نظر منتشر شده
۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 509458
رکوردشکنی مصرف بنزین در روزهای پایان تابستان
تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۱
مهمترین منابع هدررفت، اتلاف سوخت در خودرو های غیراستاندارد و پرمصرف می باشد. از سوی دیگر نباید از میزان هدر رفت سوخت در جایگاه ها در حین انتقال سوخت غفلت کرد.

به گزارش شهر فردا، طبق آمار  شرکت ملی پخش فرآوده های نفتی در سال 93، در کل کشور در هر روز 69.6 میلیون لیتر بنزین مصرف میشده که 3.6 میلیون لیتر بنزین سوپر و 66 میلیون لیتر، بنزین معمولی و یورو 4 بوده است که البته در ماه هایی مانند شهریور به 75.4 میلیون لیتر و در اردیبهشت به 65.8 رسیده است. از این مقدار در حدود 4.7 میلیون لیتز بنزین اکتان افزا بوده است.

مصرف استان تهران از این مقدار در حدود 13.9 میلیون لیتر با ارزش تقریبی 8.3 میلیون دلار در روز یعنی حدود 20 درصد مصرف کل کشور بوده است و این درحالی است که 10.5 درصد از انرژی کل کشور در تهران مصرف میشود. از میزان 13.9 میلیون لیتر در روز، 10.8 میلیون لیتر به ارزش 6.5 میلیون دلار در شهر تهران مصرف می شود و در مرتبه بعدی، شهریار حدود 0.6 میلیون لیتر بنزین مصرف می کند.

[رکورد شکنی مصرف بنزین در روزهای پایان تابستان / راهکارهایی برای کاهش هدررفت سوخت]

در سال جاری نیز معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه متوسط میزان مصرف بنزین از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد رشد داشته است، گفت: طبق آخرین آمار میزان مصرف بنزین از ابتدای شهریور بیش از ۸۶ میلیون لیتر بوده است. شاهرخ خسروانی در مورد آخرین میزان مصرف بنزین در کشور  اظهار کرد: میزان مصرف بنزین از ابتدای شهریورماه بیش از ۸۶ میلیون لیتر بوده است. 


 در واقع میزان مصرف بنزین که در تیرماه با ۸۵ میلیون لیتر به اوج خود رسیده بود، باز هم رو به افزایش رفت.

در خصوص امار هدر رفت منابع در جاده ها اماری در دسترس نمی باشد. البته میزان ترافیک جاده ای به نسبت شهرها بسیار کمتر است و در روزهای خاصی از سال، شاهد ترافیک جاده ای هستیم . اکثر هدر رفت منابع در شهرها و در اثر ازدحام و ترافیک واقع می شود نه در سطح جاده ها. اتلاف منابع در جاده ها بیشتر مربوط به هزینه های ناشی از کارکرد نامطلوب خودرو و استفاده از خودرو های غیراستاندارد و پرمصرف می باشد که سیاست های مقابله با ان، با سیاست های مقابله با ترافیک متفاوت است.

در خصوص کاهش میزان هدررفت سوخت در کشور باید به این نکته نیز توجه نمود که هدر رفت، تنها در ترافیک نیست، مهمترین منابع هدررفت، اتلاف سوخت در خودرو های غیراستاندارد و پرمصرف می باشد. از سوی دیگر نباید از میزان هدر رفت سوخت در جایگاه ها در حین انتقال سوخت غفلت نمود.

اما به طور کلی مهمترین راهبردهای مقابله با هدررفت سوخت و الودگی را می توان به صورت زیر مطرح نمود:

- نظام مناسب و مطلوب قیمت گذاری عوارض شهری به صورتی که سیاست های مشوق حمل و نقل عمومی را به خوبی حمایت کند و مکمل خوبی باشد

- استفاده از فناوری های نوین و دوربین های بروز در کنترل محدوده های ترافیکی بسیار مهم است

- استفاده از سیاست های توسعه حمل و نقل عمومی(سیاست های تشویق و سیاست های فرهنگی)

- توسعه حمل و نقل ریلی و افزایش سهم حمل و نقل ریلی در کلان شهرها با تاکید بر اینکه سهم 7.9 درصدی برنامه پنج ساله شهر تهران، بسیاراندک است و باید افزایش قابل توجهی در این خصوص تدبیر شود

- معاینه فنی به عنوان یکی از ابزارهای مهم استانداردسازی خودروها و کاهش الایندگی ها، باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
 
کلمات کلیدی : مصرف بنزین+رکورد مصرف بنزین
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۱۷ ۱۷:۴۵:۱۸
این مصرف بنزین که آثار زیان باری در پی دارد مانند مستهلک شدن جاده ها و آثار زیست محیطی مربوط به حق الناس است که بیشتر توسط یک عده معدود (مردم تهران) بیشترین مصرف را می کنند لذا باید با دو نرخی شدن قیمت بنزین مثلا ماهانه 70لیتر با قیمت 1000تومان و مازاد بر آن با قیمت 5000تومان که برای جبران خسارت وارده به جاده ها و محیط زیست از مابه التفاوت افزایش بنزین استفاده کرد ، به عبارت دیگر هر کس بیشتر مصرف می کند هزینهای بهسازی محیط زیست را هم بیشتر پرداخت کند. (4550737) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.