نظر منتشر شده
۱۶۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 195798
میدان کاج و نام هایی که می آیند و می روند
زهیر توکلی، 25 مرداد 92
تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۵۹
در دوران دوم خرداد يك بار شوراي شهر «دادار دودور» راه انداخت كه مي‌خواهيم نام ميدان اصلي سعادت‌آباد معروف به ميدان كاج را عوض كنيم و بگذاريم ميدان مصدق. شرّي به پا شد كه بيا و بيين. يادم نيست كه تصويب كرده بودند و جلويش گرفته شد يا در حد همان «قوروم‌ قوروم» ماند.

گذشت و پس از مدتي يكي از سرداران سپاه به نام يوسف‌رضا ابوالفتحي در حين مأموريت به شهادت رسيد. ظاهراً آن مرحوم فرمانده نيروي انتظامي استان فارس بود و هليكوپترشان سقوط كرده بود. اين را از روي حافظه مي‌گويم. اين دفعه شرّ تازه‌اي به پا شد. نمي‌دانم از كجا و چه كساني اين نغمه را ساز كرده بودند كه نام ميدان كاج بشود ميدان شهيد يوسف‌رضا ابوالفتحي. اين قدر هم به عقل ناقصشان فشار نياورده بودند كه اين «هاي»، جواب آن «هوي» نيست. چرا؟ چون شوراي شهر حتي اگر تصميمش غلط يا ضدارزشي بود و حتي اگر هزار هزار انگيزه سياسي پشت سر اين تصميمش پنهان مي‌بود، بالاخره مرجع قانوني چنين تصميمي بود. ديگر اين كه نام آشنا و خوش‌تلفظ «مصدق» فرق دارد با نام «ابوالفتحي» كه قطعاً در گفتگوهاي روزانه مثلاً براي آدرس دادن مخفف مي‌شد و مايه وهن آن شهيد بزرگوار مي‌گرديد كه اتفاقا خانواده‌اش هم در همان سعادت‌آباد ساكن بودند و هستند علي الظاهر.

حالا چرا من اين خاطره را به ياد آوردم؟ زيرا چند وقتي است در ميدان كاج دوباره تابلوي جديدي به چشم مي‌خورد: «ميدان شهيد حسن تهراني مقدم». مسأله اين است كه روي چيزي يا كسي نام مي‌گذاريم كه نام نداشته باشد. اين ميدان از وقتي كه ميدان بوده، پر از درخت كاج بوده؛ به طور طبيعي اهالي منطقه به آن گفته‌اند ميدان كاج. اگر هم شهرداري اسمش را گذاشته باشد ميدان كاج، بسيار درست و هوشمندانه عمل كرده است و به شما قول مي‌دهم تا وقتي كه اين درختان كاج در اين ميدان سر پا و سرسبز باشند، نام اين ميدان « كاج» خواهد ماند. به تناسب همين ميدان كاج، ميدان بعدي به سمت غرب، ميدان سرو بود كه بعداً به خاطر ملاحظاتي براي كاهش ترافيك آن را تبديل به چهارراه كردند و الآن چهارراه سرو است.

اين كارها احترام به شهدا نيست، بي‌احترامي به شهداست. حكايت اين قبيل بي‌اعتنايي‌ها به مردم كه شبيه لج‌بازي مي‌شود، حكايت خاطره‌اي است كه برادرم تعريف مي‌كرد. مي‌گفت: توي اتوبوس دو نفر از اين پيرمردهاي سلطنت‌طلب كه به محمدرضا پهلوي مي‌گويند «آن خدابيامرز» و به «جمهوري اسلامي» مي‌گويند «رژيم» با هم صحبت مي‌كردند. يكي به ديگري مي‌گفت: «بعد از انقلاب چه اسمايي روي ميدونا گذاشتن؟ اصلاً تلفظشون سخته. بيست و پنج شهريور كجا و انقلاب كجا؟»

مي‌گفت: درآمدم كه پدرجان! آخه كلمه انقلاب كه تلفظش راحت‌تر از بيست و پنج شهريوره؟ گفت: «نه پسرم شما هنوز جووني تجربه‌ت كمه!» گفتم: حتما اگه پير شيم و به سن شما برسيم، بيست و پنج شهريور رو راحت‌تر از انقلاب تلفظ مي‌كنيم؛ اينم يه حرفيه!
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۵:۲۱:۱۹
من نمیدونم چرا اسم آریا شهر را عوض نکرده اند و هنوز همان آریا شهر مانده است (1574406) (alef-13)
 
پژمان
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۹:۲۴:۲۷
انگار ٢٠ساله خوابي برادر!اونجا اسمش صادقيه شده (1574826) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۲۱:۰۱:۳۴
آریاشهر را عوض کرده اند گذاشته اند "صادقیه" (1574924) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۱:۰۵:۴۶
ولي وقتي مي خواهي سوار تاكسي شوي مي گويي ارياشهر (1575243) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۲-۰۵-۲۸ ۱۹:۲۰:۳۷
ولي ما می‌گوييم صادقيه!
به اين ميدان هم از اين به بعد خواهيم گقت تهرانی مقدم و يا به اختصار "تهرانی". (1581701) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۰:۰۵:۲۸
ببخشید حالا آریاشهر اشکالی داره؟همه میگن آریا شهر.ما آیایی نیستیم پس چی هستیم که از نژاد خودمونم عارمون میاد؟البته امام برای ما عزیزتر از جونمونه اما هزاجا هست اسمشو بذاریم صادقیه (1575640) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۲۱:۰۵:۱۵
اسمش صادقیه است. ولی مردم میگن آریاشهر (1574929) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۲۱:۲۸:۵۵
من هم نمیدونم.البته فکر میکنم آریاشهر اسم قدیمی باشه.در هر صورت اینکه اسمها رو عوض میکنند خیلی آزار دهنده است.از سر بیکاری است.کار دیگه ای ندارند هر چند سال یکبار میاند اسامی میدانها و فلکه ها و...عوض میکنند.بعضی وقتها اسم یک شهیدی مثلا روی کوچه هست میاند عوض میکنند اسم یک شهید دیگه میذارند!!! (1574958) (alef-13)
 
فرناز
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۲۲:۵۹:۴۵
كي مي دونه خيابون "وحدت اسلامي" كجاست؟ قطعا" خيلي ها نمي دونند. چون خودم از خيلي ها پرسيدم و نمي دونستند. در حالي كه همه به اسم "شاپور" كه اتفاقا" اداره آگاهي پليس هم آنجاست مي شناسند. (1575079) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۹ ۰۶:۳۷:۵۴
نه عزیزم من بوشهریم و خونه یکی از بستگانم که پشت پمپ نبزین روبروی آگاهی هست مرتب رفت و آمد دارم تقرببا همه هم میدونن که به اونجا وحدت اسلامی میگن (1582498) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۲۳:۳۰:۱۶
یکی از موارد علیه نجفی وزیر پیشنهادی روحانی انتقاداو به تغییر اسم میدان نمی دونم چی چی به 9 دی بوده که ظاهرا مشابه نظر شما رو ارائه داده و اعتراض کرده اما تو مجلس همینو براش پیرن عثمون کردن !!! (1575129) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۰:۳۹:۴۷
يا من برام عجيبه چه طوري اسم شاهين شهر اصفهان رو هنوز عو ض نكردن؟
اين اسم قشنگه ولي آدم تعجب ميكنه ديگه!!! (1575215) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۸ ۰۹:۱۰:۰۵
عوض شده بابا، خیلی وقته! (1580418) (alef-10)
 
آقابابا
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۴:۲۷:۰۷
آقابابا
در تحقيقي كه بر روي نامگذاري خيابانها پس از انقلاب انجام پذيرفته است نتايج زير بدست آمده:
1- مردم اسامي تغير يافته اماكني كه مربوط به رژيم پهلوي بوده را پذيرفته اند. ولي اسامي كه مربوط به رژيم پهلوي نبوده وعوض شده ، مردم كماكان نام گذشته انرا مي گويند.
2- بنابرين مردم با هيچ يك از ارزشها ستيز ندارند . اين نا آگاهي ماست كه در نام گذاري اين موضوع را رعايت نمي كنيم و بعد مردم را ملامت مي كنيم
3- نتيجه اينكه اگر بر روي خيابان يا ميدان جديد التاسيسي نام شهيدان والا مقام گذاشته شود، با امتناع مردم روبرو نخواهد شد. (1576405) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۲۳:۰۵:۳۲
اینهمه اسم عوض میشه ولی همون اسم های 30 سال پیش و مردم میشناسن (1577562) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۰۰:۰۴:۳۳
پس صادقیه چیه ؟! همون آریاشهره دیگه، مسئولین عوضش کردن مردم دست بردار نیستن
باید به مردم احترام گذاشت (1577663) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۱۱:۳۸:۴۳
روستایی در شمال روستای طرشت بوده به اسم صادقیه . حدود چهل پنجاه سال پیش محله آریاشهر در انتهای خیابان ستارخان ( تاج آن زمان ) در آن محل بنیان گذاشته شد . بعد از ساختن لقب آریامهر هم انواع کلمه سازی ها با پیش.ند و پسوند آریا رایج شده بود . در واکنش به همین قضیه هم بعد از انقلاب اسم اون محل رو به نام قدیمی تغییر دادند (1578329) (alef-6)
 
کمال
۱۳۹۲-۰۵-۲۸ ۰۹:۱۷:۳۳
نه عزیزم روستا کجا بود؟!
طرشت خودش کلا در حد یه محله است، اونوقت چه جوری یه روستا توش بوده؟
اسم صادقیه به خاطر مسجد امام جعفر صادق هست که بین فلکه اول و دوم آریاشهر واقع شده است. نمی دونم چرا بعضی علاقه دارند اطلاعات نادرست به مردم بدن!
در ثانی اگر این آقایان به زنده نگه داشتن نام روستاها احترام می گذاشتند چرا روستای بزرگی مثل کن در غرب تهران رو بعد از اینکه تکه تکه کردن و انواع اتوبانها رو از وسطش گذروندن اسم حتی یکی از کوچه هاشو کن نذاشتن؟ (1580421) (alef-13)
 
ساکن طرشت
۱۳۹۲-۰۵-۳۰ ۱۴:۰۰:۴۵
اقا کمال بهتره شما یه سر به طرشت بزنی...
هنوز یه قسمتی از اون دست نخورده و مثل روستا می مونه ، کوچه باغهای توت طرشت توی تهران معروفه..
خیلی از اهالی قدیمی انجا پسوند فامیلیشون طرشتی است.. (1585229) (alef-13)
 
بنده خدا
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۵:۲۱:۳۱
به عنوان کسی که در رشته شهرسازی تحصیل کردم ، نظر شما رو اینجوری میتونم تکمیل کنم.
اسامی معابر ، میادین ، و نقاط شهری ، اسامی ای هستند که هرکدام دارای سوابق تاریخی و فرهنگی میابشند. در واقع این اسامی ، انتقال دهنده خاطره جمعی جامعه و هویت دهنده مردم هستند. تا زمانی که یک اسم حامل یک هویت جمعی باشد ، تغییر آن ناممکن بوده و صرفا منجر به ایجاد چند اسمی و تشویش ذهنی افراد بخصوص در مسیریابی و آدرس دهی می باشد. اسامی را زمانی میتوان تغییر داد که عنصر هویت دهنده از بین رفته باشد.
به عنوان مثال ، با پیروزی انقلاب اسلامی ، اسامی جدید نقاط شهری که سابقا اسامی خانواده و رویدادهای حکومت پهلوی را یادآور میشدند ، به راحتی جایگزین اسامی انقلابی شد ، به نحوی که اکنون تصویر آن مکان بدون اسامی جدید انقلابی غیرممکن می باشد.
اما اسامی جدید نقاطی که اسم قبلی آنها یادآور یک واقعه تاریخی ، موقعیت جغرافیایی یا فرهنگی خاصی که مرتبط با نظام ستمشاهی نبوده ، چندان بر ذهن ها ننشسته و در یادها نمانده است.
به عنوان مثال میدان فره و خیابان فره در شهر قم ، اکنون به نام میدان امام خمینی و خیابان امام خمینی مشهور بوده و خوانده می شود. اما خیابانهای شهدا ، انقلاب و توحید ، همچنان در اکثر محاورات به نامهای قدیمی خود به صورت صفاییه ، چهارمردان و نیروگاه خوانده می شوند. (1574408) (alef-13)
 
یک نفر
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۲۱:۰۰:۰۹
میادین و خیابان های حتی منتسب به شاه یا هر کس دیگر هم اگر به عنوان بخشی از تاریخ انکار نشدنی کشورمان بپذیریم، منطقی تر است، و البته این نشانه خویشتنداری ما خواهد بود. همان قدر که سرنگونی شاه بحق بود، بازگویی خدمات هر چند اندکی که به سرزمین خود کرد نیز حق است، من به شدت عاشق انقلاب اسلامی ام و وفادار به آن، اما سیاه و سفید فکر کردن را عاقلانه نمی دانم. (1574922) (alef-13)
 
ص
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۲۱:۴۱:۳۲
تمام دنيا ميگردند براى خودشان زور زوركى هم كه شده يك قهرمان درست كنند و براى خودشان شناسنامه تاريخى و يا يك هويت تاريخى و فرهنگى درست كنند .
ما در كشورمان هزاران قهرمان و الگوى تاريخى و فرهنگى و نظامى و ملى داريم و رها كرديم !
اشكالى ندارد !!
در حال حاضر كشور ما شده است جمع اضداد !! كارهاى عجيب و غريب !! و اعمال و حرفهاى خنده دار !!
دنيا پول خرج ميكند ما را بى هويت و خراب كنند !! ما خودمان دستى دستى اينكار را ميكنيم . (1574980) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۲:۴۹:۲۷
قربانت بروم معماري و شهر سازي نه در شهرداري جا دارد و نه شوراي شهري
وقتي صحبت شوراي شهر ميشه إنكار رفتي سألن كشتي و وزنه برداري با تمامي احترامي كه براي اين قهر مانان دارم ولي شهر و شهر سازي بختكي و دانشش را ميخواهد كه نيست
همين منطقه ٢٢ را ببين بر شود نه مترو دارد و نه كلانتري و مدرسه و مسجد و نه باركينك و . . . (1575333) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۳۰ ۱۹:۳۲:۴۸
اينها درست..

ولي اگر اسم اين ميدان را مثلا مي گذاشتند ميدان باران.. يا ميدان سيمرغ.. يا يك اسم عادي ديگر.. باز هم اين تحليل ها و دغدغه ها و داد و فريادها پيش مي آمد؟ كه هويت ميدان و خاطرات جمعي و .. از دست رفت؟؟ (1586009) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۵:۳۷:۵۵
25 شهریور شده هقت تیر. با تشکر از مقاله جالب شما. (1574442) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۸:۵۸:۴۱
کاملاً صحیح است چون اسم سابق میدان انقلاب "میدان بیست و چهار اسفند" بود که با وجود ثقیل بودن هنوز برخی سلطنت طلب ها بر استفاده از آن اصرار دارند. (1575499) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۹:۱۶:۳۰
درست است. انقلاب، 24 اسفند بود. (1575525) (alef-13)
 
بهزاد
۱۳۹۲-۰۵-۲۸ ۰۴:۲۸:۱۷
وقتی مسولین بعد انقلاب نامگذاری های خودشونو تغییر میدن اون وقت انتظار دارین اسامی دوران شاه رو تغییر ندن؟؟؟؟!!!

مثلا توی سجادشهر مشهد اسم بلوار ایرج میرزا رو کردن جلال آل احمد
خوب این ایرج بنده خدا اگه آدم بدی بوده جرا از اول اسمشو گزاشتین رو بلوار!! (1580283) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۵:۵۳:۴۴
از دوستان نادان بیش از این چه انتظاری دارید مثلا می خواهند لطفی بکنند اما این لطفشان مایه ی دردسر می شود (1574474) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۹:۰۷:۴۶
شما دانا!!! (1577143) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۶:۲۹:۰۵
اینا نشون دهنده درآمد بالای شهرداریه که نمیدونه با این همه پول چیکار بکنه:
یه روز صبح بلند شدیم دیدیم تابلوی خیابون مهرآور توی محله تهران نو رو کندن جاش نوشتن مهرآور (دوازدهم نیروی هوایی)!
چند هفته نگذشته بود که تابلوی جدیدی آبی شد! خ باستانی (مهرآور)!
چند روز بعد یه بنده خدایی با اسپری به جون تابلوها افتاد و سرتاسر خیابون تابلوها رو سیاه کرد!
و دوباره شهرداری محترم تابلوی جدید نصب کرد!!!
توی این چند هفته دارم فکر میکنم چه معنی زشتی توی کلمه مهرآور نهفته اس که ما نمیدونیم و شهرداری میدونه؟!
هویت پنجاه ساله یک محله رو به هم ریختن!!!!
اسم قدیم اسم جدید
خ مهرجو شهید خشی
خ مهرآور شهید باستانی
خ مهرافروز شهید افضلی
خ رودکی شهید شواخ
خ بصیر شهید احمدزاده
م چایچی شهیدان رحیمی

این همه شهرک و منطقه توی این تهرون درندشت داره ساخته میشه به خصوص مناطق 21 و 22. پس چرا اسمهای جدیدی که برای اون مناطق انتخاب شده سنخیتی با معیارهای جدید شهرداری نداره و شایدم بعدها بودجه بدن یک دور اسم محله های مناطق فوق رو زیر و رو کنن! پول که زیاده!!! اشتغال زایی به چه قیمتی؟؟؟؟؟ (1574528) (alef-13)
 
عرفان
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۲:۱۶:۰۴
سفید کوه رو فراموش کردی که شده شهید وصالی
در این تغییرات نامها که گویا درمنطقه 13 ومحله تهران نو بصورت گسترده شروع شده چند نکته نهفته است!
1- احتمالن یه آدم پیاده به اصطلاح باسواد شده معاون اجتماعی منطقه که شعور وفهمی نداره که این تغییر نامها روتجزیه وتحلیل کنه
2- یا این اقا خیلی هم حالیشه ومیخاد ریشه هویت محله روبزنه وبااین کارشروع کرده
3- مشخص نیست که شهرداری منطقه مجوز این امر روازشورای شهر گرفته یانه واگر نگرفته اهالی محل میتوانند ازطریق شورای شهر ومراجع قضایی پیگیر باشن
4-اگر شورا مصوب کرده که دیگه باید واستاد تاشورای شهرجدید مستقر بشن چون ازاین شورابیش ازاین انتظاری نمیره،شورایی که نام میدون کاج رو عوض کنه این خیابونا واسش چیزی نیست
5-ضمن احترام به همه شهدا وخانواده های عزیز انها،به انها توصیه میکنم نگذارید نام ان عزیزان ابزار دست انسانهای فرومایه جهت راضی کردن شما وکوتاه امدن ازحقوق خودتان شود. انها اگر واقعا" به فکرشهداهستند به حقوق خانواده این عزیزان درشهرداری ها رسیدگی کنند.وضعیت معیشتی خانواده انان راکنترل وکمک کنند
بارشوه خواری درشهرداری مبارزه کنند که روح ان شهدا را ازارمی دهد
6-مدیران محترم شهرداری،دراین محله مابه تعدادبسیارزیاد فرعی داریم که باشماره مشخص شده اند،ایا بهترنیست بجای تغییر ان شماره هابنام شهدا،به این اسامی زیبا که نشانه هویت وتاریخ این محل است کاری نداشتید (1576035) (alef-13)
 
مسعود
۱۳۹۲-۰۵-۲۹ ۲۲:۳۱:۵۸
خیابان ما توی همین منطقهء تهران نو (آشتیانی) به تناسب اینکه همهء خیابوناش
به اسم شعراست اسمش شمس بود . انقلاب که شد فکر کردن منظور شمس
خواهر شاهه (یعنی اینقدر فهمشون نرسید) بعد کردنش کمانه . بعد هم در زمان
جنگ یه معلم روحانی داشتیم که توی اون خیابون ساکن بود و دوتا پسراش
شهید شدن و شد شهیدان هاشمی . حالا هم که سالهاست اون معلم از این
محل رفته اما هنوز اسم خیابون شهید برادران هاشمیه .
من فکر میکنم باید یه ساماندهی اساسی روی اسامی کوچه ها و خیابونا
بشه که اسامی یه نظم منطقی داشته باشن گه وقتی کسی به دنبال خیابونی میگرده بر اساس اون نظم منطقی خیلی راحت بتونه اونو پیدا کنه . نه اینکه توی
یه خیابون سه تا کوچه صادقی داشته باشیم . (1584128) (alef-13)
 
فروغ
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۶:۳۱:۵۱
بعد از انقلاب مدت کوتاهی نام خیابان پهلوی سابق و ولیعصر فعلی مصدق بود اما نمی دانم چرا دوام نیاورد. (1574532) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۷:۳۵:۰۶
هركس به اين خلق خدمت كند زود از ياد مي رود.... سابقه تاريخي نشان داده كه تازه بده هم مي شود (1575384) (alef-13)
 
sajjad.m
۱۳۹۲-۰۵-۲۹ ۰۴:۲۶:۴۵
چه جالب هر کسی که نوکر استکبار شد خدمت کرده به این مملکت ولی هر کسی با کمک این مردم و مملکت جمهوری اسلامی به پیشرفت ایران کمک کرد خدمت نکرده ، واقعا ادما دارن یواش یواش کوتاه بین میشن دیگه اینده رو نگاه نمیکنن همون زمان خودشون رو میبینن. (1582470) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۲-۰۵-۲۸ ۱۸:۵۱:۵۲
شخصيت هايي منفور زود از ياد مي‌روند. مثل پهلوي.
شخصيت هايي محبوب هرگز از ياد نمي‌روند. مثلا امام حسين (ع)، ولي عصر (عج)
شخصيت هايي را هم كه مردم خوب نمي‌شناسند (چه خوب و چه بد) به يادشان خيلي نمي‌ماند. مثلا شهداي گرانقدري كه در گمنامي خدمت كردند و شهيد شدند. (1581651) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۶:۳۷:۱۳
احسنت (1574539) (alef-13)
 
بهروز
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۶:۳۸:۴۸
عزیزمن .در مشهد ما بیش از 50 سال قبل چهار طبقه ای در خیابان ارگ {اسم قدیمی. } بوده .هنوزم خیلی میگن چهار طبقه . (1574542) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۶:۳۹:۴۶
خیابان آرش تیرانداز هم که شده حجربن عدی!!! این روند متاسفانه تندوری برخی افراد قشری و ترس تصمیم گیران از متهم شدن به بی دینی و انقلابی نبودن است!! در همین بررسی صلاحیت وزرا، یکی از اتهامات آقای نجفی این بوده که چرا با نامگذاری میدانی به نام 9 دی مخالف بوده! حالا ایشان راهی برای اعلام علت مخالفتش پیدا کرد ولی فرض کنید که به هر علتی به عنوان عضوی از اعضای شورای شهر موافق نبود! این می شد گناهی نابخشودنی برای ایشان.
کارهایی از این دست (دفن شهدای گمنام در محل های تردد و کوهها) هم به همین شکل در نهایت وهن شهداست، در یکی از شهرستانها که رفته بودم، شنیدم که مسئولین محلی، اصلی ترین محل تردد مردم به کوه را برای دفن شهدای گمنام انتخاب کرده اند (لابد با این ایده که به زور هم که شده در چشم مردم فرو کنند که پیرو شهدا باشند، در حالی که مردم به شهدا احترام می گذارند اما جای چنین تبلیغی آنجا نیست). همین باعث شده که مردم دیگر کمتر به آن محل تردد کنند. (1574548) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۹:۲۹:۳۱
روی تابلوهای خیابان فوق که به دیوارها نصب شده نوشته Odai !!!!!
و روی تابلوهایی که با پایه (لوله) به زمین وصله نوشته Adi !!!!!!!!!!!!
اول برادران شهرداری ببینین طرف کی بوده بشناسینش تلفظ اسمشو یاد بگیرین بعد اسم خیابونو عوض کنین خواهشا!! (1574833) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۲۳:۳۹:۱۵
این رفتارهای افراطی با ادعای زنده نگه داشتن یاد شهدا نه به دلیل قدر شناسی آنها بلکه به دلیل وجدان ناراحتشان است که می دانند شهدا چه می خواستند وچه شد !! (1575138) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۹:۰۸:۴۶
افراطی رو تازه یاد گرفتی؟ (1577146) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۶:۵۱:۴۵
تو مشهد هم بلوار ایرج میرزا رو با دلایل مسخره ای به جلال آل احمد تغییر دادند. (1574575) (alef-13)
 
اخوان از مشهد
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۷:۴۸:۴۱
سلام . دلایل درست بود. روش اش نامناسب بود . من همیشه.از اینکه در ایرج میرزا بودم احساس شرم میکردم و به جلال افتخار میکنم. صمنا حالا خیلی هم گرفته . (1575400) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۳:۰۰:۱۸
خب شما می تونستین خونتون رو عوض کنین
برای ما که توی مشهد سالها ایرج میرزارو به ایرج میرزا میشناختیم و از دوران دبستان با شعر قشنگ "مادر" ش خاطره داریم و بعدها در بزرگسالی با شعرهای با مضامین اجتماعی و ... وی آشنا شدیم خیلی زور داشت.
از اون بدتر رودر رو قراردادن ایرج میرزا با شخصیت ارزشمند دیگه ای به نام جلال آل احمد بود که خیلی از جوونها رو نسبت به جلال بدبین کرد و این ظلم بزرگی در حق جلال بود
شخصیت هر کسی جنبه خوب دارد و جنبه منفی اگه قرار به شعرهای ممنوعه ایرج بود نام سعدی هم و چند تای دیگه هم نباید هیچ جا گذاشته بشه
هر چند باید همه چیز در ظرف مکانی و زمانی خودش دیده بشه و اگه شعرهای ایرج در زمان خودش با شرایط اجتماعی, فرهنگی و .... قضاوت بشه
شعرهای ایرج رو باید با در نظر گرفتن اوضاع زمان خودش خوند (1576170) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۲۱:۲۹:۴۰
شما اصلا در سایزی نیستی که راجب ایرج میرزا اضهار نظر کنی عزیزم . (1577384) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۹ ۱۰:۲۸:۴۹
لابد به سايز شما مى خوره با اون سوادتون (اظهار نه اضهار !) (1582759) (alef-13)
 
ایرانی
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۷:۰۴:۴۶
جالب بود ... ولی مصدق ارزش اینو داره که بین هزاران هزار کوچه و خیابان یک خیابان یا میدان حداقل به اسمش باشه ... بی انصاف و عاری از حافظه تاریخی نباشیم.. (1574606) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۷:۲۵:۰۰
من این سوال رو از مسوولین نظام دارم:"بالاخره مصدق بد بود یا خوب؟"شخصیت ملی بود یا ضد ملی؟آمریکا دولت مردمی مصدق را سرنگون کرد یا مارا شرش خلاص کرد که در اینصورت باید ممنونش باشیم نه شاکی.یاد آن نماینده مجلس پنجمی افتادم که می گفت روز 29 اسفند نباید تعطیل باشد و اصلا مصدق لیاقت این را ندارد که در تقویم ما جایی داشته باشد.فقط البته چون با آیت ا...کاشانی سر لج داشت و البته هم نمیگویند کاشانی هم با شاه رابطه اش خوب بو سر ساقط کردن مصدق.راستی بدنیست یه تحقیقی بنویسید و یک مناظره سایتی بگذارید راجع به این مورد!
بگذریم اما نمی توانید دکتر مصدق را از دل مردم بیرون کنید.مصدق زنده است در قلب ماست نه اسمش روی یک میدان (1574648) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۷:۵۸:۱۹
شورا شهر تصمیمش غلط و ضدارزشی بود واقعا فکر میکنی اینکه یه میدان تو تهران بنام انسان باسواد و وطن پرستی مثل مصدق بشه ضد ارزشیه؟؟ چقدر حیف چقدر تاسف.من اگه مخالفی مثل مصدق داشتم هزار بار گرامی تر از موافقانم قرارش میدادم که دشمن عاقل بهتر از دوست نادان است.همین (1574703) (alef-13)
 
سام
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۸:۰۰:۰۹
صد در صد تحلیل درستی است. (1574709) (alef-13)
 
علي
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۸:۱۱:۰۴
سلام
با اين بحث اميدوارم شاهد قطع درختان كاج نباشم انشاالله
در مناطق ٤ و ١ تهران اقدام جالبي را شاهد هستيم، پل شهداي ازگل، كوي شهداي آجودانيه و ... و چقدر ميتواند زيبا باشد كه در نزديكي همين محلات تابلويي شهري از شهداي عزيز آن محله هم نصب شود. (1574720) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۸:۱۱:۵۷
متاسفانه ما گاهی سوپر انقلابی تابع احساسات هستیم . و افکار عمومی را در نظر نمی گیریم . در نزد اکثریت مردم به خصوص تهران ، مصدق چه خوشمان بیاید چه نیاید سیاستمداری خوشنام است . مخالفت با نامگذاری یک میدان به نام ایشان نوعی تقابل با افکار عمومی است . و این یک اشتباه تاریخی است که مدام تکرار می شود که باعث نارضایتی عمومی می شود .یادمان باشد در دوران پهلوی بعد از کودتا 28 مرداد ، نام مصدق را سانسور می کردند . (1574722) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۸:۱۳:۰۶
من فکر می کنم هیچ وقت ، هیچ شخصی (حتی از مسئولین شهر داری) نتوانند به سرعت آدرس میدان "شهید حسن تهرانی مقدم" را به خاطر بیاورند. و این یاد آن شهید را در اذهان (خدای ناکرده) کمرنگ می کند.
الان به هرکسی بگویی "همت" "چمران" "صدر" و .... به سرعت به یاد می آورند. اما هیچ زمانی از دهان شخصی این جمله بیرون نمی آید که : "دربست. میدان تهرانی مقدم" ! (1574725) (alef-13)
 
محمد حسین
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۹:۰۹:۳۹
اتفاقا من دیدم کسی اینو بگه! (1577147) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۲-۰۵-۲۸ ۱۹:۱۰:۳۰
همون طوري كه "شهيد ابراهيم همت" را می‌گوييم "همت"
"ميدان شهيد تهرانی مقدم" را هم خواهيم گقت "تهرانی" (1581687) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۸:۳۴:۲۳
در اصفهان خیابان مرداویچ هم سرنوشت مشابهی دارد. این خیابان در جنوب میدان دروازه شیراز قبلی قرار دارد. (1574751) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۸:۳۴:۲۷
شمافکرکن هراسمی رو دوسداری صداکن! اصلا منطقه تخت جمشید هم اسمشوعوض کن!!!! بانام شهدابازی نکن اقا! (1574752) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۹:۱۳:۴۳
واقعا گل گفتید در حالیکه میدان سرو میدان بعدی بعد از کاج است نمیدانم چرا اسم میدانی که بیش از 30 سال است به همین نام است را عوض کردند.آخر چرا باید اسم همه کوچه و خیابان ها و اتوبان ها و .... اسم شهدا باشد.شهدا برای ایران بسیار عزیز هستند و ما هر چه داریم از آنهاست ولی این راه ماندگاری اسم آنها نیست .شما میتوانید برای شهدا موزه ای در خور و شایسته درست کنید که هرکس به ایران می اید او را به آنجا ببریم و بدین شکل افتخار کنیم. ایا در این نامگذاری ها نباید اسم دانشمندان یا گل یا اسم های دیگر بر روی خیابان ها قرار گیرد.در دلف هلند خیلی جالب است شما اگر بروید اسم تمام خیلی ا ز خیابان ها به نام پروفسور های معروف است که کارهای بزرگی انجام داده اند. ضمن اینکه نام گذاری باید به فراخور آن محل و ارزش آن باشد خیابان امیرکبیر (پر از لوازم یدکی فروش) خ سعدی خ .... این نام گذاری چه سنخیتی با اون محل دارد!؟ هیچی!ایا موزه سعدی در آن خیابان است ؟ آیا آرامگاه سعدی در آن خیابان است آیا....... (1574813) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۹:۳۱:۰۱
بي احترامي به شهدا يعني اينكه بگوييم ، شهيد باهنر (نياوران)، شهيد دكتر لواساني(فرمانيه)، برادران موحد دانش (اقدسيه) ،‌بلوار صبا(قيطريه).

يادم مي آيد جناب آقاي شهردار سابق تهران (وقتي هنوز رئيس جمهور نشده بودند) به يكباره به كوچه هاي نارمك "گير" دادند كه چرا اسم اينها با شماره است و نه اسم شهيد !
بعدا"‌هم اسمشان را به نام شهدا و شماره كوچه داخل پرانتز عوض كردند . (1574836) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۶:۵۶:۰۱
انصافا هيچكدام از اين خيابان ها به اسم شهيد استفاده نمي كنيم واسامي داخل پرانتز استفاده مي كنيم (1576827) (alef-10)
 
احمد
۱۳۹۲-۰۵-۲۸ ۱۹:۱۳:۲۹
براي كوچه اين طبيعيه كه با شماره پيدا كردنش راحت تره.
ولي اشكالي هم نداره كه با اسم شهدا متبرک بشن تا تجليلي هم از اهالي آن محل كه جانشان را فداي ما كردند بشه. (1581691) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۹:۵۸:۵۴
نام گزاری خیابانها هم شده سیاسی . بابا از این لاکها بیرون بیایید بگزارید .بی زبان خیابانها وجاده ها ارامش داشته باشند .
در ضمن اگر قرار بر این است چون چند تا کاج داحل میدان باعث نام این میدان شده این که کاری ندارد .همون میدان سرو که اثری ازان نیست .کاری ندارد نصف شب شهرداری با هجی مجی خواندن محوشان میکنند . نمونه ها ی زیادی داریم . 1میدان حسن اباد .. 2/ میدان انقلاب . میدان سرو (1574871) (alef-13)
 
شهروند
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۲۰:۳۹:۲۵
"میدان چهار شیر" اهواز (یکی از قدیمی ترین و معروف ترین میدان های کشور) رو مدت هاست به "میدان شهید بندر" تغییر نام دادند، ولی هنوز مردم شهر، استان و حتی کشور اونرو با نام مشهور "چهار شیر" به رسمیت میشناسند و خطاب میکنند.
همین مساله برای "میدان سه دختر"، "خیابان نادری"، "کوروش"، "امانیه"، "فردوسی" و بسیاری از دیگر نقاط شهر نیز صدق می کند. (1574907) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۲۰:۵۲:۲۵
نام کاج به این قشنگی! چرا میخوان عوضش کنن؟ نامهای مربوط به محیط زیست و گل و گیاه و زندگی چه اشکالی داره که دارن از میدانها و کوچه ها برمیدارن؟ آدم نامی مثل کاج رو که میشنوه خودبخود حس خوبی پیدا میکنه و یاد طبیعت و زندگی و جنگل میفته. (1574915) (alef-10)
 
سبحان شهیدی
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۸:۱۴:۴۶
دوستان عزیز من یکی از بسیجی های مسجد میدان شهید تهرانی مقدم هستم....ما می دانیم این کار تاثیر خودش را گذاشته ...لطفا از دور به مساله نگاه نکنید .درست است بی حجابی در محله ما غوغا می کند ولی این مشکلی است که در همه جای تهران موج می زند و این از تنبلی و کم کاری مسئولین است ولی بهتر است بدانید تا چندین هفته تابلو نام شهید را مخدوش می کردند.جالب است این مساله را بدانید که دوستان مخالف از طرف شبکه های ماهواره ای مخالف پر مخاطب حمایت می شدند.همین برای ما بس است که خاری هستیم در چشم دشمنانمان....و از شما تعجب می کنم چرا که از برکات این شهید عزیز می توان به تجمعات فاطمیون و عاشوراییان اشاره کرد که در میان این میدان انجام شد..کاری که در سالهای سابق به این نحو انجام نشده بود...
هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق
ثبت است بر جریده عالم دوام ما......
شادی روح شهید تهرانی مقدم صلوات.... (1577026) (alef-13)
 
محمدابراهیم
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۸:۱۷:۰۱
هر کسی کاو دور ماند از اصل خویش بازجوید روزگار وصل خویش (1577034) (alef-10)
 
احمد
۱۳۹۲-۰۵-۲۸ ۱۹:۱۶:۴۹
زندگي زيباست، ولي شهادت از زندگي هم زيباتر است (شهيد آوينی) (1581693) (alef-10)
 
nina
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۲۱:۴۷:۲۵
برخى خيابانهاي فرعى با شماره نامكذارى شده اند،كه فلسفه اين كار بيدا كردن سريعتر انهاست.مثلا در منطقه تهرانبارس مدانيم كه خيابان ١٨٠ محدوده فلكه سوم است و خيابان ١٥٢ محدوده فلكه اول و تقريبا جنوب تهرانبارس.نامكذارى اين قبيل خيابانهاى طولانى با اسم باعث مشكل در ادرس يابى ميشود كه بهتر است حداقل شماره در كنار نام قيد شود. (1574986) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۲۲:۳۰:۴۰
در شهر مقدس مشهد اکثر خیابانها اسمشان عوض شده ولی مردم همان اسم قدیمش را صدا میزنند مثل خیابان امام رضا ع که قبلا خیابان ضد بوده است الان هم میگویند خیابان ضد . بجای تعویض اسم خیابان بفکر تعریض خیابان باشند همین خیابانهای شهر مشهد در سال 1352 طرح تعریض خیابانهای اصلی شهر به تصویب رسید و تعدادی از خیابان یکباره تخریب و تعریض شد و بازار رضا مشهد هم ساخته شد جهت آندسته از مغازه دارانی که اعتراض به تخریب مغازه داشتند . الان چهل سال میگذرد هنوز بعضی از خیابانهایی که در 40 سال پیش مصوب شده که تعریض شود هنوز به شکل همان چهل سال پیش مانده است و این بدلیل روند رو به افزایش زائران گرامی مرقد مطهر علی ابن موسی الرضا ع هر روز بر ترافیک خیابانها افزوده و مشکل روی مشکل مجاورین و زائرین افزوده میگردد . شهرداری منتظر است که مالکی ملکش بر اثر استهلاک تخریب شود و بخواهد بنای جدیدی ایجاد نماید و یا استحکام بنا بگیرد شهرداری مجبورش میکند عقب نشینی نماید . واقعا باعث تاسف است با این مدیریت شهری !!!!!!! (1575045) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۲۲:۳۳:۱۷
اصلا میدونید با این اسما افراد که معمولا در حال تغییر هم میباشد چفدر سوخت وانرزی اضافی مصرف میشود وافراد تا پیداکردن ادرس چقدر ناسزا ونفرین وتوهین بهصاحب این اسمها میکنند (1575051) (alef-13)
 
پاشا
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۲۲:۳۵:۰۲
نمی دانم با این کارهای نسنجیده می خواهند چه گلی به سر فرهنگ و تاریخ و تمدن این مرز و بوم بزنند.یادم چند سال پیش آقای تاریخدان معاصر ایران در تلوزیون بحث می کرد که یه لحظه گفت دریای طبرستان و تاکیدا گفت اسم واقعیش طبرستانه ا منم سریع یه اس ام اس به برنامه زدم هر وقت دریای همیشه خزر به طبرستان تغییر کنه آن وقت دریای خلیج همیشه فارس هم به خلیج ع ر ب ی تغییر می یابه و ....اسامی شهرها و شهرکها و میدانها و خیابانها را تغییر می دهن که چی؟؟؟؟ (1575052) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۱۸:۳۲:۰۱
قشنگ من تا اونجایی که من شنیدم خزرها قومی وحشی و غارتگر بودن و کاسپی ها اقوام ایرانی بودند که در جنوب دریا زندگی می‌کردند. برای همینه که به دریای خزر تو لاتین میگم کاسپین!
اونوقت ما خودمون اصرار داریم که بگیم خزر (1579551) (alef-6)
 
سعید
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۲۲:۴۳:۰۰
ما که همیشه میگیم
از «همت» نرو رو اعصابه.
«صدر» افتضاحه.
«باقری» چندتا دور برگردونه که با یه خیابون به هم وصل شدن.
...
نمیدونم اینها توهین به شهدا محسوب میشن یا نه. البته هستن کسانی که تعابیر بسیار زشت تری به کار میبرن.
حالا این به کنار، با اهل بیت (ع) چیکار دارید که اسمشون رو رو معابر میذارید؟ (1575059) (alef-13)
 
گیتی
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۰۲:۲۲:۴۲
در اختیاریه شمالی خیابانی هست به نام شهید دوقوز .همه که نمی نن به ترکی دوقوز یعنی 9.سکنه فارس زبان هی باید توضیح بدن. (1577769) (alef-13)
 
شهروند
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۲۳:۱۲:۱۱
متاسفانه تصمیم گیری در مورد نام گذاری ها مثل بسیاری دیگر از تصمیمات به صورت احساسی و بدون هیچ پشتوانه عقلانی است
با احترام به شهیدان گرانقدر ، از خود بپرسید اسم خیابان یا میدان چه قدر به تفکر در مورد آن شهید یا عملکردش منجر شده است ؟
از نظر شهرسازی بهترین نام گذاری ترکیبی از نام منطقه جهت های جغرافیایی و شماره است که منجر به مسیر یابی بهینه وجلوگیری از رفت و آمد های اضافی می شود . (1575098) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۲۳:۱۷:۰۴
خيابان ما در پاسداران كه موسوم به خ. ضرابخانه بود و بر اساس سابقه تاريخي ضرب سكه در اين منطقه بوده است به خ. غدير خم تبديل شده است ولي دريغ از يك بار نام بردن از اين نام جديد توسط مردم. همچنين مسجد اين خيابان هم كه مسجد ضرابخانه بوده است به مسجد غدير خم تبديل شده است و آن هم به اين نام خوانده نمي شود. در واقع با اين كار ضمن از بين بردن سابقه تاريخي يك محله و سابقه تاريخي يك مسجد به نام گذاري جديد هم توهين مي شود. من اين مساله را با شوراي محله و مسجد هم در ميان گذاشتم و آنها نيز موافق اين اشتباهي كه مرتكب شده اند بودند ولي هيچ كس جرات اصلاح ندارد! (1575107) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۲۳:۴۵:۴۰
شهدا شهید نشدند که اسمشان را بر کوچه وخیابان ومیدان بگذاریم آنها شهید شدند تا راهشان وهدفشان بر قلبها وذهن ها حک شود و ادامه یابد! (1575147) (alef-13)
 
جلال
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۰۸:۰۷:۴۱
بنازمت اصلا افت داره یه خیابون نقلی را زد به اسم شهیدی که تو راه قدس شهید شده مکه نگفتن راه قدس از کربلا میگزره (1577858) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۲۳:۵۳:۴۷
سلام. البته بد نبود در این مقاله یک طرفه اشاره یی نیز به این مطلب می کردید که علت نام گذاری این میدان به نام مبارک پدرموشکی ایران شهید سعید "حاج حسن طهرانی مقدم" دو دلیل دارد : 1- مدتی این شهید بزرگوار در همان منطقه زندگی می کردند. همان روزهایی که جمهوری اسلامی با آزمایش موشک شهاب 3 یک سد امنیتی محکم در برابر رژیم صهیونیستی به وجود آورد. 2- بعد از شهادت این شهید سعید بسیج مسجد طی نامه یی به شورای شهد تقاضای این تغییر نام را کرده است و بسیاری از ساکنان همان محل نیز بر این تقاضا صحه گذاشته اند. آن ها روزهایی که حاج حسن محلشان در مسجد به نماز می ایستاد را فراموش نکرده اند. (1575162) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۰:۰۲:۱۴
١) توي ميدون هفت تير (همون ٢٥ شهريور داستان) روبروي مسجد يك كوچه هست كه اسمش "شهرود" بود چند ماه پيش تايلوش عوض شد به "شهيد سيد حميد حسن پشت مشهدي" (مداركش موجوده برين ببينين!!) من اونجا ٢ تا ساختمون ساختم به اسم شهرود ١ و شهرود ٢ دوستان ميگفتن بايد عوض كني بذاري پشت مشهدي ١ و پشت مشهدي ٢ تازه متري دويست تومن هم از قيمتش ميافته چون آدرسش سر راست نيست و حالا شما قضاوت كنيد راجع به احترام اين شهيد عزيز
٢) تو ميدون هروي زحمت تعويض تابلو رو هم نكشيدن يه برچسب روي تابلوي قديمي چسبوندن "ميدان سوسنگرد" كه بعد از يه مدتي فرسوده و پاره شد و كسي نميفهميد اسم ميدون چيه! (1575174) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۰:۱۹:۵۰
در نارمک ما هم این اتفاق افتاده است و چون از قدیم محله خوش اب و هوایی بوده است نام خیابان های آن چمن / جویبار / رضوان و ... بوده است
که حالا الان بعد 50 سال امدند و اسم خیابان چمن را به شهید گلستانیان تغییر دادند و اسم جویبار را به نام شهید دیگری که البته چند وقت تابلو خیابان ها کنده میشد و شهرداری با این کارش زمینه توهین به شهدا را ایجاد کرده بود
و هیچ موقع یادم نمیرود فردی در خیابان چمن ایستاده بود و انقد اینور اونور کرده بود که کلافه شده بود چون نمیدانست چمن کجاست و پرسید که اقا کلافه شدم این خیابون چمن کدومه.....گفتم همینجا که وایسادی......
اندر حکایت مردم ازاری شهرداری به نام شهدا و به کام خود (1575194) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۲:۴۲:۱۸
و البته در نارمك خيابان مهر به تازكى تغيير نام داده به شهيدان عبدالحميد و صديقه رودبارى كهه سى سال بيش مدرسه به نام اين شهداى كرانقدر نامكذارى شده بود .و اين كار فقط بيدا كردن خ مهر راكه از معروفترين خيابانهاست سخت تر كرده. (1576119) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۰:۳۱:۲۹
٣٠ سال از نام گذاري خيابان هاي نياوران و فرمانيه و اقدسيه و تجريش ميگذرد هرگاه تهران امدم حتي كودكان تهراني كه اين نام ها را نشنيده اند هم نميگويند شهيد باهنر لواساني قدس و موحد دانش چگونه بايد به شهدا توهين كرد؟ مسخره تر اينكه اقايان نام خيابان تابناك را يمن گذاشتند !!!!! (1575210) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۰:۴۰:۰۳
در شیراز که 99% اسم ها سینه به سینه انتقال پیدا می کنه و نه بخشنامه ای! (1575217) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۰:۴۰:۰۵
البته در تهرانپارس همه نام خیابانها را با شماره می شناسند نه با نام شهدا بهتر است شهرداری نام خیابانها را به نام های قدیمی برگرداند که بیشتر از این به شهدا اهانت نشود. (1575218) (alef-13)
 
مهران
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۱:۰۳:۲۵
با تشکر از نویسنده این مطلب
ما هم چند وقتی هست در منطقه 4 شهرداری، شمس آباد با مشکلی شبیه این برخورد کردیم. خیابان اصلی شمس آباد که سال ها به ریحانی معروف بود (و هنوز هم هست) یک هو شد شهید برادران محمدی. بعد از انتخابات 88 یک
جو گیری عحبیبی بین مسئولین شهرداری این منطقه افتاد تا تمام خیابان های فرعی شمس آباد و محله بلوار بیژن را به نام شهدا تغییر بدهند. این حرکت از خیابان های فرعی بلوار بیژن (شهید کاووسی) شروع شد و خیابان های فرعی را که نام گلستان + عدد داشتند به نام شهید تغییر دادند. بعد بعضی ها در جهت مقاومت رویش اسپری می پاشیدند. بعد دوباره شهرداری تابلو نصب می کرد، دوباره مردم اسپری می پاشیدند و... خدا می دانه که این کار در هفته چند بار تکرار می شد. حتی یک بار خلایق یه شابلون درست کرده بودند و روی دیوار اسم خیابان را اسپری کرده بودند و شهرداری اومد دیوار رو رنگ کرد!
خیلی وضع اسف بار و توهین آمیزی به اسامی شهدا است. خوب اگر این شهدا مال این محله ها بودند، همان زمان جنگ اسم این خیابان ها عوض می شد. اگر هم نیستند، که دلیلی ندارد بعد از بیست و خرده ای سال اینطوری با اسم این عزیزان بازی بشه. پسرعموی خود من شهید شد، عموم نگذاشت اسمش رو بذارند روی خیابونشون. من فکر نمی کنم هیچ خانواده شهیدی راضی به این وضع باشه.
بعد اومدن توی ریحانی و همین بساط را در آوردند. در بعضی از خیابان ها هیچ اتفاقی نیافتاد. ولی بعضی از خیا بان ها دست بردار اسپری پاشی نبودند. دست آخر شهرداری مجبور شد جلوی اسم شهید داخل پرانتز اسم قدیمی خیابان را بنویسد.
همین وضع در مورد میدان هروی که کردند «سوسنگرد» اتفاق افتاد... بگذریم که هیچکس، حتی خود اتوبوس های واحد و تاکسی ها، هرگز این اسم رو نپذیرفت و استفاده هم نکرد.
خوب این یعنی چی؟ چرا باید محله های شهر هویتشون این قدر دستخوش تغییر بشه؟
یه کار دیگه ای هم که توی این منطقه کردند اینه که اومدن عکس شهدا را سر کوچه ها زدند با اطلاعات مختصری در مورد شهید. اصل کار خوبه، ولی متاسفانه در این موضوع هم باز بد عمل کردند. مثلاً اسم خیابان به نام یک شهیدی است، تابلوی عکس و مشخصات یک شهید دیگری را کنارش می زنند! خوب آخه واسه چی؟
توی همین خیابان ریجانی یه دیوار خالی پیدا کردند، 5 یا 6 تا عکس شهید با مشخصاتشون زدند، یک از این ها مربوط به برادران محمدی (که اسم جدید خیابان است) نیست. واقعاً این کار چه معنی و مفهومی داره؟؟!
می شه یکی از برادران شهرداری یه توضیحی بده؟ (1575238) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۰۹:۲۳:۵۹
از سربیکاری و پول مفت شهرداریه برادر!!!!! (1577971) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۲۲:۵۸:۵۴
اگر نظر ما اندک پشیزی برای کسی اهمیت داشته باشه می خوام بگم که من هم با شما و سایر دوستان در مورد تغییر نام میدان هروی موافقم. اولین باری که این خبر تو سایتها اومد توی یک سایت دیگری من نوشتم که ما به دفاع مقدس و شهدای گرانقدر خیلی احترام می گذاریم اما حداقل سلیقه داشته باشند از میان انتخابهای فراوانی که هست یک اسمی انتخاب کنند که به اسم اصلی یک کمی شباهت داشته باشه . سوسنگرد کجا و هروی کجا.... بگذریم که کامنت من در اون سایت چاپ نشد. ولی هروی هم چه اشکالی داره؟ ما که همیشه یاد اباصلت هروی شاگرد امام رضا می افتیم. خیلی هم اسم راحتی برای تلفظ هشت (1580021) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۱:۱۷:۳۱
همین سعادت آباد که شما می گویید بجز یک میدان کاج و یک میدان سرو که تا آخر به همین نام خانواده می شود کوچه هایی هم داشت که از بالای میدان کاج به پاییین شماره گزاری شده بود ولی الان چی 18 شهید فلان 25 شهید بیسان 30 شهید ... آخر نمی شود که شماره داشت 18 19 20 21 22 23----38 این چه وضع مملکت من نمی دانم قصدم توهین به شهدا نیست ولی می توانند خیابان های جدید که می سازند اسم شهدا روی آن بگزارند چرا اسم خیابان هایی را که کاملا مصداق دارند عوض می ککند (1575256) (alef-13)
 
سید هادی
۱۳۹۲-۰۵-۲۸ ۰۸:۵۸:۲۸
ببخشید، می شه بگید مصداق اعداد برای شما چیه؟
اینقدر نام گذاری شهدا بر در و دیوار این شهر خصوصا در محله هایی که بویی از شهدا نبرده اند و فساد موج می زند به شما فشار آورده؟!! (1580405) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۲-۰۵-۳۰ ۱۰:۴۳:۵۵
مثلا نوشته شده "شهيد كيان (15 شرقی)"
شماره براي سهولت پيدا كردن افراد نا آشنا به محل،
نام شهيد برای تجليل از شهيدی كه جانش را فداي ايرانی كرد.
هيچ تناقضی هم ندارد! (1584765) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۱:۲۰:۲۱
میدان کتابی با قدمت فراوان شده میدان احمدی روشن (1575263) (alef-13)
 
اسدآبادی
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۱:۳۱:۴۰
در اسدآبادهمدان دو خیابان به نامهای خیابان آیه الله جنتی و حیابان رفسنجانی است و جالب اینکه جز خیابانهایی است که اسم دوم ندارد.
در جریان وقایع انتخابات 1388مسئولین قصد تغییر نام خیابان رفسنجانی را داشتند که ظاهرا پس از نظرسنجی این کار عملی نشد! (1575272) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۱:۴۲:۲۰
بسیار خوشحالم که بالاخره این اسم عوض کردن های بیمورد رسانه ای شده است. چرا اسم کوچه ای را پس از پنجاه سال عوض میکنند در صورتیکه نام آن از ابتدا ابرار بوده که نامی مقدس و قرآنی است و نام شهیدی را میگذارند و نمیدانند چقدر مشکلات برای اهالی محل درست میشود. اصلا تا بحال پرسیده اند که اهالی این محله از این تغییر راضی هستند یا خیر؟ آیا با این کار به شهدایمان که سراسر مدیونشان هستیم،احترام میگذاریم یا برعکس؟ (1575287) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۲:۱۵:۱۸
برای عوض کردن بعضی اسامی دلیلی وجود ندارد مثلا
میدان گمرک
میدان سعادت اباد
شهرک غرب
میدان راه اهن
میدان شوش
عباس اباد
میدان های جدید را اسامی جدید بگذارید (1575317) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۲:۴۰:۵۴
بهترین فکر این است که درختهای کاج میدان را خشک کنند تا بشود هر اسمی که می خواهند روی آن بگذارند. (1575331) (alef-13)
 
ملي
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۵:۰۳:۴۴
نام مصدق در قلب ماست. شما اسم ميدون ها رو عوض كنيد (1575355) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۷:۴۵:۰۸
داداش میدونی چند وقته اسم این میدون شده تهرانی مقدم ؟!!!
خوابیا (1575396) (alef-13)
 
حامد
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۷:۵۶:۵۲
اين لج بازي كه گفتيد توي شهرك اكباتان به اوج رسيده. اسم ميدان اصلي شهرك رو گذاشتن بسيج اكباتان. هر روز كه ما رد مي شديم ميديديم كلمه بسيج رو خط كشيدن و روز بعد عده اي ديگه خط ها رو پاك مي كنن. آخرش هم از لج اون عده كلاً كلمه اكباتان رو حذف كردن و حالا ميدون اصلي شهرك ما شده ميدون بسيج!!! (1575405) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۸:۱۱:۳۲
هر كاري كنيد مردم به اسم قديم محله را صدا مي كنند بعد از 35 سال خيلي از قديمي ها هنوز نام گذشته را صدا مي كنند. (1575427) (alef-13)
 
kiyan
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۸:۲۶:۵۴
سلام بر فرزند نیکو سرشت ، آن چنان پدری را این چنین پسری باید!!
زهیر جان،عالی بود.
جهت یادآوری فکر کنم میدان انقلاب آن موقع،24 اسفند بود و میدان هفتم تیر،25 شهریور
با احترام مضاعف (1575453) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۸:۴۰:۵۹
مناسب است سایت الف گزارشی کامل در این رابطه تهیه کند (1575471) (alef-13)
 
a
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۸:۵۵:۰۶
عوض کردن اسم هایی مثل پهلوی و رضا شاه و ... که مربوط به رژیم گذشته بود خوب است اما عوض کردن میدان هایی مثل گل و کاج و ... چه دلیلی دارد؟
بهتر است اگر قرار است نامی هم گذاشته شود روی میدان ها و خیابان های جدید است.
مثلا اتوبان همت را همه مردم اتوبان همت می نامند و از این قبیل ولی مثلا خیابان مطهری را خیلی ها تخت طاووس می گویند. (1575489) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۹:۱۵:۳۸
امان از تظاهر و رياكاري و فريب

نامگذاري اماكن و معابر همانطور كه برخي عزيزان بدان اشاره كردند ، برخاسته از يك هويت فرهنگي و اجتماعي است. قدرداني از يك شهيد كه ديگر در ميان ما نيست با گذاردن نام او بر يك خيابان يا مكان ، تنها معنايي كه دارد همانا تظاهر براي گرفتن امتياز ويا فريب مسوولان مافوق و مردم است به اينكه نام گذارندگان داراي انگيزه هاي معنوي هستند.

با چنين منطقي كه برخي نامگذاري معابر بنام شهدا را بزگداشت آنان مي خوانند ، دارند كه آن را بزرگداشت شهدا مي خوانند ، است تن (1575523) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۹:۲۲:۳۲
خدا رحمت کند سردار ابوالفتحي را. حافظه شما درست است، وی فرمانده نیروی انتظامی فارس بود و در حادثه سقوط هلی کوپتر به شهادت رسید.
البته وهن بزرگان فراتر از این است و گاهی حتی به معصومین نیز میرسد. (1575539) (alef-13)
 
نیما
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۹:۳۰:۱۸
زیتون کارمندی اهواز که اسم همه خیابان ها و کوچه ها رو که ترتیب جالبی داشت ( اسم خیابونهای اصلی با " ز " و فرعی با " ف" شروع می شد عوض کردن ، مردم سالهاست همچنان همون اسمای قدیمی رو میگن . این هیچ !
یه فلکه داره به اسم مردمیِ ( فلکه چیتا) . چون پیش از انقلاب یه مشروب فروشی همون جا با این اسم بوده ، نمیخوان که اسمش ( چیتا) بمونه !
هر روز میان تابلو می زنن ( فلکه مینا) . مردم میرن میکننش !
چه لج بازیه من نمیدونم. (1575547) (alef-13)
 
هادی
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۹:۴۶:۳۱
در منطقه 22 همین اقای شهردار سام خیابانها را برای اینکه بتواند زمین ها رو به قیمت بالا بفروشه خیابان اتریش گذاشته و بعد میایند خیانهای قدیمی با اسم های معنی دار را تغییر میدهند .
اول باید از منطقه 22 شروع شود و اسم های غربی عوض شود ولا غیر بعد به سایر مناطق اوم از اسم های خوب و با مسمی - به عنوان مثال علیرغم احترامی که به حسن ابشناسان نیروی دلاور ارتش ایران قائلم ولی بازم ملاحت نام همت و باکری را ندارد و یا در تلفظ ثقیل است و یا حداقل مردم شناختی از شهدی ابشنسان ندارن که چه رشادتی در برابر نیرهای صدام در دشت عباس انجام داد و چه نامه ای به صدام نوشت که اگر مرد هستی دست از بمیاران شهرها بردار ودر میدان جنگ خودت را نشان بده -

اداره امور ساده است ولی دست افراد لون پن - بی سواد و فرصت طلب افتاده (1575582) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۹:۴۶:۳۵
چطور است اسامي انواع داروها و نام اتومبيلهاي ساخت وطن و همچنين مدل كفش و لباس و محصولات خوراكي و غيره و غيره را هم براي بزرگداشت شهدا بنام آنان نامگذاري كنيم ؟

مي بينيد كه خيلي زود لحن اهانت آميز و استهزاء مقام بالاي شهدا با اينگونه نامگذاري بخوبي احساس مي شود.

اما آنچه باعث شده تا در نامگذاري معابر و اماكن بنام شهدا چنين احساسي بفوريت بمادست ندهد ، خاطرات دوران انقلاب و عملكردهاي برخاسته از احساساتي بود كه در همان دوران در جامعه شكل گرفته بود و مردم و مسوولان بدون تعمق در اثرات جنبي و حواشي اين نامگذاري ها صرفا براي اينكه از طرق ديگر نمي توانستند به شهدا و خانواده هاي آنان به قدر ي كه در شأن آنان باشد رسيدگي و توجه نمايند ، اين روش را براي بزرگداشت انتخاب كردند.

اما آنچه مسلم است ، بر هم زدن خاطرات و يادمان هاي مردمي و اجتماعي كه به گفته برخي عزيزان برخاسته از هويت و فرهنگ جمعي است ، به همان اندازه والا بودن ارزش شهيد ، حامل خسارت و بي هويتي براي مردم حاضر و نسلهاي آتي خواهد بود.

چه خواهيد گفت اگر زوجي جوان جشن ازدواج و عروسي خود را در يك گورستان برگزار كنند ؟ و يا چه احساسي به شما دست مي دهد اگر در مراسم عزاداري يك فرد تازه در گذشته شيريني و نقل پخش كنند و با چراغاني و آب پاشي و جاروي محل از عزاداران پذيرايي شود ؟

اعتدال در عقل و منطق و رفتار هاي اجتماعي ايجاب مي كند كه هر چيز در جاي خودش قرار گيرد. جاي بزرگداشت شهدا در كتابها و تعاليم اخلاقي و اجتماعي و نظامي است نه در كوچه و خيابان. درست مي گويند كه شماره گذاري كوچه و خيابان براي سهولت در آدرس دهي و يافتن نشاني است. اينكه بجاي شماره ترتيب نام شهيد گذارده شود با چه منطق علمي و عاقلانه سازگار است ؟

آيا مي توانيم به كودكانمان آموزش دهيم كه بجاي اعداد نام شهدا را برزبان آورند مثلا شهيد الف بعلاوه شهيد ب مي شود شهيد ج ؟ و اين نوعي تمسخر و بي عقلي نخواهد بود ؟

خوب اگر درجه بي عقلي را كم و زياد كنيم درخواهيم يافت كه نامگذاري هاي اماكن نيز امري ناسازگار با رعايت حرمت شهداي گرانقدر بوده و هست. اگر نام شهيد را بر جايي كه قبلا داراي نام بوده است بگذاريم و اين را نوعي قدرداني از شهيد بدانيم ، پس چرا به كاخ سعدآباد نمي گوييم كاخ شهيد . . . ، چرا به درمانگاه پاستور نمي گوييم درمانگاه شهيد . . . ، چرا به فردوسي نمي گوييم شهيد . . . ، چرا نام حافظ را تغيير نداده ايم و نام يك شهيد را جايگزين او نكرده ايم . . . ، آيا مي توانيم نام شهر تهران را عوض كنيم و بگوييم شهر شهيد . . . مگر تهران هم متشكل از همين خيابانها نيست ، اگر نام يك خيابان را مي شود عوض كرد و بجاي آن نام يك شهيد را گذارد چرا نام شهر را نتوان ؟

پس مي بينيم كه بي عقلي و بي منطقي در نامگذاري هاي اينچنيني بصورت خودجوش موج مي زند.

اين مجملي بود كه خوانندگان بايد خودشان حديث مفصلش را بخوانند.

نهايت گفتار اينكه تمام اين كارها با قصد و نيت و اقدام فريبكارانه براي برگرفتن امتيازهايي نهاني همراه بوده و هست. دليل روشن آن نيز نامگذاري موسسات پولي بنام معصومين و ائمه و شهدا و سپس كلاهبرداري هاي ميلياردي به پشتوانه همين اسامي است كه سابقه آن در اذهان مردم و نشريات مختلف ثبت است.

انتظار دارم اگر مسؤول محترم مميزي مطالب مخاطبان سايت الف در اين گفتار وهن و اهانت و مطلبي خلاف امنيت ملي نمي بيند اجازه انتشار آن را صادر كند. (1575583) (alef-13)
 
پوریا قاسمی
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۹:۴۹:۵۶
با وجودی که خودم جانباز هستم و برادرم شهید شده است از اینکه اسم اکثر کوچه های شهرم اسامی گل هاست خوشحالم. چون اولاً با خواندن این نام ها در روی پاکت نامه برای هر دریافت کننده ای که باشد اثر مثبت ایجاد می کند و بعلاوه از اینکه عده ای کاسب خون برادر شهیدم نشده اند تا با نشان دادن اینکه طرفدار شهید و جانباز و دین و ...... هستند بتوانند برای خود مقام و پست و پول و .... جفت و جور کنند و به دیگران بتازند ، خوشحالم. به هر حال سال ها ست که عده ای کاسب دین و انقلاب و خون شهید و رنج جانباز و فراق خانواده شهید هستند ، در حالی که هیچ اعتقادی به این مسائل ندارند و قصدشان فقط سوء استفاده و چماق کردن این موارد برای کوبیدن به سر رقیب است که در این صورت به همان اندازه ای که رقیب آن فرد دچار درد و رنج می شود شهید و جانباز و خانواده شهید و آزاده و دین و..... دچار درد و رنج می شوند. جدی باید برنامه ای برای رسوایی این کاسبان چید و آن ها را رسوا کرد تا دست از این کسب بردارند. به هر حال اینها چون به خلوت می روند ، وان کار دیگر می کنند. (1575596) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۹:۵۱:۱۳
با سلام، کلیات مطلب مطلب خوبی بود، اما متن بسیار بی ادبانه و چاله میدانی نوشته شده است. واقعا چه دلیلی وجود دارد که از اصطلاحات بی ارزش و لمپنی در یک متن مهم استفاده شود. واقعا بی ادبانه بود. متاسفم (1575600) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۹:۵۲:۵۸
یه میدان هست تو سنندج به اسم اقبال.اسمش رو عوض کردند میدان آزادی.شما اگه یه نفر رو تو سنندج پیدا کردی بگه میدان آزادی جایزه داری...مثل اینکه به اسم دکتر اقبال اسم گذاشته شده خوب میومدید میکردید اقبال لاهوری.یه میدان تازه تاسیس هم میذاشتید آزادی... (1575603) (alef-13)
 
مجتبی
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۰:۰۷:۱۰
ببینید اسم عوض کردن کلا عیبی نداره اما باید شرایط را هم درنظر گرفت باید ببینیم مردم هم راضی هستن بقول اون دوستمون این همه ساخت و ساز انجام میشه میدان جدید بسازید ونام گذاری کنید
مسئله مهمی که وجود داره اما دوستان بهش توجه نمیکنند این که مگر هر شهری برای خودش شهید نداره که اسامی شهدای شهر های دیگه رو می ایند تو شهر دیگه میگذارند اتوبان های تهران میادین و خیابانها زیادنند که نمی خواهم اسم ببرم در صورتی که در شهرهای خودشان خیابان ویا مکانی بنامشان شده هر شورایی موظف است از شهدای همان شهر تقدیر کند مثل شهیدان بابایی ،زیندین ،باکری و ... (1575645) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۰:۱۱:۵۱
اسم قدیمی میدان انقلاب 24 اسفند بود نه 25 شهریور... (1575658) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۰:۱۸:۲۹
2000 سال دیگه هم که بگذره نام میدان کاج، همان میدان کاج خواهد بود. تا بحال هیچکس نشده که بگه میخوام برم میدان شهید تهرانی مقدم !!!شهرداری و امثالهم که در پی کسب مقاصد سیاسی از این بازیها هستند فقط خودشون رو خسته میکنن. بنظرم خانواده شهید تهرانی مقدم هم راضی نیستند میدان کاج نامش عوض بشه. من اینو از یکی از اقوامشون شنیدم که " میگن خجالت میکشن که از اسم شهیدشون استفاده سیاسی شده و مردمی که از میدان کاج رد میشن و اسم جدید رو روی تابلو میبینن فقط پوزخند میزنند ! ".
الف به تو پیشنهاد میکنم نظر خانواده شهید تهرانی مقدم رو بپرسی و اینجا منعکس کنی برادر. (1575676) (alef-13)
 
محمدابراهیم
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۲۲:۵۴:۲۹
چرا من گفتم..... (1577542) (alef-13)
 
sajjad
۱۳۹۲-۰۵-۲۹ ۰۴:۱۷:۲۷
منم گفتم شهید تهرانی مقدم (1582466) (alef-13)
 
حسن بک
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۰:۵۲:۰۵
در بعضی خیابانها کوچه ها شماره دارند و پیدا کردن یک کوچه با ترتیب آسانتر می شود ، در مواردی یک شماره در وسط حذف شده و نام شهید بزرگواری بر روی آن آمده است که این ترتیب به خورده و برای پیدا کردن آن می بایست اول تا آخر خیابان را گشت . حالااگر شماره آن کوچه نیز در کنار اسم شهید آورده شود خیلی راحتر می شود . کاری که ظاهرا در مشهد اجرا شده است .
در تهرا خیابان فلامک شمالی کوچه سوم به کوچه شهید حیدریان تغییر یافته و اگر کسی آدرس نوشته شده می گیرد باید اول تا آخر خیابان را بگردد تاکوچه را پیدا کند. (1575770) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۶:۴۳:۴۷
بابا همین بلا به سر محله دریان نو-خیابان ستارخان اومده. از اول تاسیس این محله تو دهه سی شمسی ، شماره گذاری خیابانها بر اساس اعداد طوری بوده که به راحتی میشد حتی اگر اولین بارت بود بتونی آدرس مورد نظر رو پیدا کنی. اما چند ساله اومدن بعضی از این خیابونها رو به اسم شهدا گذاشتن اونوقت بیا ببین یه بدبختی که غریب باشه باید دو ساعت بالا پائین کنه تا آدرس رو پیدا کنه . چون اهالی محل هم به اسم این شهدا خیابونها را نمیشناسن و هنوز به عدد اسم میارن. نمونه اش خیابان یکم دریان نو که شده شهید سروش. اگه حتی یه نفر رو پیدا کردی از اهالی محل که بگه شهید سروش!! لطفا در عمل احترام شهدا رو حفظ کنن نه فقط در اسم گذاشتن به خیابونها! (1576778) (alef-10)
 
فروغ
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۰۲:۱۶:۲۷
همین اتفاق برای خیابان شادمان (شادمهر)افتاده اسم تمام کوچه های این خیابان ترکیبی از گل بود مثل گلپر گلبو گل اگین و.........حالا یک درمیان عوض شده .البته در نصرت غربی هم نرسیده به خیابان بهبودی یک فرعی بود به نام شهید قلقلی که نمی دونم چی شد اسمش عوض شد .در اختیاره شمالی هم یک خیابان فرعی هست به نام شهید دوقوز .همه اذری زبان نیستن که بدونن دوقوز یعنی 9. (1577765) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۰:۵۲:۴۷
اصلا علاوه بر اينكه ميدان كاج پر از درختان كاج است وسط ميدان هم يك كاج كاشيكاري زيبا قراردارد ... كه اگه صد اسم ديگه هم روي اين ميدان بگذارند براي مردم همان ميدان كاج است (و واقعا توهين به نام شهداست كه نام اين ميدان را بخواهند نام يك شهيد بگذارندولي مردم به نام ديگري آن را بنامند) مگر اينكه فرد عجيبي مثل احمدي نژاد پيدا بشه كه هم كاج ها و هم كاشيكاري را از صفحه روزگار محو كنه !!!!! (1575774) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۱:۳۲:۴۸
م هروی هم اسمش رو گذاشتند شهدای سوسن گرد ولی هیچ کس تاکید می کنم هیچکس اعتنایی به این اسم جدید نکرد و حتی آدرس قبوض هم همان هروی است (1575897) (alef-10)
 
مارال
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۲:۱۶:۴۳
سلام یاداوری می کنم (می نویسند و ما می خوانیم)

هفت تیر است می گوییم 25 شهریور انقلاب است می گوییم 24 اسفند ولی عصر است می خوانیم پهلوی میدان قدس است می خوانیم تجریش میدان امام است می خوانیم توپخانه میدان مقدم است می خوانیم کاج میدان قیصر امین پور است می خوانیم شهرداری
اخه چرا اسامی قدیمی را عوض می کنید ؟ ایا شهرداری نمی تواند میدان جدید خیابان جدید و اتوبان جدید بسازد و نام جدید بگذارد .
بنظر من بهتر است تمام اسامی شهدا را از خیابانها و کوچه ها جمع کنید و یک میدان زیبا مانند اتوال در پاریس به نام (سرباز گمنام )یا (شهدای جنگ )با نوشتن اسامی روی پایه های ستونش بسازید هم زیبا است هم قابل احترام و هم مکان توریستی وزیارتی (1576037) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۳:۰۱:۵۵
محله شاداباد را همه میشناسند.محله ای قدیمی در جنوب غرب تهران است و در واقع شامل دو منطقه است :شاداباد و 17 شهریور،که این 17 شهریور با 17 شهریور (ژاله) که در شرق تهران است اشتباه گرفته میشود.اسم قدیمی و زیبای 17 شهریور "کوی مهرزاد "است من نمیدانم چرا باید این اسم را بگذارند که هم مردم دچار سردرگمی شوند هم گویا نیست.چرا که اگر شهدای کوی مهرزاد میگذاشتند خیلی زیباتر بود و نشان دهنده اینکه به افتخار شهدای محله این نامگذاری انجام شده بود.در ضمن از لحاظ آوایی هم زیباست.متاسفانه در شورای محله یاری و شهرداری تهران براساس سیاست زدگی عمل میشود.
برادر من نمیشود اسم صد جا را بگذارید 17 شهریور که.فقط منطقه ای که این حادثه رخ داده وجه تسمیه آنرا دارد.ما مخلص نظام و انقلابیم اما این کارهای آقایان فقط سیاست بازیست نه زنده کردن یاد و را شهدا.
با افتخار میگویم:"من بچه محله شهدای کوی مهرزادم" (1576175) (alef-10)
 
nina
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۳:۱۳:۳۸
در اين نامكذاريها تبعيض هم بين شهدا قائل ميشوند.نام يك شهيد عزيز را روى يك بن بست كوجك ونام شهيد ديكرى را روى يك بزركراه مهم وبرتردد ميكذارند. مكر اين عزيزان در مقام ومرتبت فرقى دارند؟ (1576215) (alef-10)
 
احمد
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۳:۴۰:۴۳
خدا رحمت کند عالم وارسته حضرت آیت الله بهجت را .ایشان در زمان زنده بودن حتی اجازه ندادند عنوانشان روی کتاب خودشان چاپ شود حالا شورای شهر مشهد اسم خیابان آزادی رو گذاشته آیت الله بهجت که هیچ کی هم استفاده نمیکنه و خود ایشان هم حتما راضی نیستند و یا خیابان تاریخی خواجه ربیع که هویت بخشی از مشهد هست را عوض کرده اند ولله راههای دیگری برای اکرام بزرگان و شهدا و علما هست (1576290) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۵:۳۰:۴۱
از همه جالب تر اسم " خیابان فاطمی " و خیابان "فدائیان اسلام" است که هردو اسم دو خیابان در حال حاضر در تهران است ولی یک نکته ایی وجود داره !
کلا ممکلت ما جمع اضداد است (1576583) (alef-6)
 
سید سجاد
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۶:۲۶:۵۳
اینم مساله ای هست
ماهم چند وقت پیش کسی گفت بیا سه راه تخت جمشید هرچی فکر کردیم یادم نیامد کجاست بعدا فهمیدیم منظورش سه راه آیت الله طالقانی بوده (1576725) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۷:۰۲:۳۵
هر خیابان یا کوچه جدیدی که ساختید اسم دلخواهتان را روی آن بگذارید اما نام کوچه ها و خیابانهای قدیمی را حق ندارید عوض کنید. شبیه این است که یک ریش سفید فامیل بگوید می خواهم اسم افراد فامیل را عوض کنم آیا حق این کار را دارد؟ شهر امانتی است که به دست شورای شهر سپرده شده است تا چند صباحی به امور آن رسیدگی کند نه این که در هویت آن دخل و تصرف کند. (1576850) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۸:۴۷:۴۰
میدان سردار شهید حسن تهرانی مقدم....
انشاالله به برکت نام این شهیداز فساد منطقه سعادت آباد کاسته بشود
شما هم اینقدر مغرضانه تحلیل نکنید (1577106) (alef-10)
 
سمیر
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۹:۱۸:۰۸
چقدر این نظر سطحی بود. اولن تو از کجا می دونی اونجا فسادهست؟ ثانین هیچی بابا ولش کن (1577165) (alef-13)
 
عباس
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۲۱:۲۸:۳۸
برادر من با حلوا حلوا کردن کام کسی شیرین نمیشود.وقتی حرفمان با عملمان یکی نباشد بهتر از این نمیشود . (1577382) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۰۹:۳۱:۲۹
فاسد ذهن شما ست (1577980) (alef-13)
 
ميدان سردار شهيد حسن تهراني مقدم
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۸:۵۱:۵۱
ما تموم زندگيمونو مديون شهداييم...
مگه چي ميشه ما به احترام يك شهيد كاج رو بگيم تهراني مقدم...
اينقدر اين شهدا ارزش ندارن!!!!
حتما بايد تو بيابون يك ميدون به اسمشون بشه؟؟؟
واقعا براتون متاسفم با اين تحليلتون... (1577111) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۹:۴۱:۰۶
برادر من بايد يك ميدان جديد نام گذاري نشده را به نام اين عزيزان كنند تا در ذهن ها و يادها بماند. شما چرا مطلب را نمي گيري (1577210) (alef-13)
 
محمد ابراهیم
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۲۲:۵۶:۰۹
احسنت.... (1577547) (alef-13)
 
واقع بین
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۹:۱۵:۳۹
خودت داری جواب خودتو میدی:
همین سر سبزی و راحتی رو که داریم از شهدا ( مخصوصا شهید طهرانی مقدم) داریم.
حالا شما با چی مشگل داری که الکی میای با یه سری تصمیمای قدیمی که اصلا پشتش اعتقادی نبوده داری مقایسه میکنی؟
1- پشت این تصمیم اعتقاد است.
2- اگر مردم با این موضوع مشگل داشتن ، بازم شلوغ میشد.
مردم فهمشون از این موضوع بالاست.... (1577160) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۹:۱۹:۲۹
همین اتفاق اول انقلاب در شهر جهرم افتاد و تا حالا که حدود ۳۴ سال از اون جریان میگذره مردم هنوز به همون نام های قدیمی که اتفاقا از شعرای نامدار ما هستن آدرس می دن. سه بلوار اصلی شهر که قبل از انقلاب به نام فردوسی، حافظ و سعدی نامگذاری شده بودن بعد از انقلاب به نام شهیدان رجایی، باهنر و بهشتی تغییر نام داده شدند و تا کنون فقط تابلو این خیابون ها به این نامهاست و مردم با نامهای قدیمی آدرس می دن. ای کاش روی خیابون های جدید نامهای این شهدای بزرگوار رو گذاشته بودند تا هم نامشون به بزرگی برده می شد و هم ارزش شعرای نامدارمون رو حفظ می کردیم. (1577169) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۲۰:۱۶:۵۰
روزگاری در شهر ما نامهای کوچه و خیابان آدم رو یاد کوه و جنگل و دشت و مهر و عشق می انداخت، نوبهار، مهر، سرو، کاج، شیدا، گلها، نسترن، .... (1577270) (alef-13)
 
نیما
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۲۰:۳۹:۱۷
واقعا متاسفم برای کسانی که حاضر نیستن
برای زنده نگه داشتن اسم شهیدی که یه عمر صادقانه و بدون چشم داشت خودشو وقف دین و مردمش کرده به خودشون زحمت بدن و کاج و تهرانی تلفظ کنن
این حداقل قدرشناسی که از شهیدای بزرگواری مثل ایشون میشه کرد
من که خودم ساکن این محلم شاهدم تا چند وقت بعد از تغییر نام خیلیا این شهیدو اصلا نمیشناختن. مگه هنوز پیرمردا به بلوار کشاورز امروز نمیگن الیزابت پس چرا گذشت زمان باعث شده اسم وزین تر کشاورزو حفظ کنیم
کاش دوستان تحلیل گر میدیدن همین آمریکایی که خیلی ها سنگشو به سینه میزنن اسم ناو ها شو چی میذاره یا مردم کشور های دیگه مثل فرانسه چطور با افتخار به اسم شهیدای کشورشون تو میدون شار دوگل نگاه میکنن.
دوستان من این اسم برای امروزو فردا نیست که گفتنش برامون ثقیل باشه یا به فرهنگ گیاه شناسمونه لطمه بزنه,بزارید بچه هامون و نسل های بعد به جای استعمال یه اسم کم محتوا مثل کاج باافتخار اسم یه شهیدو بکار ببرن و بشناسن کسانیو که حاضرن از مال و ناموس هموطانشون دفاع کنن (1577293) (alef-13)
 
شاهین
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۲۱:۱۹:۳۳
هرکی اینو نوشته تحلیلش مثل ابوموسی اشعری بوده

حداقل جایی که می تونه نام و یاد یک شهید رو به یاد می بیاره ، همین خیابون ها و اتوبان ها و ... که روز و شب ازش رد میشیم که مثال ملموس و نزدیک و فداکاری برای اسلام و انقلاب هستند

ضعف ماهاست که این اسامی شهدا تو دهن ها نمی چرخه

من تو محله سعادت آباد کلی رفیق داریم که هرسری میگم کاج جوابم رو نمیدن تا بگم تهرانی مقدم / تازه همشون خیلی هم خوشحال اند که اسم میدون عوض شده مخصوصا بعد از اون قتل ها

در مورد دوم خرداد هم و اسم مصدق انتظار دیگه ای نمیره اگر می خواستند بزران اسرائیل هم تعجب نمی کردیم (1577369) (alef-13)
 
افشين
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۲۳:۵۰:۳۷
با تشكر از تحليلتون،ما كه ساكن اين منطقه ايم باعث افتخارمون،شما هم يه لطفي بكن يه چيز بنويس مردم ترغيب شن خيابان هارو به اسم شهدا ياد بگيرن،فرهنگي هستيد ديگه...فرهنگ سازي يعني چي؟
ان شا الله به زودي شاهد همچين مقاله اي از شما باشيم
امروز زنده نگه داشتن ياد شهدا كمتر از شهادت نيست عزيزم...اگه يكي به بچت عضوي اهدا ميكرد تا آخر عمر نوكريش رو ميكردي حالا اومدي اينهمه تحليل كردي كه بده اسم ميدون رو كردن اسم شهيد.....مرد باش و از نيش و كنايه مردم نترس (1577632) (alef-13)
 
مهران
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۲۳:۵۱:۳۰
شهید آوینی میفرمایند: زندگی زیباست اما شهادت زیبا تر است.
یه بنده خدایی در باره میدان شهید تهرانی گفت : کاج زیباست اما شهید تهرانی مقدم زیبا تر است.
ما نمیگیم کاج بده یا زشته یا...اما میگیم میدان سردار شهید حسن تهرانی مقدم خیلی بهتره (1577636) (alef-13)
 
امیر /تهران
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۰۰:۵۲:۳۹
موافقم که نباید نامهای جاافتاده و مورد کاربرد مردم را عوض کرد. نام میدان و خیابان را فقط برای نوشتن روی کاغذ که نمی گذارند بلکه باید به آسانی بشود تلفظش کرد .جای تاسف است که آقایان تصور میکنند نام های محترم و مذهبی را جای نامهای جاافتاده میگذارند و به آنها خدمت میکنند در حالیکه با این کار به آنها بی احترامی میکنند.نام های برآمده از طبیعت و کوه و جنگل و گل وگیاه و درخت و .... و نیز برآمده از شخصیتهای ملی و علمی و تاریخی و... بهترین نامها هستند. باید نامی را گذاشت که هیچ کس هوس عوض کردنش را نکند. از نامهای شهدا و موضوعات دینی بهتر است با وسواس و البته با رعایت تناسب و آنهم برای مکانها و معابر تازه ساز و بی نام استفاده کرد نه با تغییر نام مکانهای دارای نام. در برخی کشورها مثل انگلیس نام برخی خیابانها بیش از 200 سال است که بکار میرود. (1577703) (alef-13)
 
سهیل
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۰۲:۲۲:۳۴
زندگی زیبست اما شهادت زیباتر....سید مرتضی اوینی

منو خونوادم بعنوان یکی از اهالی قدیمی سعادت اباد خوشحالیم که اسم این میدون از اسم زیبای کاج به نام زیباتر شهیدتهرانی مقدم تغییر کرده.
یادمون نره اونا براحتی جونشونو فدا کردند و اونوقت شما به بهونه سخت بودن
تلفظ !!اسمشون از یک تغییر مثبت به بهانه روشنفکری!!یا مردمداری !! دست به قلم میشید...مگه سعادت آباد معضل فرهنگی کم داره که گیر دادید به این تغییر اسم که به خواست اهالی بوده که اسم یه دانشمند شهید رو بذارن رو اسم میدون اصلی محلشون.
امیدوارم انقدر آزاده باشید که این نظر رو منتشر کنید! (1577768) (alef-13)
 
esi
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۰۲:۵۳:۲۶
بابا یه عده فکر می کنن فقط با عوض کردن اسم تمام مشکلات مردم حل میشه تو شهر گرگان از 40 سال پیش به خیابونی که کاخ شهربانو فره توش بود می گفتند کاخ ، به میدونش هم می گفتند میدون کاخ . اومدن اسمشو گذاشتن فلسطین ولی هنوزم که هنوزه کاخه!! (1577786) (alef-13)
 
جلال
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۰۸:۱۸:۰۳
بهتره بیش از این با نام مقدس شهدا بازی نشه من به این باورم که شهدا برای نام شهید نشدن که خوشا گمنامان
برای زنده نگه داشتن یاد شهدا خیلی کارهای دیگه هم میشه کرد ... کانون های فرهنگی کوچیک احداث کنید هر محله یه کانون ... اینا خودشون کلی کار فرهنگی میکنن . (1577864) (alef-13)
 
سید عبدالرسول
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۰۸:۴۳:۰۲
واقعا چه اشکالی داره به همین اندازه از شهید قدردانی کنیم که قطعا اینکار قدردانی از شهید نیست بلکه یادی از شهید است که موجب تسلی خاطر بازماندگان او شود و الا شهید که به ما نیازی ندارد
ما به یاد او و تلاش ها و رشادت هایش نیاز داشتیم که موجب سرافرازی مملکت شد (1577905) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۰۹:۴۸:۴۸
مطمئن باشید هیچ شهیدی راضی به آزار و سردرگمی مردم نبوده است این عوض کردن اسمها باعث سردر گمی مردم میشود نام گذاری باید از روی عقل و منطق باشد وسرعت پیدا کردن نشانی را بالا ببرد (1578037) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۱۱:۲۲:۲۱
با سلام این از نادانی مسولین نامگذار ی است که فکر مکنند نام گذاری کار ساده ای است وبدون در نظر گرفتن سابقه فرهنگ ومسایل جامعه شناسی گاهی اقدام به تعویض اسامی می کنند درکرمانشاه هم الاماشا وجود دارد نمونه او سه راهی بود که مقابل اداره برق ت بدیل به میدان شد که مدتها بینام بود پس از مدتی معروف شد به میدان برق روابط عمومی برق به شهرداری نامه زد ودرخواست کرد رسما نام میدان برق بشوود جواب امد شورای نامگذاری اقدام میکند بعد ازمدتی شد میدان گلایول {نام یک میدان پایین تر گلایل بود شد 17شهریور مردم هم مبهوت این خلاقیت}یک داستان مدیرتی دراین ارتباط هست که خالی از لطف نیست دانشگاهی بود که محوطه چمنی داشت که محل تردد دانشجویان برای مراجعه به ساختمان اداری بودچندین بار محل عبور بین چمنها درست شده بود ولی باز هم از روی چمنها تردد میشد تاانکه رییس جدیدی امد با این مشکل که برخورد کرد گفت اون راه قبلی خراب کردند مدتی کذشت براثر تردد زیا د راه ملل روی ایجاد شد وبعد ان راه را ساختن ودیگر کسی ازروی چمنها نرفت.این یعنی عقل حکمت .این به معنی درک شرایط است چند درصد افراد دست به تغییر نام خود میزنندچرا (1578279) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۱۵:۰۲:۴۸
میدان سردار شهید حسن تهرانی مقدم....
انشاالله به برکت نام این شهیداز فساد منطقه سعادت آباد کاسته بشود
شما هم اینقدر مغرضانه تحلیل نکنید (1578973) (alef-6)
 
کسری
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۱۵:۲۰:۱۱
خواهش میکنم برای نام گذاری به خیلی چیزها توجه کنید مثلا شهید همت که 3تا اسم دارد و باعث شد از جنوب که به تهران آمدیم 1 ساعت گم شویم و بعد فهمیدیم این بزرگراه 3 تا اسم دارد شهید زین الدین شهید همت و شهید خرازی بابا جان همه که تهرانی نیستند که بلد باشند فکر مسافرین هم باشید. (1579052) (alef-6)
 
مجتبی
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۱۷:۴۱:۰۰
در ولایت ما (مشهد)بلواریست به اسم ایرج میرزا ،سالیان سال مردم این بلوار را بلکه این منطقه را به این نام شناخته اند.دو سه سالیست که گویا دوستان پی برده اند که ایرج میرزا گویا آدم بی ادبی بوده لذا اسم بلوار را به جلال ال احمد تغییر داده اند.
از نظر بنده که مختصر مطالعه ای در آثار هر دو بزرگ دارم نه ایرج آنچنان بی ادبست که دوستان گمان کرده اند ،نه جلال آنچنان مودب که فرض میکنند.
از دید مردم اما همچنان نام این بلوار ایرج است ،نام آن میدان ضد ،نام آن خیابان ملک آباد ،نام آن دیگری شاهرخ . (1579462) (alef-13)
 
ساکنینه سعادت اباد
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۱۷:۴۱:۵۰
ماکه از اسمه جدیده میدونمون راضی هستیم هرکی ناراحته میتونه نیاد این محل....
شاید این اسم باعث بشه فساد توی محلمون کم بشه.
شاید این اسم عزیز باعث بشه ننگ ادم کشی هم از میدونمون پاک بشه. (1579464) (alef-6)
 
نیما
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۲۳:۳۲:۳۵
شما کی هستی که از طرف من حرف میزنی که راضی هستی یا نیستی بعدشم تعیین میکنی هرکس ناراحته نیاد محلمون ؟
شما ناراحتی از محله برو جای دیگه .
اینجا اسمش میدون کاجه . (1580068) (alef-13)
 
sajjad
۱۳۹۲-۰۵-۲۸ ۰۱:۵۲:۳۲
با سلام من بچه سعادت اباد خیابون 9هم هستم واقعا فکر کنم توی این منطقه که یه محله شده برای یک سری ادمها که بیشتر دنبال عیشو نوشه خودشون هستن یه تلنگری لازم بود ، ما که خسته شدیم باز خوبه اسم یه شهید گذاشتن اونم چه ادم شاخصی که وقتی شهید شد کله جهان پیگیرش شدن اونوقت وقتی ما اسم شهید رو میزاریم میگن چرا نزاشتی مصدق یا نام های دیگه
کاش ادما یه خورده خوش فکری کنن ببین خاطراتی که مصدق برای ما به جا گذاشته خوش تر هست
یا پیشرفتایی که شهید با کار برای خدا برای ما گذاشته
امیدوارم خدا آخر عاقبت مارو به خیر کنه (1580232) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۸ ۱۶:۴۷:۴۶
پس بهتر بود مکان های دیگه ای هم که اسم داشت روش میموند،این درست نیست که زود به زود بخوان اسم میدون عوض کنن ولی بی احترامی به شهدا نیست و نبوده...اگه علت نامگذاری دارو درخت باشه که هیچ شما پیشنهاد بده ایران چون شبیه گربه اس تو نقشه اسمشو بذارن گربستان
یه ذره فکر کنید از رو بیکاری مطلب نذارید (1581386) (alef-10)
 
سید هادی
۱۳۹۲-۰۵-۲۸ ۲۱:۵۷:۴۱
اقای زهیر توکلی اگر انقد برای مطلب خودت ارزش قایلی، جوابیه ای که برای شما نوشته ام رو بیا و مطالعه کن.....و این نظر هم بذار تا در نظرات درج بشه و اونایی هم که مطلبت رو خوندن بیان و مطلب من رو هم بخونن.....
حوشحال می شم اگه سر بزنی......منتظرت هستم.....یا علی
delneveshte64.blogfa.com (1581988) (alef-13)
 
عمار سید علی
۱۳۹۲-۰۵-۳۰ ۱۱:۵۰:۲۰
مطلب سید هادی عالی بود....
خدا قوت

ما همه تهرانی مقدم هستیم... (1584908) (alef-13)
 
حامد
۱۳۹۲-۰۵-۳۰ ۱۱:۱۹:۵۱
آقا زهیر « قوروم قوروم» خیلی سخیف و بی ادبانه است. ظاهرا هنوز رسوبات ادبی! رییس دولت دهم در جامعه اصول گرا باقی است. امیدوارم به جای این الفاظ از سیره و شیوه حسنه دکتر توکلی بزرگوار پیروی کنید (1584820) (alef-13)
 
كيارش
۱۳۹۲-۰۵-۳۰ ۱۳:۴۱:۲۴
اين اقدام قانوني بوده و اسم ميدون دوسال پيش با راي اكثريت اعضاي شوراي شهر و طي مراحل قانوني عوض شده و تو روزنامه همشهري اونوقت هم منعكس شد اينجور تقابلها خوب نيست بهتره هممون به قانون تمكين كنيم البته هركي هر اسمي خواست صدا بزنه ولي برا چيزي كه قانونيه تكليف معلوم نكنه كه قانون تكليفو معلوم كرده ،يادمون نرفته عدم تمكين به قانون چه خسارتهايي در سال 88 بهمون زد... (1585174) (alef-13)
 
حامد
۱۳۹۲-۰۵-۳۰ ۱۸:۵۴:۰۲
آقاي نويسنده محترم، ببين برادر محترم،
اينكه اين كار بي احترامي به شهداست نظر و تحليل شخص شماست. و ممكنه نظر خيلي هاي ديگه از جمله حقير و باقي دوستاني كه نظر گذاشتن اين نباشه.
لطفا اينقدر راحت تراوشات فكري و تحليل هايي كه راجع بهش معلوم نيست واقعا چقدر - چند دقيقه- فكر كرديد رو تعميم نديد.

متاسفانه برخي دوستان فكر ميكنن چون دستشون به قلم ميره، مي تونن بدون فكر عميق و تحقيق هر تحليلي رو ارائه بدن. شما نهايتش مي تونستي تحليل پيش پا افتاده ي خودت رو نگه داري و تو مهمونيها و مجالسي كه امثال خودت جمع ميشن براي خالي نبودن عرضه تلاوت كني.

تحليل شما، اگر بخواد درست و دقيق باشه، بايد موضوع يك پژوهش علمي و روشمند جامعه شناختي باشه. من جامعه شناس نيستم ولي مي دونم حداقل لازمه سوالاتي طرح بشه، پرسش نامه درست بشه و بين مردم اون محله به صورت رندوم توزيع بشه و نتايحش با استفاده از روش هاي علمي تحليل بشه تا بفهيم اصلا آيا مردم از اين كار ناراضين يا نيستن. يا اينكه اگر ناراضين آيا اين وسط وهن شهدا اتفاق افتاده يا نه..

به عنوان مثال ميگم برادرم، چند ساليه در مشهد، خيابان آزادي، به نام آيت الله بهجت تغيير نام پيدا كرده و الان هم با اينكه خيلي نمي گذره، خيلي ها از همين نام استفاده مي كنن و هيچ توهيني هم اتفاق نيفتاده.. البته توي همين مشهد بعضي جاها هم اسمشون عوض شده به نام شهدا ولي مردم هنوز اسم قديم رو ميگن، ولي اين وسط لا اقل به شهدا بي احترامي نشده.. اگر چيزي بوده، بي توجهي ما مردم بوده به شهدا.. نه اشتباه مسئولين.. (1585928) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۳۰ ۱۹:۱۶:۰۲
شهيد آويني: رنگ تعلق است و بي رنگي در نفي تعلقات..



اصلا همينش زيباست.. همين سخت بودنش..
شهدا از اين همه تعلقات - زن و فرزند و دنيا و مال و شهرت و .. - گذشتند و آسماني شدند..
ما حاضر نيستيم به خاطر شهدا.. از تعلقمان به يك "نام" بگذريم؟
اينقدر سخت نگيريم..
زندگي زيباست... بسيار.. اما شهادت.. از آن زيباتر است..


عيب خودمان را هم ببينيم... نه فقط عيب ديگران را..


آقاي نويسنده ي عزيز، اين را به عنوان تذكري از برادر كوچكت بپذير،
يادت نرود كه در حكومت اسلام.. هم حتما و بايد نقد كرد و عيب ها را گفت..
هم بايد كمر همت بست و مخلصانه و بي سرو صدا و بي توقع، باري از دوش حكومت اسلام برداشت.. و در جهت تثبيتش گام برداشت
نه اينكه تنها كارمان بارگذاشتن و تخريب باشد..
مقاله شما، مي توانست با اشاره ي شما به برخي اشتباهات و ناپختگي ها در تغيير نام ها، گامي موثر باشد در جهت فرهنگ سازي استفاده از اين نام.. نه اينكه در جهتي باشد كه هر كه اين مقاله را خواند هيچگاه از نام جديد استفاده نكند و چهره حاكمان حكومت اسلام در نظرش تخريب شود و قس علي هذا..

اگر نظر را منتشر نكرديد، لا اقل بخش دوم را به گوش نويسنده برسانيد..
ياعلي. (1585970) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۳۱ ۱۰:۰۳:۱۴
متاسفانه این ها را می گویند سیاست تخریب مقام والای حضرات ائمه اطهار و شهدا. خودم شنیدم که یکی می گفت : بریم سوار خط امام .... بشیم. خودم شنیدم که یکی از اهالی یک محله ای به نام یک شهید که بر کوچه شان گذاشته بودند بی ادبی و هتاکی می کرد. آیا با این سیاست غلط می توان برای مقام ولایت و شهادت، آبرویی خرید؟ بس است. واقعا بس است. (1586697) (alef-13)
 
زهرا
۱۳۹۲-۰۵-۳۱ ۱۴:۲۹:۳۴
من با احترام به شهدا با نام درخت هميشه سبز كأج موافقم زندگي هميشگي را تداعي ميكند (1587108) (alef-6)
 
يا علي
۱۳۹۲-۰۵-۳۱ ۱۸:۰۰:۴۲
عزیز برادر گرامی، این خون شهدا و یاد و نام اوست که همیشه زندگی را برای ما تداعی می کند....
همانطور که خون سیدالشهدا(ع) از 1400 سال پیش همچنان می جوشد و اسلام را زنده نگه داشته است... (1587415) (alef-13)