نظر منتشر شده
۶۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 358347
بازخوانی اعتراضات به امتحانات نهایی؛
بررسی ابعادیک مشکل عمیق؛ دانش آموزان دقیقاً به چه چیز اعتراض دارند؟
بخش اجتماعی الف، 12 خرداد 95
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۲
اعتراض سریالی به امتحانات نهایی را می‌توان از ابعاد مختلف بررسی کرد، ابعادی که از تلقی «سوءاستفاده از احساسات دانش آموزان» توسط مسئولان را دربرمی گیرد تا نگرانی در زمینه روش‌های کنونی تدریس.

ماجرا از پیام‌های اعتراضی دانش آموزان در فضای شبکه‌های پیام‌رسان شروع شد، پیام‌هایی که دست‌به‌دست چرخید و چرخید تا به شهرهای دور و نزدیک رسید.

وقتی دامنه اطلاع‌رسانی‌ها گسترده‌تر شد، دانش آموزان در برخی استان‌ها تصمیم به برگزاری تجمع‌های اعتراضی مقابل ادارات آموزش‌وپرورش گرفتند و تنها به فاصله چند روز اعتراضات از یزد و کرمان و خراسان جنوبی به خراسان رضوی و گلستان و تهران رسید.

دانش‌آموزانی که پیش‌ از این، تجمع معلمانشان در اعتراض به مشکلات معیشتی و حقوقی را بارها دیده بودند حالا از همین روش الگوگیری کرده و تجربه‌ای مشابه از نوع دانش‌آموزی‌اش را رقم می‌زنند.

کمپین‌های اعتراضی در شبکه‌های پیام‌رسان نیز شکل می‌گیرد، گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی تبدیل به محلی می‌شود برای بارگذاری پیام‌های اعتراض‌آمیز و گاه هماهنگی برگزاری تجمعات؛ موضوعی که مسئولان، این‌گونه به آن واکنش نشان دادند: «گسترش فضای مجازی علت اصلی این اجتماعات است!»

اما فصل مشترک انتقادات دانش آموزان چیست و اساساً آن‌ها به چه چیزی اعتراض دارند. مفهومی بودن سؤالات، فرجه ناکافی برگزاری امتحانات، سخت بودن پاسخگویی به سؤالات و مدت‌زمان محدود پاسخگویی از نکاتی است که در سخنان دانش آموزان دیده می‌شود.


معترضان بیشتر دانش آموزان سال سومی هستند که به سؤالات امتحانات شیمی، ریاضی، زمین‌شناسی و دین وزندگی اعتراض دارند، البته در فهرست برخی معترضان نام سال چهارمی‌ها که به سؤالات زیست‌شناسی و فیزیک اعتراض دارند هم دیده می‌شود.

مسئولان چه می‌گویند؟
اما واکنش مسئولان در استان‌های مختلف به تجمع‌های اعتراضی دانش آموزان تقریباً مشابه است، بیشتر آن‌ها سخت بودن امتحانات را رد کرده و معتقدند که میانگین نمره‌ها این سختی را نشان نمی‌دهد.

رئیس سنجش وزارت آموزش‌وپرورش نخستین مسئولی بود که به دنبال اعتراضات، خبرنگاران سراغش رفتند و عبدالرسول عمادی نیز در مصاحبه‌های مختلف بارها تأکید کرد: «اشکالاتی که دانش آموزان نسبت به‌سختی امتحانات دارند وارد نیست» و یادآور شد که امتحان مجددی گرفته نمی‌شود.

وی همچنین حرف‌هایش را این‌گونه تکمیل می‌کند: طراحی سؤالات امتحانات نهایی كشوری دارای اهداف خاص آموزشی است و در این طراحی می‌باید به سطوح مختلف آموزشی و حیطه‌های آن توجه لازم مبذول شود و طراحان سؤالات با توجه به سابقه تدریس و طراحی سؤالات كشوری، اقدام به طراحی سؤالات امتحانات نهایی می‌کنند. سؤالات این دوره نیز هم‌سطح سؤالات امتحانی دوره‌های قبل بوده و از آسان شروع‌شده و دارای ضرایب دشواری مختلف «آسان،متوسط و دشوار» است.

عمادی با یادآوری اینکه صلاحیت علمی و حرفه‌ای طراحان سؤالات امتحانات نهایی كشوری مورد تأیید وزارت آموزش‌وپرورش است، تأکید می‌کند که «در بازدیدهای به‌عمل‌آمده از حوزه‌های تصحیح، اكثر دبیران مصحح اوراق امتحانات نهایی از سؤالات اظهار رضایت کرده‌اند.»

مشابه این اظهارات را هم مدیران کل آموزش‌وپرورش در استان‌ها تکرار کرده‌اند، مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی گفته است که «ادعای دانش آموزان درست نبوده و سؤالات امتحانات نهایی تغییری نکرده و سخت‌تر نشده است.»

رئیس آموزش پرورش گرگان هم تأکید دارد که «سؤالات امتحان نهایی دانش آموزان پیش‌دانشگاهی خارج از کتاب نبوده است و اعتراض دانش آموزان به سؤالاتی است که جنبه مفهومی داشته و پاسخ آن نیز مفهومی بوده است.»

وی برای حرف‌هایش هم شاهد مثال آورده و تأکید کرده است که« به دنبال این مسئله برگه‌های امتحانات دروس شیمی، ریاضی و ادبیات را بررسی کردیم که نشان‌دهنده نمره خوب دانش آموزان بود و تاکنون نمرات دانش آموزان از پیش‌بینی ما پایین‌تر نبوده است.»

مشابه این اظهارنظر را مدیرکل آموزش‌وپرورش اصفهان هم داشته که گفته است: «اعتراض‌ به امتحانات نهایی بی‌مورد بود، و بر اساس گزارش‌های به‌دست‌آمده میانگین نمرات ۱.۵نمره بیشتر از میانگین سال گذشته است.»

از سؤالات جعلی تا بخشنامه جعلی
اما همه حاشیه‌ها در مورد امتحانات نهایی امسال به سخت و مفهومی بودن سؤالات خلاصه نشد، موضوع لو رفتن سؤالات برخی امتحانات نهایی از دیگر حواشی بود که دامن وزارت آموزش‌وپرورش را گرفت.

موضوعی که مثل ماجرای سختی سؤالات از سوی مسئولان تکذیب شد و بازهم نخستین فرد تکذیب کننده رئیس سنجش وزارت آموزش‌وپرورش بود که در پاسخ به انتقادات برخی از دانش آموزان مبنی بر لو رفتن سؤالات پیش از آغاز امتحانات تأکید کرد: «سؤالات امتحانات نهایی به‌هیچ‌عنوان پیش از برگزاری لو نرفته است و این انتقادات پایه و اساسی ندارد.»

همگام با مسئولان وزارتخانه، مسئولان آموزش‌وپرورش استان تهران در مواجهه با سؤالات خبرنگاران در این زمینه اقدام به تکذیب کردند تا جایی که سخنگوی اداره کل آموزش‌وپرورش شهر تهران، سؤالات منتشرشده امتحان آمادگی دفاعی پیش از برگزاری این آزمون در فضای مجازی را جعلی اعلام کند.

برخی دانش آموزان مدعی شده‌اند در برخی کانال‌های تلگرامی یا اینستاگرام صبح روز آزمون سؤالات در دسترس قرارگرفته است، موضوعی که بارها از سوی مسئولان رد شد.

ماجرای امتحانات نهایی به اینجا هم ختم نشد و به پرونده جعل سؤالات نهایی به جعل بخشنامه وزارت آموزش‌وپرورش نیز پیوند خورد. در بحبوحه اعتراضات، بخشنامه‌ای در فضای مجازی دست‌به‌دست شد که در آن از ارفاق نمره به دانش آموزان سخن به میان آمده است.

انتشار این بخشنامه در شبکه‌های پیام‌رسان بستر را برای درج سومین تکذیبیه
آموزش‌وپرورشی‌ها فراهم کرد و این بار رسول پاپایی، معاون مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد که« تصویر منتشرشده از بخشنامه‌ای مبنی بر ارفاق در امتحانات نهایی سال سوم متوسطه در فضای مجازی جعلی است.»

این تکذیبیه را رئیس سنجش وزارت آموزش‌وپرورش هم تکرار کرد و گفت: «این بخشنامه جعلی است و صحت ندارد.»

جمیع این اظهارنظرها نشان می‌دهد که ظرف یک هفته اخیر وزارت آموزش‌وپرورشی‌های روزهای پر تکذیبیه‌ای را پشت سر گذاشته و تا جایی که توانستند تلاش کردند توپ این حاشیه‌سازی‌ها را از زمین خود بیرون بیندازند.

آن‌ها حتی در اظهاراتشان مدعی شدند که «از احساسات پاك دانش آموزان سوءاستفاده شده است» اما اشاره نکردند که این سوءاستفاده چگونه و یا احتمالاً توسط چه افرادی صورت گرفته است.

بااین‌حال نکته‌ای که خود مسئولان هم تلویحاً آن را تائید کرده‌اند مفهومی بودن سؤالات امتحانات نهایی است، موضوعی که به نظر می‌رسد نیاز است که ابعاد آن کاملاً واشکافی شود.

یادگیری مفهومی، حلقه مفقوده روش‌های تدریس
شاید بتوان دستِ آموزش‌وپرورشی‌ها را از باب سختی امتحانات، لو رفتن سؤالات و یا بخشنامه جعلی پاک کرد اما سؤال اساسی این است که آیا در کلاس‌های درس، روش‌های تدریس مبتنی بر یادگیری مفهومی است که از دانش آموزان انتظار می‌رود در پاسخگویی به سؤالات مفهومی احساس درماندگی نکنند.

الگوی تدریس مفهومی به‌عنوان یکی از روش‌های تدریس مبتنی بر یادگیری اکتشافی، براي یاددادن نحوه طبقه‌بندی كردن، فكر كردن و چگونگي دريافت مفهوم به دانش آموزان اهميت دارد.

در اين الگو معلم به‌عنوان حامي و هدایت‌گر فرضیه‌های دانش آموزان محسوب شده به‌نحوی‌که از قبل مفاهيم را انتخاب و در نمونه‌های مثبت و منفي سازمان می‌دهد و فراگيران را برای نيل به اين مفهوم هدايت می‌کند.

اين الگو دانش آموزان را قادر به مفهوم‌سازی پيشرفته کرده و آموزش کاوشگری و الگوی تفکر و استدلال استقرايي در آن نقش محوری دارد.

اینکه چقدر از روش‌های نوین تدریس در آموزش‌وپرورش ایران استفاده‌شده و یا منابع و ابزارهای لازم برای به‌روزرسانی این روش‌ها و ارتقای مهارت‌های تدریس در معلمان تأمین می‌شود موضوعی است که به نظر می‌رسد نیازمند بررسی عمیق در ابعاد مختلف است.

یادگیری مفهومی از سند تحول بنیادین تا تأکیدات وزیر
با نگاهی به طرح تحول بنیادین آموزش‌وپرورش می‌توان به اهمیت حرکت معلمان به سمت استفاده از روش‌های نوین یادگیری و به‌کارگیری روش‌های تدریس مناسب پی برد.

در سند تحول بنیادین که از آن به‌عنوان سند متعالی سیستم تعلیم و تربیت ایران اسلامی یاد می‌شود «نقش معلم به‌عنوان هدایت‌کننده و اسوه ای امين و بصير در فرآیند تعلیم و تربيت و مؤثرترین عنصر در تحقق مأموریت‌های نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي» مورد تأکید قرارگرفته است.

همچنین این سند خالقيت و نوآوري،بهره‌مندی هوشمندانه از فناوری‌های نوين در نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومی و بهره‌مندی فزون‌تر از روش‌های فعال، خالق و تعالی‌بخش را مورد تأکید قرار داده است.

چهار سال از اجرای این سند می‌گذرد و حالا باید پرسید که چقدر از روش‌های تدریس سنتی ازجمله سخنرانی به سمت روش‌های تدریس حل مسئله، مفهومی و اکتشافی حرکت کرده‌ایم.

اهمیت توجه به تغییر الگوهای تدریس به‌گونه‌ای است که خود وزیر آموزش‌وپرورش نیز در اظهاراتی که در این زمینه داشته بارها تأکید کرده است: « بنده نیز معتقدم تغییر در ساختار نظام آموزشی مشکل‌گشا نیست و روش‌های تدریس، محتوا و برنامه آموزشی باید تغییر یابد.»

علی‌اصغر فانی با تأکید بر اصلاح روش تدریس، جایگزینی خلاقیت محوری بر حافظه محوری را ازجمله خواسته‌های مهم مقام معظم رهبری عنوان کرده و معتقد است:« درک مفاهیم درسی و تحقیق و بررسی مطالب توسط دانش‌آموز امری حائز اهمیت است ، چراکه فهم مفاهیم ماندگارتر از حفظ مطالب است.»

فانی یادآور می‌شود: هم‌اکنون در تدریس درس ریاضی از روش استقرایی استفاده می‌شود و معلم دانش‌آموز را تشویق می‌کند تا اقدام به کشف راه‌حل کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا هم‌اکنون مدرسه برای دانش‌آموزش همانند زندان است و دانش‌آموزش هیچ لذتی از حضور در مدرسه نمی‌برد، می‌گوید: برای اینکه دانش‌آموز مدرسه را دوست داشته باشد باید اقدامات بسیاری انجام شود برای مثال معلم باید از روش فعال تدریس استفاده کرده و متکلم وحده نباشد، در حقیقت معلم باید تلاش کند تا دانش‌آموز با راهنمایی او به یک قاعده برسد. روش تدریس فعال را در آموزش‌وپرورش شروع کرده‌ایم اما وزارتخانه‌ای که حدود یک‌میلیون کارمند دارد برای ایجاد تغییر در رفتار کارکنان خود نیازمند زمان است.

صورت‌مسئله‌ای که نباید پاک شود
باوجوداین اظهارات وزیر آموزش‌وپرورش، دانش آموزان همچنان می‌گویند که در بخش عمده‌ای از کلاس‌های درس همچنان روش سخنرانی به‌عنوان روش تدریس استفاده می‌شود و نوع تمرین‌ها و فعالیت‌های کلاسی در مسیر یادگیری مفهومی قرار ندارد و حالا چطور توقع می‌رود که آن‌ها بتوانند در جلسه امتحان و یا حتی کنکور پاسخ سؤالات مفهومی را به‌درستی بدهند.

به‌هرروی این روزها مفهومی بودن سؤالات امتحانات نهایی که از آن تلقی به خارج از کتاب و سخت بودن امتحانات می‌شود اعتراضات سریالی را در استان‌های مختلف کشور رقم‌زده است.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد باید آسیب‌شناسی جدی در زمینه روش‌های مختلف یادگیری و تدریس در مدارس کشور کلید زده شود.

دانش آموزان سال سوم متوسطه با توجه به حساسیت‌های بالای امتحانات نهایی و تأثیر بالای آن بر سوابق تحصیلی و کنکور معتقدند که نیاز به تبیین بیشتر مسائل درسی در کلاس‌های درس داشته‌اند و باید در طراحی سؤالات به سطح دانش آن‌ها توجه می‌شده است.

آن‌ها در استدلال‌های خود می‌گویند که سؤالات برخی امتحانات ازجمله شیمی به حدی مفهومی بوده که پاسخگویی به آن شاید از عهده دانش آموزان سوم دبیرستانی با توجه به سطح یادگیری و دانش آن‌ها ساخته نبوده است.

هرچند که مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش از اساس استدلال‌های دانش آموزان را نمی‌پذیرند ولی انتظار می‌رود به‌دوراز قضاوت‌های هیجانی علت اعتراضات در ابعاد مختلف بررسی شود.

شاید بتوان بخشی از اعتراضات را به‌پای جو حاکم بر فضای امتحانات و تأثیر شبکه‌های مجازی و پیام‌رسان نوشت و یا حتی به قول وزارت آموزش‌وپرورشی‌ها بخش دیگری را هم به‌پای سوءاستفاده از احساسات دانش آموزان؛ اما حتی اگر درصد کمی از مشکل به وجود آمده ریشه در فرآیندهای سنتی و فاقد بهره‌وری در یادگیری و تدریس دانش آموزان دارد، پذیرفتن این صورت‌مسئله می‌تواند بستری برای حرکت به سمت تجدیدنظر و بازنگری در شیوه‌های تدریس و آسیب‌شناسی در این زمینه داشته باشد.

فراموش نکنیم که سیستم‌های آموزشی موفق در کشورهای مختلف دنیا ازجمله فنلاند بخشی از توفیقات خود را مرهون به‌کارگیری روش‌های به‌روز، جذاب و اکتشافی تدریس می‌دانند، موضوعی که مورد تأیید متولیان سیستم آموزشی ایران نیز بارها قرارگرفته است ولی همچنان مسیر تحقق این مطالبه از حرف تا عمل فاصله زیادی دارد.
 
کلمات کلیدی : سختی سوالات امتحانات نهایی+آموزش و پرورش
 
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۰۹:۵۹:۵۲
دلیل اصلی بی اعتمادی دانش آموزان به سیستم آموزشی است فقط احتمال لو رفتن سوالات می تواند دانش آموز را از نظر فکری و روحی به هم بریزد (3736019) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۲:۵۸:۳۱
دلیلش درس نخوندنه . خب معلومه وقتی یه دهه 60 ای یا 50 سوال واسه یه دهه 70 ای طرح کنه 70 ایه می مونه توو گل . اینا موبایل و تبلت گرفتن دستشون فکر می کنند خیلی باهوشن. (3736316) (alef-11)
 
تبریزی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۷:۴۹:۲۲
الف لطفا این رو کامل منتشر کنید. ورقه ازمون زبان انگلیسی پایه نهم استان اذربایجان شرقی. فقط یکی از متونی که توی ورقه اومده رو براتون ترجمه فارسیش رو می نویسم.

در تکمیل حرف های دیروزم مبنی بر سختی بیش از حد سوالات امتحانات نهایی استانی مایلم حرفم رو به شما ثابت کنم:

ترجمه متن فقط "دو تا"!!! از سوالات: (لغات داخل پارانتز ترجمه پاسخ های داخل جای خالیه که دانش اموز باید خودش بنویسه!)

"پدر من یک آتش نشان است. او آتش (خاموش می کند). او (شجاع) است. هفته پیش پدرم کمک کرد بچه ای از آتش نجات پیدا کند. آن بچه قوزک پایش (پیچ خورد)! پدرم به داخل آتش رفت و بچه را نجات داد. پدرم از (تکنولوژی اطلاعات)! زیاد استفاده می کند. اون چیزی را از اینترنت دانلود می کند. او لپتاپی نداشت. دیروز روز پدر یعنی تولد امام رضا بود. ما این روز را (جشن گرفتیم)!! من و مادرم کمی پول از دستگاه خودپرداز (گرفتیم) و برای پدرم یک لپ تاپ خریدیم!!!!"

"پدر بزرگ و مادربزرگ زهرا در روستایی کوچک زندگی می کنند. انجا مکانی آرام است. او دارد برنامه ریزی می کند تا در تابستان از انها دیدن کند. آنها پیرند و به کمک نیاز دارند. زهرا اغلب آشپزی می کند و خانه انها را تمیز می کند. او گاها نقشه را چک می کند تا جاهای جالبی را نزدیک روستا پیدا کند!!! رودخانه مشهوری نزدیک انجاست. هفته پیش او رفت خرید و برای انها و خویشاوندانش هدایایی خرید!!!!

(در ادامه سوالات مفهموی از این متن طرح شدن!)

مثل این متن ها و جملات سخت تر از این رو در سوالات دیگه می بینید با سوالات کاملا مفهومی و لغات فوق العاده سختی که یا تو کتاب نیست یا به علت کمبود وقت شدید فرصت نشده تدریس کنیم!

حالا خوب دقت کنید: تو پایه هفتم و هشتم از معلم ها می خوان با شاگردها شفاهی کار کنن و خوندن و نوشتن تقریبا فراموش شده و گرامری هم در کتاب وجود نداره (البته من خلاف این رویه رو میرم و بیشتر روی خوندن و نوشتن تاکید دارم چون می دونم که روش مکالمه به درد مدارس ما نمی خوره). به خاطر نصف کردن ساعات زبان و رسوندن اون از 4 ساعت به هفته ای 1.5 ساعت در هفته!!! معلم های زبان مجبورن مطالب کتاب رو به صورت "گلچین" تدریس کنن چون تدریس کتاب زبان که در کمال تعجب دو تا کتاب شده (یک کتاب درسی و یک کتاب کار) اصلا تموم نمی شه! تقریبا وقتی برای امتحان گرفتن و پرسش از دانش اموزان و تمرین کردن با اونها باقی نمی مونه! حالا شاگردی که نه خوندن بلده نه نوشتن نه گرامر می دونه نه چیزی و بیشتر مطالب ناقص و به صورت شفاهی تدریس شده سال های قبلی رو هم فراموش کرده (خیلی از لغات و ترکیبات سوالات بالایی مال سال هشتمه که شاگردا یا فرصت نشده معلمشون تدریس کنه یا امسال فراموش کردن) میاد سال نهم در هر درس سه چهار نوع گرامر مختلف با کلی لغت و جملات و متون پیچیده است که سطح لغات در سطح کتاب پیش دانشگاهی و دوره لیسانسه! خود همین کتاب هم باید به صورت گلچین شده تدریس بشه! حالا از این شاگرد همچین امتحان نهایی می گیرن. اکثر شاگردها در مدارس دولتی نمراتی بین صفر و 1 و 2 و 3 گرفتن اون هم با کلی تقلب!!! اونایی که شانس اوردن و یکی دو تا دانش اموز تو کلاسشون رفته بودن اموزشگاه خودشون شهادت دادن که با تقلب از روی اونها تونستن 4 یا 5 بگیرن!!

قبول کنیم در کنار وقت بسیار کم و حجم و سختی بسیار بالای مطالب کتب جدیدالتالیف این نوع امتحان گرفتن از دانش اموزا به دور از انصافه و معلمین بیشتر مدارس دولتی رو هم زیر سوال می بره. همه که تیزهوش نیستن و همه هم که نمیرن اموزشگاه. درسته که بیشتر شاگردای امروزی زیاد درس نمی خونن ولی اگه سطح سوالات معقول و استاندارد باشه حداقل بیشتر شاگردا می تونن بدون تقلب همون 5 رو بگیرن (و البته با تقلب شاید نمره خیلی بالاتری بگیرن!) (3736747) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۲۲:۱۵:۰۰
دقیقا حق با شماست (3737063) (alef-11)
 
جعفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۴ ۱۱:۳۳:۲۵
با سلام
دانش آموزي كه 90 درصد وقت رو دربيرون از كلاس در فضاي مجازي ميگرده و حتي در داخل كلاس مثل فيلمهاي جاسوسي سررسيد رو برش ميده تا موبايلش رو داخل اون بزاره و در كلاس نيز آنلاين باشه ، فكر ميكنيد مفهوم ياد ميگيره؟ (3739133) (alef-11)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۵ ۱۸:۳۳:۴۶
ببخشید ولی چرت نگو من دارم امتحان نهایی میدم نه تو پس الکی نگودرس نخوندنه من پدر خودمو در اوردم تو فیزیک ار بس خوندم ولی یک سوالشم شاید توکتاب نبود چرا باید بخاطر اینکه کنکوریا میخان تغییر معدل بدن من ضرر پس خاهشا از جیزی ک اطلاع نداری صحبت نکنی بهتره من میانگین نمره فیزیکم زیر 18 نیومده تا حالا مطمعن نیستم قبول شم (3740848) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۶:۴۰:۱۵
دلیل اصلی این است که عده ای درفلان مدرسه با فلان دبیر درس می خوانند، و عده ای در چیزی شبیه به کانتینر!!
دختر خاله بنده در سال سوم 14 میلیون هزینه ثبت نامش شد، جلسه ای چهارصد هزار تومان دبیر ریاضی و 350 هزار تومان فیزیک خصوصی داشت! سایر دروس هم کلاس کنکور نیمه خصوصی شرکت می کرد! علاوه بر اینها خود مدرسه کلاس های فوق برنامه و کنکور تستی داشت! همه همکلاسی هایش نیز همین روش را داشتند، در نهایت هم دبیرستان 100 درصد قبولی کنکور و 87 درصد قبولی دانشگاه دولتی داشت! با حدود 40 میلیون تومان هزینه و تلاش خودش، مکانیک دولتی تبریز و مهندسی ... آزاد تهران قبول شد (دیگه آدرس دقیق ندادم)، آزاد تهران رو هم انتخاب کرد!
به هر حال مسلما سئوالی که برای ایشان متوسط است برای سایرین سخت است!! موضوع این است که طراح سئوال سوبق کاریش کجاست، با امثال بنده یا دختر خاله بنده، یا مناطق متوسط یا محروم؟!
مسلما منی که در 12 سالگی 6 سال کلاس زبان رفته بودم، تنیس و شنا بلد بودم، موسیقی کار کرده بودم، و ... نباید شرایطم ملاک قرار گیرد برای سایرین! (3736668) (alef-11)
 
عطا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۰:۱۱:۲۹
وقتی از اول دبستان دانش اموز رو به نمره مُفت و کیلویی عادت دادی نمیتونی توقع کنی همون دانش اموز تو سال سوم دبیرستان ،امتحانی استاندارد و بدون تقلب تو کتش بره
دانش اموز مقصر نیست مقصر مسعولین بی کفایت اموزش و پرورشند که از سال ها پیش این بحران ها رو مقدمه چینی کردن (3736039) (alef-3)
 
:/
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۲:۳۹:۴۷
والا ما نه نمره هامون توصیفی بوده نه کیلویی نمره گرفتیم...(بد نیست اول فکر کنین بعد حرف بزنین)
امتحان استاندارد و بدون تقلب هم تو کتمون میره به جون شما ! اما مشکل اصلی اینه که امتحانا سطحش بالاتر از چیزیه که تو مدارس آموزش داده میشه بسیــــــــــــــــــــــــــار مفهومی بود سوالات
در صورتی که بیشتر معلما هنوز به روش حفظی درس میدن...و هنوز روش تدریس به صورت مفهومی نشده (3736285) (alef-11)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۲:۴۲:۴۸
دوست عزیز اصلا حرف شما درست نیست امتحانات پر از تقلب هستش ضمن اینکه من داخل مدرسه نمونه هستم باز هم این سوالات در حد سخت بوده بنابراین جانبداری بی جا نکنید (3736294) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۳:۳۸:۴۵
من 2 فرزند دارم که اولی دانشجوی سال اول و دومی کلاس هشتم است. نزدیکانم هم در آلمان و کانادا زندگی می کنند و دقیقا نحوه آموزش و محتوی آموزش در 2 کشور توسعه یافته را با خودمان مقایسه می کنم. نظام آموزشی کشور ما به کنکور ختم می شود و لذا آموزش و پرورش و خانواده ها همگی بچه ها را برای کنکور تربیت می کنند. سوالات تئوریک بسیار سخت هر سال پیچیره تر از روز قبل به نحویکه دروس دبیرستان 10 سال قبل الان در دوره ابتدایی تدریس می شود!!
این سخت و دشوار نمودن در همه دروس است چرا که معلمین محترم و نویسندگان کتابها کاری به نیاز آموزشی دانش آموز و کاربرد مطالب کتابها ندارند بلکه برای اینکه درس خودشان را با اهمیت جلوه دهند هر سال سعی می کنند بازنگری در کتاب ها انجام دهند و بیشتر درس را بپیچونند.
البته همه مسایل هم در ایجاد اهمیت کاذب برای حفظ حمیت قسمتی نیست! بلاشک مسایل اقتصادی را نمی توان نادیده گرفت. اگر سوالات امتحان نهایی و یا کنکور منطقی و روان طرح گردند آیا خانواده ها و دانش آموزان مجبور می شوند سالانه میلیاردها تومان ناقابل را به مدارس غیر انتفاعی و معلمین خصوصی و موسسات آموزشی کنکور بدهند؟؟؟
صد البته چیزی که در این وانفسا ارزش ندارد دو.ران کودکی و نوجوانی فرزندان ما است که بهترین دوران زندگی شان را با دروس بی فایده تئوریک از بین می بریم و در انتها نه آنها را برای زندگی اجتماعی پرورانده ایم و نه برای کاربرد آنهمه مطالب تئوریک در زندگی و در کار آینده شان چیزی بدست آورده اند. در مقابل در کشور آلمان یا کانادا دروس بسیار ساده تر و روانتر و در عوض بسیار کاربردی تر آموزش داده می شوند و در ضمن نوجوانان را برای کار و مهارتهای اجتماعی آینده آموزش داده و می پرورانند.
این موضوع فقط به دروس ریاضی و زیست و فیزیک اختصاص ندارد مثلا دانش آموز مقطع تجربی هزار درصد در کنکور رشته های ادبی و انسانی را شرکت نمی کند که اگر می خواهد بکند باید راه درست آن را برود. حالا شما بخاطر رضای خدا (نه بخاطر مطالب عرض شده در بالا) یک نگاهی به دروس ادبیات فارسی کلاس 11 بیاندازید اگر شاخی بزرگتر از شاخ گوزن درنیاوردید جای تعجب دارد. به کجا می رویم ؟؟؟؟؟!!!! (3736370) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۳:۴۲:۵۰
در بی فایده بودن دستگاه عریض و طویل آموزش و پرورش و نابود کردن عمر کودکان و نوجوانان همین بس که شما ببینید چند نفر از دانش آموزان بعد از دیپلم می توانند 4 تا جمله انگلیسی یا عربی حرف بزنند. در باقی دروس هم همینطور است ولی چون مکالمه انگلیسی یا عربی بسادگی عدم توانایی فرد را در بکار بردن معلومات تئوریک نشون می ده مثال زدم. صد در صد در بقیه دروس هم همین قدر بی فایده تدریس می کنند! (3736379) (alef-11)
 
الهام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۵:۵۹:۱۲
یجوری میگین باید دانش اموز ممتاز از بقیه جداشه که انگار بعد دیپلم میفرستینش اورانیوم غنی کنه.بیچاره پول داشته باشه جایی کار پیداکنه میکنه نداشته باشه همون پولدار پارتی کلفت با معدل10میش بزرگتر مملکت مث اقایون بااین سوادش تصمیم میگیره (3736621) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۴:۰۹:۵۴
مسعولین!!؟؟ (3736432) (alef-11)
 
الهام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۵:۵۳:۱۲
کی گفته تقلب نیس؟از صحبت کردنش تا ردوبدل کردن جوابا باماشین حسابا.کی گفته استاندارده وقتی متن سوالو درس نمینویسن؟چرااستاندارده وقتی ی سوال میدن که میش ازش چنتا برداشت کرد؟ (3736611) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۰:۱۷:۴۷
1-دیگر در مسأله یادگیری، ذهن یادگیرنده نقش باربر نداشته بلکه کاربر شده است. محفوظات حجیم ذهن پرکن جای خود را به چارچوب های مهندسی شده داده، به گونه ای که بتواند مفاهیم را پردازش کند.
2- شیوه های آموزشی معلم محور(سخن ران محور) و کتاب محور را باید به سمت و سوی فرایند های اکتشافی هم سوق داد.
3- آموزش و پروش به جای آموزش محفوظات حجیم ، آماده سازی برای آزمون های مختلف(به دلیل روی کرد آزمون محوری)باید روی ریل پرورش و اجتماعی شدن دانش آموزان حرکت کند، تا بتواند در کنار پرورش، اهداف آموزشی خلاق را توسعه دهد. دغدغه هر دانش آموز و خانواده اش از ورود به فضای آموزشی برای 11 تا 12سال کسب موفقیت های درسی و درنهایت موفقیت در آزمون های ورود به دانشگاه شده است.
4- چیزی که در آموزش و پرورش، بر روی آن کار نمی شود، شیوه جمع زیستی و فعالیت های گروهی پژوهشی است. دانش آموزان برای 12 سال یاد می گیرند که تنها درس بخوانند(با حفظ کردن محتوای کتاب ها و بخش های امتحانی) و موفقیت در امتحانات را تنها کار و فعالیت جدی خود بدانند. (3736049) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۰:۲۰:۵۷
من این دوران پشت سر گذاشتم. این نشان دهنده ضعیف شدن پایه علمی هر چه بیشتر دانش آموزان هست.
چند واقعیت هست

1- عدم دلسوزی معلمان و کم کاری در وظایف خودشان در بحث تدریس و یاد دادن و کار با دانش آموز و صرفا ساعت موظفی را پر کنند و بروند.

2-بیکار بودن و تن دادن به کارهای معمولی در قشر فارغ التحصیل دانشگاهی باعث شده ، دانش اموزان ، انگیزه فعالیت و درس خواندن نداشته باشند. وقتی میبینند کسی که لیسانس و فوق لیسانس ، در خانه بیکار هست یا در آژانس هست.

3-محتوای ضعیف و صرفا تئوری وار دروسچه در دانشگاه چه در مدارس. بنده تازه در دانشگاه فهمیدم مطالب مثلا ریاضی و فیزیک دوران دبیرستان در همه دروس دانشگاهی کاربر داره. اما اینقدر بد تدریس میشه . تئوری خالص تدریس میشه که فقط دانش اموز میخواد پاس کنه و بره! چون کاربرد علمی گفته نمیشه . درس ها خشک و بی روح گفته میشه

4-افزایش وسایل تفریحی . مثل موبایل و ...


5- در آمد بالای قشر فعال در بازار نسبت به درس خوانده های دانشگاهی (3736054) (alef-11)
 
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۰:۳۱:۵۷
چرا انقدر لقمه را دور سر میپیچید ؟؟؟؟؟؟؟

کاملا مشخص است مشکل چیست :

مشکل اینجاست که متاسفانه به علت پایین بودن حقوق معلمان، برخی از فرهنگیان برای اینکه چرخ زندگیشان بچرخد، مجبور هستند که شاگرد خصوصی بگیرند و به همین دلیل تمام نکات مربوط به دروس را در کلاس ارائه نمیکنند و میگذارند برای شاگردانی که به صورت خصوصی به آنها درس میدهند که از ساعتی 70 تا 80 هزارتومن برای تدریس به شاگرد خصوصی پول دریافت میکنند.

مشکل اصلی این دانش آموزان این است که معلمان درس را کامل به آنها نمیدهند، والسلام. (3736073) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۰:۳۲:۱۳
با سلام
این دانش آموزانی که ما در دانشگاه تحویل می گیریم جمع و منها هم بلد نیستند به نظر من تا کسی درس نخوانده باشد نمی تواند نظری در مورد سختی یا سادگی سوالات بدهد اینها اکثرا اصلا تشخیص نمی دهند که این سوال سخت است یا آسان.
فکری اساسی برای آموزش و پرورش و آموزش عالی باید کرد سونامی بیسوادی شروع شده و تا کار از این بدتر نشده کاری باید کرد. آینده کشور در خطر است. (3736074) (alef-11)
 
hamid
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۰:۳۴:۳۷
سوالا که اصلن مفهومی نیست. ما که داریم جواب های الکی و غلط سوالای سال های قبل رو حفظ میکنیم (3736080) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۰:۳۶:۳۸
به سهمیه های کنکور اعتتراض دارم
به انهایی که نه بخاطر دانش و تلاششان بلکه بخاطر مشائل پیرامونیشان در دانشگاه های برتر و رشته های برتر به راحتی جذب میشوند (3736087) (alef-3)
 
مشکین نقاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۰:۳۹:۰۷
متاسفانه هرچه جلوتر می رویم نسل ها پر توقع تر و کم کار تر می شوند. (3736096) (alef-3)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۲:۴۰:۳۸
بله متاسفانه...هر نسل جلوتر میرویم نسل های قبل بیشتر منم منم میکنند و عیب میزارن رو نسل های بعد (3736286) (alef-11)
 
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۴:۰۶:۱۴
بابا کم توقع. بگو ببینم خودت چیکاره ای ؟ (3736424) (alef-11)
 
سپید سیرت
Estonia
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۶:۵۳:۰۶
اصلا چرا باید کسی به خودش اجازه بده از شما توقع داشته باشه؟؟!!!
همه باید عین برده کار کنن تا اقلیتی مثل شما بشینی و برای دیگران افاضات کنی! (3736684) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۰:۴۰:۰۵
نتیجه گیری آخر و مقایسه با فنلاند مقایسه بهشت با جهنم است// (3736098) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۰:۴۳:۳۶
جالبه که در حل چنین مساله ای در مانده ایم بعد خیلیها به خود دانش انوزان حمله می کنند و...اگر این مساله را نمیتوانیم حل کنیم پس فردا چطور در مشکلات افتصادی میتونیم موفق باشبم؟انکار و پاک کردن صورت مساله راه حل محسوب میشه؟ (3736103) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۰:۵۴:۰۷
علت بنیادین گله مندی چیست؟
---
متاسفانه اکثریت دانش آموزان و دانشجویانی که نسبت به سختی سئوالهای امتحانی و کمبود وقت برای دادن پاسخ اعتراض می نمایند به حفظ پاسخهای موردی عادت کرده و با روش علمی پرورش ذهن خود به درک تحلیلی تئوریهای علمی موضوع درس و دادن پاسخ با استفاده ی هم زمان از چند تئوری ذی ربط آشنا نشده و این روش را در امتحانهای خود به کار نمی گیرند.
علت بروز کاستی فوق بیشتر در نحوه ی آموزش و پرورش و تدریس و آماده سازی ناقص مشتغلان به کار تعلیم و تدریس و نادیده گرفتن ضرورت تاکید بر روش مذکور به این مشتغلان نهفته است که در رو به رو شدن دانش آموز و دانشجو با سختی در دادن پاسخ و تصور کمبود وقت برای پاسخ در امتحانها و مشکلات هم سان منعکس می گردد. (3736126) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۱:۰۰:۰۰
حق با دانش آموزان است. برای بیشتر از 99 دزصد دانش آموزان ما آزمایشگاهی وجود ندارد که دانش آموز بتواند مثلا با دست و چشم خود تجربه و مشاهده کند که در دروس فیزیک و شیمی و زیست شناسی مطالب تئوری که یادگرفته واقعا در دنیای بیرون از کاغذ چگونه اند. وقتی آموزش مفهومی نیوده نباید امتحان مفهومی می گرفتند. فرزند من مشکل ترین سوالات المپیاد را حل می کند ولی تا به حال تو این 11 سال یک بار به آزمایشگاه نرفته تست. (3736143) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۶:۵۰:۱۹
مگه ما داشتیم ؟!! (3736680) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۳-۱۴ ۰۹:۵۸:۴۳
شما تو شرایط دیگه ای تحصیل کردین. نباید امروز رو با حتی با دیروز مقایسه کنید. (3739046) (alef-11)
 
China
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۱:۱۲:۴۶
به یاد دارم سال 66 وقتی دیپلم میگرفتم در یک شهرستان کوچک زندگی میکردیم. سوالات امتحانی نهائی سال چهارم بسیار بسیار سخت بود و ابدا با مطالبی که در کتاب خوانده بودیم و یا حداقل مسائلی که در کتاب طرح می شد و یا سبک طرح ان متفاوت بود. بعد ها وقتی با رتبه زیر صد از منطقه دو به دانشگاه راه یافتم فهمیدم که این نمونه سوالات بارها توسط اساتید دبیرستانی فعال در کلاس های کنکو و یا تقویتی دبیرستان که توسط همین طراحان محترم هدایت میگردد برای سایرین بخصوص در شهر های بزرگ تکرار شده و انها روش حل و یا روش یافتن راه حل را اموخته اند. متاسفانه علیرغم تمامی تکذیبیه های مطرح شده سطح سوالات با سطح تدریس معلمین و دبیران محترم ابدا همخوانی ندارد اشکال اگر در سیستم آموزش است چند دهه دیگر لازم است تا انرا اصلاح کنند اشکال اگر در طراحان است چرا بایستی بدون ارزیابی به کار گزفته شوند.و اگر مشکلی وجود ندارد چرا سالها از زمانی که من دیپلم گرفته ام تا امروزی که فرزندم دبیرستان را تمام میکند این ظن و این اعتراض وجود دارد. (3736169) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۱:۳۱:۴۴
آقایانی که میگویند کنکور حذف شود این تازه شروع آشفتگی بعد از حذف کنکور است (3736203) (alef-11)
 
ماز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۱:۳۳:۲۴
قبلا کلاس پنجم و سوم راهنمایی امتحانات نهایی جدی برگزار میشد و دانش اموزانی که مشکل فکری و مغزی و درسی داشتند دیگه به دبیرسان وارد نمیشدند .اموزش و پروش اروپایی رفتار کرد ولی در اصل برای صرفه جویی پولی، این امتحانات را حڎف کرد نتیجه اش این شد که دانش اموز دبیرستان سواد لازم را نداردو میان سختی سوالات را بهانه میکنن ....اقا، یکی نام اون وزیری که امتحانات نهایی پنجم و سوم راهنمایی رو برداشت ،اعلام کنه لطفا ... (3736204) (alef-11)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۴:۴۷:۴۷
دوست عزيز
فقط جهت اطلاع ميگم
همچنان پايه هاي ششم و نهم امتحان نهايي دارن تنها فرق اين است كه حوزه تصحيح و حوزه امتحان دادن محل تحصيل دانش آموز است (3736499) (alef-11)
 
ماز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۵:۰۹:۲۲
همون معلمشون امتحان را برگزار میکنه وخود معلم هم تصحیح میکنه .....هیچی این امتحان جدی نیست متاسفانه (3736530) (alef-11)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۴:۵۱:۰۰
بنده به بقيه درس ها كاري ندارم
ولي درس ديني چون مادرم دبير ديني است و چون ايشان تاييد كرده ميگم
سوالات درس ديني سخت و خارج از عرف بود و از جاهايي سوال داده بودند كه به شكل معمول هيچكس نميدهد و زمان مطالعه هم واقعا كم بود حالا هر كس ميتواند از نظر خود قضاوت كند. (3736505) (alef-11)
 
استاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۱:۵۳:۱۸
به نظر بنده دانشجویان (و به نوعی دانش آموزان) ضعیف و متاسفانه درس نخون شده اند. انها می خواهند با کمترین تلاش بیشترین نمره را بگیرند تا برای کارهای غیر درسی و برخی اوقات وقت تلف کردن وقت صرفه جویی نمایند...
خیلی از انها حتی از کم کاری خوش و سایر علت ها خبر دار نیست و با سواتفاده از شبکه های اجتماعی یک بستر برای اعتراض گروهی فراهم می کنند.

قطعا باید مسولین و والدین تسلیم نشوند. (3736225) (alef-11)
 
د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۲:۰۵:۲۶
در همه کشورها امتحانات در طول سال و به تدریج و به طور بدون اطلاع قبلی برگزار می شود و اصل بر درک مفهوم است . (3736240) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۲:۲۱:۵۴
وقتی مدرک کیلویی می دادند اعتراضی نبود برای همین است تحصیلکرده امروزی را اگر مدارکش ارزش گزاری بشود و مقایسه با 40 سال قبل واقعا بی ارزشه (3736263) (alef-11)
 
م...ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۲:۳۷:۵۲
نکته مهمی که اغلب کسی بهش توجه نمیکند، رابطه سربازی وظیفه پسران جوان با دانشگاه رفتن است.
خیلی از این افراد دانشگاه گریزگاه از سربازی رفتن است. اگر تسهیلات معافیت در زمان صلح و روشهایی دیگری باشد از شدت تقاض برای دانشگاه کاسته میشود. (3736282) (alef-11)
 
masoud ahmadsomali
United States
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۲:۴۰:۵۶
سلام-زمان ما سال 4دبیرستان قدیم امتحانی می گرفتند کخ بیا و ببین .وقتی بجه ها رو به نمره کیلویی و مدارس غیرانتفاعی عادت دادیم باید این مشکلات رو هم ببینیم. (3736288) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۲:۴۵:۵۲
تاثیر نمرات در نتایج کنکور سبب چنین و ا کنش های شده است از این به بعد شاهد نفوذ افرادی در جوزه های امتحانی تصحیح اوراق خواهیم بود که به هر نحو ممکن می خواهند نمره نهایی دانش آموزان خود را بالا ببرند و و دانش آموزانی که نمی توانند این نفوذ را انجام دهند دست به اعتراض هایی از این نوع خواهند زد . (3736297) (alef-11)
 
کامبیز
Germany
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۲:۴۸:۲۱
من حتی با تقلب هم نتونستم کامل بنویسم. متاسفانه تعداد سوالا هم خیلی زیاد بود و کسی که باهاش هماهنگ کرده بودم بهم برسونه نتونست اون طور که باید و شاید سوالا رو جواب بده. (3736302) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۲۳:۵۶:۰۸
وقت امتحانا که عالی بود برای تقلب من تقلب کردم بالای ۱۹ میشم. (3737213) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۲:۵۹:۲۵
بیخود نیست که یکی از افسرده ترین کشورهای جهان نام گرفتیم، در همین مورد امتحانات من خودم میبینم چقدر بچه های خواهرم استرس امتحان نهایی رو دارند، بهشون میگم مگه درساتونو نخوندید؟ میگن خیلی از این سئوالاتو اصلا در مدرسه مباحثس برامون تدریس نشده ! این نشان میدهد که ظاهرا استاندارد صحیحی در تدریس دروس در سطح کشور وجود نداره اما امتحانات برای همه یکسان است.
نباید این مقدار فشار به بچه ها وارد کرد که کلا نا امید از آینده شوند (3736318) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۳:۰۱:۵۹
با سلام اين فعلا اعتراض دانش اموزان شهر هاي بزرگاست كه به همه چيز دسترسي دارندخدابه دادبچه هاي نقاط دور افتاده مثل كهنوت وبشاگرد نوسودو سردشت ابدانان چناران برسدكه بايد مورد مقايسه قرار بگيرند (3736324) (alef-11)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۳:۱۳:۱۲
ما همون کنکور قبلی رو میخوایم (3736336) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۳:۱۷:۱۷
چندي قبل در جريان امتحانات تيزهوشان و مدرسه البرز (مقطع هفتم) كه پسرم در انها شركت نموده است با سوالات اين امتحانات اشنا شدم. واقعيت اين بود كه برخي از اين سوالات را حتي بنده با 20 سال تحصيل قادر به پاسخگويي نبودم! بلافاصله به اين نتيجه رسيدم كه برگزاري اين امتحانات با اين پيچيدگي نه تنها براي سنجش توانايي دانش اموزان نيست بلكه فقط براي پر كردن جيب عده اي است كه با نشر كتب مختلف و برگزاري آزمون و يا كلاسهايي در اين ارتباط مشغول خالي كردن جيب مردم هستند. متاسفانه برخي از معلمين هم از فرصت سوئ استفاده كرده و با عدم تدريس صحيح دروس، علي الخصوص رياضي دانش اموزان را به سمت اين اموزشگاهها يا كلاسهاي خصوصي سوق ميدهند.
تا وقتي نگاه مالي و مادي در اموزش و پرورش و دانشگاه هاي ما حاكم ياشد نه تنها وضعيت بهتر نخواهد شد بلكه تا چند وقت ديگر بايد نيروهاي متخصص هم وارد كنيم. (3736341) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۶:۳۳:۱۵
صددرصد موافقم.بدبازاری شده که دودش به چشم همه خواهد رفت (3736663) (alef-11)
 
یکی از همه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۳:۴۴:۵۵
اصل مطلب این نبود که سایت شما گفته است، اصل مطلب این است که آموزش و پرورش، بر خلاف بخشنامه خود قبل از شروع امتحانات، در درس هندسه از قسمتهایی سوال آورده است که گفته بود سوال نمی آورد. در درس شیمی هم دقیقا و عینا از کتابهای گاج (گروه آموزشی جوکار) سوال آورده است که شبهه همکاری تنگاتنگ این دو را بوجود آورده است. (3736385) (alef-11)
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۴:۰۰:۳۷
باید فکری به حال سیستم آموزشی نمود.باوجود مراکزآموزشی تحت عناوین مختلف هیچ گونه رشدی به لحاظ علمی دربین دانش آموختگان میهنمان دیده نمی شود.قریب به اتفاق دانش آموختگان ازبارعلمی بسیارپایینی برخوردارنداین را نه با تحقیقات بسیار پیچیده که با کمی تخقیق درمورد اطرافیان می توان دید.به نظر بنده همزمان با کم شدن انگیزه دربین دانش آموزان .معلمین واستادان عزیر نیز (برخی)گویا فراموش نموده اند که آینده این سرزمین دردستان همین فرزندان است. (3736413) (alef-11)
 
پیرمرد و دریا
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۴:۰۲:۵۰
سال 1365 همین اتفاق افتاد اما اعتراض به جایی نرسید. (3736417) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۴:۴۹:۳۸
دانش آموزان نمی دانند که نمره ۲۰ یا ۱۷ فقط برای همین چند روز است که فامیل ازشون می پرسند معدلت چند شده
بعد که وارد بازار کار شدند هیچ فرقی بینشون نخواهد بود (3736501) (alef-3)
 
برزو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۵:۳۴:۲۷
بعضی ها میگن نسل جدید درس نمیخونه!
شاید کل افراد بیشتر درگیر تلگرام و اینستاگرام و شبکه های اجتماعی اند اما همین پیشرفت تکنولوژی باعث شده کسی هم که درس میخونه واینهمه از کتابهای کمک آموزشی مختلف و اساتید مختلف استفاده میکنه فیلم های اموزشی میبینه انواع و اقسام کتابها رو مطالعه میکنه فوق العاده باسوادتر از درسخوان های نسل قدیم باشه.
مجموعا رتبه خوب اوردن تو کنکور هم سختتر از قبل شده الان همه میخوان برن پزشکی بخونن. (3736574) (alef-11)
 
علی
Netherlands
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۸:۰۳:۳۱
یه واقعیت بیشتر وجود نداره و اونم اینه که همون طور که آموزش و پرورش و سازمان سنجش با سخت کردن بیش از حد کنکور برای خودشون کلی درآمد ایجاد کردن حالا میخوان همین بلا رو سر امتحانات نهایی بیارن و از این راه برای خودشون دکان وا کنن و از کنار کلاس ها و آموزشگاه های کو چک وبزرگ پورسانت بگیرن...شما از هر معلم خبره ای بپرسید میگه امتحانات نهایی امسال به مراتب سخت تر بوده...وگرنه همه با هم اعتراض نمی کردن.....باید تو آموزش و پرورش باشین تا بدونین در سطح روسا و سطوح بالا چه کارهایی انجام میشه....افسوس! (3736768) (alef-11)
 
علوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۲۳:۰۵:۰۴
مشکل یک چیز است ضعف فانی ضعف فانی ناکارآمدی تیم ضعیف وناهماهنگ
وبی برنامگی آموزش و پرورش (3737132) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۰۰:۱۰:۴۷
امتحانات نهایی اگر قراره هماهنگ باشه و در کنکور تاثیر داشته باشه، حتما باید طبق سهمیه منطقه باشه، یعنی هر منطقه امتحان نهایی متعلق به خودش رو داشته باشه. مسلما منطقه یک، نوع امکاناتش با منطقه سه و محروم متفاوته، آموزش در اونجا، کیفیتش بالاتره،پس معدل هم بهتر میشه. بنابر این همه رو با یه خط کش نباید اندازه گرفت. (3737233) (alef-11)
 
reza
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۳:۳۶:۲۸
اقای عمادی تو اخبار گفتن که :( بچه ها به جای کتاب درسی جزوه های معلم هاشونو میخوندن )
آخه خداییش کتاب درسی چی داره که بخونیم؟ همه ی معلم ها قبول دارن که اکثر مطالب کتاب درسی گنگ و نامفهوم نوشته شدن مخصوصا تو درسای ریاضی و فیزیک و ادبیات و عربی و انگلیسی و حتی بخش هایی از زیست شناسی و شیمی و اگه ما جزوه های معلم هامونو نخونیم کلا هیچی از کتاب درسی نمیتونیم بفهمیم ،، کتاب درسی حتی در حد آموزش ساده ی امتحانات نهایی هم جواب نمیده ! از مسئولین محترم خواهش میکنم رسیدگی کنن آخه موضوع خیلی مهمیه !! خواهش میکنم تو رو خدا نظرمو تایید کنین! (3738015) (alef-11)
 
دانش آموز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۲۰:۵۲:۳۲
سلام. متأسفانه يکى از مشكلات بزرگ خود ما دانش آموزا و معلما هستيم.مثل کبک سرمونو کرديم تو برف و واقعيتا رو نميبينيم.معلم امتحان آسون ميگيره,بعد يارو نمرش خوب ميشه, همه بهش ميگن خرخون!معلم به به و چه چه ميکنه.يارو هم جو برش ميداره.حتما خبريه ديگه!من نابغم!بعد امتحان يه ذره سخت رو نميشه جواب داد.همه فقط حفظ ميکنن کسى علم رو دوست نداره کسى به فکر کمک به جامعه نيست!مثلا من ترم اول به معلم ز يستمون گفتم ببخشيد من خيلى اشتباه دارم نمرم اين نميشه. بهش برخورده بود! از معلما خودم خواهش کردم کسى.بهم ارفاق نکنه بعد معلم زيستمون رفته بهشون گفته :اين بى ادبه کسى حق نداره بهش ارفاق کنه!تدريس بد معلم،ارفاق و تن پرورى. ما بدترين خيانته, (3738675) (alef-13)
 
دبیر زیست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۴ ۱۰:۴۹:۱۶
برنامه درسی جدید دبیرستان = کم شدن ساعت های دروس تخصصی بدون اینکه محتوا رو کم کنند =افزایش کلاسهای خصوصی (3739089) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۴ ۲۱:۵۹:۲۹
مردودی در ابتدایی احیا شود تا توقع خانواده ها و دانش آموزان بالا نرود .
بنده 23 سال است تدریس می نمایم ، هیچ دانش آموز خصوصی قبول نکردم و هیچ قرار داد خاص با مدیران نبستم .
با اطمینان می گوییم 75 درصد دانش آموزان در زبان فارسی مشکل دارند و مفاهیم تدریسی معلمان در کلاس درس را درک نمی کنند .
چگونه مفاهیم ریاضی ، فیزیک و... را درک کنند . این بنده های خدا سوالات را نفهمیدن اگر 10 سال قبل مردود می شدن می توانستن برای فهمیدن برنامه ریزی نمایند اکنون خیلی دیر است . (3739854) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۶ ۱۲:۵۸:۴۰
خیلی زشت است که ما عادت کرده ایم دانش آموزان فعلی را درس نخوان و بیسواد
و خودمان را که در گذشته دور درس خوانده ایم سخت کوش و با سواد بنامیمم
در حالی که در سالیان دور هم ما هم با چنین مشکلاتی سر و کار داشته ایم
و چند سال هم سئوالات خارج از کتاب و مفهومی داده شده بود که اعتراضاتی را
هم بوجود آورده بود . (3741867) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۶ ۱۳:۰۶:۰۳
امسال این نویسندگان کتاب دوم ابتدایی یک جمع و تفریق ساده را آنچنان پیچانده اند

که ما بعد از 45 سال حساب و کتاب کردن و دانشگاه رفتن برای یاد گرفتن این روش
بایستی مجددا دوره ببینیم وای به حال سالهای بالاتر .
یعنی چند تا آدم با سواد در آموزش و پرورش نیست که جلوی این روشهای بی معنی را بگیرند. (3741878) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.