نظر منتشر شده
۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 413138
ده اصل مهم اقتصاد اسلامی
بخش تعاملی الف - سجاد رحیمی مدیسه، دانش آموخته مدیریت بازرگانی
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۲۰


اسلام برنامه زندگی است و انسان، جانشین خداوند بر روی کره زمین. به دلیل این جانشینی و سیر تحولات زندگی انسان، اسلام رهنمودهای کلی را برای تنظیم روابط اقتصادی بین آنان ایجاد نموده است که ده مورد از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
 
1) اسلام، انحصار مالکیت منابع طبیعی ثروت را نادرست می‌داند و مالکیت خصوصی این منابع را مردود می‌شمارد.
 
2) اسلام، انحصار منابع طبیعی بدون تلاش برای بارور نمودن آن‌ها را باطل می‌شمارد؛ یعنی بهره‌وری از منابع طبیعی بدون تلاش و کوشش در دیدگاه اسلامی نادرست می‌باشد.
 
3) هرگاه آثار تلاش و کوشش فردی در منابع طبیعی زدوده شد و باز به صورت اولیه‌اش برگشت، دیگران مجاز هستند به بهره‌برداری از آن دست زده و آن را در مسیر درستی به کار بیندازند.
 
4) زنده کردن و آباد نمودن منابع طبیعی چون زمین، موجب انتقال مالکیت عمومی به مالکیت خصوصی نمی‌گردد؛ بلکه فقط برای کارگر و احیاءکننده حق برتری در جنبه‌ی احیاء را ثابت می‌نماید.
 
5) احیاء بدون همکاری به گونه نظام سرمایه‌داری باطل است؛ یعنی اگر سرمایه‌دار تنها تأمین‌کننده مزد و ابزار کار باشد تا زمینی زنده گردد، اسلام برای این سرمایه‌دار هیچ گونه حقی را در احیاء زمین قائل نمی‌باشد: او نمی‌تواند دسترنج کارگری را که فقط مزد آن را پرداخته است، برای خویش کسب نماید.
 
6) سرمایه‌گذاری در منابع معدنی، برای سرمایه‌گذار حقی را در کالای به دست آمده ایجاد نمی‌کند؛ مثلا اگر فرد یا افرادی به عده‌ای کارگر مزد و ابزار دهند تا آن‌ها نفت را استخراج نمایند، هیچ‌گونه بهره‌ای نخواهند داشت.
 
7) مالکیت وسایل تولید در صنایع تولیدی موجب مالکیت کالای به دست آمده نمی‌شود؛ مثلا اگر عده‌ای پنبه و یا پشم را به وسیله دستگاه‌های ریسندگی کارخانه‌ای به نخ تبدیل کنند، صاحب کارخانه در نخ های تولیدشده هیچ گونه سهمی ندارد. تنها می‌تواند اجرت ماشین‌آلات خود را از صاحبان نخ‌ها بگیرد. ارزش اضافی به دست آمده، متعلق به فردی است که در تولید کالا دخالت مستقیم داشته است.
 
8) سرمایه نقدی در جریان تولید هرگاه تضمین شده باشد یعنی بر سرمایه او زیان تعلق نمی‌گیرد، هیچ سهمی در سود به دست آمده نخواهد داشت؛ زیرا این همان ربا است و حرام می‌باشد.سود به دست آمده از آن فردی است که با این سرمایه کار کرده است.
 
9) مستأجر نمی‌تواند از اجرتی که به عنوان اجاره‌بها پرداخته به عنوان سرمایه بهره‌برداری کند و بدون کار عملی سود ببرد؛ به عنوان نمونه این که کارگری با مزد معین استخدام بشود و به دیگری با اجرت دیگر واگذار گردد، از دیدگاه اقتصاد اسلامی نادرست است.
 
10) فرد بدون پرداخت مالی نمی‌تواند دیگری را بدهکار خویش نماید، زیرا یکی از شرایط قرض دادوستد است.
 
هر چند که یک نگاه ساده به اقتصاد و مراودات فعلی کشور نشان می‌دهد بسیاری روابط مالی مبنای دینی ندارد و شاید یکی از دلایل مهم افزایش اختلاف طبقاتی و فقر، عدم توجه به تمامی ابعاد اقتصاد اسلامی بوده است. امیدوارم این یادداشت، گامی باشد هر چند کوچک در راستای خدمت به اسلام و اقتصاد اسلامی.
 
کلمات کلیدی : سجاد رحیمی مدیسه
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۴ ۰۸:۴۶:۱۵
من اقتصاد دان نیستم ولی ایا با این ده اصل می توان سیستم اقتصادی درست کرد؟ (4015434) (alef-3)
 
yazdani
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۰:۱۰:۴۷
بله که میشه درست کرد. اقایون نشستن بالا و فقط حرف می زنن. اقتصاد هر روز داره بدتر میشه و خانواده ها و جوانان دارن اسیب می بینن

اقتصاد اسلامی پیاده کردنش جیگر میخواد

یک مثال بزنم

طرف کارمند بانک.حقوق رسمی و مزایای دولتی داره.اومده شرکت خصوصی هم زده و حق اون جوونی که کار دولتی رو نداره می خوره.

مثال دیگه مسئولای دولتن

چند جا عضو هیات مدیره هستند و چند شغل و سمت دارند اما در واقع کاری انجام نمیدن عمدتا و جای یک جوون رو گرفتن
اخه که چقدر دلم اتیش می گیره اینا رو می نویسم

بازم باید بگیم
؟

سیستم اقتصادی میشه درست کرد و اینو باید خود مردم بخوان (4017190) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۹-۰۳ ۲۱:۱۴:۵۶
این موارد ظاهرا از نظر اسلام اشکالاتی دارد (دقیق نیست) (4029631) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۲۲:۲۴:۲۳
اگر شدنی بود که بعد از چهل سال اجرا می شد. بانک ها را نگاه کنید. کجای دنیا این همه بهره از مشتریان بانک گرفته می شود؟ فقط اسمش اسلامی است. (4018114) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۸ ۱۴:۰۶:۱۵
با سلام از سايت محترم الف و گروه اقتصادى درخواست دارم وارد مشكلات مالكين و كاسبان كه ميليون ها تومان سرقفلى دادن امروز يك مغازه خواستم بقيمت ١٩٠ ميليون تومان بفروشم مالك در خواست ٧٠ ميليون از اين معامله و هيچ قانونى وجود نداره كه مشخص كند رضايت مالك چقدر بايد باشد دو درصد يا ده در صد يا چهل در صد لطفا راه حل آرائه كنيد با تشكر (4021237) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۰۹:۲۰:۳۸
مسئله سرقفلی باید کلا حذف بشه و فقط مالکیت از طریق معامله صورت گرفته انتقال پیدا کنه (4023171) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۲۱:۱۰:۳۱
خوب پس سرمايه گذاري در تاسسيس كار توليدي واشتغال زايي در كجا قرار مي گير. كشاورز يا كارگري كه پول ندارد چگونه توليد كند؟ أيا چند تا كارگر مي توانند با هم كارخانه بزنند؟ سهم بازاريابان و كادر اداري و غيره كه مستقيما در توليد نقش ندارند چه مي شود؟چه كسي مزد انها را مي دهند؟ كارگري كه خود مزد مي گيرد مي تواند در تجارت پيچيده امروز كالايي را كه ساخته است بفروش؟ مديران كه رهبري كار را بر عهده دارند از كجا بايد حقوق بگيرند؟ نقش افرادي كه ابداعات و نواري دارند و طرح و پژوهش انجام مي دهند اما مستقيما در توليد نقش ندارند چه مي شود؟
ممكن است به اين سؤالات پاسخ دهيد تا نوشته شما برأيم روشن تَر شود (4024118) (alef-13)
 
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۵ ۱۷:۱۹:۰۲
حرف دل ما رو زدی
به خدا کارشناس شماهایید نه برخی ادم ها که تو این اداره های دولتی اسم کارمند و مدیر دارن ولی نه تخصص دارن نه تعهد (4051759) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.