نظر منتشر شده
۷۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 209604
موافقت مجلس با کلیات طرح انتقال پایتخت از تهران؛
شمارش معکوس برای انتخاب پایتخت جدید
بخش داخلی الف، 3 دی 92
نمایندگان مجلس، کلیات طرح ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری را به تصویب رساندند. تصوین این طرح، مخالفان و موافقان زیادی داشت. نمایدنه دولت نیز در این جلسه به بیان نظر دولت در اینباره پرداخت.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۵۲
نمایندگان مجلس با کلیات طرح انتقال پایتخت جهت ساماندهی امور شهر تهران موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه ۳ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح انتقال پایتخت با کلیات این طرح با ۱۱۰ رای موافق، ۶۷ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در جریان بررسی این طرح سیدحسین نقوی حسینی، حامد قادرمرزی و علیرضا خسروی به عنوان موافق و کمال علی پور خنکداری، موسی غضنفرآبادی و جواد جهانگیرزاده به عنوان مخالف کلیات طرح انتقال پایتخت به اظهار نظر پرداختند.

بر اساس ماده ۱ طرح ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری به منظور بررسی و جمع بندی مطالعات انجام شده درخصوص تراکم زدایی و ساماندهی شهر تهران و انتقال پایتخت سیاسی و اداری کشور و انجام پژوهش های ضروری به منظور تکمیل آنها با هدف امکان سنجی و ارائه راهکارهای برون رفت از وضع موجود، تبیین و ارزیابی، پیش بینی و تعیین پیش نیازها، الزامات و تمهیدات اجرایی، راهبردهای پیشنهادی برای ساماندهی پایتخت و تهیه برنامه های اجرایی لازم، بررسی و جانمایی مکان مناسب برای انتقال پایتخت سیاسی و اداری و ساماندهی پایتخت جدید در افق های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، شورای ساماندهی پایتخت با استفاده از ظرفیت های و امکانات موجود در قوه مجریه تشکیل می گردد.

بر اساس ماده ۲ دولت اعتبارات مورد نیاز را در لایحه بودجه سالانه کل کشور پیش بینی و منظور می کند.

بر اساس ماده ۳ اعضای شورا عبارتند از:

- رئیس جمهور یا معاون اول رئیس جمهور به عنوان رئیس شورا
- وزیر کشور که دبیری شورا را برعهده دارد.
- دو نفر از اعضای کمیسیون های شوراها و امور داخلی کشور و برنامه، بودجه و محاسبات با انتخاب مجلس شورای اسلامی
- وزیر راه و شهرسازی
- وزیر نیرو
- وزیر جهاد کشاورزی
- وزیر امور اقتصادی و دارایی
- وزیر نفت
- معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور
- رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
- شهردار تهران
- نماینده ستاد کل نیروهای مسلح
- رئیس سازمان پدافند غیرعامل

بر اساس ماده ۴ شورا موظف است حداکثر ظرف دو سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، طرح جامع ساماندهی و انتخاب مکان مناسب برای انتقال پایتخت سیاسی - اداری را تهیه و برای انجام سایر اقدامات قانونی به دولت ارائه نماید.

بر اساس ماده ۵ دولت موظف است آیین نامه اجرایی این قانون را ظرف ۶ ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن تهیه کند و به تصویب هیات وزیران برساند.

امروز اما کلیات این طرح با وجود مخالفت علی لاریجانیِ رییس مجلس به تصویب رسید. در جریان بررسی کلیات این طرح، جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه، در اخطار قانون اساسی نسبت به طرح انتقال پایتخت، گفت: این طرح با اصل ۷۵ قانون اساسی مغایرت دارد. چرا که طرح انتقال پایتخت بار مالی دارد و در طرح پیشنهادی نمایندگان بار مالی این موضوع در نظر نگرفته شده است.

علی لاریجانی اخطار جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه درباره مشخص نبودن اعتبارات طرح انتقال پایتخت را وارد دانست و گفت: اعتبارات انتقال پایتخت زیاد است از این رو با توجه به مشخص نبودن منابع این طرح با مخالفت شورای نگهبان مواجه خواهد شد.

اخطار جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه که به استناد اصل ۷۵ قانون اساسی به طرح انتقال پایتخت مطرح شد از سوی رئیس مجلس به رأی گذاشته شد که در نهایت نمایندگان با رأی مخالف خود این اخطار را وارد ندانستند.

البته پیش از این هم مرکز پژوهش های مجلس با وجود لازم دانستن انتقال پایتخت، اما طرح را مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی دانسته بود: "ماده (۲) طرح با هدف رفع مغایرت اصل (۷۵) قانون اساسی حکمی آمده است مبنی‌بر اینکه اعتبارات مورد نیاز در لایحه بودجه سالیانه کل کشور پیش‌بینی و منظور خواهد شد. به‌نظر می‌رسد این حکم رافع ایراد اصل (۷۵) قانون اساسی نیست چرا که این اصل بیان می‌دارد، طرح‌های قانونی که به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه عمومی می‌انجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تأمین هزینه جدید معلوم شده باشد. حال آنکه این طرح تأمین هزینه را به دولت واگذار کرده است."

اما در اصل ۷۵ قانون اساسی آمده است: "طرح‏‌های قانونی و پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان می‌کنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه عمومی می‌انجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تأمین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد."
مخالفان چه می‌گویند؟
اما این طرح همین امروز هم مخالفانی داشت. جواد جهانگیرزاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مخالفت با طرح انتقال پایتخت، گفت: این طرح اجرایی نخواهد شد چرا که تجربه کشورهای دیگر نشان می دهد این طرح آثار مثبتی در بر ندارد. اجرای طرح انتقال پایتخت به اعتبارات کلان نیاز دارد که در حال حاضر چنین اعتباراتی وجود ندارد.

به عقیده نماینده ارومیه حتی اگر دستگاه های تصمیم گیرنده اداری و سیاسی از شهر تهران خارج شوند، مشکلات این شهر برطرف نخواهد شد: بدون شک تا امکاناتی برای شهر جایگزین تهران ایجاد نشود، مردم این شهر خانه های خود را ترک نخواهند کرد. جایی مناسب تر از تهران برای پایتخت وجود ندارد از این رو اگر به دنبال حل مشکلات تهران هستیم این موضوع با تمرکز بر روی توسعه زیرساخت ها قابل حل خواهد بود.

کمال علیپور خنکداری عضو کمیسیون عمران مجلس در مخالفت با این طرح گفت: طرح انتقال پایتخت کاری غیرعقلانی و غیرمنطقی است، لذا باید به جای مطرح شدن چنین طرحی زیرساخت های این شهر را توسعه داد و ساماندهی کرد. اگر منظور از انتقال پایتخت انتقال سیاسی و انتقال دولت و مجلس باشد، به هیچ عنوان قابل بحث نیست چرا که به نظر نمی رسد مردم نیز با آن موافق باشند.

نماینده مردم قائمشهر گفت: این طرح بار مالی فراوانی دارد بنابراین با اصل ۷۵ قانون اساسی مغایر است، کشورهای بسیاری طرح انتقال پایتخت را تجربه کرده اند اما آیا امروز مشکلات ترافیکی و آلودگی هوای آنها حل شده است؟ مشاهده می کنیم که چنین موفقیتی برای آن کشورها حاصل نشده است.

یکی دیگر از مخالفان هم، موسی غضنفرآبادی، نماینده مردم بم و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بود. او گفت: به نظر من اگر طرح انتقال پایتخت نیز انجام شود چند سال بعد شهر جایگزین هم با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد. مشکلات تهران را باید در خود این شهر حل کرد از این رو طرح انتقال پایتخت فرار از مشکلات تهران است. در شرایط فعلی و به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های مناسب پایتخت جایگزین تهران بدون شک با مشکلات پیچیده ای روبرو خواهد بود.


موافقان چه می گویند؟
اما دربرابر مخالفان،‌ موافقانی هم هستند که این طرح را مناسب می دانند. علیرضا خسروی یکی دیگر از اعضای کمیسیون عمران مجلس، در موافقت با انتقال پایتخت گفت: انتقال پایتخت یک سرمایه گذاری بلند مدت است، هم اکنون حدود ۵۰ کشورمانند پاکستان، ترکیه، کره جنوبی و قزاقستان طرح انتقال پایتخت را اجرایی کرده اند و در اجرای این طرح موفق بودند.

به عقیده نماینده مردم سمنان، در شرایط کنونی انتقال پایتخت سیاسی به مکان دیگر بسیار ضروری است.

او در پاسخ به مخالفان که هزینه بر بودن این طرح را مطرح می‌کردند،‌ گفت: قطعا با فروش ساختمان وزارتخانه ها در تهران می توان هزینه اجرای این طرح را فراهم کرد از طرفی دیگر چند دستگاه و سازمان از سال ۵۲ در جهت بررسی و اجرای این موضوع برنامه ریزی می کردند لذا هم اکنون مجلس باید برای تحقق این طرح فکری کند زیرا همه سرمایه کشور نباید در یک مکان جمع شود. به طور حتم اگر هزینه درمان، بنزین و ترافیک را در یک جا جمع کنیم می توانیم یک شهر دیگر بسازیم از طرفی دیگر تهران هم اکنون حدود ۱۱ درصد از جمعیت ایران و ۲۵ درصد تولید ثروت کشور را بر عهده دارد همچنین سرانه سکونت در تهران برای هر شهروند در گذشته حدود ۵۵ متر بود که هم اکنون به ۳۰ یا ۲۶ متر کاهش یافته است.

خسروی گفت: در سال گذشته تا کنون حدود ۱۰۰ میلیون متر مربع پروانه ساختمانی در تهران صادر شده که این نشان دهنده افزایش روزافزون جمعیت در پایتخت است که براساس بررسی های انجام شده با توجه به مسیر کنونی حجم بالای ساخت و ساز جمعیت تهران در آینده به ۱۶ میلیون نفر می رسد.

همچنین سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به عنوان موافق طرح انتقال پایتخت گفت: جمعیت تهران در سال ۱۲۱۰ حدود ۳۰ هزار نفر بوده است. هم اکنون جمعیت پایتخت ۱۳ میلیون نفر است و در آینده این میزان به ۱۶ میلیون نفر افزایش می یابد.

نماینده مردم ورامین گفت: همه امکانات رفاهی و اقتصادی در پایتخت متمرکز شده است، متاسفانه حتی پزشکان و امکانات رفاهی در تهران وجود دارد، زیرا وقتی تهران مشمول امکانات نهادی و سازمانی است قطعاً امکانات رفاهی و حتی پزشکان در کل کشور توزیع نمی شوند. متاسفانه کلیه شبکه های بزرگ بانکی در تهران ایجاد شده که این موضوع زمینه حضور گروه های اقتصادی و تجاری در تهران را فراهم می کند. متاسفانه کلیه نهادهای فرهنگی به ویژه نشریات، مطبوعات و کتابخانه ها در تهران هستند، از طرف دیگر تعداد بالای دانشگاه های دولتی و غیردولتی و مراکز پژوهشی در تهران ایجاد شده اند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه افزایش جمعیت پایتخت زمینه بروز آلودگی هوا و ترافیک را ایجاد کرده است، گفت: قطعاً ایجاد شورایی برای بررسی وضعیت کنونی پایتخت ضروری است، از این رو تا وقتی که تمرکز در تهران وجود داشته باشد مشکلات به هیچ وجه برطرف نمی شود.

همچنین حامد قادرمرزی، دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس در مپافقت با طرح انتقال پایتخت به اتلاف وقت شهروندان در ترافیک تهران اشاره کرد و گفت: به تناسب جمعیت ساکن تهران، اگر سرانه متوسط اتلاف وقت شهروندان را یک ساعت در نظر بگیریم، روزانه ۱۲ میلیون ساعت و ماهیانه ۳۶۰ میلیون ساعت وقت مردم در ترافیک تهران تلف می شود.

نماینده قروه و دهگلان گفت: طرح های غیر کارشناسی همچون دورکاری و انتقال کارمندان طی چند سال گذشته مطرح بود که عملا نتیجه ای نداشت. انتقال پایتخت بالاخره باید روزی انجام شود، انتقال پایتخت به دلیل تمرکز جمعیت زیاد ضروری است چرا که شهر تهران به تنهایی در مقابل ۱۳۳۰ شهر کشور ۱۶ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است.

او گفت: مطالعات نشان می دهد که بخشی از افزایش قیمت زمین و مسکن ناشی از تورم تقاضا در تهران بوده و نهایتاً منجر به تورم قیمت زمین و مسکن می شود و این تورم به سایر نقاط کشور علی رغم اینکه تورم تقاضا در تهران را ندارند، سرایت می کند و باعث افزایش قیمت ها در آن شهرها شده است.

مخالفت دولت با انتقال پایتخت/ معاون رییس جمهور: این کار غیرممکن است
حجت‌الاسلام مجید انصاری که در جریان بررسی کلیات طرح ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری در جلسه علنی مجلس سخن می‌گفت، اظهار کرد: این مساله از جنس تقنین نیست بلکه انتقال پایتخت موضوع مهم و بزرگی از جنس سیاست‌های کلی نظام است و بدون استیذان و گرفتن نظر رهبری و وضع سیاست‌های کلی در این رابطه امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: ما معتقدیم بدون اذن رهبری نمی‌شود درباره استقرار نهادهای مختلف از جمله نهاد رهبری در مکان‌های دیگری تصمیم‌گیری کرد بنابراین از نظر ما این طرح از نظر اجرایی و مالی قابلیت اجرا ندارد.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه چشم‌انداز انتقال پایتخت در نقطه دیگر باید به طور نسبی مشخص باشد، تصریح کرد: کشور ما روی کمربند زلزله است. کدام استان از زلزله مصونیت دارد. در دنیا و در کشوری مثل ژاپن که تماما روی گسل‌های فعال قرار دارد برای زلزله فکری اساسی کرده‌اند. حالا اگر پایتخت منتقل شود آیا جان مردمی که در تهران باقی می‌مانند در حد برنامه‌ریزی برای مصونیت از زلزله نیست.

انصاری آب را مهم‌ترین چالش آینده کشور در همه نقاط دانست و افزود: به لحاظ موقعیت جغرافیایی مناسب‌ترین منطقه برای تامین آب تهران است. ما امسال در پاییز برای تامین آب شرب اصفهان، مشهد و اراک مشکل داشتیم. پیش از این گاهی بحث می‌شد که سمنان می‌تواند گزینه انتخاب پایتخت باشد در حالیکه این شهر همین الان برای جمعیت محدود خود مشکل آب دارد. بنابراین هر نقطه‌ای را که به عنوان جایگزین پایتخت انتخاب کنیم اولین نیاز آن آب است.

وی با طرح این سوال که آیا هزینه‌های انتقال پایتخت محاسبه مالی شده یا خیر؟ گفت: غیرممکن است که حتی در افق بیست ساله با محدودیت منابع مالی بتوان حداقل‌های مورد نیاز را تامین کرد. نمایندگان مستحضر هستند که طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمامی در کشور وجود دارد که با اعتبار کنونی بیش از بیست سال وقت برای تامین منابع آنها نیاز است.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور با بیان اینکه مگر می‌شود زیرساخت‌ها را به سادگی در جاهای دیگر ایجاد کرد، گفت: آیا همه قوا، قوه قضاییه، صداوسیما، نیروهای مسلح، دستگاه‌های گوناگون و نهاد مقدس رهبری امکان انتقال به نقطه مورد نظر شما را دارند؟ چطور می‌شود مکان مورد نظر را از نظر زیرساخت‌هایی مثل فرودگاه، راه‌آهن، بازار و مراکز اداری سامان داد. اگر صرفا انتقال ستاد وزارتخانه‌ها به جای دیگر مطرح است این مشکلی را حل نمی‌کند و نمی‌توان کارکنان دولت و وزارتخانه‌ها را به اجبار به نقطه دیگری منتقل کرد.

انصاری با اشاره به تجربه ناموفق کشورهای دیگر در انتقال پایتخت، تاکید کرد: هیچ یک از نقاط دیگر کشور ظرفیت استقرار چنین جمعیتی را ندارند و از رهگذر انتقال پایتخت، انتقال امکانات به صورت عادلانه به کل کشور میسر نخواهد شد.

وی با اشاره به تاکید بر تمرکززدایی در سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبری در سند چشم‌انداز و برنامه پنجم توسعه، گفت: کوچک شدن دولت، توزیع عادلانه امکانات و تمرکززدایی که در این سیاست‌ها آمده موضوعی است که دولت یازدهم و شخص رییس‌جمهور بر اجرایی شدن آن تاکید دارند و ما مصمم هستیم با کمک مجلس در قالب لوایح بودجه سنواتی و برنامه توسعه ششم زمینه‌های عملیاتی و اجرایی شدن بهتر این الزامات را فراهم کنیم.
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۵:۰۱:۱۶
سنگ بزرگ نشان نزدن است، مگر لندن، پاریس، توکیو، مسکو، پکن و ... که همه به مراتب از تهران بزرگتر و همه در دورانهایی با مساله آلودگی‌ با ترافیک مواجه بودند منتقل شدند?، این مدیریت نیاز دارد که در کشور ما مجو! (1861774) (alef-13)
 
احمد مقدم
۱۳۹۲-۱۰-۰۴ ۰۰:۳۲:۰۰
واقعیت این است که تهران به حد انفجار رسیده ، آلودگی هوا ، ترافیک شدید ، گرانی زمین و مسکن و دهها عامل دیگر وجود دارد .

تهران بر روی گسلی قرار دارد که انرژی آن متراکم شده و زلزله ای با قدرت 7 ریشتر حداقل 5 میلیون کشته و زخمی خواهد داشت زیرا بخش اعظم آن را بافت فرسوده تشکیل می دهد که سازماندهی آن برابر ایجاد پایتخت جدید هزینه دارد.

وضعیت جمعیت تهران به گونه ایست که میانگین رشد از ابتدای سال 1300 تا کنون 30 برابر شده در حالی که کل کشور 4 و حداکثر 5 برابر شده است.

تهران جاذبه های کاذب فراوانی دارد البته این مختص تهران نیست بلکه همه شهرهای بزرگ جهان چنین وضعیتی را دارند.

در چین شانگهای پایتخت اقتصادیست در حالی که پایتخت سیاسی پکن است این وضعیت در بسیاری از کشورها دیده می شود بین مرکزیت اقتصادی با سیاسی تفاوت وجود دارد.

با وجود فراهم کردن بخش اعظمی از امکانات رفاهی در تهران باز فشارهای روحی بر مردم بیش از سایر شهرهاست ، به عبارت ساده تر افزایش امکانات به افزایش آسایش ختم نشده است. (1862974) (alef-13)
 
baran
۱۳۹۲-۱۰-۰۴ ۱۱:۰۲:۰۱
اگه تصمیم درست با برسسی کامل انجام بشه چرا که ؟
طرح انتقال پایتخت نیست انتقال پایتخت سیاسی (انتقال وزارتخانه ها)
اگه مثل خیلی تصمیمات فقط از یه منظر بهش نگاه نکنیم و جامع ببینیم خوبه (1863402) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۵:۰۱:۱۷
باز می خواین برین یک شهر دیگر رو آلوده کنید ؟ نکنید پدر جان چندسال دیگه انشاء الله همتون عوض میشین و بدبختی هاش برای مردم می مونه . به فکر اقتصاد کشور باشید نه تغییر پایتخت (1861775) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۵:۰۱:۳۵
با عوض کردنِ‌پایتخت هیچ اتفاقِ خاصی نمی‌افته. راه حلِ همه‌ی مشکلات: توزیع امکانات در کل کشور. با انتقال پایتخت تنها اتفاقی که می‌افته اینه که تمرکز امکانات از یک جا به یک جای دیگه منتقل می‌شه. (1861778) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۵:۰۲:۵۲
یکی از مهمترین و یهترین مصوبات مجلس است.

باید یک شهر جدید برای پایتخت مکان یابی و بر اساس اصول شهرسازی مدرن بنا شود. (1861781) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۵:۵۴:۳۹
این اتفاقا زشت ترین طرح است خیلی ناراحت شدم چه وضعه قانون تصویب کردنه مشکلاتو درست حل کنین نه پایتختو عوض کنین (1861909) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۶:۱۴:۴۰
زایش منابع اختلاس دیگر! (1861965) (alef-10)
 
معلم تاریخ
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۲۳:۳۱:۴۷
این مصوبه در این مقطع از تاریخ، صرفا ایجاد حاشیه برای فعالیتها و برنامه های اصلی دولت است، وگرنه در دولت قبل که این عزم و نگاه درون دولت هم وجود داشت، مجلس به موضوع ورود می کرد... (1862857) (alef-13)
 
م
۱۳۹۲-۱۰-۰۵ ۰۹:۱۷:۵۳
خانه از پاي بست ويران است خواجه در فكر نقش ايوان است

نمايندگان مجلس با تصويب اين طرح يكبار ديگر نشان دادتد كه در متن جامعه نيستند و باز هك خطي و فانتزي فكر مي كنند . آخر برادران ، اولويت ما الآن برقراري نظم و ثبات اقتصادي جهت كسب درآمدهاي پايدار براي اداره كشور است . ما پول نداريم مسائل جاري را اداره كنيم آنوقت شما مي خواهيد با اينكار چند سال دولت و كلي آدم دولتي را درگير اين مسئله كنيد و كلي هزينه انجام شود در حاليكه همه ميدانند اينكار عملي نيست . آخر زمان عهد بوق نيست كه يك پادشاهي بگويد تختمان را از مثلا" از تهران ببريم به قزوين و به همين راحتي پايتخت عوض شود . شما همين شهر را درست مديريت كنيد و قانون مديريت يكپارچه براي شهر تهران تصويب كنيد تا هر دستگاهي ساز خودش را نزند بو منابع به هدر نرود به خدا وضع بهتر مي شود . نمونه واضح همين اراضي عباس آباد كه از صفر شروع به ساحتن ادارات و وزارتخانه ها در آن كرده اند . ببينيد هر كدام به يك شكل و به يك سمتي براي خودشان ساخته اند . خوب اگر يك شهر جديد هم بسازيد با اين مديريت بهتر از اين در نمي آيد .

ميگويند : يك نفر نان نداشت بخورد ، به او پياز ميدادند كه اشتهايش باز شود .

شمارا بخدا كمي واقع بين باشيد . پايتختهايي بزرگتر و پر جمعيت تر از تهران با مديريت صحيح اداره مي شوند . نه مثل شهر تهران كه شهرداري زمينها و تراكم آنرا ميفروشد تا بزرگراه بسازد بعد به آن افتخار كند ، استانداري و فرمانداري يك راه ديگر مي روند و بقيه سازمانها هم هركدام راه خود را بروند و هيچكس ديگري را قبول ندارد . (1865271) (alef-13)
 
حسن
۱۳۹۲-۱۰-۰۵ ۱۲:۰۷:۱۴
واقعیت اینکه رساندن خدمات زیربنایی به تهران خیلی مشکل و در حد غیر ممکن شده مثلا آب از منطقه جاجرود و ورامین تا کرج ، هشتگرد علی رغم مشکلات آبی خودشان به تهران منتقل میشود نمیتوان آب از ارومیه واراک و000 آورد لذا انتقال پایتخت یک الزام است 0 هزینه های آن هم با سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی و با اعطای بخشی از اراضی یا ساختمانهای پایتخت جدید یا قدیم قابل تامین است0 (1865565) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۵:۰۶:۳۷
ما باید بریم به سمت ساخت دهکده های با امکانات کافی که نمونه هاش تو اروپا زیاد هست .
این پیشنهادات مقطعیه و فایده ای نداره . (1861796) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۵:۰۷:۰۲
زهی خیال باطل (1861798) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۵:۱۱:۰۱
در ایران به غیر از مسائل ضعف مدیریتی که انجام این گونه مورد را غیر ممکن می‌سازد به چند دلیل ساده اصولاً بحث انتقال پایتخت مانند کشیدن آب دریای خزر به کویر مرکزی، و یا مترو تهران ، چالوس و یا انتقال آب اررس به دریاچهای ارومیه ... از اساس تبلیغی و سرگرمی است:

۱- ایران مانند همه کشورهای باستانی جان اصولاً از نظر جغرافیایی و زیست بومی ظرفیتها در گذر زمان شناخته شده و هیچ جانشینی در مرکز ایران برای تهران از نظر منابع ابی وجود ندارد، همه شعرهای مرکزی ایران با مشکل آب به مراتب بد تر از تهران مواجه هستند.

۲- فقط شما در دنیا کشورهای جدیدی مانند استرالیا، برزیل،آمریکا، کانادا و... می‌بینید که این انتقال را انجام داده باشد چون ظرفیتهای جدید دارد.

3- مگر لندن، پاریس، توکیو، مسکو، پکن و ... که همه به مراتب از تهران بزرگتر و همه در دورانهایی با مساله آلودگی‌ با ترافیک مواجه بودند منتقل شدند، این مدیریت نیاز دارد که در کشور ما مجو!

و مهمتر از همه چینین بحثهای احتیاج با سالها تحقیق و بررسی دارد که در ایران اصلا مجو!

مثلا سالها است که دولتمردان می‌گویند اگر ما کانالی ابی از دریای خزر به دریای عمان بزنیم کویر مرکز ایران سبز میشود، چون آب، ابادانی میاورد، ولی این پدیده‌ها هرگز به خود زحمت نمی‌دهند که به پرسند اگر آب باعث سب شدن شمال ایران میشود ظهر همین آب در خلیج فارس و دریا سرخ هیچ اثری در سبز شدن کرنه‌های آن ندارد، واقعاً مایع تاسف است که چنین کارشنسنی به دولتمردان مشاوره میدهند. (1861808) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۵:۱۱:۱۴
بابا جان حالا تو این اوضاع واحوال اقتصادی وبا این همه گرفتاری که دولت برای ساماندهی مملکت وبرون رفت از بحران ها پیش رو داره این قوز بالا قوز جا بجایی پایتخت رو چه کار کنه تو رو خدا بگذارید دولت به وضعیت اقتصادی رسیدگی کنه وتلاش خودش رو روی اون متمرکز کنه ! این انتقال وامثالهم مال زمانیست که همه مشکلات حل شده فقط مونده اسباب کشی !در ضمن آسانتر از جا بجایی برای رفع آلودگی هوای تهران وارد کردن بنزین و خودرو استاندارده که هزینه این کار هزار بار از انتقال پایتخت ارزونتر آسانتر وشدنی تره ! (1861811) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۴ ۰۹:۲۷:۳۰
اتفاقا" از نظر نمایندگان محترم همین الان که دولت منتخب مردم دنبال جمع و جور کردن خرابکاری های دولت قبله به هر طریقی باید چوب لای چرخش کنند .

مثلا" هیچ تعجب نکنید اگه فردا طرح ساخت 1000000 سونای خشک توی کویر لوت و یا صدور دو کشتی یخچال فریزر به قطب جنوب رو تصویب کنند . (1863252) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۵:۱۲:۱۰
چینین بحثهای احتیاج با سالها تحقیق و بررسی دارد که در ایران اصلا مجو!

مثلا سالها است که دولتمردان می‌گویند اگر ما کانالی ابی از دریای خزر به دریای عمان بزنیم کویر مرکز ایران سبز میشود، چون آب، ابادانی میاورد، ولی این پدیده‌ها هرگز به خود زحمت نمی‌دهند که به پرسند اگر آب باعث سب شدن شمال ایران میشود چرا همین آب در خلیج فارس و دریا سرخ هیچ اثری در سبز شدن کرنه‌های آن ندارد، واقعاً مایع تاسف است که چنین کارشنسنی به دولتمردان مشاوره میدهند. (1861815) (alef-10)
 
کامران
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۵:۲۷:۰۷
دورود بر نمایندگان که اصلا" کاری به عملی بودن طرههایشون ندارند و فقط تصویب میکنن
احتمالا" فیلمهای تخیلی امریکایی زیاد میبینند (1861839) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۵:۲۹:۰۷
راه حل این نیست که ما پایتخت جدید بسازیم، راه حل این است که آمایش سرزمینی داشته باشیم:

برای توضیح ساده ببینید الان کمترین مهاجرت به تهران بّر خلاف گذشته که از آذربایجان، یا اسفین یا خراسان و یا فارس بود از غرب ایران و یا جنوب ایران است، میدانید چرا؟!.. چون الان در آن منطق ما شرهایی مثل تبریز، اصفهان،مشد،و شیراز داریم که تمام مهاجران منطقه خود را جذب میکنند و تمام سرویسهای که در تهران است آنها دارند، ولی کرمانشاه و یا اهواز و یا بندر عباس این خصوصیت را ندارند، ما باید در همه منطق ایران یک شعرهای محوری را توسعه دهیم تا بار تهران سبک بشه،

البته فقط بسیار مثال دم دستی‌ زدم ولی این بحث آمایش سرزمینی خود یک کشور ساختن است، مثلأ چین متوجه شد که توازن کشور به نفع شعرهای ساحلی شرقی درد از بین میرود و حالا ۵ سال است که سرمایه گزااریهای عظیمی‌ در نوقت غربی و مرکزی چین می‌کند تا این توزون بّر قرار شود، بحث زیاد است ولی فرصت محدود. (1861846) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۵:۵۶:۵۰
اولا"‌كه مشل تهران ، نه نهادهاي حاكميتي آن بلكه تجمع صنايع و كارخانه جات صنعتي و شركتهاي بازرگاني در آن است.

به فرض هم كه با هزينه اي گزاف و رها كردن مكانهايي مانند سعدآباد و پاستور و بهارستان ، در شهر جديد سالها وقت صرف ساختندوباره ساختمان دولت و مجلس شود ،
به كدام شهر مي خواهيد برويد ، شهرهايي كه براي جمعيت فعلسشان از ترافيك و آلودگي رنج مي برند ؟
يا شهري جديد بنا خواهيد كرد ؟
در همين تهران چند دهه از تصويب طرههايي چون مترو ، فرودگاه امام ، آزادراه تهران شمال و ... مي گذرد و هنوز روي دستمان مانده !

پس چطور مي خواهيد شهري را از صفر بسازيد ؟
هنوز شهر بم بازسازي نشده و جالي گلوله بر درو ديوار خرمشهر ديده مي شود و متروي كلان شهرهاي كشور روي زمين مانده ، فازهاي پارس جنوني سالها پيشرفتي نداشته ، هنوز در حسرت ساخت پالايشگاه بنزين و خط راه آهن با كيفيت سراسري و خيلي چيزهاي ديگر هستيم .

اگر پايتخت برود ، پول و سرمايه و فرصت شغلي كه نمي رود ، تكليف كارخانه هاي عظيم چه خواهد شد ؟
تكليف ميليون ها انساني كه هنوز در تهران خواهند ماند و با خطر زلزله و آلودگي و ترافيك دست به گريبانند چه خواهد شد .

شما نتوانستيد براي اين شهر مسكن مهر ا به سرانجام برسانسد ، پس چطور مدعي ساخت پايتخت جديد هستيد ؟ (1861914) (alef-10)
 
حمید
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۵:۵۷:۳۱
مملکت ما فقط همینش مانده بود.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟و؟؟؟؟؟؟؟ (1861915) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۶:۰۴:۱۶
تهران را خراب کرید حالا میخواهید یک جای دیگر را نابود کنید .به جای این کارها به فکر حل مشکلات مردم تهران باشید.تا کی مردم از دست خیانت کاران باید زجر بکشند.پول بیت المال را اینقدر هدر ندهید .باز می خواهید جای دیگر برای خودتان کاسبی درست کنید؟ (1861933) (alef-10)
 
مهمان
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۶:۱۶:۲۹
خيلي طرح خوبي هست
هم شهر هاي ديگه پيشرفت ميكنن هم جمعيت در همه جاي كشورپخش ميشه به شهر هاي ديگه هم يكم توجه ميشه اقتصاد شهر ها پيشرفت ميكنه و ...
به نظر من بهترين گزينه شيراز هست هم هواي تميزي داره هم آب داره وبراي پايتخت جاي مناسبيه (1861967) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۶:۱۹:۲۶
نگاه کنیداین کاملااشتباه است پایتخت تهران خوب است این پولها رابملت بدهیدتاچندروزی زنده هستندازدغدغه های معیشتی نجات بیابندوجوانان به خانه بخت برسند درعوض هریک روزی یک شهری رابرای پایتخت انتخاب کردن بهتراست پول به جیب جوانان برسدبرای ازدواجشان ملت ازاین رازی میشوند (1861974) (alef-10)
 
الهام
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۶:۲۲:۱۸
ب جای حل مساله صورت مساله رو پاک نکنید!
هر جا پایتخت بشه همه میرن همونجا و باز مساله الودگی و ...
اگر کمی استانداردها رو در خودروها و موتور سیکلتها رعایت کنید و دوچرخه رو برای عموم آزاد کنید مطمین باشید مساله آلودگی و ترافیک حل میشه و البته ماشینها و موتورهای فرسوده رو از رده خارج کنید و در عوض با وام بلند مدت قدرت خرید مردم رو بالا ببرید.
فک کنم هزینه این خیلی کمتر از هزینه انتقال پایتخت باشه.
در ضمن یک شهر میشه پایتخت 10 تا ک نمیشه ک میگین امکانات باید مساوی تقسیم بشه.
نماینده ها مجلس بیان از حقوق مردمی ک بهشون رای دادن دفاع کنند تا همه جا آباد بشه.
یک دست صدا نداره. (1861984) (alef-10)
 
1360
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۶:۲۳:۲۷
توكيو كه 24 مليون جمعيت داره انقدر مشكل داره ما نميتونيم مشكلو حل كنيم صورت مسئله رو پاك ميكنيم
ميدوني اگر بخواهيم همين مجلسو با ساختمانهاي وزارت خانه رو ببريم جاي ديگه چند ده هزار ميليارد هزينه ميشه
خدا پول نفت وا زما نگيره انقدر طرحهاي بلند پروازانه ميديم
اونوقت بيماران ما بروي تخت بيمارستان ودانش امزان ما در مناطق دوردست به خاطر نبود امكانات از بين ميروند
بايد كاري كنيم تما شهرهاي ايران از امكانات يكسان بهره مند باشن همين تهران فاصله بالاشهر و پايين شهر بسيار بسيار زياد شده اين مشكله نه پايتخت (1861988) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۶:۳۸:۰۸
بنده با انتقال بخشی هایی از فعالیتهای پایتخت موافقم ، مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته که شهر های مختلف توانایی های مختلف دارند ، در امریکا یک شهر قطب صنعتی است ، شهر دیگر قطب فیلم سازی و ... ، این ساختار در چین ، روسیه ، کره و بسیاری از کشورهای مختلف وجود دارد و این یکی از نقاط قوت است .
اشتباهی که بسیاری از دوستان و نمایندگان و دولتی ها میکنند این است که میخواهند یک شبه همه چیز را عوض کنند و آقایانی که خانه های آنچنانی در تهرن دارند حاضر نیستند در یک جای دیگر با امکانات کمتر از چیزی که الان نصیبشان شده زندگی کنند.
بنظر بنده دولت میتواند ابتدا مکان مورد نظر را از لحاظ توسعه فنی و ساختاری آماده کند ( مثلا شهرک سینمایی و یا شهرک دیپلماتیک و ...) ، البته نه با این روش کنونی که شهرک سینمایی در کنار تهران باشد و هیچ هنرپیشه ای در آن زندگی نکند ، بلکه با ساخت مراکز تفریحی و مسکونی و ... میتواند آغاز کننده گسترش شهرک باشد و بتدریج با حرکت دادن امور صنفی مربوطه به آن شهرکها ، رونق زندگی هم رنگ واقعیت بخود بگیرد، این تجربه در شهر های معدنی بارها تکرار شده و در خارج ایران هم جواب داده است. کافیست دولت امکانات فعالیت اقتصادی را در صنوف مختلف در شهرکها فراهم کند و امکان ساخت خانه با قیمت های ( قطعا بسیار کمتر از تهران- هر چند در اوایل) مناسب را در اختیار متقاضیان گذاشته و امنیت را تامین کند. در این وضعیت چون بافت جمعیتی هر شهرک همگون شده ، تامین امنیت آن هم بمراتب ساده تر از کلانشهر ها خواهد بود و ... (1862037) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۷:۳۶:۵۴
من با این کاری ندارم انتقال پایتخت خوبه یا بد فقط به ما هم بگید کدوم شهره ما هم زمین بخریم شاید جزئ زمین خواران شریف در بیام (1862165) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۷:۳۸:۳۱
خوش به حال کسانی میشه که درپایتخت جدید زندگی میکنند میشن بچه تهرون (1862168) (alef-10)
 
حسینی
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۷:۵۵:۲۳
خیلی کار خوبی هست فقط یه شهری برای جایگزین در نظر بگیرید که شرایطش رو داشته باشه از لحاظ شهریت و خیابان بندی وسعت وامکانات وفضای کافی برای همه وکلا جایی رو در نظر بگبرند که بشه طرح ریزی برای یک بافت نو کرد واقعا تهران بدرد نمیخوره وزندگی در آن دشوار تر شده والسلام (1862219) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۷:۵۷:۲۲
حکایت طراحان محترم حکایت همشهری ماست که می‌گفت کاش شهر ما پایتخت شود! گفتند چطور؟ گفت دوست دارم به من بگویند بچه تهران!
الانه خیلی از شهرهای ما با مشکل آلودگی هوا مواجه هستند. در بعضی از شهرهای جنوب مردم با مشکلات حاد تنفسی مواجه شده‌اند. ولی ظاهراً مشکلات در شهرستان‌ها قابل تحمل است. بامزه‌تر آنکه تدبیر نمایندگان برای همان مشکلات در تهران هم آن شده که چون حالش را نداریم مشکل پایتخت را حل کنیم، تهران را هم شهرستان می‌کنیم تا مشکلاتش بلامانع باشد! (1862228) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۷:۵۸:۰۵
باید پایتخت تقسیم بشه و از زیرساخت فناوری اطلاعات مانند ویدئو کنفرانس برای ارتباط استفاده بشه، همینطور یک خط پروازی برای ارتباط وزارت خونه ها در استان های مختلف در نظر گرفته بشه و سپس مثلا وزارت کشاورزی با سازمان های تابعه بره شمال، مثلا بهداشت بره فارس، صنعت بره اصفهان، ورزش بره ایلام و ... فقط وزارت کشور و اطلاعات بمونه تهران (1862232) (alef-10)
 
اورمیه لی
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۸:۰۱:۵۰
با سلام اگر انتخاب جدید مسئولین محترم شهر زیبای ارومیه باشد خیلی هم تصمیم درستی است . من فقط نظر خودم را گفتم دوستان ناراحت نشوند. (1862243) (alef-10)
 
ساسان
۱۳۹۲-۱۰-۰۴ ۰۸:۵۳:۴۰
ارومیه گفتی داداش کابل که نگفتی پس چرا ناراحت بشیم!بچه ی تهرونم اما متنفر از تهران (1863207) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۴ ۱۰:۱۷:۰۴
عزيزم براي انتخاب پايتخت يك سري شرائط لازمه يطيش عدم نزد يكفى به مرزهاست (1863325) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۴ ۱۲:۲۳:۵۶
البته اردبیل گذینه مناسب تری هست (1863567) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۸:۱۰:۵۸
اگر از ابتدا به شهرها و استانهای دیگر از لحاظ اشتغال اهمیت داده میشد. الان این وضعیت تهران نبود
زیرا خیلی از جمعیت موجود در تهران بدلیل مهاجرت برای اشتغال بوده... (1862263) (alef-10)
 
ممد
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۸:۱۳:۲۸
به جای این کارا به فکر مردمی باشید که توی خونشون غذا ندارن بخورن، به فکراقتصادمملکت باشید.ما هم خدایی داریم. (1862272) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۹:۲۲:۳۳
موندم چی بگم به این اساتید نماینده
اولا در این بلبشوی بیکاری و اقتصاد در حال فروپاشی این طرح و هزینه هایی که باید هر سال به آن اختصاص یابد یعنی چی؟؟!!
ظاهرا اساتید هنوز نمیفهمند که چرا تهران این قدر رشد کرده است. استااااد مزیتهای تهران لااقل تا دو سه سال پیش شغل برای تعدادی افراد مهاجر و دانشجویان بوده است. شغلهایی که در شهرهای محل سکونتشان ابدا به آن نمیرسند. مشکل از شماهاست که همه منابع را در تهران و چند شهر مرکزی ایران جمع کرده اید و حواشی کشور را در محرومیت نگه داشته اید. حواشی ای که بیشترین منابع آبی و معدنی و نفتی را دارد ولی آنجا که آباد است نقاط مرکزی است!
اساتید شما و فرهنگ و سیاستمداران ما هنوز نمیخواهند بفهمند که این مملکت از اقوام و مذاهب گوناگون تشکیل شده است. هنوز نمیخواهند بفهمند که مزیت یک بخش کشاورزی، دیگری پتروشیمی و دیگری معدن و ... است. هنوز نمیخواهند بفهمند که توزیع بازارهای پر مصرف بزرگ در کل کشور لازم است نه فقط در تهران باید کلان شهرهایی در غرب و جنوب هم داشت باشیم تا بار تهران را کاهش دهند. هنوز نمیخواهید بفهمید که در کل ایران یه شریف و امیرکبیرو تهران و بهشتی وجود داره با اختلاف. هنوز نمیخواهید بفهمید که غرب ایران و جنوب شرقی و جنوب ایران هیچ امکاناتی ندارند.
از طرف دیگر اگر بحث آلودگی است که مشکل جدید تهرانه و مال سوختهای استاندارد یورو 4!!! تولیدی شماست. اگر مشکل زلزله است که همون طرح پایتخت دوم سیاسی کفایت خواهد کرد و لزومی به طرح پر طمطراق انتقال پایتخت نیست.
کاش میدونستم این بزرگواران از کجا مدرک و سوادشونو آورده اند! (1862419) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۹:۳۷:۵۶
مردم تهران اجازه نمیدهند آقایانی که شهرشان را به نابودی کشانده اند به جاهای خوش آب و هوا مهاجرت کنند.یا باید مشکل آلودگی هوای تهران را ریشه ای حل کنند یا همه باهم در تهران میمیریم. (1862448) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۵ ۰۳:۴۳:۰۰
شما نمیر و به جاهای خوش آب و هوا برو. (1865123) (alef-13)
 
علیرضا
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۹:۴۵:۰۰
چه قدر دلم میخواد قیمت زمین و مسکن تو تهران بترکه (1862463) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۲۰:۱۷:۲۴
ای کاش به یکی از مناطق غربی بین همدان و کرمانشاه منتقلش می کردند که هم مشکل مرکزیت حل بشه و هم مشکل مناطق محروم آن نواحی حل بشه هم مشکل تهران حل بشه..... (1862522) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۴ ۰۷:۰۴:۱۸
عزیز مرکزیت به خاطر دسترسی یکسان از تمام نقاط به پایتخته ! (1863133) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۲۰:۳۹:۳۴
به جای انتقال پایتخت سیاسی که محال است باید پایتخت اقتصادی منتقل شود تا تهران کمی نفس بکشد و شرکت های دولتی و خصوصی و تجاری و هنری به یک شهر دیگر منتقل شوند. مثل آنکارا و استتانبول (1862554) (alef-6)
 
حسین
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۲۱:۱۳:۳۷
بسیار راهکار مناسبی هست. بجز ایران و مکزیک همه کشورهای دنیا چند پایتخت دارن. ترکیه 3 پایتخت دارهگ امریکا 5 تا پایتخت داره. واشنگتن، واشنگتن دی سی، ساکرامونتو، نیویورک و میامی. نیازی نیست که 90 درصد سرمایه کشور یه جا جمع بشه و شهرهای دیگه کوتوله باشن. ترکیه انکارا رو داره استانبول و ازمیر رو هم داره. المان برلین رو داره بن و مونیخ رو هم داره. (1862618) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۲۱:۵۵:۴۵
میدونید اجرای این طرح چه قدر هزینه می بره ؟! فقط اینو بدونید با هزینه انتقال پایتخت میشه تمام مشکلات شلوغی وآلودگی هوای تهران رو به صورت کارشناسی بر طرف کرد !!! حالا ببینید این نمایندگان محترم چه قدر درایت ودرک و مهارت حل مسئله دارند !!! امیدوارم چشم نخورن ! (1862686) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۲۲:۱۳:۴۹
شیراز بعنوان پایتخت ایران بهترین انتخاب است.

شیراز دارای دانشگاههای خوب ، وسعت و هوای مطبوع است. ایران از شیراز برخاسته است. (1862725) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۲۲:۱۳:۵۱
پای اصفهانیها تو این طرح هست.بالاخره دولت دستشونه.اول انتقال اب کارون.حالا هم پایتخت شدن.منافع ملی هم که پر........... (1862726) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۲۲:۱۹:۰۸
شیراز باید پایتخت ایران باشد زیرا همه ی امکانات برای اینکار را دارد. فقط فرودگاهش باید سریع ساخته شود زیرا پایتخت ایران باید از یک فرودگاه زیبا و بزرگ مهجز به تکنولوژی و ایمنی برخواردار باشد.
بازدید کنندگان از یک کشور اول از همه با فرودگاه آن کشور در تماس قرار می گیرند که باید خاطره خوبی از آن داشته باشند.

فرودگاه شیراز خرابه است اما بعلت زمین وسیع می تواند بهترین فرودگاه در جهان شود. در ضمن خیابان هایش باید وسیع گردند تا ترافیک سرسام آور را بتواند بهتر کنترل کند وگرنه کسی به شیرا ز نخواهد رفت. (1862732) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۴ ۰۰:۳۶:۴۷
بهترین طرح برای رفع مشکلات ترافیکی و آلودگی های تهران خروج مراکز تجاری مانند بازار دفاتر مرکزی کارخانجات از این شهر میباشد چند ین سال است که منطقه اقتصادی سلفچکان که در شاهراه ایران است با شکست مواجهه شده است بابا جون بیایید شهری در نزدیکی سلفچکان با جمعیت حدود دومیلیون ثابت و 3میلیون سیار با امکانات فوق العاده طراحی و اجرا کنید ببیند دیگر تهران مشکلی دارد (1862985) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۲-۱۰-۰۴ ۰۱:۴۳:۳۹
شرکت های هنری‏!‏‏!‏ (1863060) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۴ ۰۲:۰۱:۵۵
ببینید دوستان

اگر قرار شد یایتخت جدید داشته باشیم قطعا هیچ شهر دیگری انتخاب نخواهد شد بلکه زمینی بین کرج تا زنجان و یا دامنه زاگرس انتخاب می شود هیچ جایی در ایران جز دو محور فوق اصلا منابع اب لازم را ندارد و هزینه انتقال نیز با فروش 10 درصد زمین های شهر جدید تامین خواهد شد .
فرض کنید جایی انتخاب شود به وسعت 10 کیلومتر در 10 کیلومتر .

مساحت 100 کیلومتر مربع که 50 کیلومتر مربع کوچه خیابان فضای سبز و ....

50کیلومتر یعنی 50 ملیون متر مربع و هر متر مربع 5 ملیون میلون تومن میشه 250هزار میلیارد تومان .با تراکم 240 درصد می توان 120 ملیون مربع (50 ملیون 0.60 4 )ساخت و با سرانه 30 متری جمعیتی چهارملیونی را ساکن کرد.

اگر فرض کنیم دولت با ابنیه ای به مساحت شش ملیون متر مربع (300 برج 20 طبقه هر یک با زیربنای 1000متر ) و متری 2.5 ملیون ساخت و تجهیز مدرن هزینه شود می شود فقط 15 هزار میلیارد تومن !
این زیر بنا شامل وزارتخانه مدارس بیمارستانها شهرداری ها خواهد بود .

10 هزار میلیارد تومان هم صرف زیرساخت های شهری شود باز حدود 10 درصد قیمت زمین خالص خواهد شد.

یایتخت جدید نه تنها هزینه برای کشور نخواهد داشت بلکه ثروتی عظیم تولید خواهد کرد و بنایی شهری مدرن زیبا و محیط زیستی را یی خواهد ریخت .ضمن اینکه برای ساخت 120 ملیون متر بنا حداقل 360 ملیون نفر روز نیروی گار شاغل خواهند شد به عبارتی اگر طرح 5 ساله اجرا شود حدود یک ملیون نفر به مدت 5 سال دارای شغل خواهند بود .
هزاران شغل مرتبط با ساختمان فعال می شود و صدها هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری می گردد .
تجربه اخداث شهر جدید بزرگترین دست اورد شهرسازی مدرن و از ییش برنامه ریزی برای کشور خواهد بود که خود منبعی ارزشمند برای توسعه اینده کشور است.

توجه کنید شهری فقط با طول و عرض 10 کیلومتر نه مثل تهران 40 کیلومتر !

شهری در مسیر باد نه مثل تهران در گودان بین کوهها که الودگی ها در ان گیر افتاده و گلخانه ای می شود .

دوستان محترم زمین خوار :

مکان یابی جدید یایتخت مشخصات زیر را دارد :

به منابع ابی تقاطع البرز و زاگرس بسیار نزدیک است.

بر دشتی مرتفع قرار خواهد داشت و در یناه دره و کوهها قرار ندارد.

جهت وزش باد در ان مسیر ثابتی خواهد داشت جریان باد تحت تاثیر کوهها نخواهد بود.

یوشش گیاهی ان منطقه وضع یایداری داشته باشد و در معرض فرسایش نباشد و یتانسیل گرد و غبار نداشته باشد به دشت های کویری و شوره زار نزدیک نباشد.

خلاصه من حدث می زنم نزدیک ترین شهر بزرگ به ان قزوین باشد بشتابید که غفلت موجب یشیمانی ست .

برادران سویر میلیاردر یک نکته که البته خودتان استادید فقط برای یاداوری عرض می کنم :

اگر شما 100 منطقه را بررسی کنید که چنین مشخصاتی داشته باشند و همه انها را از روستاییان نازنین به قیمت خوب بخرید .و نهایت یکی از انها انتخاب شود صد برابر خرید همه ان صد منطقه سود خواهید کرد . (1863071) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۴ ۰۲:۱۱:۰۰
جالب است به خاطر حفظ خودروسازان حاضرند حتی پایتخت را عوض کنند
و چند سال بعد فقط به خاطر حفظ ایران خودور ایران را بدهیم و افغانستان را بگیریم
انوقت فقط مشکل اسم است که به افغان خودور تغییر می دهیم.
مشکل آلودگی هوا خودورهای تولید داخل است نه تعدادشان.. مشکل ترافیک هم کمبود وسائل نقلیه عمومی است بنده ساعت 5 بعدالظهر وقتی می بینم چه صفی از مردم در هوای سرد و یا گرم منتظر اتوبوس و تاکسی هستند رغبتی برای استفاده از آن را ندارم.
علاوه بر اینکه بخش زیادی از ساکنین تهران تا رسیدن به ایستگاههای اتوبوس و یا مترو باید هم قدری پیاده روی کنند و هم چند کورسی تاکسی سوار شوند و اگر خیلی خوش شانس باشید که در مسیر پیاده روی کیفتان را نزنند که گاها تمام زندگیتان داخل همان کیف است (1863077) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۴ ۰۴:۱۹:۱۱
خداکنه عوض بشه. مهاجرها برن مارو با شهر خودمون راحت بذارن. (1863106) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۴ ۲۰:۱۹:۳۹
خودت هم مهاجری داداش فقط چن سال زودتر اومدی تهران و یه شبه شدی بچه طهرون (1864534) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۲-۱۰-۰۴ ۰۷:۵۵:۲۴
به جای این کار یک طرح جامع توسعه ای و تقسیماتی برای کشور لازم است. کشوری با تراکم و وسعت ایران، با این وضع تمرکز تصمیم گیری و تقسیم بودجه به 50 تا 60 استان نیاز دارد تا توسعه منطقه ای و مشارکت در تصمیم گیری به نواحی کوچک آن برسد. در حال حاضر قانون بیست هشتاد در کشور حاکم است یعنی سه چهار کلان شهر مثل تهران اصفهان تبریز مشهد کرج ... بیش از 80 درصد بودجه و امکانات کشور را می بلعند و صدها شهر و شهرستان دیگر کشور کاملا محروم و توسعه نیافته هستند. (1863159) (alef-6)
 
ساسان
۱۳۹۲-۱۰-۰۴ ۰۸:۵۰:۰۲
یه سئوال ساده! آیا تبریز و مشهد و اصفهان و ...یایتختند که با مشکلات آلودگی هوا و ترافیک و... مواجه اند؟ جواب:خیر پس مشکل در مدیریت است. یا حق (1863201) (alef-13)
 
م.ح. قاسمی
۱۳۹۲-۱۰-۰۴ ۱۱:۲۹:۱۱
آقا چرا اینقدر زمین و آسمان به هم می بافید. ببینید، اگر فقط پولزمین یک اداره تهران را ببرید هر شهر دیگری ، کل ساختمان آن اداره به شما تحویل می دهند با تجهیزات و کلی هم پس اندار می کنید برای کارهای خیر. بگویید نمی خواهیم از منافع خود بگذریم، نگویید با انتقال پایتخت مخالف هستیم. از طرف دیگر، به جای هزینه های صدها هزار میلیاردی برای رفع یک مشکل تهران، آن را برای شهرهای عقب مانده خرج کنید، کسی به تهران مهاجرت نخواهد کرد. فکر نکرد، ایران یعنی تهران، نیازی به انتقال پایتخت نیست. فکر نکنید چون در تهران زندگی می کنید ، آدم تر هستید، نیاز به جابجایی مرکز کشور نیست. کمی از منافع خود و خودخواهی های خود چشم پوشی کنید، جمعیتت کشور متازن توزیع خواهد شد که در آن صورت برای امنیت ملی هم خوب آست و مشکل تهران هم حل می شود. این چیزها خودتون هم می دونید (1863450) (alef-13)
 
سارا
۱۳۹۲-۱۰-۰۴ ۱۱:۵۶:۱۸
پیشنهاد من اینه که اولین سازمانی که ار تهران می ره بیرون همین مجلس شورای اسلامی باشه تا این آقایون به اصطلاح نماینده کو له بارشون را جمع کنن و از این شهر برن تا ما یه نفس راحت بکشیم در ضمن شهر جدید احتمالا ودیعه مسکن 100 میلیونی هم نمی خواد پس لطفا حواستون باشه این ودیعه مسکن را از آقایون پس بگیرید.
یه سوال بی ربط ولی الف جان خواهشا چاپش کن چون من بدجوری به جوابش نیاز دارم . کسی خبر نداره بالاخره طرح ممنوعیت خروج دختران بدون اذن ولی ، تصویب شد یا نه؟ آخه من یه ماه دیگه باید برم خارج نمی دونم اذن ولی باید داشته باشم یا نه؟ تو اینترنت هم سرج کردم خبرها همه مربوط به آبان 91 بود ، خبر جدید نداشت. خواهشا هر کی خبر داره جواب من رو بده. اینم از مزایای مجلس ماست که یه طرحی می دن بعد معلوم نمیشه تصویب شده یا نه همین طوری بلاتکلیف موندیم. (1863525) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۴ ۱۵:۱۰:۵۸
مشکل تهران فقط آلودگی نیست این شهر گنجایش توسعه بیش از این ندارد نه جای حرکت و نه جای پارک برای ماشینها وجود دارد. انتقال پایتخت رشد آنرا متوقف نمیکند اما کند میکند
بودجه انتقال پایتخت از طریق فروش ساختمانهای دولتی موجود در مرکز شهر تهران براحتی قابل وصول است. یک پایتخت مدرن و کوچک با یک دولت جوان و کوچک اما مدرن و کارآمد میتواند در یک دوره 10 الی 20 سال ایجاد گردد (1863922) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۴ ۱۷:۵۸:۳۷
اعتبارات از محل فروش ساختمانهاى دولتى تأمين واضافه هم مى آورد (1864232) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۴ ۱۹:۴۴:۵۳
تهران راه حلی جز انتقال پایتخت سیاسی ندارد.واقعیت این است که تهران مرکزیت سیاسی اقتصادی تجاری صنعتی دانشگاهی و نظامی را دارد.و همین امر افزایش جمعیت ان را به صورت تصاعدی رقم میزند.با افزایش مشکلات در تهران عوارض ان به شهرستانها سرریز میشود.تغییر بعضی از مرکزیتها مانند مرکزیت تجاری و صنعتی به این سادگی نیست. ولی میشود مرکزیت سیاسی و نظامی و دانشگاهی را با برنامه ریزی صحیح انتقال داد.واز بار جمعیتی تهران کاست.کسانی که با این طرح مخالفند باید به این سوال جواب دهند. که افزایش جمعیت تهران تا چه اندازهای ممکن است و برای محدود کردن جمعیت ان ایا راه حل های پیشنهادی تا به حال جواب داده است یا نه؟کلا وضعیت فعلی تهران یعنی افزایش جهشی جمعیت. (1864454) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۲-۱۰-۰۵ ۰۶:۳۶:۰۴
1-تفکیک مرکز سیاسی از مرکز اقتصادی کشور ، یک باید است نه یک انتخاب.
2-تهران شرایط لازم برای آنکه مرکز اقتصادی کشور باشد را دارد و فقط مرکز سیاسی باید منتقل شود.
3-مرکز سیاسی جدید نباید از شهرهای موجود باشد بلکه باید یک شهر جدید باشد.
4- مخالفت هایی که با انتقال مرکز سیاسی کشور شده ،محور اتنقادها، هزینه های آن ذکر شده است. در حالی که اگر مدیریت انتقال به خوبی انجام شود، هزینه انتقال به حداقل می رسد.
5-اگر وزارت خانه ها، ساختمان هایی که در تهران در اختیار دارند به بخش خصوصی بفروشند و همان را برای دو سال اجاره کنند، با پول آن می توانند هزینه ساخت دو ساختمان مانند آنرا در مکان جدید بپردازند. زیرا زمین آن دولتی است و لذا هزینه ها نصف می شود.
6-این پروژه تنها از دولت مدیریت را می طلبد و می تواند بیش از یک میلیون شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند.
7- سفارت خانه های خارجی نیز به هزینه خودشان ساختمانهای جدید را می سازند. لدا به دست خارجیان بخشی از شهر جدید ساخته می شود.
8-به محض مشخص شدن محل جدید، بخش خصوصی هجوم می آورد که زمین بخرد. دولت می تواند بخشی از منطقه جدید را برای احداث مسکن اختصاص دهد و به محض اعلام منطقه شهر جدید، زمین ها گران می شود و دولت می تواند با فروش آنها بخشی از هزینه انتقال مرکز سیاسی را تامین کند.
9-دولت می تواند بخش تجاری را نیز به قیمت مناسب واگذار کند و باز هم منابع مالی را برای انتقال مرکز سیاست به دست آورد.
10-انتقال مرکز سیاسی روزی باید انجام شود. اکنون که به ایجاد شغل نیاز داریم چرا از این انتقال ناگزیر استقبال نکنیم و بیش از یک میلیون شغل به دست غیر دولتی ها ایجاد نکنیم و منطقه جدیدی از کشور را اباد نکنیم و تهران و ساکنان آن را از مشکلات عدیده آن با یک تصمیم نجات ندهیم. عمده مشکلات تهران با این انتقال یکباره به شدت کاهش می یابد.
11-انجام این پروژه بزرگ اولا اراده سیاسی لازم دارد و سپس مدیریت صحیح.
والسلام (1865161) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۵ ۰۷:۵۰:۰۲
شدنیه ولی مشکله.یکی اینکه شهری باشه که کوچک باشه ظرفیت بزرگ شدن داشته باشه اب و هوای مناسب داشته باشه و باید زیر ساخت ان را زودتر تامین کرد.و اینکه جلوی رانت اطلاعاتی را گرفت که سر یک روز زمینهاش قیمتش سر به فلک میزنه. (1865187) (alef-13)
 
حسین ثابتی عبدلیان
۱۳۹۲-۱۰-۰۵ ۱۴:۳۷:۳۱
این آقایان به خیالشون که زمان شاه عباس است که شب بخوابند صبح بلند شوند امر کنند پایتخت از قزوین به اصفهان برود نه عزیز من چنین کار بزرگی از عهده آدم های بزرگ برمی آید این آقایان از عهدۀ ساخت یک بزرگراه و تکمیل یک بیمارستان بر نمی آیند اگر کسی مانند قالیباف با آن اراده و مدیریت بی نظیرش بود شاید امیدی به انجام چنین کار بزرگی بود اکنون به جای اینکه پایتخت را جابجا کنند می توانند بودجه هنگفت این کار را به آبادانی شهرهای دیگر ایران اختصاص دهند تا جلوی موج مهاجرت و کوچ گرفته شود مشکل آب مردم سیستان و خوزستان را حل کنند تا این بیچارگان بینوا آواره تهران نشوند آن هایی که طرح جابجایی پایتخت را تصویب کرده اند انسان هایی هستند که برای حل یک مسئله تنها بلدند آن را به کل پاک کنند و با سرنوشت یک ملت بنابر احساسات خود برخورد می کنند (1865901) (alef-13)
 
علی تهرانی
۱۳۹۲-۱۰-۰۵ ۱۵:۲۱:۲۰
همانطور که اولین و مهمترین گزینه برای انتقال کلان شهر اراک نام برده شدبهترین گزینه برای انتقال به کلان شهر اراک میباشد به دلیل نزدیکی و زیر ساخت های خوب.مدرن و زیبا و جوان بودن و وجود صنایع مادر ایران و جلسات بزرگ مربوط به آن و وجود آب سنگین و مسائل هسته ای و... (1865987) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۵ ۱۷:۵۸:۴۲
پدر بیسوادی بسوزه !!
یعنی یک آدم کارشناس توی مجلس نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (1866257) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۵ ۲۲:۳۶:۳۳
ساحل سبز غرب مازندران گزینه شهر برتر پایتخت . (1866773) (alef-13)
 
1
۱۳۹۲-۱۰-۰۶ ۱۸:۲۱:۱۹
خوب مسلماً تهرانیها از این انتقال پایتخت ناراحت خواهند شد چون می دانند که با این انتقال چه اتفاقی در تهران خواهد افتاد و همه آن بزرگی و ابهت از بین خواهد رفت و شهرتهران به انزوا خواهد رفت و خیلی ها از این موضوع زیان خواهند دید. (1867841) (alef-13)
 
ق.ت
۱۳۹۲-۱۰-۰۶ ۲۱:۱۰:۵۷
به نظر من باید یه شهر جدیدی روبسازند.شهریکه از همه جهات برتر باشد مثلا از لحاظ علمی صنعتی.زیست محیطی زیر ساخت مناسب که در مقابل زلزله و اینا قوی باشه
واین کاریه که باید کارشناسی بشه.........نه از روی دلهاشون (1868138) (alef-10)
 
علی تهرانی
۱۳۹۲-۱۰-۰۷ ۰۲:۳۲:۲۷
بعنوان یک شهروند تحصیلکرده تهرانی بسیار موافقم شهرش هم از الان مشخص شده کلان شهر اراک است همانطور که قبلا هم گفته شد و بسیاری از سران کشور با آن موافقت کردند و آن را در اولویت اول قرار دادند.بهترین شهر برای پایتخت شدن کلان شهر اراک است چون تمام شرایط و معیارهای لازم برای پایتخت شدن را دارد شهری زیبا و نوین و پیشرفته است و هم خیلی به تهران نزدیکه و هم به سایر شهرستانها چون استان مرکزیه با راه اندازی یک قطار سریع السیر هم میتونند فاصله این شهر تا تهران رو به حداقل برسونند شهر اراک مردم با فرهنگ و قشر تحصیل کرده هم در اون زیاده از همه مهمتر روی گسل زلزله هم وجود نداره وجود زیر ساخت های عالی وپروژه های عمرانی کلان که روز به روز در حال افزایش و پیشرفت است نوین و دقیق و حساب شده کار شده باعث شده بار ترافیکی ای در این شهر به چشم نخورد.وجود سد بزرگ کمال صالح و ...آب سالم و کافی را فراهم میکند.جلسات مهم و تمام صنایع و کارخانه جات مادر و مهم کشور در این شهر میباشد.مخصوصا مسائل هسته ای و آب سنگین و جلسات ویژه و... درکل کلان شهر اراک به عنوان بالا بودن فرهنگ و صنعتی بودن و موقعیت جغرافیایی و ارتباطی بهترین شرایط پایتخت شدن را داره. (1868481) (alef-10)
 
ممد
۱۳۹۲-۱۰-۰۷ ۰۹:۰۰:۵۸
فکر میکنند میخوان یه اتوبوس رو از فلان جا به فلان جابرسونند آقایان خبره وکارشناس هیچ فکری به هزینه های وحشتناک وسرسام آور این موضوع کردن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ با این وضع ارز وپول ومنابع مالی اعتباری مملکت ... شماکه میگید اعتباراتی وجود نداره . هنوز از تصمیمات عجولانه وغیر کاشناسی رنج می بریم؟؟ خب وقتی کارخانه ها و خدمات شهری رفاهی واقتصادی بین شهرهای کشور به مساوات وعدالت تقسیم بشه دیگه این معضلات واین نوش دارو های پس از مرگ سهراب وجود نداره (1868578) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۴:۲۱:۴۷
با سلام ؛به نظر من اگر آلودگی هوا دلیل اصلی انتقال پایتخت باشد، بهترین گزینه برای پایتخت جدید شهری است که ضمن داشتن بیشترین شباهت به تهران ، بطور طبیعی نیز بادخیز باشد، شهر شهریار یا شهر جدید اندیشه که باد آن معروف است، به دلایل ذیل حائزاین شرائط است.
1- به علت باد خیز بودن هوای آن همواره تمیز می باشد
2- نزدیکی به تهران
3- بخش زیادی از جمعیت آن خصوصاً اهالی اندیشه از تهران نقل مکان کرده اند لذا فرهنگ عمومی آ ن به تهران نزدیکتر است.
3-بنا به آمارهای رسمی شهریاری ها از لحاظ قبولی در رشته های ممتاز کنکور سرآمدند واین شهر نحبگان بسیاری را تقدیم کشور کرده است.
4-شهریار تنها شهر نزدیک به تهران است که دارای شهرک اداری (بافضای قابل توجه و ساختار مهندسی) می باشد لذا با انتخاب آن در هزینه های انتقال پایتخت صرفه جویی می شود.
5-داشتن دسترسی آسان به سه فرودگاهبین المللی، مهرآباد، امام خمینی(ره) و پیام (1872242) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۴:۵۷:۲۹
به نظر من استان خوزستان بهترین گزینه برای پایتخت می تونه باشه نه تنها اب فراوان بلکه نعمت های زیادی خداوند به این استان داده و باوسعت زیاد زمینهای ساخته نشده ان با ساخت و ساز سبک جدید میتواند یکی از پایتخت های بی نظیر دنیا بشه یکی از انها کارون زیبای ان و منابع سرشار ان . خدا را شکر در اینجازلزله ای رخ نمی دهداگر پایتخت بشه هیچگاه پشیمان نمیشوید چون مردم خونگرم و مهربانی دارد (1872341) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۰:۵۹:۰۹
یکی می نالید از دست بی نوایی
یکی می گفت فلانی زردک میخواهی (1873324) (alef-13)
 
محمدامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۹ ۰۸:۲۴:۵۰
من دوست دارم پایتخت ایران بوشهر شود عاشق بوشهرم (3671957) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.