نظر منتشر شده
۴۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 149104
مهریه و دردسرهای آن
رسول حسن زاده
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۴۶
مهریه با شرایطی که در سنّت حسنه ی ازدواج قرار داده شده است، لازم و قابل توجیه منطقی است. امّا امروزه به اشکالی که در جامعه ی ما رایج شده است، کاملا خارج از سنّت و حتّی بدعتی نابخشودنی است؛ به طوری که امروز شاهدیم که قوّه ی قضاییه و مجلس با تمام قوا درگیر موضوع مهریه و طلاق هستند. و عامای عظام هم بارها این شیوه ی مهریه و تبعات اجتماعی آن را نکوهیده اند. در این مورد نکاتی را به عنوان راه حل، عرض می کنم.

۱- این که مهریه به هیچ وجه، قدرت بازدارندگی از طلاق را ندارد، برای همه اثبات شده است.(هر چند می دانیم فلسفه ی مهریه تنها جلوگیری از طلاق یا سوء استفاده ی زوج نیست.) حتّی بالا بودن میزان مهریه، موجب بداخلاقی های فراوانی در خانواده ها و جامعه شده است.

۲- در قانون جدید، تعیین ۱۱۰ سکّه هیچ مشکلی را از مردم و قوّه ی قضاییه حل نخواهد کرد. چون اکثریّت قریب به اتّفاق مردم ایران امروز حتّی توان پرداخت ۵۵ سکّه را هم ندارند.

شما حساب کنید کارمند متوسّطی در ایران، بعد از سی سال کار و تلاش، چقدر دارایی دارد؟ آیا غبر از خانه و ماشین، چیز دیگری دارد؟ شما فکر می کنید، کلّ دارایی چند درصد مردم ایران یا چند درصد زوج هایی که قصد جدا شدن از هم را دارند، ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان می شود؟ پس عدد ۱۱۰ که شاید بیشتر با نگرش تقدّس عدد انتخاب شده است اصلا درست نیست و قوّه ی قضاییه ی ما باید همچنان درگیر زندانیان مهریه باشد.

۳- نکته ی دوم این که تعیین میزان مهریه مطابق سنّت در اختیار زوجین باشد. امّا در مجلس قانونی تصویب شود، که در صورت درخواست زوجه، قوّه ی قضاییه فقط مبلغ مشخّصی را با استفاده از راه های حقوقی یا کیفری از زوج درخواست کند. و این مبلغ مشخّص هر سال در نهادهای قانونی کشور تصویب شود. برای تعیین مبلغ مذکور به جای توجّه به توانایی زوج، به تأمین امنیّت مالی و آسایش زوجه توجّه شود. به عبارتی دیگر قانون باید تا آن حد از زوج مهریه را طلب کند که زوجه بتواند در شهر محلّ زندگی خود، آبرومندانه به حیات خود ادامه دهد.

۴- نکته ی سوم در مورد مشکل کارمندان است. مطابق قانون در صورتی که زوج کارمند و حقوق بگیر باشد، دادگاه می تواند یک سوم یا یک چهارم حقوق او را به نفع زوجه ضبط کند.

امروز با توجّه به پایین بودن حقوق و دستمزد کارمندان و گارگران، کسر یک سوم یا یک چهارم حقوق و دستمزد، کارمندان و به تبع آن دولت را با مشکلات عدیده مواجه خواهد کرد.لذا لازم است در قانون مذکور هم بازنگری صورت گیرد.

در صورت صلاحدید مطلب بالا را در قسمت " ارسال یادداشت" قرار دهید.
 
خواننده الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۰:۱۹:۳۶
موضوع مهريه موضوع جديدي نيست و در كشور بارها مطرح بوده است و بعضا مشكلات حاد اجتماعي ايجاد كرده است. اولين بار در زمان پهلوي اول مهريه و اجراي آن و زنداني شدن آقاياني كه توان پرداخت مهريه به اجرا گذاشته شده را نداشتند حاد شد. در آن زمان بسياري از آقايان مطابق قانون زنداني شدند و وخامت به حدي رسيد كه قانون گذاران قانوني تصويب كردند كه بموجب آن مرد در صورت عدم تمكن به پرداخت مهريه همسر زنداني نخواهد شد. و اين موضوع تا سالها به همين منوال بود. برا اينجانب مشخص نيست چرا و به چه علت ترتيبات قانوني بازپرداخت مهريه تغيير كرد ولي در هر صورت متعاقب آن خيل عظيم آقايان دوباره راهي زندان شدند. و حالا قانون گذار تلاش مينمايد تا تعداد زندانيان زنداني شده در اثر عدم تمكن پرداخت مهريه همسر را كاهش دهد! و مباحثي مطرح ميشود كه فرهنگ سازي نماييم و برنامه هاي تلويزيوني و فيلم و سريال و سخنراني آموزش و غيره تا مردم مهريه هاي نجومي تعيين نكنند تا فردي به اين شكل زنداني نشود و لي چند نكته كليدي در اينجا مغفول مانده كه به آن بطور اختصار اشاره ميشود.

1- قانون گذار تكليف آقاياني كه به اتكا قانون سابق كه بر اساس آن مرد بعلت عدم تمكن مالي در پرداخت مهريه همسر زنداني نميشود حاضر به تعيين مهريه بالا در سند ازدواج خود شده اند و بعدها با تغيير قانون مواجه با خطر زنداني شده در اثر اجراي مهريه توسط همسر خود بايد روزگار بگذرانند را مشخص نكرده است. اين افراد چه جرمي مركتكب شده اند كه قانون گذار با خالي كردن زير پايشان آنها را در معرض خطر زنداني شدن قرار داده است؟
2- نيروي انساني يك كشور جزو سرمايه هاي ارزشمند آن كشور هستند و توانمندي و كوشش و تلاش آنها در سازندگي و پيشرفت و تعالي كشور نقش اساسي دارد. كدام عقل سليم تجويز ميكند يك فرد فعال جامعه در اثر يك اختلاف خانوادگي از دايره توليد خارج و به جمع زندانيان اضافه گردد تا علاوه بر خسارت عدم امكان خدمت به كشور، در زندان باري بر دوش جامعه و موجب افزايش هزينه هاي كشور گردد؟
3- چه كسي اثرات بلند مدت اجتماعي و تاثيرات روحي رواني افرادي كه به اين طريق زنداني شده اند و آثار مخرب آن را تحليل كرده است و آن را ناچيز يافته و حل آن را به آينده محتمل و اثر گذاري فرهنگ سازي ها و براي نسل آتي كه از آن پس ازدواج خواهند كرد واگذاشته است؟ اصولا اگر اين راه حل، راه حل موثر بلند مدت قابل قبولي باشد نياز به وجود راه حل براي مشكل فعلي را مرتفع ميسازد؟
4- واقعيت اقتصادي فعلي جامعه نشان ميدهد بسياري از افراد در گذران زندگي روزمره خود با مشكلاتي مواجه هستند. يك زوج جوان در صورتي كه بتوانند از عهده تامين پول پيش خانه برآمده و اجاره آن را پزداخته و در ضمن مخارج ديگر زندگي را تامين نمايند جزو درصدي از جامعه كه موفقيت نسبي اقتصادي بدست آورده اند قرار ميگيرند كه تعداد آنها خيلي زياد نيست و عمدتا وابسته به اولياي خود براي گذران زندگي هستند در صد آقياني كه براي زنداني نشدن در اثر يك اختلاف خانواندگي توان پرداخت حداقل 110 سكه را در شرايط امروزه و با صعود اينچنيني بهاي سكه را دارند چقدر است؟
5- كدام متفكر و نابغه اقتصادي از دو سال قبل ميتوانست قيمت سكه را در امروز محاسبه و بر اساس آن تعهد قبول نمايد؟ و اگر يك فرد جوان توانش از يك نابغه اقتصادي كمتر باشد بايد به اين جرم زنداني شود؟
6- گرايشاتي براي حذف زندان در كليه موارد بعنوان يك روش موثر تنبيهي وجود دارد و پذيرفته شده است كه با توجه به محدوديت امكانات و اينكه زندانيان با جرمهاي متفاوت و رده هاي مختلف سني الزاما در زندان در مجاورت يكديگر قرار ميگيرند و اين امر تاثير بسيار سو دارد و بعضا زنداني نا آگاه از روشهاي جرم پس از يكدوره آموزش ميان مدت و بلند مدت در زندان و توسط مجرمان حرفه اي كه بعضا بسيار كارامد تر از برخي روشهاي اموزشي اكادميك عمل ميكنند بعنوان يك مجرم بلقوه آموزش ديده از زندان فارغ التحصيل ميشوند كدام منطق حكم ميكند جوانان بيگناه كه جرمي جز عدم امكان پرداخت مهريه همسر نداشته اند كه تحت شرايط فعلي درصد بالايي از جوانان اين كشور را تشكيل ميدهند را به بهاي كاهش بهره وري و به خرج دولت و براي مدت نامعلوم به چنين آموزشگاهي اعزام نماييم هدف از زندان تاديب خلافكار و اصلاح جامعه است زنداني كردن اين جوانان هدف ما را تامين ميكند؟ اينكار عقلاني است؟ (728665) (moderator18)
 
یاسریاسر
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۴:۰۸:۵۴
حرف های شما رو باید با طلا نوشت. همش اش درسته و از روز روشن تر. در مثل هم جای هیچ مناقشه نیست. (737430) (moderator17)
 
جواد
۱۳۹۱-۰۱-۲۰ ۰۹:۳۶:۳۰
با این وضع سکه , تو بگو یه دونه , کی داره که بده . آفا اصلا سکه رو بیخیال شید . (730265) (moderator101)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۰ ۱۰:۲۲:۴۴
یک نفر هم در مورد مشکلات خانمها در اثر قوانین یک طرفه و ضد زن و تعدد زوجات دلسوزی کند . با روند موجود ما خانمها ترجیح میدهیم از خیر ازدواج بگذریم و محیط امن خانه پدری را به ازدواجی که هر لحظه امکان نارو خوردن در آن هست ترجیح بدهیم. (730367) (moderator101)
 
یاسریاسر
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۴:۰۹:۴۵
شما بمون خونه بابا. چیزی که زیاده دختر دم بخت!! (737431) (moderator17)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۰۵ ۱۲:۱۳:۱۳
بله ولی دخترا هم دارن عاقل می شن و جدیدا تا حق طلاق و مسکن و اشتغال رو به اضافه ی مهریه نگیرن زیر بار نمی رن. (754141) (moderator18)
 
United States
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۲۲:۳۴:۱۷
من هم با شما هم عقیده ام قانون کلا حقوق مردان و زنان را به انحاء گوناگون زیرپا گذاشته است (738679) (moderator18)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۱:۳۶:۲۹
هیچ دختری اسایش خونه باباشو با اعصاب خوردی خونه شوهر به این راحتیا عوض نمیکنه. (2076238) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۱۸:۱۷:۵۹
آره البته اگه بابا همیشه زنده باشه (2770761) (alef-10)
 
Canada
۱۳۹۱-۰۱-۲۰ ۱۳:۵۵:۲۱
با سلام. مطالب منطقی و با درایت مرقوم گردیده امید است مطالب ذیل اضافه و قانونگزار محترم قوانینی را تصویب نمایند که دیگر برای مهریه هیچ شخصی زندانی نگردد اما چنانچه سوء رفتاری وجود داشته باشد بر اساس قانون جرم مربوطه رسیدگی و در صورت اثبات شوهر و یا زوجه هر کدام مرتکب خلاف شده باشند طبق قانون مجازات گردند. 2- از زمان ازدواج هر دارائی که افزوده شده باشد در صورت اختلاف و حکم به جدائی ان دارائی اضافه شده بطور مساوی تقسیم گردد.3- چنانچه دارایی وجود نداشته باشد مرد مکلف شود از در امدی که دارد تا زمانیکه زوجه ازدواج ننموده طبق قانون و تصمیم قاضی محترم قسمتی از درامدش را ماهیانه به زوجه پرداخت نماید. انشا الئه قانونگزاران محترم قوانینی را تصویب نمایند تا این موشکل اجتماعی نا هنجار حل گردد تا خانوادها با ارامش و سعادتمندی زندگانی پر معنی و با معنویت الهی داشته باشند و جوانان با شور و شوق فراوان امر ازدواج را که الهی اخلاقی و مظهر زندگانی پاک میباشد را با اغوش اخلاقی و مهربانی بپذیرند وهمگی دعا گوی قانونگزاران شایسته خویش باشند. انشا الئه. (730810) (moderator101)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۰ ۱۳:۵۶:۴۵
با سلام

لطفا مهريه هاي مبلغ بالاي 500 تاي سالهاي قبل هم بررسي و تعين تكليف شود (730813) (moderator101)
 
زن
United States
۱۳۹۱-۰۱-۲۰ ۱۹:۴۰:۵۳
خواننده الف ! پس از این به بعد کسانی که چکشان برگشت می خورد یا ورشکست می شوند یا توانایی پرداخت دیه ندارند را هم زندان نیاندازند چطوره؟ لعنت به قوانینی که فقط در جهت راحتی مردان وضع میشه و به راحتی و امنیت نصف جمعیت جامعه (زن ها) ذره ای اهمیت داده نمیشه . (731320) (moderator101)
 
یاسر
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۴:۱۱:۱۸
شما درست میگی، اتفاقا کاملا درست و شرعی هم که کسی که ملاعت نداره شرعا نباید محبوس بشه. هیچ عاقلی هم توی دنیا این کار رو نمی کنه غیر از ما عقلا!!!! (737432) (moderator17)
 
ئ
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۱۸:۱۷:۱۳
اگه هنگام ازدواج ازمرددرخواست پرداخت مهریه شودتابعدعقدجاری شوداین مسایل کمترمیشود (2770760) (alef-10)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۴ ۲۱:۰۱:۳۸
شما خود خواه تشیف داری فکر کردید کی هستید شما ها اخه (3703260) (alef-11)
 
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۱ ۱۰:۰۴:۵۵
با سلام دمت گرم باید قانون زندانی شدن بخاطر مهریه رو بردارن خیلی هارو می شناسم که آدمهای سالمی بودن نه معتاد بودن ونه بد اخلاق اهل کارگری و زحمت کشیدن بهترین سالهای عمرشون رو تو زندان فقط به جرم نداشتن توان پرداخت مهریه گذروندن که مخالف شرع وعقل هست زنی که اهل زندگی باشه دنبال مهریه نمیره اگه شوهرش معتاد وبد اخلاق باشه بهش حق می دیم ولی اکثرا انسانهای خوب زندانی میشن بی دلیل (732066) (moderator101)
 
United States
۱۳۹۱-۰۲-۰۳ ۱۸:۲۱:۲۹
ما فقط دو سه هزار نفر زندانی مهریه داریم اون وقت شما خیلیهاشون رو می شناسی ؟ (751788) (moderator17)
 
یک زن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۰۵ ۱۲:۲۵:۳۶
12 سال پیش با همسرم ازدواج کردم. هیچی نداشت. حتی نتونست برام مراسم عروسی بگیره. پا به پاش کار کردم. تا قبل از فارغ التحصیلیم آرایشگری می کردم و بهد از لیسانس در اداره ای استخدام شدم. دو تا هم بچه دارم. تا دو سال پیش کارت حقوقم دست شوهرم بود و اصلا نمی دونستم چقدر به حسابم واریز می شه. خونه و ماشین خرید به اسم خودش و الان دو ساله که دارم میبینم بهم خیانت می کنه. حاضرم از مهریه ام بگذرم. پولهایی که براش آوردم ببخشم ولی قانون طلاق و دو تا بچم رو بهم بده. اما نمی دن! ایها الناس من آدم نیستم؟ هر جا که می رم می گن ببخشش و بهش توجه کن! آیا اگه منم خیانت می کردم همینو به شوهرم می گفتن؟ اگه من نخوام با یه خیانتکار زیر یه سقف نفس بکشم چکار باید بکنم؟ بچه ی من جز نمک به حرومی و بی تفاوتی به ارزشها و خانواده چیو می خواد از پدرش یاد بگیره؟ پدری که ساعت 12 شب میاد خونه و بچه ها نمی بیننش؟ روزهای تعطیل ما رو به زور می فرسته خونه ی خانواده ی خودش و خودش معلوم نیست کجاست. وقتی هم اعتراض می کنم با ابزار قانون و با تهدید گرفتن بچه ها پا رو گردنم می ذاره. انصاف و مروت تو جامعه ی زن ستیز و مردسالار ما کجاست؟ جهود اینکارو با زن می کنه که مسلمون می کنه؟ (754166) (moderator18)
 
علی
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۱۸:۱۶:۰۰
البته طبق هیچ قانونی مردوظیفه گرفتن مراسم عروسی رو نداره هیچجاهم چنین تعهدی نمیده (2770759) (alef-10)
 
كيا
United States
۱۳۹۱-۰۱-۲۱ ۱۱:۰۹:۲۷
به نظرمن بايد براي جلوگيري از تبعات رشد قيمت سكه مبلغ واقعي سكه درمعاملات ازدواج مبلغ سال وقوع عقدازدواج باشدمثلا اگرسكه درزمان وقوع عقدمثلا 500هزارتومان بوده است درزمان پرداخت بصورت عندالمطالبه ويا احكام دادگاه ها همان مبلغ 500هزارتومان تعيين شود بسياري ازمشكلات قابل حل خواهد بود. (732179) (moderator101)
 
مهشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۱ ۱۴:۲۴:۵۲
سلام
من خودم اگر روزی خواستم ازدواج کنم 14 سکه مهرم می کنم تا اینطوری پشتوانه ی معنوی پشتم باشه اما با شناختی که از پدر و مادر خوبم دارم فکر نکنم 14 سکه رو کافی بدونن مگر اینکه کاملا دامادشونو بشناسن.
اما خداییش اقایون خودتون جای ما بذارید
با این جامعه ای که ما توش زندگی می کننیم چطوری میشه بدون پشتوانه ازدواج کرد اگر روزی اقا خیانت کردن بدون هیچ پشتوانه مالی اواره میشی
باید چه کرد؟ (732643) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۰۱ ۰۰:۵۸:۴۰
پشتوانه بیشتر از تنصیف دارایی؟ (748576) (moderator17)
 
علی
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۱۸:۱۴:۵۸
نخیرامازن اگه خیانت کردمردباید مهریه سنگین روهم بدهد.ترش نمیکنند خانمها؟ (2770758) (alef-10)
 
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۱ ۱۸:۵۰:۲۸
چون مهریه و مقدار اون امری خصوصی و خانوادگی هست حکومت اصلا حق دخالت و زندانی کردن افراد رو به این دلیل نداره. در واقع به همون دلیلی که حکومت نمیتونه برا مهریه سقف تعیین کنه، به همون دلیل هم نباید کسی رو به خاطر مهریه محاکمه کنه و به زندان بیاندازه. (733077) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۶ ۰۰:۰۲:۲۸
ظاهراً آقایان وقت پرداختن ریشه ای به موضوع مهریه را ندارند :
مهریه باید مهرالسنه باشد . اگر مرد خواست طلاق دهد باید مهرالمثل بپردازد . اگر زن طلب مهریه کرد ، مهرالسنه قابل دریافت باشد (738759) (moderator18)
 
محسن
United States
۱۳۹۱-۰۱-۲۶ ۰۶:۳۶:۱۹
سلام - چرا در جامعه ما هیچ کس حاضر نیست به ازدواج بدون مهریه فکر کنه ؟ کاری که نزدیک به شش میلیارد از جمعیت جهان انجام میدهند و خیلی هم خوب زندگی میکنند - چرا زوجهای خوشبخت جهان را الگو قرار نمیدهیم - باور ندارید بروید به سایر نقاط جهان و با چشم خود ببینید. (738851) (moderator18)
 
United States
۱۳۹۱-۰۲-۰۳ ۱۸:۱۸:۰۹
چون اون شیش میلیارد از نظر قوانین و مسائل مالی شرایطشان برابره نه اینکه قوانین مطلقا به نفع مردان باشه و اولویت شغلی هم مال مرد باشه و ارث زنها هم نصفه باشه و زنها عملا هیچ راهی به جز سوختن و ساختن با شوهر نداشته باشند .اوکی؟! (751782) (moderator17)
 
Norway
۱۳۹۱-۰۲-۰۵ ۰۱:۰۴:۰۷
واقعا گل گفتی. در غرب نه مهریه است نه نفقه. زن و مرد دوشادوش هم کار میکنند و مخارج زندگی را با هم پرداخت میکنند. آخه این حق طلاق چیه که به خاطرش مردان ایرانی باید هزاران سکه مهریه و میلیونها تومان نفقه بپردازند؟ (753578) (moderator17)
 
ramin
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۷ ۱۱:۵۱:۴۱
من خانمي مي شناشم بخاطر بداخلاقي شوهرش سه سال تلاش كرد طلاق بگيره بدون مهريه . طرف حاضر نشد . حالامهريه را گذاشت اجرا تا حربه اي براي كشاندن مرد به دادگاه و طلاق بشه . خيلي قانون بي خودي داريم هزار تا پرونده مكاتبات كاغذبازي هنوز هم شده نتونسته مهريه بگيره هيچ!!! نتونسته آقا را مجاب كنه كه به تفاهم براي طلاق برسن. خداوكيلي قانون يكجانبه اي عليه زنان داريم . دوستان اين موقع ها خواهر ويا دختر خود را در نظر بگيرند نظر بدين نه خودشان را.
اگرقرار ه مهريه را از اين قيد برداريم بايد حق طلاق هم مثل اروپايي ها به زنان بدهيم و يا مثل اروپايي ها هنگام طلاق تمام دارايي هاي مرد و زن نصف نصف بشود. يه زن بعد از طلاق چيكار بايد بكند مي شه مطلقه و افراد سودجويي دنبال اين بنده خدا . نه فرهنگ سازي كرديم نه برنامه ريزي . همش مي خواهيم يه جورايي صورت مساله را پاك كنيم


چرا نبايد به زنان "حق طلاق " بدهيم. چرا در اين زمينه مقاله نمي نويسد و همش دنبال مسائل مالي هستين كمي منطقي باشيد حيثت زنان هم در نظر بگيريد. (741003) (moderator18)
 
Norway
۱۳۹۱-۰۲-۰۵ ۰۱:۰۷:۳۹
در اروپا اگه داراییها نصف میشه زن و مرد هر دو کار میکنند و مرد نفقه نمیپردازه بلکه نصف هزینه های زندگی رو زن پرداخت میکنه. طبیعی است که موقع طلاق هم داراییها نصف بشه چون زن نصف هزینه ها رو پرداخته!
من خودم حاضرم حق طلاق به زنم بدم + تقسیم دارایی در صورت طلاق به شرط عدم پرداخت نفقه و مهریه و تقسیم هزینه های زندگی به صورت برابر! همان چیزی که در غرب مرسوم است. (753582) (moderator17)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۱۸:۱۱:۱۴
شماهم منطقی باش برادر.زن درازدواج دوم طبق استنادشما پس نبایدمهریه بخواهد تازه بایدیه چیزی هم به داماد بدهد که حاضرشده بایه مطلقه ازدواج کند ضمن اینکه مهریه رو ازشوهراولی گرفته.فکرمیکنی مهریه حال حاضرزنان ایرانی ازنصف دارایی مردکمتره؟مردکه تمام داراییش رو توزندگی خرج کرده حالا باید ته مانده اش رو هم مهریه بده؟ امازن بعدیه عمرزندگی مفت وبدون خرج درحالیکه تمام دارایی اش رو پس اندازکرده یه پول زیادی رو هم بگیره؟فقط کافیه حق طلاق روهم به زن بدهند اونوقت کدوم مرد احمقی حاضره ازدواج کنه؟چون ممکنه بلافاصله درهنگام عقد زن مهریه رو اجرابگذاره وطلاقش روهم بگیره وخداحافظ.
حالامردبره به یه زن دیگه باز مهریه بده که شاید این زن کارزن قبلی رو نکنه.آخه کی ازپول مفت بدش میاد؟حق طلاق دادن مستلزم اینه که مهریه ونفقه ودیگر حقوق زن برداشته بشه.اتفاقافکرخوبی هم هست. حضانت فرزندهم یعنی تهیه هزینه زندگی فرزند که متاسفانه درایران فقط بدوش مردهست.
حالاشمابه این قوانین که فقط ضدمردهست میگه علیه زن ؟ باشه برعکسش کنید . (2770754) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۴-۰۱-۰۸ ۱۸:۱۳:۳۴
بایدقانونگذارهمانطورکه برای خیلی چیزها که تعزیرات قیمت میگذاردبرای مهریه هم قیمت بگذارد.اگرهم میگیددرقرآن سقف نگذاشته براش خوب درقرآن برای فروش جنس هم سقف قیمت نگذاشته اماتعزیرات سقف میگذاره. (2770756) (alef-10)
 
امید
United States
۱۳۹۱-۰۱-۳۰ ۰۶:۰۹:۵۹
سلام عرضم به حضور شما که چطور ما برای مکه رفتن که در تمام عمر یکبار واحب است باید استطاعت داشته باشیم وبرای حتی 15 روز حج عمره یا30 روز حج تمتع چند روز آموزش می بینیم ودر موقع احرام خیلی چیز ها به ما حرام میشود ولی برای ازدواج هیچکداممان آموزش نمی بینیم وبقول استاد ما حساب وکتاب را جدا جدا می خوانیم ولی حساب کتاب زندگی را نه می خوانیم ونه یلدمان میدهند من تا جائی که دیده ام پدر ومادرم دائی وزن دا ئیم برادرم وزنش مرتبا ونه نا مرتب با هم نزاع وداد وفریاد داشته اند ما محققی نداریم که در این باره تحقیق کند ؟ودر دانشگاه هم درس تنظیم خوانواده را گذاشته بودند واین نشان میدهد که ازدواج در کشور ما صرفا برای اطفای غریضه جنسی است نه اینکه بفهمیم که خدا گفته :ومن آیاته خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها (745690) (moderator18)
 
احمدرضا
۱۳۹۱-۰۱-۳۱ ۱۵:۰۱:۴۱
از دوستانی که دانش حقوق بین الملل دارند خواهش می کنم روش مطالبه مهریه را در سایر کشورهای اسلامی توضیح بدهند.
ممنون (748043) (moderator17)
 
مهدی
۱۳۹۲-۰۱-۱۴ ۱۳:۱۴:۴۶
به نظر من با توجه به بالا رفتن مهریه خانم ها و حقوقی که اخیرا قانون گذار برای خانم ها در نظر گرفته نتیجه عکس داده و استحکام پایه های خانواده را متزلزل میکند و به نوعی زن سالاری را رواج داده و مرد را مایوس از ادامه زندگی
مشترک مینماید که منجر به بالارفتن آمار طلاق و همچنین ترس از ازدواج در دیگران شده است . (1214319) (alef-15)
 
محمد
۱۳۹۲-۱۲-۰۱ ۱۲:۱۹:۴۴
سلام دوستان هر کسی از جایی که وایستاده به این موضوع نگاه میکنه من یه مردهستم ودانشجوی دکتری وکارمند، همسرم با داشتن یه بچه دختر با من سر ناسازگاری داره ومن تصمیم گرفتم که جدا بشیم ببینید زندانی کردن مردها برای عدم توانایی مالی مشکلی رو از مصائب خانم ها کم نمیکنه وهیچی دست زن ها رو نمیگیره باید پذیرفت که خانم ها بیشترین اسیب رو میبینن وپشتوانه مشخصی ندارن بنابراین لازمه که اگه اقایون واقعا استطاعت مالی رو دارن هر طور شده با همسراشون که با لاخره یه مدت با هم زندگی کردن به تفاهم برسن حتی قسطی اما خانم های محترم،اگه واقعا یقین دارید که شوهراتون چیزی ندارن سعی کنید سر تقسیط با هاشون راه بیاید .متاسفانه بنیان خانواده ها انقد سست شده که به جرات ادعا میکنم 90 درصد خانواده ها از هم طلاق عاطفی گرفتن که بدتر از طلاق محضریه
یادتون باشه اگه همسراتون بدی داشتن خوبی هایی هم داشتن (1984722) (alef-6)
 
حسین
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۲۱:۲۴:۱۴
باید در نحوه و مقدار پرداخت مهریه بین زوجی که خودش خوهان طلاق است با زوجه ای که متقاضی مهریه است تفاوتی قائل شد . چون زنانی هستند باهمه چیز میسازند ولی شوهر بخاطر تنوع طلبی و منافع دیگر خود به زور میخواهد زن خودرا طلاق دهد و زوجه خودرا از زندگی کردن ساقط کند . (2901829) (alef-11)
 
شهاب الدین
۱۳۹۴-۱۲-۰۱ ۱۲:۵۸:۳۸
وقتی یه خانومی از یک مرد مطمئن نیست چرا باید با او ازدواج کند و اگر مطمئن هست چرا باید مهریه زیاد داشته باشد…. و فقط این مسئله با تحقیق در مورده خانواده و پسر کاملا روشن میشود. البته مهریه خیلی پایین هم شاید مناسب نباشد. ولی بهتر است عاقلانه و در حد متوسط که حدودا صد عدد سکه است تصمیم گرفته شود. در بعضی موارد دیده شده که دختر توان تهیه جهیزیه را ندارد و پسر مقداری از جهیزیه را تقبل کرده ولی باز هم خانواده دختر اصرار به مهریه بالا دارند. بنظر میرسد با توجه به اینکه اسلام مرد را سرپرست خانواده قرار داده و خرج خانواده با اوست مهریه را پایین می پسندد تا زن نتواند از بدلیل کوته فکری از تربیت فرزندان و خانه داری و همسر داری و …. سر باز زند.. (3555006) (alef-11)
 
بانوی ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۰۹:۴۷:۴۹
من خودم یک زن هستم و کارمند دوازده سال پیش با هیچ زندگی مشترکمون رو شروع کردیم
حقوقم حتی از حقوق همسرم بیشتر بود با توکل بر خدا و یاری هم الان در اسایش و ارامش کامل به سر می بریم و دو فرزند هم داریم
ولیکن می خوام دیدگاه خودم رو بعنوان یک زن نسبت به مهریه همینجا بگم:
متاسفانه زن های جامعه ما دیگه نمی خوان برای ساختن زندگیشون زحمت بکشن اکثرشون دنبال مال مفت هستن چند سال پیش با مهریه اولین چیزی که میخریدن 206 بود جدیدن اسپورتج سوار شدن
واقعن برای بانوان سرزمینم متاسف هستم که با ضرب و شتم و زور سکه خریدار مهر و مصالمت همسرانشون هستن
به نظر من مهریه فقط به یک درد میخوره اونم برای زمانی که خدایی نکرده مرد خانواده فوت کنه و خانم خونه بخواد اموال رو تحت الختیار داشته باشه تا تحت مدیریت خودش سرنوشت فرزندانشونو بسازه و لاغیر، که این هم مطمینا راه کارهایی جدا از مهریه خواهد داشت
شخصا معتقدم زندگی که از ترس مهریه باشه نباشه بهتره
داشتن یه زندگی با صلح و صفا و دست به دست دادن یک زن به مردش چه بسا محبت بینشون رو بیشتر خواهد کرد که دیگه کم و بیش بودن مهریه هیچ جایی تو ذهن طرفین نخواهد داشت
خلاصه اینکه:
وقتی زندگی ناخوشه مهر حلال جون ازاد
وقتی زندگی خوشه چه نیاز به زور و بازو
به نظر من مطالبه مهریه از ناتوانی خانم هاست به چند دلیل:
1- عدم توانایی جهت جلب همسرانشو ن و ساختن یه زندگی گرم
2- عدم توانایی خانم به جهت ساختن زندگی بعد از طلاق
3-کینه ورزی و چه بسا این امر یه چاقو دو لبه است
4- عدم اعتماد به نفس خانم
نکته دیگه اینکه روی سخنم با پدر و مادر خانم هاست
ای پدر و مادری که نگران آینده دختر خانمتون هستین به جای اینکه تقاضای مهریه بالا کنید به دخترانتون توانایی مدیریت زندگی بیاموزید ضمن اینکه هر دختری لازمه یه هنر یا شغلی بلد باشه که در نبود پشتوانه از پس زندگیش بر بیاد
بیایید به فرزندانمون ماهی گیری یاد بدیم نه مای بدیم
چه بسا اکثرن خانواده های ایرانی همانگونه که دختر دارن در کنارش پسری هم دارن که باید مهریه به عروس خانواده بدهد (3856578) (alef-11)
 
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۱-۲۳ ۱۳:۳۴:۴۵
ازدواج ممنوع...!!
دخترا هم اگه دنبال حق و حقوق خودشون هستن برن بیل بدست بگیرن و کار کنن... (4160124) (alef-11)
 
بهی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۲۸ ۱۳:۰۷:۳۴
الان دیگه‌مد شده
اکثرا واسه مهریه ازدواج میکنن
کسی که ۵۰۰ تا سکه شو میذاره اجرا
خداییش به اندازه ی ۵۰ تا سکه به درد شوهرش خورده؟؟
مهریه رو باید بردارند.
الان زنا بیشتر ظلم میکنن تا مردا
یه سر به دادگاهای خانواده بزنید
بعد بیاید اینجا اظهار نظر کنید خانوما. (4370189) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.