توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 467733
نارضایتی معلمان از نحوه برخورد با آنها در گزینش‌ها
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۵
وزیر آموزش‌وپرورش روز گذشته در اولین نشست خبری رسمی خود حاضر شد و در بخشي از سخنانش با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که از آن رنج می‌بریم، گزینش بود و معلمان هم از نحوه برخورد با آنها در گزینش‌ها ابراز ناراحتی می‌کردند، گفت: «تلاش می‌کنیم روند گزینش را علمی کنیم و فردی را انتخاب کنیم که به‌لحاظ سواد، تخصص، ایمان، تقوا و...  شرایط لازم را داشته باشد. وقتی چنین نگاهی حاکم باشد، منزلت و جایگاه معلمان را بالا می‌برد. درباره حراست‌ها هم مشکلاتی داشتیم، معنای حراست نگهبانی است نه مچ‌گیری. نیاز داریم همکاران حراستی در کنار فرهنگیان قرار بگیرند و به آنها آگاهی بدهند. نوع تعامل این همکاران نیز می‌تواند باعث افزایش کرامت و شأن معلمان شود».
 
به گزارش شرق، در این نشست خبری فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی همچنين، با برشمردن رویکردهای وزارتخانه به آموزش‌وپرورش تصریح کرد: «این رویکرد در برنامه ارائه‌شده به مجلس شورای اسلامی نیز به‌صورت دقیق ذکر شده است. اولین مسئله ما این است که نظام آموزش‌وپرورش را باید سرمایه‌ای نگاه کرد و نه مصرفی. مقام معظم رهبری نیز جملات نغزی درباره بحث تعلیم و تربیت و نگاه سرمایه‌ای به آموزش‌وپرورش بیان کرده‌اند. من سعی کردم مهم‌ترین ویژگی برنامه‌ام واقع‌گرایی و تحول‌خواهی باشد، با سابقه‌ای که دارم سعی کردم این بینش را در مدرسه اجرا کنم و برای آن طرح و برنامه دارم. هرچند مسائل تعلیم و تربیت در کوتاه‌مدت حل‌شدنی نیستند و مهم آن است که در مسیر صحیح حرکت کنیم».
 
وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه مسیر و بحث‌های توسعه‌ای نیز در آموزش‌وپرورش باید مد نظر قرار بگیرد، افزود: «ما معتقدیم در بحث آموزش‌وپرورش نگاه تحول‌خواهی داشته باشیم و در این حوزه بحث ما این است که مهم‌ترین سرمایه کشور که می‌تواند آن را در مسیر توسعه قرار دهد، آموزش‌وپرورش است، چراکه نیروی انسانی کارآمد حاصل نظام تعلیم و تربیت مطلوب است و نیروی انسانی آموزش‌دیده موتور محرک توسعه خواهد بود. از‌این‌رو ما نیازمند گفتمان هستیم و در این راه باید رسانه‌ها به ما کمک کنند تا بتوانیم مسئله آموزش‌وپرورش را به گفتمان ملی تبديل کنیم؛ چراکه سرمایه‌های انسانی اهمیت کمتری در مقایسه با سرمایه‌های فیزیکی ندارند و در صورت توجه‌نکردن به سرمایه‌های انسانی، قدم‌برداشتن در مسیر توسعه محال خواهد بود».

او خاطرنشان کرد: «امسال که مقام معظم رهبری بحث اشتغال را مطرح فرمودند، به این مسئله اندیشیدم که بحث اشتغال نیز به آموزش‌وپرورش بازمی‌گردد. اگر ما به سرمایه انسانی خود توجه کنیم، قطعا به بحث تولید و اشتغال به‌عنوان معضل نگاه نمی‌کنیم. هرچقدر بتوانیم روی آموزش‌وپرورش سرمایه‌گذاری کنیم، می‌توانیم تولید و اشتغال را گسترش دهیم».
 
افزایش صد درصدی حقوق معلمان
 
دانش‌آشتیانی در ادامه تصریح کرد: «یکی دیگر از مسائلی که مد نظر ماست، بحث پیوستگی میان آموزش‌وپرورش و آموزش عالی است. در آموزش‌وپرورش نزدیک به ١٣,٥‌ میلیون دانش‌آموز و ١٠٧‌ هزار مدرسه داریم؛ اما به موازات این در آموزش عالی پنج ‌میلیون دانشجو در بیش از دوهزارو ٥٠٠ واحد دانشگاهی داریم. اگر این دو عدد را کنار هم بگذارید درمی‌یابید صندلی خالی بسیاری در آموزش عالی داریم و در مقابل در آموزش‌وپرورش کلاس‌هایی با تراکم بالا وجود دارند. باید یک توازن بین آموزش متوسطه و آموزش عالی به وجود بیاید». وی اظهار کرد: «مسئله دیگری که دغدغه همه ماست، مسئله جایگاه معلمان است، چون نقش معلم در امر تعلیم و تربیت بسیار مهم است؛ اما بحث دغدغه معیشتی فرهنگیان پررنگ است، البته این دغدغه ربطی به این چهار سال ندارد و مسئله‌ای کهنه است، ما معتقدیم معلم باید دغدغه معیشت نداشته باشد تا با آرامش در کلاس درس حضور پیدا کند. در دولت یازدهم حمایت‌های خوبی از قشر فرهنگیان به عمل آمده است؛ برای مثال در همین دوره با لحاظ‌کردن سال ٩٦، بیش از صد درصد حقوق معلمان افزایش یافته است. معتقدم باید با برنامه درست دغدغه معیشت فرهنگیان را از بین ببریم و مسلما باید دراین‌باره اهمیت بیشتری به این قشر فرهیخته بدهیم. البته با معلمان که صحبت می‌کنم دغدغه‌هایی فراتر از مسئله مالی دارند و می‌خواهند شأن و جایگاه آنها ارتقا یابد. مسئله معلم ما بحث هویت و منزلت اوست. در این دولت امنیت فرهنگی جایگزین فرهنگ امنیتی شد و آرامشی در قشر معلمان ایجاد شده است و احساس امنیت و آزادی کرده‌اند و احساس می‌کنند می‌توانند مطالب خود را بیان کنند».
 
گزینش معلمان باید علمی باشد
 
دانش‌آشتیانی تأکید کرد: «رقابت مخل کار تیمی است. سعی می‌کنیم کار تیمی را در روندهای آموزشی پررنگ کنیم. دنبال این هستیم که رویکرد فشار و استرس بر دانش‌آموزان را برداریم و به سمت شوق‌انگیزکردن محیط آموزشی برویم. در این صورت است که یادگیری عمق پیدا می‌کند. باید به همدلی میان خانه و مدرسه برسیم».
 
تمام تلاش خود را برای تغییر مدیر بانک سرمایه به کار بردیم
 
وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به مسائل صندوق ذخیره فرهنگیان، گفت: در ابتدای ورودم به آموزش‌وپرورش به فرهنگیان قول دادم که صندوق را ساماندهی کنم و نیروهایی که کارآمدی لازم را ندارند، از مسیر قانونی تعویض کنم؛ بنابراین مدیرعامل و هیئت‌مدیره را عوض کردیم. همکاران ما در صندوق تک‌تک شرکت‌ها را بررسی كردند و نیروهای ناشایست را تغییر دادند.
 
وی افزود: می‌خواهیم نگاه تصدی‌گری بر سرمایه را در برنامه صندوق عوض کنیم و به سمت مدیریت سرمایه برویم. یکی از مشکلات ما بانک سرمایه بود که وام بی‌ضابطه داده بودند و در این دولت متوجه تخلفات بانک سرمایه شدند که از سال ٨٧ رخ داده بود، و وزارت اطلاعات وارد شد و جلوی تخلفات را گرفت.
 
دانش‌آشتیانی افزود: ما هم سعی کردیم در هیئت‌مدیره بانک سرمایه جابه‌جایی انجام دهیم که محقق شد. البته می‌خواستیم زودتر اتفاق بیفتد؛ اما روندهای قانونی طول کشید. زیر فشار بودم که مدیرعامل بانک سرمایه عوض نشود؛ اما به این نتیجه رسیده بودم که در زمان او هم خلاف‌هایی رخ داده و او را عوض کردیم.
 
وزیر آموزش‌وپرورش تأکید کرد: جای نگرانی برای فرهنگیان نیست و سرمایه‌شان حفظ شده و امیدواریم به سمت کارآمدی بیشتر صندوق حرکت کنیم.
 
وزیر آموزش‌وپرورش به بیان برنامه‌های خود برای آینده از جمله توسعه آموزش در مناطق محروم، گشودن درهای آموزش‌وپرورش به روی صاحب‌نظران، چابک‌سازی در آموزش‌وپرورش، تشکیل کارگروه‌های امور رفاهی، اصلاح روندها و فرایندها و زیرساخت‌ها و پیاده‌سازی سند تحول، تأمین نیروی انسانی، کمیته ملی آموزش، نظام معلمی، اقتصاد آموزش‌وپرورش و... پرداخت و گفت: کارگروه‌ها تشکیل شده‌اند و پیش‌نویس نظام معلمی هم آماده شده است تا در مراحل بعدی در روندهای قانونی مصوب شود.
 
او در پاسخ به سؤال خبرنگار «شرق» مبنی بر اینکه آیا وضعیت دانش‌آموز افغانستانی را که از حضور در جشنواره دانش‌آموزی خوارزمی منع شده است پیگیری کرده، خاطرنشان کرد: «سازوکار این جشنواره به ما ربطی ندارد؛ اما آموزش‌وپرورش مانع تحصیل هیچ‌یک از اتباع بیگانه نمی‌شود و تاکنون نیز ٦٠٠‌ هزار نفر از این افراد در مدارس کشور مشغول تحصیل هستند و ما برای هویت آنها نیز اقداماتی انجام داده‌ایم».
 
کلمات کلیدی : دانش آشتیانی ، وزیر آموزش و پرورش ، نشست خبری ، روز معلم ، گزینش معلمان
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.