نظر منتشر شده
۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 186826
افزایش قیمت بنزین و گازوئیل فعلا منتفی شد
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۳
با چراغ سبز مجلس با سناریوی اول بنزینی ستاد هدفمندی یارانه‌ها، طرح افزایش قیمت بنزین حداکثر تا سقف ۱۰۰۰ تومان به ازای هر لیتر کلید خورده است اما ماموریت افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ویژه بنزین، گازوئیل و CNG به دولت یازدهم واگذار شد.
به گزارش مهر، متوسط مصرف بنزین به عنوان دماسنج اقتصاد و یکی از معیارهای سنجش تورم از ابتدای سالجاری تاکنون رشد خیره کننده‌ای را تجربه کرده است، به طوری‌که در فروردین ماه متوسط مصرف این فرآورده نفتی از مرز ۷۵ میلیون لیتر در روز گذشت و از ابتدای اردیبهشت ماه سالجاری هم روزانه بیش از ۶۵ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است.

با این وجود مسئولان دولتی پیش بینی می‌کنند که در صورت تثبیت قیمت فرآورده‌های نفتی، علاوه بر افزایش قاچاق و انحراف آن به کشورهای همسایه، متوسط مصرف این فرآورده نفتی تا پایان سالجاری بالای ۷۰ میلیون لیتر در روز خواهد بود. در این صورت، حتی با بهره‌برداری از طرح‌های جدید پالایشگاهی ظرفیت تولید بنزین کشور به ۷۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید که با این وضعیت تولید بنزین و حتی گازوئیل در مجتمع‌های پتروشیمی ادامه خواهد یافت و حتی زنگ خظر برای واردات بنزین هم به صدا در می‌آید.

از سوی دیگر کمیسیون تلفیق مجلس شورای سالامی پس از مخالفت با پیشنهاد حدود ۴۰۰ درصدی افزایش قیمت حامل‌های مختلف انرژی به ویژه بنزین، گازوئیل و CNG، طرح افزایش ۳۸ درصدی فرآورده‌های نفتی را در قالب لایحه بودجه پیشنهادی دولت مصوب کرده است. با جمع بندی نهایی، به زودی لایحه بودجه دولت در سال ۱۳۹۲ برای رای گیری نهایی به صحن علنی و هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و سپس شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

اما بر خلاف نظر کمیسیون تلفیق مجلس، ستاد هدفمندی یارانه‌ها درباره بنزین تدوین و اجرای سناریوهای دیگری را در دستور کار دارد به طوری‌که محمدرضا فرزین دبیر هدفمندسازی یارانه‌ها در تشریح سه سناریوی افزایش قیمت بنزین، گفته است: در سناریوی اول بنزین ۱۰۶۰ تومانی و در سناریوی سوم قیمت بنزین حدود ۲۱۶۰ تومان خواهد بود.

در حال حاضر هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای معمولی و سوپر به ترتیب ۴۰۰ و ۵۰۰ تومان، هر لیتر بنزین معمولی و سوپر آزاد ۷۰۰ و ۸۰۰ تومان، هر متر مکعب "سی ان جی" ۳۰۰ تومان و هر لیتر گازوئیل سهمیه و آزاد به ترتیب ۱۵۰ و ۳۵۰ تومان عرضه می‌شود. پیگیری‌های خبرنگار مهر از جلسات مشترک بنزینی دولت و مجلس حاکی از آن است که با تاکید نمایندگان مجلس ماموریت طرح افزایش قیمت بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی به دولت یازدهم واگذار شده است و از این رو افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی به ویژه بنزین، گازوئیل و CNG برای پاییز سالجاری محتمل به نظر می‌رسد.

همچنین در صورت موافقت کل نمایندگان مجلس با پیشنهاد کمیسیون تلفیق، سناریوی نهایی شامل افزایش قیمت هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای معمولی به ۵۵۰ تا ۶۰۰ تومان، بنزین نیمه یارانه‌ای سوپر به ۷۰۰ تومان، بنزین معمولی آزاد ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان، بنزین سوپر آزاد ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ تومان خواهد بود. در این صورت سناریوهای اول پیشنهادی ستاد هدفمندی یارانه‌ها هم اجرایی خواهد شد و حداکثر افزایش قیمت بنزین در محدوده ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ تومان خواهد بود.

همچنین برای هر مترمکعب CNG پیش بینی افزایش قیمت تا مرز ۴۵۰ تا ۵۰۰ تومان، هر لیتر گازوئیل سهمیه ای به ۲۵۰ تومان و هر لیتر گازوئیل آزاد به ۴۵۰ تا ۵۰۰ تومان محتمل از سایر سناریوها است. پیش از این هم خبرگزاری مهر با انتشار گزارشی، اعلام کرده بود: در صورت هرگونه افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در ادامه سالجاری، اما نظام سهمیه‌بندی و عرضه این دو فرآورده نفتی با کارت هوشمند سوخت در جایگاه‌ها ادامه می یابد.

علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت هم پیشتر در گفتگو با مهر با بیان اینکه در صورت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و حتی تک نرخی شدن قیمت بنزین اما عرضه این فرآورده نفتی با کارت هوشمند سوخت متوقف نخواهد شد، گفته است: عرضه کارتی بنزین منجر به ثبت تراکنش کارت‌های هوشمند سوخت و جلوگیری بخشی از این کارت‌ها به مبادی مرزی خواهد شد.
 
منصور
۱۳۹۲-۰۲-۱۸ ۱۰:۵۸:۱۹
نظرمااگه بخواهید والااگه خودروهای عمومی توخوزستان که ماهستیم کولردارباشه وادم اذیت نشه ازگرمامن یکی اصلاماشینموتکون نمیدم.ماازشهرک پتروشیمی که 35کیلومتری منطقه ویژه ماهشهرهست تامحل کارروهرروزطی میکنیم چه بااتوبوس وچه باسواری های شرکت که کلی بنزین وگازوییل مصرف میشه وبیشترموارداتوبوس با5نفر مسافراین همه راهو میره.اگه یه قطارشهری بزارن این خط مستقیم روهم مشکل ترافیک حل میشه هم الودگی ازبین میره ومصرف حاملهای انرژی هم پایین میاد.خوب کاربااندیشه صورت نگرفته اخه.حتی ازماهشهرکه میخواییم بریم اندیمشک اگه ریل باس مستقیم بودحتماازش استفاده میکردیم نه اینکه باخونواده بریم تواهوازازاین سرشهرباوسایلمون بریم اونسرشهریساعت بشینیم توایستگاه تاقطاربره.بله اینامشکلاته (1290777) (alef-10)
 
بی نام
۱۳۹۲-۰۲-۱۸ ۱۲:۰۸:۴۸
خوب بعد از 24 خرداد چی؟ (1290918) (alef-10)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۲-۱۸ ۱۴:۲۸:۳۲
خوب دارید با تورم مردم رو بازی میدید . خودتون خوب میدونید که با افزایش قیمت حامل های انرژی به قیمتهای فوق عملا یک تورم 30 تا 40 درصدی به تورم های اخیر اضافه خواهد شد . عزیزان اگر افزایش اینگونه قیمت بنزین تاثیر خاصی در کاهش مصرف بنزین داشت امروز شاهد نصف شدن مصرف بنزین می بودیم نه افزایش مصرف . وقتی که همه عواملی که در دست دولت و بدنه حکومتی است و سبب افزایش مصرف حامل های انرژی به ویژه بنزین و گازوئیل میشود نادیده گرفته شده و تنها راهکار را افزایش قیمت بنزین عنوان کرده و مدام این سناریو را تکرار میکنید این کار شماست که اشکال دارد .
چندین کارشناس بارها گفتند که با راهکار های زیر میتوان در مصرف حاملهای انرژی در بخش حمل و نقل صرفه جویی کرد :
1- افزایش کمی و کیفی وسایل نقلیه عمومی درون شهری - امروز تهران پیشرفته ترین سیستم حمل و نقل عمومی درون شهری کشور را داراست . سیستم هایی نظیر مترو و BRT باعث تسریع روند حمل ونقل درون شهری در کلانشهر تهران شده است ولی آیا امروز با رسیدن میزان مصرف بنزین به 75 میلیون لیتر در روز آیا شاهد کاهش میزان استفاده مردم از این دوسامانه حمل ونقل عمومی هستیم ؟! پر واضح است که خیر و همگی شاهد هستیم که همین دوسامانه با همه قوا هم جوابگوی میزان مسافران درون شهری نیست .
2- استفاده از وسایل نقلیه خصوصی مطابق با استاندارد های روز دنیا نظیر یورو4 - از نظر بسیاری از کارشناسان یکی از مهمترین عوامل در افزایش مصرف سرانه بنزین غیر استاندارد بودن خودرو های داخلی است . یعنی علی رغم اینکه غالب این خودروها در کلاس های حجم موتوری پایین ( زیر 1800 سی سی ) تولید میشوند مصرف بنزینی بعضا در حد اندازه های خودرو های با ظرفیت موتوری بالا 3000 سی سی دارند که این خود این چرایی را مطرح میکند که چنین خودرو هایی که از استاندارد های پایینی برخوردارند چه ضرورتی بر تولید آنهاست آن هم در این تیراژ بالا که راههای کشور ( به خصوص در شهر تهران ) جوابگوی این تعداد خودرو نیست ؟! هرچند سعی شد با دوگانه سوزز کردن این خودرو ها این نقیصه برطرف شود ولی عملا با عدم وجود جایگاه های کافی سوخت CNG و همچنین استهلاک بالای موتور های با این نوع سوخت این طرح با شکست مواجه شده است .
3- استفاده از سوخت استاندارد - یکی از مسائل مهم زمینه کاهش مصرف سوخت استاندارد بودن آن است . همانطور که میدانیم عدد اکتان بنزین معمولی 87 و بنزین سوپر 93 است . حال با توجه به اینکه به گفته کارشناسان عدد اکتان این فرآورده در پمب بنزین های کشور پایین تر از این اعداد است پر واضح است که همیم موضوع هم بر مصرف سوخت ، هم بر استهلاک خودور و هم محیط زیست اثر منفی میگذارد .
4- کارآمدی سیستم حمل و نقل برون شهری - مهمترین شاهراه ارتباطی یک کشور چه از لحاظ امنیت ، چه از لحاظ راحتی و کار آمدی سیستم حمل و نقل ریلی است . توسعه نیافتگی و همچنین محدود بودن پوشش جغرافیایی ان خود نیز عاملی است که در بحث مصرف سوخت دخالت مستقیم دارد .
5- قرار بود که با کارتی شدن دریافت سوخت از خراج شدن نا متعارف بنزین از پمپ بنزین ها جلوگیری شود . حال چه شده که باز هم افزایش قیمت تنها راهکار مقابله با قاچاق سوخت است ؟!
5 دلیل فوق کاملا نشان میدهد که دولت ( به معنی عام ) به تعهدات خود در قبال توسعه و تجهیز زیر ساخت های لازم برای مدیرت مصرف سوخت عمل نمیکند و تنها هر از چند گاهی با افزایش قیمت سوخت سعی در ماست مالی کردن اوضاع دارد و این بین با این افزایش قیمتها و به تبع آن تورم حاصله نان از سر سفره ملت می رباید . (1291279) (alef-10)
 
سعید
۱۳۹۲-۰۲-۱۸ ۱۶:۴۰:۱۵
کم مصرف بودن خودروهای خارجی (حتی گاها"شاسی بلندهایی که از ماشین های سواری ما هم کمتر میسوزانند)بر کسی پوشیده نیست.باید پژو پارس صدی 11لیترو باقی ماشین های بنزین خور معروفمان را تولید کنند و به زور و چند برابر قیمت بفروشند ازطرفی درآمدش را بدهند برای واردات بنزین.! تمام اقتصاددانان دنیا را متحیر میکنند این آقایان!!! (1291637) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۲-۱۸ ۱۸:۱۰:۲۴
آقایون عرضه و توان مدیریتی جلوگیری از قاچاق سوخت را ندارند، می‌خواهند با گران کردن و پرداخت از جیب مردم، از زیان دولت جلوگیری کنند. (1291858) (alef-10)
 
معلم
۱۳۹۲-۰۲-۱۸ ۱۸:۴۱:۱۴
نفرماييد فعلا مرقوم بفرماييد:« تا بعد انتخابات بنزين گران نمي شود.» (1291937) (alef-15)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.