نظر منتشر شده
۹۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 378777
چرا خوزستان پیشرفت نمی‌کند؟
هادی شریفی، ۱۶ مرداد ۹۵
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۷
در هفته‌های اخیر، استان خوزستان با سه خبر آتش سوری پتروشیمی بوعلی، فوت مشکوک و عجیب ۴ بیمار دیالیزی در بیمارستان و خودکشی چند جوان در این استان، تیتر رسانه‌های ملی شد. البته باوجود انعکاس این اخبار دیگرکسی از شنیدن اخبار درگیری سهل انگاری بیمارستان‌های این استان و قتل با سلاح گرم، اختلاف‌های سیاسی بر سر مناصب دولتی، گردوخاک و گرمای هوا تعجب نمی‌کند و این موارد کم‌کم به‌صورت رویه طبیعی درآمده و کمتر سیگنال‌های امیدبخشی از این استان به بیرون مخابره می‌شود.

خوزستان باوجود منابع عظیم نفت و گاز، خاک حاصلخیز و آب، استانی ازلحاظ منابع طبیعی غنی اما عقب‌مانده و توسعه‌نیافته است، معیار این توسعه‌نیافتگی شاخص توسعه انسانی در خوزستان و سایر مؤلفه‌های پیشرفت و توسعه است. شاخص توسعه انسانی معیاری از سطح زندگی است که عوامل بسیاری مانند درآمد، امید به زندگی و سواد در آن تأثیرگذار است. همچنین شاخص توسعه بر اساس نور شبانگاهی نشان می‌دهد استان خوزستان در مقایسه با استان‌های دیگری مانند اصفهان، شیراز، تهران و مشهد عقب‌مانده‌تر است.

نرخ بیکاری در استان خوزستان هم‌اکنون حدود ۲۶ درصد است، شهرک‌های صنعتی شهرهای این استان فقط دارای ساختمان‌های متروک است و آمار آسیب‌های اجتماعی در خوزستان نیز در مرز هشدار است به‌طوری‌که طبق اعلام رئیس‌کل دادگستری خوزستان سال گذشته هشت هزار فقره طلاق توافقی و هفت هزار مطالبه مهریه در خوزستان اتفاق افتاده است. این یعنی روزانه ۲۱ طلاق توافقی در خوزستان به ثبت رسیده است. علاوه بر این درصد کمی از عملکرد مسئولین استانی راضی هستند. اغلب مردم این استان از درآمد، وضع زندگی شخصی، مسکن و اماکن تفریحی و ... راضی نیستند.

این نوشتار درصدد پاسخ به این سؤال است که چرا باوجود توسعه استان‌های دیگر مانند اصفهان، شیراز و تبریز بعد از انقلاب خوزستان هنوز عقب‌مانده است.

یک اشتباه رایج

همواره در مواجه با مردم خوزستان یا خواندن نظرات آن‌ها در زیر اخبار مربوط مرتبط با استان، مردم این استان عنوان می‌کنند تهرانی‌ها نفت ما را می‌برند، اصفهانی‌ها آب ما را می‌خورند و علت عقب‌ماندگی استان را به بردن نفت توسط تهرانی‌ها و آب توسط اصفهانی‌ها و کرمانی‌ها و یزدی‌ها نسبت می‌دهند.

این یک باور غلط و نادرست است، خوزستان جزئی از جغرافیای جمهوری اسلامی ایران است و طبیعتاً اگر نفتی در این استان وجود دارد و یا آبی، متعلق به‌کل کشور است. اگر بخواهیم بر اساس استدلال برخی خوزستانی‌ها نظر دهیم، سرچشمه شاخه‌های اصلی کارون زرد کوه بختیاری در استان چهارمحال و بختیاری است پس این رودخانه متعلق به خوزستانی‌ها نیز نیست. یا طبیعت زیبا و بکر شمال متعلق به استان‌های شمالی است و خوزستانی‌ها نباید از این طبیعت استفاده کنند یا دیگر موارد این‌چنینی.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که با توجه به اجرای نامناسب و شعاری طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی در این استان و گرمای هوا، انتقال آب کارون جهت مصارف کشاورزی در دیگر استان‌ها به منزله نابودی یک استان و آبادانی استانی دیگر است. طرحی که دولت یازدهم بر آن انجام آن اصرار دارد و استاندار فعلی نیز صراحتاً عنوان کرده هم نظر دولت است. کارون رودخانه‌ای نیست که سند آن به نام استانی خاص زده شده باشد و یک استان داعیه دار آن است، کارون رودخانه‌ای ملی است ولی اولویت بهره برداری و دریافت بهره از این رودخانه برای استان‌های خوزستان و چهار محال و بختیاری است.

متأسفانه برخی مسئولین که بقا و محبوبیت خود را در سخنان پوپولیستی می‌بینند به این استدلال نادرست دامن می‌زنند. استاندار سابق این استان در اظهاراتی می‌گوید: من متأسفم که ۲ درصد نفت را این‌گونه در مجلس تصویب کردند، چطور است که بیشترین میزان تولیدی نفت در خوزستان است، خانواده‌های ما در جنگ بقچه به سر داشتند آواره شدند و از این شهر به آن شهر برای نجات از بمب‌های صدام فرار می‌کردند و در انقلاب در شهرهایی مثل کرمان و سیستان خبری از بمب‌گذاری نبود، اما اکنون این شهرها باید در کنار ما از ۲ درصد نفت بهره‌مند شوند.

این‌گونه اظهارنظرها کاملاً غلط و پوپولیستی هستند نسبت دادن جنگ و بمب‌گذاری به درآمد نفت صحیح نیست در زمان جنگ همه مرم این سرزمین به خوزستان شتافتند و همه باهم از این مرزوبوم دفاع کردند.

البته اقدام دولت‌های بعد از انقلاب در بی‌توجهی و عدم اختصاص سهمی به‌طور مستقیم از منابع فروش نفت و گاز به این استان نیز اقدامی غلط بوده است. این اقدام، ناعادلانه است که نفت و پتروشیمی و گاز از این استان برداشت شود ولی عمران و آبادی آن برای سایر استان‌ها باشد. اختصاص مبلغی از درآمد فروش نفت فقط به این استان، اعلام رسمی مبلغ اختصاص‌یافته و راه‌های هزینه کرد آن بسیار مهم است چون بودجه‌های زیادی به این استان سرازیر شده و آخرسر به نحو نامعلومی حیف‌ومیل شده است.

نکته مهم این است که ساختن دوقطبی خوزستانی‌ها و پایتخت‌نشینان توسط مسئولین به‌سرعت در استان خوزستان در حال انجام است، ایجاد دوقطبی تهرانی‌ها – خوزستانی‌ها به‌شدت خطرناک است، کوبیدن بر طبل این دوقطبی فقط یک نتیجه دارد و آن‌هم برانگیختن حسرت نفرت در جامعه نسبت به مسئولین ارشد کشوری. بدانیم تهران، تنها یک استان نیست تهران پایتخت سیاسی ایران نیز هست.

در این باب نتیجه می‌گیریم که منابع طبیعی، سیاسی و اقتصادی در جای‌جای جغرافیای جمهوری اسلامی ایران متعلق به تمام ایرانیان است، کسانی که منافع استانی را به منافع ملی ترجیح می‌دهند و برای مصوبه‌های مجلس ابراز تأسف می‌کنند قطعاً در پی لاپوشانی کم‌کاری خویش‌اند.

مدیران نالایق و سفارشی، عامل مهم عقب‌ماندگی

دلیل دیگر عقب‌ماندگی این استان. وجود برخی مدیران نالایقی هستند که صندلی‌های مدیریتی استان را اشغال کرده‌اند، در ۳ دهه گذشته کمتر مدیر توانمندی در خوزستان بر سرکار آمده که بتواند مشکلات خوزستان را مرتفع نماید و هم‌طراز با نیازهای استان باشد.
وجود انبوهی از صنایع نفتی، منابع طبیعی و نیروی متخصص در یک منطقه ضرورتاً توسعه آفرین نیست. همان‌طوری که فراهم آوردن مقادیر زیادی هیدروژن، اکسیژن و کربن، الزامی را برای شکل‌گیری اسیدسولفوریک به وجود نمی‌آورد. تشکیل این ماده شیمیایی کاتالیزور ویژه‌ای را می‌طلبد. پدیده توسعه نیز نیازمند مدیران مبتکر است که ترکیب مطلوبی از عوامل مختلف را در شرایطی معین برای نیل به هدفی خاص، به وجود آورد.

همین استان خوزستان یکی از استان‌هایی است که هرسال در ردیف استان‌هایی قرار می‌گیرد که بیشترین بودجه را دریافت می‌کنند، ولی اندک کاری در استان شکل بگیرد فاقد کیفیت لازم است و نیاز آن است بعد از مدت‌زمان اندکی باز همان کار عمرانی، فرهنگی، اقتصادی را با بودجه دیگری باید انجام داد. از مدیران وام‌دار به باندهای سیاسی – اقتصادی نباید انتظار کارهای بزرگ داشت چون این‌گونه مدیران به فکر حلقه اطراف خود هستند نه مردم.

به‌طور مثال مدیرکل اداره کار این استان که در دو مقطع زمانی و حدود ۸ سال بر صندلی مدیر کلی اداره کار خوزستان تکیه زده اظهار داشت: عدم وجود نیروی متخصص و بامهارت در خوزستان موجب جذب غیربومی‌ها می‌شود. آیا وظیفه تربیت نیروی کار ماهر بر عهده دستگاه عریض و طویلی که شما سکانان را بر عهده گرفته‌اید و سازمان فنی و حرفه‌ای نیست؟ پس چگونه است که موقع ارائه دادن آمار، اعداد رنگارنگی تحویل مردم می‌دهید ولی در این‌گونه مواقع نیروی کار ماهر نیست. احتمالاً وجود مدیران نالایق هم باید گردن دیگر استان‌ها انداخت یا اینکه انتظار داشت وزیر کار ژاپن بیاید و به جوانان خوزستانی مهارت بیاموزد.

وقتی خودرو لوکس اولویت ضروری استان می‌شود
درست از اوایل دولت تدبیر و امید تمام دغدغه استاندار و نمایندگان سابق این استان تردد خودروهای اروند در این استان شده است – نگارنده نفیاً و اثباتاً نظری در مورد تردد این خودروها ندارد – به‌طوری‌که با بررسی مصاحبه‌های مسئولان دولتی و نمایندگان این استان بیش از شصت درصد مصاحبه‌ها در رابطه با تردد این خودروهاست.

درصورتی‌که استان خوزستان معضلات و گرفتاری‌ها فراوانی ازجمله تنگی نفس خوزستانی‌ها بعد از بارندگی، بیکاری بالای ۲۷ درصد، وضعیت بسیار بد کشاورزی و آب آشامیدنی، گردوخاک و آلودگی‌های محیط زیستی، بیشترین تعداد خانوار کپرنشین را دارد. آب در شهرهای خوزستان نه‌تنها قابل شرب نیست بلکه در مواردی برای استحمام مردم نیز مشکل‌ساز می‌شود به‌گونه‌ای که برخی پزشکان رواج برخی بیماری‌های پوستی در بین مردم خوزستان را ناشی از آب بی‌کیفیت می‌دانند و به بعضی از بیمارانی که با چنین مشکلاتی مواجه می‌شوند توصیه می‌کنند برای استحمام از آبی غیر از آب‌لوله‌کشی استفاده کنند.

جالب‌تر اینکه آب موجود در شهرهای خوزستان حتی برای شستشوی خودروها نیز کاربرد ندارد زیرا بعد از اتمام شستشو لایه‌ای سفیدرنگ روی خودرو باقی می‌ماند که مردم بعد از شستن خودرو و خشک‌کردن، مجبور هستند آب تصفیه روی آن بریزند تا لایه سفیدرنگ روی آن باقی نماند. (خوز نیوز، کد خبر ۳۸۱۴۳)

متأسفانه پرداختن به موضوعاتی که برای قشر خاص و بسیار اندکی مهم است و رها کردن سایر مشکلات استان در این سه سال ضربه بدی به استان زد، در حال حاضر مدیریت سیاسی و مدیران سیاسی که استان را به چشم سکوی پرتاب می‌بینند سم مهلکی برای توسعه آن است، مدیریت جهادی می‌تواند نسخه‌ای شفابخش برای بیماری روزمرگی‌های این استان باشد.

مسئولان این استان بارها اعلام کرده که برای تردد خودروهای پلاک اروند در سرتاسر استان مصوبه شورای امنیت را دارند، به راستی باید از این دو شخص پرسید که چرا برای جذب جوانان بومی بیکار در پتروشیمی‌ها مجوز نگرفتید؟ شما که این همه می‌توانید اقدام کنید چرا به جای اینکه به فکر مردم فقیر و محروم بودید برای خوشحالی قشر ثروتمند جامعه اقدام کردید.

آیا اولویتی بالاتر از کاهش بیکاری جوانان، تأمین آب شرب مورد نیاز، حل مشکل ریزگردها، توجه به قشر محروم وجود دارد. این مسئولان آیا سری به روستاهای این استان زده‌اند؟

نقش رسانه در توسعه

رسانه‌های همگانی با ایفای نقش آموزشی و خبری خود، در ایجاد تحول و مهارت‌ها، ارزش‌ها و انگیزه‌ها مؤثرند. رسانه‌های همگانی می‌توانند با استفاده از شیوه‌های مناسب، نیازهای عمومی را هماهنگ کنند. وسایل ارتباط‌جمعی و رسانه‌ها تأثیر چشمگیری دررسیدن جامعه به توسعه پایدار داشته و برای اجرای سیاست‌های نظارتی و پیشگیری و مبارزه با فساد اداری رکن مهم محسوب می‌شوند. در استان خوزستان قطعاً رسانه‌های فعال و خبرنگاران خبره‌ای وجود دارند که هدف آن‌ها اطلاع‌رسانی دقیق و آگاه‌سازی جامعه است.

اما با نگاهی به رسانه‌های این استان تعدادی از رسانه‌ها را می‌بینیم که به‌جای اینکه رسانه باشند، دنبال منافع مالی اشخاص یا گروه خاصی هستند. دستگاه‌های دولتی و حکومتی در استان خوزستان چون وضعیت برخی رسانه‌ها را دیده‌اند و شناخته‌اند، در اولین نقد و انتقادی دست‌به‌جیب می‌شوند و کل مسئله حل می‌شود در این هنگام نه خانی آمده و نه خانی رفته، رسانه مذکور هم‌چشم خود را تا مادامی‌که جیره‌اش تأمین شود، می‌بندد.

درصورتی‌که اگر رسانه‌های استان به رسالت خود عمل کنند و تا بهبود یک معضل زیر فشارها خم نشوند و عقب‌نشینی نکنند و در مقابل وعده‌های مالی تطمیع بایستند قطعاً شاهد بهبود عملکرد دستگاه‌های دولتی و حکومتی خواهیم بود.

عامل فرهنگ، دلیل عدم توسعه

در مورد عدم توسعه این استان نظریاتی وجود دارد، نظریه اول عوامل خارجی را مسئول عقب‌ماندگی می‌دانند. طرفداران این نظریه معتقدند که جنگ تحمیلی ۸ ساله و جنگ‌های سالیان دور باعث عقب‌افتادگی این استان نسبت به سایر استان‌ها شده است.

نظریه دوم وجود قوانین نامتناسب با وضعیت جغرافیایی در این استان و متعاقب آن قانون‌گریزی توسط افراد جامعه را دلیل عدم توسعه می‌دانند. طرفداران این نظریه هم به منتسکیو ارجاع می‌دهند، منتسکیو اعتقاد دارد قانون باید با توجه به آداب‌ورسوم و معتقدات و مبانی دینی و شرایط جغرافیایی وضع گردد وگرنه قابل‌اجرا نیست.

نظریه سوم که شاید درست‌ترین نظریه باشد وجود بعضی عوامل و رخدادهای ذهنی و فرهنگی و شخصیتی را عامل عقب‌ماندگی این استان می‌شمارد. طرفداران این نظریه اعتقاد دارند بعضی از مناسبات فرهنگی و اجتماعی قبیله‌ای ویژه‌ای بر خوزستان حاکم است که نیاز به بازبینی جدی دارد.

صاحبان نظریه‌ی فرهنگی اعتقاددارند که فکر خلاق و سازنده در فرهنگ ناتوان و غیر مولد کمیاب است و ازآنجاکه فرهنگ ویران گر چیرگی دارد، هر زمان که عناصری آگاه و صاحب اندیشه نو پا به عرصه عمل گذاشتند، این فرهنگ غالب هرگونه فرصتی را از آن‌ها گرفته است.

اینکه مردم جامعه‌ای فقط خوب فکر کنند مشکل توسعه‌نیافتگی اصلاً حل نمی‌شود، هم‌اکنون مانند زمان مشروطه، افکار مدرن است ولی عمل چیز دیگری است. مثالی بدیهی در این رابطه مفید است: اینکه در اغلب خیابان‌ها و کوچه‌های این استان زباله و آشغال وجود داشته باشد ناشی از کم‌توجهی دولت و یا شهرداری نیست، اگر هر فردی به‌نوبه خود فرهنگ آشغال ریختن را رعایت کند مطمئناً شاهد وضعیت فعلی نبودیم. قطعاً دولت یا شهرداری نمی‌تواند پشت سر هر فردی جاروبرقی یا کارگر شهرداری بگذارد که آشغال آن شخص را پشت سرش جمع کند.

توسعه‌نیافتگی خوزستان نتیجه برخی خلقیات و شخصیت انباشته‌شده قبیله‌ای، عشیره‌ای و تبعیتی ازيک طرف و سهم خواهی قومی و سیاسی از طرف دیگر است.

 
کلمات کلیدی : استان خوزستان+عقب ماندگی خوزستان
 
سارا ملکی
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۰۸:۴۸:۰۱
رسانه ها رو خوب اومدی ، واقعا اینجا رسانه نه برای رسالت آگاهی بخشی و جلو گیری از فساد تشکیل شده بلکه برای دکانی برای نیل به اهداف سیاسیون تبدیل شده است .
اگر رسانه های استان مستقل بودند مشکلی نداشتیم وامداری رسانه ها در این استان فجیع است (3869044) (alef-1)
 
United States
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۱:۱۸:۲۳
و تبریز که کل درامد نفت رو داره میخوره و من مطمئنم اگر خود این تبریزی ها تولید کننده نفت بودن اتفاقات دیگه ای میفتاد مطمئن باش نمیذاشتن یک ریالش خارج اون استانشون خرج بشه ولی الان خرج میکنن و به قول دوستان کاملا هم طلبکار هستند. تبریز و تهران نباید با درامد نفت استانهای حنوبی و خنوب غربی اداره بشن. تمام کارخانه ها و شهرک های صنعتی رو رفتن با درامد نفت در دو سه شهر متمرکز کردن مردم خوزستان اصلا راضی نیستن. چرا باید درمد نفت صرف تبریزی بشه که حتی از دادن ادرس به مسافرها هم دریغ دارند؟ (3869406) (alef-1)
 
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۱:۳۵:۲۹
وقتی تمام امکانات درمانی در تهران جمع شده شهرستان برای عملآپاندیسیت خوبه کدوم آدم عاقلی توی شهرستان میمونه وقتی میتونه به تهران بره
اینجوریه که شهرستانهاخالی از نخبگان میشه و پیشرفت جایی میماند در دور دستها (3869451) (alef-1)
 
تبریزی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۵:۵۱:۰۲
جناب هموطن کجای کارید؟ نخبه ای که بتونه جایی بره که نمی ره تهران می ره به اروپا و کانادا! عقب افتاده ترین استان کشور هم فکر نکنم خوزستان باشه مگر اینکه سیستان و بلوچستان رو استان حساب نکنید. (3870020) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۲:۵۷:۲۶
به گونه ای دیگر هم میشود پرسش و پاسخ داشت.
..........................................................
1- چرا خوزستان پیشرفت نکرد؟
پاسخ:
با 800 میلیارد دلاری که دولت اصولگرای احمدی نژاد حیف و میل کرد خوزستان که سهل است میشد ایران را چند بار آباد نمود .
..........................................................
2- چرا خوزستان پیشرفت نمی‌کند؟
پاسخ:
این دولت با جیب خالی و فروش نفتی که چهار ماه است شروع شده ، چگونه میتواند هم بدهی 450 هزار میلیارد تومانی به ارث مانده از دولت اصولگرای احمدی نژاد را پرداخت و هم کاری انجام دهد .
حتا اگر یک سوم از آن 800 میلیارد دلار حیف و میل شده به خزانه بازگردد میشود ایران را بهشت نمود . (3869677) (alef-1)
 
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۰۷ ۱۷:۰۴:۵۶
فروش نفت دولت قبل درسته بشکه ای ۱۰۰دلار بوده ولی میزان ان ۱میلیون بشکه در روز بوده ولی الان ما ۴میلیون بشکه نفت در روز صادر میکنیم پس الان درامد ملی باید بیشتر از دوات قبل باشه.شما جواب بده این پول الان داره کجا حیف و میل میشه (4289217) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۳:۲۰:۰۵
اگر چه بخشی از مطالب گفته شده صحیح است اما نتیجه گیری انجام شده به عنوان تنها دلیل گفته شده غیر منصفانه است.
به عنوان نمونه در منطقه ماهشهر 21 کارخانه پتروشیمی وجود دارد. تقریبا همه مدیران عامل این شرکتها ساکن تهران هستند. اعضای هیات مدیره ها هم شرکتهایی را که عضو هیات مدیره آنها هستند را تاکنون به چشم ندیده اند. این شرکتها سالانه بالای 5 میلیارد دلار سود خالص دارند، اما حاضر نیستند حتی خرید قند و شکر خود را هم از بازار خوزستان انجام دهند. مدیران این شرکتها با اعمال نفوذ در سازمانهای نظارتی مثل سازمان محیط زیست حتی جریمه های آلودگی های آب و هوا و خاکی که مستقیماً سلامت مردم را تحت الشعاع قرار داده است نیز پرداخت نمی کنند.
نویسنده بهتر است سری به شهرهای آغاجاری و امیدیه و مسجدسلیمان و آبادان و ماهشهر بزند و ببیند دستاورد نفت جز فلاکت و بدبختی و بیماری برای مردم بومی چه بوده است. (3869726) (alef-1)
 
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۰۸:۴۹:۲۶
با همه این تفاسیر بازهم این دلایل نمیتواند علت اصلی عقب ماندگی این استان باشد . (3869048) (alef-11)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۰۸:۵۲:۴۵
این مقاله به زعم خود درصدد سرپوش گذاشتن بر غارت آب خوزستان که تنها منبع درآمد .. بوده است, می باشداما ... عمق فاجعه غارت آب خوزستان قطعا درآینده نزدیک سخت گریبانگیر بسیاری خواهد شد. (3869056) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۱:۴۲:۵۳
مشکل شما کارون یا محیط زیست نیست
چطور برداشت چند برابری برنجکاری رتبه دو فولاد خوزستان مصرف بی رویه در ان منطقه بی اب در طرح 500هزارهکتار کشاورزی را مخفی میکنید
مشگل شما اینه که این منبع اب کارون که در مرکز کشوره را فقط خودتان مصرف کنید ان هم برداشت بی رویه
بفرمایید دبی اب کارون چقدر،؟
همه صنعت و کشاورزی ان منطقه به اب مرکز کشور وصله و کنار دریا بودن فایدش چیه (3869479) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۴:۲۸:۵۸
اصفهانی هستی نه ؟ (3869853) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۲۰:۰۹:۱۹
برنج کاری بجز در مازندران و گیلان، در هیچ جای ایارن توجیه اقتصادی و ابو هوایی ندارد. خوزستان منطقه عموما گرم و تخیربالاست. (3870491) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۰۹:۰۴:۳۵
محرومیت (3869084) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۰۹:۱۱:۲۶
مشکل زیر کولر کار کردن است سیاه چادر بزنیم مشکل حله (3869102) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۰۹:۲۰:۰۲
دلیلش فقط یک چیزه اینجا در خوزستان مردم خیلی باند بازی می کنن و با هم درگیر هستن لذا پیشرفتی هم نمیکنن نماینده های استان هم با هم درگیر میشن و...(ادوار مختلف اینو نشون داده) استانهایی مثل کهگیلیویه و بویراحمد و فارس هم وضع مشابهی دارن یعنی دوستان دنبال زیر اب زدن همدیگه هستن و فقط فکر منافغ شخصی خوذشونن.
الف منشر کن دلیل اصلی رو گفتم (3869123) (alef-11)
 
افشین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۰:۲۵:۳۱
فرهنگ قبیله ای . در هر استان این ایران که هست ، عدم پیشرفتش واضحه . از این استانها اسم نمی برم خودتان نگاه دقیق تری بکنید. (3869276) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۲:۳۰:۳۶
من ساکن استان اصفهانم میتونم بگم مسئولین این استان از بودجه اختباریشون به خوبی استفاده میکنن یک مسال میزنم یکی از دوستان من که از خوزستان اومده بود میگفت ببینید شما چه امکاناتی دارید ( اشاره به دوچرخه های اجاره ای که شهرداری در اختیار مردم گذاشته ) گفتم واقعا خرید 100 تا دوچرخه در بودجه یک استان رقم زیادی نیست یا خیلی چیزها رو خود مردم باید رعایت کنن مثل تمیز نگهداشتن شهر ، با مدیریت و جلوگیری از دزدی مسئولان و روی کار اومدن مسئولین دلسوز با همین هزینه های کم میشه رفاه و زیبایی یک استان رو افزایش داد (3869613) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۴:۴۴:۲۷
مهم‌ترین علت عدم پیشرفت استان‌هائی مانند خوزستان، بردن سرمایه‌های عظیم این استان‌ها به استان‌هائی مانند اصفهان و تهران است.
جالب است که عزیز اصفهانی این‌جا آدرس غلط می‌دهند که در خوزستان از دوچرخه‌های اجاره‌ای استفاده نمی‌شود! (3869886) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۶:۳۴:۲۰
این نظرات نشان از اینه که شما نمیخواهید ریشه مشکلتان را واقعا بشناسید
همه کشورهای دنیا یک سری شهرهای مرکزی و پایتخت سابق و فعلی همیشه و قبل از کشف نفت پیشرفته بودند
خوزستان جز لین انگلیسیها در ابادان کی توسعه یافته بود که میگین حق ما را اصفهلن و نهران خورده؟
ضمنا بارها گفته شده نفت را فسیلها ساخته اند نقش شما چیست؟ اتفاقا بیشترین شهید را در دفاع از این منابع غیر خوزستانیها دادن

واقعیت اینه طبق امار و جداول بودجه بیشترین بودجه به خوزستان داده شده ولی شما نمیتونید گپ زمانی را سریع پر کنید
بماند بدلیل وجود مکانهای اب و هوای بهتر خود شما دنبال مهاجرتید و هیچوقت انجا توسعه نخواهد یافت (3870103) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۲۲:۵۶:۱۱
حتی اینجا هم بهانه. صدها هزار نفر از همشهریهایتان در صلح و صفا اکنون در اصفهان زندگی می کنند مشکلی هم ندارند. دانشجویان خوزستانی ام در بین دانشجویان دیگر تربیت شده اند برای طلبکاری و توجیه! (3870769) (alef-1)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۳:۲۸:۰۲
این اراجیف چیه مینویسید .سوئ مدیریت دولت مردان را اینجوری ماست مالی نکن .احتمالا خوزستانی نیستی واز اوضاع خوزستان هم مطلع نمیباشی (3869750) (alef-1)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۰۹:۴۹:۵۵
گر هر فردی به‌نوبه خود فرهنگ آشغال ریختن را رعایت کند مطمئناً شاهد وضعیت فعلی نبودیم. قطعاً دولت یا شهرداری نمی‌تواند پشت سر هر فردی جاروبرقی یا کارگر شهرداری بگذارد که آشغال آن شخص را پشت سرش جمع کند. شما خوبی (3869207) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۰۹:۵۷:۱۷
به همان دلایلی که سیستان و بلوچستان ، هرمزگان، کرمانشاه، ایلام و ... رشد داده نمی شوند.
مدیریت و مدیران یک استان چگونه به کار گمارده و تعیین می شوند آیا نباید حداقل های داشته باشند؟
توزیع منایع کشور در عرصه کل کشور چگونه باید باشد 99 درصد منابع برای یک درصد کشور و یک درصد دیگر برای 99 درصد !!!
رسانه نکته جالبی است آنهم از نوع دولتی که حتما برای هر بخش کشور کوپنی در نظر دارند که هر گز اعلام نمی شود.
رسانه زمانی نقش موثر دارد که آزادنه بتواند مطالب نقادانه و چالشی را انتشار دهد و این جامعه باشد تا انتخاب ، قضاوت و عمل کند.
در مقوله فرهنگ هم گویا گرا دهی اشتباه است زیرا اکنون قانون تفرقه بینداز و حکومت کن مستولی است که نشات گرفته از سو مدیریت (مدیریت فرمایشی و مترسکی) است که با این توجیه بتوانند از زیر بار خطاهای خود شانه خالی کنند
وگرنه کدامین مردم را دیده اید که از رشد و پیشرفت و افزایش رفاه و آرامش در جامعه خویش گریزان باشند. (3869212) (alef-1)
 
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۱:۲۸:۳۲
استاندار با مدرک کارشناس دامپزشکی در ادوار گذشته (3869434) (alef-11)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۰۹:۵۸:۱۳
جناب شریفی توهمات ذهنی شما را خواندم.همه عالم و ادم را مقصر کردید در بحث عدم توسعه استان به جز بالا دستانی که خواهان توسعه خوزستان نیستند.بر خلاف نظر شما همون گزینه اولی که با نام یک اشتباه رایج از ان نام بردید دلیل اصلی عقب ماندگی استان است.در واقع باید بگویم که که درامد از خوزستان است اما هزینه کرد آن در استان های دیگر است.و این یک واقعیت محض است.قیاس متوهمانه شما هم یک قیاس مع الفارق است که طبیعت شمال را با اب کارون یا نفت خوزستان مقایسه کرده اید.ورود مردم به شمال یک ورود موقتی است که اتفاقا منشا برکت برای مردم شمال است.چرا که ورود توریست و مسافر برابر خرج کردن پول و کسب درامد برای آن مردم است که اگر غیر از این بود تمام دنیا برای کسب درامد توریست های دیگر کشورها تلاش نمی کردند.اما در باب آب و نفت شما ها مهمان ناخونده ای هستید که به حق خود قانع نبوده و به قیمت نابودی دیگر استان ها در صدد بهربرداری بیش از حد از منابعی هستید که حق استان های دیگر است.با سیاست های مخرب زیست محیطی که این کشور را نابود میکنند.شما به زعم خود خواسته اید در برایر خیانت های زیست محیطی که صورت میگیرد توپ را به زمین خود خوزستانی ها بندازید باید بگویم اینها نشخوارهای ذهنی یا فرد بیمار و عافیت طلب هستند که مطمئنا استان خودتان در این بهره برداری های خائنانه سهمی می برد.
جناب شریفی من یک سوال از شما دارم چرا آب دریای عمان و خلیج فارس شیرین سازی نمی شود تا به مناطق کویری آب رسانی کنند اینجوری ما خوزستانی ها هم نمی گوییم دشمنان قسم خورده ای داریم که در صدد نابودی استان مان هستند.عربستان سعودی روزانه 5میلیون متر مکعب آب را شیرین سازی میکند و به مردم می دهد.یعنی در حد یک رودخانه پس چرا توی ایران این کار نمی شود؟تبعات زیست محیطی انتقال خائنانه آب کارون گریبان ایران را خواهد گرفت این کلام من را بنویسید که در تاریخ ثبت شود.و در نهایت ما هم به همان نتیجه شیرین سازی آب دریا خواهیم رسید به هزینه های بسیار و سیاست های شکست خورده.
در باب خودروهای اروندی که سایت الف قبلا هم در این باره موضع گیری منفی کرده بود و باید عرض کنم جناب احمد توکلی عزیز که ادعای دیده بان شفافیت داری و اقای مدیر مسئول سایت یکی از بهترین کارهایی که در این 37 سال عمر نظام برای مردم خوزستان انجام شده همین ازاد کردن خودروهای اروندی در کل استان بود که مانع مهاجرت بیشتر مردم به استان های دیگر شده است.خداوند به شما عقل بدهد و به من پول
متاسفم برای سایت الف که توهمات را سرلوحه کار خبرنگاری قرار داده است.
انشاالله که پیامم چاپ شود (3869213) (alef-1)
 
پارسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۱:۲۷:۴۱
با سلام به عنوان یک شمالی در کنار دریا چیزی جز گرانی و اشغال و نابودی محیط زیست نصیب ما نشده است بیکاری در شمال بیداد می کند فقر و بدبختی پشت رنگ سبز و ابی لعنتی گم شده است (3869432) (alef-1)
 
دانشجوی دانشکده نفت اهواز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۱:۴۵:۱۶
مهدی جان. من چهار سال اهواز توی دانشکده نفت اهواز درس خوندم و خوزستان رو وطن دوم خودم میدونم. باید بگم مردمانی بسیار با مرام و خوبی داره به طوری که بهترین دوستانم از بچه های خوزستان هستن. باید بگم خوزستانی ها بسیار با غریبه هایی که وارد استانشون میشه خوب برخورد میکنن به عنوان مثال راننده های تاکسی اگه پول خورد نداشتی کلا کرایه رو نمیگیرن که شخصا بسیار با این مورد برخورد داشتم. اما نباید بعضی مشکلات رو ندید گرفت. متاسفانه مردم تا وقتی فکرشون توسعه پیدا نکنه شهرشون پیشرفت نمیکنه. وقتی به راحتی افراد اسلحه دارن خرید و فروش میکنن و با کمال تاسف ازش به راحتی علیه هم استفاده میکنن چه باید کرد؟ وقتی والدین هیچ اهمیتی به تربیت دوستان و رفتار فرزندان نوجوانشون ندارن چه باید کرد؟ وقتی به راحتی یه پسر نوجوون 13 -14 ساله توی جیبش چاقو میذاره باید چه کرد؟ وقتی بچه های محصل به جای درس خوندن و پیشرفت توی چهار راه نادری و کیان پارس و ... شبا بیکار میچرخن چه باید کرد؟ میتونم بپرسم شبا کنار پارک های ساحلی چه خبره؟ اینا نتیجه عدم توجه مردم به پیشرفت خودشون هست. اگه مردم دنبال پیشرفت باشن هیچ کسی تاکید میکنم هیچ کسی و هیچ عاملی نمیتونه جلو پیشرفتشون رو بگیره. متاسفانه مردم باید یه فکری به حال خودشون کنن و گرنه وضعیت بد بد بدتر خواهد شد. (3869486) (alef-1)
 
۱۳۹۵-۰۵-۱۷ ۰۳:۱۱:۱۱
هم وطن عزیز همه موارد فرهنگی که نام بردید نتیجه همین بی عدالتی های اشکاره که در حق خوزستانیها روا داشته شده... (3871037) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۷ ۱۰:۲۰:۳۱
آقا یا خانم دانشجوی دانشکده نفت!
بنظرتون اینهایی که اسلحه میکشن مردم خوزستانن یا اصلا مگه چند درصد مردم اینچنینن؟
وقتی که یه خلافکار سورو مور و گنده اسلحه میکشه و اسلحه براحتی به همراه مخلفاتش خرید و فروش میشه و هیچ نهادی نه امنیتی و نه انتظامی بشکل جدی پیگیر ماجرا نیست آیا تقصیر مردم خوزستانه؟ یا مواد مخدر براحتی خرید و فروش میشه تقصیر مردم خوزستانه یا مسئولان مربوطه
طبق استدلالتان زمین خواری در شمال و ویلاسازی غیرقانونی که بلای جان هموطنان شمالی ما شده تقصیر شمالی هاست!؟؟؟
خب این چه استدلالیه؟بایدبهتون یادآور بشم که وفور یک جرم خاص در منطقه ای بدلیل زمینه های آن جرم در آن منطقه است و نه مردم آن استان
خوزستان یک استان مرزی و استراتژی است که همجوار کشور جنگ زده ای چون عراق بسر می برد و از طرفی مستعد قاچاق اسلحه و ... از طرفی بدلیل ثروت فراوان آن دشمنان نقشه های زیادی واسش دارند خب این چه ربطی به مردم خوزستان دارد اتفاقا ربط به مسئولان دارد (3871446) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۱:۴۶:۳۱
منطقه کویری !!
پس لطف کنید دیگه به این منطقه کویری برای مهاجرت دست و پا نزنید
بسه این همه توهین (3869491) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۲:۵۸:۳۶
بزارید مردم رندگی خود را بکنند و سهمی داشته باشند منطقه کویری سهم شما..اما کلی از مدیران شما همین جا در حال ریاست هستند. (3869682) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۳:۰۸:۲۹
آقای شرفی پس سهم نفت ی که سازمانهای جهانی عنوان کرده اند که باید حداقل ثرف محیط زیست ان منطقه بشود را چرا عنوان نکردید؟ آیا این هم تقصیر خوزستانی هاست؟ آیا تقصیر خوزستانی هاست که مسیر کارون که هزاران سال و شاید میلیونها سال همین بوده الان باید تغییر مییر بدهد؟ آیا انتقال آب هیچ تاثیری توی بیکاری نابودی کشاورزی گرد و خاک و فراری دادن مردم ندارد؟ آیا ورود مردم به شمال و توسعه گردگشگری رو با انتقال نفت و آب یکی میدانید؟ آیا اینکه اکثر وزرای نیرو از استانهای خاصی هستند و تاثیر مستقیم در اجرای پروژهای حوضه آب داشته تقصیر خوزستانی هاست؟ پس با این مقاله ما نتیجه میگیریم خوزستانی ها عامل گرد وخاک و بی آبی و خشکسالی و بیکاری دو رقمی میباشند و عدم کار کارشناسی در انتقال آب و پروژه های عمرانی و نابودی محیط زیست همه و همه محصول خود انهاست که گویی نگارنده مقاله معتقد میباشند کسی خود خوزستانی ها که انگار ورای ایران عزیز ما هستند میباشند و فرار رو بجلو داشته اند (3869703) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۱:۴۷:۳۱
تا وقتی همتون بخاطر گرما دنبال فرار از خوزستانید وضعتون همینه
بقیه حرفهاتون بهونه های کاذبه (3869495) (alef-11)
 
امید
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۲:۴۶:۴۴
متن منصفانه نیست . غیربومی ها استان را اشغال کرده اند و جای برای هم باز میکنند و منابع مالی استان را بلعیدن .... به منطقه اقتصادی پتروشیمی سر بزنید متوجه میشوید (3869647) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۴:۵۳:۲۳
نزدیک چهار میلیون تو این استان دارن زندگی میکنن . کجا همه دارن فرار میکنن. (3869911) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۸:۳۱:۰۶
تمام بازنشسته های جدید خوزستان با پول سنوات علاوه بر قبلیها ریختن شهرهای غرب اصفهان خونه میخرن هم باعث گرونی خونه هم افزایش جمعیت و ناسازگاری فرهنگی کردن و مصایب ان
خوزستانیها هم که همشون نان و اب اصفهان را میخورن و علیه اب اصفهانن و این مشکل اساسیه (3870295) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۷ ۱۰:۲۳:۰۴
بله گرمایی که ناشی از داغان کردن محیط زیست که امثال شما و همشهریات بسر خوزستان آوردید (3871448) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۲:۲۴:۵۷
احسنت جناب مهدي
يک نکته نيز بنده به نوشته شما اضافه کنم:
نويسنده اين مقاله از مردم خوزستان طلب کار شده! که ايشان و دوستانشان آمدند و استان خوزستان را از دست صدام نجات دادند!
رد دشمني ايشان با استاندار و ساير مسئولين استان خوزستان را بايد در همان قضيه تردد خودروهاي پلاک اروند جستجو کرد.
ايشان فراموش کرده اند که گاز خوزستان در تمام روستاهاي صعب العبور کوهستاني و بياباني در تمام نقاط ايران استفاده مي شود ولي هنوز بخش قابل توجهي از شهر اهواز گاز شهري ندارد.
کشت و صنعت نيشکر زندگي تمام روستانشينان عرب و غيرعرب در خوزستان را نابود کرده است. سد کرخه باعث خشک شدن هورالعظيم، هورالهويزه و شلمچه شده است و ...
و توجه داشته باشيم که هيچکدام از اين اقدامات مخرب در دولت يازدهم انجام نشده اند. (3869598) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۰:۰۶:۱۵
سرشاخه های کارون در کهگیلویه ست درست ولی بطور طبیعی به خوزستان وارد میشه. پس باید مسیر طبیعیش رو طی کنه. دریاچه نیست که همونجا بمونه. حداقل درست لاپوشانی کنید.
در زمینه نفت و گاز هم اکثر عوارض و بیماریهای حاصل از وجود پتروشیمی ها نصیب مردم خوزستان میشه اما دریغ از یک بیمارستان مجهز ؛ به همین دلیل همه بیماران برای درمان راهی شیراز ، تهران و ... میشوند. پس دو درصد هم بسیار کم هست. (3869226) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۱:۴۳:۳۱
چقدر اب؟
قرار نیست هر چقدر دوست داشتید اب بردارید مگر اب اختصاصی شماست (3869481) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۴:۳۷:۵۶
بله اختصاصی ماست چون اگر اب رودخانه کارون بجای رفتن توی کویر برای ذوب آهن و پسته کاری به خوزستان روانه شود میشود کشور را در بسیاری از زمینه های کشاورزی مثل گندم خودکفا کرد ضمن اینکه ...اگر کارون بی اب شود اب دریا وارد استا شده و خوزستان به یک استان نمک تبدیل میشود آنوقت ببینم با پسته هایتان چکار میکنید .....اب برای شرب بله ولی نه برای صنعت و کشاورزی غرق آبی
اصفهانی هستی نه ؟ (3869871) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۶:۳۳:۵۹
آیکیو! داره میگه مسیر طبیعیش رو طی کنه و بیاد خوزستان. چی میگی؟ (3870102) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۸:۳۱:۴۷
مسیر طبیعی؟!!!
زدن صدها سد (3870298) (alef-1)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۸:۳۲:۴۸
این کارمند خوزستانی الف باز افتاد روی دنده فاشیستیش کامنتهای هم استانیهاش را میزاره جوابها را سانسور میکنه
اینم یکی از عوامل عقب افتادگی استانتونه (3870300) (alef-1)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۶:۳۶:۰۰
پس چرا اینقدر سروصدا میکنید صنایع و کشاورزی بیاید استان ساحلی شما هم که در ان بیابان گرم و خشک و پرتبخیر برنجکاری و کشاورزی و فولادتان از اب شیرین مرکز کشور چسبیده به اصفهانه که بعد از هفتصد کیلومتر با کلی سد و تلفات ابی میرسه پیش شما
چطور برای اصفهان بده برای شما خوبه؟ (3870107) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۷:۲۴:۳۰
سرچشمه کارون در منطقه کوهرنگ چهار محال و فریدن اصفهان و.. هست ولی خوزستان ادعای اونو داره!! تازه زاینده رود اصفهان هم بعد از هزاران سال اکنون خشک شده
بروید اهل کار و تلاش شوید بجای نفرت افکنی
البته خوزستان هم مثل کل کشور منهای تهران این مشکل را داره که تمام امکانات و سرمایه و پول و شرایط در پایتخت و برای پایتخت نشینان متمرکز است و.. ولی با کار و مدیریت و دوری از قومی گرایی و رفاقت های مرامی بی جا ( که ظاهرا جایگزین قانون و ضابطه در این استان شده) جا برای شرایط بهتر وجود دارد. (3870183) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۷:۳۸:۱۵
ببخشید اصفهان کویره پس چرا همه شما می ایید اصفهان؟ اصفهان کویره یا بیابان گرم خشک و پرتبخیر خوزستان که از منبع اب کنار اصفهان هفتصد کیلومتر اب با تلفات میرسه به خوزستان و اهواز؟
رتبه دوم برنجکاری کشور خوزستانه بعد جوری شما خوزستانیها جوسازی کردین علیه برنجکاری محدود جلگه لنجان
متاسفانه این تفکرات منفی بافی شما به خودتان بر میگردد نه اصفهان تاریخ این ثابت کرده (3870205) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۰:۲۲:۳۸
ازنویسنده سوال دارم کجای این مملکت پیشرفت دارد ؟شما یک سر شرق آسیا بزن بعد ازپیشرفت صحبت کن (3869266) (alef-1)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۰:۳۱:۵۹
نویسنده محترم جناب آقای هادی شریفی
به معظلی که در استا خوزستان نگارنده آن بودید،ارج می نهیم .لیکن نوشتن این مطالب را منوط به هاهنگی اساتید دانشگاهی در حوزه اقتصادی و سیاسی و دقت در آمار ،کماکان سرلوحه کار قرار می دادید؛رسانه ای تر واقع می گردید.
از مواردی که می توان به آن اشاره نمود،هشت سال جنگ در مرزهای کشور از جمله خوزستان اگرچه با همت و از خودگذشتگی تمام جوانان این مرزو بوم بود لیکن این جوانان از خود مایه گذاشتن خانواده های آنها و خانه و کاشانه را به خوزستان نبردن که مخروب موشک شود در صورتیکه در خوزستان نه تنها جوانان بلکه نیروی کار متخصص و با تجربه و... به همراه کل خانواده ازبین رفتن(ازجمله پدرم) حال تا بزرگ شدن فرزند یک ماهه آن شهید از نیروی متخصص غیربومی استفاده می گردد. (3869297) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۱:۴۴:۳۸
ببخشید کل خوزستان مهاجرت کردن فرصتهای شغلی و کاری سایر استانها را گرفتید
هنوز طلبکارید
چرا سایر استانهای مرزی جنگی اندازه شما مهاجرت نکردن (3869484) (alef-1)
 
United States
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۰:۳۵:۱۳
چون درامد استانهایی مثل خوزستتان و استانهای محاور صرف شهرهایی مثل تبریز و اصفهان میشه شما نگاه کنید ببینید چند دوره است وزیر نیرو رو از تبریز انتخاب می کنن و بودجه داره کجاها خرج میشه یک سری استانهایی درامد ندارن و دران درامد مناطق نفت خیز رو هم میخورن و طلبکار هم هستن. (3869306) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۰:۵۱:۰۴
موافقم مخصوصا تبریز که هم اب و هم درامد دیگر نقاط رو داره مصرف میکنه و دقیقا هم درسته که وزاری نیرو و معاونان و...همه از این شهر هستند اونقدر هم درامد نفت رو بردن برای سد زدن در اون منطقه برای توسعه 7 برابری کشاورزی که نگفتنی است. چرا درامد نفت باید صرف جاهایی مثل تبریز بشه؟ چرا در خود خوزستان مصرف نمیشه؟ (3869336) (alef-1)
 
فرشید
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۲:۵۴:۵۹
بیخود به تبریز و آذربایجان گیر ندین.مردم اون منطقه از قدیم الایام سخت کوش و خوش فکر بودن و ضمنا با همدیگه متحد هم بودن.برای همین نه تنها در آذربایجان که در تهران هم بیشتر ترکها وضع مالی خوبی دارن. (3869665) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۶:۴۵:۲۹
دست بردارین بخارا و سمرقند و..هم شهرهای ابادی بودن ولی بدون درامد نفت ببین چه هستند درامد نفت رو مصرف می کنید بعد انکار می کنید! (3870129) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۸:۳۶:۵۵
تبریز آب دیگر استان ها را مصرف میکند؟! میشه بگید از کجا اینو میگید؟ (3870315) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۷:۱۹:۰۵
دوست عزیز کاش در آمد استان ما هم در استان خودمان صرف می شد به عنوان مثال دوره هشتم مجلس نمایندگان آذربایجان شرقی خواستند فقط در آمد حاصل از معدن سنگون را به خود استان ما بدهند و ما بودجه تمام استانهای شمال غرب را تامبن می کنیم پس درامد ما در جای دیگر هزینه می شود..... (3870171) (alef-1)
 
تبریزی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۲۱:۱۹:۲۶
دوست عزیز تبریز یه شهر صنعتی بزرگ و شاهرگ ترانزیت کشوره و فرش تبریز هم که بهترین در جهانه. علاوه بر اینها یکی از شهرهای مهم گردشگری کشوره. بنابراین از نظر تاثیرگذاری سیاسی و اقتصادی و فرهنگی اصلا قابل مقایسه با خوزستان نیست. درآمدزایی که فقط به نفت نیست به اینها هم هست. اتفاقا علت اصلی عقب ماندگی ایران به طور کلی تکیه زیاد به منابعی مثل نفت به جای تکیه به صنایع و تکنولوژیه. بحث فرهنگ رو هم اگه مطرح کنیم لابد می گید تمیزی شهر تبریز به خاطر اینه که آشغال های تبریز رو میارن می ریزن تو تهران و خوزستان نه به این خاطر که سطح خود مردمش فرهنگشون بالاست. مردم بافرهنگش رو هم احتمالا از خوزستان و تهران وارد می کنن :) الف امیدوارم سانسور نکنی. (3870612) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۲۳:۲۴:۳۴
ببخشید ولی درامد زایی خوزستان از تبریز خیلی بالاتره ... اما توجه به این استان کمتر ... (3870813) (alef-1)
 
خوزستانی
۱۳۹۵-۰۵-۱۷ ۰۳:۲۵:۲۰
در اینکه هم وطنان اذری زبان خوش فکر و سختکوشن شکی نیست ولی لطفا درصد کل درامد ایران را از منابع غیر نفت و گاز و پتروشیمی استخراج کنید.این میزان حتی ده درصد هم نیست.پسته و فرش و سنگ و امثال این اقلام سر جمع فکر نکنم یک میلیارد دلار هم بشود...یعنی یک اقتصاد نفتی کاملا وابسته به اقلیم جنوب....شما به همین راحتی نمی توانید ادراک مردم جنوب از بی عدالتی را عوض کنید...
در اخر هم به عنوان یک خوزستانی ارزو می کنم که کهن میهن ما از اصفهان گرفته تا تبریز وزاهدان و...اباد و شاد و پرنعمت باشد...افزایش مشکلات در یک بخش از کشور مطمئنا اثار سوء خود را به صورت سیستمی بر همه جا خواهد گذاشت. (3871044) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۱:۰۷:۵۴
تمام مدیران از استان های دیگر هستند و به ندرت مدیر بومی در این استان دیده می شود اکثر جوانان خوزستان از جمله من بیکار هستند تمام کارها توسط نیروهای غیر بومی اشغال شده و گرما و ریزگرد و بیکاری برای من جوان خوزستانی مانده خسته ام بخدا (3869366) (alef-1)
 
فرناز
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۱:۱۰:۵۲
به نظر من مشکل اصلی خوزستان مدیران پروازی هستند ولاغیر. (3869377) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۲:۰۶:۱۵
مدیرا که از جاهای دیگه میان بعد درامد رو هم برمیدارن میبرن همون جاهای دیگه صرف میکنن (3869555) (alef-1)
 
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۱:۱۲:۱۵
کسی که چیزی را ندیده است , آن را نیز نخواهد خواست!

اولا" این مطلب شامل مطالب غیر صحیح و سفسطه آمیز در ابتدا ( در مورد مالکیت طبیعت) و نیز شامل برخی مطالب صحیح در انتها در مورد اخلاقیات و موارد فرهنگی است.

در مورد سفسطه های شیطانی قسمت اول حرفی ندارم اما

در مورد موارد فرهنگی باید گفت که تنها خوزستان گرفتارش نیست.

فرهنگ یک محصول است که هر چه پول خرجش بکنید بیشتر بارور میشود.
فرزندی که عضو یک خانواده مرفه است و کم جمعیت چگونه لباس میپوشد و به مدرسه میرود؟

خانواده او با چه افرادی رفت و آمد دارند؟

فیلم قیصر را که ببینید اول صحنه قیصر از قطار آبادان پیاده میشود..

زیرا تهرانی ها برای کار به خوزستان میآمدند, خوزستان مهد تمدن بود, خارجی ها در آن رفت و آمد داشتند و مردمش با خارجی های متمدن دمخور بود و آنها را میدیدند

هم اکنون بدلیل اینکه حتی مردم سایر استانها به خوزستان سفر نمیکنند و از آن فراری هستند سطح فرهنگی این استان ( استان خودم) بشدت تنزل کرده است و برای بر شمردن بی فرهنگی های مردم اصلا" مثنوی 72 من کاغذ کم میآید و شما لطفا" راه آسان ( جارو برقی و...) را بمیان نکشید.

اتفاقا" از این نظر از تهران بهتر است

بشدت هر چه تمامتر تاکید میکنم که:
بله, تهرانی‌ها نفت ما را می‌برند، (به دستور سایرین)
اصفهانی‌ها آب ما را می‌خورند (به دستور سایرین)
و علت عقب‌ماندگی استان را به بردن نفت توسط تهرانی‌ها و آب توسط اصفهانی‌ها و کرمانی‌ها و یزدی‌ها میباشد.

لطفا" فراکنی نکنید اینها سخنهای پوپولیستی نیست و در خوزستان شما با آدمهای با سواد و تحصیلکرده هم مواجه میشوید.

اصلا" تهرانی ها ( که البته همان خوزستانیهای سفر کرده به آنجا هستند)

خیلی دوست دارند که میادین نفت در همان میلیونها سال قبل در همان اطراف ورامین و یا کرج بوجود میآمد که با یک ماموریت کوتاه صبح به آنجا بروند و عصر هم به خانم بچه ها برگردند و دیگر بی خیال خوزستان و اهواز...

مشکلات خوزستان این است که بی فرهنگی را در اینجا تعمدا" گسترده کرده اند

و آگاهانه بر تداوم آن اصرار دارند (3869381) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۱:۴۵:۳۳
اب اصفهان را یک پیلیون مهاجر خوزستانی میخورند
شما هم لطف کنید به یک میلیون اصفهانی بومی بیکار در استانتان شغل و اب بدهید (3869487) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۲:۲۹:۱۵
متاسفانه باید بگم خوزستان پر شده ازنیروی غیر بومی مخصوصا اصفهانی های عزیز (3869606) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۲:۴۲:۳۴
سلام وقت بخیر واقعیت این است که مردم خوزستان نمی گویند ما اب داشته باشیم اما بقیه استان ها بی اب باشند بحث بر سر این است که انتقال اب از سرچشمه نادرست و غیر اصولی است ما می خواهیم حق ابه کشاورزانمان تامین شود نه اینکه کشاورزان خوزستان از بی ابی بیکار باشند اما کشاورزان مناطقی که اب برای انان ارسال می گردد به راحتی کشاورزی کنند و بعد به علت خشک کردن خوزستان گرد و غبار بر سر ما آوار شود و حتی حاضر نباشند از پول نفت خوزستان بیابان زدایی و مالچ پاشی برای این استان انجام دهند نگویید که ممکن نیست که باور نمیکنم در اطراف استرالیا به علت شنزارهای وسیع که شرایط بدتر است به راحتی بر این مشکلات غلبه کرده اند دیگر مشکل مدیران پروازی است متاسفانه اکثر جوانان خوزستان از بیکاری رنج می برند و مدیران پروازی از استان های دیگر تمام اقوام خود را در خوزستان شاغل کرده اند برای مثال شرکت توزیع اهواز که بیشتر کارکنان ان شیرازی هستند البته خدای نکرده منظور این نیست که از استان های دیگر حق کار در خوزستان را ندارند ولی حداقل خواهش می کنم اجازه بدهید خوزستانی هم اندکی سهم داشته باشند مشکلات بسیار زیاد است که باعث شده نرخ مهاجرت از خوزستان بالا رود خواهش می کنم تدبیری اندیشیده شود با تشکر یک خوزستانی خواهش می کنم منتشر شود (3869637) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۱:۱۳:۰۴
چقدر متن با غرض ورزی است شما تشریف بیار خوزستان با چند نفر خوزستانی صحبت کن ببین نظر واقعی مردم چیست اصلا از متن خوشم نیومد (3869384) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۱:۴۱:۲۹
مشکل اصلی در این مملکت مدیریت است. خوزستان بماند کجای کشور در این مدت چند دهه اخیر پیشرفت داشته است؟ خرسان شمالی؟ خراسان جنوبی؟ سیستان؟ هرمزگان؟ آذربایجات؟ کردستان؟ کازندران و گیلان؟ ترکمن صحرا؟ کجای این جغرافیا پیشرفت کرده است؟ ما مشکل مدیریت داریم (3869472) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۲:۰۴:۱۷
نویسنده با خودش مشکل داشته فکر می کنم (3869550) (alef-1)
 
Singapore
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۲:۱۵:۲۰
بهتراست متوليان كشور بفكر مردم مظلوم استان باشند تا هرچه سريعتر جبران كم كاري ها بشود بقول وزير صنعت اگرشده مدير از خارج وارد كنن !!!!!
ولي تجربه ثابت كرده هرچقدر مدير لايق باشه اگر در بالادست خود مديري كم توان و ضعيف قرار داشته باشه قدرت انجام امور محوله رو نداره
نمايندگان محترم مجلس و استان خوزستان بفكر باشيد (3869578) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۲:۲۴:۱۹
میشه بگید کدوم استان پیشرفت کرده؟ (3869596) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۴:۳۷:۴۷
استان های اصفهان و یزد و مرکزی با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیستند.رشد چند برابری داشته اند. (3869869) (alef-1)
 
سیدجعفرکاظمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۲:۲۷:۰۴
بگوئیدچرا ایران پیشرفت نمیکند. (3869601) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۲:۵۰:۴۳
باید به خوزستان رسیدگی شود (3869657) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۲:۵۷:۰۲
از پول نفت خوزستان خرج خودش هم بشود لطفا مشکل ریزگرد ها حل شود وضعیت زندگی غیر ممکن شده است (3869675) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۲:۵۷:۲۱
خوزستان را تنها نگذارید (3869676) (alef-1)
 
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۲:۵۹:۳۹
1- کجا پیشرفت کرده که خوزستان نکرده ،تو یه مسابقه فوتبال تو ورزشگاه آزادی تهران ببین چند درصد تماشاگران به همدیگه وداور وبازیکن فحش های رکیک میدن ؟ اینا فرهنگ پیشرفته است ؟؟
2- شمال یه زمانی بکر بود اما الان دیگه نیست نه خبری از جنگل با ببر و پلنگش نه محیط زیبایش نه دریای بدون سرب وماهیان کفال سالمش همه اش شده انبوه ویلا ها وشهرکها و زباله های نایلونی و جاد ه های پرترافیک و.
3- اسید سولفوریک هم ار ترکیب هیدروژن واکسیژن وگوگرد بدست می آید نه کربن (3869683) (alef-1)
 
م.و
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۳:۲۱:۲۹
اولا :خواب دیدید خیر باشه
دوما:مگه قرار بود پیشرفت کنه ؟
سوما:در کدامین کار و یا چیزی ما پیشرفت کرده ایم این دومی باشه!
(3869732) (alef-1)
 
خوزستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۳:۴۹:۱۴
متاسفف هستم. یرای نویسنده به خاطر نظرات غیر کارشناسی ومغرضانه ایشان وتوصیه میکنم ایشون به وجدانشون رجوع کنند . (3869780) (alef-1)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۴:۲۴:۵۴
کجای ایران پیشرفت کرده که این یکی پیشرفت کند ،
اما اینکه نفت ما را می برند به تهران ، فقط از زبان کسانی بیرون می آبد که توانایی گرفتن حقشان ار مسئولان را ندارند ،
بعنب واقعا" فکر می کنید تهرانی ها با پول خوزستان در ناز و نعمتند ؟

اصولا" این ادعا که همه امکانات مال تهرانی هاست هم توهین آمیز است ، توهین به سختی ها و گرفتاری های تهران نشین ها (3869845) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۵:۴۶:۲۰
این مشکل صِرفاً مختص خوزستان نیست. همه استانها دارند تاوان تمرکز امکانات و ثروت در استان تهران رو میدهند.
استان تهران (بخصوص شهر تهران) عین سیاهچاله فضایی داره عمل میکنه. همه چیز رو داره میبلعه و هر چیز یا شخصی هم که واردش بشه دیگه راه فرار نداره. (3870007) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۷:۵۵:۲۷
خرفتونو قبول دارم اما قبلش یه سر تشریف بیار خوزستان مهمان ما باش تا تفاوتش با استان خودتون متوجه بشید (3870240) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۵:۵۶:۰۴
این استان اصفهان هست از خودش هیچ منابع درامدی هم نداره و تقریبا نیمه کویر هست اما تمام صنایع مادر هم اونجا جمع کردن واستانهای همجوار را بیچاره کردن (3870031) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۲۳:۰۳:۳۸
برو کار کن تا مثل اصفهان بشی. چند صد سال پایتخت بوده فرهنگ مردمش خیلی بالاست. برای همین چندصد هزار هموطن خوزستانی الان اصفهان زندگی میکنن. (3870780) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۷:۱۶:۳۹
آقای شریفی عزیز مقاله شما در ارتباط با عدم توسعه یافتگی خوزستان توهین آشکار به مردم شریف این خطه میباشد استدلالهای بچه گانه و دور از بررسی منطقی مشکلات خواننده آگاه را متعجب و متحیر میکند...شما احتمالا به تناسب سنتان از گذشته این استان آگاه نیستید پس بهتر است اگر در مورد مسئله ای اطلاعات کافی ندارید اظهار نظر آن هم به این شکل توهین آمیز نفرمایید.. (3870166) (alef-1)
 
حيدر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۷:۴۰:۴۹
جناب اقاي شريفي
با سلام. ساختار نوشتار شما بيانگر ان است كه خوزستاني نيستي و همانند بسياري از مديران سفارشي كه نام بردي اهل وساكن مكاني خارج از استان خوزستان و احتمالاتهران و يا اصفهان هستي. شما سعي نموده اي با برشمردن تعدادي از مشكلات و نيز تعدادي علت كوچك به كنه مشكلات استان پي ببري. ايا دليل عدم كيفيت اب اهواز را ميداني؟ اگر كمي قبلا با مفهوم غلظت اشنا باشي متوجه خواهي شد كه دليل اصلي ان پايين امدن دبي اب رودخانه كارون و در مرحله دوم افزايش الودگي هاي صنعتي همچون صنعت نيشكر است كه هر دو ديكته شده دولت بر اين استان ميباشد. يا برراستي مشكل بيكاري در اين استان چيست؟ چرا ميبايست طرح هاي بزرگ صنعت نفت و گازي كه در بعضي از نقاط كشور و با زور نمايندگان و مديران ان منطقه در انجا اجرا شود حال انكه خوراك ان ميبايست از خوزستان به انجا برود و محصول نيز مجددا جهت صادرات به بنادر جنوبي كشور از جمله بندر ماهشهر ارسال گردد. اينجانب خود بياد دارم كه يكي از روساي جمهور قبلي در سفر استاني و با افتخار از اجازه شوراي امنيت ملي در احداث صنايع بزرگ در استان ياد كرد. جناب اقاي شريفي قطعا استان خوزستان نه بلحاظ منابع طبيعي درون خود و نيز استعدادهاي كشاورزي و همچنين منابع انساني كم از ديگر استانها نبوده و نيست و انچه سبب عقب افتادگي ان شده شروع جنگ و سپس عدم اعتقاد جدي دولت در رشد ان بوده است. جناب اقاي شريفي قبل از انقلاب و بدليل توليد عمده نفت در اين استان وزير نفت حتما ميبايست چند سالي در اين استان كاراموزي ميكرد. كداميك از وزراي نفت قبلي سابقه كار كارشناسي در مناطق نفتخيز جنوب را داشته اند كه اگر ميداشتند حال و روز صنعت نفت بهتر از اين بود. جناب اقاي شريفي كشورهاي حاشيه خليج فارس هيچكدام يك دهم استعدادهاي مالي و معنوي اين استان را ندارند ولي چرا از بهترين استعدادهاي كشور متقاضي كار در ان كشورها هستند. دلايل ديگري براي بيان وجود دارد كه متاسفانه كمبود وقت مجال نداد (3870216) (alef-1)
 
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۸:۱۹:۴۷
با حرف عزیزان موافقم که کجای ایران پیشرفت کرده که خوزستان پیشرفت کرده باشد کشور به شدت عقب مانده است به شدت عقب مانده کجای ایران یک مدرسه استاندارد درایم استاندارد بین المللی نه در حد ایران وقتی خواهرم از خارج میاید ایران تعجب میکند از این مدارس کوچک اما خوزستان گرم است در این گرما با هوای خاکی نمیتوان تحمل کرد من در اهواز بدنیا امدم بزرگ شدم 53 سال دارم و خسته هستم از خاک شرجی و گرما را میتوان تحمل کرد درست که سخت است اما انقدر اهواز را دوست دارم که تحمل میکنم با وجود انکه خانه ای کوچک تهران داریم اما انقد راهواز را دوست دارم که قبول است اما خاک نه خوزستان یعنی مهد تمدن دنیا نه ایران دنیا مردم دوست داشتنی مردم غیر مادی مردمی ساده دل اهواز را دوست دارم و میمانم اما سالی چند بار به مسافرت باید برویم ان وقت بلیطها گران است بسیار گران گرانتر از ارزششان قطارها به شدت فرسوده پوسیده و محقر پاکستانیها اینها را سوار نمیشوند افغانها اینها را سوار نمیشوند ان وقت ما با قیمت بسیار گران ان را تهیه کنیم (3870275) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۱۹:۳۵:۵۰
چون دیگر استانها و شهرهایی مثل تبریز و اصفهان حقش رو میخورن مدیرها هم اکثرا تبریزی با اصفهانی هستن (3870453) (alef-1)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۱۷ ۰۰:۰۰:۲۰
شما نفت وگاز وبقیه سرمایه های خدادادی ما رانبرین آب کارون برای خودتون. (3870879) (alef-11)
 
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۷ ۰۲:۲۳:۴۷
من اصفهانی هستم ولی به خوزستان علاقمندم به نظر من خوزستانیها خودشان مقصرند اگر یک شهردار زرنگ برای اهواز داشتند و این شهردار مثل شهردار اصفهان و تهران به شهر اهواز می رسید این خود انگیزه رشد شهر و استان و جذب مردم می شد ولی متاسفانه اینطور نیست. حتی من دیده ام کشاورزان اصفهانی می آیند خوزستان در زمینهای اجاره ای کار می کنند! خوزستانیهای عزیز مهاجرت نکنید بمانید و با علاقه به استانتان برسید. (3871025) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۵-۱۷ ۱۵:۲۸:۳۷
حالا کمتر از یک درصد کشاورزای خوزستان اصفهانیند.نمی دونم چرا فکر می کنید اصفهانی ها میان اینجا کشاورزی می کنند.درضمن این قضیه اجاره زمین در تمام ایران وجود دارد.پسرعموی خود من از استان خوزستان است و بعضا در فارس و بوشهر،زمین اجاره می کند. (3872297) (alef-1)
 
حسین
۱۳۹۵-۰۵-۱۷ ۱۱:۵۹:۰۸
خدا پدرتان را بیامرزد، نیست بقیه استان ها گلستان شده (البته به غیر از یکی) این یکی با این همه پتانسیل چرا نشده؟ واقعا خوزستان برای پیشرفت چه کم دارد؟ (3871727) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۷ ۱۵:۳۲:۱۳
مقداری زمین کشاورزی در شمال خوزستان دارم. کشاورزی در خوزستان شده ضرر محض. میخوام بفروشمشون برم اصفهان که کمی در رفاه باشم. (3872306) (alef-1)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.