نظر منتشر شده
۱۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 296011
وزیر صنعت حامی خودروسازان
بخش تعاملی الف - علی باقری
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۱۹


بی شک صنعت خودروسازی در کشور از جمله صنایعی است که در زمینه ی اشتغالزایی توانسته است تعداد زیادی از افراد را مشغول به کار نماید. صنعت خودروسازی در کشور در طول این سال ها با حاشیه های های فراوانی روبه رو بوده است، درست از زمانی که بحران افزایش قیمت ارز و دلار شکل گرفت صنعت خودروسازی داخلی نیز منبعث از این افزایش قیمت دچار چالش شد، که در نتیحه ی آن قیمت بسیاری از خودروها افزایش یافت که این افزایش قیمت برای مردمی که توان و قدرت خرید محصولات گران شده را نداشتند بسیار گران و سنگین تمام شد.

بعد از افزایش قیمت خودروهای داخلی و عدم توجه به کیفیت این خودروها بود که صدای اعتراض مشتریان نسبت به گرانی و پایین بودن کیفیت خودروهای وطنی رساتر شد و در طول سال های مختلف کمپین های مختلفی جهت حمایت از حقوق مصرف کننده در فضای مجازی و عرصه زندگی واقعی اجتماعی شکل گرفت که تنها هدف این کمپین ها احقاق حقوق مشتریان این خودروها بود.

خودروهای پرتیراژ داخلی نظیر پراید که می توان آن را به ارابه ی مرگ جاده ها و به نوعی سلطان مرگ جاده ها تشبیه کرد در طول این سال ها هرگز نتوانستند استانداردهای لازم یک خودروی مناسب را به دست بیاورند و در طول این سال ها خودروسازان وطنی حتی به خاطر گزاشتن یک ایربک که برای جان سرنشینان هر خودروی لازم و ضروری ست بارها بر سر مشتریان این خودرو منت نهادند و خود را شایسته تقدیر و احترام دانستند.

اینکه خریدار خودرو مشاهده می کند با مبلغ هفت هزار دلاری که برای پرداخت یک پراید صرف می کند با همین مبلغ می تواند خودروی بهتر و ایمن تر و باکیفیت تر را در خارج از مرزها تهیه نماید دچار سردرگمی و انفعال می شود که چرا خودروسازان داخلی برای حقوق مصرف کنندگان ارزشی قایل نیستند، بارها مشاهده شده است که خودروهای صفر کیلومتری که شرکت های خودروسازی وطنی به بازار روانه می کنند فاقد استاندارهای لازم یک خودروی صفرکیلومتر می باشد که این ناملایمات صدای اعتراض بسیاری از مدیران ارشد فروش این خودروها را نیز در می آورد به عنوان نمونه بسیاری از خودروهای صفر کیلومتر بعد از سپری کردن اندک مسافتی دچار اشکالات اساسی می شوند که این امر ناشی از قرار دادن قطعات بی کیفیت بر روی این خودروها می باشد.


اینکه خودروسازان وطنی در طول این همه سال نتوانسته اند کیفیت خودروهایشان را بالاتر برند و بارها به بهانه های واهی قیمت خودروهای تولیدیشان را افزایش داده اند سخنی گزاف نیست. در مقابل اما مشتریانی هستند که به دلیل عدم وجود خودروسازان بزرگ در ایران و عدم رقابت میان خودروسازان داخلی مجبور هستند تن به خواسته ی خودروسازان داده و از سر ناچاری به خرید خودروی روی بیاورند که هیچ گونه امنیت جانی ندارد و از تکنولوژی های روز دنیا نیز اندک بهره ای نبرده است.

بعد از توافق هسته ای و شرایط مناسب اقتصادی همگان انتظار داشتند که خودروسازان وطنی دیگر تحریم را بهانه ای برای افزایش قیمت خودرو قرار ندهند و همچنین خودروسازان با ساخت خودروهای استاندارد اندکی از انتقادات را نسبت به محصولات خود کم کنند اما متاسفانه پس از این امیدواری که در بین آحاد مختلف مردم و اندک مشتریان خودروهای وطنی که شکل گرفته بود، جناب نعمت زاده وزیر محترم صنعت و معدن در یک کنفرانس خبری حاضر شد و هرگونه کاهش قیمت خودرو را ناممکن دانست و حتی کمپین های خرید خودروی صفر کیلومتر را که در جهت احقاق حقوق مصرف کنندگان شکل گرفته بود را کار عناصر ضدانقلاب می داند و حتی کسانی که به این کمپین پیوسته اند را ضد انقلاب خواند و اقدام آنان را اقدامی علیه مصالح ملی می داند.

اینکه جناب نعمت زاده مشتریانی را که سال ها است انتظار افزایش کیفیت خودروی مثل پراید را دارند را ضد انقلاب می خواند جای بسی شگفتی است که واقعا اگر هدف احیای صنعت خودروسازی است چرا خودروسازهای وطنی محصولاتشان را به استاندارهای روز دنیا مجهز نمی کنند تا شاهد افزایش فروش و رونق هر چه بیشتر اقتصاد کشور باشیم. با وجود این همه انتقاد نسبت به خودروسازان وطنی آیا برای یک بار هم شده نباید شرکت سایپا را به خاطر تولید هزاران پراید بی کیفیت و بازی با جان هزاران شهروند مورد بازخواست قرار داد و مدیران این شرکت را به خاطر ساخت این خودروی بی کیفیت و ناتوانی در امنیت بخشیدن به این خودرو مورد بازخواست قرار داد که آیا هدف فقط کسب درآمد و سرپا نگه داشتن صنعت خودروسازی به هر قیمتی است، یا جان شهروندان از هر چیزی مهمتر است.

مسولین محترم وزارت صنعت و شخص آقای نعمت زاده برای یک بار هم که شده بیایید حق را به مشتریانی بدهید که سال ها است در انتظار خرید خودروی با کیفیت و ایمن هستند، ولی متاسفانه باید هرسال سوار بر ارابه ی مرگ جاده ها شده و جانشان در معرض تهدید خودروهای بی کیفیت شرکت های داخلی باشد.

وزیر محترم صنعت در گفته ای عجیب خودروسازان را در قبال افزایش ندادن قیمت خودروها مورد ستایش قرار می دهد و افزایش ندادن قیمت محصولات این شرکت ها را همان کاهش قیمت می داند و به نوعی بازهم این خودروسازها هستند که در این فضای بی رقیب محصولات بی کیفیت خود را در اختیار مشتریانی قرار می دهند که چاره ای جز خرید این محصولات ندارند.

سخن آخر اینکه جناب نعمت زاده وزیر محترم صنعت بی شک مردم انتظار دارند در مقابل مبلغی که برای خرید خودرو پرداخت می کنند خدمات مناسب با آن را نیز دریافت کنند ولی تا زمانی که خودروسازان برای مشتریان احترام قایل نیستند و به نوعی دیکتاتوری صنعتی را به راه انداخته اند و حتی برای قرار دادن اندک آپشن های که این روزها لازمه ی هر خودرو می باشد قیمت ها را بالا برده و بر سر مشتریان خود منت میگزارند و چنان در بوق و کرنا می دمند که چه کار حجیمی به انجام رسانده اند.

فراموش نکرده ایم که خودروی پژو پارسی را که در خارج کشور به قیمت شانزده میلیون تومان می فروشند همین خودرو را داخل کشور به قیمت نزدیک چهل میلیون تومان به دست مشتری وطنی می دهند که خود جای بسی شگفتی ست که این همه اختلاف در قیمت بر سر چیست؟

با چنین رفتارهای از شرکت های خودروساز وطنی است که چنین کمپین های شکل خواهد گرفت تا شاید اندک دلسوازانی وجود داشته باشند که برای یکبار هم که شده حق را به مشتریانی را بدهند که سال ها است اسیر دیکتاتوری خودروسازان شده اند.
 
کلمات کلیدی : علی باقری
 
محمد
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۰۸:۲۸:۱۶
کدام اشتغال. اینکه کاری نداره یک کالایی که امکان وارد کردن قانونی و غیرقانونی توسط مردم نیست را به چندین برابر بفروشی و به جای 50 نفر 500 نفر را سر کاربذاری. اگر دقت کردین متوجه می شوید همین کار را برای موبایل می خواستند انجام دهند کار با واردات قاچاق عملی نشد. شما بلیط هواپیمارا از صد تومان بکن 300 تومان و هی استخدام کن بگو اشتغال!!!!!!! هر وقت صنعتی توانست در رقابت با کالای خارجی بدون محدودیت برنده شود آنوقت باید از آن حمایت و گسترش داد (3199444) (alef-13)
 
حاجی گرون فروش
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۳:۴۳:۵۱
بی شک کسی به یاد نمی آود که چه زمانی خودروسازان اطلاعیه استخدام داشته اند!!!!!!
پس این همه کارگر و مهندس و مدیر، از چه طریقی استخدام شده اند؟؟؟؟؟
جواب به این سوال، پاسخ اشتغالزایی همه آنهاست. (3200280) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۰۸:۲۸:۵۸
وزیر مولتی میلیاردر صنعت درد مردمو نمیفهمی و انشاالله خودتم با صنعت خودرو بازنشسته خواهی شد (3199445) (alef-13)
 
رشید صفری
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۰۸:۵۴:۰۱
آدم احساس حقارت میکنه،واقعا ما چه گناهی کردیم؟ (3199479) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۰۸:۵۴:۱۱
من یک خودرو پژو پارس سال 94 خریدم واقعا از خرید خود پشیمان هستم چرا که بسیار بی کیفت و نامرغوب می باشد مثلا برف پاکن آن در عرض دو ماه پاره شده و زیر صفحه آن کج و موج شده است ، اتاق آن بسیار صدا میدهد ، از نظر داشبورد که مثلا جدید و سال است کمی از پنیر سفتر است با کمترین برخورد سویچ خط می افتد ، از لحاظ سرعت و شتاب هم که هیچی اصلا راضی نیستم . حالا من گناهکار هستم یا خودرو ساز که در حق من خیانت کرده است ؟ ترمزش مثلا EBS است!از لحاظ ترمز وحشتناک است فکر می کنم معمولیش از این نوع مدلش بهتر باشد . چند روزی با خانواده مسافرت رفته بودیم من جرعت نمی کردم در اتوبان بالای 100 برم بچه ها همش به سرعتم اعتراض می کردند چند بار نزدیک بود با خودرو جلوئی تصادف بکنم ولی خدا رحم کرد . آیا کسی هست که در مقابل این همه تصادفات و کشتار هموطنان جوابگو باشد و جبران خسارت بکند . (3199480) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۰۹:۵۴:۲۳
صنعت خودرو سازي ما پس از قريب به پنجاه سال به اذعان اکثر کارشناسان در حال درجا زدن است .
و تقريبا تمامي اين بار (اعم از تلفات مالي و جاني) در طول اين مدت بر دوش ملت صبور ايران بوده است.
حال با اين اوصاف ، بر فرض حتي اگر يکصد هزار نفر (طبق اعلام خود خوردو سازان محترم !)هم به صورت مستقيم و غير مستقيم از اين طريق ارتزاق نمايند ؛ آيا باز هم سزاوار است هشتاد ميليون نفر را قرباني کرده و از داشتن خودروي خوب و با استاندارد جهاني محروم کنيم ؟!
در حالي که با وارد کردن چند خودروساز معتبر جهان به کشور و ايجاد زمينه رقابتي براي آنان مطمئنا اکثر اين افراد جذب بازار کار جديد خواهند شد.
چرا مردم کشوري مانند فيليپين جديدترين مدل تويوتا کمري را مي توانند (معادل ريال) به قيمت حدود 90 ميليون تومان در داخل کشور خودشان (با احتساب تمامي هزينه هاي گمرکي و غيره) خريداري کنند در حالي که ما ايراني ها براي آن خودرو بايد حدود 200 ميليون تومان هزينه کنيم ؟! واقعا به کدامين گناه ؟ (3199578) (alef-13)
 
دلسوز خوزستانی
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۰۹:۵۵:۴۳
بسلامتی کمپین خودرو صفر نخرید دارد کار خودش را میکند بطوریکه شرکت سایپا حقوق پرسنل را از جیب دولت دارد پرداخت میکندچون در حال حاضر فاقد درآمد آنچنانی مثل سابق میباشد.(خودرو صفر بی کیفیت وفاقد ایمنی نمیخریم) (3199580) (alef-11)
 
حیدری
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۱:۱۶:۲۷
مشکل خاصی وجود دارد که مردم دوست ندارند خودروی صفر بخرند ؟
تعجب میکنم اگر کسی نخواهد جنس خاصی را بخرد
باید گناهکار و خائن و ضد انقلاب و .... نامیده شود
عزیز جان
مسئول گرامی
من نمیخواهم خودرو بخرم . اجباره - زوره ؟؟!
قیمتها را یکسوم کنین تا بخرم
آیا وزیر صنعت در ژاپن مردم را مدام مجبور و دستور صادر میکند که باید تویوتا بخرین . نسیان بخرین ؟
در آلمان هم اینگونه هست ؟
بگذارین خودروسازان با هم رقابت سالم کنند و خودرو بفروشند و شما نیز مالیات خودتان را اخذ کنین
چکار دارین مردم سوار چی چی میشوند
یا سلیقه مردم چیست
زورکی که نمیشه چیزی به کسی فروخت !!!!
اونها در رقابت سالم بهترینها را بسازند و بر مبنای فروششان مالیات خودتان را بگیرین
لطفا دیگر اظهار نظر نفرمایید
شان و شخصیت هیئت دولت و وزیر
بالاتر از چند دستگاه پراید و سمند و 405 است (3199773) (alef-11)
 
علی باقری
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۴:۳۴:۵۹
بنده باقری هستم نگارنده ی همین مطلب از نظر بنده صنعت خودروسازی در طول دوران تحریم بود که عملابه سمت دیکتاتوری صنعتی گام نهاد دقت کنید سخن ما بر سر کیفیته وقتی شما کالای میخری و پولی میدی که برای به دست اوردنش زحمت کشیدی انتظار داری که وسیله ای که میخری با کیفیت باشه بنده با صدای شیوا میگم مبلغ بیست میلیون برای این پراید با این کیفیت زیاده یعنی شرکت سازنده این خودرو داره از ملت نوعی چپاول گری میکنه . سایپا باید خودروی را بسازد که حداقل ایمنی داشته باشه اخه کحای دنیا برای گزاشتن یک اپشن ایربک بر سر ملت منت میگزارند. مشکل دیگر نبود رقابته وقتی رقیبی وجود نداره باید فقط پراید سوار بشی . ولی وقتی رقیبی باشع که ودروی خوبتر از پراید و ایمنتر وبا پول کمتر دست مشتری بده شرکت سایپا هم متوجه میشه باید برای رقابت با تولید کننده جدید خودرو رو ارزانتر و ایمنتر و با کیفیتر نماید . پس تا زمانی که خودروسازان به نوعی صاحب دیکتاتوری صنعتی هستند انتظار کاهش قیمت و افزایش کیفیت وجود ندارد (3200472) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۲۴ ۱۹:۱۰:۱۶
اگه واقعا باقری هستید بخاطر مقاله خوبتان تبریک می گویم اما عنوان درست نیست چراکه وزیر صنعت اصلا حامی خودروسازی نیست اگه وی حامی این صنعت باشد باید مدیران لایقی سر کار بذارد و با تزریق پول مردم به فکر سود امروزی خودروسازها نباشد و بلکه مشکل را از ریشه حل کند و صنعت(!) خودروسازی ایران را از دست مافیا (شرکت های تامین قطعات و ...) برهاند تا خودروسازها به کار خودروسازی بپردازند و نه بانکداری و خرید و فروش سهام و زمین و ... (3264638) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۲۰:۳۶:۰۷
شرکت بی کیفیت تعطیل باید گردد. (3201367) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۲۰:۵۷:۰۱
متاسفانه خودروسازان با حربه ی اشتغال زایی سالهاست که مردم را از داشتن خودرو با کیفیت محروم کرده اند . (3201413) (alef-3)
 
می دانم پس هستم
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۲:۱۷:۵۷
رقابت باعث می شه مشتری ها به حقوقشون برسن.امروزی را فرض کنید که فقط هراه اول تنها اپراتور کشورمون بود.!!!!!!!!!!! (3205248) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۳:۴۸:۵۳
جای هیچ حرفی نمانده مردم تمام حرف های دلشان و واقعیت ها را گفتند و می گویند ولی افسوس کو گوش شنوا وزیر و خودرو سازان می خواهند کار خودشان را بکنند . توی اخبار گفتند در این سه روز اخیر در تصادفات جاده ای 100 نفر کشته شدند آیا امنیت و کیفیت خودرو ها اگر بالا و استاندارد بود حداقل تلفات جانی نصف نمی شد ؟ جواب این کشته ها را چرا وزیر محترم و خودرو سازان نمی دهند ؟ و کدام قانون تقاص این خون های ریخته شده را خواهد گرفت؟ (3205541) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۱ ۱۷:۲۶:۱۷
تا افرادی مثل نعمت زاده و قاضی پور در راس کارند،همین آش و همین کاسه است،به نام حمایت از تولید،هم تولید را به بیراهه کشاندند و هم ملتی را بیچاره کردند. (3208211) (alef-3)
 
mr
۱۳۹۴-۰۷-۱۰ ۱۹:۳۵:۳۹
دوست عزیز با شما در مورد آقای نعمت زاده کاملا موافقم ولی در مورد قاضی پور باید بگم که احتمالا شما هم از طرفداران رقیب. قاضی پور هستید که در این فاصله کوتاه مانده به انتخابات قصد تخریل وی را دارند اگر چنین نیست باید به عرض شما برسانم اگر سخنان او را سرچ کنید میبینید که بنده خدا از اول هم مخالف افزایش قیمت خودرو بوده و در هر فرصتی با خودرو سازان سر این مسله مشکل داشته هر کس باور نداره میتونه از گوگل سخنان قاضی پور را سرچ کنه بعدا قضاوت کنه (3232164) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.