نظر منتشر شده
۵۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 339169
حاصل چهارشنبه آخر سال ۹۴/ تراژدی دست و صورت های سوخته
بخش اجتماعی الف، 26 اسفند 94
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۳
رئیس اورژانس کشور گفت: حوادث شب چهارشنبه آ خر سال در کشور جان ۳ نفر را گرفت و ۲۵۹ نفر را روانه بیمارستان کرد که ۲۳۴ نفر آنها مرد هستند.

امین صابری نیا صبح چهارشنبه افزود: ۳ فرد فوت شده در حوادث چهارشنبه آخر سال شامل یک مرد ۴۵ ساله در رباط کریم است که بر اثر صدای انفجار دچار سکته قلبی و مرگ شد،همچنین یک جوان ۲۴ ساله در قزوین و یک نوجوان در رشت بر اثر حوادث شب چهارشنبه آخر سال جان خود را از دست دادند.

وی گفت: یک نوجوان ۱۴ ساله کرمانشاهی نیز چهار روز پیش بر اثر انفجار، دو دست خود را از دست داد و هم اکنون در بیمارستان طالقانی این شهر در کما به سر می برد.

رئیس اورژانس کشور ادامه داد: بر اساس آخرین آمار جمع آوری شده از کشور در حوادث چهارشنبه سوری امسال حداقل ۱۰ مورد قطع عضو داشتیم که بیشتر آن قطع دست و انگشتان بود.

تماشا

صابری گفت: با وجود این تلفات و خسارتهای ناراحت کننده، در مجموع میزان مصدومان حوادث چهارشنبه سوری امسال نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است زیرا سال گذشته بیش از ۵۰۰ مورد انتقال مجروح را با آ مبولانسهای ۱۱۵ ثبت کردیم.

وی افزود: میزان مرگ ناشی از حوادث چهارشنبه سوری امسال با توجه به آماری که تاکنون به دست آمده با سال گذشته تفاوتی ندارد و سال گذشته نیز در چنین شبی ۳ نفر مرگ ناشی از این حوداث را داشتیم که البته در سال ۹۲ این آمار ۹ نفر و در سال ۹۱ حدود ۱۹ نفر بود.

گزارشهای منتشر شده از استانهای مختلف نشان می دهد که استان تهران و فارس بیشترین میزان مصدومان حوادث چهارشنبه سوری را داشتند، و برخی آمارهای منتشر شده حاکی از مصدوم شدن، ۴۲ نفر در استان گیلان، ۸۴ نفر در استان البرز دارد.
 
کلمات کلیدی : چهارشنبه‌ سوری+مواد محترقه
 
علی از نجف آباد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۰:۰۶:۵۸
شما و صدا و سیما تا وقتی حتی حاضر نیستید کلمه چهار شنبه سوری را

بکار ببرید و بجاش میگید چهارشنبه آخر سال مطمین باشید هر سال بدتر خواهد شد

بیایید صادقانه در رسانه ملی از سابقه و اصالت این شب با آداب و رسوم کامل بگویید

ونتیجه ان را ببینید (3606895) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۰:۴۵:۰۸
صدرصد موافقم (3606986) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۱:۰۳:۲۱
داخل صدا و سیما بارها من کلمه ی چهارشنبه سوری رو شنیدم و ربطی به استفاده از این کلمه نداره. دولت باید در هر شهری یک مکان رو انتخاب کنه و اتش بازی مجللی رو خودش راه بندازه و اجرا کنه. مردم هم می روند انجا و نگاه می کنند و نیازشون برطرف میشه. البته همیشه تعدادی ... خواهند ماند به هیچ وجه نمیشه به راه درست هدایتشون کرد. (3607023) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۱:۱۱:۲۷
سیاست حذف باعث درست شدن صدها کیلو بمب دست ساز برای چهارشنبه سوری شد مسئولان بجای پاک کردن صورت مساله باید اجازه بدن مردم آتش کوچکی که درست میکنن رو داشته باشن تا جوانها به سمت بمب و ترقه و سوزاندن لاستیک ماشین ها نروند (3607041) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۱:۲۲:۴۵
فرهنگ 2500 ساله (3607073) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۲:۳۴:۵۵
این خنده دارترین نظری بودکه تابحال خونده بودم .الان اگه بیایم بگیم
چهارشنبه سوری مشکل حل میشه ؟! دیگه هیچ دست وپایی قطع نمیشه ؟!
جک میگینا .
زرتشیتیها دیروزبیانیه دادن که ما همچین جشنی نداریم
توتاریخم نگاه کنین این جشنو به اعرابی که ایرانو فتح کردن نسبت میدن (3607195) (alef-11)
 
Canada
۱۳۹۴-۱۲-۲۷ ۰۱:۲۶:۵۷
خیلی بامزه بود! (3608186) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۴-۱۲-۲۷ ۰۲:۲۸:۲۵
خنده دار تر از اون، تحلیل شما بود!
چهارشنبه سوری رو اعراب آوردن!؟ (3608218) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۳:۳۷:۱۴
صد در صد مخالفم. این خرافات باید به مرور و البته با خسارات فراوان جانی پاک بشه (3607316) (alef-3)
 
تبریزی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۴:۴۲:۰۶
مخالفم. معلوم نیست تو کله بچه های امروزی به جای مغز دقیقا چیه. به جای درس و ادب و ... همش دنبال وحشیگری و بی اخلاقی هستن. واقعا بچه های این دوره و زمونه رو با بچه های ده بیست سال پیش نمی شه مقایسه کرد. به عنوان یک معلم هر روز از دست این ها اعصابم حسابی سوهان می خوره. شما واقعا فکر می کنید کسی که خوب و بد سرش نمی شه اگه صدا و سیما بیاد بگه تو این شب آجیل می خورن یا لطیفه می گن و می خندن میره آجیل می خره می خوره یا گل میگه و گل می شنوه یا میاد سر کلاس درس کپسول پرت می کنه جلوی معلمش بعدش هم اهانت می کنه؟ مشکل از نسل جدیده و اون هم علتش یکی خود خانواده ها هستن که فرزندسالاری رو مد کردن و بچه های پررو و بی مسئولیت بار اوردن و اون یکی دولته که با بی اهمیتی به آموزش و پرورش باعث شده کلاس های مدرسه به جای اینکه محلی برای یادگیری درس و ادب باشن محلی باشن که والدین بچه هاشون رو به زور می فرستن تا برای چند ساعت از دستشون راحت بشن و تو مدرسه هم انواع بی اخلاقی ها رو از همسن و سال هاشون یاد بگیرن. (3607437) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۵:۲۸:۵۹
این که شما اسمش را گذاشته اید خرافات یک جشن متین وزیبای ایرانیست که در بسیاری کشورهای غارسی زبان با افتخار وبه عنوان نشانه ای از قدمت وتمدن از آن یاد می کنند!! الان هستند کشورهای نو پا وبی ریشه مثل همین امارات که آرزو دارند در گذشته خود حرکتی را بیابند تا با آن ماهیت تاریخ نداشته خود را اثبات کنند !!! کما این که توانستند با استفاده از سکوت وبی تفاوتی ما بادگیرهای هزار ساله یزد وبندر عباس را در یونسکو به نام خود ثبت کنند !!! برج کفتری های ایرانی که مورد بی مهریند و و به نابودی در یکی از میادین مهم دبی به عنوان یک اثر تاریخی حفظ می شود !!! گاه به نظر می رسد یک عده عمدا مشغول نا بودی آداب ورسوم فرهنگ ایرانیند!!! واما در مورد خسارت این جشن !! نمی دانم شما چند ساله هستی اما من یک میان سالم ودر سالهای کودکی ونوجوانی به یاد ندارم که این جشن باعث خانمانسوزی وآسیب شده باشد . مقداری بوته در محله به صورت ردیف می چیدند وهوا که تاریک می شد نه با نفت با یک کبریت آن را روشن می کردند وبزرگ وکوچک با شادی از روی آن می پریدند طول زبانه شعله ها گاه نیم متر هم نبود !!رسم فال گوش وقاشق زنی هم که باعث شادی وسرگرمی بچه ها بود. یک شب شاد وبی حادثه . اما وقتی نیروی انتظامی برای همین بوته های بی خطر در هر کوی و برزن بگیر وببند را شروع کرد باعث .... ترقه ونارنجک وامثالهم شد ! بیاییم به جای بذل وبخشش آداب ورسوممان
( که بسیاری از همین کشورهای فارسی زبان دوست مایلند ریشه آن را از خود بدانند) آنها را ارج نهاده وبه شکل صحیح وباستانی به جا آوریم ! (3607507) (alef-11)
 
Canada
۱۳۹۴-۱۲-۲۷ ۰۱:۲۹:۴۱
ایشون از همون برو بچه های امارات هستند که فکر کردند با این حرفهای صدتا یه غاز میتونن ما رو بی هویت کنند! (3608190) (alef-11)
 
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۴:۴۱:۱۴
نتیجه گیری بچه گانه‌ای بود
شما و امثال شما تا وقتی بخواین تو مسائل فرهنگی لجبازی کنید اوضاع بدتر از قبل خواهد شد و بازگشت این بی فرهنگی‌ها اول به خود شماست (3607436) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۴:۴۷:۳۵
متاسفانه توجیه به جای قبول اشتباه الان کجائیم بسیاری از کشورهای دنیا 200 سال بیشتر از قدمتشان نمی گذرد اما امروز در بهترین شرایط از همه لحاظ به سر می برند تاو قتی ما به جای پیشرفت همش از تمدن چند هزار ساله صحبت کنیم همینه که هستمیم مثل مصر و خیلی از کشورها که تمدن چند هزار ساله دارند اما امروز هیچ اند. (3607444) (alef-11)
 
Canada
۱۳۹۴-۱۲-۲۷ ۱۰:۰۹:۳۶
چه ربطی داره؟ کشورهای پیشرفته جشن و مراسم سنتی ندارن؟ (3608413) (alef-3)
 
dave
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۵:۰۲:۱۸
شما هم انگاری تلویزیون نمی بینید. n بار تا حالا در مورد مراسم چهارشنبه سوری کارشناس اوردن و صحبت کردن

اتفاقا کار خوبی میکنن وقتی این تصاویر رو نشون میدن میگن چهارشنبه آخرسال. چون این وحشیگری ها هیچ ربطی به فرهنگ قدیم مردم ایران نداره

شما فرض کن یک کارشناس رسانه ای عربی یا غربی این خبر رو ببینه و طرف هم بگه چهارشنبه سوری. بعدش روی همین میتونن مانور بدن که آره نگاه کنید ایرانی ها چقدر وحشی هستند و این فرهنگشونه.

اما وقتی میگه چهارشنبه آخرسال اگرم بخوان چیزی رو مونتاژ کنن میتونن راحت تکذبیه و اصل خبر رو بزنن.

بهتره یکم معقول باشیم و همه چیز رو با معیارهای غلط و عقده ای نگاه نکنیم (3607466) (alef-11)
 
حسين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۷ ۰۳:۱۴:۰۵
حرف حساب آفرين داره (3608236) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۰:۲۳:۰۴
خرافات + حماقت (3606935) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۱:۰۹:۳۰
اینکه مردم شاد باشن و یه آتشی روشن کنن و در یک شب همه کشور شادی کنن از نظر شما خرافاته ولی از نظر مردم اینطور نیست ...به همین سادگی (3607037) (alef-11)
 
ارجمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۱:۰۹:۵۴
چهارشنبه سوری ربطی به خرافات ندارد بلکه بیشتر ربط به تاریخ و نجوم دارد. چون در این مراسم هیچ بحثی از باورهای دینی و عقیدتی مانند طلسم و شگون و نذر و نیازی و قربانی و ...وجود ندارد فرصتی است برای شادی به یاد مانده از دوره های پیش از تاریخ مردمان ایرانی که هر فرصتی را برای جشن گرفتن و با هم بودن غنیمت می شمردند و اگر درست برگزار شود هنوز هم از بسیاری از آیین های دیگر کشورها زییاتر و کم خطر تر است (3607038) (alef-11)
 
Switzerland
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۲۰:۲۸:۰۳
در همه جای دنیا جشن و آتش بازی هست و این موضوع علاوه بر شادی باعث افزایش همبستگی اجتماعی میشه که خیلی هم مهمه (3607935) (alef-11)
 
hamvatan
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۱:۱۲:۲۹
درسته که صدا و سیما .....اما ما مردم باید مطالعه کنیم ببینیم چهارشننبه سوری تاریخچه اش چی هست ببینیم این آیین زرتشت چگونه برگزار میشده و البته هستند افراد اصیلی که چهارشنبه سوری را مطابق با آیین گذشته برگزار میکنند و همچنین هستند افراد احمقی هم که دست به نارنجک و مواد محترقه میزنند ما دلمان برایشان نمیسوزد و البته برایشان آرزوی بدترینها را داریم زیرا هم آرامش را از مردم صلب کردند و هم به خودشان و اطرافینشان آسیب میزنند ما از ...آسیب دیدن این افراد.... زیرا به انسان عاقل اشاره ای بس است حالا که دیگه کار از اشاره گذشته همه میگند خطرناکه نرید سراغ این کارها باز هم با اینکه میدانند خطرناکه میرند خوب این افراد قطعاً لایق ... هستند زمین جای افراد عاقل هست. (3607045) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۱:۲۰:۵۱
تمدن ۲۵۰۰ ساله نیست. توهم ۲۵۰۰ ساله است. (3607062) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۲:۰۲:۴۰
این شکل جدید چهارشنبه سوری سی ساله که نمایان شده. باید پرسید چرا؟ (3607142) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۳:۳۷:۵۶
چون هنوز چین به تولید انبوه ترقه جات دست پیدا نکرده بود (3607318) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۴-۱۲-۲۷ ۱۰:۴۲:۳۱
یعنی میفرمایید سی سال پیش اکلیل سرنج تو بازار نبود. نه داداش مواد نارنجک های دست ساز پنجاه ساله تو بازاره (3608460) (alef-3)
 
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۳:۴۹:۳۸
اولا سی سال نیست بلکه از دوره دوم ریاست جمهوری خاتمی باب شد با اون شعار پر طمطراق آزادی ایشون (3607344) (alef-11)
 
سمیه
United States
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۱:۳۱:۱۵
دیشب محله ما خیلی نا امن بود و افرادی به نام گروه لیانشامپو تا صبح نگذاشتند که ما بخوابیم . (3607083) (alef-3)
 
شهروندی ازقزوین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۲:۴۹:۳۳
محله ماهم همین بود صدبارزنگ زدیم پلیس ۱۱۰
انقدر خطهاشون اشغال بود که باید ده دقیقه پشت سرهم زنگ بزنی شاید یکیشون اشغال نباشه وصل شه
حتی وقتی زنگ زدیم بمن گفتن به محله شما نیرو فرستادیم .ولی اگه شما یه نیروی پلیس دیدی ماهم دیدیم .
انقدر هم بدبامن صحبت کردن این نیروهای پلیس حتی یکیشون عصبانی شد گوشی رو قطع کرد سرمن !
اخرشم تاصبح مجبورشدیم تحمل کنیم . تازه الانم یکی دوساعته بازم شروع کردن .
نمیدونم این نیروهای خدوم پلیس قزوین کجا بودن !
پارسال خیلی بهتربود اتیش بازی بود ولی امسال مردیم وزنده شدیم ازدست این موادمنفجره
. خودمو وبچه هامو بردم توی یه اتاقی که پنجره رو به خیابون نداشت همش میترسیدیم الان مواداتش زا بخوره به پنجره هامون وشیشه بشکنه روسرمون .
خونمونم اتیش بگیره
من شهرمو گفتم شاید یه مسیولی ازاینحا ردبشه رسیدگی کنه به این وضع (3607216) (alef-11)
 
شهریار
United States
۱۳۹۴-۱۲-۲۷ ۰۱:۱۲:۰۴
محله ما هم دیشب شاهد وحشیگری عده ای با نام چهارشنبه سوری بود (تقاطع بها و بهار شیراز) چه خودروهای که شیشه هایشان شکست و بدنه انها خسارت دید نارنجک و بمب های دستی که تا پاسی از شب اسایش دیگران را بهم زده بودند.برخلاف ادعا پلیس که با این ناهنجاریها مقابله میکند خبری از حضرات نبود.فقط ادعا..................... (3608168) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۱:۳۷:۴۲
آتش بازی بوده اما آتش سوزی و انفجار و حماقت در این رسم ایرانی نبوده است. موقعی که خود مردم از این حماقت لذت می برند و با مقصران آنها برخورد نمی شود نتیجه اش همین است. (3607095) (alef-3)
 
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۱:۴۲:۴۰
فقط یک لحظه تصوُر کنید که چهارشنبه سوری آئینی مذهبی بود که هر سال به طور میانگین 9 نفر کشته 413 نفر مجروح، صدهامیلیون تومان خسارات و این‌مقدار رُعب و وحشت ایجاد می‌کرد. حتما تا حالا شاهد انواع و اقسام تحلیل‌های مذهب‌ستیز به دلیل این مراسم بودیم. شاید آقای دبیرکلِ سازمان ملل هم میانه‌ی چُرت‌زدن‌هایش از این وضعیت ابراز نگرانی کرده بود.

اما واکنش‌ها نسبت به این مراسمِ سنتی چیست؟ معتقدند سنتی صحیح است که باید به روش صحیح اجرا شود و اجرای آن به روش کنونی هیج ربطی به بنیان‌گذاران آن ندارد. این نوع تحلیل، حتماً روش صحیحی است اما چرا پای باقی انحرافات و اشتباهات که می‌رسد، شمشیر را از رو بسته و بابت یک مساله‌ی جزئی تمام یک کلیت زیر سوال می‌رود؟

پاسخ ساده است. ناز و اداهای روشنفکری کاملاً متاثر از جَوّ است و علی‌رغم تمام ادعاها، روشنفکران فقط در چهارچوب جَوّ روشنفکری حرکت می‌کنند نه این‌که بر آن تاثیر بگذارند. (3607102) (alef-11)
 
Switzerland
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۲۰:۲۹:۰۹
چرا قبلا اینجوری نبود؟ وقتی مسئولان با این جشن برخورد کردند نتیجه اش این شد. (3607938) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۲:۰۴:۳۹
چهرشنبه سوری قراره جوره خیلی از کارهای دیگه ای که در سال باید انجام بشه را پر کنه، منظور این است که استراتژی برای تخلیه هیجان و شادابی جامعه چیه؟ هیچی.
در کسورهای دیگه شب سال نو همیشه با جشن های آتش بازی همراه. بسی قشنگ تر، با مدیریت کلان حکومت. بازاری خرید فروش وسایل امن آتش بازی از مدت ها قبل راه می افتد و مردم به دنبال کارهای خطرناک نیستند. تازه در اونجا این برنا مه ها از 12 شب شروع می شه.

احتمالا این برداشت که چهارشنبه سوری مال زرتستی ها است باعث شده تا سعی در پاک کردنش بگیریم در حالیکه علط است. الان چهارشنبه سوری یعنی فرصتی برای شادمانی خانواده ها. این را باید مدیریت کرد نه سعی در خذفش. (3607147) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۵:۳۳:۳۹
در ایران متاسفانه یک عده باعث برخورد بین تارخ ایران وتاریخ اسلام در ایران شده اند وهر کدام می خواهند خود را اثبات کنند که هیچ کدامشان هم نه ایرانند ونه اسلامی ! در نتیجه شده اند یک آش شله قلمکار به این بی مزه ای که شاهدیم ! (3607523) (alef-11)
 
فروغ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۲:۱۴:۲۷
من در اختیاره زندگی می کنم دیشب نسبت به سال های قبل خیلی بهتر بود. (3607166) (alef-13)
 
Germany
۱۳۹۴-۱۲-۲۷ ۰۲:۴۷:۱۸
من در اهواز زندگی می کنم.
دیشب هم مانند همه ی سالهای گذشته، چهارشنبه سوری را در خانه و کنار خانواده جشن گرفتیم.
همیشه این آتش کوچک بوده، اما هرگز خاموش نشده و نخواهد شد. (3608228) (alef-11)
 
نیمل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۲:۲۹:۳۳
دهه هفتاد یادمه خانواده ها میومدن تو کوچه ها آتیش درست میکردن مراسم میگرفتن پلیس میومد آتیش ها رو خاموش میکرد و مردم رو متفرق میکرد. در نتیجه باز هم میرسیم به خود کرده را تدبیر نیست. (3607186) (alef-3)
 
برزو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۷ ۰۷:۳۳:۴۹
البته متفرغ
بیایید صحیح نوشتن رو یاد بگیریم (3608290) (alef-11)
 
بیژن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۸ ۱۵:۵۰:۳۴
برزو جان قبلی درسته (3610010) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۳:۱۴:۵۱
این جشن در شهرستان در نهایت شکوه و شادی برگزار شد. ترقه هم این مسائل رو داره به نظر من بهتره به جای این اخبار و بد جلوه دادن این جشن اون رو بپذیرید اگر اون رو از اول پذیرفته بودید اینجوری با صدا همراه نمیشد.چون فقط نور ب.ود حالا صدا بلند هم بهش اضافه شد. در واقع دوستان صداوسیما و..ناخواسته جشن رو تغییر فرهنگی دادن و جدی ترش کردن (3607266) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۳:۴۲:۱۰
چهار شنبه سوری اگر بروال گذشته وقدیم خود " بدون ترقه ونارنجک " برگذار شود مشکلی ایجاد نخواهد نمود متاسفانه هیجانات کاذب ترقه بازی ونارنجک پرانی همیشه دردسر ساز است ونه پریدن از روی آتش (3607330) (alef-3)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۳:۴۸:۰۲
دیشب کرمانشاه فاجعه بود خیلی بیشتر از این آمارها زخمی شدن انگار خط مقدم جنگ بودی (3607340) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۴:۰۹:۳۸
تا وقتی چهار شنبه آخر سال و روز طبیعت جای چهارشنبه سوری و روز طبیعت رو کرفته باشه یعنی نمی خواهید بفهمید چرا کاذ به اینجا کشید! (3607386) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۷:۴۲:۳۸
حرف بی منطق (3607718) (alef-3)
 
Germany
۱۳۹۴-۱۲-۲۷ ۰۲:۴۷:۵۲
عین منطق. (3608229) (alef-11)
 
ش.ش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۴:۲۸:۲۱
چهارشنبه سوري يعني چهارشنبه سوزي يعني روز و شب تاريك احمقها

روز و غروبي كه حماقت شديد نهفته در شخصيت ضعيف و بي مقدار يعضي از انسانهاي عقب افتاده كه رفتار شان آن شب بخاطر حماقت و بي .... شان دامان خودشان و عده اي از مردم بي گناه را مي گيرد
يعني روزي كه بي ....عده اي از مردم به اوج خود رسيده و به مرحله انفجار و تركيدن مي رسد و خودشان به گمان خودشان دارند كار فوق العاده ومهمي مي كنند
چهارشنبه سوزي يعني بی... محض عده اي ...
شادي و جشن و نشاط خوب هست ولي اينكه سر آتش پريدن و موشك و بمب و نارنجك زدن جز حماقت ....
هيچ چيزديگري نيست
چرا بادبادك نه چرا پخش شيرني نه چرا تعارف بهمديگر و برخوردهاي شاد كننده نسبت به همه نه چرا ترك دروغ در آن روز نه چرا شعارهاي اخلاقي و طبيعت گرايان نه
چرا نظافت عمومي شهر نه چرا شاد كردن كودكان نه چرا چراغاني كدن نه چرا گل دادنها نه چرا صلوات فرستادنها نه چرا شعر و ترانه خواني و سرود و موسيقي ملي و سنتي نه چرا مسابقه سبزه آرائي نه چرا آشپزي و مهاني خياباين دادنها نه ؟
و چرا ده ها نمونه خوب از اينها نه ؟
ولي احمقانه آتش بازي و موشك بازي و سوزاندن و كشتن و بخطر انداختن خود و همديگر ؟
اين حماقت نيست پس چيست ؟
چرا شرارت و اضرار و خطر ولي محبت و ذوق و شوق و هنر و ابتكار و وحدت و عشق به همنوع و گذشت و گلريزان ملي و ...نه؟ (3607415) (alef-11)
 
Canada
۱۳۹۴-۱۲-۲۷ ۰۱:۳۳:۵۲
شما یه همچین جشنی اختراع کن ما مخلصتیم. چرا میخوای اینی که بوده رو عوض کنی؟! (3608194) (alef-11)
 
حسن زاده
Sweden
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۵:۵۸:۳۸
أيين نوروز به ذات خود ندارد عيبي، عيب إز ما بركذاركنندكان أين أيين است! (3607563) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۶:۵۹:۱۲
خاک بر سر بی فرهنگ ها و بی تمدن هایی که با ادعای تمدن ، به توحش میپردازند . (3607646) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۱۸:۵۶:۵۸
چرا مواد آتش بازی مورد تایید که باعث جراحت نمی‌شود تولید نمی‌شود. چرا شهرداری‌ها یک آتش بازی رسمی‌ به پا نمیکنند، که هم مردم را شاد کنند؟ "مسئولین" مسول سلامت جامعه هستند. (3607814) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۲۱:۱۹:۳۱
کاش اینقدر که بعضی از دوستان چهرشنبه سوری را خرافات می دانند در مورد خرافات دیگر هم صحبت کنند .؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!! (3608011) (alef-11)
 
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۲۲:۳۶:۲۴
فقط یک لحظه تصوُر کنید که چهارشنبه سوری آئینی مذهبی بود که هر سال به طور میانگین 9 نفر کشته 413 نفر مجروح، صدهامیلیون تومان خسارات و این‌مقدار رُعب و وحشت ایجاد می‌کرد. حتما تا حالا شاهد انواع و اقسام تحلیل‌های مذهب‌ستیز به دلیل این مراسم بودیم. شاید آقای دبیرکلِ سازمان ملل هم میانه‌ی چُرت‌زدن‌هایش از این وضعیت ابراز نگرانی کرده بود.

اما واکنش‌ها نسبت به این مراسمِ سنتی چیست؟ معتقدند سنتی صحیح است که باید به روش صحیح اجرا شود و اجرای آن به روش کنونی هیج ربطی به بنیان‌گذاران آن ندارد. این نوع تحلیل، حتماً روش صحیحی است اما چرا پای باقی انحرافات و اشتباهات که می‌رسد، شمشیر را از رو بسته و بابت یک مساله‌ی جزئی تمام یک کلیت زیر سوال می‌رود؟

پاسخ ساده است. ناز و اداهای روشنفکری کاملاً متاثر از جَوّ است و علی‌رغم تمام ادعاها، روشنفکران فقط در چهارچوب جَوّ روشنفکری حرکت می‌کنند نه این‌که بر آن تاثیر بگذارد. (3608081) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۷ ۰۷:۳۴:۳۱
این جشن ملی است و مردم دوست دارند یک شب شاد باشند. بله ترقه بازی خطر دارد .چطور است برای پیش گیری از خطر تصادف از سفر رفتن مردم جلوگیری کنیم. کاری به کار مردم نداشته باشید و برای همه تعیین تکلیف نکنید. (3608292) (alef-11)
 
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۸ ۲۲:۲۶:۱۶
خطر همه جا وجود دارد.از خونه که پا بیرون می ذاریم احتمال هر چیزی هس.البته در ایام عادی سال.آیا میشه چون احتمال تصادف و مرگ و معلولیت در سفر هست،صداوسیماازسفر با عنوانی غیراز سفر نام ببرد؟ (3610399) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.