نظر منتشر شده
۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 292224
چرا پراید از خط تولید خارج نمی شود؟
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۵
 بهرام شهریاری، عضو سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو می‌گوید: «ما باید ببینیم چه اتفاقی افتاده که ۲۰ سال است داریم پراید تولید می‌کنیم و مجبوریم مدت زیادی پژو۴۰۵ یا محصولات دیگر را تولید کنیم. ما باید ببینیم کاستی‌ها در کجاست.»

به گزارش خبرآنلاین، حدود ۲۲ سال از تولید پراید می‌گذرد و تاکنون چندین بار از سوی خودروسازان شنیده شده است که خط تولید این خودرو متوقف و خودرو دیگری جایگزین خواهد شد.

براساس استراتژی صنعت خودرو کشور، خودروهای قدیمی باید به تدریج از رده تولید خارج و محصولاتی جدید جایگزین آنها شوند و به نظر می‌رسد در مسیر تحقق این استراتژی، پراید و ۴۰۵ دو گزینه ارجح هستند؛ چراکه به گفته فعالان حوزه خودرو، این محصولات به‌ویژه پراید از عمر خود فرا‌تر رفته و برای خودروساز هزینه روزافزون به همراه دارد.

رضا تقی‌زاده، معاون بازاریابی و فروش سایپا درباره روند تولید پراید گفته است که «میزان تولید پراید تا پایان سال کاهش خواهد یافت.» هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو نیز عنوان کرده است: «تا پایان سال ۱۳۹۶ خط تولید ۴۰۵ متوقف می‌شود.»

اما نکته حایز اهمیت در این شرایط، این است که تاکنون هنوز اقدامی که کاهش روند تولید این خودروها را نشان دهد، صورت نگرفته است. به‌هرحال در شرایط کنونی، یکی از مطالبات مردم این است که خودروهای قدیمی از رده تولید خارج شود و خودروهای جدید و باکیفیت جای آن‌ها را بگیرند. اما پرسش اساسی این‌جاست که توقف تولید این خودروها و جایگزین کردن خودروهای دیگر چقدر هزینه خواهد داشت؟ در این خصوص بهرام شهریاری، عضو سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو می‌گوید: «این‌که خروج پراید یا پژو۴۰۵ از خط تولید چقدر هزینه می‌برد، بستگی دارد به این‌که خودروسازان چه بخواهند بکنند.»

وی توضیح می‌دهد: «یک نوع برخورد این است که خودروسازان فقط بروند یک خودرو دیگر را جایگزین و با تغییراتی تولید کنند و این‌خودرو هم ۲۰ سال تولید شود. یک برخورد دیگر هم این است که بخواهند تغییراتی در سیستم تولید خودرو بدهند و یک کار نهادی انجام دهند.»

شهریاری عنوان می‌کند: تغییر سطحی دادن به روند تولید خودرو و یک خودرویی را جانشین کردن، خیلی کار اساسی‌ای نیست؛ مگر این‌که بروند دنبال این‌که صنعت خودرو را متحول کنند.»

عضو سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو متذکر می‌شود: «راه نجات خودروسازان ایران در این نیست که یک خط تولید را جمع کنند و یک خط تولید دیگر راه‌اندازی کنند، بلکه به نظر من باید تغییرات نهادی صورت گیرد.»

شهریاری می‌افزاید: «ما باید فکر کنیم چه اتفاقی افتاده که ۲۰ سال است داریم پراید تولید می‌کنیم. چه اتفاقی افتاده که مجبوریم مدت زیادی پژو۴۰۵ یا محصولات دیگر را تولید کنیم.»

وی تاکید می‌کند: «ما باید ببینیم کاستی‌ها در کجاست. اگر کاستی‌ها برطرف شود، متوجه می‌شویم که مشکل از کجاست و چه اتفاقاتی افتاد.»

عضو سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو یادآور می‌شود: «اگر به‌خاطر داشته باشید، یک‌بار اقدام به طراحی خودرو کردیم که حاصل آن سمند بود. اگر همین روند ادامه پیدا می‌کرد و ما بحث طراحی خودرو را تعقیب می‌کردیم، امروز مجبور نبودیم به همین خودروها بسنده کنیم و می‌توانستیم خودروهای جدیدی به خط تولیدمان بیاوریم و تغییرات را اعمال کنیم.»

شهریاری ادامه می‌دهد: «در عین حال، امروز مجبور نبودیم هزینه سنگینی کنیم تا تولید یک محصول را متوقف و یک محصول دیگری جایگزین کنیم.»

وی با ذکر این نکته که متاسفانه حرکت صنعت خودرو از یک جایی به بعد متوقف شد، می‌گوید: «ما در دوره ۸ ساله دولت‌های نهم و دهم صنعت خودرو را زیر و رو کردیم و صنعت خودرو از مسیر خود خارج شد. در واقع صنعت خودرو را از مسیر خود خارج کردند و هم مسیر ساخت داخل را مختل کردند و هم مسیر طراحی را. علت اصلی کاستی‌ها در این‌جاست.»

عضو سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو عنوان می‌کند: «در رابطه با کمپینی که تشکیل شده، از یک طرف می‌گویم این حرکت درست نیست، چون داریم به سمتی می‌رویم که به نفع خارجی‌ها و چینی‌ها تمام می‌شود و از سوی دیگر، مردم حق دارند و جانشان به لبشان رسیده است.»

شهریاری با بیان این‌که تاکنون خودروسازان هیچ کاری برای اصلاح خطوط تولید خود انجام ندادند، متذکر می‌شود: «تا زمانی که صنعت خودرو کشور مدیریت دولتی دارد، مشکلی حل نمی‌شود.» وی تصریح می‌کند: «این صنعت باید به بخش خصوصی واگذار شود و بخش خصوصی نیز فکر نو داشته باشد و به سمت جوینت شدن با خودروسازان دنیا بروند تا بتوانند خودشان را از این شرایط نجات دهند.»

عضو سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو خاطرنشان می‌کند: «از سوی دیگر، بخش خصوصی باید طبق برنامه تدوین شده که از سوی دولت حول محور توسعه اقتصادی تدوین می‌شود، حرکت کند تا از این وضعیت بیرون آید.»
کلمات کلیدی : خودروسازان - خودرو - پراید
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۰۲:۴۷:۰۰
دلیلش اینه که هزینه تولیدش بسیار کمه و قیمت فروشش بسیار بالاتر از قیمت واقعیست. (3156786) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۰۳:۳۰:۰۳
اجباری وجود ندارد که تولید کنید بلکه بازار انحصاری و حقوق گمرکی بالا برای ماشین های با کیفیت و ارزان خارجی صنعت خودرو سازی ما را تنبل کرده است از طرفی می دانند که مردم مجبورند خودروهایشان را بخرند و خواهند خرید و از طرفی دیگر نه دانش فنی مناسب را دارند و نه اجباری برای بالا بردن کیفیت وجود دارد
اینها حتی می دانند که اگر مثلا بوق یک ماشین را تغییر دهند به عنوان یک آپشن جدید با اجبار از خریدار پول می گیرند (3156799) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۰۷:۲۹:۴۳
چون كاملا براي شركتها بار مالي بالا داشته و زيان ده ميباشد. (3156861) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۰۸:۳۸:۵۲
تاسفبار ترین موضوع در مورد خودرو آن است که مقصران اصلی (مدیران بی صلاحیت) کمترین آسیب را متحمل میشوند . آنها یا از این پست به پست بعدی منتقل میشوند یا با خروج حزبشان از صحنه قدرت ، محو میشوند اما خسارت اقدامات غلط آنان را مردم بصورت عام و شاغلین صنعت خودرو به صورت خاص میپردازند. (3156955) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۱۰:۰۹:۲۸
حتما بیست سال هم می خواهید ببینید و بررسی کنید چرا دارید پراید تولید می کنید !!!!!! (3157128) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۲ ۲۲:۴۳:۲۹
اگر مردم تصمیم بگیرند و به هر قیمتی که شده پراید نو نخرند مطمئن باشید این ارابه مرگ از دور خارج خواهد گردید. (3161686) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.