نظر منتشر شده
۲۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 149105
جفا درحق سرود ملی
محمدحاشر یزدانی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۵۴
سالن همایش پر از جمعیت است و من در میان آن همه آدم گم شده ام مجری خندان پشت تریبون می ایستد و با کمی جنگولک بازی مراسم جشن را آغاز می کند در ابتدا همه ما را دعوت می کند تا به احترام سرود ایران بر پا بایستیم بلند می شوم و خودم را آماده زمزمه میکنم: سر زد از افق...

اما انگار اشتباه کردم چون صدایم در سالن گم شده است .این سرود "ای ایران ای مرز پر گهر" است که در حال اجراست و دستهای حضار در هوا میچرخد!

در تمامی کشور های دنیای امروز و در بین تمامی مردمان دنیای امروز و بین همه سرود های حماسی دنیای امروز فقط یک سرود در هر کشور ی وجود دارد که هنگام نواختن آن مردم به احترامش برپای خویش ایستاده و دست هایشان را روی قلب ها نهاده و با غروری ملی همخوانی میکنند . سرود ملی هر کشور همچون پرچم ، نماد ملیت و غرور ملی است و تمامی مردم جهان احترام به سرود ملی را همچون پرچم کشورشان برخود واجب میدانند.

در کشور عزیز ما نیز سرود ملی نماینده ملیت ماست. سرودی که هر نت آن نماینگر هزاران قطره خون شهیدان و سروقامتان به خاک افتاده وطن است. احترام به سرود ملی احترام به خود ما و شخصیت ملی ماست.نواخته شدن این سرود مقدس در هرگوشه و هرجا ناخوداگاه هر وطن دوستی را برپا می ایستاند و قلبش را به تپش وا می دارد.

اما چند سالی است که انگار عمدی در کار برخی ریگ به کفشان است تا سرود ملی ایران اسلامی را کمرنگ کنند . نیست خودشان همیشه کمرنگ هستند شاید به خیال باطلشان رنگ وارفته شان برخواهد گشت.

اگر دقت کنید مدتی است که در خیلی از همایش ها و جشن ها مجری برنامه مدعوین را به احترام سرود ایران به قیام میخواند وسرود"ای ایران ای مرز پر گهر"اجرا میشود.

این درست که داستان این سرود حماسی داستانی زیباست و حس نوستالژیکی را در همه ما زنده میکند.اما در حد سرود ملی کشور عظیم و فرهنگی ایران و انقلاب درخشان و جهانیش نیست. دوران اصلاحات که دوران سوء استفاده از تمامی مظاهر ملی جهت تخطئه وجه دینی انقلاب ما بود سعی و تلاش فراوانی شد تا این سرود به نماد اپوزیسیون تبدیل شود اما هوشیاری صدا و سیما و نهاد های غیر دولتی این نقشه را ناکام گذاشت . اما افراط در توجه به این سرود کار را به جایی رسانده است که مدت هاست سرود ملی را جز در آغاز برنامه های صداو سیما نشنیده ایم.

سرود "ای ایران ای مرز پرگهر" سرودی زیبا و پر معناست. و همه ما دوستش داریم اما به پا خواستن فقط شایسته سرود ملی است نه هر سرودی که نام وطن در آن باشد.

اگر این طور است چرا هنگام اجرای "وطنم" سالار عقیلی کسی بلند نمیشود؟ و یا برای اجرای بسیار عالی مرحوم محمد نوری . و دهها سرود دیگر که برای ایران عزیز ساخته شده است...

همه چیز را با هم قاطی نکنیم سرود ملی یکی است و پرچم هم یکی است. مفاهیم نهفته در بند بند سرود ملی ما حکایت ۳۳ سال ایثار و ولایت مداری است. از خاوران، خورشید انقلاب ما بر تمامی جهان تابیدن گرفت و نور چشمان همه حق خواهان شد. سرود مقدس ما زیبا ترین و پرمعنا ترین سرود ملی جهان است. شاید برخی می خواهند سرودی بخوانند که محدود به مرزهای خاکی ایران باشد خب بخوانند اما سرود ملی نیست سدور ملی ما سرود شهیدان ماست شهیدانی که در گوش زمان نغمه عشق فریاد می زنند. سرود ملی ما پیام امام ماست استقلال و آزادی ماست. جاودانگی جمهوری اسلامی ماست. ما متعهدیم به رفع فتنه از سراسر دنیا نه فقط ایران و اندیشه بدان را از سراسر جهان دور خواهیم نمود و با دشمنان خدا چون آهن خواهیم بود حتی اگر سنگ خاره باشند.

شاید بعضی ها خوششان نمی آید که سرود ما این همه حرف برای گفتن دارد به همین دلیل سعی دارند تا کمتر خوانده شود ، شنیده شود و فهمیده شود.

شاید برخی بگویند چه فرقی می کند ایران ایران است سرود ایران هم برای ایران است. حرفشان درست اما نتیجه گیریشان نادرست است.سرود ملی سرود رسمی ماست و در تمامی همایش ها و مراسمات می بایست به احترام این سرود بر پا ایستاد نه سرود دیگری.مانند پرچم سه رنگ ما با کلمه طیبه لا اله الا الله که نماد ملی ماست نه هر پارچه ای که نام ایران بر آن نقش بسته باشد.

بنا براین زین پس برای سرود ملی مان برپا میخیزیم به احترام امام ، شهدا و وطنمان.
 
جواد
۱۳۹۱-۰۱-۲۰ ۰۹:۴۷:۵۸
این قضیه در مورد پرچم ما هم بود , آقای شهیدی فر تو برنامه مردم ایران سلام و پارک ملت بارها از بی توجهی به پرچم گفته بود , ولی حالا تو آمریکا ببینید ,از بس در مورد وطن پرستی , پرچم و نمادهای کشورشون تبلیغ کردن ,که حتی فقرای آمریکا هم که تو چادر و تو پارکها میخوابن ,بالا چادرشون پرچم آمریکا رو میزنن. (730293) (moderator101)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۳ ۲۰:۰۲:۳۳
سرود "سر زد از افق..." سرود ملی نیست و احساسات مردم رو برانگیخته نمی کنه. یک سرود حزبی هست بیشتر.
اما سرود ای ایران..یک سرود ملی است و فراتر از حزب و جریان و گروه و دین و هر گرایشی عمل می کند، لذا در همه جا کاربرد دارد و سرود اصلی ما محسوب میشه (736570) (moderator18)
 
پری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۸ ۲۲:۳۸:۴۲
منم باهات موافقم اسرود ای ایران عرق ملی بیشتر درش نمود داره ومربوط به زمان ومکان خاصی نیست (743827) (moderator18)
 
مبینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۰ ۱۶:۳۷:۰۷
خیلی خیلی باهاتون موافقم سرود سر زد ازافق مربوط به دین و.واصلا جدای ازاون معنی که ای ایران داره خییلی خیلی پربار تره..
حتی اواش هم واقعا زیبا تره ولی خب بهر حال الان این سرود ملی ماست ومن ناخود اگاه وقتی پخش میشه احساس غرور می کنم اما مطمئنم اون قبلیه اگر پخش میشد این حس غرور خیلی بیشتر بود.. (3969895) (alef-13)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۰۸:۰۴:۳۰
سرود جمهوری اسلامی سرود ایران نیست.پرچم ایران هم این نیست. (737020) (moderator18)
 
Germany
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۲:۱۳:۳۶
سرود ملی یعنی اینکه در رگ و پوست یک ملت تاثیر گذاشته است و همه مردم آن را در ضمیر ناخوداگاهشان به عنوان سمبل خود می دانند. اگر سر زد از افق و سرود وطنم آقای عقیلی مردم را به احترام و برپاخواستن وا نمی دارد یعنی مردم آنها را سرود ملی نمی دانند و سرود ملی همان ای ایران است. بین سرود ملی و سرود حکومتی تفاوت است. (737279) (moderator18)
 
ممد
United Kingdom
۱۳۹۱-۰۱-۲۶ ۰۲:۱۵:۵۷
نغمه های حماسی روسی و آلمانی را شنیده اید دوست عزیز؟؟در رگ و پوست ملتشان است و برخی هنگام خواندشان بلند میشوند و سرخم میکنند کسی مخالف بلند شدن شما هنگام خواندن سرودی که عرق ملیتان را تحریک میکند نیست اما در برنامه های رسمی باید سرود رسمی خوانده شود مثل همه جای دنیا مثل روسیه و آلمان! (738820) (moderator18)
 
من
۱۳۹۱-۰۲-۰۹ ۱۱:۰۶:۱۱
سلام. میشه لطفا بفرمایید چه کسی و یا چه نهاد صلاحیت داری باید سرود ملی ایران رو انتخاب و تعیین کنه؟ تا وقتی جواب سوال رو ندونم، "ای ایران .." سرود ملی کشورم، ایرانه (758418) (moderator18)
 
مصطفي
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۴:۵۶:۴۹
ايكاش سرود اي ايران اي مرز بر گهر كه از لحاظ معنايي و حسي و شعري بسيار قوي است و مردم هم ان را عاشقانه دوست دارند به عنوان سرود ملي انتخاب شود (737486) (moderator17)
 
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۹:۳۹:۳۸
حرمت امامزاده را متولی اش باید نگه دارد.
اگر یادتان باشد در سال 88 چندبار عکسهایی از دولتمردان ایران در مناسبتهای مختلف منتشر شد که در آن رنگ سبز پرچم ایران بسیار کمرنگ ومحو یا به رنگ متمایل به آبی نشان داده شده بود که آن تغییر را به زاویه نور خورشید منتسب نمودند.

http://www.khabaronline.ir/news-44206.aspx

http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=86319

http://www.shafaf.ir/fa/news/16283/%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%85%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D9%8A-%D8%A2%D8%A8%D9%8A-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D8%B3%D8%A8%D8%B2-%D9%BE%D8%B1%DA%86%D9%85-%D8%A7%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D9%86

وقتی که دولتمردان یک کشور به این سادگی از کنار تغییر رنگ پرچم کشور خود عبور کرده و شعور مردم کشور خود را به سخره می گیرند، بروز تغییر در رفتار مردم کشور هیچ نکته عجیبی نیست. (737762) (moderator17)
 
فریبرز
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۱۱:۴۷:۳۱
این کشور جمهوری اسلامی ایران است نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد .بنابراین باید در محتوای سرود آن اسلامی بودن آن پررنگتر از ایرانی بودن آن به چشم بخورد.حالا اگر کسی فقط ایران بدون اسلام را دوست دارد می تواند برگردد به عصر فتحعلی شاه قاجار. (738277) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۸ ۱۸:۳۹:۲۷
چرا بی منطق صحبت می کنیم اینکه اعتلای بینش اسلامی مدیون ایرانیان است شکی در آن نیست اما نکته مهم اینجاست که شما باید قبول کنید ایرانی هستید که زبان رسمی آن پارسی است نه عربی ،فرهنگ ایرانی ما همراه شده با اصول اسلامی بیشتر از این نیاز نیست تمامیت فرهنگ و تمدن خود را وابسته کنیم تا جاییکه مجموع قبایلی در آن سوی خلیج تا ابد پارس به نام امارات متحده عربی مدعی شود که حتی رئیس جمهور ایران از زبان عربی ما استفاده می کند. (743598) (moderator17)
 
يك بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۳۰ ۰۹:۳۲:۵۲
خودت مي گويي جمهوري اسلامي ايران پس بايد يك سوم سرود ملي به جمهوريت، يك سوم به اسلاميت و يك سوم به ايرانيت بپردازد.
در ضمن هرچند من شخصاً ايران بدون اسلام را نمي خواهم اما ايران بدون اسلام لزوماً بازگشت به دوران فتحعلي شاه قاجار نيست و در نهايت تعيين نوع حكومت، جزء حقوق بنيادين هر ملتي از جمله مردم ايران است. (745910) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۳۰ ۱۶:۳۵:۳۰
مردم هیچ حقی ندارند که حکومت دیگری بخواهند.چون حکومت اسلامی از همه برتر است.حتی اگر بیشتر مردم چیز دیگه ای بخوان (746838) (moderator17)
 
كمال
۱۳۹۱-۰۱-۲۸ ۱۰:۲۱:۲۰
بنام خدا
سرود ملي ايران همان سرود اي ايران است كه بسيار عالي و بينظير است و سرود مقدس جمهوري اسلامي نيز سرود" شد جمهوري اسلامي بپا" است (742668) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۹ ۰۱:۱۸:۰۵
حقا که سرود ای ایران بهترین گیرا ترین احساس برانگیزترین پرمعناترین نغزترین
شیواترین روانترین و مناسبترین برای سرود ملی است . درود بر سرایندهاش
ودرود بر ایران عزیز .و دیگر هیچ . (744012) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۹ ۲۰:۱۹:۵۰
"مفاهیم نهفته در بند بند سرود ملی ما حکایت ۳۳ سال ایثار و ولایت مداری است." یادتان باشد 33 سال گذشته تنهابخشی از تاریخ ایران است نه تمام آن! (745253) (moderator17)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۳۰ ۱۳:۰۵:۴۰
"این سرود "ای ایران ای مرز پر گهر" است که در حال اجراست و دستهای حضار در هوا میچرخد"
خوش به حال حضار چه شوري داشته است آن جشن. (746398) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۰۴ ۲۱:۱۵:۵۲
برادر يا خواهر گرامي! چرا فقط 33 سال ؟ ايران ما به درازاي تاريخ قدمت دارد چرا تاريخش را در مقابل 33 سال اخير قرار ميدهي؟ (753356) (moderator101)
 
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۰۵ ۱۰:۵۷:۰۱
همه ما عاشق سرود "ای ایران ای مرز پر گهر" هستیم و هر وقت هم که این سرود نواخته شود به احترام ایران و ایرانی بلند می شویم و بر خلاف سایر ملل دست های خود را به معنای شور و نشاط ایرانی در هوا می چرخانیم. (753996) (moderator18)
 
سید محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۰۵ ۱۸:۴۸:۴۱
جالب است که برخی حتی در انتخاب سرود ملی هم نظر خود را برتر میشمرند . به هر حال سرود ملی چنانچه عمل شد باید کوتاه پر مضمون و در برگیرنده مفاهیم ملی یک کشور مانند اسلام خواهی وطن دوستی ( و نه وطن پرستی شاهنشاهی ) از خود گذشتن در راه وطن و .. باشد . سرود ای ایران شاید یک بخش را پر رنگ تر از دیگر بخش ها داشته باشد اما سرود ملی نیست . ببینید کار بکجا رسیده که بیگانگان با مفاهیم ملی ایرانی ها و ذوب شده در شرک وطن پرستی وقیحانه سرود مورد علاقه خود را به دیگران تحمیل نموده و سرود ملی را به رسمیت نمیشناسند . سرودی که برای سرودن ان چه رنجها برده ایم و چه خونها داده ایم . همه اینها تایید نوشته نویسنده است (754805) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۷ ۱۳:۳۰:۲۱
اگه معنی کلمه "ملی" رو میدونستی این موضوع رو مطرح نمی کردی. تو شماها معنی کلمات سال هاست عوض شده

ای ایران ای مرز پر گهر تماما یک سرود ملی است و بس (770984) (moderator18)
 
بهروز
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۲:۴۵:۱۴
اي ايران اي مرز پرگهر
اي خاكت سرچشمه هنر
دورازتوانديشه بدان
پاينده ماني وجاودان
تا گردش زمان ودور آسمان به پاست
نور ايزدي هميشه رهنماي ماست
مهر توچون شد پيشه ام دوراز تو نيست انديشه ام
در راه تو كي ارزشي دارد اين جان ما پاينده باد خاك ايران ما
......
اين قطعه زيبا را مرحوم گل گلاب سرود ومرحوم خالقي آهنگ زيبا وتاثير گذار ي را روي ان گذاشت ومرحوم بنان با صداي مخمليش ان را خواند ودر شعر ان هم عناصر ملي وهم مذهبي هست واتفاقا اسم هيچ شخص يا اشخاصي در ان موجود نيست واين هنر شاعر بوده كه قرن هاي متمادي را ديده وبه تغيرات حكومت كاري نداشته وافراد برايش مهم نبوده اند واتفاقا در ايام شهريور بيست واشغال ايران سروده شده ومهمترين اشتباه ما اين بود كه اين سرود حماسي را حذف كرديم واجازه داديم سرود گروههاي مخالف حكومت بشود والان ديگر درمانده ايم كه چه كنيم (772696) (moderator18)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.