نظر منتشر شده
۳۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 467986
احمد توکلی در دانشگاه هرمزگان:
هیچ‌کدام از «نامزدها» اقتصاددان نیستند/ هرکس رئیس‌جمهور شد باید همگی از وی حمایت و کمک‌حالش باشیم
بخش سیاسی الف، ۱۲ اریبهشت ۹۵
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۵۶
رئیس سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت با بیان این‌که «نباید گفته شود دغدغه مردم آزادی نیست« گفت: اگر آزادی نباشد، فساد از بین نمی‌رود و افرادی که پشت گروه‌های سیاسی قایم شده‌اند به‌راحتی به کار خود ادامه می‌دهند.

‌به گزارش ایسنا،احمد توکلی در جمع دانشجویان دانشگاه هرمزگان، با یادآوری این‌که «وضعیت اقتصادی کشور موضوعی است که این روزها با توجه به قشر جوان جامعه و بیکاری در سطح کشور نیز در اولویت قرارگرفته است و تمامی نامزدهای انتخاباتی بر روی آن متمرکزشده‌اند.»ابراز عقده کرد: اقتصاد کشور در رکود تورمی به سر می‌برد. به گفته دولت تورم کشور کنترل‌شده است؛ گرچه طی ماه اخیر رو به افزایش بوده‌، اما نرخ بیکاری هم بالا رفته است و به نسبت به سایر کشورها با تورم بالاتری روبه‌رو هستیم یعنی نرخ تولید پایین و تورم بالاست.

وی با بیان این‌که «بررسی نرخ GDP که منفی 6.6 درصد در سال 91 بود و به مثبت 6.6 درصد در سال 95 رسیده است واقعیت دارد»، خاطرنشان کرد: نرخ رشد بخش صنعت به‌غیراز سال 93 در مابقی سال‌های دولت یازدهم منفی بوده یعنی وقتی می‌گوییم نرخ GDP مثبت شده باید به سراغ دلیل آن برویم که نشان می‌دهد 88 درصد آن به دلیل فروش نفت خام و مابقی به دلیل فعالیت بخش‌های تولیدی بوده پس نتیجه می‌گیریم خام فروشی نفت شغل ایجاد نمی‌ند و باوجود نرخ رشد مثبت اما بیکاری به 12.4 رسیده است پس از این نرخ رشد به افزایش اشتغال نرسیده است.در این دولت نفت بیشتر فروخته شد که توانست قدرت پرداخت‌ها، واردات و درآمد ارزی را افزایش دهد. در بسته‌ای که روحانی در تیرماه 93 ارائه کرد و مشکل تورم را در مسائل ارزی و سیاست خارجی دانست همان‌جا انتقاد کردم؛ زیرا فساد، رکود تورمی و نحوه توزیع یارانه‌ها نیز فراموش‌شده بود و دل بستن به کشورهای خارجی اشکال داشت؛ زیرا سهم امکانات و توانمندی‌های داخلی فراموش‌شده بود.

وی هم‌چنین بابیان این‌که «در دولت یازدهم تلاش‌های بسیاری صورت گرفت اما به هدفی که ادعا شد با این رویه نخواهند رسید و چاره آن‌هم برطرف کردن رکود تورمی است»، ادامه داد: در سال 84 زمانی که احمدی‌نژاد در حال بستن بودجه بود برای جلسه‌ای و ارائه مشورت تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله بنده دعوت شدند و اعلام کرد می‌خواهد بودجه عمرانی کشور را دو برابر کند که همان‌جا اعلام کردم این امر سبب رکود تورمی می‌شود. احمدی‌نژاد اعلام کرد که از نظرات شما استفاده کردیم اما ما می‌توانیم و انجام می‌دهیم که بنده اعلام کردم که تمامی افراد حاضر توان تشخیص بیماری دارند اما از لحاظ تجویز متفاوت‌اند که داوودی به بنده گفت وقتی رئیس‌جمهور می‌گوید می‌تواند شما هم قبول کنید که من اعلام کردم اینجا محل استدلال است و نباید کار نادرست را تأیید کرد که البته دولت کار خود را انجام داد و نتیجه آن رفتن بالای تورم در سال 86 شد.

این نماینده دوره‌های پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که «هر تصمیمی که سبب افزایش نرخ انرژی شود رکود تورمی را به بار می‌آورد»، اضافه کرد: سوخت از عوامل اصلی تولید است و وقتی نرخ آن بالا رود به طبع هزینه تولید بالا رفته و قیمت تمام‌شده محصول افزایش می‌یابد و تولیدکننده به دلیل نیاز به سرمایه در گردش بالا از تولید منصرف می‌شود.: به همین دلیل از مخالفین سرسخت این شیوه یارانه دادن بودم؛ زیرا عملاً پول صرفه‌جویی در یارانه‌ها بین تمامی خانواده‌ها تقسیم شد و هیچ هدفمندی صورت نگرفت.

وی با بیان این‌که «وقتی روحانی سکان‌دار دولت شد طرحی نوشته شد و در حضور نیلی آن را ارائه کردیم که ادامه روند دولت قبل اشتباه است و باید از نو شروع شود که منطق طرح مورد موافقت قرار گرفت» در عین حال افزود:  اما در عمل اجرا نشد و دوباره وضع به همان منوال ادامه پیدا کرد که حالا برخی نامزدها و وعده چند برابر کردن یارانه‌ها را می‌دهند که در صورت زدن یارانه طبقات بالا و اضافه کردن به کم‌درآمدها امکان دارد اما اگر قرار است برای تمامی جامعه سه برابر شود این امر امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: همان موقع(در زمان تصویب هدفمندسازی یارانه‌ها) در مجلس با عصبانیت اعلام کردم که با حذف یارانه‌ها به هر خانواده 18 هزار و 800 تومان تعلق می‌گیرد اما شما از بالای 40 هزار تومان یارانه صحبت می‌کنید پس ما تفاوت این مبلغ را دولت از کجا می‌آورد که مشخص شد از پول توانیر، آبفا و شرکت‌های بزرگ زدند و حتی از بانک مرکزی قرض گرفتند تا یارانه پرداخت کنند تا شاهد رکود تورمی فعلی باشیم. فساد دشمن عدالت و تولید است. فساد هزینه‌های سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد، ریسک و نا اطمینانی را بالا می‌برد، نابرابری درآمد را افزایش می‌دهد، اخلاق و همبستگی را به قهقرا سوق می‌دهد و باعث پیوند ثروت و قدرت می‌شود.

توکلی با اشاره به این‌که «زد و بند و فامیل‌بازی و عدم عدالت، افق را برای جوانان تاریک می‌کند»، اظهار کرد: در این حالت حلقه‌های فاسد دولتی و بخش خصوصی شبکه‌ای و سیستمی می‌شوند و در سیستمی که برخی از مسئولین مبارزه با فساد آلوده آن می‌شوند مانند مجلس و سایر دستگاه‌های نظارتی، نمی‌توان به‌خوبی مقابله فساد ایستادگی کرد.

وی تحریم را جدی دانست و به بیان دو اثر آن پرداخت و گفت:تحریم باعث می‌شود قیمت واردات بالاتر رفته و از طرفی دیگر افق را خاکستری می‌کند و سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری ریسک نمی‌کنند اما دولت یازدهم با تحلیل نادرست تمام همت خویش را در سیاست خارجی به کاربست و برجام را کیمیای نجات‌بخش همه‌چیز اعلام کرد و با این راهبرد رکود ناشی از انتظارات را سبب شد.

وی با بیان این‌ اعتقاد که «دولت در اداره اقتصاد کشور زحمات زیادی متحمل شد اما استراتژی غلطش سبب رکود تورمی شد»، تصریح کرد: زحمات کشیده شده نسبت به انتظارات محقق نشد و اگر دولت بگوید سیستم خود را برای دوره بعد تغییر می‌یابد شاید به نتایج بهتری دست یابد.

یکی از اساتید حاضر در این نشست بابیان این‌که شما(توکلی) تلاش‌های دولت را در حوزه نفت سیاه نمایی کرده و کم‌کاری‌های مجلس را به‌پای دولت می‌گذارید، تصریح کرد: چرا عملکرد دولت یازدهم را با عملکرد دولت نهم و دهم مقایسه نمی‌کنید بلکه با سایر کشورهای جهان می‌سنجید و آیا فراموش کرده‌اید در دولت سابق تورم روزانه و حتی ساعتی بالا می‌رفت.

توکلی در پاسخ به این انتقاد با اشاره به اینکه در این نشست نیامده‌ام تا دولتی را نقد یا تشویق کنم بلکه برای بررسی موضوع تورم و اقتصاد کشور حضور یافته‌ام و بنده از سال 86 تا پایان دولت دهم منتقد شدید احمدی‌نژاد بوده‌ام و باوجود درآمد نفتی 637 میلیارد دلاری دولت وی عملکرد ضعیفی داشت و حتی حساب ذخیره ارزی را هم جارو کردند و نسبت به همگی حضار نسبت به احمدی‌نژاد منتقدتر هستم اما دولت یازدهم آمد که این کار را ادامه ندهد و با آن مبارزه کند و به‌درستی قول داد اما همچنان بیماری تورم در کشور جریان دارد.

وی خود را فرد مقبول اصولگرایان و اصلاح‌طلبان منصف دانست و عنوان کرد: این‌که روحانی می‌گوید در دولتش از هیچ‌کس شکایت نکرده است حرف درست و صحیح است اما تحمل دولت یازدهم نیز درمجموع کم بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: دولت عاقلی می‌خواهیم که سنگ‌ها را از چاه بیرون بیاورد و اشکال کنونی کشور ادامه مدل نئوکلاسیک صندوق پول است که از زمان دولت سازندگی تاکنون ادامه داشته؛ گرچه در دولت احمدی‌نژاد باید گفت وی فاقد مدلی اقتصادی بود و هر چیزش به ذهنش می‌آمد اجرا می‌کرد که نتیجه آن مشکلات اقتصادی کشور بود.

رئیس سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت با تاکید بر این‌که در پی اعلام موضع نسبت به کاندیداهای حاضر نیست در عین حال در بخشی از سخنانش با اشاره به این‌که «اگر اصلاح‌طلب بودم در انتخابات ریاست جمهوری به جهانگیری رأی می‌دادم» خاطرنشان کرد: هیچ‌کدام از این نامزدها اقتصاددان نبوده و تنها از لحاظ تجربی در خصوص اقتصاد برنامه ارائه کرده‌اند اما هرکس رئیس‌جمهور شد باید همگی از وی حمایت و کمک‌حالش باشیم.

وی هم‌چنین خواستار برخورد دولت در خصوص پرونده فسادهای اداری شد و اضافه کرد: یکی از دستگاه‌های درخطر فساد، نظام بانکی کشور است که البته با مدیریت صحیح می‌توان آن را اصلاح کرد.
۱۳۹۶/۰۲/۳۰ ۱۲:۵۰
 
۱۳۹۶/۰۲/۳۰ ۰۷:۲۴
 
۱۳۹۶/۰۲/۳۰ ۰۵:۱۶
 
۱۳۹۶/۰۲/۳۰ ۰۴:۳۴
 
۱۳۹۶/۰۲/۳۰ ۰۴:۰۲
 
۱۳۹۶/۰۲/۳۰ ۰۴:۰۱
 
۱۳۹۶/۰۲/۳۰ ۰۳:۵۳
 
۱۳۹۶/۰۲/۲۷ ۱۵:۲۸
 
۱۳۹۶/۰۲/۱۹ ۲۱:۰۱
 
۱۳۹۵/۱۲/۲۶ ۱۲:۳۷
 
 
کلمات کلیدی : احمد توکلی+انتخابات ریاست جمهوری
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۱۷:۵۸:۳۶
احسنت اقایتوکلینقد منصفانه واقعا اینه با دلیل و منطق منی که طرفدار روحانی هستم با اینکه انتقاد کرد ولی به دلم نشست توضیحات کم بود و کلی قانع کننده در مورد احمدی نژادم که همه میدونن (4307038) (alef-13)
 
محمد
Germany
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۲۲:۳۴:۲۸
کی گفته این دولت تورم را حل کرده است؟
تورم یک عدد نیست بلکه یک مفهوم است و آن یعنی کاهش تولید پول بدون پشتوانه. مفهوم تورم کاهش نقدینگی است. کاهش تورم بدون کاهش نقدینگی یک حرکت کاملا پوپولیستی است.

این دولت به علت سود بانکی بدون پشتوانه نقدینگی را به هزار هزار ملیارد تومان رسیده و این یعنی تورم را 300% رسانده است. شاید مردم الان این را حس نکنند ولی دیر یا زود نتایج این رشد تورمی پول را متوجه خواهند شد! (4307502) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۱۷:۵۸:۴۱
شما روحانی را حمایت و کمک کردید؟ (4307039) (alef-13)
 
بچه ی شوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۱۸:۱۲:۰۶
باید همگان کمک کنند جنبش "اصولگرایان و اصلاح طلبان منصف اقتصادی " شکل بگیرد. در غیر این صورت کشور را دو دستی تحویل "پوپولیستهای اقتصادی" داده ایم. نگذاریم ایران ویران شود. پوپولیسم اقتصادی از بمب اتمی هم مخرب تر است. (4307064) (alef-13)
 
پوپول منتظر یارانه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۲۰:۳۳:۵۴
مرز بین منصف اقتصادی و پوپولیستهای اقتصادی کجاست؟!؟!؟؟! (4307333) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۱۸:۲۲:۱۴
روش های اقتصادی الهی به امید تو و هیئتی در ایران تازگی نداشته و ندارد . خدا فقط به مردم و ثروت بی حد و حساب این مرز و بوم رحم کند ، الهی آمین (4307096) (alef-13)
 
Sweden
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۱۸:۲۲:۴۸
نمیدونم بالاخره دیدگاه دکتر توکلی، حرفیه که میزنه یا مطالب جهت داریه که سایت الف منتشر می کنه!!!!!! (4307100) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۱۸:۲۴:۵۷
این آقای توکلیآدم دانا وباانصافی هستندخداامثال ایشان رازیادکند (4307112) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۱۸:۲۶:۴۹
با سلام و احترام
رئیس جمهورهای اکثر کشورها اقتصاددان نیستند و اینکه اقای توکلی روی این مطلب تایید دارند برای بنده عجیبه ضمن اینکه 100 درصد طرح های اشتباهی که اجرا شده پیشنهاد خود اقتصاددانها بوده به عنوان مثال هدفمندی یارانه ها رو دکتر جمشید پژویان اصرار زیادی روش داشتند و سایر طرح ها هم به همین نحو
انتقادی که یکی از اساتید جلسه داشته هم بسیار وارد هست چرا دولت الان به دولت قبل مقایسه نمیشود و با دنیا مورد مقایسه قرار میگیرد؟ اینجا به نظر من انتقاد درستی بیان شده که باید منصفانه نگاه کرد
ضمن اینکه به ریشه مشکلات و مسائل هم که دولت قبل بوده دوستان اصلا اشاره نمیکنند و از ان می گذرند که این هم جای سوال و بحث داره که چرا مشکلات را دوستان بی صاحب میدانند و کلا فرض را بر این گذاشته اند که سال 92 خلق شده اند؟ چرا مسئولان قبلی الان جوابگو نیستند و نقدی از انها صورت نمیگیرد به عنوان مثال وزرای اقتصاد دولت قبل چرا در مورد نتیجه اقداماتشان پاسخی نمیدهند؟ چرا کلا نقد دوره قبل ممکن نیست؟
در مورد فساد در دولت کنونی هم باز همین سوال مطرحه که چرا اون همه اعداد بزرگ دولت قبل از اختلاس و..نادیده انگاشته میشوند ولی دوستان تمرکز و حملاتشان روی دولت کنونی است؟
ممنون خواهم شد منصفانه نقد بنده را منتشر فرمایید (4307121) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۱۸:۲۸:۱۷
اگر حرفهای آقای توکلی را قبول دارید خواهشا با دقت گوش کنید

ایشان گفتند "هر کس رییس جمهور شد"

نگفتند اگر منتخب شما رییس جمهور شد

پس فراموش نکنید (4307128) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۲۰:۴۵:۱۶
سوالی که مطرحه اینه که چرا در همین دوره چهار ساله به دولت کمک نشد و چرا این همه انتقاد از سوی اصولگرایان وارد شده بود با اینکه 8 سال پر از بحث رو پشت سر گذاشته بودیم؟ (4307352) (alef-13)
 
امیر حسین سلطان/تهران
United States
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۱۸:۳۸:۱۲
آقای دکتر توکلی نظرات و تحلیل منصفانه ای ارائه داده اند. (4307146) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۱۸:۴۲:۳۱
صرفنظر از اینکه جناح دکتر توکلی با جناحی که بنده طرفداری میکنم تفاوت دارد، اما ای کاش اصولگرایان برای نامزدی ریاست جمهوری به ایشان مراجعه میکردند. کلا از جمله آدم حسابیای این دوره زمونه هستن و خدا حفظشون کنه (4307154) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۱۸:۴۹:۱۸
اقتصاد دان نيستند دروغ نگن (4307165) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۲۰:۳۰:۰۴
معلومه كه هيچكدام اقتصاد دان نيستند ، و گرنه ، آدم " آدام اسميت " پدر علم اقتصاد هم كه باشه ،نمي تواند ، در اقتصاد ره صد ساله را ، يك شبه طي كند و وتمامي مشكلات از تورم و گراني و بيكاري و از همه مهمتر افزايش اين يارانه ملعون ، اين سم اقتصاد ما ، اين زهر هلال ، را ... بله برادر ! كسي اقتصاد دان باشه ، به نظرم اول يارانه را قطع ... ببخشيد !! معذرت ميخوام ! زبونم بدچرخيد ، يارانه را سر و سامان ميداد !!! و همچنين اين يارانه ، اين شرنگ قتال را از حلقوم اقتصاد نحيف ، اقتصاد رنجور ، عليل ، بيمار را بيرون مي كشيد ... افسوس ! ... صد افسوس كه هيچكدام از نامزدها اقتصاد دان نيستند .. اما وعده اقتصادي هم تا دلت بخواد ... به نظرم خود
مرحوم آدام اسميت هم در قبر ، از شنيدن اين وعده ها دو شاخ رو ي جمجمه اش سبز ... !!! (4307330) (alef-13)
 
برجام اولش لبخند است و هواپیمای نو اخرش فقر است و نوکری امریکا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۲۲:۰۵:۳۸
یارانه و پول نفت حق همه ملت است نه نجومی بگیران از اون ادام اسمیت گفتن شما معلوم است که جزء چه قشری هستی مرفه بی درد یا نا اگاه طرفدار انها (4307467) (alef-13)
 
رضا
Germany
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۱۸:۵۲:۴۴
الان کمکشان کنید که قولی که امکان ندارد به مردم ندهند. (4307171) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۲۰:۱۶:۳۲
کمک کرده
هم اونا رو هم مردمو
http://alef.ir/vdcjhmexxuqemtz.fsfu.html?466394 (4307308) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۲۰:۲۲:۱۰
کافی نیست! سایت ایشان عملاً ستاد کاندیداهایی شده که مدام وعده های سر خرمن اقتصادی می دهند! والله اگه دولت اینها با این وعده ها روی کار بیاید همین آقای توکلی هم مسوول است (4307316) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۲۰:۴۹:۳۵
من این لینک رو خوندم که چند روز پیش فرستاده شده به نظرم در استانه انتخابات این مطالب بیشتر انتقاده تا کمک یعنی بصورت ضمنی داره از روحانی نقد به عمل میاد و با شما موافق نیستم. ما 4 سال رو پشت سر گذاشتیم و جمیع رسانه های اصولگرا روش نقد رو در پیش گرفته بودند اون هم تا حدی به شکل تخریبی و کمکی بنده ندیدم (4307359) (alef-13)
 
United Kingdom
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۱۸:۵۷:۲۳
از آقای توکلی تمنا دارم بدون توجه به مسائل انتخاباتی برنامه اقتصادی همه کاندیداها بخصوص آقای قالیباف را نقد کنند. متاسفانه در شرایط حساس فعلی تا کنون ایشان موضع شفافی نسبت به برنامه های اقتصادی کاندیداها نگرفته اند. (4307180) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۲۰:۱۷:۰۴
شما یکم خبر بخون بعد بگو
حکایت اینه که میگن به تخلفات احمدی نژاد واکنش نشون نداد
این خبرو بخون
http://alef.ir/vdcjhmexxuqemtz.fsfu.html?466394 (4307309) (alef-13)
 
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۲۱:۰۸:۰۲
اینو خونده بودم برادر منظورم نقد برنامه اقتصادی است
بالاخره یارانه دادن خوبه یا بد؟ اقتصاد ایران ظرفیت این وعده ها رو داره یا نه ؟
منظور موضع گیری شفاف است نه اینکه فردا هم بتونه بگه نصیحتش کردم هم بگه من ازش حمایت کردم هم بتونه بگه مخالفت کردم. (4307377) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۱۹:۰۸:۱۳
حمایت از منتخب مردم رو به دوست شفیقتون آقای نادران بگید! (4307190) (alef-13)
 
رزمنده دفاع مقدس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۱۹:۱۸:۲۰
جناب آقای توکلی همواره از شما را به عنوان منتقد منصف میشناسم.اینکه گر چه متعلق به اصولگرايان هستید ولی هیچوقت در نقد،گروهی وحزبی برخورد نکردید .در ارتباط به رای شما به آقای احمدی نژاد هم بنا به گفته خودتان علی الرغم میل باطنی مصلحت نظام را در نظر گرفتید که قابل توجیه بود.همه اینها قابل قبول ولی انتظارمان این است به عنوان یک اقتصاددان اثر مخرب افزایش یارانه به میزان چند برابر ا با تفسیر وجزییات بهتری بیان کنید تا مردمی که دل در گرو یارانه دارند به عوارض افزایش غیر علمی که صرفا جنبه تبلیغاتی و پوپوليستی دارد بهتر پی ببرند . سکوت اقتصاددانان از جمله شما غیر قابل بخشش است.هنوز ضربه های حاصل سیاستی اقتصادی بی مبنای علمی ملت عزیزمان را آزار میدهد.از مردم عادی و افراد ی که به اقتصاد آگاهی ندارند انتظارم درک عوارض افرایش یارانه ها چندان معقول نیست ولی افرادی مثل شما در صورت قصور آیندگان خوب قضاوت نخواهند کرد (4307204) (alef-13)
 
United Kingdom
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۱۹:۲۳:۳۴
قرار نیست رییس جمهور اقتصاد دان باشه چون رییس جمهور در حوزه امنیت، نظامی، سیاسی، اجتماعی، بهداشتی و غیره مسئولیت کلان داره و باید کلیاتی از حوزه های مختلف بدونه و بقیه اش رو مشاوران و معاونان و وزار در حوزه های مختلف انجام بدن. اما اینکه اقای قالیباف بدون اطلاع از بدیهی ترین اصول اقتصادی شعارهای بی پایه میده و حتی به نظر نمیاد که مشاوران درستی داشته باشه جای تاسفه. (4307210) (alef-13)
 
سپهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۱۹:۲۹:۱۱
جناب دكتر توكلى
فورى فوتى ترين اقدام جنابعالى در حال حاضر اينست كه با صدور يك اطلاعيه تخصصى، شعار افزايش يارانه ها توسط نامزدهاى رياست جمهورى را تقبيح و محكوم كنيد (4307217) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۱۹:۳۱:۳۹
ما رييس جمهور اقتصاددان يا فارغ التحصيل مديريت دولتى با گرايش تحول مى خواهيم. مگه ادم قحطى هست كه هر كسى كه دلش خواست بياد رييس جمهور بشه و با اين سن و سال ها؟ (4307220) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۲۰:۲۰:۱۳
وظیفه رئیس جمهور فقط اقتصاد نیست. دولت در حوزه های مختلفی کار میکنه مثل مسائل امنیتی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی، ورزشی، حقوق شهروندی و مسائل دیگه! بنابراین رئیس جمهور باید در همه حوزه ها اطلاع و اشراف کلی داشته باشه و بتونه با استفاده از کارشناسان حوزه های مختلف تصمیمهای مناسبی بگیره که کشور در همه زمینه ها درست عمل کنه. مسائل تخصصی تر به عهده معاونان، وزرا و مدیران سطوح بعدی است. (4307313) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۱۹:۴۱:۱۲
دكتر توكلي مرد اصولگراي مصلح و شجاع و مهمتر از همه منصف و با انصاف با اينكه طرفدار روحاني هستم اما شما را تحسين ميكنم . و مصلحت هركه رييس جمهور شود اينست كه از نظرات و مشاوره هاي دكتر توكلي استفاده نمايد ، خداوند حفظتان كند . (4307234) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۱۹:۵۲:۲۷
واقعا که یعنی ، باند سیاسی و تعصب جناحی مهمتر از اقتصاد است (4307252) (alef-13)
 
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۲۰:۰۰:۱۵
الان من دکترای اقتصاد دارم و خیلی برنامه ها هم دارم که میتونه به مردم کمک کنه
ولی گوش شنوا نیست و به وقتش که هر کی رئیس جمهور شد همه دوستان و اقوام رئیس جمهور اقتصاددان میشن دیگه نیازی به ما نیست (4307269) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۲۰:۲۲:۰۲
البته قرار نیست هرکسی دکترای اقتصاد داشت بتونه تصمیمات درستی در مورد اقتصاد کشور بگیره. مدیریت کلان اقتصادی نیاز به یک درک و بینش و تجربه عمیق داره علاوه بر علم و دانش. تازه دکتراهای تخصصی معمولا گرایشهای مختلف دارند در حالیکه در کشور نیاز به تخصص در همه ابعاد اقتصادیه. (4307315) (alef-13)
 
بچه ی شوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۲۰:۲۴:۵۱
آقای توکلی سلام، نویسنده ی این سطور در 4 سال گذشته همواره حامی دولت روحانی بوده است. دولت روحانی دولت سرکوب نبوده است واین جای شکر دارد. ولی با سخن شما تقریبا موافقم و اگر استاد اجازه دهد این گونه تصحیح می کنم: "تحمل دولت روحانی در بعضی مواقع پایین بوده است". رای من روحانی است ولی مشروط. اگر از دولت او خصوصا درشب انتخابات انتقاد کنم رای خود را تضعیف کرده ام ولی به حکم انصاف و به حکم اسلام چنین می کنم. آقای توکلی، دیروز یکی از اعضای فاز هشتم پروژه ی مسکن مهر پردیس به من تظلم خواهی کرد و مطالبی را گفت که به عنوان یک حامی دولت از خدا طلب مغرفت کردم، او چنین گفت : "... به همراه اعضای پروژه که صدها نفر بودیم که بعضی از آن ها زنان بچه در بغل بودند برای تعیین تکلیف پروژه ای که از سال 90 ثبت نام کرده بودیم و واحد را تحویلمان نداده بودند. از ساعت 8 صبح در جلوی وزارتخانه تجمع کردیم. به ما گفتند که وزیر حضور ندارد. منبع موثقی به ما اطلاع داد که ایشان در دفتر است تا غروب آن جا بودیم. یک باره با پلیس ضد شورش مواجه شدیم. سردار به ما گفت که :" خجالت نمی کشید علیه نظام شورش می کنید؟" . یکی از خانمهای بچه در بغل قضیه را توضیح داد. سردار هم تفحص کرد و متوجه شد آقای اخوندی در دفتر است. پیام فرستاد بیاید توضیح دهد نیامد، از طریق مقامات ارشد کشور آخوندی را حدود 8 شب برای توضیح آورد". واقعیت این است که آخوندی فردی باسواد است و مواضع سیاسی او به من بسیار نزدیک است ولی باید بگویم ما که 4 سال طرفداری دولت را کرده یم، اگر چه نگرانیم کشور به دست پوپولیستهای اقتصادی نیفتد رای ما به روحانی مشروط است. ما وزیر با سواد همسو ولی بد اخلاق را نمی خواهیم. وزیری که 12 ساعت زنان بچه در بغل را پشت دراتاقش نگه دارد نمی خواهیم. وزیری که برسر زنان خبرنگار عربده بکشد نمی خواهیم. مراقب باشیم که از درون خود ما اصلاح طلبان ، " پینوشه های وطنی" ظهور نکنند. اخباری به من رسیده است که افرادی فاقد سلامت اقتصادی، عده ای غیر مردمدار بد اخلاق در حال نزدیک کردن خود به رهبران اصلاحات هستند. آقای آخوندی تا دیر نشده از محضر ملت ایران پوزش بخواهید. از این روشها به درگاه خداوند بخشایشگرتوبه کنید. (4307323) (alef-13)
 
United Kingdom
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۲۰:۳۸:۴۴
جناب توکلی چرا همش از دولت انتقاد میکنید؟شما که واقعیات اقتصادی کشورو میدونید چرا به آقای رییسی و قالیباف بخاطر وعده های غیر عملیشون انتقاد نمیکنید؟


من بارها مودبانه کامنت انتقادی در مورد قالیباف و رییسی گذاشتم.چرا منتشر نکردین؟ (4307336) (alef-13)
 
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۲۰:۴۸:۳۵
یک نکته که باید متذکر شد این است که اگر اقای رئیسی و یا قالیباف برنده شوند انوقت با مجلسی مواجه اند که با طرح های اقتصادی ایشان مخالفت خواهند کرد (4307357) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۲۱:۳۸:۰۳
من به عنوان یک اصلاح طلب ضمن محکوم کردن مضاعف اظهارات ننگین و موهن همشهری ایلامی خود و ضمن معذرت خواهی از ملت شریف ایران می گویم که مردم ایلام مردمی مذهبی بوده سپس از آقای توکلی تشکر می نمایم که از این قضیه سوء استفاده ی جناحی نکرد. اما مسئله ی مغفول در این اظهارات موهن ، رد پای ننگین سوء استفاده ی جناحی و پوپولیستی از عبارت شریفی مثل "مردم محروم" است. کلماتی مثل "گوشت گوسفندی"، "سیب زمینی" ،" نخود" که از نگرانی های "مردم محروم و جنگزده" است متاسفانه به نیت منافع جناح اصلاح طلب سرهم شد. به ساحت مقدس امام هشتم توهین هایی شد. این است خطر پوپولیسم که همه ی ما را تهدید می کند. دین و دنیای ما را تهدید می کند. پوپولیسمی که تا عمق اصلاحات و اصولگرایی رخنه کرده است. پوپولیسم وقتی ریشه بگیرد، هیچ اصلاحگر یا اصلاح طلب منصفی حریف آن نخواهد شد. بعضی از اصولگرایان چرا در سطح وسیع برخلاف توکلی فیلم موهن را در کشور توزیع نمودند؟. سران اصلاحات چرا محکوم نکردند؟. نمی گویم هرکس نام "محرومین"را ببرد پوپولیست است. ولی حرمت کلمات و عبارات شریفی مثل " مردم محروم" و" آزادی" توسط تنداندیشان در خطر است. بیایید هم علیه این پوپولیسم ویرانگر تنیده شده دور دو جناح بزرگ کشور دست در دست افراد منصفی مثل توکلی بگذاریم. کاش امام هشتم امام همه ی خوبی ها برای توبه ی اشتباهاتمان در عرصهی سیاسی یا اقتصادی ما را به زیارتش طلب کند.ای امام همه ی خوبی ها، ای امام عرب وعجم، امام کرد، امام ترک، بلوچ و... ما را طلب کن به پابوسی بیاییم وکشور ما را از شر هر چه بدی دعای خیر بگردان. (4307424) (alef-13)
 
سامان
Romania
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۲۱:۴۶:۵۸
"دولت احمدی‌نژاد باید گفت وی فاقد مدلی اقتصادی بود و هر چیزش به ذهنش می‌آمد اجرا می‌کرد که نتیجه آن مشکلات اقتصادی کشور بود"
فقط یک دقیقه سکوت !!!!
یعنی این نهایت ناکارامدی و ضعف ساختاری سیستم های نظارتی در یک نظام حکومت داری است که یک نفر بدون پشتوانه علمی و دقیق هرچه به ذهنش برسد اجرا کند. نتیجه صدها میلیارد دلار پول بی زبان این ملت که به فنا رفت.
اکنون احمدی نژادیها با چهره ها و رنگ و لعاب جدید دارند با همان تفکر ساده لوحانه بین اقشار فرودست جامعه رای جمع می کنند. آینده کشور در خطر است. (4307436) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۲۱:۵۱:۵۳
با سلام
بنده معمولا سایت الف را مطالعه می کنم
نقد های آقای توکلی تا حدودی منطقیه حداقل از سایر اصولگرایان چند سرو گردن بالاتره حداقل ادم امیدواره کسی که حرف میزنه یکم می فهمه موضوع رو
آقایان اصولگرا از جمله جوان و کیهان و تسنیم و سایر دوستان مطالبی می نویسن که اصلا آدم به عقلشون شک می کنه سواد پیش کش.
اما متاسفانه الان شما بیشتر ستاد انتخابات قالبیاف و شدین و تا حدودی رئیسی. (4307443) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.