توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 424983
وضعیت امداد و نجات«بحرانی» است/تبعات حذف بودجه اضطرار
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۶
حذف ردیف اعتبار اضطرار جمعیت هلال احمر از لایحه بودجه سال ۹۶، این سئوال را در اذهان نیروهای امدادگر تداعی می کند که با دست خالی چگونه می توان سوانح و حوادث را مدیریت کرد.
به گزارش مهر، جمعیت هلال احمر به عنوان تنها نهاد مردمی در کشور تلقی می شود که با استفاده از نیروهای داوطلب، سر صحنه سوانح و حوادث بزرگ حاضر می شود. نیروهای سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، همواره سعی کرده اند با حضور به موقع در ماموریت های امداد و نجات است، به کمک حادثه دیدگان و آسیب دیدگان بشتابند. اما، در این بین نکته ای که نمی بایست نسبت به آن بی اعتنا بود، تجهیز نیروها و امکانات مورد نیاز برای انجام عملیات های امداد و نجات است.

متاسفانه سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، در دو سه سال اخیر به شدت با کمبود اعتبار برای تجهیز پایگاه ها و انبارهای خود مواجه بوده است، بطوریکه این وضعیت باعث شده که در برخی زمان ها به سراغ بودجه ذخیره برود و از آن محل برای تامین نیازهای تجهیزاتی خود استفاده ببرد. اما به گفته مسئولان جمعیت هلال احمر، این بودجه ذخیره نیز پاسخگوی حجم بالای نیازهای مالی امداد و نجات نیست و می بایست، حمایت های مالی از سوی دولت و مجلس، اتخاذ شود.

در روزهای گذشته و به دنبال حذف ردیف بودجه ذخیره اضطرار جمعیت هلال احمر در سال ۹۶، نیروهای امدادی که داوطلبانه به کمک مردم می شتابند، به شدت نگران این مسئله هستند. بطوریکه در بازدیدهای رئیس جمعیت هلال احمر از پایگاه های امدادی در برخی استان ها، به دفعات با گلایه ها و دلخوری های نیروهای امدادی مواجه شده است.

بر اساس اعلام جمعیت هلال احمر، در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار نیروی داوطلب در پایگاه های امداد و نجات سراسر کشور حضور دارند که اگر قرار بود این نیروها جذب دستگاه دولتی شوند، هزینه ای سرسام آور روی دست دولت می گذاشت. اما، حالا این نیروها داوطلبانه به مردم خدمت می کنند، ولی در عین حال نیازمند امکانات و تجهیزات اولیه برای امدادرسانی به حادثه دیدگان هستند.

دکتر سید امیر محسن ضیائی رئیس جمعیت هلال احمر، با تاکید بر پایدار بودن منابع هلال احمر، گفت: بارها گفته ام که منابع جمعیت هلال احمر باید پایدار باشد. نمی‌شود مدام برای تامین منابع در تلاطم باشیم، این نه به نفع مردم است و نه کشور.

وی افزود: با توجه به حادثه خیز بودن کشور، جمعیت هلال احمر باید آماده باشد تا در زمان لازم وارد میدان شود. تفاوت ما با سایر دستگاه‌ها نیز در آن است که تقریبا چیزی را از قبل نمی‌دانیم و بدون اطلاعات وارد صحنه عملیات می‌شویم. به همین دلیل باید با آمادگی چند برابری وارد صحنه شویم. این در حالی است که اکنون وضعیت انبارها و همچنین آمادگی برای رویارویی با حوادث مشخص است. بچه‌های هلال احمر با چنگ و دندان تلاش می‌کنند و با زحمت مضاعف جمعیت هلال احمر را سرپا نگه داشته‌اند.

یکی از نیروهای داوطلب در پایگاه های امداد و نجات استان اصفهان، در بازدید رئیس جمعیت هلال احمر از پایگاه های امدادی، عنوان داشت که اگر قرار بود این ظرفیت از نیروهای داوطلب در امر امدادرسانی در حوادث و سوانح کشوری حضور نداشته باشند، تکلیف چه بود.

وی معتقد است؛ حالا که جمعیت هلال احمر توانسته از ظرفیت ۵۰ هزار نیروی داوطلب بهره ببرد و در امر امداد و نجات از آنها کمک بگیرد، دولت چرا کم لطفی می کند.

یکی از منابع تامین بودجه امداد و نجات، سهم ۴۲ درصدی جمعیت هلال احمر از حق ثبت اسناد رسمی است که طی سال‌ها و حتی از قبل انقلاب به جمعیت هلال احمر پرداخت می شد. در سال ۹۳ قانون ثبت حدنگار (کاداستر) در مجلس تصویب شد و در لایحه بودجه ۹۶ با برداشت اشتباه از این قانون، منابع مربوط به حق ثبت که تا کنون به هلال احمر پرداخت شده را حذف کرده‌اند و برای سازمان ثبت اسناد در نظر گرفته‌اند. در سال ۹۴ و ۹۵ نیز مانند سابق این رقم به هلال احمر پرداخت شد. اما در سال جاری با اشتباه برداشت از قانون این ردیف در لایحه بودجه حذف شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر، در واکنش به حذف این ردیف بودجه، تبعات آن را برای خدمات رسانی هلال احمر نگران کننده دانست و عنوان داشت که دچار مشکل خواهیم شد.

ضیایی با بیان اینکه بودجه جمعیت هلال احمر از دو محل منابع عمومی و اختصاصی تامین می‌شود، گفت: منابع عمومی هلال احمر مربوط به آن چیزی است که در قانون مدیریت بحران می‌آید. از این محل در سال ۹۴ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته بودند که ریالی از آن پرداخت نشد. در سال ۹۵ نیز دولت ۵۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد داد که ۱۰۰ میلیارد آن بنا به دلایلی در مجلس کم شد و نهایتا ۴۰۰ میلیارد تومان برای امسال در نظر گرفته شد که تا این لحظه تنها ۱۰۰ میلیارد آن پرداخت شده است. برای سال ۹۶ نیز ۵۰۰ میلیارد تومان توسط دولت پیشنهاد شده است.

وی ادامه داد: اساسا جنس این بودجه آن است که بر اساس شرایط و حوادث و با مصوبه دولت پرداخت می‌شود؛ این در حالی است که هلال احمر باید همواره آماده و پاسخگو باشد. به همین دلیل هلال احمر این پول را به صورت مستمر نیاز دارد و پرداخت مقطعی آن امکان برنامه‌ریزی و آمادگی را با مشکل مواجه می‌کند.

در حال حاضر جمعیت هلال احمر، ۱۰۰۰ پایگاه در کشور دارد که برای اداره پایگاه‌ها بدون احتساب توسعه و تعمیرات، هر پایگاه ۸۵۰ میلیون تومان اعتبار در سال نیاز دارد.

همواره گفته ایم، حادثه خبر نمی کند و باید آمادگی مقابله با حوادث و سوانح را داشت. حالا این حوادث و سوانح می تواند زمین لرزه ای ۳ ریشتر در نقطه ای دور از مرکز کشور و یا اینکه پایتخت باشد. در هر حال، برای کاستن از حجم خسارات جانی و مالی هر حادثه ای، باید آماده بود و این آمادگی را نمی توان زمان وقوع حادثه فراهم کرد. بلکه، با برنامه ریزی و تامین امکانات و تجهیزات مورد نیاز، می بایست شرایطی را فراهم آورد که کمترین خسران متوجه مردم و کشور شود.

آنچه مسلم است، با ارائه لایحه بودجه ۹۶ در صحن مجلس، نیروهای امداد و نجات که در خط مقدم امدادرسانی قرار دارند، چشم انتظار حمایت نمایندگان ملت هستند تا شاید بتوانند با امید و دلگرمی بیشتری به سراغ مدیریت حوادث و سوانح بروند. در واقع، این نمایندگان مردم در خانه ملت هستند، که می بایست با تصمیمات منطقی، جلوی برخی اشتباهات را بگیرند.
 
کلمات کلیدی : امداد و نجات+بودجه اضطرار
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.