نظر منتشر شده
۱۲۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 333730
تصاویر/ پرنده 250 تنی ایرباس در راه ایران
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۲
هواپیمای ایرباس آ ۳۸۰ یکی‌ از جدیدترین هواپیماهای ساخت شده توسط شرکت هواپیماسازی ایرباس و بزرگ‌ترین در نوع خودش در جهان است. هواپیمایی که بال‌های آن به اندازه یک زمینه فوتبال وسعت دارند.





به گزارش الف،خبر خریداری ۱۱۴ فروند هواپیمای نو ایرباس شامل طیف گسترده از محصولات این کمپانی اروپایی، در هفته های گذشته اخبار بسیاری خبرگزاری ها مبدل شده بود، اما شاید جالب ترین نکته این خبر  انتخاب ۱۲ فروند از بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان یعنی ایرباس A۳۸۰ باشد.

استفاده از این غول  صنعت هوانوردی در نوع خود یک افتخار محسوب می شود اما از سوی دیگر آماده سازی فرودگاه ها و مجموعه های پشتیبانی برای خدمات دهی به این هواپیمای غول پیکر نیز مسئله ای است که باید ظرف سال های آینده حل و فصل شود.

به گفته کارشناسان، تحویل تمام هواپیماهای خریداری شده در حدود پنج سال زمان خواهد برد اما از آنجا که مذاکرات برای امضای این قراداد چند ده میلیارد دلاری از ده ماه قبل آغاز شده بود، ایرباس توانایی دارد که چند فروند نخست را ظرف ماه های آینده تحویل ایران دهد.

با این وجود شکی نیست که سری A۳۸۰ جزو آخرین هواپیماهای تحویلی به ایران خواهند بود، چرا که در شرایط فعلی تنها دو فرودگاه کشور از نظر عرض باند شرایط استفاده از این ابرهواپیما را دارند و آماده سازی مسیر سایر فرودگاه ها و توسعه آشیانه های غول پیکر برای سرویس A۳۸۰ نیز به چند سال زمان نیاز خواهد داشت.

البته توسعه عرض باندهای فرود به دلیل عرض زیاد بال های A۳۸۰ (معادل ۷۹.۶۵ متر) تنها مشکل استفاده از A۳۸۰ نیست، بلکه این هواپیما با قابلیت حمل حدود ۵۲۵ نفر مسافر (قابلیت افزایش به بیش از ۸۳۰ نفر) به امکانات فرودگاهی زیادی از نظر پذیریش این حجم بزرگ از مسافر و بار نیاز دارد.

تاکنون فرودگاه بین المللی امام خمینی یکبار در هفتم مهرماه سال ۱۳۹۳ موفق به پذیرش این هواپیما شده است که البته برای این مورد استثنائی نیز تمهیدات فراوانی اندیشیده شده بود.

قیمت فروش ایرباس A۳۸۰ در حدود ۳۰۰ میلیون دلار اعلام شده است هرچند این قیمت براساس حجم قرارداد، مشخصات مدل های تحویلی و بسیاری عوامل دیگر می تواند تا حد زیادی تغییر کند.

فضای داخلی  این هواپیما بسیار لوکس و  زیبا طراحی شده است  که در ادامه تصاویری از طراحی داخلی آنرا مشاهده می کنید:

































آشنایی با آ ۳۸۰
ایرباس آ-۳۸۰ (Airbus A۳۸۰) یک هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر، چهار موتوره و دوطبقه ساخته شرکت ایرباس است. این هواپیما بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است. ساخت ایرباس آ-۳۸۰ از سال ۱۹۹۶ با عنوان A۳XX آغاز شد و از سال ۱۹۹۸ با عنوان کنونی شناسانده شد. نخستین بار در ۲۷ آوریل ۲۰۰۵ به صورت آزمایشی از تولوز فرانسه به پرواز در آمد و دو سال بعد در ۲۵ اکتبر ۲۰۰۷ نخستین پرواز تجاری آن برای شرکت هواپیمایی سنگاپور انجام شد. این پرواز از سنگاپور به مقصد سیدنی انجام شد.

ایرباس آ-۳۸۰ توانایی جابجایی تعداد زیادی مسافر دارد و کاربرد آن در سفرهای بین‌المللی و مسافت‌های طولانی است. تعداد صندلی آن در مدل استاندارد با سه کلاس مسافربری بالغ بر ۵۲۵ نفر است. در مدل‌هایی که تنها دارای یک کلاس اقتصادی هستند، این ظرفیت تا ۸۵۳ نفر قابل گسترش است. علیرغم ابعاد عظیم این هواپیما، A۳۸۰ بر اساس ابعاد عرف و مقبول و استوانه‏ای شکل همانند بوئینگ۷۴۷ ساخته شده و بدنهٔ آن، تنها اندکی از Boeing ۷۴۷ عریض‏تر است. در نمای ظاهری، A۳۸۰ دارای بالهایی است که در قسمت پائین بدنه نصب شده‏اند (Low-Mounted) و اندکی متمایل به عقب هستند و چهار نقطه برای اتصال موتور در آنها پیش‏بینی شده‌است. قسمت ارابهٔ فرود هواپیما، مشتمل بر ۲۲ عدد چرخ است که نحوهٔ جاگذاری آنها‏، مشابه چرخ‏های بوئینگ۷۴۷ و ۷۷۷ است. این نوع طراحی در قسمت ارابهٔ فرود، با اغلب باندهای فرود در فرودگاههای معظم، سازگاری دارد. با این حال، مساحت عظیم بالهای هواپیما، این نیاز را در اغلب فرودگاههای بزرگ پدید می‏آورد که عرض باندهای خود را افزایش دهند تا دو هواپیمای A۳۸۰ در کنار هم بتوانند عبور نمایند.

تاریخچه:
پس از گذشت بیش از ۲۰ سال از ورود هواپیمای موفق بوئینگ ۷۴۷ به خدمت، نیاز به ساخت هواپیمایی جدیدتر و به‌روزتر احساس می‌شد که از پیشرفت‌های عمده در فن‌آوری طراحی، مواد و روش‌های جدید ساخت استفاده نماید. در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی، شرکت‌های هواپیماسازی ارباس با طرح A۳XX و بوئینگ با طرح ۷۴۷X و مکدانل داگلاس با طرح MD-۱۲ فعالیت خود را برای ورود به این بازار آغاز کردند. طرح MD-۱۲ پس از مدتی به علت شکست در بازاریابی توسط مکدانل داگلاس کنار گذاشته شد و پس از خریده شدن این شرکت توسط بوئینگ در سال ۱۹۹۷، عملاً مکدانل داگلاس از دور رقابت‌ها خارج شد.

هدف شرکت ارباس برای پروژه A۳XX در ابتدا تولید هواپیمای غول‌پیکر جدیدی بود که هزینهٔ عملیاتی‌اش ۱۵٪ از هزینه‌های عملیاتی بوئینگ ۷۴۷ مدل ۴۰۰ کمتر باشد. در همین حال طرح ۷۴۷X شرکت بوئینگ برای رقابت با ایرباس عبارت بود از اعمال تغییراتی بر روی هواپیمای ۷۴۷ مدل ۴۰۰ که منجر به افزایش ظرفیت مسافر و کاهش هزینه‌های عملیاتی گردد. بنای طرح بر این بود که برای کاهش هزینه‌های پژوهش و طراحی از بالهای موجود ۷۴۷ و کابین خلبان و طراحی داخلی هواپیمای ۷۷۷ استفاده شود. برنامه بوئینگ برای پیشبرد طرح ۷۴۷X با موفقیت چندانی همراه نبود؛ اختلاف طرح جدید بوئینگ با سلف خود به اندازه‌ای نبود که شرکت‌های هواپیمایی را به سرمایه‌گذاری روی آن ترغیب نماید. به این ترتیب بوئینگ در سال ۲۰۰۱ پروندهٔ طرح ۷۴۷X را برای همیشه بست و فعالیت‌های شرکت را بر روی دو طرح متمرکز کرد: بهینه‌سازی ۷۴۷ مدل ۴۰۰ و همچنین پژوهش روی ساخت هواپیماهای کوچک‌تر با بُرد بلند که نهایتا به ساخت هواپیمای ۷۸۷ منجر شد.


بحران مالی جنوب شرق آسیا در اواخر دهه ۱۹۹۰، شرکت ارباس را وادار کرد که طرح A۳XX را به نحوی تغییر دهد که هزینه‌های عملیاتی آن تا ۲۰٪ کمتر از هزینه‌های عملیاتی هواپیمای ۷۴۷ مدل ۴۰۰ باشد تا شرکت‌های هواپیمایی را تشویق کند که برای صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری از طرح ارباس پشتیبانی کنند. طرح نهایی ارباس منجر به تولد نخستین هواپیمای مسافربری کاملاً دو طبقه شد. این هواپیما همچنین از مزایایی چون کاهش قابل ملاحظه مصرف سوخت، استفاده از فن‌آوری‌های جدید در ساخت مواد، پیشرانه‌های مدرن و کاهش هزینه‌های نگهداری نسبت به هر صندلی برخوردار است.

طرح A۳XX در نهایت به آ-۳۸۰ تغییر نام داد. آ-۳۸۰ که بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است، با گنجایش ۵۵۵ صندلی و با بردی معادل هشت هزار ناتیکال مایل بدون توقف، برای نخستین بار در آوریل ۲۰۰۵ به پرواز در آمد. این هواپیما در سال ۲۰۰۲ وارد مرحله تولید گشته و تولید اولین نمونه تجاری این هواپیما از ماه مه سال ۲۰۰۴ آغاز شد. اولین پرواز این هواپیما نیز چندی بعد با موفقیت با موتورهای رولزرویس انجام پذیرفت و از اواخر سال ۲۰۰۷ وارد خدمت ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی سنگاپور و سایر شرکت‌های سفارش دهنده شد.



خدمه: دو نفر: یک خلبان و یک کمک خلبان.









کابین خلبان:
هواپیمای آ-۳۸۰ دارای کابین خلبان شیشه‌ای و مشابه سایر مدلهای ایرباس است. اندازه صفحه‌های نمایشگر اطلاعات بین ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر (۶ تا ۸ اینچ) است. ابزارهای ناوبری تمام اوتوماتیک هستند. کابین خلبان ایرباس آ-۳۸۰ دارای دوربین نمایش هواپیما از بیرون٫ صفحه کلید و دارای سیستم پیشرفته ناوبری و جهت‌یابی است.







فرود ابزار:
ارابه‌های فرود این هواپیما شامل ۲۲ چرخ و ساخت شرکت گودریچ است که شامل دو پایه زیر بال هر یک با ۴ چرخ، دو پایه مرکزی زیر بدنه هر بک با ۶ چرخ، و دو چرخ دماغه هواپیما است. این هواپیما می‌تواند دور ۱۸۰ درجه‌ای را در مسافتی به طول ۵۶٫۵ متر انجام دهد، که ۳٫۵ متر از ۶۰ متر استاندارد ابعاد فرودگاه‌ها کمتر است. بالاترین سرعت عملیاتی هواپیمای ایرباس آ-۳۸۰ حدود ۱۰۶۲ کیلومتر بر ساعت و برد آن هشت هزار مایل دریایی یا پانزده هزار کیلومتر با بیشترین تعداد مسافر است. زمان بارگیری کامل در فرودگاه یا پایانه هوایی مرکزی شامل پیاده کردن مسافران، تمیز کردن محیط داخلی هواپیما، سرویس‌های دیگر و سوار کردن مسافران برای پرواز بعدی حداقل ۹۰ دقیقه به طول می‌انجامد.







مشخصات:
فاصله نوک دو بال: ۷۹٫۶۵ متر
طول: ۷۲٫۷۵ متر
ارتفاع: ۲۴٫۰۸ متر
ظرفیت مسافر: ۵۲۵ نفر در ۳ کلاس ٫ ۶۴۴ نفر در دو کلاس ٫ ۸۵۳ نفر در یک کلاس
بیشینه سرعت: ۰٫۸۹ ماخ (۱۰۶۱٫۹ کیلومتر بر ساعت)
بُرد پرواز: ۱۴٬۸۱۵ کیلومتر
میزان مصرف سوخت: ۳۱۰٬۰۰۰ لیتر


دانستنی ها:
۱ ـ هواپیمای آ٣٨٠ بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری در تاریخ با وزن برخاست ٥٦٠ تن است.

۲ ـ این هواپیما در آذر ١٣٧٩ به مرحله تولید رسید، درست ٤٠ سال بعد از هواپیمای موفق بوئینگ ٧٤٧.

۳ ـ ﺁ٣٨٠ کمتر از سه لیتر در هر صد کیلومتر به ازای هر مسافر سوخت مصرف می‌کند؛ در مقابل هواپیمای بوئینگ ٤٠٠ ـ ٧٤٧ که حدود ۴.۳ لیتر در هر صد کیلومتر به ازای هر مسافر بنزین می‌سوزاند.

۴ ـ ٦٠٠٠ مهندس و تکنسین برای طراحی این هواپیما کار کرده‌اند.

۵ ـ ۱۰ هزار پیچ در بدنه هواپیما به کار برده شده تا سه قسمت بدنه را به هم وصل کنند. به اضافه ٨٠٠٠ پیچ برای اتصال دو بال.

۶ ـ هر هواپیما از حدود چهار میلیون قطعه تشکیل شده است که توسط ۱۵۰۰ شرکت در ۳۰ کشور مختلف تولید شده است.

۷ ـ مساحت بال این هواپیما حدود ۸۴۵ مترمربع و حدود ۱.۵ برابر مساحت بال هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ ـ ۴۰۰ است. این سطح بال به هواپیما این امکان را می‌دهد که با سرعت، ۳۵ کیلومتر بر ساعت کمتر از بوئینگ ۷۴۷ فرود بیاید. این موضوع به کاهش آلودگی صوتی در فرودگاه‌ها کمک زیادی می‌کند.

۸ ـ فضای داخلی‌ هواپیما به اضافه قسمت بار حدود ۱۵۷۰ مترمکعب است که برای ۳۵ میلیون توپ پینگ‌پنگ کافیست.

۹ ـ دو طبقه هواپیما دارای ۵۵۰ متر مربع فضا است که سه برابر یک زمین تنیس یا ۱.۲۵ برابر زمین بسکتبال است.

۱۰ ـ ظرفیت سوختگیری هواپیما حدود ۳۲۰ هزار لیتر، برابر با ظرفیت ۲۱ تانکر سوخت است.

۱۱ ـ در زمان بلند شدن از زمین، بال‌های هواپیما حدود چهار متر به بالا خم می‌شوند.

۱۲ ـ برای رنگ‌آمیزی هواپیما، باید بیش از ۵۰۰ کیلوگرم رنگ استفاده شود.

۱۳ ـ قدرت موتورها در حالت بلند شدن از زمین برابر با ۲۵۰۰ خودروی معمولی‌ با ۱۱۰ اسب بخار قدرت برای هر کدام است.

۱۴ ـ هر موتور این غول پرنده در هر ثانیه حدود ۱.۲۵ تن هوا را به داخل می‌مکد. با این حجم هوا یک انسان با فعالیت‌ عادی می‌تواند ۹۵ روز کامل براحتی نفس بکشد.

۱۵ ـ سرعت پره‌های داخل موتور به حدود ۲۰۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.











 
کلمات کلیدی : خرید هواپیما
 
عمار
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۴:۰۰:۴۴
استخر در هواپیما ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اونوقت من پز میدادم که هواپیما سوار می شم. افسردگی گرفتم اعتماد به نفسم کلهم پرید. (3559714) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۵:۵۹:۴۴
خوب بالاخره اونهایی که ماشین یکی دومیلیاردی سوار میشوند و خونه چهل پنجاه میلیاردی دارند و در کنارش چند ویلا !!!!!!! باید برای مسافرتهای به قول خودشون لاکچری، هواپیمای سوپر لاکچری هم داشته باشند دیگر !!!!!!!!!!
خوب البته این خریدهای لاکچری !!!!! از نظر برخی مسئولین با تفکر لیبرالی مانند آقای اسمش رو نمیارم !! ، عین عدالت و سرمایه داری است و حمایت از قشر مستضعف و ضعیف جامعه، عین بی عدالتی و حرکت در جهت کمونیسم !!!!!!!!!!!!!!
وای بر تفکر لیبرال سرمایه داری آنهم به صورت ناقص !! (3559976) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۷:۲۱:۰۷
چرا به این فکر نمی‌کنید که با رونق ترانزیت هوایی هزاران شغل ایجاد می‌شود و جوانان بی کار می‌توانند سر کار بروند و تولید ثروت کنند؟
بله، طبیعی است که درصد بسیاری از مردم ایران نمی‌توانند سوار این هواپیما شوند. این هواپیما‌ها برای سفرهای طولانی به قاره‌های دور مانند استرالیا و امریکاست و هزینه‌های گزافی هم در بر دارد. همین هزینه‌ها امروز در جیب هواپیمایی های ترکیه و امارات می‌رود و برای آنها تولید شغل می‌شود. چرا جوانان خودمان از این شغل بهره مند نشوند؟ (3560253) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۲۱:۲۷:۳۶
شما چرا به این فکر نمیکنی که این هواپیما سال پیش هیچ سفارش پروازی نداشته و میشد هواپیما های بهتر و بیشتری برای بحث ترانزیت بجای این نوع هواپیماها خریداری میشد
ترکیه با اون عظمتش در ترانزیت از این نوع هواپیما نداره! (3563133) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۵ ۱۰:۲۲:۲۹
کدوم عظمت ...؟ ما ترک ها رو بزرگ کردیم ... اگه مسافرای ایرانی رو ازشون بگیریم چی ازشون می مونه؟
زمانی که Iranair از بهترین های دنیا بود هیچ کدوم از این ایرلاین های لاگژری وجود خارجی نداشتند یا حرفی برای گفتن نداشتند (3563927) (alef-11)
 
امیر عباس
۱۳۹۴-۱۲-۰۵ ۰۸:۴۳:۴۲
به نظر شما با هزینه خرید این چند هواپیما نمیشد تولید را رونق داد که بقول شما جوانان بیشتری مشغول بکار شوند و.... یا فکر میکنید عدم استقبال گردشگران خارجی از ایران عدم وجود هواپیمای ا380 سوپر لاکچری است در صورتی که گردشگران ایرانی هم بخاطر هزینه های بالا در سفرهای داخلی ترجیح میدهند به استانبول و سواحل مدیترانه ای ترکیه بروند (3563747) (alef-11)
 
امید
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۸:۳۳:۲۵
خدا رو شکر که هنوز بعضى ها تو این کشور برای ملت ارزش قائل هستند که بهترینها رو برای ایرانی در نظر دارن شما هم اگر ناراحتی سوار نشو . این سالها دیدیم کسانی که دم از مستضعفان میزدن تنها کاری که میکردن ست کردن لباسهاشون با اونها بود و از اون طرف صفرهای جلوی اختلاصهاشون تو یک خط جا نمیگرفت. شما هم که اینقدر به فکر مستضعفان هستی به جای این کارها در هرکاری که هستی یک کم به اونها کمک کن نه اینکه نگران خرید هواپیما باشی. (3560439) (alef-13)
 
سلام
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۱۰:۴۰:۰۳
شما واقعا فکر میکنی سوار این هواپیما میشی. حتما شما هم از اون آقا زاده ها هستی (3561774) (alef-11)
 
نادر
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۲۰:۱۳:۲۷
واقعا عجب استدلالی !!!
به نظر شما، کسانی که به دلیل مشکلات اقتصادی کشور و مشکلات کارخانه ها از کار بیکار شدند ایرانی نیستند؟؟ آیا تنها کسانی ایرانی هستند که توانایی سوار شدن در این هواپیما ها رو دارند؟
در دولت قبل که دم از حمایت از مستضعفین می زد ملت صاحب خانه های 70 میلیونی شدند ولی این دولت با وام 20 میلیونی خودروهای موجود در انبار رو به ملت داد.
آیا نمی شد کمی هواپیمای ارزان قیمت می خرید؟ تا پولی هم که به بخش تولید می رسد کمی بیشتر باشد.
در مقابل هر ریالی که خرج می شود دولت باید در پیشگاه خدا جواب بدهد. (3563008) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۳:۲۴:۱۴
لازم نیست به کسی حسادت کنیم
همه ایرانی ها میتونن همچین هواپیمایی سوار بشن
و بهترین زندگی رو داشته باشن
به شرط این که همه با هم اقتصاد این مملکت رو به جایی که حقشه برسونیم (3561010) (alef-13)
 
شعیب
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۱۰:۵۳:۰۹
وقتی در دولت قبل چوب بستنی و دسته بیل وارد میکردند کجای عدالت بود که این نیست؟؟؟؟؟ (3561807) (alef-11)
 
میلاد
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۶:۲۰:۵۳
اخه چند درصد مردم ایران سوار هواپیما میشن ک رفتن کلی هواپیما خریدن.جای اینکه لرای این هنه لدلخت تحصیل کرده شغل درست کنن (3560058) (alef-11)
 
صادق
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۰:۴۴:۲۱
این حرف غیر منطقی است. بروید توی فرودگاه ها سفر به مشهد و شهرهای بزرگ و کشورهای مختلف را از نزدیک ببنید متوجه میشید اقشار مختلف مردم طالب سفر هوایی هستند. این چه حرفیست؟ نیمی از هواپیماهای ما زمین گیرند. حتی برای یک سفر ضروری نباید آرامش خاطر داشته باشیم و داشته باشید؟؟؟؟ برادر من جمعیت ما هشتاد میلیون است، چند میلیون ایرانی و هم وطن داریم که به دلایل شغلی و تحصیلی در سفرند. جان آنها مهم نیست؟ و حتی جان غیر ایرانی هایی که به ایران سفر میکنند؟؟؟
حتما باید با بوئینک 50 سال قبل سفر مکه بریم؟؟؟؟ بابا دیدتان را وسیع کنید به نسل آینده هم فکر کنید. (3560715) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۰۴:۴۱:۰۱
دوست عزیز، خیلی ساده انگاری است که فرض کنید این هواپیما برای مصرف کننده نهایی خریداری شده است. این هواپیماها کمک خواهند کرد که صنعت هوایی کشور دوباره شکوفا شده و به کمک صنعت گردشگری ما بیاید. فرض کنید اصلاً قرار نیست هیچ ایرانی ای سوار این هواپیما شود. در ازای آن می دانی برای چند خانواده در صنعت هوایی و گردشگری اشتغال ایجاد کرده ایم؟ (3561231) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۱۰:۲۱:۴۹
اون بابايي كه واسه من و شما شغل درست ميكنه با اين هواپيما ها مسافرت ميكنه نه با كاپشن پاره و توپولوف (3561718) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۶:۳۳:۴۹
اونوقت آب این استخر در زمان فرود یا تکانهای هواپیما به علت شرایط جوی، به خارج از استخر نمیریزد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (3560108) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۹:۳۷:۲۲
دوست عزیز همه این مدل های ایرباس استخرندارد بلکه سفارشی ساخته میشود.ودرکشورهای خاصی مثل عربستان وبرای افرادخاصی استفاده میشود. (3560573) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۳:۰۲:۳۰
ایرباس به این مسئله فکر نگرده بود خوب شد تو گفتی!! وگرنه ملت رو ممکن سیل ببره موقع فرود (3560972) (alef-13)
 
کل رحمت
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۰۹:۳۸:۱۵
راس میگه ، طبق یکی از فرمولهای برنولی در مکانیک سیالات ( h= v2/2g )
ارتفاع آب در ضلع عقب استخر ( بازای سرعت هواپیما و در جهت مخالف حرکت) باید بالا بیاید. تازه نیروی سیال در موقع آسانسوری شدن حرکت هواپیما هم هست . (3561590) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۱۱:۳۸:۱۹
احتمالاً در مورد ابعاد واندازه استخر به این بزرگی در هواپیما اغراق شده و اون تصویر فتو شاپیه ، کوچکترش ممکنه (3561940) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۶:۳۷:۲۵
کمی فکر کنیم.استخر تو هیچ هواپیمایی نیست چون اب حرکت میکنه و هم مرکز ثقل هواپیما بهم میخوره و هم نمیشه ایمن ثابتش کرد(کمربند ایمنی نداره)اون عکس برای روی زمین هست و مراسم معرفی هواپیما .نه دااخل هواپیما) (3560121) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۷:۵۶:۳۸
آقا شما بخیلی ؟ یک استخر به ما ندیدی ؟ (3560350) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۹:۱۴:۱۶
هنگام لندینگ یا تیک آف ( فرود یا صعود ) آب استخر به داخل مخازن تخلیه شده و در زمانی که هواپیما در حالت پرواز عادی قرار گرفت به استخر بازگردادنده میشوند
ضمناً به احتمال خلی زیاد از دکوراسیونی که در عکسهای فوق دیدیم در هواپیماهای سفارش ایران وجود نخواهد داشت مگر این که مسئولین امر در نظر داشته باشند که ایران ایر را تبدیل به یک ایر لاین بین المللی واقعی و با مسافران جهانی نمایند که امیدوارم این امر اتفاق بیفتد و فرودگاه امام خمینی به عنوان ترمینال بین المللی در منطقه ( مثل دبی یا استامبول ) و بر اساس طراحی اولیه آن ایفای نقش نماید (3560524) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۲:۱۲:۳۲
دوست عزیز،این هواپیما که برای مسیر تهران قم که طراحی نشده.وقتی شما از تهران سوار میشی،به مقصد استرالیا یا کانادا،خلبان میذاره رو اتوپایلت و میره چای خوردن.یعنی خیالش راحته که آب از آب تکون نمیخوره.شما با این لگن های خودمون که جای هواپیما سوار میشیم مقایسه نکن.
راجع به سوال علمیتونم،اونی که این غول 250 تنی رو بلند میکنه،حتما فکر اینجاشم کرده. (3560893) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۰۰:۲۴:۲۵
شما و دیگر برادرانی که معتقدند استخر در هواپیما ممکن نیست توجه کنند که در متن بالا نوشته سوخت این هواپیما به اندازه 21 تانکر است.هر کاری که برای این 21 تانکر میکنند برای این یک تانکر آب هم میکنند. (شاید کمتر از یک تانکر)این یک نکته و نکته دوم این است که این تصویر بقول شما نمیتواند داخل هواپیما باشد. نه برای اینکه مرکز ثقل را بر هم میزنه. بلکه در انتهای تصویر فضای بزرگی دیده میشود که خیلی بیشتر از بدنه هواپیماست.وگرنه کسی که میتواند چنین شاهکاری بسازد برای اب استخر هم چاره ای میاندیشد. مثلآ آیا نمیشود که در مواقع بحرانی یک صفحه شیشه ای دقیقآ همسطح آب استخر روی آنرا بپوشاند تا از تکان خوردن آن جلوگیری کند؟ موضوع دشوار و لاینحلی نیست. برادر من. (3561093) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۷:۲۱:۳۲
یک زمانی این انقلاب را متعلق به پا برهنه ها می دانستند ولی الان اقایان مرفه همه چی را بر خود می خواهند (3560255) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۸:۴۶:۲۴
آدم می خواهد سقوط کنه بمیره هم با این هواپیما سقوط کنه..... چه مردن با کلاسی (3560461) (alef-13)
 
مهرداد قاجار
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۲:۲۲:۳۰
دوست گرامی توجه داشته باشید استخر در سالن وایپی میباشد نه در هواپیما!!! (3560921) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۳:۵۹:۴۷
آقا من ۶, ۷ بار سوار این هواپیما شده ام. این هواپیما دو طبقه هست که از این همه عکس, فقط یکی مربوط به طبقه اکونومی (معمولی) هست که اکثر مسافران آنجا هستند. طبقه دوم هم بنا به تقاضای شرکت هواپیمای میتواند لوکس یا معمولی طراحی شود. این مثل دکوراسیون منزل است که به راحتی قابل تغییر است. هیچ کدام از این چندین پرواز من استخر نداشته اند!
ضمنا کاربرد این هواپیما برای ایران میتواند پروازهای اروپا و یا آسیای دور و امریکا باشد. متاسفانه شرکت های عربی و ترکی بازار مسافران خارجی ایران را قبضه کرده اند. شاید ایران بتواند از این طریق سهم خود را پس بگیرد. این جزو زیر ساختهای هر کشوری هست که بسیار در آمد زا است. (3561061) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۰۸:۰۰:۳۶
یعنی یه روزی میرسه که خلبان های ایرانی با این هواپیما پرواز کنن ! (3561372) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۵ ۱۳:۲۹:۵۱
جهت اطلاع شما عرض کنم که همین الان هم خیلی از خلبانان ایرانی با انواع هواپیما و از جمله همین 380 ، در ایرلاینهای معتبر مثل امارات و اتجاد و قطر و برخی اروپائی مشغول پرواز و کار هستند و خیلی از آنها هم در مرز بازنشستگی قرار گرفته اند. (3564509) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۴:۱۱:۳۲
بیشتر دلواپس شدم (3559726) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۰۷:۵۳:۴۳
دوبی اندازه باقرآباد نیست ولی پنجاه تا از این هواپیما داره اونوقت ایران با این عظمت ... (3561357) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۴:۳۷:۴۰
اینها رو گذاشتين که مثلا در آینده ما سوار این هواپیماها میشیم اصلا ! بعد خرید بلای سر اینها میارن که بشه مثل اتوبوس شهری . البته اگه بخرن. (3559784) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۴:۵۸:۰۱
آفتابه لگن هفت دست ولی شام و ناهار هیچی !!!!!!!!!!!!!!!!! (3559830) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۴:۵۹:۳۳
داشتن چنين هواپيمايي خود نشانه اقتدار است (3559835) (alef-13)
 
حامد امیر آبادی
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۷:۲۶:۱۹
اقتدار زمانی است که خودمان این فناوری رو بلد شیم و بسازیم. . . که دولت با این بی تدبیری - فقط آیندگان قضاوت می تونن بکنن که چند سال عقب برد... (3560267) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۱:۰۶:۱۰
ساختنش نشانه اقتدار است نه داشتنش (3560772) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۲۳:۰۹:۳۵
تاحالاچند جفت کفش واسه خودت دوختی؟ (3563307) (alef-11)
 
مودی
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۰۸:۲۰:۴۶
با این استدلال شما قطر و امارات حتی از بسیاری از کشورهای اروپایی هم مقتدرتر هستند ....!!!! (3561417) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۵ ۱۳:۴۱:۵۰
این چه مقایسه ای است؟ کشورهای اروپائی صنعت و تکنولوژی دارند و اینها که شما نام بردی چیزی جز نفت ندارند.که نفت هم کمی اقتدار ناپایدار میاورد اما برای کشوری که مصرف کننده هست اینجور امتیازها اقتدار میاورد. متوجه میشی آقا برادر؟به نسبت موقعیت و توان و صنعت و جمعیت و ... بلی مقتدرتر هستند. (3564561) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۵:۱۵:۴۵
ایرانی لایق خوب بودن است . (3559869) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۷:۵۸:۰۰
فقط معجزه هزاره به درد ایرانی می خورد و بس ! (3560357) (alef-13)
 
هانی
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۳:۵۳:۴۴
در حال حاظر درصدی از مردم جامعه زیر خط فقر زندگی می کنند.شاید شما این مشکل قشر بزرگی از مردم را درک نکنید که بسیاری از مسئولین هم با توجه به اینکه زندگی مرفهی دارند ،مشکلات و درد اصلی و واقعی توده مردم را درک نمی کنند. در حالیکه میتوان به جای دوازده هواپیمای سوپرلوکس پنجاه عدد هواپیمای نو و جدید که کمی معمولیتر باشد خریده شود.ودر عوض به داد قشر کم درآمد باید رسید که کمرش زیر بار هزینه های اولیه زندگی خم شده است اگر باور ندارید لطفا سری به جنوبیترین مناطق تهران بزنید . (3561055) (alef-13)
 
آریابان
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۰۰:۰۵:۱۹
در هشتم مهر ماه سال گذشته که این ابر-ایرباس برای نخستین بار در باند یک فرودگاه ایرانی بزمین نشست، خیلی حسرت خوردیم چون بغل نویس امارات !!!! بر هیکل عظیمش نقش بسته بود ولی البته چاشنی این سرافکندگی و حسرت را احساس افتخاری بزرگ با طعم ایرانی معطر میکرد و اون این بود که بهنگام توقف این غول هوائی برروی باند فرودگاه، بناگاه پرچم ایران !!!! از پنجرۀ گشودۀ کابین خلبان به حرکت درآمد، زیرا خلبان این پرواز مهم ، کاپیتان کامبیز پورقناد، یک میهن پرست ایرانی بود که از 4 سال پیشتربا هدایت غول پیکر ترین هواپیمای مسافربری جهان از مبدا دوبی به مقصد لندن، نام خودش رو به عنوان اولین خلبان ایرانی هواپیمای ایرباس آ-380 به ثبت رسانده بود ؛
ناگفته پیداست که این ارادتمندی به مام میهن و اهتزاز پرچم ایران !!!! از این هواپیمای اماراتی !!!! به قیمت خاتمه کار این ایران-دوست در آن کمپانی عربی تمام شد !!!! ؛ (3561068) (alef-13)
 
بیتا
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۵:۳۵:۳۷
قیمتش کم نیست ولی وقتی می بینید فقط یک پرونده اختلاس ۳ هزارمیلیارد تومانی میشه برابر با سه فروند از این مدل هواپیما اونوقت میشه فهمید برداشته شدن تحریمها از چه نظر خوب بود حالا بابک جون و بقیه اختلاسها بماند. پس وقتی دولت خیلی رسمی و قانونی داد میزنه اینقد از پولتون رو دادم هواپیما خریدم خیلی نگران نباشید که ای وای یعنی این پول واقعا بهترین جای ممکن خرج شده؟ آیا ما نیازهای دیگری نداریم ؟ نه برادر اینقد از این پولها رو خوردن و بردن خبردار هم نشدیم . (3559901) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۱۴:۳۵:۰۹
تازه دولت هیچ پول نقدی برای خرید این هواپیماها نداده و طی 10 سال و از درآمد خودشان پرداخت خواهد شد. یک شرکت بیمه ایتالیایی هم این خرید را ضمانت کرده است! (3562332) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۲۳:۱۶:۳۳
توضیح اینکه پولش را ایرلاینها وبه صورت قسطی خواهنددادوبرخلاف اعجازمعجزه وهمراهان که درزمان پولداری کشورراشخم زدند امروز بدون پول قراردادبسته شده (3563313) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۵:۳۶:۱۸
خرید این هواپیما در شرایط کنونی دردی از مردم دوا نمی کند (3559902) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۰:۳۲:۱۵
این هواپیما بیشتر برای سفرهای خارجیه و میتونه کلی جلوی خروج ارز رو بگیره. همین الان هر سال حدود 5 میلیارد دلار از پول مردم به جیب ایرلاینهای خارجی مثل قطر و عمارات و غیره میره. برگشت این پول میتونه کلی به کشور کمک کنه. جدا از اینکه میتونه باعث جذب گردشگر و توسعه صنعت و تجارت و افزایش اشتغال بشه. (3560687) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۵:۳۶:۵۴
اگر به ایران هم بیاد به چه درد مردم فقیر می خوره این هواپیما برای افراد پولداره (3559905) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۶:۱۲:۳۹
شما برو قشر خودت رو پیدا کن
این هواپیما برای قشری که از راه و هوا و ریل استفاده میکنن خیلی مزیت داره
درامد هواپیمایی کشوری راذمیتونه به شدت افزایش بده
درامد بالا بره امنیت هموطنها میره بالا . تجار و بازرگانان سالم تر و ایمن تر و راحت تر سفر میکنن و خیلی چیزهای دیگه که خیلیها نمیدونن
در کنارش هیچ پول نقدی بابتش داده خشده و فقط از بابت درامد هواپیما پولش داده میشه
یعنی شما بهت یک تاکسی دادن گفتن برو مسافرکشی کن سر مایه بیا قسط تاکسیت رو بده . پیش پرداخت هم ناچیز (3560018) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۷:۱۴:۵۴
چشم اصلا میره زیر چرخ های اقتصاد شما له میشه خوبه؟
درامد بالا امنیت میاره؟ شما هنوز نفهمیدی این امنیت موجود در ایران چطوری بدست امده؟ (3560235) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۱:۳۲:۱۹
کدام درآمد مردحسابی قدر معقول به مسایل بیاندیشیم
هنوز ما بین همدان وکرمانشاه بااتوبوس های 1351 تردد می کنیم

آونقت این هواپیماها برای چه کسانی خریداری شد ه است
چقدر این مسولین از جامعه بیگانه هستند
کی و چه زمانی باید ناوگان عومی مینی بوس های عهد بوقی بین شهرها جمع اوری و نوسازی شوند (3560815) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۷:۵۹:۴۶
قراره مردم فقیر را سوار این هواپیماها کنند برای درمان ببرند اروپا . (3560364) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۰:۲۳:۱۰
بهرحال ایحاد اشتغال می کند عزیز جان (3560668) (alef-11)
 
هانی
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۳:۵۵:۲۷
بله ایجاد اشتغال می کند ولی اول و بیشتر از همه برای بیکاران فرانسوی. (3561058) (alef-13)
 
نینا
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۰۳:۵۳:۳۱
اغلب کشورهای دنیا هم فقیر دارند و هم ثروتمند. این دلیل نمیشه که به هیچ عنوان هواپیما نخریم. خیلی از افراد توان خرید یک پراید مستعمل رو هم ندارند پس کلا در خودرو سازی ها و واردات خودرو رو باید بست؟
یه کم مناعت طبع هم خوب چیزیه یعنی کشور بزرگ ایران با هشتاد میلیون جمعیت لایق نوسازی ناوگان هواپیمایی بعد از چهل سال نیست؟ ناسلامتی یه زمانی کشورهای اطراف آرزوی داشتن یه شرکت هواپیمایی مثل ما رو داشتند. (3561225) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۰۴:۴۲:۵۰
دوست عزیز، همین هواپیما ها می توانند با گسترش صنعت هواپیمایی و گردشگری زمینه اشتغال رو برای خانواده های فقیر ایرانی ایجاد کنند. لازم نیست که سوارشون بشیم تا ازشون بهره مند بشیم. (3561232) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۵:۳۷:۰۴
عالی.... (3559906) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۵:۳۷:۲۰
این خودش یه هتل گرون قیمت محسوب میشه (3559907) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۵:۳۷:۴۵
هزینه مسافرت با چنین هواپیمای لوکسی رو کی می تونه پرداخت کنه؟ (3559910) (alef-13)
 
شیوایی
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۱:۴۵:۴۹
دوست عزیز استفاده از این هواپیما در خارج هزینه یکمی بالا تر از عادی رادارد سال گذشته بنده از دوبی به کانادا با همین هواپیما رفتم پول بلیط رفت و برگشت ان بود 1285 دلار .با نوع دیگر ان هواپیما بود در حدود 1095 دلار . در حال حاضر اغلب شرکتهای هواپیمایی برای مسافت های دور از این نوع هواپیما استفاده میکنند. (3560842) (alef-13)
 
وحید
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۱:۵۱:۰۱
دکوراسیون داخلی هواپیماها استاندارد نیست و طبق سفارش و خواسته خریدار تغییر می کند. عکسهایی که شما دیده اید مربوط به یک خط هوایی مشخص است و ممکن است در مدل دیگری که متعلق به شرکت دیگری است کاملا متفاوت باشد. (3560859) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۵:۳۹:۰۹
من که فقط توانایی دیدن ان در عکس ها را دارم..... (3559915) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۵:۴۰:۲۱
خوب پس با این خرید هواپیمای عالی مردم حاشیه نشین، جوان ها، مردم قشر ضعیف و متوسط جامعه، روستاها و حتی شهرها، تولید همه چی خوب میشه... (3559921) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۵:۵۱:۴۳
نه! با سقوط ایران 140 همه چی خوب میشه. (3559950) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۶:۰۲:۵۷
ببين يك مقدار پول هست يا ميشه باهاش هواپيما خريد و تو صنايع هوايي ايجاد اشتغال كرد همون جوانها ميتونند به عنوان خدمه پرواز يا خدمات فرودگاهي و يا خدمات وابسته مشغول بكار بشوند و يا اينكه بدهند بابك زنجاني و مه آفريد و خاوري برايتون بخورند (3559987) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۷:۱۷:۲۳
اره فکر خوبیه...مثلا طرف فارغ التحصیل رشته های مهندسی برق، صنایع، عمران، مکانیک سیالات، تاسیسات، شهرسازی، مدیریت، علوم اجتماعی،معماری، ریاضی، فیزیک، پرستاری، کشاورزی، دامپزشکی، حسابداری و.... است می تواند در این هواپیماها کار کند. (3560244) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۱:۲۹:۳۵
این که شد اشتغال فقط برای تهرانی ها.من شهرستانی اگر فردا پسرم اومد تهران برای کار روی همین هواپیماها،لطفا اعتراض نکن. (3560810) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۰:۲۹:۴۴
اتفاقا یکی از مهمترین راههای بهبود وضع زندگی و اشتغال در مناطق محروم گسترش گردشگری چه داخلی و چه خارجی و همچنین صنعت حمل و نقله. تازه این کار باعث کاهش خروج ارز از کشور میشه که میتونه در کشور سرمایه گذاری بشه. تازه برای گسترش صنعت و خدمات در مناطق دور از مرکز نیاز به صنعت هوایی خوبه تا کارشناسان و استادان و حتی پزشکان بتونن بهتر به مناطق دیگه رفت و آمد کنند و خدمات ارائه کنند. (3560682) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۵:۴۰:۳۸
بنظر شما پول یکدانه از این نوع هواپیما می تواند چند تولیدی را نجات دهد؟
تا من جوان بیکار نشوم؟ (3559922) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۶:۳۲:۰۷
اگر شرایط بگونه ای شود که پرواز مستقیم به جاهایی مثل ونکور و ترنتو و لوس انجلس داشته باشیم به درد میخورد وگرنه خیر. (3560106) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۶:۴۰:۰۴
براي خريد اين هواپيماها هيچ سرمايه اي خارج نشده و قرارداد به صورت اجاره به شرط تمليك است (3560135) (alef-13)
 
امین
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۶:۴۵:۴۷
با یکی از این هواپیماها می توانند هزاران توریست به ایران بیایند و تولید شما را بخرند تا شما بیکار نشوی. می توانند تاجران و بازرگانان به کشورهای دیگر ببرند و تولیدات شما را عرضه کنند تا تولیدی شما و هزاران تولیدی دیگر نجات پیدا کند. می تواند صاحب تکنولوژی به ایران بیاید و تولیدی شما را نوسازی کند تا کیفیت محصولتان بالا برود و هزینه تمام شده آن پایین بیاید تا قدرت رقابت در بازار داخلی و خارجی پیدا کند و شما بیکار نشوید. لطفا کمی فراتر از نوک بینی خود را ببینید. (3560157) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۰:۴۸:۲۴
نمیدونم اما دولت قبل 800 میلیارد دلار درامد نفتی داشت یکدونه از این هواپیماها هم نخرید اما کلی تولیدی و کارگاه تعطیل شد و میلونها نفر هم بیکار شدند (3560729) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۰۱:۴۹:۳۳
دوست من ٬ زیرساختهای حمل و نقل یکی از مهم ترین محرک های تولید و در نتیجه اشتغال هست. تولید هم همیشه این نیست یه جیز سخت افزاری تولید بشه ٬ به تبع رونق گرفتن صنعت حمل ونثل ٬ زجیره های دیگه ای هم به جرکت میافته.....ایران طرفیت عظیم ۷۰ فرودگاه فعلی رو داره ولی ۴۰ ساله که تحریم هوایی بده ! حالا وقت بهره برداری هست (3561185) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۵:۵۱:۴۸
خیلی عالی (3559952) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۵:۵۹:۴۸
سلام من متحجر و عقب مانده نیستم
ولی فکر نکنم خودم خانوادم و فامیل حتی یکبار بتونیم سوار این هواپیما ها بشیم.
ما هم مثل90 درصد هموطنان از سوار شدن به پروازهای داخلی هم عاجزیم.
پس چرا پول ما باید صرف رفاه آقا زاده ها و خانواده های دولتی بشه
چرا (3559977) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۸:۳۳:۰۱
نمی دانم چرا منطقی فکر نمیکنیم ؟ اگر قراره دولت فقطاقدام به خرید چیزی بکنه که همه بتونند استفاده کنند باید دوچرخه بخره .
هموطنان عزیز کشور نیاز به اقتصاد داره .و اگر بخواهیم سرمایه گذاری زیاد بشه یکی از ابزار مهم دسترسی به پروازهای مطمنه .
خود بنده در سک شرکت خصوصی مجبور به ماموریت بودم و ترس داشتم از هواپیما ی داخلی .حالا به دولت انتقاد کنیم چرا از اینجا شروع کردید چرا وام ازدواج ندادید ؟ (3560438) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۰:۵۷:۴۸
دوست عزیز مگر قراره هرچی توی این مملکت هست منفعت شخصی برای ما داشته باشه. نوسازی ناوگان هوایی باعث جذب مسافرهای خارجی میشهه ارز بیشتری توی کشور میاره و اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم برای خیلی ها داره. در ضمن این ه اپیما برای مسافرتهای بین قاره ایه نه داخلی یا شاید منطقه ای (3560757) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۲:۳۳:۱۹
پول شما صرف این هواپیماها نمیشه. این هواپیماها قسطی خریداری شده پولش رو هم از بلیت مسافراش یا حمل بار به تدریج به دست میاد. عوضش کلی جلوی خروج ارز از کشور گرفته میشه. باعث افزایش توریسم میشه و جذب سرمایه گذاری خارجی میشه. همینطور افزایش ارتباطات داخلی میتونه به گسترش صنعت کمک کنه چون متخصصان راحت تر میتونن به مناطق مختلف کشور سفر کنند. (3560938) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۰۱:۵۳:۱۶
شما متحجر نيستي ظاهرا مستضعف هستي اگه هواپيماي خوب داشته باشي توريست خارجي مياد نميترسه سقوط كنه تو ميتوني بهش خدمات بدي وازش پول بگيري اين ميشه ايجاد اشتغال به زبان ساده اصلا هم لازم نيست سوار اين هواپيما بشي ضمنا عدالت در يك جامعه اين نيست كه همه مثل هم باشند وفقير اين چيزا واسه توسعه وپيشرفت كشور لازمه به سرمايه دار حسادت نكنيم دشمن سارقين بيت المال باشيم (3561189) (alef-13)
 
ا.ر
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۰۴:۰۱:۵۷
من هم توان سوار شدن به این هواپیماها رو ندارم اما از خریدشون خوشحالم چون ممکنه یه روز توانش رو پیدا کنم اونوقت از اینکه مجبور بشم با هواپیمای ال ... و ال...پرواز کنم و پولم رو تو جیب غیر ایرانی ها بریزم غصه دار میشم. (3561226) (alef-13)
 
یوزارسیف
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۶:۲۰:۰۹
قیمت بلیط از تهران به تورنتو ..
درجه یک حدود 25 میلیون تومان (3560054) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۰:۴۹:۰۷
25 میلیون تومن که میرفت تو جیب امارات بیاد تو جیب کشور خودمون خیلی بهتره (3560733) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۶:۲۹:۳۶
تصاویر نشون میده که چه شاهکاریه این هواپیما (3560093) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۶:۵۴:۴۷
دوستاني كه از لوكس بودن اين هواپيما تعجب مي كنند لازم است بدانند كه سالانه چند ميليون ايراني با استفاده از شركت هاي قطر ، الامارات و تركيش در حال تردد بين ايران و كشورهاي جهان هستند ، بسياري از آنها سالي چند بار رفت و آمد مي كنند و تقريبا"‌ هميچ پرواز خارجي با شركت هاي ايراني انجام نمي شود و اين يعني سالانه چند ميليارد دلار بليت هواپيما كه به جيب آن سه كشور مي رود ،
اين تازه فقط امار ايرانيان است ، با رونق گردشگري ، توريست ها هم مشتري هواپيماهاي مدرن ايراني خواهدن بود و اصولا"‌حضور هما در فرودگاههاي جهان خود تبليغي براي ايران است .
اميدوارم خط پروازي تورنتو هم راه بيافتد ، قول مي دهم فقط مسافران كانادا اين 380 ها را پر كنند (3560179) (alef-13)
 
حاج عمران
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۶:۵۸:۳۸
من که تا حالا هواپیما سوار نشدم تا آخر عمر هم شاید سوار نشم . یک وام 7 تومنی واسه ماشین خریدن می خوام اما... (3560185) (alef-13)
 
پای لنگ
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۷:۰۳:۱۲
جالبه دولت ما که هر ماه برای پرداخت یارانه عزا می گیرد ، گیرم بعد از چهار سال ، پول هواپیمای با این امکانات و آپشن های ویژه را از کجا می آورد ؟ ( به گمانم یک که نه خیلی از جاهای کار میلنگه ) (3560202) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۸:۰۹:۳۵
ما هم میتوانیم روزی در زمره سازندگان ان باشیم (3560388) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۹:۱۲:۱۲
کسایی که به خرید هواپیما ایراد میگیرن دو دسته هستند. یا مغرض هستند و برای کوبیدن دولت فریاد مستضعف مستضعف میزنن و یا انسانهای ساده هستند که کمترین اطلاعاتی راجع به مملکت داری و چگونگی ایجاد توسعه و پیشرفت ندارند. کاری به افراد مغرض ندارم اما برای آنها که از روی نادانی ایراد میگیرند خواستم توضیحاتی رو بدهم:

یکی از اصلی ترین عوامل پیشرفت و آبادی هر کشوری که بالطبع باعث بالا رفتن سطح زندگی همه مردم مخصوصا قشر مستضعف میشود داشتن یک سیستم پیشرفته راه و ترابری میباشد. ایجاد راههای گسترده ارتباطی چه با خارج از کشور و چه با داخل باعث رشد و پیشرفت هرچه سریعتر کشور میشود. یکی از ابتدایی ترین نیازهای صنایع مختلف کشور مثل گردشگری (چه داخلی و چه خارجی) و در کنارش تجارت (چه داخلی و چه خارجی) داشتن سرویس هوایی مدرن میباشد. من نمیدانم آیا بعضیها فکر میکند پیشرفت اقتصادی و صنعتی کشور که باعث کمک به همه اقشار جامعه میشود قرار هست با حرف زدن یا دعا کردن انجام بگیرد یا با انجام کارهای عملی مثل همین؟ خوب عزیز من این اقدامات که میبینید از ابتدایی ترین و پایه ترین کارهایی هست که باید انجام بگیرد تا کشور پیشرفت کند! شما چه بخواهی برای کار از نرم افزارهای پیشرفته استفاده بکنی یا برای تفریح بخواهی اینترنت گردی بکنی اول احتیاج به یک کامپیوتر (لپ تاپ، دسک تاپ یا حتی موبایل هوشمند) داری بعد میتونی کار اصلی رو انجام بدی! شما باید لوازم کار و نیازهای پایه ای و اساسی هر کاری رو برآورده کنی تا کارت انجام بگیره. (3560513) (alef-13)
 
سروش
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۹:۱۸:۴۸
هواپیمایی امارات 60 تا از این هواپیما داره و اگر بخواهیم به پایلوت فرودگاهی منطقه تبدیل شیم و جلوی خروج ارز از کشور رو بگیریم باید بیش از اینها هواپیما خریداری کنیم. ایران کشوری با اثار باستانی فوق العاده است و اگر شرایط مناسب حمل و نقل رو فراهم کنیم جذب توریست میتونه از درآمد نفت هم بیشتر برامون یود داشته باشه (3560531) (alef-13)
 
saman
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۹:۵۷:۳۱
حتی تصورشم‌ نمیتونیم بکنیم روزی‌برسه بتونیم سوار اینجور هواپیماها شیم! ما فقط الان باید نگران قطع شدن یارانه مون باشیم (3560607) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۰:۴۳:۵۵
خدمت دوستان دلواپس عرض کنم که در مدلی که تحویل ایران میدن اول فاصله ها را یک سوم کم می کنند تا تعداد مسافران را به بیش از هزار نفر برسونن ولی به هر حال وزن زیاد می شود و بعدش شروع می کنن به حذف سایر قسمت هایی که مهندسین عقلشون نمی رسیده و به این ترتیب وزن هواپیما را کمتر می کنند. اینو بهش میگن مهندسی معکوس. خلاصه هواپیما ایرانی می شود که مثل سریال اوشین خود سازنده اولیه هم مات می مونه و انگشت به دهن که چی فکر می کردیم چی شد. (3560711) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۰:۴۵:۱۵
اون استخر خونه سازنده ارباس آ 380 هستش نه داخل هواپیما. نگران لب پر خوردن آب نباشین. (3560718) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۰۸:۴۹:۰۰
نخیر، اون تصویر یک هتل در امارات است، چرا اطالعات غلط به ملت میدهید. (3561491) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۰:۵۰:۱۳
یه شاهکار صنعتی (3560738) (alef-11)
 
احسان
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۱:۱۸:۳۸
دوستان دقت کنید وقتی یک هموطن ما می خواد یک سفر خارجی بره فقط پول تاکسی تا فرودگاه تو جیب یک ایرانی میره و بقیه میره به حساب هواپیمایی قطر و امارات و ترکیه و ...وقتی پول تو کشور بمونه غیرمستقیم برای ماها هم مفید خواهد بود حتی اگر یک بار هم سوار این هواپیماها نشیم. (3560791) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۳:۳۰:۵۸
من کاری به این هواپیما و تزئینات آن ندارم صرفنظر از اینکه خیلی از آنها هم الکی است و لذت مسافرت هوایی را از بین میبرد مثل تعداد زیادی مانیتور و تلویزیون که شما تصور کن فقط 10 نفر آدم بی ملاحظه بخواهند با صدای بلند فیلم ببینند چه بلایی سر بقیه خواهند آورد اما به هر حال از قدیم گفته اند هرچقدر پول بدی آش میخوری ولی یک سوال داشتم این شرکت عربی امیرتز که در عکس شماره 18 یک استخر شنا هم کف هواپیما تعبیه کرده در مواقع فرود و تیک آو یا گردش هواپیما در آسمان چگونه و با چند عدد سطل آب استخر را که بیرون خواهد ریخت از کف هواپیما جمع خواهد کرد ؟ و آیا حرکت این حجم سنگین آب بدون مهار در کف هواپیما باعث جابجایی مرکز ثقل هواپیما و سقوط آن نخواهد شد؟ و در آخر میزان عقل و شعور مدیریت این شرکت هوایی در چه حدی بوده که چنین استخری را کف هواپیما سفارش داده اند ؟ (3561021) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۰۰:۲۷:۵۳
جو زده نشین لطفا، اگه ایرباس 390 یا 490یا 890 هم فرضا بما بدن و یا همه ماشینهای ایرانو بردارن و بجاش رولزرویس و مزراتی و مرسدس بدن، تا کتاب نخونیم و اموزش حرفه ای تربیتی نشیم، مدام سگ خواهیم کشت و حیوان ازاری خواهیم کرد و فحاشی و بیظرفیتی در باخت و .......
پس دلتونو با این هواپیما خوش نکنین، هنوز خیلی کارهای پایه ای هست که باید انجام بشه. بعد از سه هزار سال هنوز ما با سگ کشی درگیری اساسی داریم. (3561098) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۵ ۰۰:۵۵:۰۸
ولو تلخ ولی واقعیتیست. رنج بی تمدنی و بی فرهنگی داره خشک میکنه ریشه ایرانو (3563434) (alef-11)
 
فلسي
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۰۰:۲۷:۵۹
بخدا بعضي نظرات رو آدم ميخونه بعضي ها كه نه 90 درصدشون ، ملت يه كامنتهايي ميزارن آدم فكر ميكنه تو يه دهات خيلي بزرك زندگي ميكنه........ آهاي شما هايي كه اميد به سوار شدن به اين غول پرنده رو ندارين و خريد اونو اشتباه ميدونين ، هركس به هر چيز لياقتشو داشته باشه ميرسه........منم نميتونم سوار شم الان ولي تو خودم ميبينم يه روز سوار ميشم،امروزه علم روز نداشته باشي بي سواد محسوب ميشي پس پيش به سوي مطالعه و دانش تا عقب نموني.......مستضعف موندن مالي مشكل نيست ، راهي هست اگه پشت كار داشته باشي اما مستضعف موندن كري و ذهني گم نامو بي نشونت ميكنه.......پاينده باد ايران و ايراني كه لياقتش بيشتر از اينا هم هست (3561099) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۵ ۰۹:۲۹:۲۳
یکی از بهترین کامنتها. در جایی خونده بودم روستاییان فرانسوی بعد از یک روز کار در مزرعه استراحتشان با یک لیوان نوشیدنی و خواندن یک کتاب است. فرزندان همینها هستند که این شاهکارهای صنعتی را ساخته اند. (3563844) (alef-11)
 
مسعودانتظاری ملکی
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۰۱:۵۹:۳۶
بالاخره بعد 40سال کشورمان صاحب هواپیماهای به روز شد امیدوارم تا 40 سال آینده صاحب خودروهای به روز شویم . (3561193) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۰۵:۵۹:۵۲
خیلی زیباست... (3561245) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۰۶:۰۰:۲۰
به چه دردر مردم ایران می خوره؟؟ یکی بیاد توضیح بده! (3561246) (alef-13)
 
saman
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۱۷:۱۷:۲۵
به درد آقازاده ها میخوره نه کل ایرانیا! (3562713) (alef-11)
 
حسين
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۰۶:۰۷:۲۸
كاش ما هم بلد بوديم از اينها بسازيم :( (3561248) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۰۶:۱۲:۳۴
این واقعا چطوری پرواز می کنه؟؟؟ (3561250) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۰۶:۱۲:۵۱
خیلی عالی (3561251) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۰۶:۵۱:۴۷
ما تازه به هواپيما با تكنولوژي 40 سال پيش كرده بوديم (3561265) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۰۷:۵۷:۰۰
اینا را پس بدید ملت ایرانی پول بدند قطر و امارات و ترکیه و... ایر پول بدند و ما هم بشینیم تو توپولوف!
راحت میشید یا بازم نه؟! (3561363) (alef-13)
 
معلم
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۰۸:۱۶:۴۳
درود به شرفت روحانی که آدم وقتی میفهمه رییس جمهورش بهترینها رو برای مردمش میخواد چقدر خوشحال میشه .
درود بر دکتر ظریف درود بر دکتر صالحی درود بر تیم هسته ای.
من معلمم شاید تا آخر عمرم سوار این هواپیما نشم ولی احساس افتخار میکنم برای لحظه ای که مسافران ایرانی تو فرودگاه های کشورهای مختلف از این هواپیما وقتی پیاده میشن همه با انگشت نشونشون میدن میگن هواپیمای ایرانی مسافرای ایرانی.
رایی که بهت دادم حلالت اقای روحانی. (3561403) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۱۴:۱۳:۳۷
خوب كاري كرديد متشكرم (3562284) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۱۹:۱۳:۵۰
اونایی که میگن اشتغال ایجاد میکنه خداوکیلی چطور اشتغال ایجاد میکنه! یا اینکه هزینه نگه داری اون بیشتر از سودشه! مثل ورزشگاه های افریقای جنوبی و برزیل برای جام جهانی که خودشون میگن هزینه نگه داریش کمرمون رو میشکونه و تیمهامون مایل به استفاده نیستند ... آخه درصورتی که با تدبیر دولت، هر کس وارد ایران بشه دیگه بدون ویزا نمیره امریکا، بنظر شما رونق گردشکری را شاهدیم یا رکود آن را!!!!!!!! خیلی درد داره که کشور اینهمه بیکار داره، پولش صرف خرید هواپیما میشه نه تولید... (3562929) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۵ ۰۸:۰۲:۵۶
این هواپیما فقط برای مسیرهلی مانند: تهران - نیویورک، تهران تورنتو، تهران - ریو دوژانیرو، تهران - ژوهانسبورگ ، تهران - سیدنی و تهران - توکیو می خورد پس اگر فقط دو فرودگاه بین المللی هم مانند فرودگاه امام و شیراز یا مشهد مجهز برای این هواپیما باشند کافی است (3563669) (alef-11)
 
معلم
۱۳۹۴-۱۲-۰۵ ۰۹:۱۳:۳۱
داخل یکی از این سایتا خوندم فرودگاههای امارات بخاطر ایمنی هواپیماهاشون و کیفیت بالا سالانه 27 میلیارد دلار سود خالص دارن بعد مقایسه کرده بود با ظرفیت فرودگاه امام و فرودگاههای مهم کشور که اگر همون ناوگان اماراتی رو ما داشتیم سالانه 44 میلیارد دلار میتونستیم درامد داشته باشیم اینجوری میشه که وقتی در سال جابجایی 27 میلیون مسافر تبدیل میشه به 100 میلیون مسافر خدمات رسانی به این همه مسافر نیرو میخواد از کسی که حمل بار مسافر رو تو فرودگاه انجام میده تا نیروهای حفاظتی تا بلیط فروش تا اون کافی شاپ فرودگاه تا خلبان و همه و همه باید چند برابر بشه اینجوری کار ایجاد میشه . (3563806) (alef-11)
 
یاسر
۱۳۹۴-۱۲-۰۶ ۱۴:۰۲:۱۸
این برا کسانی است که دستشون به دهنشون می رسه نه کارمند ها ومردم فقیر کشور (3566941) (alef-11)
 
افشین
۱۳۹۴-۱۲-۰۶ ۱۴:۰۳:۳۲
این غول 20 تنی برا آقا زاده هاست نه مردم عادی (3566944) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.