نظر منتشر شده
۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 314911
آیا خشونت دینی بر پایه متون مذهبی توجیه پذیر است؟
بخش تعاملی الف - امین میرزائی
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۳


عهد قدیم و عهد جدید با قرآن حکیم در داستان هایی مشترکند. یکی از این داستان ها، حکایت موسی است و یکی حکایت یونس است.

بسیاری قرآن می خوانند و داستان گوساله سامری را از بَرَند. و برخی هم از بوته کدویی که بر سر یونس روئید خبر دارند. امّا شاید ندانند که گوساله سامری نتیجه غروری بود که اسرائیلیان داشتند، و کدویِ یونس نشانه ای از رحم خداوند به امّتی که در اوج فسق آمرزیده شدند.

... بنی اسرائیل، پای که در خشکی گذاشتند، دف و دایره به دست گرفتند و با شادی و خشنودی "جشن پیروزی" برپا کردند. در چه هنگام!؟ هنگامه ای که سپاه فرعون در حال غرق بود، و آب می رفت و می آمد و آنان را می فرسود.

اسرائیلیان، خود را قوم نوح می پنداشتند که به سلامت از گرداب هلاک گذشتند. امّا تفاوتی وجود داشت. نه بنی اسرائیل آنچنان پاک بودند که نوح، و نه نوح بودن مُصحّح ِ عُجب و کبر و غرور بود. خداوند از موسی و هارون خواسته بود که در مذاکره با فرعون - با آن همه غرور نابجا - به زبان "لیّن"(نرم) سخن بگویند (فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّنا/سوره مبارکه طه ، آیه ۴۴). غرق هم که می شدند، خداوند بنی اسرائیل را عتاب کرد که " بندگان من به دریا غرق می شوند و شما به درگاه من سرود می خوانید؟!". اسرائیلیان فقط خود را بنده خدا می پنداشتند و از این آیه قرآن که "إِنْ كُلُّ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا آتِي الرَّحْمنِ عَبْداً" (مریم / ۹۳) خبر نداشتند.

این شد که قوم برگزیده خدا گوساله پرست شدند و به نمی آن یمی را که از آن گذشته بودند فراموش کردند. چرا ؟! چون نمی دانستند که پیام اصلی خداوند، دوری از "عُجب" است و این که "شُتر شک"، در خانه همه مان خوابیده ست. بی علّت نبود که عیسی فرمود: " شما را می گویم که دشمنان خود را دوست بدارید و برای هرکه شما را فحش دهد و جفا رساند دعا کنید، از آن روی که پسر پدر خویش که در آسمان(=لاهوت)ست گردید. چه او خورشیدش را بر سر نیکان و بدان بر می آوَرَد و باران را بر دادگران و ستمگران می بارد " (انجیل متّی/ باب پنج/ آیات ۴۵ و ۴۶).

یونس هم پس از به ساحل افتادن، به قوم خود پشت کرد. بیرون دروازه شهر نشسته بود تا عذاب الهی بیاید و استکبارِ جهانیِ غرقِ در فساد - یعنی مردم نینوا - را در بنوردد. ناگهان خبر رسید که نینوائیان توبه کردند و از یونس هم مؤمن تر شدند! یونس از آن که خشم الهی بر قوم مستکبر و فاسدی چون آنان فرو نباریده، به خشم در آمد. ناراحت از این که خداوند، قومی را که مستحق عذاب بودند به ساعتی بخشیده، و در عوض او را که مؤمن بالله و اخلاق گرا و صاحب وحی بوده، به دریای متلاطم و سپس به شکم نهنگ کشانده!

"وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنادى‏ فِي الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِين (سوره مبارکه انبیاء / آیه ۸۷)

خداوند، بوته کدویی را بر سر یونس رویانید و تا یونس به آن اُنس گرفت، به نیمه شبی آن را خشکانید (وَ أَنْبَتْنا عَلَيْهِ شَجَرَةً مِنْ يَقْطِين ...|ن. ک صافات/ ۱۴۶ به بعد). یونس از در نُدبه در آمد، که چرا بر من تنگ می گیری و بوته ای را که دوستش داشتم خشکاندی؟! خداوند فرمود: "دل‌ تو برای‌ كدویی بسوخت‌ كه‌ برای‌ آن‌ زحمت‌ نكشیدی‌ و آن‌ را نمّو ندادی‌ كه‌ در یك‌ شب‌ بالید و در یك‌ شب‌ ضایع‌ گردید. و آیا دل‌ من‌ به‌ جهت‌ نینوا -شهر بزرگ‌ - نسوزد كه‌ در آن‌ بیش از صد و بیست‌ هزار نفر به سر می‌برند كه‌ دست راستشان را از چپ تشخیص نمی دهند و حیواناتی بسیار دارند؟!".(ن. ک. تفسیر قمّی/ ج ۱ / صص ۳۱۹ تا ۳۲۱ و نیز عهد عتیق / کتاب یونس/ باب چهار / آیات ۱۰ و ۱۱)

این است که محمّد از من و تو و داعش برتر است؛ چرا که به ندای "فَبِما رَحمةٍ مِنَ الله لِنتَ لهم"( به رحمتی از سوی خدا نسبت به مردم نرمخو شدی| آل عمران/۱۵۹) مفتخر شده است.
 
کلمات کلیدی : امین میرزائی
 
آزاده
۱۳۹۴-۰۹-۱۴ ۱۱:۲۷:۲۳
راستش من متوجه ارتباط این مطالب نشدم!! این حرفا چه بطی به نتیجه گیری آخر داشت؟!!!! (3365695) (alef-11)
 
احمد یاداور
۱۳۹۴-۰۹-۱۴ ۱۱:۳۴:۱۵
خداوند در دل پیروان واقعی ومخلصان واقعی اهل البیت یک عرفان ومعرفت خاص بخودش رابودیعه گذاشته که عاقبتش بخیرورستگاریست . امام حسین (ع) داخل همان گودال قتلگاه در حالیکه حرامیان دوربرش را گرفته بودند باز هم انان را دعا ونصحیت میکرد . دنیا بداند اسلام با تروریست مخالف است (3365715) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۴ ۲۰:۱۳:۵۲
مسلمانان با توجه قران مجید وسنت نبوی گروههای افراطی که بنام اسلام ضربه به دین رحمت ومهربانی میزنند با مجادله احسن نظریه پردازان این گروهها را خلع سلاح کنند (3366978) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.