نظر منتشر شده
۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 444935
کلاهبرداری از طریق «میس‌کال»/ هشدار پلیس فتا
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در خصوص کلاهبرداری از طریق تماس‌های ناموفق (miss call) گفت: در این روش برخی افراد سودجو با پولی کردن تماس با شماره مورد نظر خود از دیگر کاربران کلاهبرداری می‌کنند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی پلیس فتا، سرهنگ دوم علی نیک‌نفس اساس این نوع کلاهبرداری را کنجکاوی شهروندان خواند و اظهار کرد: در این روش فرد مجرم با استفاده سامانه تماس خودکار، شماره‌هایی را انتخاب می‌کند و سپس به صورت اتوماتیک با آنها تماس گرفته می‌شود. پس از آن که زنگ تلفن قربانی یک بار به صدا درآمد، سامانه مذکور از کار متوقف شده و گوشی قربانیان، تماس‌ بی پاسخی (missed call) را نشان می‌دهد؛ البته تا اینجا عمل کلاهبرداری صورت نگرفته است و همه چیز به خود فرد بستگی دارد که آیا کنجکاوی وی باعث می‌شود تا با شماره مورد نظر تماس بگیرد یا خیر؟

وی افزود: به محض تماس شهروندان با شماره تماس از دست رفته، به یک سرویس پرداخت نقدی تلفنی وصل می‌شوند و مبالغی را در قبوض ماهانه تلفن خود متضرر می‌شوند.

سرهنگ نیک‌نفس با بیان اینکه پیش شماره‌های 909 خطوط پولی است که در صورت تماس با آنها برای کاربر هزینه دارد، ادامه داد: لذا به شهروندان توصیه می‌شود بدون اطلاع از تعرفه و خدمات، از تماس گرفتن با خط‌های دارای پیش شماره 909 خودداری کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا از دیگر شگردهای مجرمانه این خطوط را تبلیغ کالا یا خدمات خاص در سایت‌های آگهی نامه خواند و گفت: به عنوان نمونه این افراد یک کالای خاص واقعی یا غیر واقعی را در سایت تبلیغ می‌کنند و بعد از تماس فرد که خریدار کالاست با دادن توضیحات فراوان کاربر را به صحبت گرفته تا دقایق بیشتری برای آنها هزینه منظور گردد.

به گفته وی دارندگان خطوط پیش شماره 909 و خطوط پولی باید به شهروندان و کاربرانی که با آنها تماس می‌گیرند این حق را بدهند که افراد تماس گیرنده کاملا مطلع شود که این تماس برای آنها هزینه دارد. لذا باید حق انتخاب به کاربران بدهند به عنوان مثال با اعلام از سوی دارنده خط، هنگام تماس کاربر، که این تماس برای شما هزینه دارد در صورت تمایل تماس را ادامه دهید و در غیر این صورت قطع کنید حق انتخاب به کاربران بدهند.

سرهنگ نیک نفس با اشاره به قانون تشدید مجازات مرتكبین ارتشاء و اختلاس و كلاهبرداری گفت: برابر ماده یک این قانون این ترفند کلاهبرداری محسوب می‌گردد و می‌توان با خاطی برخورد قانونی نمود. لذا همانگونه که گفته شد دارندگان خطوط تلفن مبتنی بر خدمات ارزش افزوده باید به صورت مشخصی به کاربران تماس گیرنده اعلام نمایند که هزینه این تماس برای آنان چقدر است تا در صورت تمایل تماس بگیرند.
 
کلمات کلیدی : کلاهبرداری + پلیس فتا
 
Austria
۱۳۹۵-۱۱-۲۴ ۱۲:۵۷:۳۱
خسته نباشید. اصولا چرا باید چنین راههایی برای کلاهبرداری وجود داشته باشد؟ (4161391) (alef-11)
 
آریابان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۱-۲۴ ۱۴:۱۴:۴۹
مشابه همین کلاهبرداری هم بصورت یک ترفند پیامکی زیرکانه جدید برای سرکیسه کردن دیگران باب شده که به گیرندۀ پیامک اطلاع میده درصورتیکه مایل به عضویت اجباری !!!! نیست ، مجبور است فلان عدد را ارسال کند ؛
یعنی گیرندگان بینوای پیامک ، برای جلوگیری از ضرر بیشتر در مقابل این پیامک ناخواسته !!!! ، اجبارا باید حداقل یک پیامک برای فرستنده ارسال کنند تا با این ترفند جدید ، کنتور پیامکی ورودی اش دائما بچرخد!!!! و سودش نصیب وی شود ؛ (4161542) (alef-11)
 
یاور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۱-۲۴ ۱۵:۵۱:۱۰
دوستی مسئول چک کردن این تخلفات و بستن اون خطوط تو یکی از اپراتورهاست. شدیدا هم آدم درستیه. میگفت چک میکنم یپدا میکنم. میخوام اقدام به قطع و تشکیل پرونده کنم .کسایی که بالاترن میگن: اینو ولش کن فعلا وگرنه اینجا نمیمونی باید بری خونه تون (4161675) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۱۴ ۰۰:۴۵:۵۴
اقای یاور،از پیام شما می توان این برداشت را کرد که در خود مخابرات این تخلف ها صورت می گیرد و گرنه چرا مانع پیگیری می شوند. دوست من هم که در منطقه ژ ولنجک زندگی می کنند می گوید یک مامور مخابرات است که سالهاست تلفن های ساختمان های انجا را دستکاری می کند و قطع می کند و بابت وصل ان پنجاه هزار تومان می گیرد که اگر. در ماه حساب کنی،میلیون ها تومن می شود و دوست من که دست این اقا را خوانده بود،حاضر به پرداخت نشد و دو ماه هر دو تلفن او قطع بود. و هر چه به مخابرات زنگ می زد ،سودی نداشت و این می رساند که بالاتر او هم خبر دارد چون یکبار هم شکایتش را کرده بود.و سودی نداشت و همسایه ی او هم شکایت به حراست برد ولی این اقا هنوز به این شغل شریف!؟ادامه می دهد. (4310859) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.