درصد اعلام کرد. در پی این تصمیم که پس از هماهنگی با بانک‌ها و بر اساس توافق میان آن‌ها گرفته شد، مسئولان بانک مرکزی در مصاحبه‌های متعدد اظهار داشتند که با بانک‌های متخلف از نرخ‌های اعلام شده شدیداً برخورد خواهند کرد.

با این وجود، توافق صورت گرفته بر نرخ سود دوامی نداشت و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری هر کدام به نحوی از آن تخلف کردند و بانک مرکزی نیز در این زمینه اقدامی صورت نداد. در واقع هریک از بانک‌ها با حفظ ظاهر سود تسهیلات در نرخ‌های تعیین شده، در عمل نرخ‌های بالاتری دریافت کردند و این مسئله همچنان ادامه دارد.

یکی از مرسوم‌ترین روش‌های دور زدن نرخ سود تعیین شده، بلوکه کردن بخشی از وام است. برای مثال به فردی که متقاضی ۷ میلیون تومان وام با بازپرداخت ۱ ساله است، ۱۰ میلیون تومان وام با بهره ۲۴% داده شده و ۱۲ قسط ۹۴۵ هزار تومانی از وی دریافت می‌شود؛ در پایان اقساط نیز ۳ میلیون تومان بلوکه شده پس از یک سال آزاد می‌شود. با این شرایط محاسبات نشان می‌دهد که نرخ بهره وام برای وام گیرنده در ظاهر ۲۴ درصد اما در عمل حدود ۴۸ درصد خواهد شد!

در جدول زیر نشان داده شده است که بانک‌ها چگونه با تعیین درصدی از وام که بلوکه خواهد شد، نرخ بهره تسهیلات را تعیین می‌کنند:


طبق این جدول اگر بانکی ۵ درصد از وام را بلوکه کند نرخ بهره واقعی تسهیلات ۲۶.۲۵ درصد می‌شود؛ اگر ۱۰ درصد از وام را بلوکه کند نرخ بهره واقعی تسهیلات ۲۸.۹۵ درصد می‌شود و به همین منوال اگر ۳۰ درصد از وام را بلوکه کند نرخ بهره واقعی تسهیلات حدود ۴۸ درصد یعنی دو برابر مقدار بهره قانونی تعیین شده توسط بانک مرکزی خواهد شد.

فارغ از مباحث شرعی این اقدام که موجب تزریق ربا به زندگی مردم مظلوم بی خبر از همه جا شده است، بانک‌ها از این طریق مستقیماً نسبت به تعیین نرخ بهره اقدام می‌کنند و نرخ سود اعلام شده توسط شورای پول و اعتبار را نادیده می‌گیرند. ضروری است بانک مرکزی قاطعانه با این اقدام خلاف قانون بانک‌ها برخورد لازم را داشته باشد.
 
کلمات کلیدی : نرخ سود
 
رضا
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۰:۱۱:۵۸
چطوریه آدم تو بازار از یکی پول بگیره و بعد یه درصدی از آدم پس بگیره حرامه ولی از بانک بگیره چندین برابر پس بده نه؟!
خوبه اون آدم بازاریه هم بیاد یکی از این متن ها رو که بانک جلو آدم میزاره بیاد بزاره و بگه امضا کن حلال میشه!!! (3199608) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۲۰:۳۳:۴۶
براي اينه كه ساختمانهاي بانك خود بخود ساخته شده و كامبيوتر و تجهيزات و ماهواره و كارمنده ها همه صلولتي كار مي كنند و بانك هم بك ربال مالبات نمبده !

احمد (3201362) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۰۰:۰۸:۱۲
یعنی بانکی شما براش میمیری از تو هوا پول خلق میکنه بعد روش سود هم میگره داره ضرر میکنه؟شما چطور پولی رو که نداری به کسی قرض میدی که بعدش سود هم ازش میخوای؟
اون ساختمون ها و بهترین و گرونترین ملک ها که برای بانک هاست از همین ماشین پول چاپ کنی شماست که داره هر روز بیشتر میشه. شما اگه صلوات میدنستید چیه با مخلق خدا اینکارو نمیکردید.بانک ها تا ده برابر سپردشون تو بانک مرکزی رو میتونن وام بدن. تازه این اکه رعایت بشه بزرگترین ماشین پول چاپ کنیه مجانیه. یکی به من بگه چطور من پولی رو که ندارم میتونم وام بدم؟نکته اینه مه چون این پول خلق شده از حلقه بانک ها خارج نمیشه هیچ کس متوجه نمیشه. تو خود امریکا فدرال ریزرو از تو اسمون پول درمیاره میده دولت فدرال. فکر کردیت دعوا سز جایگزینی دلار برای چیه؟ چون الان چین میخواد جای امریکا از هیچ یوان خلق کنه بده دست دنیا. فقط این نقل قول یکی از بنیانگذاران فدرال ری زرو رو اگه اشتباه نکنم از من داشته باشید
گفته ما کلاهی رو سر مردم گذاشتیم که از هر یک میلیون نفر یکی شاید بفهمه چی شد.
برید مطالعه کنید
منتشر کن (3201687) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۱۰:۳۶:۱۳
اخ گفتی، ربشه همه گرفتاریهامون سرانه مطالعه پایینه
اما بیا ببین چگونه همه چی رو تحلیل میکنیم!!!! (3202249) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۰۰:۱۱:۲۹
مردم برین مطالعه کنین ب اگاه بشین بزرگترین کلاه رو تو تمام دنیا این بانک ها سرتون گذاشتن. اگر به حقیقت بردگی انسان ها برای یه مشت بانکدار پی ببرین تا سالها خودتون رو برای این نادانی نمیبخشین (3201693) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۲۳:۴۹:۰۶
حروم خدا با یه متن حلال نمیشه. فقط اون متن سند تموم شدن حجت خدا بر ایناست. وای به روز حسابشون. صبر داشته باش (3201665) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۰۹:۲۱:۳۴
حروم خدا با یه "انکحت" و "قبلت" حلال می شه متن که جای خودش رو داره (3202085) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۱۰:۵۳:۲۶
آفرین به این حاضر جوابیه شما! خوب حالا شما که انقدر مسلطی بفرمایید اون کلمه ای که خدای قهار فرموده تا ربا رو از حروم تبدیل به حلال کنه چیه که ما هم بگیم. سود بانکی؟ بهره؟ نزول؟ interest؟
وقتی گفته میشه حروم خدا با متن تبدیل به حلال نمیشه منظور متن من ذر آوردی من و شماست نه جایی که خود ربوبیت اذن داده برادر. (3202306) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۱۲:۴۱:۲۲
بجای این حرفهای عوامی بر دو صفحه کتاب بخون (3202609) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۲۲:۴۷:۱۴
كدوم حرف عوامي؟ (3203873) (alef-11)
 
امید
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۰:۱۵:۳۳
طبیعت برخلاف قوانین خودش کار نمی کند و طبیعت و قانون اقتصاد کف بازار است نمیتوان دستوری وزورکی قوانین خودمان را بر طبیعت حاکم کنیم،بهر حال قوانین حاکم بر طبیعت کار خودشان را میکنند الان بازار در حالت تعادل نرخ حدود 30درصد را تعیین کرده وبا دستور هم نمیشود جلوگیری کرد
هر وقت اب در مسیر رودخانه بر خلاف جهت از پایین به بالا حرکت کرد در اقتصاد هم میتوانیم دستوری نرخها را مشحص کنیم.ولی متاسفانه در کشور ما در همه زمینه ها ی علمی از جمله اقتصاد چرخ را از اول میخواهیم طراحی کنیم... (3199620) (alef-11)
 
سارا
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۱:۰۲:۱۵
لطفا اینقدر ذوب در اقتصاد آزاد نباشید!

اقتصاد آزاد به درد آن کشوری میخورد که بانک مرکزی اش قاطعانه با بانک متخلف برخورد می کند نه اینجا.

اینکه نرخ بهره طبیعی 30 درصد است حالت طبیعی بازار نیست! بانک ها به دلیل زیان ده بودن مجبورند با نرخ بالاتر سپرده بگیرند و در نتیجه با نرخ بالاتر هم تسهیلات بدهند

جلوی این روند باید گرفته شود. (3199739) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۱:۳۱:۱۱
خانم سارا در همون کشور هم بانک مرکزی به نفع طبقه صاحب سرمایه تصمیم میگیرد اونایی که باورشون شده واقعا بازار ازاد برای خودش علمه به این نکته توجه ندارند که همه اون موضوعاتی که اونا فکر میکنن طبیعت و بازار و دست نامرئیه در واقع برساخته افراد دیکری است ضمن اینکه باید بدونیم در دنیای امروز بازار به نفغ ما نصمیم نمیگیره و پای راکفلر ها همیشه روی دست نامرئی ادام اسمیت و خلقوم مردم تنگدست است اول بانک به تورم دامن میزنه سپس با استدلال همون تورم میگه باید اینقدر نزول و ربا بگیرم عده ای هم میگن درست میگه باید بازار تصمیم بگیره واقغا ساده انگارانه نیست؟؟؟؟ (3199812) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۲:۰۹:۴۱
اول جلوی تورم رو بگیرید بعدا از اقتصاد بازار آزاد انتقاد کنید (3199958) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۳:۰۱:۳۸
ببینید تورم بالا است و نرخ سود و بهره هم نمیتونه بالا نباشه در همه کشورهایی که تورم داشتند با بالا بردن نرخ بهره تورم را حل کردند حالا چرا باید نرخ سود و بهره پایین باشه؟دلیلی نداره اقتصاد ازاد هم نخواهیم اجرا کنیم خودش اتوماتیک اجرا میشه (3200127) (alef-11)
 
ع.
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۹:۰۴:۴۳
نکته اول. همه جای دنیا نرخ بهره را بانک مرکزی تعیین می‌کند و بانک‌ها ملزم به پذیرش و اجرای آن اند هر بانکی که بخواهد مخالفت کند و ساز خودش را بزند چنان جریمه‌اش می‌کنند که دیگر جرات مخالفت نداشته باشد.
نکته دوم. عجب به مردم که رسید بازار آزاد شد ولی وقتی بانک‌ها بر سر جذب سپرده‌های مردم در حال رقابت بودند و سود سپرده‌ها مدام افزایش پیدا می‌کرد، بانک مرکزی همه‌شان را جمع کرد و دستوری سود سپرده‌ها را پایین آورد و هر کسی را که اجرا کرد تنبیه کرد؟
نکته سوم. مساله اصلی اینجا است که تصمیم گیر اصلی بانک مرکزی یعنی رئیس آن و بلکه بسیاری از تصمیم‌سازان اصلی اقتصادی کشور سهام‌داران بانک‌های خصوصی اند و به دلیل نفع شخصی‌شان حتی اگر شده به قیمت رکود خوردکننده، حاضر نیستند وضعیت بانک‌ها را سامان بدهند. (3201208) (alef-11)
 
وحید
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۰:۴۷:۴۶
درود ، ما 100 میلیون وام برداشتیم .

قبل از اتمام کار میگفتند که 10 درصد وام بلوکه میشه ولی چند روز مونده به اتمام گفتند که بخشنامه جدیدی اومده و 15 درصد وام بلوکه خواهد شد .

ما 3 نفر تو فامیل کارمند بانک دارم و هر 3 نفر گفتند که بلوکه کردن هر مبلغی کاملا غیر قانونی هست ولی کو گوش شنوا !!! (3199693) (alef-11)
 
محمد مهدی
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۰:۵۶:۴۰
بانک مرکزی کجاست ؟ اسمش را گذاشته اند بلوکه کردن بخشی از وام ولی واقعیت همان مبلغی است که بدست وام گیرنده میرسد اسم نرخ بهره بر اساس همه وام است ولی محاسبه آن براساس آنچه پرداخت میشود . با این کارها انتظار دارند وضع زندگی مردم خوب بشود بخصوص از نظر اخلاقی حال اقتصادی پیشکش آقایان (3199723) (alef-11)
 
محسن
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۱:۰۵:۲۰
سلام من تو این دوسال به چندین بانک خصوصی و دولتی برای اخذ وام مراجعه کردم! هیچ بانکی قصد دادن وام به مردم را ندارد، همین بانکها با ایجاد هزاران شرکت زیر مجموعه خود فقط قصد تهیه سرمایه برای این شرکتهای مذبور را دارند!!! لازم به ذکر است که بانک مرکزی با دستور به کاهش نرخ سود ،فقط سود بانکها در نظر می گیرد ولی هیچ بانکی با نرخی حتی 15 درصد بالاتر سودی که به مردم می دهد حاضر به وام دادن نیست (3199746) (alef-11)
 
اقتصاددان
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۱:۲۳:۰۱
با سلام
من به عنوان يك كارشناس اقتصادي براي وضعيت اقتصادي مملكت در حال حاضر اعلام خطر مي كنم. پرداخت سود 22 تا 24 درصد توسط بانكها و موسسات به سپرده ها در حالي كه تورم 14 درصد و حتي كمتر است و هيچ فعاليت اقتصادي ( مسكن - توليد- بورس و حتي واردات ) سود بالاي 20 درصد ندارد و تمام فعاليتهاي اقتصادي در ركود است در نهايت باعث ورشكستگي بانكها و معضلات اجتماعي و امنيتي خواهد شد. شوراي پول و اعتبار بايد سريعا سود سپرده ها را حداكثر 17 درصد و سود تسهيلات را حداكثر 19 درصد اعلام نمايد و بشدت با بانكها و موسسات خاطي برخورد نمايد و گرنه شش ماه آينده وضعيت خطرناكي براي كشور پيشبيني مي كنم. (3199792) (alef-11)
 
حسن قلی
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۲۰:۰۲:۳۱
ببخشیدآ ولی ما کلا رو خطر زندگی میکنیم حلا شما پیش بینی! میکنی شش ماه دیگه وضعیت خطرناک میشه!؟؟ ایول اقتصاددان. (3201299) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۱۲:۵۹:۰۸
اون سود رو از محل خلق پول میدن اقای اقتصاددان
یک نمونه ی اون چک پولهایی است که هیچ وقت از چرخه خارج نمیشن!!!
بانکها ی ما هرگز ورشکسته نمیشن (3202648) (alef-11)
 
یاسر
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۱:۲۸:۱۷
ربا جنگ با خداست
من یک جوون بیکار هستم که با مدرک لیسانس حقوق 3 سال نامزدم هستم میخوام ازدواج کنم پول ندارم حتی خونه رهن کنم. بیاین اشتغال ایجاد کنین نه اینکه روز به روز با این وام ها ما بدبخت ها رو بدبخت تر کنین. (3199804) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۲:۱۱:۱۹
نرخ بهره باید با نرخ تورم تناسب داشته باشه،این رو نمیشه ربا تلقی کرد (3199968) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۲:۳۵:۴۵
ربا در هر صورت رباست؛ چون از عوامل اصلی تورم بازم همون رباست اکر باور نمیکنین از مسئولین بانکها سوال کنید (3200048) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۵:۴۹:۱۱
نرخ پرداخت دستمزد چطور؟ (3200730) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۰۰:۵۹:۴۹
تورم رو همین بهره ایجاد میکنه ولی سخته فهمش برات. چون بانک نمیخوان بفهمی اصل داستان چیه (3201757) (alef-11)
 
آریابان
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۱:۳۲:۳۰
ممنون از کشف رمز و راز نحوۀ سودزائی های هنگفت بانکها که نشون میده اونها به چه شعبده بازی !!! هائی متوسل میشن تا از وامی با نرخ بهرۀ ظاهری 24 درصدی یک بهرۀ واقعی 48 درصدی رو به جیب بزنند ؛
ولی حتی بدون اطلاع از این فرمولهای پنهانی مخفیانه هم، هرکسی فقط بعد ازیک حضورچند دقیقه ای در خیابون، با دیدن اینهمه شعبۀ فیزیکی انواع بانکها اونهم در دوران بانکداری اینترنتی!!!، بسادگی بوجود یک تخم طلا در بنگاهداری!!! بانکها با سود پنهانی هنگفت، بجای خدمات واقعی بانکداری !!! پی میبره ؛
راستی از بانکداری اسلامی چه خبر ؟!؟!؟!؟!؟ ؛ (3199820) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۷:۱۴:۲۷
خبری نیست داداش
آسوده بخوابید... (3200958) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۲۱:۰۲:۳۹
بانکداری اسلامی همینه که میبینید جناب آریابان عزیز. (3201421) (alef-11)
 
حسین
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۲:۵۹:۴۶
از بانک تجارت 60 میلیون وام گرفتم 4 ساله قسط ماهیانه 21450000 ریال سود آن 62% اینو میگن تسهیلات (3200120) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۳:۰۶:۴۶
وضع وام ها افتضاس ولی اینم فراموش نکنید که پول بلوکه شده هم سپرده س و بهش بهره تعلق می گیره (3200147) (alef-11)
 
پیام
۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۱۱:۳۱:۴۲
نخیر پولو تو قرض الحسنه جاری بلوکه میکنن دوست عیز نمی دونی بپرس (3202416) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۴:۵۸:۵۵
بله درسته پرسیدم الان فهمیدم چه کلاهی سرم رفته (3219694) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۳:۴۳:۳۲
همه بدبختی های ما از گرانی دلار است دلار 7 تومان شده 3500 تومان . میخواهید پولمان بی ارزش نباشد. (3200277) (alef-11)
 
حسين
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۳:۴۹:۳۵
بسمه تعالي
لطفا فرمول جديد اقساط بانكي را نيز به مسئله اضافه كنيد كه سود وام را به مراتب بيشتر مي كند. اين موضوع بوسيله مقايسه اقساط بر اساس فرمول قديم و جديد به خوبي مشخص مي شود. چند سال قبل فرمول را عوض كردند. به شخصه شاهد بودم كه چند تا از روساي شعب حتي فرمول جديد را بلد نبودند و وقتي به روش قديم محاسبه مي كردند و سپس با استفاده از فايل ارائه شده بانك مركزي در كامپيوترشان محاسبه مي كردند نمي توانستند اختلاف را توجيه كنند. لازم است سايت الف گزارش مفصلي از اين موضوع و مقايسه دو فرمول تهيه كند. (3200310) (alef-11)
 
ثریا دالغین
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۳:۵۴:۳۹
دوستان تخصص بنده اقتصاد نیست اما از بابت حقوقی این بانکها طرحی در کشور درانداخته اند که از 7 دولت آزادند و هر طور که بخواهند میتوانند جولان دهند! این مبحث سودهای بانکی هم که از اهم "حرکات هلیکوپتری" بانکها هست...! (3200339) (alef-11)
 
ارش
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۴:۲۷:۱۹
باسلام خدمت نویسنده،لطفا محاسبات مربوط به سود وام در حالت بلوکه شدن قسمتی از وام رابنویسد.باتشکر (3200449) (alef-11)
 
شهرام رهنمای خرمی
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۴:۳۶:۱۸
این موضوع ربا خواری علنی موسسه مهر اقتصاد را 4 سال از طریق دفتر بازرسی بانک مرکزی و دفتر بازرسی ... و بازرسی کل کشور پی گیری کردم /چون موسسه وابسته ...بود هیچکدام جرات برخورد ندارند / مدارک مستند موجود است /.... (3200479) (alef-11)
 
جمال
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۴:۵۰:۲۸
محاسبات جنابعالی اشتباه می باشد مبلغ 1600000تومان سود و 1000000تومان هم بابت 3 میلیون که در بانک می می ماند جمعا 2600000تومان که می شود 26 درصد نه 48 درصد (3200534) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۵:۲۸:۳۵
بانک صادرات اعلام کرده وام برای خرید تولیدات داخلی می دهد. موقع اعطای وام 40% پول را تا آخرین قسط بلوک می کنند وبه تولید کننده نمی دهند. یعنی مثلا برای 12 قسط نرخ 24% از خریدار و 19.2% از تولید کننده می گیرد. (3200663) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۵:۳۳:۴۶
نکته قابل توجه جناب سیف در حالیگه کشور با رکود تورمی مواجه است بانکها سودهای 100 به به بالا بدست میاورند.بانکها بدترین شکل نزول خوری را نهادینه کرده اند که در ازاد ترین اقتصاد های عالم هم وجود ندارد (3200683) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۶:۲۲:۴۴
جای خالی کمپین خروج پول مردم از بانک ها احساس میشه (3200822) (alef-11)
 
ايراني
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۲۱:۰۴:۳۱
بنده جنى سال بيش از بانك مهر اقتصاد 10 ميليون با نرخ بهره 15 درصد كرفتم ولي 2ميليون500 از وام را بلوكه كردز ايا ميتوان به جايي شكايت كرد؟ اكه كسي تجربه داره لءفا راهنمايي كنه (3201425) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۲۱:۲۰:۱۵
دو تا ظلم بزرگی که در بانک ها به مردم میشه یکی فرمول سود است که چند سالیه بانک ها از فرمولی برای سود تسهیلات استفاده می کنند که جهانی نام دارد وتا 5درصد سود بیشتر از فرمول هایی است که در قبل استفاده می شده است ودیگری بخش وام است که بیشتر وام ها در بخش مشارکتی داده مب شود که حداقل 3 درصد سود بیشتر از عقود مبادله ای تفاوت سود دارد حالا شما پیدا کنید پرتغال فروش را (3201446) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۰۰:۵۸:۱۴
کل سیستم مالی دنیا براساس بردگی من و شما با گرقتن وام ربا دار تعریف شده. در تمام دنیا بانکها پولی رو که ندارن قرض میدن روش ربا هم میگیرن.
بایه مثال بگم.فرض کنید کلا یک ریال بیشتر تو دنیا پول نباشه و اونم دست من باشه. من به شما قرض میدم باسود مثلا یک ریال در هر سال برای سادگی فهمش. شما باید دو ریال به من برکردونید .مگه فقط یک ریال تو دنیا نبود؟ ریال دوم از کجا اومد؟ریال دوم سند بردگی شما برای منه تا ابد. چون شما برای پرداختش دیگه پولی تو دنیا ندارید که قرض منو ادا کنید. فرض کنید من قبول کردم یک سال برده من باشید ببخشید کارمند من باشید من یک ریال به شما بدم. خوب بعد یکسال شما یک ریال دارید ولی باید دو ریال برگردونید. پس یک ریال اصل قرض من رو میدید بعد باید یک ساله دیگه کار کنید توسود سال اول منو بدین. دوباره سود سال اول من قرض بود دست شما باز باید یک سال دیگه بردگی کنید تا سود سود سال اول رو بدین. تا وقت مرگ باید برا پرداخت دینتون به من برده باشید. من همون بانکم منتها شما از بس بین منو و دوستان و نوکرام یعنی دولت ها دست به دست میشین نمیفهمین پرتقال فروش کیه ؟
خیلی وقت ها هم اصلا با من طرف نمیشید. من به نوکرهام وام ربا دار میدن و اون باید برده باشه تا ابد. ولی دولت همون شمایید. تمام دولت خای دنیا تا خرخره به ما بدهکارن.
سخت فهمش منم اولش برام سخت بود.
برا همین خداوند قهار تو قران فرموده رباخوار به من اعلان جنگ کرده.
یاصاحب الزمان
منتشر کن شاید به یاران امام علیه السلام اضافه شد. (3201755) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۱۱:۲۵:۵۸
دولتها خیر صاحبان سرمایه ، ککه دولت هم توسط اونا تعیین میشه (3202401) (alef-11)
 
حسین
۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۰۳:۳۷:۵۳
دیگه امیدی به جلوگیری کردن از این دست سوءاستفاده ها وجود ندارد. (3201812) (alef-11)
 
ن.ز
۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۰۷:۵۱:۰۵
واقعا این بانکها خیلی ها رو به خاک سیاه نشوندند فقط شدن یه واسطه برا دادن نزول (3201891) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۱۰:۲۷:۲۹
سودی که بانک ها به سپرده ها میدهند، بابت بی ارزش شدن پول سپرده گذار در طی زمان سپرده گذاری است، نه پرداخت ربا. (3202217) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۱۱:۳۰:۱۷
این همان ربا خواری بود که امام میخواست باهاش مبارزه کند لعنت به رباخواران (3202413) (alef-11)
 
زمانی
۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۱۴:۵۷:۴۲
از موسسه مالی مهر وام پنج ساله گرفته ام نرخ وام هم 30% است اما اقساط 60 ماهه را که جمع میکنیم و در فرمولی که سابق بانک مرکزی اعمال میکرد میگزاریم نرخ وام 38/3 درصد میشود .... دلیلش را هم میگویند که بانک مرکزی جدیدا فرمول npv را اعمال میکنه. (3202975) (alef-11)
 
عرفانی
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۷:۱۸:۰۶
نرخ تسهیلات وابسته به تورم و شاخص های اقتصادی هر مملکت هست بنابر این اگر نرخ مناسب می خواهیم باید نظام اقتصادی اصلاح گردد (3204257) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۳ ۰۶:۰۸:۲۱
بانکها پدر مردم را دراوردند و مردم را بیچاره کردند من فقط بانک رسالت را قبول دارم که انصافا وام دو درصد میدهد خدا خیرشان دهد بقیه بانکها جز دوشیدن مردم کاری ندارند (3211319) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.