توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 430713
پیشنهاد کتاب/ «راهنمای مقدماتی دویدن»؛ ایان مک نیل؛ ترجمه آرش حسینیان و الهام ذوالقدر؛ مثلث
از دو که حرف می‌زنم از چه حرف می‌زنم
بخش فرهنگی الف؛ 13 دی 1395
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۰
«راهنمای مقدماتی دویدن»
نویسنده: ایان مک نیل
مترجم: آرش حسینیان، الهام ذوالقدر
ناشر: مثلث، چاپ اول 1395
320 صفحه، 25000 تومان
 
شما می‌توانید کتاب «راهنمای مقدماتی دویدن» را  تا یک هفته پس از معرفی با ۱۰ درصد تخفیف از فروشگاه اینترنتی شهر کتاب خرید کنید.
 
 
*****
 
هاروکی موراکامی کتابی دارد با عنوان «وقتی از دو حرف می زنیم، از چه حرف می زنیم» کتابی اتوبیوگرافیک  که در آن از تجربه دویدن در زندگی خود سخن گفته است. نگاه متفاوت موراکامی به دویدن باعث شده دویدن برای او ورای آن تجربه ای باشد که دیگران تصور می کنند. موراکامی می دود نه فقط برای اینکه ورزش کرده باشد. چرا که دویدن شرایطی را برای او مهیا می کند تا تمرکز ذهنی داشته باشد، تمرکزی که امکان اندیشیدن به داستانهایش را به او می دهد.

صرف نظر از اینکه در هنگام دویدن به چه چیزی می اندیشیم اما باید پذیرفت که به وجود آوردن تمرکز یکی از جنبه های ذهنی دویدن است، فعالیتی بدنی که به صورت کاملا جسمی انجام می شود، می تواند بستری مهیا برای فعالیتی ذهنی باشد. دویدن یکی از محبوب ترین انواع ورزش کردن در میان توده مردم است. محبوبیتی که بیش از هر چیز ناشی از آشکار شدن نقش آن  در کاهش خطر بیماری هایی همچون بیماری قلبی، فشار خون بالا، دیابت، چاقی و افسردگی است. دویدن در عین حال  نیازمند تجهیزات خاصی هم نیست؛ فقط کافی است پشتکار انجام چند ساعت ورزش در طول هفته را داشته باشیم تا از مزایای آن در سلامتی خود بهره مند شویم.

 اما این همه ماجرا نیست زیرا یکی دیگر از مهمترین دلایل این محبوبیت سهولت انجام دویدن و یا در واقع تصور سهولت دویدن از سوی بسیاری از ماست. اما برخلاف چنین تصوری  دویدن آنقدرها هم کار ساده ای نیست و اگر درست انجام نشود دقیقا می تواند به نتایج معکوس ختم شود. به عبارت دیگر اینطور نیست که یک شب ما تصمیم به دویدن بگیریم و از صبح روز بعد در نزدیک ترین فضای سبز محله مان شروع به دویدن بکنیم.

دویدن علاوه بر پشتکار، کفش مناسب و جای خوب احتیاج به برنامه مناسب نیز دارد و مهمتر از همه نیازمند آشنا شدن با شیوه درست دویدن و نحوه صحیح گام برداشتن است. این جاست که اهمیت در اختیار داشتن کتابی همانند «راهنمای مقدماتی  دویدن» به میان می آید.  کتاب که به قلم ایان مک نیک نیل نوشته شده است به تازگی با ترجمه آرش حسینیان و الهام ذوالقدر توسط نشر مثلث به شکلی مقبول به بازار آمده است.

نویسنده کتاب چنانچه خود نیز اشاره کرده است این کتاب را به طور اختصاصی برای افرادی نوشته که قصد دارند دویدن را از صفر شروع کنند. بنابراین متن کتاب را طوری طراحی کرده که همانند در اختیار داشتن یک معلم خصوصی دم دست که می تواند به پرسش های کاربردی‌ای که  به ذهن هریک از خوانندگان کتاب که در آغاز کار خطور می کند پاسخ هایی روشن بدهد. «مثلا به شما می گوید چطور از درد ماهیچه ای و آسیب دیدگی جلوگیری کند. همچنین نکاتی در مورد نحوه ی دویدن ارائه می کند و کمک می کند اهدافی واقع بینانه تر و دست یافتنی تر برای خود بچینید. و از همه مهم تر، به شما برنامه ی اصولی و آزمایش شده ای را برای پیشرفته در دویدن ارائه می کند. »          
 
یکی از مهمترین ویژگی های کتاب داشتن «برنامه‌ی 13هفته‌ای» است که بر اساس اصول انجمن پزشکی ورزشی بریتیش کلمبیا طراحی شده و در یک روند تدریجی در طول سه ماه مخاطب را در مسیر درست دویدن قرار می دهد. البته این نویسنده کسانی را که از آمادگی و قدرت جسمانی کمتری برخوردارند فراموش نکرده بنابراین برنامه‌ی سبک‌تری برای کسانی که نمی‌توانند با دویدن شروع کنند (برنامه‌ی پیاده‌روی سریع)  و همچنین برنامه‌های متنوعی برای حفظ و ارتقاء آمادگی جسمانی بعد از اجرای برنامه‌ی 13هفته‌ای ارائه شده است.

ایده نوشتن این کتاب برای نویسنده به سالها پیش از این برمی گردد زمانی که در همایش های گوناکون شاهد خیل انبوه افرادی می شود که به واسطه حضور در این ماراتن ها دچار آسیب دیدگی می شده اند. او در نوشتن کتاب خود نه فقط از تجربیات این افراد بهره گرفته است بلکه  از دانش و راهنمایی های طیف وسیعی از  متخصصان در حوزه های گوناگون علوم از تغذیه و روان شناسی گرفته تا علوم ورزشی و همچنین پزشکی ورزشی استفاده کرده است بنابراین در کتاب حاضر مطالب مفید و گوناگونی درباره‌ی این ورزش مادر گرد هم آمده اند که از انتخاب کفش و لباس مناسب تا تغذیه، جنبه‌های روانی دویدن را شامل می شود. مهمتر از همه اینکه نویسنده پیش از انتشار کتاب   برنامه‌ی ارائه شده در این کتاب و آسیب‌دیدگی‌های شایع و راه‌های پیشگیری و درمان‌ آنها به صورت عملی به آزمایش گذاشته و نتایج آن را در قالب تجربیاتی کاربردی در متن کتاب منعکس کرده است. جالب اینکه مترجمان کتاب نیزبه دلیل علاقه ای که به محتوای کتاب داشته اند، با افزودن نمودارهایی به بخشهای مختلف کتاب همانند نحوه انتخاب کفش، مشکلات کف پا و نحوه درست دویدن و... زمینه درک بهتر و بهره بردن کاربردی تر مخاطب را فراهم آورده اند. کتاب «راهنمای مقدماتی دویدن» در یازده فصل نوشته شده است، نویسنده از چرایی دویدن آغاز می کند، از نحوه آماده شدن برای دویدن، جنبه های روانی دویدن، تاثیرات دویدن به صورت گروهی یا خانوادگی و نحوه تبدیل شدن به دونده بهتر  سخن به میان می آورد.

فصل نهم یکی از مهمترین فصول آن است زیرا نویسنده برنامه 13 هفته ای ارائه کرده و به شرح چگونگی آن می پردازد. در عین حال آنها که به گام های بعدی نیز علاقه دارند فراموش نمی کند و در پایان به شرایط و آمادگی های لازم برای شرکت در مسابقات ماراتن همگانی نیز می پردازد.

خلاصه  اینکه اگر به قصد کسب سلامتی جسمی همانند بسیاری افراد فکر دویدن به ذهنتان خطور کرده، برای اینکه به نیت کسب سلامتی، آسیب های جسمی تازه ای به خود وارد نسازید استفاده از کتاب راهنمای مقدماتی دویدن یکی از مناسب ترین راهکارهاست، کتابی که بی اغراق حکم داشتن یک معلم خصوصی را برای شما دارد. به خصوص  اینکه اگر در سن و سالی هستید که ورزش را از دویدن نمی توانید آغاز کنید، در این کتاب نه تنها توضیحات کافی برای پیاده روی درست ارائه شده بلکه برنامه ای برای پیاده روی صحیح و منظم هماننده برنامه سیزده هفته ای دویدن نیز در آن ارائه شده است.
.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         
 
کلمات کلیدی : نشر مثلث
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
از دو که حرف می‌زنم از چه حرف می‌زنم
 
 
 
 
هفته
 
 
 
 
ديروز
هفته