نظر منتشر شده
۱۹۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 267202
 
لغو ممنوعیت انتقال S300 بنفع ما نیست
بخش تعاملی الف - سعید قاسمی زاده تمر
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۰

پوتین رییس جمهور روسیه، ممنوعیت فروش سامانه موشکی اس ۳۰۰ را لغو کرد و سفیر ایران در مسکو از این خبر مسرور شد و آن را جای قدردانی می داند.

ایران قرارداد خرید ۸۰۰ میلیون دلاری s ۳۰۰ را باید هرچه سریع تر پیگیری کند. چون این خبر، در مورد زمان اجرای این انتقال سکوت می کند.

اگر انتقال سامانه قبل از جلسات نهایی مذاکرات هسته ای ایران با آمریکا صورت پذیرد میتوان گفت خبر مسرت بخشی است.

اما اگر پوتین و روسیه فقط وعده انتقال این سامانه و عمل به پیمان ۸۰۰ میلیون دلاری را داده باشند میتوان گفت که مخاطب این خبر ما نیستیم.

مخاطب اسرائیل و حامیانش هستند که این پیام را دریافت می کنند: «اگر توافق غرب با ایران صورت بپذیرد، ایران را مسلح تر از قبل خواهید یافت! اگر توافق کنید دلیلی ندارد روسیه اسلحه نفروشد. پس بترسید که هزینه توافق با ایران برای شما غیرقابل تحمل تر خواهد بود!»

اگر مذاکرات هسته ای با ۵+۱ را مذاکراتی بین ایران و آمریکا میدانیم باید ایران بعنوان ذی نفع این ماجرا، سریعا از مسکو بخواهد منظور و قصد خود از ارسال سامانه s۳۰۰ را خیلی صریح و شفاف طی یک قرارداد احیائ خرید سامانه به امضا برسانند تا روسیه نتواند باز هم ایران را کارتی برای امتیازگیری از غرب قرار ندهد. دقت کنید که این امتیاز گیری روسیه از غرب، اینبار برخلاف اکثر موارد قبلی دقیقا روی منافع ایران یعنی تصمیم گیری طرف مقابل مذاکرات هسته ای خطر ایجاد می کند.

ساده انگاری است اگر بگوییم این خرید مستقل از مذاکرات است و روسیه هر وقت دلش خواست می تواند به قرار داد عمل کند. روسیه باید به قرارداد عمل کند بخصوص که الان هیچ قانون و فرمانی مانع از اجرای خرید سامانه نیست و هرچه سریع تر باید فرایندهای این معامله شفاف سازی شود.

اگر اهمال کنیم روسیه این بار موفقیت مذاکرات هسته ای را فقط به نفع خود و نه منافع ایران تهدید می کند. آیا از نظر روسیه ایران میتواند با سامانه s۳۰۰ روسی بازی دیگری کند؟ هرچند مسخره است (چون مذاکرات فقط هسته ای است و تهدیدها همان تهدیدها است) ولی برای تنویر مساله می گوییم چطور است به آمریکایی ها اطمینان دهیم در صورت توافق از خرید سامانه روسی منصرف می شویم؟
 
کلمات کلیدی : سعید قاسمی زاده تمر
 
مشکین نقاب
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۶:۵۲:۵۹
از قرار معلوم پوتین امتیاز جدید از امریکا میخواد. مام که طعمه ش هستیم. (2825608) (alef-13)
 
سعید قاسمی زاده
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۹:۰۳:۱۰
کمی تیتر دو پهلو است ولی شکر خدا حرفمان را زدیم. (2825880) (alef-11)
 
بي خبر
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۸:۱۲:۴۲
اگر بدهند كه خوب ميشه اما نظر شما رو به خاطره آقاي رفيق دوست از تحويل موشكهاي شوروي در زمان جنگ ايران و عراق جلب ميكنم؛
بعد از حمله موشكي عراق به نهران امام آقاي رفيق دوست رو براي خريد موشك به شوروي اعزام ميكنن، با وجود عقد قرارداد و موشك باران ايران از سوي عراق تحويل موشكهاي مذكور شش ماه طول ميكشه. بعد از رسيدن موشكها، در كمال تعجب در ايران متوجه ميشن كه اين موشكها فاقد چاشني انفجاري و عملا اسباب بازي هستند! آقاي رفيق دوست تصميم ميگيرند كه دوباره راهي شوروي شده و چاشني آنها رو درخواست كنند كه امام مانع از ايشون ميشند با اين استدلال كه شش ماه هم تحويل چاشني ها بطول خواهد كشيد و خدا ميداند كه باز چه قسمتي ناقص خواهد بود!
خلاصه اينگونه و به ياري!!! شوروي!!! ما در جنگ حتي يك موشك به سمت عراق شليك نكرديم!
در توانايي هاي موشكهاي اس ٣٠٠ ترديدي وجود ندارد اما اينكه روسيه خواهد داد يا نه، بايد منتظر ماند و ديد. شايد بايستي به فرموزه امام ٨ سال هم منتظر موشكهاي اين سامانه باشيم يا رادارهايش! خدا ميدونه كجاي اين موشكها اين بار كم و كسر خواهد بود!!! (2827739) (alef-3)
 
داریوش
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۱:۲۳:۴۷
در تائید مطالب دوستمان ،روسها در طول تاریخ همیشه یک همسایه زورگو برای ایران بوده اند (2842751) (alef-11)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۲-۲۲ ۰۹:۲۵:۰۵
ما زمان جنگ ده ها موشک به به عراق زدیم که از لیبی و کره شمالی خریده بودیم و اونا با هماهنگی با شوروی اینا رو به ما میدادن
به کتاب خاطرات آقای رفیق دوست مراجعه کنید (2883971) (alef-3)
 
علی
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۱۰:۳۹:۳۱
به خدا روسیه از آمریکا هم بدتره و تاریخ بهترین تصویر رو از کشوری میده که چندین جنگ مستقیم رو با ما داشت که بهترین و حاصلخیزترین مناطق ایران رو از ایران جدا کرد. (2894702) (alef-3)
 
آزاد
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۲۱:۰۲:۴۸
روند مثبت مذاکرات هسته ای را خراب کردند، موشک را هم نخواهند داد. باز هم این روس های خائن!!! (2827992) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۱۶:۳۴:۱۲
چه تحلیل بی پایه ای (2843396) (alef-11)
 
سعید تمر
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۹:۲۳:۲۱
پیام ما به روسیه: ممنون از لغو ممنوعیت انتقال s300 ولی فقط بگویید قصدتان برای تحویل این سامانه دقیقا چه تاریخی است و آیا ممکنه باز هم منصرف شوید؟
همین. (2825916) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۱:۴۷:۵۹
لغو ممنوعیت انتقال منظور بوده است که سهوا کلمه ممنوعیت در تیتر جا افتاده است. (2826165) (alef-13)
 
نظر ظریف چیه!
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۱:۳۵:۳۸
استقبال محمد جواد ظریف از تصمیم پوتین

ظریف همچنین در این نشست خبری گفت : تصمیم روسیه به اجرای قرارداد فروش سامانه دفاع موشکی اس 300 به ایران اقدامی مثبت در مسیری صحیح است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری مشترک با خوزه مانوئل گارسیا مارگالو همتای اسپانیایی‌اش در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تصمیم روسیه گفت :«همانطور که می دانید، سامانه اس 300 یک سامانه دفاعی است. یعنی برای جلوگیری از حمله هوایی به کشور من. ما سال ها پیش این سامانه را به روسیه سفارش داده و قراردادی در این باره بسته بودیم. متاسفانه مداخلاتی در روابط دوجانبه ما با روسیه وجود داشت. ما از تصمیم درست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای اجرای این قرارداد استقبال می‌کنیم.

من معتقدم ایران و روسیه همسایگان خوبی هستند. ما روابطی تاریخی با روسیه داشته ایم. ما منتظر همکاری‌های بیشتر در حوزه همکاری‌های راهبردی با روسیه هستیم. این همکاری‌ها برای صلح و امنیت در منطقه ما و مبارزه با افراط گرایی و خشونت در آسیای میانه و نیز جاهای دیگر در منطقه خوب است. بنابراین، من فکر می‌کنم این اقدام روسیه گامی در جهت صحیح است و ما در انتظار توسعه هر چه بیشتر روابط خود با همسایگانمان و نیز با بقیه جهان هستیم. اما روسیه یکی از همسایگان مهم و شریکی مهم برای ماست.

این اقدام یکی از نقاط مشکل ساز در روابط ما با روسیه را از میان بر می دارد و من بسیار خوشحالم که رئیس جمهور پوتین تصمیم گرفته است در این مسیر حرکت کند.» (2826951) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۲:۳۹:۵۴
نه جانم، به نظر من غرب قصد داره به تاسیسات هسته ای ایران حمله کنه، روسیه داره پیش دستیمیکنه مثل اوکراین و سوریه و یمن غافل گیر نشه (2826229) (alef-13)
 
حسن
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۱:۰۱:۲۳
واقعا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (2826858) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۳۰ ۱۹:۳۱:۰۰
آره واقعا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (2833917) (alef-13)
 
آرش
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۶:۳۲:۳۷
خوب این مطلب چه ربطی داره به روسیه مگر ما مستعمرش هستیم؟؟؟؟؟ (2831138) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۰۰:۱۷:۴۴
چرا به آمریکایی ها اطمینان دهیم در صورت توافق از خرید سامانه روسی منصرف می شویم؟

این همه امتیازی که تا حالا دادیم بس نبود؟ (2826393) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۰۰:۵۴:۰۶
چرا به امریکا اطمینان دهیم?
این یه قرار داده که روسها توش محکوم هم شدن الان ذوق زدگی نداره مثل قضیه لوزان
یا میدن یا جریمه اش رو میدن
سر مسایل نطامی خودمون هم به امریکا اطمینان بدیم
اتفاقا ما در مقابل اینها داریم قوی تر میشیم (2826420) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۸ ۱۳:۱۳:۵۲
اين مطلب من را به ياد اون عمل بازرگان انداخت كه محموله هاي نظامي ما را به امريكا پس فرستاد چرا كه مى گفت اينها به درد نمى خورد البته بعدا معلوم شد چرا بدرد نمى خورد!
طرف خودش راضي شده سامانه را بده حالا تو مى گي نده كه مذاكراتي كه نه سر داره نه ته داره به خطر نيوفتد! از اين مذاكرات و امثالش آبي كه براي اين ملت گرم نشده حالا بگيم سامانه را هم نمى خواهيم
كدوم عاقل نقد را مى دهد و مذاكرات بي سر انجام نسيه را بگيرد! (2828696) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۸ ۱۶:۳۰:۵۳
کی گفت نخواهیم؟ کی گفت پس بدهیم؟
متن بالا که گفته زودتر بریم سراغش که وقت تحویل را مشخص کنند و نتوانند بازی کنند با ما (2828989) (alef-3)
 
لطفا منتشر کنید
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۰۹:۱۹:۳۵
این هم جواب شما که در آخر متن آمده است:
"ولی برای تنویر مساله می گوییم چطور است به آمریکایی ها اطمینان دهیم در صورت توافق از خرید سامانه روسی منصرف می شویم؟" (2829942) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۳۱ ۱۳:۳۰:۰۳
گفت در صورت توافق ديگه! يعني از s300 نسيه روسي به عنوان امتيازي نقد در مذاكره استفاده كنيم. اگر توافق بشه موشكها رو از روسيه نميخريم و به خاطر تاخير در پرداخت اصل پول و خسارتشو ميگيريم و با بخشي از پولش پروژه موشكي خودمون رو تموم مي كنيم. بده؟
هم توافق شده هم پول خرج آشغالاي روسي نشده. هم خودمون نياز خودمون رو برآورده كرديم هم درسي به اين روسها و بقيه كساني كه دنبال سوء استفاده از ما هستن ميديم كه در هميشه روي يك پاشنه نمي چرخه و نوبت ما هم ميرسه. (2835716) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۳ ۲۳:۱۳:۴۳
تا اونجایی که من اطلاع دارم ما یک شکایت تو لاهه برای تحویل ندادن اس سیصد ها داریم که اگه اونا رو تحویل بگیریم عملا از دریافت غرامت منصرف شدیم.
غرامتی که تو این اوضاع بد اقتصاد روسیه به چشم میاد. (2843967) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۷ ۱۰:۱۵:۵۰
در واقع روسیه فقط میخواست به اسراییل کمک کند تا اف 35 ها را راحتتر بخرد (2850822) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۷:۰۱:۱۲
متاسفانه بیشتر تحلیلگرن سیاست خارجی‌ ایران در ارتباط با آمریکا، از توان و موقعیّت کنگره آمریکا در جریان سیاستگذاری آمریکا اطلاع درستی ندارند، کنگره در آمریکا بالاترین نهاد، و نهادی است که حرف آخر را در تصمیمات مهم و سیستگزریها می‌زند و برای ریاست جمهوری آمریکا بسیار پر هزینه خواهد بود که بخواهد در برابر نظر قالب کنگره ایستادگی کند، به خصوص در مورد سیاست خارجه و بالخص در مورد ایران، که اسرائیل در کنگره با وجود لابی قدرتمند بسیار نفوذ دارد... به هر حال دیروز اعلام شد که پوتین اجازه صدور اس‌ ۳۰۰ را به ایران داده و این خود می‌توانست در تحریک جو عمومی‌ کنگره و آمریکا علیه ایران بسیار موثر باشد، چون هر اقدامی که پوتین انجام دهد، آمریکا نقطه مقابل را آن خواهد بود، و امروز اعلام شد که برای اولین بار ۱۰۷۰ نظامی آمریکا، انگلیس و کانادا وارد اوکراین خواهند شد، یعنی‌ یک روز بعد از اینکه پوتین اعلام کرد که به ایران اس‌ ۳۰۰ میفروشد،،، به هر حال متاسفانه با سیاستهای ما در نزدیکی‌ با روسیه، عملا ایران در اردوگاه روسیه قرار گرفته و هر حرکت دو طرف، بٔر ایران و آینده مذاکرات تاثیر خواهد داشت، متاسفانه! (2825634) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۷:۰۵:۵۵
مطلبي است بسيارمهم و قابل تأمل (2825648) (alef-11)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۷:۰۷:۱۰
با نظر نگارنده کاملا موافقم. (2825650) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۷:۰۸:۵۴
حتی در صورتی‌ که روسیه این سیستم قدیمی‌ را به ایران به دهد، شما واقعاً فکر می‌کنید در روز خطر، به راحتی‌ با قیمت بالا، نمتواند کدهای آن را به طرف ما بفروشد؟!... اصولا خیلی‌ باید از عالم سیاست دور باشید که مثلا روسیه به چین که همسایه خود اوست، اس‌ ۴۰۰ به فروشد ولی‌ امکان خنثی کردن آن را ، اگر روزی با چین مساله پیدا کرد، ناداشته باشد... در مورد موشک‌های تاو، فونیکس و اف ۱۴ ایران که در زمان شاه تحویل ایران شد، همین داستان به وجود آمد... به هر حال این اقدام روسیه چیزی نیست جز بازی با برگ ایران برای امتیاز بیشتر از هر دو طرف و به خصوص تاثیر گذاری بٔر آمریکا در اوکراین، که آمریکا هم روز بعد از خبر تحویل اس‌ ۳۰۰ به ایران، اعلام کرد که برای اولین بار بیش از ۱۰۰۰ سرباز آمریکایی‌، انگلیسی‌ و کانادایی برای آموزش ارتش اوکراین، وارد اوکراین میشوند، یعنی‌ شکستن خط قرمز پوتین... هوشیار باشیم که بین این جنگ سرد این دو رقیب ، ایران و منافع آن ، صدمه سنگین نبیند.... (2825656) (alef-17)
 
محمد رضا پور امینی :همدان
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۷:۱۰:۴۲
تحویل اس 300 مسیر رسیدن به توافق نهائی را بنفع ایران هموار تر میکند و مناسبات روابط ایران وروسیه راهبردی تر می شود (2825659) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۷:۱۳:۳۴
تحلیل خوبی بود. (2825667) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۷:۱۵:۴۴
کسی‌ که زهر میسازه، پاد زهر آن را هم می‌داند... حالا مطمن باشید که اگر روسیه اس‌ ۳۰۰ را به قیمت ۸۰۰ میلیون دلار(در مورد نیروگاه اتمی‌ بوشهر هم قرار داد اولیه ۸۰۰ میلیون دلار بود که به حداقل ۸ میلیارد دلار افزایش یافته!!) به ایران میفروشد، پاد زهر نه را به قیمت ۸ میلیارد دلار به عربستان یا غرب به فروش خواهد رسند!!!... این است دوستی‌ خاله خرسه روسی! (2825675) (alef-17)
 
قرتاسي
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۷:۱۶:۵۹
من نمي دونم چرا اين همه عالم و دانشمند و حقوق دان داريم اما هميشه روسيه با ما بازي مي كند و سر ما كلاه مي گذارد؟ يعني داخل اين كشور كسي نيست كه جلوي اين روسيه بايستد؟؟؟ (2825676) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۷:۴۹:۴۵
قضيه اينجاست كه جايگزينت چيه يا كيه؟ چين؟ چين كه حتي فلز هم ديگه به ما نميفروشه كه چون ميشه باهاش موشك ساخت! حتي محمولات ما از سوي كره شمال رو هم متوقف كرد!
حالا به نظر شما باتوجه به نامردي روسيه و چين، گزينه بعدي كجاست؟؟؟؟ (2827716) (alef-3)
 
ازاد
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۷:۱۷:۵۴
ما باید این سامانه رو بدست بیاریم.
این سامانه دست برتر ما در جنگ احتمالی اینده است. (2825681) (alef-17)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۷:۲۷:۰۸
مرگ بر پوتین و روسیه شعاری که باید همیشه در دل ایرانی جماعت باشه (2825697) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۷:۴۱:۱۰
شیطان بزرگ زیر بنایی با ما مشکل دارد طوری که ما را در هر صورت ضعیف میخواهد
حاضر است هم ایران وجه خود را جلوی روسیه خراب کند و هم آمریکا در مذاکرات در پی فشار به ایران باشد
این شیطان بزرگ حتی به عربستان خیانت کرد و با وجود کمال سوء استفاده از آن در پی کشته گیری از جهان اسلام و بازی با تنش های آینده در منطقه است
شیطان بزرگ در منطقه آب را گل آلود میکند شاید بتواند امتیازی بگیرد

چرا آمریکا با مکزیک یا کانادا مشکلی ندارد چون تنش خطرناک است تنش پاناما را سریع خاموش کرد و با کوبا دست به عصا حرکت میکرد
حالا فکر میکنید این آمریکا ما را آرام میخواهد
اس 300 یک سیستم دفاعی است و فقط کشوری که میخواهد ما خطر پذیر باشیم با تحویل آن مخالف است
اس 300 فقط کمی تنش زداست همین (دفاع قوی یعنی آرامش) (2825723) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۷:۴۱:۵۸
نظر درستی است. هرچند شاید راهکارهای دیگری هم وجود داشته باشد.
روسیه هیچگاه دوستانش را تا روز آخر یاری نکرده است.
هیچ کشوری به جز خود روسیه تا به حال موفق نشده با سلاحهای روسی در جنگی به پیروزی برسد (اعراب در چنگ با اسراییل و صدام در جنگ با ایران و یوگوسلاوی و کره شمالی و ...) (2825724) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۷:۴۵:۱۴
اگر براشون زحمت نیست پولمان را باسودش بدهد بهتر است چون دادن موشک مانند نیروگاه بوشهر 300 سال طول می کشد.خودشون هم میگن s300 (2825731) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۷:۴۹:۵۷
نظریات این دوست عزیز را در تحلیل رابطه با عربستان و جنگ احتمالی میان ایران و عربستان هم خواندیم. لطفا از افراد خبره تر و دارای تجربه و اطلاعات بیشتر استفاده کنید و ایشان هم تحلیل هایشان را بروند در وبلاگشان منتشر کنند. (2825743) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۷:۵۱:۰۳
آقا اين چه حرفيه ميزني؟ پس ما به كي بخنديم؟ (2827719) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۸:۳۷:۱۲
آن جنگ احتمالی نبود! دقت کنی کلمه ممکنه برای سناریو بکار برده شده.
شما اگر با ادبیات جدیدی نمی خواهی آشنا بشی مشکل خودته!
سناریوی ممکنه یک پیش بینی نیست. فقط گوشه چشمی اگر به این سناریو داشته باشی ده سال دیگه خودت را وسط یک جنگ نمی بینی!

بد نبود کمی جزییات هم به قضاوتتان اضافه می فرمودید. (2827784) (alef-11)
 
دقت کمی دقت
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۸:۴۴:۴۵
خبر تحویل اس 300 هم نیامده! فقط خبر لغو ممنوعیت تحویل را به اسراییل داده اند و نه ما.

حالا تحویل اس 300 یک چیز است، خبر تحویلش یک چیز دیگر.
همین الان تحویل دهند ما جشن هم میگیریم. اما خبر خالی به نفع ما نیست. ماشالله برای اکثریت نظر دهندگان این مساله عیان است. نمی دانم چرا اندکی که خود را حرفه ای و پخته می پندارند روشن نیست!
چرا دوستان دقت نمی کنند که الان که خبر لغو ممنوعیت تحویل اومده، مسوولین ما باید سریع سراغش را بگیرند و تبدیلش کنند به تحویل.
وگرنه قصد روسیه فقط خطرناک نشان دادن ایران بعد از توافق است و بس.
آیا این به نفع ماست؟

انصاف هم خوب چیزیه والله. اگر انصاف ندارید، دقت ندارید، مگر مجبورید نظر بدید؟ اصلا نخونید! طوری میشه؟ (2827800) (alef-11)
 
با مرام
۱۳۹۴-۰۱-۲۸ ۰۹:۵۳:۰۴
این جوری نقد کردن نوبره ها
نظر کلی و کاملا شخصی و مغرضانه است مگر اینکه توضیح بدی
البته میتونی نظر غالب دیگران را ببینی و از توهم خارج بشی

از نویسنده باید حمایت کرد. با دقت نخونی دچاز سوتعبیر میشی
پیچیده است خب (2828474) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۷:۵۵:۲۶
من یه زن خانه دارم وسواد سیاسی هم ندارم اما وقتی خبر تصمیم روسیه در تحویل اس300 به ایران را در این مقطع زمانی شنیدم دقیقا همین برداشتی که نویسنده محترم ارائه داده را داشتم ! روسیه شیطان تر از آمریکاست مواظبش باشیم !!! (2825754) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۹:۰۷:۵۴
دقیقا من هم همچین برداشتی دارشتم. ولی متاسفم برای مسئولینی که با ذوق و شوق پا شدن رفتن روسیه. یعنی اونها نتونستن همچین تحلیلی داشته باشن؟ (2825888) (alef-17)
 
حقگو
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۶:۰۰:۴۱
نگران نباشید دیپلماتهای عاقل فعلی ما قطعا بهترین تصمیم را خواهند گرفت. (2827517) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۹:۴۷:۲۷
شما از خیلی ها بیشتر می فهمی خواهرم .... ولی چه کنیم که ما مردک عادی باید جور منافع یک عده رو بکشیم (2825963) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۰:۱۶:۲۷
خدارو شکر که زنان خانه دار بیسواد ،سطح فهم و شعورشون از دیپلمات های خندان بیشتره (2826032) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۷:۵۴:۲۱
داداش نگفت بي سوادم، گفت سواد سياسي ندارم. دقت كن!
نميدونم ظريف چه هيزم تري به امثال شما فروخته كه خودتونم داريد باهاش آتيش ميزنيد! بقول رفيقتون "آب رو بريز اونجايي كه ميسوزه" (2827723) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۲:۰۴:۱۰
از آمریکا شیطان تر در عالم وجود نداره بانو... (2826184) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۳:۳۳:۱۲
چرا ! روسیه !!! (2827293) (alef-11)
 
محمدرضا
۱۳۹۴-۰۲-۱۹ ۱۲:۴۵:۲۷
چرا ! چشماتون رو درست باز کنید میبینید از روسیه نامرد تر و مستکبر تر و زورگو تر هیچ کشوری نیست.
اینهمه فشار و سواستفاده و بد عهدی روسها کافی نیست برای فهم این مطلب؟ (2877910) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۲:۲۸:۵۸
افرین به شما
ادمهای باسواد جامعه ما هستند که این درک و فهم را ندارند و هر چه از خباثت روسیه بگوییم باز مرغ یه پا داره و حرف خودشان را میزنند (2826213) (alef-13)
 
شهروند درجه 2
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۵:۴۶:۲۶
ادمهاي با سواد هم ميفهمند ولي اين منافع حزبي و شخصي است كه متاسفانه بر منافع ملي رجحان دارد . وگرنه هر ادمي كه فقط قدرت فكر كردن داشته باشد نه چيز ديگر ميتواند به خيانت جديد روسيه پي ببرد (2827487) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۰۷:۲۹:۴۴
+ (2826531) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۱:۳۸:۰۳
من به ایرانی بودن خودم افتخار می کنم که زنان خانه دار به اندازه سیاسی ها و دیپلماتهای دنیا باهوش هستند.

این سخن ایشان را با سخن آقای ظریف مقایسه کنید که با افتخار اعلام می کرد :

مردم بدانید طرفهای مذاکره آنقدر به نماینده شما اعتماد دارد که ترجمه فارسی ما از بیانیه را قبول داشتند

چند دقیقه بعد خود آقای ظریف اعلام کردند که معیار نهایی حل اختلاف متن انگلیسی است. (2826958) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۱:۴۹:۲۷
تو دنیای سیاست خباثت و شیطنت همیشه وجود داره! مهم اینه ک ما بتونیم از اختلاف آمریکا و روسیه به نفع خودمون استفاده کنیم (2830350) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۸:۰۱:۵۶
روسیه با دست میده با پا پس می کشه !!! (2825767) (alef-13)
 
واقع بین
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۸:۰۸:۳۵
پس چی شد ان سامانه ای که ما ساختیم و بهتر از s300هم بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگر بهترش را ساختیم دیگر پول کشور را هدر ندهیم و از روسیه غرامت هم به خاطر خلف وعده دریافت کنیم... (2825779) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۲:۲۹:۵۷
منم موافقم که اگر سامانه بباور از اس 300 بهتره دیگه چه لزومی داره سیستم قدیمی اس 300 را بخریم؟؟؟ما باید غرامت را دریافت کنیم که 4 میلیارد دلاره و به نفع ما است (2826215) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۰۶:۳۶:۴۹
دوست عزيز پول سامانه تمام و كمال پرداختشده، حالا فقط تحويلش مونده! (2826512) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۷:۵۶:۵۷
داداش تمام و كمال پرداخت نشده، از ٨٠٠ ميليون حدود ١٧٠ ميليون پرداخت شده بود. جريمه بخاطر لغو قرارداده نه واسه سود پول و اين حرفا. (2827726) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۶:۰۳:۴۴
ضمنا پهباد هم که داریم. (2827526) (alef-11)
 
پری
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۸:۱۱:۰۰
روس های موذی... (2825781) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۲:۴۷:۲۱
حماقت شماها از موذی بودن روسها دردناکتره... شما هنوز نمیفهمید که روسیه هم مانند هر کشور دیگری از رابطه با ما دنبال منافع خودشه. مگه ما از رابطه با روسها و یا دیگران دنبال منافع خودمون نیستیم؟؟ چرا روسیه نباشه؟؟ نکته مهم اینه که روسیه هرچند دنبال منافع خودشه ولی بر خلاف آمریکا دشمن مانیست. به هیچوجه هم دشمن ما نیست. ولی رسانه های وابسته به غرب تلاش دارن برای تطهیر چهره دشمن اصلی(آمریکا و کلا غرب) یک دشمن ساختگی در اذهان مردم ایران جا بزنن و برای اینکار روسیه رو انتخاب کردن و یک عده هموطنان بی عقل ما مثل شما به شدت در این دام افتادن و قادر به تجزیه و تحلیل قضیه نیستن... (2826247) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۳:۳۴:۵۰
روسیه دشمن ما بوده ودشمن ما می ماند ! (2827298) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۳:۴۹:۳۳
ساده دل من روس با پنبه سرمیبره که صدهابرابر ازدشمن مستقیم بدتره اینکه فهمش سادست
عزیز من روسها این چند ساله حسابی ما رو سرکیسه کردند ....یک معادله ساده هم هست که اصلاح طلبان غربگرایندواصولگرایان شرقگرا بخصوص طرفدار روس اما غربگرایی عاقلانهتر از شرق عقب مانده است (2827327) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۱:۴۰:۱۳
خوب هر کس دنبال منفعت خودش است
منفعت ما نیز در این است که اس 300 را تحویل بگیریم (2826967) (alef-17)
 
محسن
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۸:۱۲:۳۱
تاریخ به ما نشان داده که روسیه فقط با ما بازی می کند و هیچ وقت خیری از روسیه به ما نرسیده است !!!این متن کاملا صحیح درست است (2825787) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۲:۵۱:۴۲
شما در اعماق تاریخ مانده ای و نتوانستی به جلو حرکت کنی. آقای تاریخدان روسیه فعلی دیگه نه روسیه تزاری قبل از 1917 هست نه روسیه کمونیستی 70 سال بعد از آن . روسیه جدید روسیه دیگریه همونطوری که ایران فعلی دیگه ایران پهلوی نیست و عراق فعلی هم عراق صدام نیست... روسیه قطعا در روابط با ما اول منافع خودشو درنظر میگیره و این امر مختص این کشور نیست بلکه همه در دنیا اینطورن. چرا از این امر تعجب میکنید. اما نکته مهم اینه که روسیه دشمن مانیست : برخلاف آمریکا که مستمرا با ما دشمنی میکنه. فهمیدن این نکات ساده خیلی دشوار نیست. چرا نمیفهمید؟؟؟ (2826253) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۰:۱۰:۴۳
واقعا نظر درستی است حتی در جنگ ایران عراق درسته به عراق کمک میکرد ولی به ایران هم کمک داشت ولی آمریکا فقط به عراق کمک میکرد. (2826746) (alef-17)
 
شهروند درجه 2
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۵:۵۳:۲۱
دشمني امريكا با ما سخت وسنگين است واين دشمني را اشكارا انجام ميدهد واين يعني دشمني محترمانه ولي دوستي ظاهري روسيه در واقع يك دشمني تحقير اميز است .
هر ادمي ميتواند رفتار تحقير اميز روسيه را هم نسبت به ما و هم نسبت به عراق در زمان جنگ درك كند . اينكه به هر دو طرف كمك كني چيزي جز اسكول كردن دو طرف ماجرا نيست

ترجيح ميدهم دشمني اشكار امريكا را بر رفتار تحقير اميز روسيه روسياه را (2827502) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۸ ۲۳:۴۱:۵۹
روسيه هرگز به ايران بخاطر قطعنامه هاي تحريم سلاح به ايران اسلحه نفروخت , اون سلاحهاي مدل روسي همه از كره شمالي و قسمتي هم از سوريه در ازاي نفت مجاني وارد ايران شدند . بخصوص موشكهاي اسكاد كه اين اواخر به سمت بغداد پرتاب ميشدند . (2829585) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۸ ۲۳:۵۰:۲۸
دوستان هول نشيد لطفا , تحويل سامانه يه بحثه و تحويل موشك به اندازه كافي يه بحث ديگه , سامانه بدون موشك كافي به درد لاي جرز ميخوره . شما فكر ميكنيد اگر حملات هوائي ادامه دار مثل اونچه كه در عراق و يوگوسلاوي اتفاق افتاد خداي ناكرده در ايران اتفاق بيفته , روسيه مهمات اين سامانه رو به ايران ارسال ميكنه ؟ عمرا اگر اينكارو بكنه , دقيقا ميشه مثل قضيه فروش ميگ 29 به ايران كه ديگه قطعات يدكي اونها رو هم نداد و عملا عملياتي نيستند . (2829592) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۳:۳۷:۰۰
در عالم سیاست دوستی ها ودشمنی ها ثابت وداعمی نیست بسته به منافع است پس نه روسیه همیشه دوست ماست ونه آمریکا همیشه دشمن ما ! (2827301) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۸:۱۲:۴۰
تحلیل آبکی..
روسیه در قضیه اوکراین و حتی تحریم خودش توسط آمریکاو اروپایی ها متضرر شده و داره تلافی میکنه..

و اینکه با ورود چنین سامانه هایی به کشور ، ریسک حمله به مراکز هسته ای ایران بالاتر میرود.. (2825789) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۰۹:۰۱:۵۵
پس منتظر بشین تا تحویل بده (2826631) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۸:۱۳:۰۴
ایران پس از توافقنامه در معرض تهدید هسته‌ای قرار می‌گیرد، چون دیگر حتی توان صنعتی صلح‌آمیز هسته‌ای هم در کار نخواهد بود که غربی‌ها آن را به خطر احتمالی فرار هسته‌ای تعبیر کنند و از چنین حمله‌ای ابا داشته باشند.
بنابراین ایران نیاز به سلاح‌های بیشتر خواهد داشت و بازار ایران برای روسیه و چین رونق بهتری به خود خواهد گرفت.

این مقاله را مطالعه بفرمائید:

آیا قابلیت فرار هسته ای حق مسلم ما نیست؟!
فکر نکنید اگر به ما حمله اتمی بشود لزوما همه با خبر شده و دنیا به هم می ریزد. بیماری خلیج را به یاد دارید؟ نباید قابلیت قانونی فرار هسته ای را به سادگی معامله کرد، مگر آن قدرت ها مطابق با ان پی تی کاملا خلع سلاح شوند.
http://alef.ir/vdcftvd0cw6dvya.igiw.html?266158 (2825790) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۰۶:۴۲:۵۷
خواهش میکنم ان پی تی رو یک بار دیگه مطالعه کنید. (2826513) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۸:۱۹:۱۲
تحلیل خوبی بود
اولین بار تحلیل با این محتوا در الف می بینم.
من هم فکر می کنم روسیه می خواهد آمریکا و غرب را از توافق با ایران بترساند.
اما واقعیت آن است که توافق با غرب برای ما از این موشکها مهمتر است. (2825804) (alef-13)
 
شماس
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۸:۲۶:۱۷
خوشبختانه دولت آقای روحانی هشیار هست
اگر تحریم ها لغو شوند شرکت های نظامی اروپایی هم وارد گود فروش به ایران می شود با این کار می خواهد کسب اعتماد کند
این نظر من مستقل از نظر سیاسی است و فقط تفسیری نظامی است (2825817) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۰:۱۸:۱۴
هوشیار ؟؟؟؟!!!!
عجب توصیف سنگینی ، عمر دولت شکست از این توصیف (2826036) (alef-11)
 
مجید
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۰۹:۲۶:۰۸
برادر عزیز مطمئن باش هیچ کشور سلاح به درد بخور را به ما نمیفروشه خصوصا این غربیها .این سامانه هم نگیریم دستمون برای پس گرفتن پولش به کجا بند هست ؟ضمنا روسیه اگه این سامانه تحویل نده یه ذره اعتبار جهانیش هم از دست میده دیگه کسی جرات خرید از روس نداره و آمریکا میشه یکه تاز. (2826666) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۸:۲۸:۰۳
زمان لغو قرارداد مدودف رئیس جمهور روسیه بود که در برابر امریکا و غربیها کوتاه میامد و اگر الان هم رئیس جمهور بود ، سوریه هم دست امریکا و عربستان بود .
بر عکس پوتین تندرو تر است و مقابل در خواست های غربی ها مقاومت کامل میکند و این بنفع ماست و صحبت " بازی با کارت ایران " یک خیالات بیشتر نیست و تحویل سامانه موشکی به ایران نشان از شخصیت قدرتمند پوتین در قبال غرب است . (2825819) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۹:۲۸:۲۷
دوست عزيز الان حدود 15 ساله قدرت دست پوتین است میخواد نخست وزیر باشه یا ریس جمهور قطعا اون رمان هم مدودوف با رضایت پوتین موشک های s300 به ایران تحویل نداد .مدودوف بدون اجازه پوتین حتی آب هم نمی خوره (2825924) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۰:۱۵:۲۴
خیر عزیز،
1. مدودف رو هم پوتین می چرخوند!
2. اگه قرار به خرید چنین تسلیحاتی هست، باید بعد از توافق نامه باشه، اون هم بدون جنجال و هیاهو! (2826027) (alef-17)
 
saeed
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۰:۲۱:۳۷
واقعا این یکی از جالبترین و فنی ترین نظراتی که بود تا حالا خونده بودم
دوف فقط فقط ملیجکی بیش نبود بدون اجازه پوتین آب هم نمی خورد من نمی دونم چطور این نظر به ذهن شما خطور کرده چون خود مدودف هم از نظر شما دو تا شاخ رو سرش سبز میشه (2826043) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۰۳:۱۸:۰۵
لطفا دوباره رأي ممتنع هفته قبل روسيه در قبال تحريم حوثي هاي يمن هم توضيح بدي؟ (2826479) (alef-13)
 
کریم همکار
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۰۵:۳۹:۳۶
اکنون بررسی مساله هسته ای بدون در نظر گرفتن بحران یمن ارزشی ندارد، قبل از بحران یمن هم خواه وناخواه غرب بحران هسته ای را با مساله خاورمیانه و اسرائیل گره میزد ،اکنون گره یمن هم به گره های قبلی ( لبنان ،فلسطین ،عراق و هسته ای.)اضافه شده است . کوتاه آ مدن اوباما در مقابل کنگره هم بخشی از تقسیم کار است که ویژه این مقطع زمانی است .

پوتین به تمام این بحران ها (اعم از بحران لیبی ،سوریه ،اوکراین ،نفت و یمن به عنوان بخشی از یک طرح شطرنج گون نگاه میکند ،درست مثل اینکه کاسپارف ،مقابل فیشر نشسته است. )

پوتین طی یکسال کاهش قیمت نفت و تحریم ،فشار اقتصادی زیادی را تحمل کرده است ونیاز به پول دارد ،اما فروش اس 300 نه برای پول است ونه برای موش دواندن در مذاکرات ،واقعیت این است که پوتین فکر می کند،بحران یمن به بحران های قبلی گره می خورد و خاورمیانه را به سمت جنگ می کشاند، ودر این بحران غرب با چین و روسیه هم تسویه حساب خواهد کرد.

دادن اس 300 به ایران و اس 400 به چین ،دادن یک علامت نظامی به غرب است ،که یعنی پيامتان را در یمن فهمیده ام و ما هم داریم آ ماده می شویم .

سیاست ایران باید مبتنی بر خاموش کردن شعله های جنگ در یمن و همکاری با دنیا برای سرکوب داعش و برقراری ثبات در منطقه باشد.

تلاش در جهت کاهش تنش در لبنان ، یافتن راهی برای سوریه ،به ویژه حالا که اسد قدرت چانه زنی بیشتری دارد، اطمینان دادن به ترکیه از این جهت که سیاست ایران در منطقه در جهت بحران زدایی است.و رابطه ترکیه و ایران می تواند فراتر از همکاری اقتصادی باشد.این همه باید در سرلوحه سیاست خارجی ایران باشد. (2826506) (alef-13)
 
حامد
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۰:۳۱:۰۸
بانظر موافقم (2826789) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۰۸:۱۷:۳۹
پس برادر پوتین شما که چنین "شخصیت قدرتمندی" دارند چطور پس از آغاز دور ریاست جمهوری تا حالا "شخصیتشان" را نشان ندادند؟ (2826568) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۸:۳۲:۱۸
روسها از خود مایه نمی گذارند و ما را جبهه اول خود فرض کرده اند. (2825824) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۲:۵۲:۴۴
کی از خودش مایه میذاره؟؟؟ مگه در عرصه بین الملل ایثارگر و از خود گذشته هم داریم آی کیو؟؟؟ (2826256) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۳:۱۴:۲۶
مگه بده؟؟ ما هم سوریه و یمن و عراق و لبنان و غزه را جبهه خودمان قرار دادیم (2826310) (alef-13)
 
ali
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۰:۲۸:۳۹
نه خوبه خوشحال باش که داره ازمون سواستفاده میکنه.....بعضی ها انچنان در ایدئولوژی جنگ با غرب غرق شدند که حاضرند برای این جنگ نوکری کشور روسیه رو هم بکنند (2826783) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۸:۳۳:۳۷
درحال حاضر منافع مشترك زيادي با همسايه خود روسها داريم . بايستي هرچه سريعتر مقدمات لازم را براي انتقال اين سلاحها كه تنها جنبه دفاعي دارند به كشور فراهم شود . ميتوان از انها بعنوان كارتي براي امتياز گيري بيشتر در مذاكرات استفاده نمود . درمورد اسرائيل بايستي گفت كه اگر تمام خواسته انها تامين شود باز اين بازوي نظامي غربيها از ما خواهند خواست تا كمك كنيم ما بين نيل وفرات امپراطوري تشكيل دهند (2825829) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۳:۱۴:۵۲
امتیاز بیشتر؟؟؟ بنشین تا بدن (2826312) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۰۱:۴۰:۴۴
تاریخ دقیقی برای دریافت اعلام نشده و آقای شمخانی هم فقط گفت امیدوارند سال 2015یعنی سال جاری بتونن تحویل بگیرند و مسئله دقیقا تاریخ اعلام نکردن هستش (2826450) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۰۷:۴۰:۲۵
بقول قدیمیا دوزار بده آش به همین خیال باش
اگرم روسیه اس 300 و بده مثل ساختن نیروگاه اتمی بوشهر اونقدر کشدارش می کنه تا دیگه نسل اس 300 دیگه بی ارزش تلقی بشه (2826537) (alef-17)
 
عبدالله
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۸:۳۳:۵۶
تصمصم بسیارعاقلانه ای است اگر برای موفقیت مذاکرات ایران ازخرید این سامانه موشکی انصراف بدهد،شک نکنید پشت این تصمیم روسیه برای فروش این سامانه موشکی نیت شومی خوابیده وهمچون گذشته دریک شرایطی مجددا خیانت میکنه،،باور کنید آمریکا از روسیه بسیار قابل اطمینان تره و روی این موضوع تردید نکنید، تارخ را یخوانید مخصوصا تاریخ 36 ساله انقلاب رو ،میبینید روسیه فقط از پشت خنجر زده وهمیشه از کارت کشورها برای خودش بهره برده (2825830) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۲:۳۱:۲۲
چرا تاریخ 36 سال؟ تاریخ 200 سال گذشته و زمان قاجار را بخوانید که روسها یک سوم خاک ایران را ضمیمه خود کردند. (2826220) (alef-13)
 
کریم همکار
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۰۶:۰۴:۵۶
لطفا به جای پیشنهاد مطالعه تاریخ 36 ساله ،مشخصا بگوييد در چه مواردی و چگونه ؟

روسیه در رابطه با کشورهای دیگر یا یک خط استراتژیک را دنبال می کند ویا منافع ملی خودش را محور قرار می دهد. پوتین در تمام مقاطع به رابطه ایران روسیه نگاهی یکسان نداشته است .روسیه مثل غرب وامریکا نیست که به عنوان قطب جهان سرمایه همه کشورها جهان بطور اتوماتیک جذب کند.روسیه فقط به کشورهایی به عنوان دوست استراتژیک نگاه می کند،که درقرارگرفتن در مدار غرب به بن بست رسیده باشند.روسیه حتی نمی آ ید برای کشوری مثل یونان که سنتااز جهات زیادی تمایل به روسیه دارد.مایه اضافی بگذارد.در مورد ایران هم حاضر نیست در شرایطی که نه به دار است ونه به بار، امتیاز زیاد هزینه کند. روسیه توان آمریکا را ندارد که طی بیش از 40سال مداوما به نفع اسرائیل از حق وتو استفاده کند. (2826507) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۸:۳۴:۱۱
اقدام پوتين چند معني دارد .
اول اينكه بر خلاف ادعاهاي گذشته ، دليل تاخير روسيه در فروش اين سامانه نه دستور پوتين بوده است و نه تحريم ها .
دوم اينكه اعلام اين خبر آنهم در زمان فعلي فقط با هدف خنثي كردن لبخند هاي ديپلماتيك ظريف انجام گرفته است .

شايد اعلام انصراف از خريد اين سامانه و پافشاري بر روي گرفتن غرامت كار خوبي باشد ، يا اينكه بايد از آنها بخواهيم S400 را براي اثبات حسن نيست به ما بدهند (2825832) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۸:۳۴:۲۰
خيانت روسها در تاريخ براي ما روشن است (2825833) (alef-13)
 
بابك
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۰:۰۲:۵۹
لعنت به سلطه انگليس و روسيه تمام خيانت ها به بشر توسط اين دو كشور بوده
امريكا به مراتب وضعيت بهتري داره در احترام به حق حاكميت كشورها، نمونه تحت سلطه امريكا رو در منطقه با امپراطوري روسيه و انگليس
اميدوارم زنده باشم ذلت اين دو كشور رو ببينم (2826002) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۰:۱۹:۳۲
هر چی هم خیانت کرده باشن بازم کمتر از خیانت امریکائی هاس
اعتماد به روسیه بیسار عاقلانه تر از اعتماد به امریکاست (2826041) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۸:۳۴:۵۶
تحلیل خوبی بود و باید مواظب این روسیه کخ خبیث تر از انگلیس و آمریکا بود باشیم (2825834) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۳:۱۹:۴۷
عالی بود (2826326) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۸:۳۵:۵۴
چرا به آمریکایی ها اطمینان دهیم در صورت توافق از خرید سامانه روسی منصرف می شویم؟

این همه امتیازی که تا حالا دادیم بس نبود؟ (2825835) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۹:۰۲:۲۹
بنده خدا که گفته مسخره است این حرف. اما مساله اینه که روسیه داره با غرب بازی میکنه و این بازی اش برخلاف گذشته درست بر ضد منافع ماست. منافع ما، کم کردن هزینه توافق برای غرب است. اگر هزینه غرب و اوباما کم شود به ما امتیازات بیشتری می دهد. همین. (2825876) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۳:۳۹:۰۹
چون هم سامانه باور را خومان ساخته ایم که از اس 300 بههتره و هم 4 میلیارد غرامت از روسیه میگیریم (2826355) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۸:۴۴:۵۹
استدلال درستی است. چرا تا حالا روس ها به فکر ما نبودند!! روس ها مثل امریکایی ها قابل اعتماد نیستند. (2825847) (alef-11)
 
عمران
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۸:۵۶:۲۴
تحلیل جالبی بود. به نظر میرسد که واقعا مخاطب این خبر امریکاست اما تنها سوال باقی مانده این است که روسیه در عمل چطور میتواند از این اهرم استفاده کند؟ فرض کنیم آمریکا را پای میز دیگری مثلا اوکراین وادار کند که امتیاز بدهد، آیا میشود دوباره در این سو از فروش اس ۳۰۰ انصراف دهد؟ آن هم بعد از توافق؟ یا مثلا میتواند در مذاکرات هسته ای با غرب همسویی معناداری داشته باشد طوری که نتیجه آن را تغییر دهد؟ چهارچوب توافق مشخص است و همسویی روسیه با غرب چیزی به آن نمی افزاید. همه کمابیش میدانیم که نقاط تنش توافق بین ایران و آمریکاست و سایر اعضا با یکی از این دو طرف تقریبا هم نظرند.
به نظر نتیجه ی این بازی روسیه را باید در جایی غیر از فروش اس ۳۰۰ یا مذاکرات هسته ای دید. مثلا روسیه به ازای امتیازی که از آمریکا در اوکراین بگیرد در شورای امنیت در چند قطعنامه با امریکا همراه شود. (2825867) (alef-11)
 
سعید تمر
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۸:۱۲:۴۵
ممنون از همفکری ات عمران عزیز.
هر کارتی قیمت خودش را دارد.
قدرت های بزرگ مثل ما صفر و یک معامله نمی کنند.
اسرائئل و آمریکا برای اس 300 حساب جداگانه ای می پرداختند.
ولی این بار شاید روسیه قصد دارد کلا ایران از توافق بدور باشد. اینجوری اطمینان دارد که ما فقط طرف روسیم و هم زمان مثل کشورهای قدرتمند با هر دو کشور روسیه و آمریکا در تعامل نخواهیم بود! (2827740) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۹:۲۲:۰۱
منطقی نیست آمریکاییها چنین برداشتی از اینکار روسیه بکنند. چون مواضع اخیر کرملین در جهت توافق و از نتایج توافق (برداشته شدن تحریمها) است و خود آمریکایی هم میدانند در صورت توافق که نتیجه اش برداشته شدن تحریمهاست ایران میتواند اینگونه سلاحها را قانونا نه فقط از روسیه که از بقیه کشورهای پیشترفته هم تهیه کند. آیا معلول (برداشته شدن تحریم و فروش تسلیحات) میتواند علت وجودی خود (توافق جامع) را تهدید کند؟! خیر! (2825910) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۹:۲۳:۳۸
پس از توافق و رفع تحریم میتوان سلاحهای پیشرفته تر دفاع هوایی را براحتی از کشورهای دیگر خریداری نمود.این آقا هم میبینه وضعیت عوض داره میشه،میخواد از موقعیت در حال پایان فعلی حداکثر نفعشو ببره ولی اشتباه میکنه و تصمیم درست ایران جلوی منفعت طلبی روسها رو خنثی خواهد کرد.اصلا برای چی سلاحهای روسی خارج از رده رو باید با التماس ازشون بگیریم؟ (2825918) (alef-17)
 
تورج
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۹:۲۵:۱۲
اگر آمریکا منافعش در لغو تحریم نباشد ، تحریمها هرگز لغو نخواهند شد پس تحلیل آبکی ارائه نفرمائید! (2825919) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۹:۲۹:۴۰
با آناه بايد مثل خودشان رفتار كرد ،
از روسيه بخواهيد كه براي اثبات حسن نيت s400 را به ما بفرشد و وقتي اين خبر اعلام شد به امريكا بگوييم كه حاظريم در ازاي لغو تحريم ها و دريافت سامانه موشكي امريكايي از خريد روسي خودداري كنيم .
اين يعني به جان هم انداختن دو قدرت دشمن .
بنا به سخن امير كبير ما بايد موازنه قدرت بين شرق و غرب ايجاد كنيم .
همه چيز بايد برابر باشد ، هر دو طرف بايد حس كنند در ايران منافعي دارند و در آن صورت براي خفظ منافعشان از حمله ديگري جلوگيري مي كنند (2825927) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۹:۳۱:۰۰
اعلام انتقال s300 به ایران کاملا مشکوک است.به نظر من روسیه چند هدف را دنبال میکند.
1-ایجاد اخلال در روند مذاکرات اتمی با حاشیه سازی
2-دریافت امتیاز از غربیها مخصوصا اگر مذاکرات به نتیجه نرسد.
3-فرار از اتهام همکاری با غرب در خصوص همراهی با آنها در قبال تحریم ایران و نزدیکی بیشتر به ایران
4-ترس از انصراف ایران از خرید سامانه در صورت به نتیجه رسیدن ایران و متضرر شدن
5-انتقام از غربی ها به دلیل تحریم کردن روسیه.
در ضمن با توجه به اینکه تقویت قدرت نظامی ایران چندان هم در جهت منافع آنها نیست بعید میدانم چیز دندانگیری از این قرار داد نصیب ایران شود.ضمن اینکه چنین سامانه هایی دارای نقاط ضعفی نیز هست که قطعا روسها و غربیها به خوبی از آن اطلاع دارند.در صورتیکه حرف مقامات در خصوص تکنولوژی بومی سازی چنین محصولاتی بلوف نباشد خرید آن پول دور ریختن است. (2825929) (alef-17)
 
امير
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۹:۴۱:۴۱
در تاريخ ايران از سال 1800 ميلادى بيشرين دشمنيها از طرف روسها و بعد انكليسها بوده است.
كشتار تبريز و اشغال آذربايجان ، جدا كردن خارزم و قفقاز ازايران توسط روسها و جايى هرات و بلوجستان و بحرين توسط انكليس...
ااكنون كه قرار است سامانه موشكى را تحويل دهند، يقينا تحويل فورى نيست بلكه همانطور كه در نوشته ها آمده امسال 1394؟ آخر اسفد! يا 2015 تا آخر آذر؟ تحويل خواهند داد يعنى بعد از امضاء توافق! اين يعنى بازى با ايران و باج خواهى از غرب! روسها دلشان براى ما ننسوخته و نخواهد سوخت... (2825948) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۹:۴۱:۴۳
تحلیل بشدت ابکی و از سر ترس و عنایت به کدخدا (2825949) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۹:۴۸:۱۶
افرین بر تیز هوشی شما آقا سعید امیدوارم دولتی ها هم در نظر بگیرند (2825965) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۹:۵۰:۱۰
بگزارید صادقانه بگویم، پاکدست ترین کشور در گروه 5+1 با ایران آمریکاست.
آنها از دوستی با ما منافعی دارند، همانطور که روسیه و چین سود فراوانی از تحریم ایران به جیب زده اند. (2825972) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۹:۵۸:۵۵
نقش ما برای روسیه مثل نقش حزب الله برای ماست (2825994) (alef-17)
 
جواد
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۰:۱۳:۱۸
من با این تحلیل موافقم. روسیه دنبال بازی های خودش با اروپا و امریکا از جمله در باره اکراین است. من نمی دانم موشکی که خط تولیدش متوقف شده به چه درد ما می خورد. روسیه در دل با توافق ایران و غرب موافق نیست و غیرمستقیم سنگ اندازی می کند. چون اکنون به همراه چین به نوعی انحصار رابطه اقتصادی با ایران را در دست دارد. مثلا در شرایط طبیعی معلوم است که کار کردن با شرکت های نفتی اروپایی و امریکایی برای ایران سودمندتر است تا شرکت های روسی. اما ادامه تقابل ایران با غرب میدان را برای شرکت های روسی باز می گذارد چون رقیبی برای آنها نخواهد بود. دولت باید هوشیار باشد (2826024) (alef-11)
 
حسین
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۰:۲۹:۵۴
به امریکایی ها اطمینان بدهیم ؟؟
عجب مقالاتی در سایت های " اصول گرا " میخوانیم !!
دست اصلاح طلبان را از پشت بستند . (2826057) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۸:۲۰:۴۲
شما همیشه متن را ناقص متوجه می شوی؟ (2827759) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۰:۴۴:۴۰
تاریخ همسایگی ایران و روسیه را بخوانید ، انوقت براحتی درک می کنید این تصمیم یعنی چه. (2826084) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۰:۴۷:۰۵
چرا برای یکبار هم که شده ایران از کارت روسیه استفاده نکنه؟! (2826086) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۱:۰۷:۴۳
به آمریکا می توان اطمینان کرد اما به روسیه هرگز (2826118) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۱:۱۷:۳۴
به قول قدیمی ها این داستان S-300 بودار است. یکدفعه روسها خوابنما شدند و یک شبه ما شدیم عزیز دل آنها. (2826133) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۱:۲۸:۵۲
همیشه از پشت خنجر میزنن . مرامشون همینه . (2826143) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۱:۳۲:۳۸
سعی کنین نقش توپ تو بازی روسیه با آمریکا رو نداشته باشین (2826152) (alef-13)
 
تبریزی
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۲:۱۳:۳۶
یادمان باشد که ما یک دشمن مشترک داریم انطور که دوستان سیاه سیاه میبنند هم نیست روس هر چه هم باشند خودشان را دوست دارند حرف شنویی خوبی دارند (2826194) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۲:۱۹:۳۶
روسیه خیلی هم خوبه به فکر منافع خودشه ما نباید بریم سراغش (2826200) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۲:۴۳:۴۳
حالا اگه ایران صرفنظر کنه دیگه شکایت هم نمی تونه بکنه و لابد غرامت هم باید بده! اگه هم بخواد بگیره که همون خطراتی که اشاره کردید درش هست. پست تر از این روسها وجود نداره. (2826240) (alef-13)
 
علي
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۲:۵۶:۰۷
تا موقعي كه به سلاح ايمان مجهز باشيم از هيچگونه خيال بافي هاي غرب و روسيه نترسيد. (2826263) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۲:۵۸:۵۱
به نظرم روسیه باید قبل از عقد قرار داد سامانه راتحوبل دهد در غیر این صورت پیام عدم دریافت سامانه به امریکا هر گونه خیال روسیه را خنثی خواهد کرد (2826273) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۳:۰۸:۵۷
دایی جان ناپلئون. چین هم قراره از روسیه s۴۰۰ بخره. خوب که چی ؟ روسیه تو صنایع دفاعی خوبه . ما هم به ضد هوایی دوربرد نیاز داریم. پولش هم که دادیم. حالا شما میگی آنها را تحویل نگیریم ؟؟ حد اقل شاید بتوانیم مهندسی معکوس بکنیم. تحویل گرفتن موشک ها که ضرری نداره استاد. (2826294) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۳:۲۲:۳۱
اگر روسها در این 3 ماه اس 300 تحویل داد میشه به انها اطمینان کنیم (2826332) (alef-13)
 
علیرضا
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۳:۳۹:۴۲
تحلیل بسیار خوبی‌ بود، پوتین باید بفهمد که زمانیکه می‌توانست با کارت ایران بازی کند به سر آمده، به راستی‌ که در طول تاریخ روسیه جز خیانت کار دیگری برای ما نکرده است. (2826358) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۳:۵۲:۴۳
اگر تا 10روز دیگه تحویل نداد روغن ریخته نذر امامزادست . (2826370) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۰۰:۴۹:۴۵
فراموش نکنیم تمامی قطعنامه های ضد ایرانی غرب در شورای امنیت با رای مثبت یا ممتنع روسیه صادر شده است در حالیکه ایران در قبل در مورد دریای خزر کوتاه آمده است و قردادهای میلیاردی با این کشور بسته است در عوض روسیه به ما شکلات تعارف کرده و کمتر اقدام عملی به نفع ما انجام داده است در حالیکه آمریکا همیشه از همپیمانانش پشتیبانی کرده و حق یا ناحق از آنها دفاع کرده است آخرین ضربه خنجر روسیه در دادن رای ممتنع در تایید قطعنامه ضد یمن بوده است (2826419) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۰۱:۰۶:۴۹
حالا فکر کنید ما امتیاز خرید اس سیصد را داریم. یعنی واقعا روسیه آن را تحویل می دهد؟ چند سال است که کشور مفلوک ما پول این موشکها را پرداخته است؟ (2826429) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۰۱:۱۹:۲۴
روسیه بیشترین ضربه ها رو در طول تاریخ از زمان سکا ها تا به الان به ایران زده

و متاسفانه ما درس نگرفتیم (2826435) (alef-13)
 
کاوه ایرانی
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۰۱:۳۵:۳۴
بحثی در این نیست که این سامانه قدرت پدافند کشور را دو چندان میکند
ولی چرا در این زمان حساس باید پوتین چنین دستوری صادر کند.ایا روسیه نگران امنیت ماست یا نگران مشکلات خود با آمریکا و اتحادیه اروپا که مدتی در قضیه اکراین شدید شده.پر واضح است روسیه یک ایران تحریم شده و منزوی را بیشتر میپسندد و با اهرم وتوی خود و روابط اقتصادی با ایران و فشار به غرب با کارت ایران منافع خود را تامین میکند. (2826444) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۰۱:۳۶:۳۸
همه چیز بزودی روشن میشود هموطنانی که توهم توطئه دیگری دارند البته قابل درکند چونکه تاریخ ما نشان داده است چقدر احساساتی قضاوت میکنیم و بعد محاسباتمان اشتباه ار آب در می آید البته که همه کشورها به فکر منافع ملی خودشان هستند و در این خصوص هیچکدام بهتر نیستند از سوی دیگر چرا ما مردم همیشه عادت به خود سانسوری و انداختن تقصیرها به گردن دیگران داریم و نه ضعف خودمان. بیکفایتی و جهل و عقب ماندگی قاجاریه را در جنگ با روسها نادیده میگیریم و از از دست دادن 17 شهر قفقاز شکایت از اجنبی میکنیم غافل از اینکه جنگ.جنگ است ودر آن حلوا خیرات نمیکنند تاریخ گواهی میدهد عباس میرزا سردار شجاع ایرانی در جبهه در جنگ با روسها دائما از پدر بی کفایت تاجدارش امکانات و ادوات جنگی و کمک میخواست در زمانی که پدرش فغتحعلیشاه هیچ اطلاعی از دنیا نداشت و جز به حفظ تاج و تختش به هر وسیله و عیاشیهایش نمی اندیشید و زمانی به خود آمد که روسها تا تبریز تاخته بودند و اگر به قرارداد ننگین تن نمیداد روسها تا تهران بیش آمده بودند و تاج ننگینش را از سرش برداشته بودند. (2826445) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۰۱:۳۷:۱۳
متاسفانه در برابر شرق برخلاف غرب مقامات مسئول نوعی اهمال از سر خوش بینی دارن . که حاضر نیستن چیزی که عیان هست رو ببینن و مدام منافع کشور رو مثل کارت برنده ی در اختیار روسیه و چین در مواجهه این دو کشور با غرب میذغرند جدا چرا وقتی روسیه تحت تحریم های غرب سر اوکراین هستش باز هم در مورد مسئله ایران با غرب همکاری کاملی میکنه جز اینکه میخواد از برگ ایران به نفع خودش جهت کاهش فشار غرب استفاده بکنه. ما باید بدونیم چه غرب و چه شرق فقط منافع خوذشون مهم هستش و اگه منافعشون ایجاب کنه هر دوشون علیه ایران میشن بدون هیچ ملاحظه ی (2826446) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۰۱:۴۰:۴۵
دوستان این درست نیست که روابط حال حاضر با روسیه بعنوان همسایه شمالی قربانی روابط احتمالی اینده دور با امریکا و بلوک غرب شود۰ واقعیت این است که همان مقداری که روسها از ایران سواستفاده کردند غربیها هم به ما ضرر رسانده اند پس جهت حفظ منافع ملی باید روابطی متعادل با هر دو طرف برقرار نمود۰این تصمیم روسها هم صرفنظر از مسایل سیاسی خبرخوبی برای امنیت بیشتر ایران در برابر متجاوزان جاهل است ضمن اینکه ضربه کاری به رزیم تحریمهای شورای امنیت میباشد لذا قابل تامل است۰ (2826451) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۰۲:۲۳:۵۳
پوتین باهوش است. در این مقطع می خواهد به ایران موشک بدهد تا ایران هراسی ایجاد کند و توافق را دچار فروپاشی یا تعویق کند. توافق با ایران بیش از همه به ضرر روسیه است. الان زمان مناسبی برای تحویل گرفتن سامانه موشکی اس 300 نیست. (2826470) (alef-13)
 
یوسف
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۰۲:۲۵:۱۵
این نکته بسیار مهمی است که متاسفانه مغفول واقع شده روسیه بطور واضح واشکار باکارت ایران در طی این چند سال بازی می کرده و تحلیلگران سیاسی ومسولین مابایدشدیداحواسشان به روسیه باشد توافق هسته ای اصلا به نفع روسیه نیست بلاشک مثلا واردات گاز ازایران وابستگی اروپا رابه روسیه کم ونقش ایران بسیار پررنگ خواهد شد لطفا تحلیل های بیشتری در مورد روسیه ترکیه وتصمیمات کنگره امریکا منتشر نمایید (2826471) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۰۴:۰۵:۱۴
این موشکها کاملا بی دقت هستند. از هر 10 هدف که رهگیری میکند شاید یکیش را نابود کند. (2826487) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۰۴:۳۸:۳۳
امریکا به مراتب بهتر از روسیه برای ایران است (2826491) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۰۷:۱۷:۵۵
باز هم نيرنگ روسها براي شكست توافق هسته اي دولتمردان بايد هوشيار باشند و فريب روسها را با آبنبات چوبي نخورند (2826523) (alef-17)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۰۸:۱۵:۲۲
ایا مسولین کشور این نظرها ی دلواپسانه را مطالعه میکنندوایا برایشان اهمیتی دارد که مردم چه فکر میکنند که اینهمه خون جگر میخورندونظر میدن (2826566) (alef-11)
 
سعید تمر
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۰۹:۰۴:۴۰
دوستان عزیز.
آمریکا بهتر از روسیه و روسیه بهتر از آمریکا برای ما نیست. برای ما خودمان بهتریم و بس.
در این میانه، ایده آل و مطلوب ما این است که روسیه نتواند در آینده تحویل سامانه اس 300 را طولانی کند یا باز هم با امتیاز گیری از غرب در تحویل سامانه مانع ایجاد کند.
ممکن است مطلعین امر بگویند وقتی فرمانی توسط پوتین امضا شد ضمانت اجرایی دارد و لازم نیست سریع پیگیر خرید و تحویل شویم! چون ما مطلع نیستیم باید در فضای رسانه ای کشور این پیام را بیافرینیم که روسیه، مردم ایران از ممانعت قبلی چنان متحیرند که هیچ جای اعتمادی برای شما نمانده. پس بازی را طولانی نکنید و با ایران در حد و وزنش تعامل کنید.
ما خواستار روبط مستحکم تر با روسیه و دیگر قدرتها هستیم و هیچ کشوری را به دیگری ترجیح نمی دهیم. ترجیح ما منافع ملت و مسلمانان جهان است و بس.

دوستانی که نسبت به آمریکا در دل خوشبینی دارند و نسبت به روسیه تنفر، از ایشان خواهش دارم منافع ایران را فراتر از احساس ببینند.
ما هم در این نوشته دیدید که طرفی را بر طرفی ترجیح ندادیم فقط مذاکرات را مصون از بازی امتیاز طلبی میخواهیم.

یا حق (2826637) (alef-17)
 
كارشناس
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۰۹:۲۰:۴۳
ما خودمان s500 ساخته ايم
روسيه اگر راست ميگويد بايد به ما s600 بدهد يا s700 اگر هم ندهد ما s800 مي سازيم انوقت او بايد به ما s1000 بدهد (2826662) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۰۹:۵۴:۳۷
کشش بدیم. (2826713) (alef-11)
 
ali
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۰:۳۴:۳۱
روسیه و چین کوچکترین علاقه ای به توافق ایران ندارند و همونطور که مسولان خارجه کشورمون گفتند تلاش چندانی برای توافق انجام ندادند چون خوب میدونند در یک بازار رقابتی در ایران جایی برای محصولات بنجل این دو کشور وجود ندارد (2826793) (alef-17)
 
احمد پورسام
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۱:۲۱:۲۰
اینکه روسیه بارها ایران را قربانی منافع خودش کرده است شکی نیست اما روسیه وجهه تجاوزگی و سلطه بر دنیا بخصوص دنیای اسلام را در استراتژی خود ندارد و امت اسلامی در دودهه کذشته ازناحیه روسیه مورد ظلم واقع نشده اند. ولی امریکا پس از فروپاشی شوروی سابق خود را کدخدای دنیا می داند و به هر طریق ممکن تلاش دارد به همراه ولد نامشروع خود نیات صهیونیزم جهانی را در جهان بخصوص جهان اسلام پیاده کند . ظهور داعش والقاعده و دیگر گروه های تروریستی در جها اسلام مؤیدهمین موضوع است. (2826909) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۱:۲۲:۴۹
روسیه جنایتکار اگر صادق بود باید در زمان توافق موشکها را تحویل می داد /اگر صادق بود باید آنهمه تحریم ظالمانه را وتو می کرد
ولی این سخن حکیمانه امام نباید فراموش شود:
امریکا از شوروی بدتر و شوروی از امریکا بدتر و انگلیس از هردو بدتر است
از گذشته یاد بگیریم دشمنان هیچگاه قابل اعتماد نیستند (2826911) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۱:۲۸:۰۴
ظریف حل میکند.جان خودش!! (2826930) (alef-17)
 
علی
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۱:۵۷:۵۸
تازه داره بازی جالب میشه !! و میفهمیم که امروز در دنیا همه مستکبرند حتی افغانستان هم که یه کم حالی بحالی میشه جلوی حق آبه ما رو میگیره حالا وقتشه که ما با کارت روسیه بازی کنیم تازه بعدش باید با کارت هند و چین و ... هم بازی کنیم میتونیم به هند و چین و... هم بگیم یادته پول های ما رو بلوکه کرده بودید !! و 150 میلیارد دلار خودمونو با 7 درصد کسری به همون با هزار زحمت و مکافات و جنس بنجل میرسوندید و ناز میکردید حالا شرمنده تون آمریکا دشمنی اش رو کمتر از شما کرده !! (2827033) (alef-11)
 
milad
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۲:۴۶:۰۰
تا الان که می گفتید چرا سامانه رو نمیده حالا هم که میخواد تحویلش بده می گید چرا می خواد تحویلش بده؟ بابا جمع کنید این مسخره بازیا رو (2827157) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۸:۲۴:۱۶
از کجا فهمیدی کسی اینجا در کامنتها گفته باشه نمی خواهیم تحویل بشه؟
بحث خبر تحویل است نه خود تحویل.
با بی دقتی امثال شما چه کنیم میلاد خان؟ شما برو با بقال محل بحث کنی بهتره ها (2827766) (alef-3)
 
حسین
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۵:۰۹:۲۳
نه شرقی نه غربی فقط جمهوری اسلامی
دوستان و هموطنان بزرگ و عزیز جسارتا فقط این نکته رو متذکر میشم که روسیه جاش بیفته بدتر از آمریکاست تو این چند سال اخیر هم که به نظر با ما خوبه فقط بخاطر منافع خودش و باج هایی هست که از ما میگیره پس بیخودی دل خوش نباشین .دست همتونو میبوسم یا علی (2827445) (alef-3)
 
احمد
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۵:۲۳:۴۶
تحلیل درستی هست روسیه از امریکا بدتره سر بزنگاه جرات دفاع از متحدانشم نداره مگه روسیه به تحریم های شورای امنیت بر علیه ایران رای نداد کجا و به خاطر چه کشوری در برابر غرب ایستاد حتی از ترس غرب جرات تحویل اس300 به ایران نداشت با طناب روسیه توی چاه نرید ایران باید با همه کشورها بسازد حتی ... تا بتونه از حقش دفاع کنه (2827458) (alef-3)
 
پیر
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۷:۰۲:۱۴
من یک پیرمردم من توی جنگای ایران و روس شرکت داشتم....حواستون به این روسیه باشه مثل ما شکست نخورین.. (2827645) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۸ ۱۳:۵۸:۳۲
ايشون گفته تو جنگ سركت كرده شما چرا باور كردين؟
ميشه بفرماييد كدوم جنگ؟ ايران و روسيه از سال ١٢٠٨ به بعد جنگ نداشته اند. اگر منظورت قضيه ميرزا كوچك خان باشه اون هم مال سال ١٣٠٠ و ١٣٠٢ هست. پدر جان شما خيلي خوب عمر كردي، كاش پزشكان بتونن از روش زندگي شما در راستاي طول عمر بشر استفاده كنند!
يا هم قضيه اين جنگ رو به تاريخ نويسان بگو تا در كتابهاي تاريخ ثبت بشه، ما كه همچين جنگي تو هيچ كتابي نديديم! (جنگي كه از سربازهاش كسي زنده باشه و بياد نظر هم بده) (2828778) (alef-11)
 
محمدرضاپورامینی
۱۳۹۴-۰۱-۲۸ ۰۲:۰۳:۱۸
البته در روابط ومناسباتی که پای قدرتها ی بزرگ در میان باشد باید این را هم در نظر و دقت داشت که در یک فرایند نانوشته عادت کرده اند بین خودشان به یکدیگر نان قرض بدهندودر درجه اول بفکر منافع مادی صرف خودشان هستند (2828324) (alef-3)
 
massoud
۱۳۹۴-۰۱-۲۸ ۰۸:۴۲:۴۰
با این تحلیل کاملا موافقم
بنظر منم این فقط یک بازیه
اونا قصد دادن اون سیستم رو ندارن
و فقط نگرانن که اگه مذاکرات به نتیجه برسه شاید ایران وارد اردوگاه غرب بشه و روسیه از سمت جنوب هم خودشو در محاصره غرب ببینه
البته بدشون نمیاد فعلا ایران حالا حالاها غربی ها رو سرگرم کنه تا قضیه اوکراین کمی کهنه بشه
تا بعد... (2828439) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۱-۲۸ ۱۱:۲۱:۳۷
روس درطول تاریخ خائن ایران بوده است این همه قرردادها ازیادمان نرود. (2828544) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۸ ۱۲:۳۷:۴۵
روسیه قابل اعتماد نیست باید بازمان بندی مشخص و تضمین محکم قرارداد اس سیصد رابست (2828646) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۰:۴۸:۱۲
اصلا اس 300 نمیخواهیم... این بهترین راه حله

دوستی با آمریکا بهتر از دوستی با روسیه است (2830145) (alef-3)
 
سعید تمر
۱۳۹۴-۰۱-۲۸ ۱۹:۴۹:۱۳
الان مخابره شده که:
«سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته که با توجه به برداشته شدن منع فروش اس-۳۰۰ به ایران، این کشور باید قرارداد جدیدی برای تحویل این سامانه با مسکو امضاء کند.»
انگار روسها یک گام جلوتر از مایند و پیش شرط برای اجرای قرارداد میگذارند!
باهمان قرار داد قبلی و با جریمه تاخیر در قرارداد تحویل بدهند تمام بشه.
میخواهند از شر محکومیت 4 میلیارددلاری خلاص شوند. بچه خرسهای زرنگ (2829228) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۱-۲۸ ۲۰:۱۹:۴۵
به روسها نباید اعتمادکرد این راتاریخ ثابت کرده است (2829260) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۸ ۲۰:۳۵:۵۴
باشفافیت دسیسه ها را خنثی سازیم
---
ادعایی که در نوشته ی فوق آمده دارای هر انگیزه ی ، مثبت یا منفی ، که باشد مردم ایران و سایرین را که از چون و چرای تصمیم گیری روسیه بی خبر اند هرکس با انگیزه ای که او را تحریک می کند بویژه پس از موضع ضعیف روسیه نسبت به مسئله یمن در شورای امنیت به گفتن ضد و نقیض و به نشر شایعات و تشکیک در منویات یا تدبیر اطراف متعاقد ؛ یعنی ایران و روسیه وامی دارد و به سر درگمی می افکند.
برای خنثی سازی شایعات و از بین بردن جو بد بینی که پس از موافقت روسیه به ارسال موشکهای «اس300» ایجاد گردیده ، طرفین این قرار داد می باید برای روشنگری افکار عمومی و در دفاع از منویات خود در حد امکان با شفافیت ابهامات و شبهات مطرح در این زمینه را بر طرف سازند تا توافقهای سرنوشت ساز و راهبردی دیگر فیما بین یا با اطراف دیگر با انگیزه های مختلف با عکس العملهای منفی رو به رو نشوندو روابط فیما بین در معرض سوء استفاده قرار نگیرد. (2829282) (alef-13)
 
ebi
۱۳۹۴-۰۱-۲۸ ۲۱:۰۳:۲۷
جوانان ایرانی از پس هر کاری بر میان چرا یه سامانه دفاعی طراحی نمی کنن از هسته ای که سخت تر نیست؟ (2829322) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۰۸:۵۳:۴۸
ای کاش به جای رابطه با روسها با غرب رابطه داشتیم اخه روسعا مرد نیستن (2829904) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۰۹:۵۵:۴۲
هدف روسها و پوتین ساده است، نمیخواهد در این بی پولی، مجبور شود چندماه دیگر غرامت لغو قرار داد را هم به ایران بپردازد.
پس با یک تیر دو نشان می زند.
یک- خود را از خطر پرداخت غرامت در آینده نزدیک مصون می کند
دو- هزینه توافق با ایران را برای غرب و اوباما بیشتر می کند.

هر دو به نفع روسهاست.
ما هم منافعی داریم. میتوانیم آسمان کشور را با تحویل اس 300 امن کنیم. ولی منافع مهمتری یا اولویت داری هم داریم و آن اینکه آمریکا هزینه توافقش پایین باشد تا بتواند به ما بیشتر امتیاز دهد.

در این مورد، منافع ایران و روسیه با خبر لغو ممنوعیت انتقال، تضاد پیدا میکند.

روسها هدفشان بیشتر همان مورد اول است ولی ناخواسته به هدف دومی هم می رسند که در این مقاله این هدف دوم را برجسته دیدیم. (2829989) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۰۹:۵۶:۳۹
روسیه یه دنبال منافع خودشه کیه که ندونه! ما نباید ساده لوح باشیم. ما که کاره ای نیستیم مسئولین نباید گول بخورند (2829990) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۰:۴۳:۱۳
به نظر من روسها اصلا قابل اعتماد نیستند..
1-از دریای خزر از ما امتیاز گرفتند..
2. به ما ضربه زدند در تحویل انرژی هسته ای
3. اگر روسیه خیلی زودتر از اینها به قولش عمل میکرد. و بوشهر را زودتر به ما تحویل میداد ما این همه مشکل هسته ای نداشتیم

4. مهم --- بهتر است ما به آمریکا بگوییم که مثلا .. بفرض که موشک کروز از آمریکا می خریم اما 300 روسیه را نمیخریم


5. با لغو قرارداد با روسیه .

1- رابطه با آمریکا را صمیمی تر کرده یام
2- به تجهیزات مدرنتر از S300 رسیده ایم .
3. جلوی دغکاری روسیه را گرفته ایم
4. به مزاکرات هسته ای هم نه تنها ضربه نزده ایم بلکه کمک به حل مشکل کرده ایم ..


5. ما نباید مهره بشویم برای روسیه .. که هر وقت دلش خواست بیاید و نظر بدهد


6. به خدا مشکلات سیاست گذاری رو با مردم در میان بزارید .. بهترین راه حلهای سیاسی و ارتباطی رو همین مردم به شما میدهند

مردم ایران خیلی خوب سیاست ها رو میفهمند


شک نکنید (2830124) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۲:۲۴:۳۶
تاریخ مصرف اس 300 تمام شده یا نه ؟ (2830479) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۲:۲۴:۴۷
با نظر شما موافقم روس ها ميخان با طعمه قرار دادن ما از آمريكا و غرب سر قضيه اوكراين امتياز بگيرن واي به حال ما كه به روسها اعتماد مي كنيم (2830480) (alef-3)
 
ادامه اخبار
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۳:۱۶:۲۰
آقای پوتین بفرما:
رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به این سوال که نظر او درباره تحویل موشک های اس ۳۰۰ روسی به ایران چیست گفته است من سال ۲۰۰۹ از ولادیمیر پوتین که آن زمان نخست وزیر روسیه بود خواستم تا تحویل این موشک ها به ایران را ۵ سال به تعویق بیندازد و الان از اینکه آنها این کار را واقعا این همه به تعویق انداخته اند شوکه شده ام.

اوباما دلیل تعجب خود را مرتبط نبودن تحریم ها به فروش این تسلیحات به ایران دانسته است و گفته است واقعا تعجب می کنم که با وجود اینکه تحریم ها از فروش این تسلیحات تدافعی ممانعت نمی کرد، آنها این کار را این همه به تاخیر انداختند خصوصا اینکه اقتصاد روسیه تحت فشار است و این موضوع می توانست یک معامل قابل توجه برای روس ها باشد. (2830604) (alef-13)
 
عبدا...
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۳:۴۱:۳۰
از تیزبینی نگارنده مطلب ممنون. وزارت خارجه باید با اقدامات لازم از بازی روسیه با ورقی به نام ایران جلوگیری کند . (2830661) (alef-13)
 
یه ایرانی
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۶:۴۷:۴۵
فقط شما رو به خوندن تاریخ دعوت میکنم.اونوقت میشه قضاوت کرد.فقط دنبال جواب این سوال باشید که روسیه بعد از جنگ جهانی با ایران چه کرد؟؟ (2831173) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۳۱ ۱۱:۳۸:۳۱
اگه ما اس 300 را ساخته واز آن رونمایی کرده ایم پس چرا اس 300 روسیه را می خریم ؟ چرا ضد و نقیض حرف می زنیم . (2835359) (alef-13)
 
منظر
۱۳۹۴-۰۲-۰۴ ۰۳:۰۹:۲۱
حالا هم که روسها گفتن قرار نیست به این زودی تحویل بدیم !!
از اول مشخص بود آنها دنبال این هستند که چوب لای چرخ مذاکرات بزارن یا از امریکا باج خواهی کنند . (2844153) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۵ ۰۱:۲۱:۲۲
از قدیم و ندیم گفتن اس 300 رو کی داده کی گرفته ! ;)) (2845331) (alef-3)
 
سروش
۱۳۹۴-۰۲-۰۶ ۰۶:۵۴:۰۷
این همه جوان متخصص در صنایع مختلف بیکار این همه دانش انباشته شده واین همه منابع ومواد لازم برای تولید پیشرفته ترین موشکهای جهان در ایران هست آنوقت مسءولین ما میروند لوازم را به صورت قاچاق از آمریکا وچین وارد میکنند چرا با مردم رو راست نیستید.اس 300یک سامانه منقرض شده است که دیگر از رده خارج شده است .ما به تسلیحات دفاع هوایی لیزدی نیاز داریم (2848166) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۲-۱۷ ۱۵:۲۷:۳۳
تمام كارشناسان نظامى ميدانند كه اين موشك ديگر قديمى شده و ايران هيچ دليلى ندارد كه از تكنولوژى قديمى رؤسها كه قابليت امروزى را ندارد بخرد ، البته كى مسولين منطقى تصميم گرفتن
كه ما دلمان را به اين حرف ها خوش كنيم ، (2874467) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.