حمایت از توان داخلی همواره محلی برای مناقشه بوده است؛ با اینکه همواره بر حمایت از تولید داخلی تأکید میشود، اما حمایت در وضعیت گلخانهای نیز بهشدت تقبیح میشود.
به گزارش شرق، با اینحال چندی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت که مبنای کارش حمایت از تولید داخلی است، حمایتهای خود را از صنایع علنیتر کرده؛ به گفته نعمتزاده: «در سیوچند سال اخیر در صنایع دریایی خریدهای خارجی زیادی انجام شده؛ اما اگر میتوانستیم یکپنجم از این خریدها را در داخل کشور خرج کنیم، توان داخلی چند برابر شده بود. در این زمينه نیز با عذرهایی مانند تأمین فاینانس از شرکتهای داخلی خرید کردهایم». او هفته پیش هم در مواضعی درباره برخورد با تولید داخلی، گفته بود خرید پنج هزار واگن باری از روسیه کمسلیقگی بود و روی ریل میایستد و اجازه ورود واگنهای روسی را نمیدهد. بااینحال گویا در قالب رایزنیهایی با صندوق توسعه ملی، در نهایت قرار بر این شده امتیاز دریافت تسهیلات از این صندوق به سازندگان داخلی هم داده شود.
رونمایی از برنامه راهبردی صنایع دریایی در ماه آینده
محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، با بیان اینکه از حدود دو سال قبل برنامهریزیهای کلانی برای بهبود شرایط راهبردی عرصه دریا در نظر گرفته شده، اعلام کرد: با پایانیافتن برنامهریزیها در این زمینه تا ماه آینده برنامه راهبردی صنایع دریایی منتشر خواهد شد. به گزارش خبرگزاریها، به گفته او، درحالحاضر درصد زیادی از نقلوانتقالهای تجاری جهان از طریق دریا انجام ميشود و این موضوع در ایران نیز سهمی بسیار بیشتر دارد. برنامهریزی برای افزایش سرمایهگذاری بخش خصوصی در این عرصه، یکی از اصلیترین سیاستهایی است که باید در دستور کار قرار گیرد.
رایزنی با صندوق توسعه ملی برای حمایت از تولید داخلینعمتزاده با بیان اینکه ارائه تسهیلات ارزی به سرمایهگذاران داخلی یکی از اولویتهای اصلی در صنایع دریایی به حساب میآید، عنوان کرد: متأسفانه در ماههای گذشته برخی از سرمایهگذاران به ما مراجعه میکردند و گلایه داشتند از اینکه سرمایهگذاران خارجی میتوانند از تسهیلات ارزی ایران استفاده کنند، اما سرمایهگذاران داخلی از این امر بیبهرهاند. نعمتزاده ادامه داد: با برنامهریزيها و مذاکرات انجامشده و مباحثی که با دادستانی کل کشور داشتیم، بنا شده این مسائل حل شود تا اگر منابع مالی وجود دارد سرمایهگذاران داخلی از آن بهرهمند شوند، زیرا مخالفتهایي از ایندست با آنها، جسارتشان را برای سرمایهگذاریهای جدید کاهش میدهد. نعمتزاده گفت: کشتیسازان دنیا همه تجهیزاتي را كه نیاز دارند، نمیسازند، بلکه قسمتهای مختلف کشتی را از شرکتهای دیگر تهیه میکنند؛ بنابراین در برنامه راهبردی صنایع دریایی که در دو سال گذشته آماده شده، تلاش میشود بسیاری از مشکلات این صنایع برطرف شود.
سرمایهگذاری ۶ هزار میلیاردتومانی در پسکرانه بنادر
عباس آخوندی، وزیر راهوشهرسازی نیز در این همایش با اشاره به سرمایهگذاری ۶هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در پسکرانه بنادر در سه سال گذشته، گفت: بهبود بازاریابی بینالمللی در دستور کار قرار دارد و براساس برنامه، قرار است ظرفیت جابهجایی کالا از دومیلیونو ۵۰۰ هزار تن به هشتمیلیونو ۵۰۰ هزار تن افزایش یابد. آخوندی ادامه داد: در توسعه بندر چابهار از ظرفیت هند و افغانستان بهره میبریم و در توسعه بندر شهید رجایی از ظرفیت تمام بازیگران بینالمللی استفاده میکنیم تا این بندر را بهعنوان یک بندر بینالمللی معرفی کنیم. او تصریح کرد: در بندر شهید بهشتی چابهار ۴۰۳ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به توسعه این بندر اختصاص یافت، علاوه بر این، کشور هند نیز در دو مرحله ۸۵ میلیون دلار و ۱۵۰ میلیون دلار برای توسعه چابهار سرمایهگذاری کرده است و درعینحال از مشارکت افغانستان در توسعه چابهار استفاده میکنیم.
به دنبال شبکهایکردن بنادر هستیم
وزیر راهوشهرسازی به موضوع شبکهایکردن بنادر ایران اشاره کرد و گفت: وزارت راهوشهرسازی با شبکهایکردن بنادر بهدنبال استفاده از طول تمام سواحل کشور بوده و در این زمینه به چند نقطه پرتردد اکتفا نمیکند. آخوندی در ادامه به بحث سوخترسانی دریایی اشاره کرد و گفت: براي افزایش سوخترسانی دریایی، اقدامات مؤثری انجام شده است و چندین پروژه بانکرینگ در حوزه بینالمللی با چندصد میلیاردتومان سرمایهگذاری در آینده اجرا میشود. وی ادامه داد: دوهزارو ۴۵۰ هکتار از کرانه شهید رجایی واگذار شده است و وزارت راهوشهرسازی ميكوشد همین مقدار از کرانه را مجددا به این بندر واگذار کند. درحالحاضر ۱۱ هزار هکتار از کرانه در بندر امام(ره) وجود دارد که براساس برنامه، قرار است از ظرفیت پسکرانه این بندر استفاده شود. آخوندی اظهار کرد: در سه سال گذشته ششهزار میلیاردتومان سرمایهگذاری از سوي بخش خصوصی در پسکرانه بنادر انجام شده است.
مراحل نهایی مذاکره مالی نمایندگان ایرباس و بویینگ با ایران
وزیر راهوشهرسازی همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران درباره مجوز افک برای خرید هواپیما از ایرباس و بويینگ، با اشاره به سپريشدن مراحل نهایی در مذاکرات مالی با شرکت ایرباس، گفت: نمایندگان ایرباس و بویینگ برای ادامه مذاکره در هفته جاری به ایران سفر میکنند با ورود نمایندگان ایرباس و بویینگ مذاکرات حقوقی برای خرید هواپیما از این شرکتها ادامه مییابد. وزارت راهوشهرسازی در تلاش است روند خرید هواپیما را از شرکت ایرباس و بويینگ تسریع کند. آخوندی ادامه داد: مذاکرات فنی با شرکتهای ایرباس و بویینگ ادامه مییابد و با انتخاب نوع هواپیمای مدنظر در تلاشیم تا به تمام جوانب خرید هواپیما توجه شود.
دستگاههای دولتی سواحل را تصرف کردهاند
در ادامه محمدرضا رضاییکوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به چشمانداز روبهرشد حوزه دریایی کشور، گفت: طرح توسعه بنادر کشور، بهویژه بندر شهید رجایی و شهید بهشتی بهخوبی پیش میرود و وزارت راهوشهرسازی گامهای خوبی در این زمینه برداشته است. رضاییکوچی ادامه داد: یکسری چالشها نیز در بخش دریایی کشور وجود دارد؛ براساس سند چشمانداز ۱۴۰۴، ایران باید در حوزه حملونقل دریایی رتبه ممتاز منطقه را داشته باشد که درحالحاضر فاصله زیادی با اهداف این سند داریم. برای نمونه زیرساخت لازم برای واردات و صادرات ۲۰۰ میلیون تن کالا باید در بنادر کشور ایجاد میشد که از ۱۳۰ میلیون تن این از ظرفیت بهرهگیری میشود.
وی افزود: بنادر کشور ظرفیت پنج میلیون تن کانتینر را در بخش حملونقل کالا دارند که از این میزان، تنها از دومیلیونو ۲۰۰ هزار تن آن استفاده میشود. به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اتصال ریلی به بنادر کشور ضعیف است و افزایش بهبود اتصال شبکه ریلی به بنادر باید جزء اولویتهای وزارت راهوشهرسازی قرار گیرد. وی به بهرهگیری از ۶۰ درصد ظرفیت بنادر ایران اشاره کرد و گفت: بحث توسعه پایدار مناطق ساحلی نیز یکی از مسائل مهم حوزه دریایی است که متأسفانه برخی سواحل کشور از سوی بخشهای دولتی تصرف شده است و در این زمینه نیاز به بازنگری وجود دارد.
۹ پیشنهاد برای سرمایهگذاری در فازهای جدید بندر شهید رجایی
همچنین محمد سعیدنژاد، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی هم در این همایش ضمن اشاره به افزایش تقاضا برای سرمایهگذاری در بندر شهید رجایی گفت: درحالحاضر ۹ پیشنهاد برای سرمایهگذاری در فازهای جدید این بندر از سوی کشورهای مختلف ارائه شده است که مهمترین دلیل افزایش این تقاضاها را میتوان در اجتناب این کشورها از هزینههای گزاف در حملونقل کالا جستوجو کرد.
تحریمهای دریایی کاملا برطرف شده است
وی ادامه داد: در سالهای گذشته خطوط کشتیرانی کشور برای دسترسی به بنادر با محدودیتهایی روبهرو بود که درحالحاضر و با لغو تحریمها، تمام محدودیتها در حوزه دریایی از میان رفته است. در حوزه بیمه و مؤسسات ردهبندی هم هیچ محدودیتی وجود ندارد؛ ضمن اینکه تحریمها باعث رشد این بخش از صنایع دریایی شده است.
به گفته سعیدنژاد، خطوط و مؤسسات بزرگ کشتیرانی و همچنین اپراتورهای بینالمللی به دنبال سرمایهگذاری در حوزه دریایی کشور هستند و در این زمینه با یکدیگر رقابت میکنند.