توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 432424
فرزندانتان را در فضای مجازی رها نکنید
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۵
مسئول پیشگیری و مراقبت‌ از آسیب‌های اجتماعی آموزش‌وپرورش استان ایلام گفت: استفاده بدون مدیریت و نظارت از فضای مجازی توسط دانش آموزان مشکلات جسمی، روحی و روانی برای آنان می‌شود.

«مرضیه رئوفی» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استفاده بدون مدیریت و نظارت از فضای مجازی توسط دانش آموزان موجب بی‌حوصلگی، رنگ‌پریدگی، آسیب دیدن حافظه، مشکلات روحی روانی و صرف هزینه زیاد و بیهوده و مشکلات جسمی و حرکتی ازجمله برای عضلات گردن، بینایی و مفاصل دست‌وپا در بین این قشر از جامعه می‌شود.
وی بابیان اینکه خطر جدی که در حال حاضر دانش آموزان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند آسیب‌های فضای مجازی بدون مدیریت است، افزود: در استان ایلام حل آسیب‌های اجتماعی فقط بر عهده آموزش‌وپرورش نیست و همه ارگان‌ها و نهادها و به‌خصوص خانواده و والدین در تربیت درست و جلوگیری از دچار شدن دانش آموزان به آسیب‌های اجتماعی مسئولت دارند.

رئوفی خاطرنشان کرد: از نسل جامعه‌ی هدف ما به‌عنوان نسل z یا اینترنت یاد می‌کنند و دانش‌آموزی که در فضای مجازی غرق باشد ارتباطش در عالم واقعی ضعیف‌تر است و در بدترین و منفی‌ترین شرایط هویت واقعی خود را از دست می‌دهد.

مسئول پیشگیری و مراقبت از آسیب‌های اجتماعی آموزش‌وپرورش استان دسترسی آسان، هزینه اندک، ناشناس بودن از علت‌های گرایش به سمت فضای مجازی و بخصوص آسیب‌ها و اشاعه ناهنجاری‌های آن دانست و خاطرنشان کرد: فاصله گرفتن از هویت واقعی بیش‌ترین آسیب فضای مجازی است که برای سنین دانش‌آموزی بسیار خطرناک است.
وی با اشاره به اینکه فضای مجازی دارای ویژگی‌های مثبت نیز است که باید با مدیریت صحیح از آن استفاده شود و والدین باید در این زمینه مراقبت لازم را انجام دهند، تصریح کرد: آنچه الآن نوجوانان و جوانان را به سمت خود سوق می‌دهد بحث ناهنجاری‌ها و آسیب‌های این حوزه است.

رئوفی با تأکید بر اینکه افزایش سواد رسانه‌ای به‌خصوص در حوزه فضای مجازی برای مراقبت بیشتر در بین دانش‌آموزان در بین والدین بسیار مهم و حائز اهمیت است، تصریح کرد: دانش آموزان باید آموزش ببینند که هدفمند و در زمان تعیین‌شده از اینترنت و فضای مجازی استفاده کنند و در این فضا سرگردان نباشند.

مسئول پیشگیری و مراقبت‌ از آسیب‌های اجتماعی آموزش‌وپرورش استان ادامه داد: در آموزش‌وپرورش رفتارهای پرخطر و آسیب‌های دانش‌آموزی شناسایی و متناسب با آن برنامه مقابله‌ای اجرا می‌شود و برنامه‌های خودباوری، بالا بردن قدرت نه گفتن، آموزش مراقب از خود، توانمندسازی در همه زمینه‌ها، آموزش‌ها پیشگیرانه، آموزش کارکنان آموزش‌وپرورش، برگزاری جشنواره‌های مختلف دانش‌آموزی، نمایشگاه آسیب‌های فضای مجازی سیار در مدارس ازجمله برنامه‌های اجراشده در این عرصه است.

وی بابیان اینکه اولیای دانش آموزان از عدم آگاهی رسانه‌ای و بخصوص فضای مجازی رنج می‌برند، افزود: این تفاوت موجب شکاف بین والدین و دانش آموزان شده و مبرم‌ترین نیاز آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان، خانواده‌ها و مخصوصاً والدین است.
رئوفی با تأکید بر اینکه بی‌توجهی والدین به فرزندان موجب پناه بردن فرزندان به فضای مجازی و سرگرم کردن خود می‌شود، افزود: والدین باید وقت کافی برای فرزندان و توجه به آنان بگذارند تا دچار کمبود عاطفه یا مشکل روحی و روانی نشود که به‌راحتی به سمت فضای مجازی سوق پیدا کند.

مسئول پیشگیری و مراقبت‌ از آسیب‌های اجتماعی آموزش‌وپرورش استان گفت: معمولاً والدین نگران هستند که فرزندانشان در کوچه و پس‌کوچه‌ها در هنگام بازی به انحراف کشیده شوند اما به نظر من الآن باید مراقب خلوت آن‌ها در فضای مجازی بود که به‌مراتب خطرناک‌تر از کوچه‌ است چون باز کردن سایت‌های گوناگون روح و جسم دانش‌آموزان ما را تهدید می‌کند.

رئوفی با اشاره به اینکه در مدارس قوانین سفت و سختی برای ورود هرگونه مواد دخانی و مخدر وجود دارد، گفت: هیچ دانش‌آموزی در مدارس سیگار نمی‌کشند اما در خارج از مدرسه آسیب‌هایی وجود دارد که حل آن‌ها به‌تنهایی از عهده‌ی آموزش‌وپرورش برنمی‌آید.

وی هیجان خواهی، خود نشان دادن و کمبود عاطفی را ازجمله علل گرایش دانش آموزان به‌سوی مصرف مواد مخدر دانست و تصریح کرد: مشاوران مدارس در این زمینه تلاش خود را انجام می‌دهند اما رفع کامل این مشکلات همکاری خانواده‌ها را می‌طلبد.

مسئول پیشگیری و مراقبت‌ از آسیب‌های اجتماعی آموزش‌وپرورش استان گفت: معنویت در حفظ شخصیت دانش‌آموزان و جلوگیری از دچار شدن آنان به آسیب‌های اجتماعی به‌خصوص در کانون خانواده بسیار مهم و تاثبرگذار است که امیدواریم خانواده‌ها در این زمینه به آموزش‌وپرورش کمک کنند.

وی با تأکید بر اینکه مانند همیشه همراه داشتن تلفن همراه توسط دانش‌آموزان ممنوع است، تصریح کرد: تلفن ثابت مدارس در اختیار دانش‌آموزان و والدین است و در ساعت‌های حضور دانش‌آموزان در مدرسه نیازی به این وسیله‌ی ارتباطی مخصوصاً گوشی‌های هوشمند که آسیب‌های خاص خود را دارد، نیست.

رئوفی با اشاره به اینکه اگر والدین خوب نقش خود را در تربیت ایفا کنند قطعاً فرزندان آن‌ها دچار آسیب نمی‌شوند یا حداقل از آسیب‌های پرخطر دور می‌مانند، تصریح کرد: برخی هنجارها در جامعه ما رنگ‌باخته‌اند که این‌یک تهدید محسوب می‌شود و وقتی قبح هنجارها شکسته شود باید هم انتظار داشت افراد به آسیب‌ دچار شوند.

مسئول پیشگیری از آسیب‌های آموزش‌وپرورش ایلام بابیان اینکه والدین سعی کنند با فرزندان خود دوست باشند و مطمئناً این روش دانش‌آموزان ما را مصون می‌کند

رئوفی با تأکید بر اینکه امروز رسانه‌ها و فضای مجازی در تربیت جامعه از خانواده و مدرسه پیشی گرفته‌اند، والدین و مدارس باید به شکل کاملاً منطقی این مسئله را حل کنند.
 
کلمات کلیدی : فضای مجازی + آسیب‌های اجتماعی
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.