«در این دوره چون خیالم راحتتر است که اصولگرایان پیروز میشوند، احساس کردم ضرورت ندارد بیایم.» اين بخشي از سخنان محمدرضا باهنر، چند هفته مانده به انتخابات سال ۹۴ است. به نظر ميرسد او نيز مانند بسياري از شخصيتهاي سياسي اصولگرا، قدرت پتانسيل رهبري جريان رقيب را درك نكرده بود و اين روزها در كنار جمنا تمام تلاش خود را به كار گرفته است تا شايد بتواند موفق شوند. آنها گمان ميكنند در روزگاري كه ديگر هاشمي در ميان ما نيست، آن مرد (رييس دولت اصلاحات) و روحاني تنها مانده و ايشان ميتوانند به دستاوردهايي براي انتخابات سال ۹۶ دست پيدا كنند.
به گزارش ایسنا، روزنامه قانون در ادامه نوشت: «مرد رايزنيهاي خاص مجلس شوراي اسلامي، هميشه با درايت و كياست خاصي با جريانها و رسانهها روبهرو ميشد و سخناني را بيان ميكرد كه تا حد ممكن، رنجشي در پي نداشته باشد. باهنر مانند شخصيتهاي ديگر جناح اصولگرا، ژستهاي بيهودهاي براي گفتوگو با رسانهها از خود به نمايش نميگذارد، همواره سخن ميگويد و بيشترين همگرايي را با رسانههاي رقيب دارد. رييس اين روزهاي جبهه پيروان خط امام و رهبري در گفتوگو با «قانون» از مسائل مختلف سخن گفت كه در ادامه پي ميگيريم.
بعد از آن كه از انتخابات دوري كرديد، برخي گمانهزني كردند كه ديگر از عالم سياست خداحافظي ميكنيد اما اين گونه نشد و امروز شاهد آن هستیم که شما یکی از لیدرهای اصلی جریان اصولگرا و سياسيون جمنا هستید. از اين بازه فعاليت خود سخن بگوييد؟
با توجه به برخي مسائل به اين نتیجه رسیدم که به عنوان نماینده مجلس بر سرکار نیایم. هر کس میپرسید چرا این تصمیم را گرفتید به او یک پاسخ می دادم که «شما ۲۸ سال یک راه را بروید و بیایید. اگر حوصله کردید باز مسیرتان را ادامه دهید به من نيز توصیه کنید!» و این موضوع به معنای کنار کشیدن از میدان سیاست نبود. ما تصمیم گرفتیم با آمدن نیروهای جوان شکل و نحوه حرکت در مجلس را عوض کنیم.
اما از خوششانسی يا بدشانسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و در زمان حیات حضرت آیتا... هاشمی رفسنجانی من مامور شدم که بخش نظارت بر مصوبات مجلس در قانون برنامه و بودجه را پیگیری کنم و مغایرتهایش را با سیاستهای کلی نظام به مجمع گزارش دهم و همین موضوع باعث شد ارتباط بنده با بهارستان قطع نشود. البته دوستاني همچون آقاي لاریجانی در مورد برخی امور مشورتهایی با من میکنند ولي در مجلس مستقر نیستم.
در روزهای نزدیک به انتخابات بیشتر مشغول چه فعاليتهايي هستید؟
گذشته از فعاليت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اقدامات و برنامههای سیاسی را ادامه می دهم. جامعه اسلامی مهندسین نيز حدود هفده سال است که مسئولیتش به عهده بنده است. جامعه اسلامی مهندسین یکی از اعضاي حقوقی عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری است که آن جمع، بعد از رحلت آقای عسگراولادی (دبير كل) به اتفاق آرا بنده را مامور کردند تا مسئولیت را بر عهده داشته باشم.
جمنا يا همان جبهه مردمی نیروهای انقلاب با چه هدفي وارد فضاي انتخاباتي ايران شدهاست؟
جریانات اصولگرایی در هر انتخاباتی که پیش میآید، تلاشی را برای هماهنگی، همراهی و همدلی در فضای سیاسی کشور انجام میدهند. این جبهه مردمی نیروهای انقلاب نيز از همان دست همکاریها و همدلیهاست. طبیعی است بعضی از این جبههها و فعالیتها پایدار می ماند و برخی نيز بعد از انتخابات دوباره تجدید نظر و اصلاح مسیر می کنند. در حال حاضر جبهه مردمی نیروهای انقلاب آن مرکزیتی است که همه جریانات اصولگرایی را دور يكديگر جمع ميکند. گروههای فراوان اصولگرایی آمدند و به جمنا پيوسته اند و برخی نيز در حال مذاکره هستند.
محور فعاليتهاي جمنا چيست؟
جبهه مردمی نیروهای انقلاب از شروع به کار تا این لحظه، دو کار انجام داده است. یکی این که کاندیداهای ریاست جمهوری را بر اساس مکانیزم مشخص، ابتدا ۵۱ نام و سپس بعد از برگزاری انتخابات به ۲۱ نام رساندند و در حال مذاکره و برنامه ریزی برای ادامه کار هستند و اقدام دومی که جبهه مردمی نیروهای انقلابی در همایش گذشته خود انجام داد، انتخاب شورای مرکزی بود.
شما به كانديداتوري فكر نميكنيد؟
بنده نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیستم. ما اگر کمک و همکاری با دوستان داریم در همان فرایند تشکل ها و مجموعههایی هست که قرار است با جبهه مردمی نیروهای انقلاب فعال باشند.
برخي از كانديداها مانند سعید جلیلی كه در ليستجمنا قرار گرفته بودند، بلافاصله بعد از اعلام نامشان مدعيشدند كه علاقه ای به حضور در این لیست ندارند، جمنا سعی داشت این افراد را در رودربایستی بگذارد یا استراتژی خاص ديگري پشت این اقدام بود؟
این سوال را باید از سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب بپرسید، ما اگر نظر مشورتی داشته باشیم به آقایان می دهیم آنها خودشان در رابطه با كانديداها بحث می کنند. از حدود ۵۱ نفری که گزینه احتمالی جبهه مردمی نیروهای انقلاب بودند حدود ۳۰ نفر از انتخابشان مطلع نبودند.
در این بین برخی با مراجعه یا برقراری ارتباط تلفنی، نام خود رااز لیست این جبهه حذف کردند. بعضی از دوستان نيز خودشان داوطلب نبودند و دیگران، این عزيزان را پیشنهاد کردند و آنها نيز به دنبال حذف اسم خودشان نیامدند. براي مثال آقايان ريیسی یا فتاح اعلام کردند ما داوطلب نیستیم اما اسم خودشان را از ليست كانديداها حذف نكردند.
آقای جلیلی نيز در گوشه و کنار میگوید در حال حاضر تصمیمی برای پیوستن به جمنا ندارد اما این که چه کار میکنند و در نهایت چه اتفاقی می افتد را باید سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب پاسخ دهد.
امکان دارد جبهه پايداري همان رويكرد سال ۹۲ كه موجب شد تا اختلافاتي در جناح اصولگرايي بهوجود آيد را در اين دوره نيز پي بگيرد؟
به نظر من در اين انتخابات، مشکلاتي كه در مسير با آنها روبهرو هستيم بهتر حل خواهد شد.
برخی از افراد حاشیهای جمنا مدعيهستند كه هر کسی درون این جبهه است، انقلابی و بقیه غیرانقلابی هستند. نظر شما در این باره چیست؟
یک سری الفاظ و اسامي در ائتلافها، تشکلها و احزاب، مطرح می شود که معنای ایجابی دارد اما سلبی نيست. به عنوان مثال ما جبهه پيروان خط امام و رهبري كه بیست سال نيز سابقه دارد را در عالم سياستايران داريم ولي اين ادعا را ندارد كه اگر هر كس در جبهه ما نبود، پيروي خط امام و رهبري نيست.
جبهه مردمی انقلاب نيز اینگونه باید باشد. اگر نیروهای مردمی انقلاب ادعا داشته باشند که هر کس در این مجموعه نباشد انقلابی نیست، اشتباه است.
وضعيت رياست مجمع تشخيص مصلحت با توجه به اين كه در روزهاي آخر اين دوره هستيم را چگونه ارزيابي ميكنيد؟
اسفند، ماه پایان کار این دوره مجمع تشخیص است. این که چند روز زودتر یا دیرتر مهم نیست. فوت حضرت آیت ا... هاشمی رفسنجانی در آستانه اتمام دوره مجمع بود و حضرت آقا فرمودند، آیت ا... موحدی کرمانی جلسات مجمع را اداره کنند. بنده تصورم این بود که اگر ما کار فوری نداشتیم ممکن بود این مدت یکی دو ماه مجمع تعطیل باشد اما چون دو رويداد مهم (یکی تصویب برنامه ششم و دیگری بودجه سال ۹۶) در مجلس پيگيري ميشد، ما موظف بودیم در مجمع، سیاست های کلی را تطبیق و نظارت و رصد کنیم، به همين دليل نیاز به برگزاری جلسات بود.
ما بيشتر فعاليتها را در کمیسیون نظارت مجمع انجام دادیم. این کمیسیون بزرگ متشكل از ده نفر عضو مجمع است و تعدادي نيز شخصیتهای حقوقی (معاونان سه قوه، روسای نهادهای نظارتی مانند دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور، دیوان عدالت) از بیرون مجمع در اين بين حضور و حق رای دارند. ما در جهت اجراي آیین نامه مجبور بودیم مصوبات کمیسیون را به صحن علنی ببریم؛ براي همين لازم بود که مجمع تشکیل شود و بر همین اساس، آیت ا... موحدی کرمانی مامور شدند که جلسات را اداره کنند. البته نه به عنوان ريیس مجمع زيرا ريیس همزمان با احکامی که حضرت آقا (رهبرمعظم انقلاب) صادر میکنند، تعیین میشود.
با توجه به فضای حاكم بر مجمع، تا چه حد احتمال می دهید اعضاي فعلي ابقا شوند؟
ما هیچ پیش بینی خاصی نمی توانیم در اين زمينه داشته باشیم. طبق دوره هاي گذشته اين امكان وجود دارد كه عدهاي حذف وعدهاي ديگر اضافه شوند، حال بايد منتظر ماند و ديد در آینده چه اتفاقاتي خواهد افتاد.
اعلام كانديداتوري فردي از تیم احمدی نژاد را در انتخابات آينده چگونه ارزيابي ميكنيد؟ آيا احمدينژاد ميتواند سبد راي خود را به فرد ديگري انتقال دهد؟
در سه مورد اين موضوع را ميتوان ارزيابي كرد. یکی این که در رسانهها برداشتهاي اشتباهي از سخنان رهبري در مورد شخص احمدي نژاد ميشود و می گویند آقای احمدی نژاد از حضور در انتخابات منع شده است، در حالی که حضرت آقا خودشان توضیح دادند و فرمودند نظر مشورتی دادم، امر و نهی در کار نیست. تا جایی که ما اطلاع داریم احمدی نژاد قرار نیست بیاید و قرار است به نظر مشورتي عمل کند.
بعد از آن از قول او در رسانهها مطرح شد كه احمدينژاد قصد ندارد در انتخابات از كسي حمايت يا عليه كسي اقدام كند ولي در اين اواخر بحث كانديداتوري آقای بقایی مطرح شده و عده ای نيز به آن جريان پیوستند و دوباره در فضاي مجازي بحثهایی بهوجود آمد که احمدی نژاد ممکن است از شخص بقايي حمایت کند. بنده در مورد اصل ماجرا كه قرار است چه اتفاقي بيفتد اطلاع دقیقی ندارم اما اینکه تیم او بخواهند وارد بحث انتخابات شوند، منعی ندارد.
اینکه براي احمدی نژاد سبد راي قابل توجهي وجود دارد را نيز نمیتوان رد کرد اما بنده بر اين باورم که احمدی نژاد نميتواند رای خودش را به دیگری انتقال دهد. بر خلاف برخي شخصيتهاي سياسي كه ميتوانند راي خود را با توصيه به سبد ديگري واريز كنند، بيشتر کسانی که به خود احمدینژاد رای ميدهند با توصیه او رای خود را عوض نمی کنند.
در حال حاضر به دولت روحانی و هیات دولت انتقادهای فروانی ميشود. شما به عنوان يكي از مسئولان كشور چه توصيههايي براي اين دولت داريد تا بتواند در مدت باقي مانده رضايت نسبي مردم را جلب كند؟
در صحنه اجرا اگر بخواهيم عادلانه قضاوت کنيم بايد بگوييم كه مشکلاتی وجود دارد و آنهایی که منتظر نتیجه کار هستند بعضی از مشكلات را درک نمی کنند. اگر بخواهيم مثالي در اين مورد بزنيم مانند یک تیم دونده ای است که از سر خط شروع به دويدن میکند و یک عده آخر خط منتظرند تا از دوندگان استقبال کنند. اگر این دونده چند دقیقه دیرتر به مقصد برسد ممکن است از او ایرادهاي مختلفي بگیرند ولی نمی دانند این دونده در راه با چه مشکلاتی روبه رو بوده كه نتوانسته به هدف برسد. در كارهاي اجرايي نيز اهداف به صددرصد نمی رسند. در فعاليتهاي اجرايي یک تعداد وعدههایی داده می شود که آن وعدهها ممکن است بسياري، محاسبه شده نباشد.
همه نامزدهاي انتخابات، زمان نامزدی وعده هایی را میدهند که شاید خودشان هم اطلاعي از اينكه ميتوانند آن را عملي كنند يا خير، ندارند. دولت حدود سیصد تا چهارصد هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور دارد كه همه آن مربوط به این دولت نیست و برخي از آنها را دولت های قبلی کلنگ زده و رفتهاند. از طرفي نماینده هایی که به مجلس آمدند، كمترين توقع شان دو چیز است، یکی این که پروژههای نیمه تمام حوزه انتخابيه آنها به اتمام برسد و تعداد دیگری پروژه جديد شکل بگیرد.
اما بودجهاي كه دولت به آن نياز دارد با دخل و خرج همخواني ندارد. دولت را باید عادلانه نقد كنيم. دولت در کنترل تورم موفق بوده و تورم ۴۰ درصدي را به تورم تک رقمی رسانده اما نقد بالاتری كه ميتوان مطرح كرد اين است كه در زمان رکود تورمی، هدفگذاری تورم یک رقمی اشتباه است. در دوره رکود تورمی، نقطه هدف مطلوب ۲۰ درصد است ولي ما میخواهیم تورم تک رقمی شود و رکود را تشدید میکنيم و در نتيجه چرخ های اقتصادی می ایستد. اما نبايد فراموش كرد كه دولت، اقداماتي انجام داده که نتايج آن هنوز به ذائقه مردم ننشسته است.
مردم دنبال معاش شبشان هستند، دولت سرمایهگذاریهايي انجام داده است که نتايج آن شش سال دیگر نمايان ميشود. دولت روحانی به قول عامیانه، تمام تخممرغهایش را در سبد برجام گذاشت در حالی که من بارها گفته ام اگر همه مشکلات برجام حل شود و تحریم ها برداشته شود ۴۰ درصد مشکلات اقتصادی ما حل می شود، ۶۰ درصدش برمیگردد به تدبیر و حرکت و پویایی اقتصاد مقاومتی و... که خیلی در اين حوزه شاهد موفقيت دولت نبوديم ولي بايد گفت نمره عملکرد دولت در برجام نمره قابل قبولی است.
در اقتصاد مقاومتی، عملكرد دولت را چگونه ارزيابي ميكنيد؟ دولت تا چه ميزان توانسته در تحقق اين موضوع موفق عمل كند؟
تحقق اقتصاد مقاومتی از سری مباحثی است که به اصطلاح، سیاه و سفید نبايد بررسي شود. باید روند و فرآیندها را مورد توجه قرار داد. از زمانی که قرارگاه اقتصاد مقاومتی تاسیس شد و معاون اول رييسجمهور، آقای جهانگیری نيز مسئولیت فرماندهی قرارگاه را به عهده گرفت، اقدمات زیادی انجام شده است. دولت جهت حركت در اقتصاد مقاومتی را به درستي در حال طي كردن است اما در اين مسير خیلی کند حركت ميكند.
دولت بعضی اوقات اقدامات جاریاش را با نام اقتصاد مقاومتی انجام ميدهد. درست است بخشی از اقدامات در راستاي اقتصاد مقاومتی است، اما قرار نيست همان کارها را با نام اقتصاد مقاومتي انجام دهيم. در دنیا كشورهايي داريم كه ۱۰۰ کیلومتر نيز ساحل با آب های آزاد ندارند و با استفاده از همان، کل اقتصاد کشورشان را اداره می کنند ولي ما ۲۵۰۰ کیلومتر در جنوب، ساحل با آبهای آزاد دنیا داریم كه رها شده است و حداکثر صد كيلومتر از اين سواحل مورد استفاده بهينه قرار گرفته است.
بنده مدعی هستم جنوب کشور ما از سواحل مکران گرفته تا بندر امام، ظرفیت پذیرش ده میلیون جمعیت را دارد. حداقل دو سه میلیون شغل ميتوان ايجاد كرد كه البته کار بسیار سنگینی است اما دولت باید بگوید ظرف این ۴ سال چه حد در اين زمينه پيش رفته است؟
اگر بخواهید عملكرد اين دولت را با دولت قبل قياس كنيد، چه نمره اي به روحاني ميدهيد؟
من را وارد بحث های دولت قبل نکنید. دولت قبل اقدامات خوبی نيز انجام داد ولی بعضی مشکلات را نيز به وجود آورد.
معضلها و ضعفهايي که برای دولت روحانی وجود دارد تا چه حد ميتواند در سبد رای او تاثير بگذارد؟
روحانی بايد دو نکته را برای آینده پيش بيني و توجه کند. تجربه نشان داده روسای جمهور ما دو دوره ای هستند و این يك نكته مثبت است و بخش منفی آن این است که آقای روحانی تنها ريیس جمهوری بود که دوره اول با سه دهم درصد يعني حدود چهارصد هزار رای بیش از حد نصاب رای آورد. فراموش نكنيم، فردي که مسئولیت اجرایی می گیرد اگر خوب نيز فعاليت كند، به صورت طبیعی ریزش رای دارد. بنابراین به صورت طبیعی روحانی مقداري ریزش رای دارد. در حال حاضر نكتهاي كه تعیینکننده است، این است که آیا رویشها بیش از ریزشهاست یا کمتر از ریزشها! اگر کمتر باشد، آقای روحانی رای نمی آورد ولي اگر رویشهایی به وجود آمد و امیدواریهایی در بخشهايی از كشور به وجود آورده شد، می تواند به نفع دولت پيش برود. نكته ديگري كه بايد مورد توجه قرار داد، رقيب روحاني است و بايد منتظر ماند و ديد كه رقيب نهايي او در انتخابات چه كسي است. مردم در انتخاباتهاي مختلف تصميم ميگيرند كه ميان دو فرد مقايسه كنند. در آخرین نظرسنجی كه صورت گرفته است، ۵۰ درصد پاسخگویان میگویند ما هنوز براي انتخابات تصمیم نگرفتیم تا به چه كسي راي دهيم؛ البته از آن ۵۰ درصد ممکن است ۲۰ تا ۳۰ درصد در انتخابات شرکت نکنند. برخي اوقات تا ۴۸ ساعت مانده به انتخابات، باز نيز ۲۰ درصد مردم تصمیم نگرفتهاند و پاي صندوق که میروند تازه تصمیم میگیرند. انتخاباتهای ما در ریاست جمهوری، انتخابهاي هیجانی می شود، یعنی به مناظره ها نگاه می کنند؛ با یک متلک و كنايه به يكباره یک میلیون رای جابه جا شده و اگر كانديداي مقابل، جواب قیچیکنندهای بدهد حجم بالاي راي به سبدش واريز ميشود. بنابراین در حال حاضر هیچ چیز مشخص نيست.
تا چه حد اين امكان وجود دارد كه ماجراي حصر در آينده نزديك يا دور رفع شود؟
تصمیمی که گرفته شده، تصمیم شورای عالی امنیت ملی است و آنها برای مسائل امنیت کشور تصمیم می گیرند. در اين باره نظر من اين است كه یک جرمی اتفاق افتاده و این جرم یک مجازاتی دارد. مجازات سبک یا سنگین فرقی نمی کند. حصر سبک ترین مجازاتی است که می توان برای مجرمان قائل شد. اگر بنا باشد در این مجازات تجدیدنظر شود، شرط اول عقلاییاش این است که مجرم قبول کند که من جرم مرتكب شدهام. اگر قرار باشد خداوند نيز توبه اي را بپذیرد اولین شرطش این است کسی که توبه میکند، اراده تکرار آن گناه را نداشته باشد. برخي مطرح ميكنند دادگاهی برگزار نشده که جرم این افراد ثابت شود. بايد در پاسخ به آنها گفت اگر یک نفر قتلی کرده باشد بدون دادگاه نيز مشخص است كه او مجرم است. در این موضوع نيز کسی شکي ندارد كه جرم اتفاق افتاده است، آن فتنه ای که اتفاق افتاد و هزینه هایی که به نظام و مردم وارد شد، به نظر ميرسد حصر، سبکترین مجازاتی است که براي آنها قائل شده اند. اگر قرار باشد دادگاهي براي محصوران تشکیل شود، آن زمان ممکن است احکامی صادر شود كه بسياري از آنهایی که دنبال تشکیل دادگاه هستند، پشیمان شوند و بگویند کاش دادگاه تشکیل نشده بود.
اگر از سوي دولت آينده پیشنهادی به شما بدهند قبول می کنید؟
فکر می کنم آن ها پیشنهاد نمی دهند من هم به اين موضوع فكر نكردهام.