نظر منتشر شده
۲۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 278130
راهنمای کتاب/ «بازی برد»؛ ای . جی. لافلی و راجر مارتین؛ مترجم سید حسین جلالی؛ آریانا قلم
همیشه برد باماست!
بخش فرهنگی الف، ۲ تیر ۱۳۹۴
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۲۱
بازی برد
(راه کارهای دستیابی به استراتژی برد)
نویسنده: ای . جی. لافلی و راجر مارتین
مترجم: سید حسین جلالی
ناشر: آریانا قلم، چاپ اول ۱۳۹۳
۲۲۴ صفحه، ۱۳۸۰۰ تومان

این کتاب را در تهران فروشگاه اینترنتی شهر کتاب و در شهرستانها پاتوق کتاب فردا تا یک هفته پس از معرفی، با ۱۰% تخفیف ویژه عرضه می‌کنند، در صورت تمایل در تهران  اینجا و در شهرستانها اینجا کلیک کنید.

****

چگونه استراتژی موفقی داشته باشیم؟
قفسه‌های کتابخانه مدیران بسیاری از سازمان‌های کشور با تعداد زیادی از کتاب‌های برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک پر شده است، اما واقعاً چرا هیچ نتیجه‌ای عاید مدیران نمی‌شود؟ چرا با وجود صرف هزینه‌های فراوان برای برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک، هیچ کدام از سازمان‌های ایرانی از قابلیت‌های استراتژیک برخوردار نیستند؟ در نگاه اول، ممکن است دلیل این مسئله را به استفاده از فنون قدیمی برنامه‌ریزی استراتژیک، ضعف مشاوران مدیریت استراتژیک یا استفاده شعاری از استراتژی نسبت دهیم. اما اجازه دهید گامی فراتر از این دلایل را بررسی کنیم. استراتژی برای استفاده در سخنرانی‌ها، قاب کردن شعارهای توخالی بر روی دیوارهای سازمان یا پر کردن جدول‌های خوش رنگ و لعاب تحلیل قوت و ضعف نیست. استراتژی درباره پیروزی و بُرد است و راهی را نشان می‌دهد که کسب‌وکار را به موفقیت می‌رساند. با این حساب، کدام کسب‌وکار ایرانی را می‌شناسید که از استراتژی برای پیروزی و بُرد در بازی رقابت استفاده کند؟

نقطه تمایز شرکت‌های موفق و ناموفق در استراتژی نهفته است. آنچه جایگاه امروزی اپل و نوکیا را در تولید گوشی‌های تلفن همراه تعیین کرده است، استراتژی هر کدام از آنهاست. اغلب، به اشتباه تصور می‌کنیم استراتژی پرونده قطوری مشتمل بر تعداد زیادی از جدول‌ها، ماتریس‌ها و اسناد است. بسیاری از ما که تجربه حضور در پروژه‌های برنامه‌ریزی استراتژیک را داریم، فکر می‌کنیم برنامه‌ریزی استراتژیک همان روال معمولی است که در سازمان خود مشاهده کرده‌ایم. اما واقعیت چیز دیگری است! استراتژی دقیقاً همان چیزی است که تفاوت جایگاه اپل و نوکیا را پدید آورده است؛ استراتژی همان دلیلی است که سبب ایجاد جایگاه متمایز برای دانشگاه ام‌آی‌تی شده است؛ استراتژی همان مفهومی است که نبود آن سبب فروپاشی بانک لمن‌برادرز در جریان بحران مالی ایالات متحده امریکا شد؛ استراتژی دستور و راهنمای دستیابی به بُرد در زمین بازی رقابت است.

استراتژی به شکل ماتریس، جدول یا فرایند رسمی و سنتی برنامه‌ریزی استراتژیک سالهاست که توسط شرکت‌های برتر کنار گذاشته شده است. پی‌اندجی، تولیدکننده بزرگ محصولات مصرفی و مالک برندهای متعددی مانند تاید، پمپرز، ژیلت، کِرِست، اّلِی، بونتی، سوئیفر، هداَندشولدرز، پن‌تن و فورس‌فلکس از سال ۲۰۰۰ میلادی تحت هدایت ای. جی. لافلی در مقام مدیرعامل و مشاوره راجر مارتین به عنوان رئیس دانشکده مدیریت روتمن کانادا، چارچوب جدیدی از استراتژی را به نمایش گذشته است. لافلی و مارتین عصاره تجربه‌های خودشان را در مدیریت استراتژیک پی‌اندجی در قالب کتابی با نام Playing to Win: How Strategy Really Works منتشر کرده‌اند و در کتاب‌شان، استراتژی را در قالب مجموعه‌ای یکپارچه از انتخاب‌هایی تعریف کرده‌اند که جایگاه منحصر به فرد شرکت را در صنعت مشخص می‌سازد و شرکت را قادر به به خلق مزیت پایدار و ارائه ارزش برتر نسبت به رقبایش می‌کند. استراتژی مستلزم انتخاب‌های صریح برای انجام برخی اقدامات و اجتناب از دیگر اقدامات و برپایی کسب‌و‌کار بر مبنای این انتخاب‌هاست. بنابراین، استراتژی مجموعه‌ای از انتخاب‌ها است که زمین بازی شرکت را در فضای کسب‌وکار تعیین می‌کند و راه و روش بُرد را در این بازی برای شرکت مشخص می‌سازد. مجموعه انتخاب‌های یکپارچه‌ای که نویسندگان کتاب بازی بُرد به آن اشاره کرده‌اند، در پنج پرسش قابل جمع‌بندی است:

۱. آرمان پیروزی‌تان چیست؟

۲. در چه حوزه‌ای فعالیت خواهید کرد یا زمین بازی‌تان کجا خواهد بود؟

۳. چگونه و با چه روشی در زمین بازی‌تان به موفقیت دست خواهید یافت؟

۴. به وجود چه قابلیت‌هایی برای موفقیت در زمین بازی‌تان نیاز دارید؟

۵. به کدام سیستم‌های مدیریتی برای پشتیبانی از انتخاب‌هایتان نیاز دارید؟

تمایز رویکرد لافلی و مارتین به استراتژی در قالب این پنج پرسش به یکپارچگی انتخاب‌ها، جریان رفت و برگشت تصمیم‌گیری میان پنج انتخاب و متمرکز ساختن توجه مدیران به بُرد به عنوان کلیدی‌ترین مولفه در مفهوم استراتژی باز می‌گردد. به علاوه، نویسندگان با ارائه یک چارچوب جدید و تجمیع‌شده برای تحلیل موقعیت استراتژیک شرکت، ابزار کارآمدی برای توسعه انتخاب‌های یکپارچه در اختیار مدیران قرار داده‌اند که مطالعه این کتاب را ارزشمندتر می‌سازد. فصل پایانی کتاب بازی بُرد نیز به روش نظام‌مند ارزیابی انتخاب‌های استراتژیک اختصاص دارد.

کتاب بازی بُرد، راهنمای ارزشمندی برای نوسازی نگاه مدیران، کارشناسان، محققان و دانشجویان مدیریت به استراتژی است و رویکرد جدیدی را نسبت به تحلیل و تدوین استراتژی پیش روی شما قرار می‌دهد. این کتاب شما را با چیزی فراتر از رویکرد سنتی و متداول به استراتژی آشنا می‌کند، چیزی که می‌توان آن را شیوه دستیابی به بُرد دانست، بُرد در بازار و در رقابت!

درباره این کتاب نظرات افراد و مجموعه های مختلف را در سایت آمازون بخوانید.
 
قرتاسی
۱۳۹۴-۰۴-۰۲ ۱۷:۱۸:۵۱
بسیار زیبا بود، کاش همیشه کتابهای خوب. مدیریتی معرفی و نقد بفرمایید (2990135) (alef-13)
 
روزیه قاسمی
۱۳۹۴-۰۴-۰۳ ۱۰:۵۰:۲۲
این کتاب را چند ماه پیش خواندم، کتاب بسیار روان است و در نگاه اول ساده به نظر می رسد اما در دل این سادگی نکته‌های کلیدی زیادی دارد. به نظرم فوت های کوزه‌گری را بیان کرده است. (2991888) (alef-13)
 
مظاهری
۱۳۹۴-۰۴-۰۳ ۱۰:۵۳:۰۶
پی اند جی واقعا شرکت بزرگ و ارزشمندیه، کافیه توی رده بندی اینتربرند ارزش تک تک برندهای اون رو جمع کنید، اونوقت متوجه ارزش مجموعه برندهای پی اند جی میشین (2991896) (alef-13)
 
ف. احمدی
۱۳۹۴-۰۴-۰۳ ۱۱:۵۶:۲۲
چه کارهایی رو باید انجام بدیم، چه کارهایی رو نه.
هر کاری که خوبه قرار نیست ما انجام بدیم
همه آدم ها قرار نیست از محصولات ما خوششون بیاد.
ما چیو بهتر بلدیم؟
چیو بهتر از همه دوست داریم؟
تو چی از بقیه با تجربه تریم؟
مشتری به ما راه رو نشون بده یا ما بهش مسیر رو نشون بدیم؟
مواظب باشیم از مسیر خودمون منحرف نشیم
و ...
اینها دغدغه تمام صاحبان کسب و کارهای نوپا است
تکنولوژی،امکاناتی که هم در اختیار مشتری و هم در اختیار صاحبان کسب و کار می گذاره، از طرفی همه چی رو راحت تر کرده و از یه جنبه هایی هم سخت.
کدوم گوشی هوشمند رو بخرم؟ چه محصولاتی رو به سبد کالاهام اضافه کنم؟
این پاس کاری بین مشتری و سرویس دهنده است که جواب دادن به تمام این سوال ها انقدر سخته و پیچیده که دیگه نمی تونیم همه چی رو تو ذهن خودمون مدیریت کنیم. ابزار می خوایم، روش می خوایم، تجربه می خوایم. ما که نمی تونیم چهل سال تو یه کاری با آزمون و خطا پیش بریم و بعد بفهمیم کدوم راه بهتره.
همه اینا در کلمه ای به نام "استراتژی" جمع شده.
استراتژی یعنی چطوری درست قدم بزاریم در مسیر موفقیت.
استراتژی رو باید زندگی کرد و مطمئن باشید، بعد از گذشت سال های زیادی از عمرتون، هنوز یه طفل خواهید ماند. اما مسیر شیرینی است و تجربه هامون رو باید با دیگران در میون بزاریم.
خلاصه این کتاب رو خوندم و قصد دارم کتاب رو بخونم، چون فکر می کنم زبان ساده ای رو برای فهم مسائل پیچیده انتخاب کرده.
مرسی از معرفی این کتاب. (2992036) (alef-13)
 
میکائیلی
۱۳۹۴-۰۴-۰۳ ۱۸:۲۹:۲۱
توی آمازون که بازخوردهای مثبتی گرفته و خیلی ازش تعریف شده، توی سایت نویسنده کتاب هم همینطور. امیدوارم ترجمه ای که خریدم و هنوز به دستم نرسیده هم به همون خوبی باشه (2993484) (alef-13)
 
موسی پور
۱۳۹۴-۰۴-۰۳ ۱۸:۳۴:۰۷
یه سئوال، چرا خود ناشر کتاب تخفیف نمیده و باید از شهر کتاب خرید کرد؟ (2993506) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۳ ۲۱:۵۲:۵۰
این سوال باعث شد تا بنده نظری کوتاه ذیل آن بنویسم

«««چرا با وجود صرف هزینه‌های فراوان برای برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک، هیچ کدام از سازمان‌های ایرانی از قابلیت‌های استراتژیک برخوردار نیستند؟»»»
________________________

به گمان من که سالها در سیستمهای کشوری کار کرده ام، مشکل اصلی آنجاست که :
1- دست مدیران (از ارشد تا جزء) را در تدوین یا تغییر برنامه های استراتژیک باز میگذاریم . در حالیکه برنامه های توسعه ای باید خارج از بخش اجرا و در دستگاهی خاص انجام و اجرای آن به مدیران تکلیف شود.

2- مدیران، پست مدیریت را ارثیه فامیلی میدانند فلذا تا پایان دوره مدیریتشان هرگز ارزیابی و ارزشیابی نمی شوند. در حالیکه همین مدیران، در مجموعه تحت نرشان اکثرا کارکنان خود را ارزیابی می کنند.

3- پیشنهاد مقدم این است که مدیران سال به سال مورد ارزیابی دقیق و بی تعارف شوند تا میزان موفقیتشان در انجام ماموریت محوله مشخص شود. (2993909) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۳ ۲۲:۲۴:۰۱
جواب سوالات اولین سطر هاتون از نظر من

برای اینکه در مواقع مدیریت علاوه بر علم فاکتورهای دیگری غیر علمی هم ظاهر میشوند که معمولا با راه علمی روشن در تعارض هستند. اگر مثال بزنم از چاپ معذور میشوید بنابرین همین قدر کافیست. (2993985) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۴ ۰۰:۴۲:۳۲
اگر روی محتوای کتاب رو دقیق بشین، متوجه میشین توی پی اند جی هم از این مسائل وجود داشته و مدیران این شرکت چه جوری این قبیل مسائل رو حل کردن. این جور مسائل همه جای دنیا هست، اما جاهای دیگه به جای غر زدن، حلش میکنن (2994293) (alef-11)
 
ع. سلیمی
۱۳۹۴-۰۴-۰۳ ۲۲:۲۵:۰۰
یک کتاب عالی و یک ترجمه فوق العاده. خسته نباشید. (2993990) (alef-13)
 
داود سلیمانی
۱۳۹۴-۰۴-۰۳ ۲۲:۴۱:۲۷
پی اند جی واقعاً یه غول خیلی بزرگ صنعتیه، خیلی از برندهای معروف آرایشی بهداشتی تولید پی اند جی هستش و این آقای لافلی هم مدیرعامل این شرکته. فکر می کنم وقتی مدیرعامل همچین غولی داره از استراتژی های شرکتش صحبت می کنه، ارزش خوندن رو داشته باشه. یه نکته در مورد این کتاب اینه که هنوز هم توی رتبه بندی های بین المللی بین ده تا کتاب اول استراتژی هستش و نشون میده محتوای خوبی داشته که مخاطب بین المللی رو جذب کرده، یعنی در واقع همون نگاه جدید نسبت به استراتژی. نکته دیگه زبان روان کتاب هستش که خوشبختانه توی ترجمه هم حفظ شده و باعث شده محتوای کتاب راحت تر درک بشه و بشه واقعا فهمید که استراتژی چه هست و چه جوری میشه از مدل استراتژی این کتاب استفاده کرد. در نهایت، آخرین نکته ای که بعد از خواندن کتاب به ذهنم میرسه اینه که یه بخش ضمیمه خیلی خوب در انتهای کتاب هست که همه اون چیزی که ده ها کتاب استراتژی دیگه درباره مزیت رقابتی به طور واضح توضیح نمیدن رو شرح داده و بلاخره یک بار برای همیشه میشه فهمید که مفهوم استراتژی و مزیت رقابتی واقعا چه طوری عمل میکنه. البته یه انتقاد هم به نسخه ترجمه کتاب هست و اون جلد کتابه، ظاهر جلد حداقل برای من که چندان گیرا نبود. هر چند نسخه انگلیسی هم به نظرم طرح جلد زیبایی نداره. (2994026) (alef-13)
 
سید احمد صادقی
۱۳۹۴-۰۴-۰۴ ۰۰:۴۸:۰۷
بهترین بخش این مطلب همان پاراگراف اول است، اما آیا این کتاب و سایر کتابهای خارجی می تواند کمک کند؟ (2994309) (alef-11)
 
ثابت
۱۳۹۴-۰۴-۰۴ ۰۹:۵۲:۵۸
ظاهرا که مسئله محوری کتاب رفع همین دغدغه هستش. بهتره نگاه صفر و یکی نداشته باشیم که چون کتاب خارجیه، میتونه یا نمیتونه. قطعا توی هر کتابی میتونیم پاسخ بخشی از سئوالاتمون رو پیدا کنیم (2994916) (alef-15)
 
فريد
۱۳۹۴-۰۴-۰۴ ۰۲:۳۱:۰۷
جمله اي طلائي از نويسنده روانشناس
بدون مشاركت تعهدي در كار نيست (2994461) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۴ ۰۸:۳۷:۰۲
من این کتاب رو یکی دو هفته پیش تهیه کردم و از دیدن معرفیش اینجا خوشحال شدم، بین کتاب هایی که توی حوزه استراتژی خوندم از همه بهتر بوده و روش فوق العاده ای رو برای طراحی استراتژی معرفی میکنه (2994717) (alef-11)
 
ثابت
۱۳۹۴-۰۴-۰۴ ۰۹:۵۰:۱۵
خود ناشر کتاب هم تخفیف میده (2994904) (alef-11)
 
م فكوري
۱۳۹۴-۰۴-۰۴ ۱۴:۲۹:۱۰
شايد بشه گفت كتاب حاضر الويت خوبي رو بيان مطالب به زبان ساده و روان دارد علاوه بر اينكه روش طراحي استراتژيش متفاوت و جذابه (2995942) (alef-11)
 
سلطان پناه
۱۳۹۴-۰۴-۰۴ ۱۶:۱۴:۱۹
نظرات مربوط به این کتاب رو توی آمازون کامل دیدم، فکر می کنم یکی از بهترین کتاب های مدیریتی و به خصوص استراتژی باشه (2996218) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۵ ۱۰:۲۵:۳۸
تعبیر تصمیمات استراتژیک به مسائل زمین بازی جالبه (2997371) (alef-11)
 
نورانی
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۱:۱۰:۲۷
به نظر کتاب جالبی میاد. باید ارزش خوندن داشته باشه. به هرحال پرفروش ترین کتاب سالهای 2012 و 2013 بوده. اولین باره که می بینم کتابی از دیدگاهی متفاوت به مبحث استراتژی نگاه کرده. (2999570) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۲۳:۱۵:۴۸
البته کتاب چاپ 2013 هستش و در سال های 2013 و 2014 و 2015 تا کنون جزو پرفروش ها بوده (3001135) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
همیشه برد باماست!