نظر منتشر شده
۱۱۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 49661
خطبه‏های آیت‏الله هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ تير ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۳۸


امام جمعه موقت تهران، آیت الله هاشمی رفسنجانی در حضور جمعیت زیاد نمازگزار حاضر در دانشگاه تهران با ایراد سخنرانی مهمی به تحلیل مسائل روز کشور پرداختند.

به گزارش الف، ویدیو و متن کامل خطابههای آیت الله هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه دیروز به شرح زیر است:



 








 



متن کامل:



خطبه اول

بسم الله الرحمن الرحیم ـ الحمدلله رب العالمین والصلواه والسلام علی رسول الله و علی آله الائمه المعصومین . اعوذباله من الشیطان الرجیم ـ لقد جائکم رسول من انفسکم عزیز علیهما عنتم حریص علیهم بالمومنین رئوف الرحیم .

اوصیکم عبادی الله بتقوی الله فانه من یتق الله یفکر عنه سیئاته یعظم له اجرا

امیدواریم که خداوند هیچیک از مسلمانان را از لطف و مرحمتش و روحیه تقوا و وظیفه شناسی محروم نفرماید و ملکه تقوا همیشه در وجودمان تقویت شود.

قبل از اینکه بحثهای خطبه نماز جمعه را آغاز کنم لازم می دانم که به نمازگزارانی که امروز در دانشگاه تهران و اطراف دانشگاه در خیابانها حضور دارند یک تذکر اساسی بدهم و آن اینکه مواظب باشید که جایگاه نمازجمعه و قداست نمازجمعه با اظهارات و شعارهایی که جنبه عمومی و اصولی ندارد آلوده نشود. این جایگاه تقدس سرمایه عظیم همه دوران تاریخ اسلام بوده و امروز در کشور ما جزو مهم ترین میدانهای حضور فضایل اسلامی و انسانی است و ما در آستانه سالگرد نمازجمعه هم هستیم و نمازجمعه امروز بی شباهت به نمازهای جمعه ای که در هفته های اول انقلاب شروع شد و آیت الله طالقانی اقامه نماز می کردند و جمع زیادی از همه سلیقه ها در آن نمازها شرکت می کردند چنین است و ان شاالله ما بتوانیم از این اجتماع امروز برای آینده بهتر کشورمان و حل مشکلاتمان و ایجاد وحدت و همدلی و همراهی و حرکت در جهت اهداف انقلاب اسلامی است که همان حرکت در جهت راهی است که پیغمبر اکرم (ص ) از طریق آسمان برای ما آورده اند حرکت بکنیم . ان شاالله با صبر و تحمل و هوشیاری این نتیجه به دست می آید.

من سه بخش اساسی در صحبتم دارم بخش اول در توضیحی اساسی بر معیارهای اسلامی و اصول اسلامی است که این روزها احساس می شود دشمنان اسلام درصددند حقانیت اسلام را و صلاحیت مدیریت اسلام را در زمان ما زیر سئوال ببرند که البته موفق نمی شوند اما ما وظیفه توضیح و تبیین داریم که این قسمت را در قالب مسئله بعثت عرض می کنم . چون ما در آستانه حلول سالگرد بعثت پیغمبر اکرم (ص ) هستیم و معمولا خطبه را در این شرایط ما درباره آن موضوعات اساسی عرض می کنیم ضمن اینکه ادامه بحثهای قرآنی هفته های گذشته مان هم هست . یادتان هست که من در خطبه های اول یکی دو سال اخیر درباره شکل گیری نظام بر اساس قرآن صحبت می کردم و رسیدیم در آن بحثها از عبادت شروع کردیم و از عبادت به نماز رسیدیم و از نماز عبور کردیم به مسجد رسیدیم دو خطبه هم درباره مسجد خواندم که ارتباطی با این خطبه امروز من هم دارد یعنی هم ادامه بحثهای دو سال اخیر است و هم متناسب با بعثت پیغمبر اکرم (ص ). سعی می کنم مختصر عرض کنم .

بحث دوم صحبتم انقلاب است که مردم برای آن جهاد کردند و امام راحل ما بنیانگذار و موسس بودند و این همه خونهای مقدس پای این شجره مبارک ریخته شده . من بخشی از اهداف و اصول انقلاب رابرای نسل امروز عرض می کنم که بدانند ما از اول با چه نیتی شروع کردیم و به کجا می رویم و بحث سوم را می پردازم به مسائل روزمان و شرایطی که الان در آن هستیم کمی این راتوضیح می دهم و ان شاالله راه کاری راه علاجی برای شرایطی که امروز در آن زندگی می کنیم عرض می کنم . البته اینها نظر خودم خواهد بود امیدوارم که بقیه مسئولین هم روی همین مسئله فکر بکنند و راهی پیدا بشود که ما با همان ابهت وحدت و همدلی که آغاز کریم و پیروز شدیم و تا اینجا رسیدیم آینده راهم بتوانیم برای نسل های بعدی هم ترسیم بکنیم و بپیمائیم . این اسکلت بحثهای دو خطبه من است . از بعثت شروع می کنم . آیه ای که اول صحبتم خواندم آخر سوره توبه است پیغمبر(ص ) را معرفی می کند و می فرماید : لقد جائکم رسول من انفسکم . یک فرستاده ای از سوی خدا آمد که از خودتان است یعنی از جنس بشر است و توده خود مردم است . دو سه صفت پیغمبر(ص ) را رویش تکیه می کند. عزیز علیهما انتم از خودتان است . دوم این است که اینقدر به شما مهربان است که هر چه که بر شما مشکل است او هم برایش مشکل است و سخت است . یعنی مثل خود ما و خود شما در جریان زندگی شما در غم و شادی شما شریک است . عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم دنبال منافع و سعادت شماست . بالمومنون رئوف رحیم . و قلبی دارد مملو از رافت و رحمت برای نیروهای اسلامی که در خطه تاریخ اسلام قرار می گیرند. این پیامبر است . من می خواهم عرض کنم شما یادتان است که من بحثم در آن خطبه ها این بود که نظام چگونه شکل گرفت . یکی از معجزات بزرگ پیغمبر(ص ) در آن زمان این بود که موفق شد در آن دوران عجیب در یک منطقه کاملا جاهلی که یک مکتب خانه هم نبود و تعداد باسوادهایی که بنویسند و بخوانند به اندازه تعداد انگشتان دست و پا بود تاسیس یک مکتبی را در آن جامعه داشته باشد که این مکتب بعد از ۱۴۰۰ سال هم امروز قوی ترین مکتب انسانی دنیا است و برای آینده تا قیامت هم باید همه دنیا را اداره کند و این کار از یک انسان معمولی ظاهری درس نخوانده تحصیل نکرده و بدون سابقه حکومتداری و بدون حرفه ای که دیگران در این راه داشتند با راهنمایی خدا که از طریق جبرئیل امین انجام می شد و با امانتی که در شخص خود پیغمبر(ص ) بود که آن روز قبل از آمدن اسلام به نام امین در مکه شناخته می شد این شرایط را حضرت رسول اکرم (ص ) داشتند و با این شرایط توانستند این کار عظیم راشکل بدهند . جریان هم خیلی معلوم است در خطبه های قبل گفتم در ۱۳ سالگی که در مکه بودند بیشتر به سازندگی کادر خودشان و نیروهای اصلی شان و دست اولشان پرداختند چون آن جا اصلا زمینه کار حکومتی و اجتماعی وسیع نبود و اصول دینشان را و افکار الهی را و آنچه که لازم بود به این مردم تحویل دادند و بعد از آن در دو سال آخر راهشان به خارج از مکه باز شد و شهرت افکار پیغمبر(ص ) به مدینه رسید. مدینه هم شهر کوچکی بود ولی گرفتار اختلاف و تفرقه در جنگ داخلی بود. قبایل با هم می جنگیدند آنجا یهود نیرومند بودند اقتصاد و فرهنگ مدینه دست آنها بود. نصاری جریان بی زحمتی بود. مشرکین هم بودند. مردم بومی هم امیون به آنها می گفتند. اینها هم در جنگ داخلی اوس و خزرج و چندین قبایل دیگر زندگی بسیار تلخی داشتند اینها از دور با افکار پیامبر آشنا شدند. در ایام حج در منا نمایندگانشان با پیامبر(ص ) آشنا شدند با ایشان مباحثه کردند روشن شدند مسلمان شدند با پیغمبر(ص ) بیعت کردند و نماینده ای از پیغمبر(ص ) گرفتند دین را معرفی کند بردند و سال سیزدهم ۷۰ نفر از همه قبائل آمدند برای بیعت با پیغمبر(ص ) . آن بیعت افکار حکومتی پیغمبر(ص ) را مطالبات پیغمبر با مردم را مطالبات مردم از پیغمبر(ص ) را در آن انسان می بیند. به هر حال نتیجه این شد که در مدینه زمینه ای مهیا شد و پیغمبر(ص ) با آن شکلی که مطلع هستید بعد از لیله المبیت فرار کردند و به مدینه رفتند و در قبا متوقف شدند و در انتظار آمدن علی ابن ابیطالب بودند و آنها خودشان را به پیامبر(ص ) رساندند. مردم مدینه معمولا منتظر بودند هر روز در دروازه جنوبی مدینه می ایستادند منتظر بودند پیامبر(ص ) به آنها برسد پیامبر هم چشمشان به راه بود تا علی ابن ابیطالب (ع ) برسد. در همین چند روزی که در قبا بودند اینجا مربوط می شود به بحث گذشته من اولین کارشان این بود که پایگاه اساسی خودشان را مسجد قبا را ساختند و با آمدن علی (ع ) و دوستان نزدیک دیگر حرکت به مدینه کردند. به محض ورود به مدینه اولین کارشان این بود که باز پایگاهی بسازند که با مردم سر و کار داشته باشد و مسجد را در مدت کوتاهی اولا زمین حلالی پیدا کردند و با مشارکت مردم که مصالح می آوردند در مدت کوتاهی ساختند. خود پیغمبر(ص ) مثل مردم دیگر در آوردن مصالح کار می کرد خانمها شب مصالح می آوردند آقایان روز مسجد می ساختند البته مسجد به شکلی که ما حالا در ذهنمان هست نبود دیواری نسبتا کوتاه و سقفی با چوب و حصیر و زمینی با سنگ ریزه ها مفروش و در کنار آن هم چند حجره ساختند که پیغمبر و یاران نزدیکشان آنجا زندگی می کردند. آنجا پایگاه حکومتی پیغمبر(ص ) بود و از این به بعد گروه گروه مردم مدینه می آمدند با پیغمبر(ص ) بیت می کردند شرط خودشان را می گفتند پیغمبر(ص ) هم مطالبات خودشان را می گفتند و در چنین شرایطی توانستند آن افکار اصیل اسلام را برای مردم توضیح بدهند نتیجه این شد زمینه حرکت حکومتی پیغمبر(ص ) همان سال اول در مدینه شکل گرفت آنچه که رویش می شود تکیه کنیم از افکار اسلامی دو چیز است یکی خدا و دیگری مردم و واسطه مردم و خدا هم یک انسانی از جنس مردم که با مردم پیام را بیاورد.

شما قرآن را که نگاه بکنید کلمه « الله » را در حدود ۳۰۰۰ مورد می بینید به کار رفته و کلمه انسان و ناس در حدود ۴۰۰ ۵۰۰ مورد و مشتقاتش به کار رفته اساس این است . یعنی پیامبر(ص ) سروکارشان نه با زور بود و نه با قدرت . با مردم بود.

با مردم وفادار کشورشان را اداره کردند دشمنانشان را سر جای خودشان نشاندند و کار مهم ترشان ایجاد الفت و وحدت بود. پیغمبر(ص ) اولین مسئله شان این شد که مدینه را متحد کند. با قبائل مدینه پیمان بست که آن پیمان خواندنی است . ان شاالله آنها که اهل تحقیق هستند این پیمانها را بخوانند. ببینید چی گنجانده شده . بعد به ادیان دیگر پرداخت . یهود آمدند. نصرانی ها آمدند مشرکین آمدند و اگر ادیان دیگری مثل صائبین و مجوس هم بودند با آنها هم پیمان بستند یک وحدت مثال زدنی در مدینه به وجود آمد. کار عمیق تری که کردند این بود که مسئله اخوت اسلامی رامطرح کردند پیمان برادری بین مسلمانها بین مهاجر و انصار بین افراد قبائل احکام سختی هم این پیمان دارد. پیمان برادری پیمان با احزاب پیمان با فرق و ادیان دیگر تبدیل کرد مدینه را به یک شهر متحد و نیرومند که در ظرف چند سال ۷ ۸ سال طول کشید که این مردم توانستند از یک شهرک کوچک تنه بزنند به امپراطوری های بزرگ دنیا. آن طرفشان امپراطوری روم بود و این طرفشان ایران بود و آن طرف تر حبشه بود دورتر هم چین و هند و جاهایی بود. اروپا در آن زمان در قرون وسطی و وحشی گری زندگی می کرد. سابقه نوع حکومتی که پیغمبر(ص ) آورد اصلا وجود نداشت . قدرتها بودند اما براساس زور و با تبعیض و فساد و تحمیل خواسته های خودشان مردم را مطیع خودشان کرده بودند. اما پیغمبر و اسلام این راه را بست مبنای سازمانی انسانی جامعه پیغمبر جامعه مدینه این بود که تربیت مومن عالم متخلق به اخلاق الهی است و این سرمایه اصلی بود . از لحظه ای که در آسمان باز شد بعد از ۵۰۰ سال که بسته بود برروی بشر جبرئیل آمد در حرا و اولین کلمات خدا را بر قلب پیامبر نشاند معیارها برای پیامبر و کسانی که بعد از او بودند روشن بود. سوره علق را بخوانید اقرا باسم ربک الذی خلق ـ خلق الانسان من علق ـ اقرا و ربک الاکرم ـ الذی علم بالقلم ـ علم الانسان مالم یعلم ـ کلا ان انسان لیطغی ـ ان راه استغنی ـ در همین ۲ ۳ سطر افق حکومت آینده پیغمبر(ص ) روشن شد. انسانی که به اینها توجه کند و خدای خالق که اینقدر خالق و عالم است که از یک لخته خون بسته انسانی را تولید می کند که این انسان عالم کبیر است و عالم صغیر در زمین شبیه همه جهان . این آفرینش خداست . رب کریمی که به انسان قدرت فهم و نوشتن را داد.

الذی علم بالقلم ـ در جزیره العرب ارزش قلم چیزی نبود که کسی توجه کند. شروع کار این است که من دنبال انسانهای باسواد و تحصیل کرده و دانشمند هستم . بعد قدرت بزرگی که به دانش از همین کلمات بر می آید. دنبالش هم یک اخطاری می کند که همین انسانها اگر احساس بی نیازی بکنند و غرور آنها را بگیرد اینها اهل طغیان هستند.





اخطار می کند که شما در مقابل خودتان داوری دارید مثل خدا. ان الی ربک الرجعی .

هم در زمین وهم در آخرت . این داور با سنتی که دارد در بین شما به داوری عادلانه می پردازد و در قیامت هیچ چیز را از قلم نمی اندازد. مبادا متکبر بشوید مبادا غرور شما را بگیرد. مبادا بندگان خدا را ضعیف حساب بکنید. چون خدا داور است . خدا عمل می کند. هم به صورت سنتی و هم به صورت داوری خاص این از اولش . آیات دیگر آنچنان مسئله سواد و تحصیل و پیشرفت و توسعه را به رخ انسانها می کشد برمی گردد به داستان خلقت آدم آن روزی که خداوند خواست آدم را بیافریند و به ملائکه اطلاع داد مخلوق جدیدی می سازم ملائکه وقتی نگاه کردند به افقی که در اختیارشان بود دیدند در این آدم جنگ است خونریزی است . تعجب کردند و گفتند : شما که مخلوقی مثل ما دارید تقدیس می کنیم فساد نداریم چرا چنین مخلوقی را می سازید جوابی که خداوند به اینها می دهد می گوید : به خاطر علمشان و اثبات می کند که آدم از شماها عالم تر است و ملائکه قانع می شوند. ببینید. ابتدای خلقت ابتدای وحی پیغمبر(ص ) صحبت دانش و علم است . انسانی که با این روحیه باید جلو برود. جامعه اسلامی این را نشان می دهد. وقتی می خواهد قسم بخورد گاهی به آسمان گاهی به ماه گاهی به دریاها و منجمله به قلم سوگند می خورد. در جزیره العرب قلم چه ارزشی داشت که در مقابل این مقدسات عظیم خداوند به قلم قسم بخورد نون والقلم و مایسطرون ... به نوشته های و سطرهای نوشته انسانها سوگند. وقتی به صراحت می گوید لایستوی الذین یعلمون والذین لایعلمون . انسانهای عالم و جاهل را نمی شود دریک ردیف دید. فضیلت علم بالاتر است . از این چیزها خیلی فراوان است که پیغمبر(ص ) دنبال چه جامعه ای بود. پیغمبر(ص ) مواظب بود هیچ حقی از هیچ انسانی در قلمرو حکومتش و بین خود افراد ضایع نشود این قدر مطلب داریم در اینجا که چند کتاب است و الحمدلله فراوان است و شما می توانید بخوانید. و آخرین حرکتی که خود پیغمبر(ص ) در روزهای آخر عمرشان کردند برای ما مثل خیلی خوبی است . شاید چند ساعت از عمر پیامبر(ص ) مانده بود که به کمک دیگران به زحمت از حجره به مسجد آمدند و ایستادند یا نشستند روی پله منبر و به مردم فرمودند من آمدم از شما خداحافظی بکنم و به شما می گویم اگر وعده ای به شما دادم و عمل نکردم الان بگویید. این خلف وعده من را نگذارید به آخرت بیفتد. اگر به کسی ستم کردم کسی از من طلبی دارد مطرح کنید که من طلب را بپردازم قیامت سخت است . من نمی خواهم مطالباتم به آخرت بیفتد.

این شخصیت این چنین بنیانی گذاشت ما امروز یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون انسان را عاشق این دین می بینیم و هر روز هم رو به توسعه است .

در دو آیه و در دو سوره خداوند بر وحدت تکیه کرده است . در سوره آل عمران : واعتصموا به حبل الله جمیعا ولاتفرقوالله و ذکر وانعمت الله علیکم ... به ریسمان الهی که همین دین است متوسل شوید بر محور قرآن متحد شوید و متفرق نشوید و یادتان باشد که چقدر با هم متفرق بودید می جگیدید همدیگر را طرد می کردید می کشتید اسیر می گرفتید خداوند به نعمت خودش دلهای شما را به هم نزدیک کرد. اگر این نعمت را مراعات نکنید شما لب پرتگاه جهنم بودید. خداوند شما را نجات داد. مبادا کفران کنید. در سوره انفال که باز فضای جنگی حاکم است می فرماید از نعمت های خدا این است که الف بین قلوبهم . خداوند بین مسلمانها الفت ایجاد کرد. بعد به پیامبر می فرماید : لوانفظت فی الارض جمیعا ما الفت به ... اگر سرمایه زمین را جمع می کردی و می خواستی مردم را متحد کنی نمی توانستی این کار خدا بود که دل اینها را به هم نزدیک کرد. با معیارهای دینی شما را متحد کرد.

پیامبر(ص ) جامعه متحدی ساخت در سایه اتحاد. آن پیروزیهای عظیم را کشف کرد ولی روزهای آخر عمرشان پیامبر(ص ) احساس کردند که دارد این سرمایه ها از دست می رود. احساس کردند که امتشان دارند دچار تفرقه می شوند و دارند به هم به صورت رقیب و دشمن نگاه می کنند. حتما می دانید بعد از اینکه حادثه غدیر بود و وصی خودشان را معرفی کردند. آنقدر پیغمبر ناراحت بودند که نزدیکی آخر عمرشان یک بار رفتند بقیع به اسم اینکه برای مردگان بقیع مغفرت از خدا بخواهند. آنجا که رفتند اول سلام کردند و خطاب کردند به اصحابی که آنجا خوابیده بودند فرمودند گوارا باشد بر شما که آرامش دارید شما نیستید که ابرهای فتنه را ببینید برادرانتان و خواهرانتان را از هم جدا می کنند. اشک از چشمانشان جاری شد و بعد به بازوی علی ابن ابیطالب (ع ) که همراهشان بود تکیه دادند بر گشتند و در راه گفتند که من احساس می کنم عمرم تمام شده و نگران این امت هستم . این الگوی همه بشریت است . این عملش بهترین نمونه امت سازی و حکومت سازی و اداره ملت است . توانست از یک شهر کوچک دور افتاده یثرب این قدرت را بسازد در ظرف مدت کوتاهی . همین پیغمبری که در جنگ احزاب گرفتار بود و همه احزاب علیه او بودند و خنذق می کند با مشورت حضرت سلمان وقتی خودشان با تبر به سنگها می زدند که خندق بسازند و برقی جهید فرمودند من در این برق کاخ کسری را دیدم کاخ روم را دیدم . پیامبر با آن استحکام صحبت می کرد ولی وقتی که بوی تفرقه را دید و دید که آنها افتاده اند به جان هم آمد به مرده ها بشارت داد که آنها وضعشان خوب است و گوارا باشد برای شما وضع ما دارد بد می شود و می دانید که اتفاقاتی افتاد و چه شد. این پیغمبر(ص ) با این عظمت در مدت کمتر از ۱۰ سال این بنیان عظیم را ساخت و ما براساس این بنیان انقلابمان را شروع کردیم ما متناسب با روز همان کاری که پیغمبر(ص ) می کردند و توجهی که داشتند آوردیم در اصولمان و قانون اساسی مان و راهی که انتخاب کرده بودیم . من امروز در خطبه دوم خواهم گفت که ما وظیفه داریم سرمایه عظیمی که در کنار این درخت تنومند خون صدها هزار انسان بزرگوار ریخته آبیاری کرده و صدها هزار جانباز دارند رنج می برند و دهها هزار انسان عمرشان را در زندانها می گذراندند این یک سرمایه ارزان و آسانی نبوده که دست ما رسیده و ما حقیقتا باید فکر کنیم . اعوذ بالله من الشیطان الرجیم . بسم الله الرحمن الرحیم والعصر ـ ان الانسان لفی خسر ـ الالذین آمنوا و عملو الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر.



خطبه دوم



آیت الله هاشمی رفسنجانی خطیب جمعه تهران در خطبه دوم نماز با اشاره به سالروز شهادت امام موسی کاظم علیه السلام طی سخنانی اظهار داشت : کاظم یعنی کسی که غم و اندوه خودش رامی خورد و کظم غیض می کند و صابر کسی است که دائما در مقابل مصیبت صبر می کند و استقامت نشان می دهد و اینها از القاب مشخص امام هفتم است که داشته اند. چند خلیفه به ایشان ستم کردند اما بالاخره هارون الرشید ایشان را تبعید کردند به بصره و بعد به بغداد و سالها در متموره ها یعنی زیر زمین های تاریک و نمور و گرم در بغداد ایشان را در اسارت گرفتند و با غل و زنجیر حضرت را و تنهایی به پای ایشان زنجیر می بستند ولی حضرت موسی بن جعفر اظهار خوشحالی می کردند و می گفتند که همه عمرم از خداخواسته بودم که فراغت عبادت بمن بدهد و این وعده ای که خدا بما داده بود دعای ما مستجاب شد و امروز می توانیم همه وقتمان را صرف عبادت کنیم و بالاخره در همین شرایط این بزرگوار به شهادت رسیدند که خداوند انشاالله به همه ظالمین و جنایاتی که می کنند در دنیا و آخرت عقابش را نازل کند و به همه مظلومین و آنهائی که در راه حق به ظلم مبتلا می شوند خداوند صبر و اجر عنایت نماید.

اما تسلیت عرض می کنیم به همه انسانهای شیفته حق و به شما عزیزان پیروان این بزرگواران معصوم و مظلوم .

مساله دیگر ما بطور مختصر مساله کشتار مسلمانان در چین است که روزهای تلخی می گذرد بر مسلمانان چین و من در اینجا به دولت چین عرض می کنم دولت چین انتظار از او می رود که بتواند در مقابل مظالمی که به این مردم وارد می شود صبر کند. (شعار مرگ بر چین نمازگزاران ) در این لحظه آقای هاشمی رفسنجانی خطاب به نمازگزاران گفت که آقایان من خواهش کردم به عنوان خطیب شما و جمعه شما شعار ندهید و من در خطبه های خود بخاطر شرایطی که می دانید در اینجا و اطراف خیابانها و کل این منطقه است خواهش می کنم شعار ندهید و بگذارید من که دارم می گویم مساله چین را. ما از دولت چین که آنرا یک دولت عاقلی می دانیم و در جهت توسعه کشورش دارد کار می کند ما نصیحت می کنیم و برادرانه نصیحت می کنیم و این به نفع آنها نیست . اینها می دانند یک میلیارد و ششصد میلیون مسلمان در دنیا هست و نزدیک ۶۰ کشور مستقل وجود دارد که در همه دنیا مسلمانان حالا هویت و شخصیت دارند و همه اینها دلشان مرتبط با مسلمانانی که امروز در چین مورد ستم قرار می گیرند چین ملاحظه کند منافع خودش را ارتباط خودش را با دنیای اسلام با دولتهای مسلمان در نظر بگیرد و انشاالله ما از این به بعد شاهد چنین ظلمی در چین و جاهای دیگر نسبت به مسلمانان نباشیم . مسائل عراق و فلسطین و افغانستان و پاکستان هم متاسفانه مثل هفته ها و ماههای گذشته است که آنجا خونریزی و فساد و درگیری است که انشاالله روزی اصلاح شود.

اما مساله خود ما و بحثهایی که درباره خودمان بخواهیم بکنیم که گفتم این قسمت دوم یا سوم حرفهای من است . خب الحمدلله در انتخاباتی که انجام شد و تمام شد ما خیلی خوب شروع کردیم رقابت خوبی شکل گرفت مقدمات خوب انجام شد. یک رقابتی بود که چهار نفری که از نظر شورای نگهبان صالح تشخیص داده شده بودند آمدند رقابت کردند رقابت راهم خوب انجام می دادند و مردم امیدوار شدند و آزادی کامل در انتخابات و حضور بی سابقه ای واقعا از خودشان نشان دادند و در این شرایط که همه چیز آماده یک افتخار بزرگ برای کشور ما بود که این افتخار را ما باید بمردم بدهیم یعنی این حق مردم است و مردم بودند که خوب آمدند و رکورد حضوری پای صندوقها را مردم شکستند و باید همه ما از این مردم متشکر باشیم که در این زمانی که هیچ کشوری به این اندازه نصاب حضور مردم را ندارد آزادانه آمدند و در انتخابات شرکت کردند و این بسیار ارزشمند بود. ایکاش همان شرایط تا امروز ادامه می یافت و امروز ما سربلندترین شرایط را و نتیجه انتخابات هم هر چه می خواست باشد. و در دنیا می توانستیم داشته باشیم ولی آنطوریکه می خواستیم نشد که حالا من عرض می کنم اساس مساله اینست که من گفتم ما چه می خواستیم گفتم که قسمت دوم اینست که بگویم انقلاب چه می خواهد شما این حرف هایی که از من می شنوید از کسی دارید می شنوید که از پیش و لحظه شروع مبارزات که امام راحلمان آغاز کردند لحظه لحظه همراه انقلاب بوده و صحبت از ۶۰ سال پیش است و تا امروز. ما می دانیم که امام چه می خواستند و می دانیم که اساس تفکر امام چه بود. امام حتی در مبارزاتشان وقتی پیشنهادی می آمد که مثلا از اسلحه استفاده بشود از ترور استفاده شود و یا با فلان حزب همکاری کنیم امام می فرمودند آنچه که من می خواهم مردمند. شما هر چه می توانید کار کنید تا دل مردم را با مبارزات آشنا کنید و به ما طلبه ها می فرمودند که شماها رسالتتان اینستکه بروید منبر و مسجد و حسینیه ها و روستاها بروید و توضیح بدهید که ماها چه می خواهیم . مردم اگر همراه ما باشند ما همه چیز داریم . مخالفتی نمی کردند که گروهها احزاب هم مبارزه کنند ولی آنی که انقلاب اسلامی بود همان راه پیغمبر بود که اول مردم را با میل خودشان و اختیار خودشان و اعتقاد خودشان پای کار بیاورند . این هنر بزرگ امام بود که موفق هم شدند . کمتر از ۲۰ سال طول کشید که مردم آنچنان آگاه شدند خب هزینه ای هم پرداختیم شهید دادیم زندانی دادیم تبعید امام را داشتیم و خیلی چیز داشتیم ولی سودمان خیلی بیشتر بود. مردم آنچنان آگاه شدند که شما و آنهائی که سنشان اقتضا می کند می دانند که یکی دو سال آخر مردم چطور به خیابانها آمدند و همین خیابانهای پر از نیروهای حامی امام و معتقد و همراه امام کمر دولت بسیار مغرور و متکبر رژیم پهلوی را که آنموقع از ارتجاع و شرق و غرب کمک می گرفت و بخاطر گران شدن نفت هم انبار پولش پر بود و هر کاری که می خواست می توانست بکند ولی این مردم آمدند و آنچنان ابهت مردم آنها را گرفت که ول کردند و رفتند و اینطور پیروز شدیم .

بعد از انقلاب هم ما با امام تقریبا روزانه کار می کردیم . امام مبنای فقهیشان و همه چیزشان این بود که حکومت اسلامی بدون حضور مردم نمی شود. اگر مردم راضی نباشند این حکومت انجام نمی شود و یک روایتی من از زمان امام شنیدم . آنموقع نپرسیدم که سندش کجاست . بعدا خودم رفتم و سندش را پیداکردم . روایت جالبی است که مبنای استدلال امام بود البته خیلی بیش از اینهاست ایشان هم منابع فقهی و قرآنی فراوان دارند و این روایت هم خیلی صریح است و نقشی که امام بمردم می دادند و من آن روایت را یادداشت کردم و از کتاب کشف المحجم سید ابن طاووس که یکی از علمای بسیار با ارزش قرن هفتم ماست و شخصیت بسیار عظیمی است خواهش می کنم به این روایت توجه کنید. این مبنای تفکر نه اینکه این فقط ... این صریح ترین روایت است که خود حضرت علی بن ابیطالب می فرماید یک روز پیغمبر در همان روزهایی که عرض کردم پیغمبر مهموم و نگران آینده بود در سال آخر عمرش آنرا به علی بن ابیطالب گفته . یا بن ابیطالب لک ولا امتی . این بعد از غدیر است یعنی تو ولی این امت هستی و ولایت مال توست چیزیکه خدا به تو داده است . بعد می فرماید : فان ولوک فی عافیه و اجمعواعلیک بالرضا فقم بامرهم . اگر دیدی این مردم راضی بودند و آمدند تو را قبول کردند به تو این سمت را دادند با اجماع البته اجماع نسبی است تام نمی شود. یعنی به اندازه کافی و لااقل اکثریت آنها جمع شدند دور شما اگر آمدند شما بپذیر و متولی امر شو و کارشان را اصلاح کن و ادامه بدهید و قسمت بعدی می گوید و ان اختلفواعلیک اگر دیدی اختلاف کردند و نیامدند آن مقداری که باید بیایند با تو وان اختلفواعلیک فدعهم ولشان کن بما فیه بگذارند کاری که می خواهند بکنند بکنند خودشان می دانند. وان الله سیجعل لک مخرجا. و خداوند برای تو راهی پیدا می کند که به اهدافت برسی . این روایت از روایات معتبر است .



 





ناقل آنهم و سند معتبری راهم ارائه می کند سید بن طاووس نه اینکه ما فقط این روایت را داریم بلکه خیلی داریم . کتاب داریم کتابها داریم و من فقط یک روایت صریحی را خواندم . مبنا این بوده مبنای حکومت پیغمبر این بوده که ما در جمهوری اسلامی بناشد اینکار را بکنیم . بنا شد با این مردم باشیم و این مردم هم خیلی خوب آمدند و بر اساس همین تفکر امام روزی که امام مهندس بازرگان را به عنوان رئیس دولت موقت معرفی کردند ما هنوز دولت را تحویل نگرفته بودیم و هنوز بختیار اینجا بود و آن دولت داشت و امام آنقدر عجله داشتند که کارها را بمردم بدهیم و در حکمی که به مهندس بازرگان دادند و من آنرا خواندم شما ببینید همان روز ایشان می گوید اولویت شما اینستکه اولا دوره شورای انقلاب راکوتاه کنید یعنی زودتر مجلس را تشکیل دهید و قانون اساسی را بنویسید.

که از آن به بعد مردم با قانون اساسی جدید زندگی کنند و وقتی که قانون اساسی را تهیه می کردیم قبل از اینکه به مجلس خبرگان بدهیم امام روی آن نظر دادند و آن اصولی که مربوط به مردم می شد ایشان تقویت کردند. شوراها را دیگران مطرح کرده بودند اما امام آنها را تقویت کردند و کار را به مردم دادند . بعدا ما وقتی کشورهای دیگر را می دیدیم آنها می گفتند ما تعجب می کنیم الجزایر می گفت ما ۲۰ سال بعد از انقلابمان قانون اساسی را نوشتیم و شما چطور به این زودی و نسنجیده می روید اینکارها را انجام می دهید و ما می گفتیم چون با قدرت مردم پیروز شدیم و می دانیم این مردم از انقلابشان و از دینشان حمایت می کنند نگرانی نداریم و درست هم بود. شماها می دانید که از لحاظ قانون اساسی همه چیز کشور ما به رای مردم است . از رهبری بگیرید که باید مردم خبرگان را انتخاب کنند یعنی مخلوق رای مردم . رئیس جمهور را مردم باید مستقیم انتخاب کنند مجلس را باید مردم مستقیم انتخاب کنند و مردم باید اعضای شوراها را مستقیم انتخاب کنند و افرادی که بعد از اینها سمت می گیرند به اتکا رای مردم است . یعنی این مردم هستند و این حکومت دینی است این جمهوری اسلامی یک لفظ تشریفاتی نیست . هم « جمهوری » است و هم « اسلامی » است . (تکبیر نمازگزاران )

جمهوری اسلامی یک لفظ نیست بلکه یک واقعیتی است که از عقاید ما از قرآن ما از روایات ما و از ائمه ما و از پیغمبر ما بما رسیده و ما به آن اعتقاد داریم و این دو تا باید با هم باشد. مطمئن باشید که اگر یکی از این دو تا آسیب ببیند ما دیگر آن انقلاب را نداریم اگر « اسلامی » نباشد اصلا داریم به بیابان و بیراهه می رویم و اگر « جمهوری » نباشد اصلا قابل تحقق نیست . آنجائیکه مردم نباشند رای مردم نباشد آن حکومت اسلامی نیست و به همان دلیل که عرض کردم و به همان دلیل که علی بن ابیطالب ۱۹ سال خانه نشین بود و وقتی که دوباره مردم آمدند و به قول علی بن ابیطالب مثل یال اسب و موهای یال اسب در خانه اش تراکم جمعیت بود آنموقع علی بن ابیطالب پذیرفت و می پذیرد با آن مشکلاتش و راه ما این بوده و ما باید به اینجا برسیم و روز به روز هم باید آنرا تقویت کنیم و این انتخاباتی که انجام دادیم اگر مشکلاتی در آن پیش نمی آمد ما در سی سالگی انقلاب بهترین گام بزرگمان را در جهت تحقق اسلامی بر می داشتیم . من الان نمی خواهم بگویم برنداشتیم می خواهم بگویم چرا اینطور شد آنچه که من می فهمم و راه حل از توی آن می خواهم در آورم اینستکه اواخر دوران تبلیغات ما دچار تردید شدیم یعنی یک عده افرادی پیدا شدند تردید کردند و بذر تردید حالا به هر دلیل یا تبلیغات نادرست یا عمل نادرست صدا و سیما و یا چیزهای دیگر باعث شد بذر تردید در ذهن مردم پیش بیاید. (تکبیر نمازگزاران ) ما تردید را بدترین مصیبت می دانیم . (آقای هاشمی در این لحظه گفت که آقایان اجازه بدهید من که بهتر از شما دارم می گویم و شما با شعار تائیدتان کافی است )

این تردید مثل خوره افتاد به جان ملت ما البته دو جریان هستند یک جریان که تردید ندارند و قاطع هم ایستاده اند و دارند کار خودشان رامی کنند و یک عده هستند که آنها هم کم نیستند و بخش زیادی از مردم فهیم کشور ما عالم کشور ما هستند و می گویند که ما تردید داریم و برای رفع تردید اینها باید کار کنیم . امروز الان تلخ است یعنی شرایطی که بعد از اعلام نتایج انتخابات (ریاست جمهوری ) پیش آمد دوران تلخی است و من فکر نمی کنم هیچکس از همه جریانات همه دلشان نمی خواست اینطوری شود و الان همه ضرر کردیم که چرا اینطور باید بشود. ما امروز بیشتر از همیشه نیاز به وحدت داریم کشورمان باید متحد در مقابل اینهمه خطری که ما را تهدید می کند و امروز باج خواهی آنها بیشتر شده و دارند جلو می آیند که این زحمت طولانی ما را در بدست آوردن هایتک ها و بخصوص هسته ای و امثالهم را از دست ما بگیرند که البته خداوند به اینها مهلت نمی دهد ولی آنها به هوس افتاده اند و من فکر می کنم برادران من خواهران من و همه جریانها بنده را شما اولا می شناسید من هیچوقت از این تریبون . نخواسته ام جناحی استفاده کنم و همیشه فراجناحی حرف زده ام و من نظر به هیچ طرف الان ندارم ولی نظرم اینست که همه ماها باید فکر کنیم و راهی پیداکنیم که متحد هم کشورمان را به پیش ببریم و هم از این آثار بد و خطرناکی که در کینه هایی که دارد بروز می کند از این نجات پیداکنیم و هم دشمنانمان را مایوس کنیم که چشم طمع بما نبندند. چکار باید بکنیم تا این اتفاق بیافتد.

چند تا پیشنهاد به ذهن من می رسد که البته این پیشنهادها را با جمعی از خبرگان و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام که به فکرشان من اعتماد دارم مطرح کردم و به این جا رسیدیم و من اینها را عرض می کنم به عنوان راه حل شاید هم دیگران هم بپذیرند و عمل کنند و انشاالله که با اخلاص مساله مهم ما اینستکه آن اعتمادی که مردم را با آن وسعت وارد میدان کرد و امروز یک مقدار مخدوش شده ما این اعتماد را برگردانیم و این هدف مقدس ما باید باشد و این اعتماد باید برگردد و اینکه چگونه برگردانیم را حالا عرض می کنم .

یک : ما باید همه چه نظام حکومت دولت مجلس نیروهای امنیتی و نظامی و انتظامی و مردم یعنی معترضان همه باید در چارچوب قانون حرکت کنیم . ما اگر از قانون تجاوز کنیم دیگر هیچ مرزی ندارد. و باید با قانون مسائلمان را حل کنیم و همه قانع باشیم . حالا هرچه شد با این قانون حالا اگر کسانی از بعضی قوانین دل خوشی ندارند باید بعدا سعی کنند که قوانین اصلاح شود و هر وقت که لازم است این اشکالاتی که دیده شده یکروزی حل می شود ولی بیائیم چارچوب را قانون قرار دهیم و همه آنرا بپذیرند.

دوم : اینکه بگونه ای عمل کنیم که آن اعتماد را البته یک روز و یک شب نمی شود و یک جریان نسبتا طولانی است و باید انجام بدهیم باید یک فضایی بوجود بیاوریم که همه اطراف بتوانند آنجا حرفشان را بزنند و هر طرف منطقی و بدون دعوا و بدون مشاجره و منطق حاکم باشد البته عمده اینکار مال صدا و سیماست که باید انجام بدهد که مستمعین زیادتری دارد و سایر رسانه ها هم باید اینکار را بکنند و بحثها باید منطقی باشد برادرانه خواهرانه بنشینند با هم حرف بزنند و دلیلش را بگوید و آنهم دلیلش را بگوید و بالاخره مردم در این بین خودشان می فهمند و آخرش هم می توان از مردم پرسید و طوری باشد که ما این اعتماد را برگردانیم متاسفانه از این فرصتی که رهبری انقلاب دادند به شورای نگهبان پنج روز وقت اضافه دادند و گفتند که بروید عقلا را و موجهین را بیاورید بررسی کنند و اعتماد مردم را جلب کنیم استفاده خوبی نشد و من هم الان نمی خواهم بگویم تقصیر کی بود که نشد ولی نشد (تکبیر نمازگزاران )

ما حالا از آن مرحله گذشته ایم و الان مرحله دیگری است و من فکر می کنم برای آینده و برای اتحاد ما و برای جلوگیری از خطر نظام و برای حفظ این ارزشهایی که انقلاب خلق کرد برای این بنای باشکوهی که امام راحل و خون شهدا و مجاهدات مردمی که در این راه تلاش کردند و رزمندگان ما برای ما مانده برای نسل سوم و چهارم و بعد بماند در این مقطع ما می توانیم این حرکات را انجام دهیم و اگر این دو کار را بپذیریم که قانونی باشد و راه برای مناظره و مذاکره و مباحثه و استدلال باز باشد شاید در مدت کوتاهی به قناعت برسیم . در این فاصله باید یک کارهای دیگری بکنیم . لازم نیست در این شرایط ما افرادی را که به این نامی که الان هست در زندان داشته باشیم . اجازه بدهیم اینها به آغوش خانواده هایشان بازگردند. (تکبیر نمازگزاران )

نگذاریم بخاطر زندانی بودن یک عده دشمنان ما ما را سرزنش کنند شماتت کنند به ما بخندند برای ما نقشه بکشند و ما اینقدر باید خودمان رشادت حلم و صبر داشته باشیم که همدیگر را تحمل کنیم و مساله بعدی ما اینست که آسیب دیدگان این حوادثی که اتفاق افتاد باید همدردی و دلجوئی بشود آنهائی که عزا دارند هم به آنها تسلیت بدهیم و هم دل آنها را دوباره با نظام نزدیک کنیم و اینکار شدنی است . کسانیکه وفادار به انقلاب باشند و ببینند که نظام به سراغشان می رود آنها زود می توانند با دل و جانشان با ما همراهی کنند و اینکار را باید انجام دهیم و از آنان دلجوئی کنیم و با سعه صدر اینجا دیگر لازم نیست که ما عجله داشته باشیم لازم نیست در اینجا خودمان را گرفتار کنیم . بگذاریم رسانه هایمان بالاخره این رسانه ها با معیارهای قانونی اجازه گرفته اند محدودشان نکنیم و در حد قانون زیرا ملاک و چارچوب قانون است که نه رسانه ها انتظار داشته باشند بیشتر از اجازه قانونی عمل کنند و نه نظام از آنها توقع کند که حق قانونی آنها را ندیده بگیرند و همه با هم بگذاریم یک فضای آرام آزاد انتقادی یا تائیدی هر دوی آن بوجود بیاید و من فکر می کنم اگر این فضا را مسئولان ما و نیروهای انتظامی ما و نظامی ما و امنیتی ما انجام بدهند ما همه عضو یک خانواده هستیم و همه آسیب دیده در راه انقلاب هستیم و همه جزو کسانی هستیم که در این جهاد طولانی دفاع مقدس سرمایه گذاری کردیم و همه ما شهید در گلزارهای شهدا داریم همه ما جانباز در منزل خودمان داریم چرا باید یکجوری باشد که دیگران از راههای دور بیایند و برای ما نسخه بپیچند ما خودمان هستیم . یعنی ما اینقدر عاقل نیستیم ما این مبانی را نداریم ما تجربه سی سال اداره کشور را نداریم ما علما را نداریم مراجع ما که همیشه پشتیبان و حقیقتا بدون توقع حوزه های علمیه در خدمت بوده اند چرا باید بعضی از آنها برنجند باید آنها را کنار خودمان حفظ کنیم باید آنها را پشتیبان بدانیم باید به آنها متکی باشیم همه ما و این یکپارچگی را اگر انشاالله بتوانیم فراهم کنیم من امیدوارم این خطبه نماز جمعه شروع یک تحولی در آینده باشد و بتوانیم از این مشکلی که می شود اسم بحران روی آن گذاشت متاسفانه بخوبی عبور کنیم و دوباره شاهد همدلی و همرزمی و همراهی و رقابت سالم و هر کسی را که مردم خواستند آنطور باشد. (شعار هاشمی هاشمی خدا نگهدار تو نمازگزاران )

خداوند شما را هم نگهدارد و به شما توفیق بدهد که محفوظ باشید و همیشه با همین روحیه در صحنه باشید از شما خیلی ممنون هستم .

 

 
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۴:۰۳:۱۰
رهبری با در خواست شواری نگهبان برای کاندیداهای معترض 5 روز زمان شکایت را تمدید کرد نه اینکه به شورای نگهبان 5 روز مهلت داده باشند و در واقع کاندیداهای معترض از این مدت خوب استفاده نکردند نه شورای نگهبان (183657)
 
سجادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۰۹:۴۰:۲۹
جناب آقای هاشمی روایت ابن طاووس را برای مردم ناقص خواندند. اصل روایت را میفرستم تا مردم آگاه باشند
مستدرك‏الوسائل ج 11 ص 78 28- باب سقوط جهاد البغاة و المشركين‏
12464- 6- السَّيِّدُ عَلِيُّ بْنُ طَاوُسٍ فِي كَشْفِ الْمَحَجَّةِ، نَقْلًا عَنْ كِتَابِ الرَّسَائِلِ لِلْكُلَيْنِيِّ رَحِمَهُ اللَّهُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بِإِسْنَادِهِ قَالَ كَتَبَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع كِتَاباً بَعْدَ مُنْصَرَفِهِ مِنَ النَّهْرَوَانِ وَ أَمَرَ أَنْ يُقْرَأَ عَلَى النَّاسِ وَ ذَكَرَ الْكِتَابَ وَ هُوَ طَوِيلٌ وَ فِيهِ وَ قَدْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص عَهِدَ إِلَيَّ عَهْداً فَقَالَ يَا ابْنَ أَبِي طَالِبٍ لَكَ (وِلَاءُ أُمَّتِي) فَإِنْ وَلَّوْكَ فِي عَافِيَةٍ وَ أَجْمَعُوا عَلَيْكَ بِالرِّضَا فَقُمْ بِأَمْرِهِمْ وَ إِنِ اخْتَلَفُوا عَلَيْكَ فَدَعْهُمْ وَ مَا هُمْ فِيهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَيَجْعَلُ لَكَ مَخْرَجاً فَنَظَرْتُ فَإِذَا لَيْسَ لِي رَافِدٌ وَ لَا مَعِي مُسَاعِدٌ إِلَّا أَهْلُ بَيْتِي فَضَنِنْتُ بِهِمْ عَنِ الْهَلَاكِ وَ لَوْ كَانَ لِي بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص عَمِّي حَمْزَةُ وَ أَخِي جَعْفَرٌ لَمْ أُبَايِعْ مُكْرَهاً الْخَبَرَ
ادامه آن در بحار الانوار چنین آمده است
بحارالأنوار ج 30 ص 14 [16] باب آخر فيما كتب عليه السلام إ
وَ لَكِنَّنِي مُنِيتُ بِرَجُلَيْنِ حَدِيثَيْ عَهْدٍ بِالْإِسْلَامِ، الْعَبَّاسِ وَ عَقِيلٍ، فَضَنِنْتُ بِأَهْلِ بَيْتِي عَنِ الْهَلَاكِ، فَأَغْضَيْتُ عَيْنِي عَلَى الْقَذَى، وَ تَجَرَّعْتُ رِيقِي عَلَى الشَّجَا، وَ صَبَرْتُ عَلَى أَمَرَّ مِنَ الْعَلْقَمِ، وَ آلَمَ لِلْقَلْبِ مِنْ حَزِّ الشِّفَار

ملاحظه میکنید که حضرت میفرماید اگر امثال حمزه وجعفر بودند قیام میکردم وبیعت نمیکردم اگرچه مردم بیعت نکرده باشند (3705687) (alef-13)
 
العبد
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۴:۰۸:۰۲
به نظر بنده ایشان به جز یکی دو جا که تیتری را برای انواع رسانه ها ایجاد کردند، اما در مجموع صحبت هایی نسبتا واقع گرایانه گفتند. بالاخره افرادی که برایشان شبهه ایجاد شده حقیقتا کم نیستند.
خوب متأسفانه یه رسانه فقط قسمتی که ایشون از قانون گفتند رو تیتر کردند و یه رسانه دیگه آزادی سیاسیون را. البته چرایی آزادی آنان قابل تأمله! بالاخره عده ای بهتره آزاد شوند، اما ایشان که در نظام هستند قطعا باید بدانند که برخی هم از مردم عادی نبودند که به این راحتی آزاد شوند.
اما در مجموع خوب بود (183670)
 
رهگذر
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۸:۴۳:۱۹
به نظر من هم اگر کسی قدرت وحدت بخشی در شرایط کنونی را داشته باشد، او هاشمی رفسنجانی است. سخنان او بسیار پخته بود و با اینکه طیف شنوندگان (
از لحاظ سلایق) بسیار گسترده بود، ولی هیچ مشکلی پیش نیامد. و سخنانش کاملا منطقی و سنجیده بود. (184052)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۸ ۰۸:۱۰:۱۱
سخنان آقای رفسنجانی برای اهداف بلند مدت نظام بسیار خوب بود. ایشان دوراندیش هستند و افق دیدشان زمان های آینده است. (184482)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۴:۳۱:۵۵
به نظر من سخنان آقای هاشمی در راستای ایجاد وحدت بود. آن عده که می خواهند فقط خودشان حرف بزنند سخنان آقای هاشمی را نمی پذیرند. (183702)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۴:۳۸:۲۷
جالب بود که علی رغم اخبار 2 روزه الف در اینجا از جمعیت زیاد اسم برده شده! (183715)
 
رهگذر
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۸:۵۰:۱۰
و فقط من به بعضی از دوستان تذکر بدهم که فراموش نکنید که هاشمی در میان افراد حاضر، نزدیکترین فرد به امام راحل بوده و این را نمیشود کتمان کرد. پس بهتر است به خاطر حفظ انقلاب او را حمایت کنیم.

مسئولان سایت الف، در اظهار نظر بالا من از هیچ خط قرمزی عبور نکرد، پس خواهش میکنم که انتشار دهید. با تشکر. (184068)
 
امیر
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۴:۴۳:۵۱
چرا اینا که دیروز اومده بودن مثلا نماز بخونن که آخرشم به آشوب کشوندن چرا تا حالا یومدن تادیدن هاشمی نماز می خونه نما خون شن معلومه که یه چیزی هست دیگه (183725)
 
رضا
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۷:۴۲:۰۸
بله..معلومه یه چیزی هست..نکنه میخواید بگید که دست ایادی استکبار تو کاره...
نخیر..چرا با خودتون این فکر رو نمیکنید که شاید رویه دوستان در ستاد اقامه نماز جمعه باعث بی رغبتی مردم برای شرکت در نماز بود و اینکه بجز این تریبون هیچ امکانی برای تجمع مردم وجود نداشت که بحمدالله نماز جمعه نیز با سرکوب خاتمه یافت..
مطمئنم منتشر نمیکنید اما لا اقل دلم که خنک میشه که! (183974)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۷:۵۴:۲۲
برادر عزيزم شما اگر برخورد درستي داشته باشي همه به سمتت ميان. هنوز سخنراني اول انقلاب امام تو بهشت زهرا رو كه يادمون نرفته. يادمون نرفته چه تيپ هايي بودن، يادمون نرفته كه دست ميزدن...
اعتراف مي كنم جمعيت ديروز برام عجيب بود، با هميشه فرق ميكردن. دست ميزدن، بعضي نماز خوندن رو ازم ياد گرفتن،... ولي مگه بده؟
به هاشمي هم بايد آفرين گفت. چه حرفي غير از اين تا حدودي مردم رو آروم ميكرد؟ چه حرفي اونها رو تا حدودي با نظام آشتي ميداد؟ تا حدودي اعتماد سازي ميكرد؟
بيش از يك ماهست كه هر كه حرف ميزند به جاي اينكه پدرانه دستي به سرشون بكشه و آرمشون كنه (حتي فقط براي دلگرميشون)بهشون حمله ميكنه، اغتشاش گر مينامتشون،...
هممون ميدونيم كه اين عده كم نيستند. اگر همين رفتارهاي پدرانه رو از اول باهاشون داشتيم، موضوع تو همون هفته اول تموم شده بود.با رفتارهاي امنيتي فقط آتش زير خاكستر درست ميكنيم.
به اميد حل وفصل مشكلات و ايجاد روحيه وحدت (183989)
 
شايسته
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۲۱:۰۱:۵۱
برام جالبه كه شما چطوري نوازش دستان پدرانه و مهربانانه هاشمي را حس ميكني!
مرديم از اين همه حس محبت و نوازش دستان دلسوزانه و پدرانه در اين 30 سال (184163)
 
كمي ناشناس
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۲۱:۳۸:۰۹
آفرين به متانت اسلاميت و ايمانت اي عزيز
خدا حفظت كنه چقدر آشنايي
شما يك ايراني مسلماني؟ (184201)
 
ناصر
۱۳۸۸-۰۴-۲۸ ۰۹:۰۳:۵۴
دوست عزيز اگر بايد فقط به نمايش ها افتخار نمود مي شود بگويي در دوران امام (ره) چرا همان افرادي كه در بهشت زهرا جمع شده بودند چرا تا آخر با وي نماندند؟ چرا در برهه هاي مختلف برخي از همان ها از مسير امام (ره) جدا شدند؟ آيا بايد ملاك را آن سخنراني بگيريم يا اينكه در مسير حق تا آخر باقي ماندن را شما برايت عده مهم است يا محتوا؟ نمي گويم نبايد اجازه داد افراد به نماز جمعه بيايند ولي مگر مي شود خوشحال بود مسجد ضراري وجود داشته باشد فقط به اين خاطر كه تعداد مساجد زياد خواهد شد و نمازگزاراني در آن نماز به پا خواهند داشت؟! دوست عزيز نماز را و شيوه ي نماز خواندن را نه بندگان مي توانند در آن دخل و تصرف كنند ونه آنان نماز خواندن را بنا نهاده اند نماز را خداوند مقرر كرده و روش و شيوه ي آن نيز از سوي يزدان انشاء‌ شده است تابدانيم كه حتي براي سخن گفتن با خداوند نيز بنده مجاز به روشهاي انسان ساخته ندارد بلكه در اين مورد نيز بايد عبادت كند يعني بندگي نه سر فرازي و منم گويي نماز را بايد براي خدا به جا آورد نه اينكه فلان حزب سياسي مرا خوانده است تا بخواهيم به قول خودشان در دهان عده اي بزنيم آيا اين نماز باعث سرفرازي جامعه ي اسلامي مي شود؟ آين تصاويري كه مي بينيد و برخي از آنها خلاف احكام نماز مي باشد مايه خوشنودي شماست چون تعدادي كه تاكنون به نماز نمي آمده اند آمده اند يعني شما همين شكل نماز را مي خواهيد بدون اينكه بدانيد حضور آنان براي نماز بوده يا نيت ديگري داشته اند آيا حضور آنان براي اجراي دستور الهي در اقامه ي نماز جمعه بوده است يا هدف و نيت ديگري داشته اند اين شرك در نيت هست يا نه؟ شما اين رامايه ي دست مريزاد براي هشامي و بقيهمي دانيد؟ آيا اگر هاشمي به عنوان مثال شروع مي كرد از انتخابات تعريف كردن اين افراد تاانتها مي ماندند ؟ ايا آن موقع مي گقفتيد آقاي هاشمي آفرين دارد كه توانسته اين تعداد را به نماز بكشاند؟ راستي تعريفي كه شما زا نماز جمعه مي دهيد چيست؟ نماز جمعه نمازيست كه در چارچوب نظرات امام جمعه انجام مي شود يا نماز جمعه نمازيست كه در چارچوب حكومت ديني بايد برگزار شود؟ شما نماز جمعه را با نمازهاي روزانه يكي دانشته ايد و فكر كرده ايد كه نماز جمعه نمازيست كه افراد براي شنيدن نظرات مردم در آن بايستي جمع گردند در حالي كه نماز جمعه نمازيست كه بايد در آن فرد منصوب از سوي حاكم ديني مردم را به تقو فرا بخواند و مسيل حكومت را بيان كند آيا اين آنچه بود كه شركت كنندگان در نماز جمعه ي اين هفته و امام جمعه ي آن نشان دادند؟ (184520)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۸ ۰۸:۱۳:۳۰
متاسفانه نظر آقای امیر طرز فکر برخی افراد انقلابی را مشخص می کند که دایره دوستان را بسیار محدود می بینند. آقای امیر در این کشور 70 میلیون نفر ایرانی زندگی می کنند. (184484)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۹ ۰۰:۵۲:۰۹
ببخشيد اگه فراموش كردن از شما اجازه بگيرن بيان نماز جمعه! (185864)
 
میثم
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۴:۵۴:۲۱
1- توجه ، یار امام بعد از 20 سال نماز جمعه رو اومد
2-طرفدارای یار امام نماز اولشونو اجرا کردن
( حالا فهمیدیم کیا انقلاب کردن و کیا همراهاشونن)

حالا فهمیدیم که هاشمی فقط یه حامی بود و حرفهای احمدی نژاد الکی گفت هاشمی پشت پرده است ، چون آقای میرحسین برای اولین بار توی نماز جمعه پیداش شد.

طرفدارای موسوی یادشون رفت بگن ای ول ، ای ول ، موسوی ای ول (183741)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۵:۰۱:۳۱
آقای هاشمی نشان داد که یک سیاستمدار باهوش است و به خوبی شرایط جامعه را تفسیر کرد. فقط از مردم دفاع کرد و پاسخی به اتهامات بی اساس وراده به خودش نداد. (183757)
 
یاسر
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۲۰:۴۹:۲۴
اآقای هاشمی در جلسه ی \"کمیته صیانت ازآرا\"شرکت کردند{که در اصل جنبه ی حمایت ازاین کمیته بودو توجیح دیگری نداشت} درحالی که این کمیته خارج از محدود
ه ی قانون بود در عین حال در نماز جمعه ی تهران حرف از قانون می زدند ،این دو موضع گیری با هم تناقض ندارند؟
آقای هاشمی با این سخنرانی چاره ای جز مرمت وجهه ی خود نداشتند.
نکته پایانی:نماز جمعه یک جایگاه عمومی است و امام جمعه چه بخواهد وچه نخواهد باید از گفتن یک سری حرف ها خودداری کند و گرنه ....... (184159)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۵:۱۳:۰۲
در شرایط خاص جمعه مدیریت اجتماع بی نظیر مردم فقط از شخصی چون هاشمی بر می امد و در حالیکه فرصت بسیار مناسبی را برای تخطئه تهمت زنندگان و نفع شخصی در اختیار داشت از خود نگفت تا از حقوق مردم بگوید تا امید اشتی مجدد ملی را برای نظام و مردم زنده نگاه دارد هر چند تندروها بیشتر به خون او تشنه شوند چه باک! که او از 50 سال قبل هر روز منتظر رفتن بوده است او حتی توهین های اصلاح طلبان تندروی سالهای 78و 79 را نیز از خاطر برده و دم نزده است چرا که کینه در دل و جایی ندارد (183767)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۸:۳۲:۲۲
نماز جمعه 4 هفته پیش که اغلب اینطرفیها بودند لا اقل سه برابر جمعیت داشت. چگونه میشود که در تهران که اکثریت با آنطرفیهاست و از هردو آمده بودند چنین جمعیت کمی میاید؟
یا از طرفداران موسوی کم شده
یا طرفداران موسوی حاضر به نماز جمعه نیستند
یا توده طرفداران موسوی اعتقادی به هاشمی ندارند
یا اغلب مردم از تنش فرار میکنند
و البته :یا همه.
واقعاً ... بود که آقایان هاشمی موسوی ناطق کروبی و....آن دفعه نیامدند. آیا از مردم میترسند؟ بعد میگویند نمایش سیاسی نیست. آیا تا بحال کسی از آمدن موسوی به نماز جمعه ممانعت کرده بود؟ خود را از بدنه جامعه کنار میکشند و توقع دارند مردم دنبالشان بدوند! (184034)
 
كمي ناشناس
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۲۱:۴۰:۴۷
چرا نبايد از مديريت ايشان به شكل فعال تري بهره ببريم؟ (184206)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۵:۱۵:۴۵
از آقای هاشمی به خاطر این همه جفا که در حقشون شد باید دلجویی کرد، دیروز یکی از بهترین خطبه ها بعد از انقلاب رو خوندن (183770)
 
خادم
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۵:۲۷:۲۹
چقدر زيباست زماني كه \"سدا و صيما \" تكبيرهاي ملت را از خطبه هاي نماز جمعه در ساعت يازده و نيم شب حذف ميكند مگر تكبير چه معنايي دارد! (183781)
 
مصطفی اصل
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۵:۲۹:۱۹
با اینکه ارادتی خاص به همه مسئولین انقلاب دارم عرض می کنم که موضوعات محرمانه، خیلی محرمانه و سری دیگر در کشور معنا ندارد و خودی ها اسرارشان را با دشمنان شریک هستند. بدیهی است تبعات ناخرسند اینگونه تصمیمات صرفا به امانت رسول الله (ص) و ... و امام خمینی (ره) لطمه خواهد زد. (183782)
 
يك ايراني
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۵:۳۰:۲۲
در پاسخ به تحلیل آقاي صادق زيباكلام از خطبه های دیروز هاشمی مندرج در روزنامه اعتماد ملي و سايت خبري عصر ايران

باسمه تعالي
جناب آقاي زيبا كلام سلام
من از ميان همين مردم كه در زير پرچم هيچ دسته و گروهي نيست و پشت صحنه هاي سياست را هم نمي داند و به آقاي احمدي نژاد هم راي نداده است خطبه هاي نماز جمعه آقاي هاشمي را اينطور تحليل مي كنم!
- آقاي هاشمي كه نقشه هاي تصاحب قدرت را بخوبي در داخل و خارج ترسيم و برنامه ريزي كرده بودند در هفته هاي آخر قبل از انتخابات ، متوجه رو دست خوردن شدند.
- براي زمينه سازي تشنجات و داشتن بهانه مخالفت با رهبري نظام نامه سر گشاده بدون سلام و والسلام به رهبر دادند.
- سپس ساكت شدند تا طرفداران نامزد ها با تخريب چهره رهبري و دعوت از ايشان به حمايت از ايشان قيام كنند.
- چون اين اتفاق نيفتاد و يا كم افتاد ، ايشان براي نباختن قافيه و حذف نشدن كامل طي اظهاراتي به مناسبت بزرگداشت حادثه 7 تير اندكي عقب نشيني سياستمدارانه كردند.
- بلاخره پس از اينكه انتظارات حمايتي به ياس تبديل شد ، در نماز جمعه ياد شده ضمن مظلوم نمايي و تحريك و تهديد هاي ماهرانه ظاهر و پنهان ، طرفداران خود و كانديدا ها را به تكرار تاريخ اسلام در قضيه بيعت و وحدت فراخواندند ، البته نه بيعت و وحدت با رهبري بلكه با خودشان براي تجديد قوا و برنامه ريزي مجدد.
- ايشان پس از ريخته شدن آب قانون گريزي توسط كانديدا ها و تلفات ناشي از آن براي نظام مقدس جمهوري اسلامي و پس از حدود 25 روز سكوت مرگبار بلاخره با جمع دوستانشان به اين نتيجه رسيدند كه قانون گرايي را به كانديدا ها و طرفدارانشان تذكر دهند. (روغن ريخته را نذر امامزاده فرمودند)
- ايشان در متن خطبه ها با دقت تمام ، نقش رهبري و اركان نظام در انتخابات دهم مخرب و اقدامات وحدت بخش آنان را ناديده گرفته و مردم ايران را تنها افرادي قلمداد نمودند كه در بيرون دانشگاه تهران به نفع ايشان و برخي از كانديدا ها شعار مي دادند.
- ايشان جوري از انقلاب و امام و اسلام و جمهوريت صحبت كردند كه انگار نه تنها هيچكس بجز ايشان امام و انقلاب و اسلام و جمهوريت را نمي شناسد و نمي فهمد بلكه تنها ايشان در گذشته و حال عمل كننده به ديدگاه هاي امام راحل بوده و هستند.
جناب زيبا كلام : محبوبيت مردمي به هيچ وجه در مظلوم نمايي و ايجاد تفرقه با پوشش شعار وحدت و با استفاده از عناوين سياسي پسند ، بدست نمي آيد .
محبوبيت مردمي در عمل به فرمان هاي قاطع اسلام و امام راحل در محروميت زدايي براي ايجاد و تحقق جامعه واقعا اسلامي حاصل مي شود . و مي دانيم كه تا آن مقصد عالي راه زيادي است ولي پيمودن اين راه را ملت و مردم ايران با آقاي هاشمي تجربه كرده اند و محبوبيت ايشان را قبلا به ايشان نشان داده اند ، و مطمئن باشند كه مردم ايران كساني نيستند كه گول ظاهر و ظاهر فريبي و مظلوم نمايي را بخورند ، مردم عملكردها را مي بينند و محبوبترين نه در حرف كه در عمل خالصانه به دور از سياست بازي و تملق و چاپلوسي و ... را بر مي گزينند.
محبوبيتي كه جنابعالي براي آقاي هاشمي از آن سخن گفته ايد فقط براي سياست مداران خارجي و داخلي و برخي از مرفحين و ثروت مداران و قدرت طلبان معنا مي دهد و نه مردم عادي و محروم اين كشور كه صاحبان اصلي انقلاب هستند.
شما را بخدا ديگر براي تحميق مردم ايران اسلامي كلام زيبا بكار نبريد . متشكرم (183786)
 
hosein
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۸:۴۵:۵۰
فکر میکنم این مقاله فردای کیهان باشه و شما هم دوست عزیز ما آقای شریعتمداری باشید درسته حسین جان شما که اینقدر شیطون نبودی (184057)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۹:۱۸:۲۲
چراکامنت مطلب روزنامه اعتماد ملی را در الف منتشر کردی؟یا اینکه یه متن زورکی غلط وغلوط را نوشتی وراه اوفتادی توهمه سایتهای میذاری تا مشهور کنی خودتو!
بابا اینطوری که نمیشه بجائی رسید!از راهش برو!مثل بقیه! (184099)
 
مجتبی
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۲۱:۲۳:۲۸
برادر عزیزم که اسمی جز (یک ایرانی ) برای خودتان انتخاب نکردید من هم به عنوان یک ایرانی با نظرات شما مخالف هستم....من متاسفانه روز جمعه تهران نبودم تا در نماز جمعه شرکت کنم ولی فقط تصاویری گزینش شده از این مراسم را در رسانه ی به ظاهر ملی دیدم تاکید سیما بر این بود که کسانی مثلا با کفش نماز میخواندند یا خانم و آقایی در یک صف ایستاده اند که در واقعیت از لحاظ شرعی خود جای حرف دارد اما سئوال این است که آیا آنها ایرانی نیستند چرا نمیخواهیم باور کنیم در نظام تفکری به غلط ایجاد شده که مردم را خودی و غیر خودی تقسیم میکند متاسفانه کسی نیست که بگوید این بندگان خدا((بقول رسانه ملی اغتشاشگران)) چرا با کفش به نماز ایستاده اند ؟و یا چرا اینقدر از مسائل شرعی دینی غافل هستند مگر این بندگان خدا در مدرسه درس دینی را نخوانده اند ؟ من به شما میگویم ..آنها دینی خوانده اند ولی آنرا حفظ کرده اند. درک نکرده اند تنها دلیل اینکه آنها به درک درستی از اسلام نرسیده اند این است که من و شمای مذهبی آنها را به دلالیل مختلف غیر خودی دانسته ایم بله همین تفکر خودی و غیر خودی ...برادر عزیزم این مردم عامل استکبار یا اغتشاشگر نیستند این مشکلی که شما و خیلی از اطرافیانمان داریم در ضمن من دلایل شما را برای حمله به آقای هاشمی متوجه نمیشوم اینها فقط حدس گمان است با این گونه حدسیات نمیشود به کسی تهمت و اتهام زد چون میدانم شما احتمالا به معاد اعتقاد دارید شما را از انگ و اتهام زدن به دیگران نهی میکنم امید دارم ما تحمل صدای مخالف را در میان خودمان پیدا کنیم (184193)
 
علي رضا
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۵:۳۳:۱۴
شعارهاي نماز حمعه دو ماه قبل يادم نرفته \" خامنه اي زنده باد، هاشمي پاينده باد\"
تا موقعي كه حرفهاي هاشمي رفسنجاني باب ميلشون بود بهش مي گفتند آيت الله، حالا كه حرفاي ايشون باب ميلشون نيست يه شبه شد حجت الاسلام. وقتي نميذارن امام جمعه تهران حرفشو بزنه تكليف بقيه هم معلومه! هيچ وقت فكر نمي كردم صدا و سيما نماز جمعه را سانسور كنه! (183793)
 
علي
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۵:۳۴:۳۴
سلام
اقاي هاشمي سعي كرد فراجناهي عمل كند وتند روي نكرد (183794)
 
محمدرضا روزبه (تحليل گر قديمي سايت)
۱۳۸۸-۰۴-۲۸ ۰۰:۰۷:۰۶
اول بگم كه اگه مي خواي راي مخالف بدي زحمتي نداره
مردي جواب بده ببينم چي داري واسه گفتن تويي كه اينقدر ادعاي منطق داري...


اينارو به موسوي بگين تا يكم سياست ياد بگيره بعد بياد كانديدا بشه

نه اينكه يه عده دستشو بگيرن كه بكشنش بالا بعدشم جو بگيرش از مردم تهران كه بيشترشون بهش راي دادن نه كل ايران

نه كسي كه اطلاعاتش حتي تو صدا و سيما رو چسب خورده مياره وسط

كسي كه مقابل رقيبش چيز ميگه و جدا از چيز صداش خيلي ميلرزه و استرس گرفته

به خدا خاتمي ميومد اقلا ميدونستيم حريف قدري داره دكتر اما موسوي چي داشت ؟

سياست به اين خطبه ديروز ميگن - حتي اگر هم در ذات مشكل داشته باشه اما در سياست مشكلي نداشت و اكثريت با نطقش و كلامش نه تنها مشكل ندارن بلكه قبول هم دارن

حالا اين بماند كه آيا اين حرفها از دل برآمد يا از دهان بماند

در ضمن حاميان موسوي كه اونجا بودن و به اغتشاش كشيدن بعدش ديگه اشراري بينشون نبود
خودشون بودن و ماهيت خودشون

اين ديگه بر كسي پوشيده نيست

ميخوام جواب بدي .. نه راي (184324)
 
شعرباف
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۵:۳۵:۰۸
ازیک سیاستمدار میانه رو بیش از این انتظاری نیست آقای هاشمی درچهارچوب قانون خیلی محترمانه آنچه که لازم بود بیان کرد من به عنوان یک ایرانی از ایشان متشکرم (183798)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۵:۳۹:۱۹
آفرین بر آقای هاشمی نشان داد که واقعا 60 سال تجربه ی در کنار امام و انقلاب بودن را دارد
به امید تحقق پیشنهادات ایشان... (183804)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۹:۴۰:۰۰
من دقیق متوجه این قسمت از صحبتهای آقای هاشمی نشدم: از 60 سال پیش سابقه همراهی با امام و راه امام را دارند.60 سال پیش، یعنی 1328! تا جائی که من میدانم امام از سال 1341 مبارزاتشان را کم کم شروع کردند. البته قبل از آن شاگردان زبده ای تربیت میکردند و به اصطلاح برای حرکات بعدی «کادرسازی» میکردند. همچنین علی رغم جوانی، به مرحوم مدرس و مرحوم کاشانی در چند نوبت مشاوره دادند. ولی مبارزات امام از 60 سال پیش که شروع نشده بود؛ نه؟! (184111)
 
احسان
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۵:۳۹:۵۷
هاشمی نشان داد که به حق رئیس مجمع تشخیص مصلحت هستند و مصلحت کشور هم همین بود که بیان کردند
سیاست یعنی این (183805)
 
احسان
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۵:۴۱:۱۰
بنظر من متاسفانه سخنرانی خوبی نبود. از ایشان بیش از این انتظار می رفت.
کی دقت در فحوای خطبه ها نشان می دهد که از نظر ایشان مردم یعنی همانهایی که اعتراض دارند ، و و واژه مردم در باره ۲۵ میلیونی که به رئیس جمهور فعلی رای داده اند مصداق پیدا نمی کند.
گذشته از جنبه های سیاسی این سخنرانی ، توقع این بود ، باتوجه به تمجیدی که مقام معظم رهبری در خطبه های چهار هفته گذشته از ایشان به عمل آوردند ، حداقل ایشان ذکر خیری و تشکری از رهبری می نمودند. (183806)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۵:۴۱:۴۴
با سلام اینجانب در خصوص سخنان اقای هاشمی نقطه نظراتی دارم که در ذیل ارائه می نمایم
1- علرغم ادعای اقای هاشمی مبنی بر عدم اعلام نظرات طرفدارانه و حزبی خدمت ایشان باید عرض شود شما هرکز نمی توانید بی طرف باشید چون زخم خورده احمدی نژاد و تفکرات وسخنان وی می باشید و همیشه حامی وطرفدار موسوی بوده اید و هستید و پول سرمایه و فرزندان ودوستان شما که با شما منافع مشترک دارند مخالف سفت وسخت احمدی نژاد هستند پس بی طرفی شما ادعا ودروغ است
2- ایشان حتی جرات وشجاعت ابراز نظرات و پیشنهادات خود بعنوان یک مخالف را نداشت چون میدانست منشا مخالفت و یا به گفته خودش تردید دروغ است و در خطبه ها خود را یک بی طرف و میانجی و ارائه دهنده راه حل معرفی کرد .
3- ایشان خیلی روی تردید پافشاری کردن خوب اینکه عده ای تردید داشته باشند ایراد نیست ولی ایشان معلوم نکردن جایگاه لجاجت ویا عناد در این بین کجاست
4- ایشان همه را به قانون مداری فرا خواندن و در اخر تقاضای ازادی همه زندانیان را کردن خوب اینجا سئوال است که کسانی که در بین زندانیان هستند و به جرائمی متهم هستند ایا کار قانونی کرده اند ایا همه انها یکسان هستند قانون در مورد انها باید رعایت شود یا بدون رعایت قانون ازاد شوند
5- اقای هاشمی قبل از تقاضای رفع تردید در خصوص انتخابات و ابراز ارائه راه حل بهتر است تردید 20ساله ملت را که درخصوص اموال ودارائیهای ایشان دارند واحمدی نژاد در مناظره مطرح فرمودند بر طرف سازند مگر ایشان بعد مناظره نگفتن پاسخ می دهند مگر فرزندانشان نگفتند شکایت می کنند چرا طفره می روند چرا ؟سر مردم را به انتخابات وتردیدهای ان معطوف می کنند شاید برای حفظ مصلحت شکایت نمی کنند ولی خوب فقط لطف کنند برای رفع تردیدها لیست دارایها واموال خود وفرزندان واقوام درجه یک خود رامنتشر کنند تا شاید تردیدها برطرف شود .
البته هر زمان خانم اقای موسوی 72 ساعت فرصتش به احمدی نژاد تمام شد و رفت شکایت کرد وثابت کرد مدرکش را برابر مقررات گرفته شاید ایشان هم لیست دارائیهایش را منتشر کند (183807)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۸:۲۴:۲۶
دوست عزيز

برام خيلي عجيب بود كه يكي مثل شما انقدر بتونه خودش رو به كوچه علي چپ بزنه

خسته نباشيد به اين منش كه از رو هم نميريد (184023)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۹:۲۵:۳۹
دوستم اگر قرار بر کینه باشد ، اصلاح طلب ها خیلی بیشتر از حامیان دکتر ایشان را مورد لطف قرار دادند، مگر اینکه شما عنوان عالی جناب سرخپوش و ... را فراموش کرده باشید (184105)
 
كمي ناشناس
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۲۲:۰۵:۴۱
بابا خيلي سطوح رو قاطي كردي خسته نباشي
كي رو با كي مقايسه مي كني؟
خوب اگر خطيب جمعه مي خواستن رفتار غير منصفانه ايي بكنن كه همين الان از پيش رويي نيروها در تهران خبر مي آوردند؟
راستي از حركات ورزشكارانه ات در انتهايي نماز جمعه خوشم اومد (184232)
 
ياسر
۱۳۸۸-۰۴-۲۸ ۰۹:۰۴:۳۵
با تشكر از آقا محمد بخاطر تحليل بسيار زيبايش. (184522)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۵:۴۵:۲۷
عالی بود.
کاش چند هفته زودتر ایشان می آمدند نماز جمعه. درایت و تدبیر و سیاست یعنی همین. در ضمن هرکسی که با خدا و مردم باشد رستگار است.(قابل توجه کسانی که زستگاری را در سر سپردگی می دانند) (183814)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۵:۵۰:۰۵
هاشمی باز هم نشون داد همان سیاستمدار باهوش روزهای بحران هست . ایشون که تو این مدت تحت شدیدترین حملات سکوت اختیار کرده بود ، دیروز با روایت تاریخ اسلام در زمان پیغمبر و دوران امام کاظم ، زیرکانه و غیر مستقیم به حال و هوای این روزهای کشور اشاره داشتند . هاشمی با سخنرانی دیروز خودش رو به مردم نزدیکتر کرد . اوج سخنانش جایی بود که از جمهوریت و اسلامیت صحبت کرد و این دو رو لازم و ملزوم یکدیگر خواند . هاشمی ضمن اینکه همه رو به احترام به قانون دعوت کرد ، با ابراز همدردی با خانواده های شهیدان و مجروحین و بازداشت شدگان اخیر ، ثابت کرد از تریبون نماز جمعه فراجناحی استفاده میکنه (183820)
 
ملت
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۶:۰۴:۱۲
جناب آقای توکلی عزیز و آقایان سایت الف
زمانی که اخبار دروغ چاپ می کنید لااقل سعی کنید منطق دروغی که در چند خبر
به کار می برید را در همه اخبار خود رعایت کنید که متناقض نشود
شما در سه چهار خبر امروز در مورد نماز جمعه تهران و حواشی آن نوشته اید عده قلیلی آشوب گر طرفدار موسوی که 4 هزار نفر بیشتر نبودند سعی در ایجاد شعار
اغتشاش داشتند و شعارهای خاصی می دادند وبعد نوشته بودید پروژه مهدی هاشمی با شکست روبرو شد.....
سوال می کنم این تکبیرهایی که در حین نماز جمعه و در تایید سخنان هاشمی سر داده می شد( و شما هم در این خبر آن را تایید کرده اید) را چه کسانی سر می دادند
جمعیتی که در جایگاه اصلی نماز جمعه بودند که از ظاهرشان مشخص بودند که همان نیروهای سازمان داده شده بودند که همیشه در صحنه حاضرند و شعارهای آنها مشخص است عکسهایی که در دست داشتند هم همان عکسهای همیشگیشان بود این افراد همان هایی هستند که یک ماه پیش شعار هاشمی حیا کن مصلحت رو رها کن سر دادند و گفتند موسوی هاشمی دیگر اثر ندارد
این افراد معلوم الحال که در تایید سخنان هاشمی شعار نمی دادند ما در تلویزیون همه را دیدیم همه ساکت بودند بلکه شعارهایی که از بیرون از جایگاه می آمد آنقدر بلند بود که صدا و سیما با همه هنر نماییهایی که در وارونه جلوه دادن صحنه کرد نتوانست این مسائل را پنهان کند
بنابراین جمعیت زیادی در بیرون از جایگاه بودند و شعار هم می دادند ایا این جمعیت 4 هزار نفر بودند آیا اینها آشوب گر بودند...... (183837)
 
جمشیدی
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۶:۰۹:۱۹
باعرض سلام
سوالی که درمورد شخصیت هاشمی برام مطرحه اینه که بااین همه مبارزات وزحمات ایشان در انقلاب چرا با موضع گیری هایی که دارندشخصیتش را طوری به مردم وصدا وسیما نشان دادکه خطبه های نمازجمعه چنین شخصیتی را پخش نمی کنند؟من یاد داررم دو سه سال پیش در قم15خرداد سخنرانی کرد وسط سخنرانی ایشان چند نفر سروصدا راه انداختند رادیو سخنرانی ایشان را قطع کرد؟ ایشان با این همه سوابق چرا محبوبیت مردمی ندارد؟ (183844)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۸:۲۰:۴۰
وقتی کسی مرتب سیاست کند و کمتر با صداقت حرف بزند محبوبیت نخواهد داشت. چرا مردم حق دارند درباره انتخابات تردید کنند ولی درباره مفاسد اطرافیان ایشان تردید نشود؟ باید جواب دهند که آیا نامه درباره سقوط دولت نوشته اند یا نه؟ این نمونه دیکتاتوری نیست؟ مگر ما جمهوریت و اسلامیت را با هم قبول نداریم؟ طوری حرف نزنید انگار تقلب شده و نظر اکثریت ضایع. مردمسالاری حکم میکند به انتخابات احترام بگذاریم. چرا به جنبه های اسلامیت نپرداختند؟ بهترین قسمتها توجه به قانون و لزوم حفظ وحدت بود. غایبترین قسمت هم تشکر از رهبر انقلاب بود. ایشان سیاستمدار باهوشی است ولی خیلی حقیقتمدار نیست. آنها که سنگش را به سینه میزنند دیروز و فردا خونینترین دشمنانش هستند. مشکل این است که ایشان بیش از حد قانونی قدرتمند شده اند. فراموش نکنیم که هیچکس مساوی انقلاب نیست بلکه اصول باید حفظ شود اما ما به همه نگرشهای داخل نظام نیاز داریم و نباید کسی حذف شود. (184016)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۸ ۰۹:۳۵:۳۰
اتفاقا همینکه صدا و سیما صحبت ایشون رو قطع یا سانسور میکنه نشون میده که محبوبیت مردمی دارند (184546)
 
مردغارنشين
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۶:۲۰:۰۶
سلام
من يكي از خانواده هايي هستم كه دو عزير را در سقوط هواپيما از دست داده ام ، دو عزيزي كه تازه 4 ماه بود ازدواج كرده بودند.
سئوال من اين هست كه آيا اين موضوع و كشته شدن بيش از 150 نفر در اين سانحه اينقدر بي ارزش هست از نظر شما كه هيچ مطلب و بررسي در سايت نمي گذاريد؟
آيا تعداد بيشتري بايد كشته شوند و آيا خداي نكرده خانواده شما هم جزو اين كشته شدگان بودند همين رفتار رو مي كرديد؟!
در ارمنستان كه تنها 5 نفر از مردمش در اين سانحه كشته شد عذاي عمومي اعلام شد ولي در ايران اصلا به روي خودشون نياوردند و در پي ماست مالي كردن همه چيز هستند و شما ها هم كه بايد اطلاع رساني كنيد به روي خودتون نمي آوريد. (183861)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۶:۳۴:۰۳
با سلام
سخنی با اقای هاشمی رفسنجانی . حضرت ایت اله خیلی ممنون از شما که حدیث معروف منقول از سید ابن طاوس را در خطبه دوم نماز جمعه روز 26/4/88 برای مردم بیان فرمودید . اینجانب یقین دارم که شما به این امر مومن هستید که باید این حدیث را اجرا نمود بخصوص حدیث از حضرت علی (ع) و تاکید وتکرار ان از معلم بزرگ انقلاب حضرت امام خمینی (ره) است جالب است که این حدیث مصداق حال شماست زیرا به چندین دلیل که دوتای انها را در ذیل نقل می کنم دقیقا بر حال فعلی شما منطبق است و ان اینکه مردم شما را نمی خواهند و انهایی که می خواهند بعنوان یک ابزار به شما نگاه می کنند .و اینک دو دلیل :
1- در دوره ریاست جمهوری اقای خاتمی شما با هزار حرف وحدیث نفر سی ام نمایندگی مجلس در تهران شدید و به همین دلیل استعفا دادید و به مجلس نرفتید
2- در دوره نهم انتخابات ریاست جمهوری علیرغم بکار گیری شبکه های تلویزیونی خارج از کشور (لس انجلسی )و هزینه میلیاردها تومان باز هم انتخاب نشدید
حال بیائید به این حدیث نبوی و علوی عمل کنید و این مردم را که شما را نمی خواهند رها کنید واقعا رها کنید نه اینکه هروز انها را با یک چهره جدید بخواهید به دنبال خود بکشانید مردم ما از استحمار بشدت متنفر هستند وبه همین دلیل از شما روی گردان هستند سیاست یکی به نعل ویکی به میخ دیگر نخ نما شده است مردم کدخدا نمی خواهند مردم خادم می خواهند
امید است همانگونه که در خطبه دوم تقاضای رفع تردید ملت را داشتید خود نیز به ان عمل کنید و تردید ملت در خصوص دارائیهای خود وبستگان درجه یک خود رانیز با انتشار اموال ودارئیهای اول انقلاب و حال خود وبستگان مرتفع سازید که شاید مجددا مورد اعتماد مردم واقع شوید . (183876)
 
مرتضی
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۷:۴۹:۰۱
جناب آقای محمد!
اگر مردم هاشمی را نخواهند مطمئن باش و شک نکن بسیاری از کسانی را که تصورش هم برایت مشکل است را نخواهند خواست. در این مطلب شک نکن. (183982)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۴-۲۸ ۰۹:۵۹:۰۳
با سلام خدمت اقا مرتضی عزیز اینکه مردم چه کسی را بخواهند یا نخواهند موضوعی است که با معیارهایی باید سنجیده شود نوشته من در بالا دفاع از کسی نبود وهیچگاه نگفتم مردم اگر هاشمی را نمی خواهند بجای ایشان چه کسی را می خواهند
ولی این موضوع که اکثریت مردم هاشمی را نمی خواهند با معیارهای مختلف ثابت شده
1- همین دوستان که طرفدار اصلاحات بودن واکنون هم در شهر تهران اکثریت را دارند در دوره انتخابات مجلس هرگز به ایشان رای ندادند وزمانی که ایشان با اگر واما نفر 30 حوزه تهران شد (در بین 30نفر )همین اقایان طرفدار امروز فریاد کردند تقلب شده مردم ایشان را نمی خواهند پس در 12 سال پیش مردم تهران که اولین و بزرگترین پایگاه اصلاح طلبان است به ایشان نظر نداشتن و امروز هم ندارند و طرفداری امروزشان هم از سر ناچاریست زیرا از قدیم گفته اند (دشمن دشمن من دوست من است )پس قطعا این افراد ایشان را قبول ندارند ومثال ان هم اینکه زمانی که ایشان در گذشته نماز جمعه می خواند همین اقای موسوی پشت سرش نماز نمی خواند روز جمعه هم خیلی از طرفداراش پشت سرش نماز نخواندن وبدتر اینکه در زمان صحبتش مکرر شعار دادن ووی را به خیانت هم متهم می کردند
2- در انتخابات خبرگان رهبری هم در همین تهران ببینید چه کسانی به ایشان رای دادند وچند درصد مردم تهران بودن پس اکثریت مردم تهران هم با عدم حضور خود به ایشان در خبرگان هم رای ندادند و امروز هم همان اصولگرایانی که به وی رای دادن دیگر نمی دهند
3-در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری ثابت شد که اکثریت مردم ایران به ایشان رای ندادند و ایشان را قبول ندارند حتی خود این اقای موسوی هم از او حمایت نکرد و خودش هم در سخنرانیهای اخیرش گفت که بعد از پیروزی احمدی نژاد پیش احمدی نژاد هم می رفته به او مشورت می داده ولی چون گوش نکرده دیگر نرفته و حتی ایشان در این انتخابات از برنامه ها وشعارهای انتخاباتی احمدی نژاد حمایت هم کرده .
4- اقای موسوی از جمله اعتراضاتش در خصوص انتخابات توهین به اقای هاشمی در مناظرات بود خوب حالا دو تصور وجود دارد الف : اقای هاشمی خوب است و همه مردم او را قبول دارند پس چون احمدی نژاد به او توهین کرده پس همه برعلیه او رای می دهند پس دیدیم که اینگونه نشد ب: اقای هاشمی رامردم قبول ندارند پس به مخلف او رای می دهند دیدیم که اینگونه شد و همین امر موجب اعتراض موسوی واقع شد .اگر اینگونه نشد واین توهین تاثیر منفی بر رای موسوی نداشت چرا او معترض شد ؟دوست عزیز یک نظر سنجی خودت انجام بده صرف نظر از موضوعات روز انتخابات واز همین طرفداران اقای موسوی بپرس که واقعا شخص هاشمی را قبول دارند یا برای حمایت از موسوی فعلا مجبور هستند قبولش داشته باشند .
این را باید بدانی اگر موسوی خودش بود وبه حمایت و ثروت وقدرت هاشمی دل نبسته بود وحمایت وی وفرزندانش را به دنبالش نداشت وفقط برنامه ارائه می داد امروز رئیس جمهور بود
عزیزم باید قبول کنی اقای هاشمی مورد قبول اکثریت مردم نیست واگر همین امروز بین اصلاح طلبها از میان موسوی وهاشمی نظر سنجی شود موسوی با 80 درصد پیروز میشود
حدود 20سال است یک علامت بزرگ روی خانواده هاشمی است و انهم ثروت انها اینکه بگوئیم خانواده ایشان چیزی ندارند همه می دانند که دروغ است ولی اینکه خانوده ایشان از کجا وچگونه این ثروت را بدست اورده اند سئوال وتردیدی است که ملت دارند وایشان هرگز پاسخگو نیستند وتا به مردم ثابت نشود هرگز اعتماد گذشته را به ایشان نخواهند داشت .
پس ایشان دو راه دارد ا
الف: وضعیت اموال خود وخانواده اش را بصورت شفاف مشخص کند و اعلام نماید دارائیهای اول انقلاب خود وخانواده اش چقدر بوده وامروز چه میزان است و راه کسب ان هم مشخص نماید که اگر صادقانه ودرست باشد قطعا مردم بسوی او بازگشت دارند
ب: راه دوم هم این است که امر بند الف را انجام ندهد و حمایت اکثریت مردم را نخواهد که انگاه باید به حدیثی که خود گفته عمل کند و برود بنشیند گوشه ای وبا امورات این مردم کاری نداشته باشد . (184571)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۲۱:۰۵:۰۵
از الف و ملف و کلیه دوستان معذرت می خوام.

تا بحال توجه کردید که مردمی که به خبرگانی که باید ولی فقیه رو تعیین کنند رای می دن چند درصد مردمن؟ شرمنده ها، ولی حرف خیلی بدی زدید. این مقایسه شما یعنی این که مملکت ولی فقیه نداشته باشه. واقعا که...

خیلی متاسفم برات آقای محمد (184164)
 
كمي ناشناس
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۲۲:۱۳:۳۲
من به شما راي ندادم كه داري از طرف ملت حرف مي زني از طرف خودت حزف بزن اگه مداركش موجوده (184240)
 
به محمد
۱۳۸۸-۰۴-۲۸ ۰۹:۳۷:۱۵
آقا محمد عزيز من گرچه مشي ايشان را در نمازجمعه مناسب و عاقلانه مي دانم ، انتقادهايي هم به مسائل مالي ايشان و خانواده شان وارد مي دانم اما بدانيد كه همه ما لازم است از دايره انصاف خارج نشويم چرا به اين دلايل:

1- ايشان در انتخابات خبرگان راي اول تهران بودند
2- در بين منتخبين خبرگان به عنوان رييس خبرگان راي آوردند
3- در انتخابات دور دوم رياست جمهوري 10 ميليون راي در كشور داشتند
4- انتصاب ايشان در مجمع تشخيص هم توسط رهبري انجام شده

اينكه شما انتخاب نشدن يك شخص در انتخابات را دليلي بر نداشتن هيچگونه پايگاه مردمي بدانيد منطقي نيست.آيا اگر شخصي راي دوم در انتخابات رياست جمهوري شد مي بايستي از رياست بر مجمع تشخيص مصلحت استعفا دهد .در ضمن همين مناصب فعلي مستقيم يا غير مستقيم توسط مردم تعيين مي گردد .

اما در خصوص انتقاداتي كه به مسائل مالي ايشان وارد شده نيز همانگونه كه قانون بررسي اموال مسولين و وابستگان مشخص كرده لازم است قوه قضائيه به اين كار اقدام كند . (184549)
 
احمد
۱۳۸۸-۰۴-۲۸ ۰۹:۵۷:۳۲
خدا شما را حفظ كند كه حرف دل همه دلسوزان ومومنين به اسلام ونظام وانقلاب را بيان كرديد .40ميليون به نظام جمهوري اسلامي راي آري دادند .آقاي هاشمي خودش وفرزندانش وچند تا آشوب طلب كه به جان ومال وشعور مردم بيشرمانه حمله كردند را تعداد زيادي فهيم ودانشمند وتوده عظيم راي دهندگان را ناديده مگيرد وبه انتخاب مردم توهين نموده و نسبت ترديد به آنان ميزند.خداوند خودش از قلوب همه ما با خبر است وانشالله بزودي با ظهور حضرت حجت پرده از نفاق خائنين بر خواهد داشت. (184569)
 
علیرضا
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۶:۳۸:۰۲
اینجانب معتقد و مطمئنم نه طرفداران آقای موسوی و نه مخالفان وی از ته دل به صورت کامل از سخنان هاشمی راضی نیستند و این همان دوپهلو و محافظه کارانه سخن گفتن است. (183880)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۲۱:۰۷:۵۶
عزیزم این قدر مطمئن نباش. ما که دور و برمون پر از طرفدارای آقای موسویه هممون از سخنان آقای هاشمی راضی هستیم. (184166)
 
موسوي
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۶:۴۲:۳۸
خيلي حال كردم با حرفهاي هاشمي.
بي طرفانه بود و منطقي. واقعا سياست مدارانه حرف زد. (183891)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۷:۰۰:۰۶
با سلام اقای هاشمی چند سئوال
1- مردم مسلمان چین واجب بودن برای یاد اوری و غم خوردن ان افراد کشته شده در اغتشاشات چه بسیجی چه نیروی انتظامی چه خانم ندا اقا سلطان وچه مجرمینی که قانون شکنی کردند همه قابل دلجویی بودن بله زیرا همه ایرانی بودن ولی ایا این 168 مسافر هواپیمای توپولف هموطن ما نبودن که شما حتی یادی از انها نکردید ایا این مسئله روز نبود ؟
2- من نفهمیدم اگر پیامبر (ص) به حضرت علی (ع)فرمودند اگر ملت تورا نخواستند ولشان کن وبگذار کاری که میخواهند بکنند پس چرا ما حضرت علی (ع) امام اول می نامیم و چرا خود شما در یکی از خطبه های نماز جمعه خود در قبلها فرمودید به حضرت علی ظلم شد حق ایشان از را از بین بردند اسلام رامنحرف کردند ؟ شما نگفتید ؟ حرف دیروز وامروز شما چرا متفاوت است ؟
3_نامه شما سه روز قبل از انتخابات در جهت وحدت وهمدلی بود و استحکام نظام وانقلاب یا استارتر تردید ونفاق ؟
4-اگر نظر مردم اینقدر برای شما مهم است واین حدیث برای شما قابل استناد است چرا خودتان اجرا نمی کنید مگر همین مردم در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری نگفتن شما را نمی خواهند ؟چرا هرروز با یک شیوه جدید و با علم کردن افراد مختلف حتی مخالفین دیروز سعی در کسب قدرت دارید ؟
5- شما که دوست دارید تردید مردم برطرف شود وخیلی به قدرت استدلال و قضاوت مردم اعتقاد دارید چرا برای رفع تردید 20 ساله مردم در خصوص دارائیهای خود وبستگانتان اقدامی نمی کنید ؟چرا لیست دارائیها و اموال اول انقلاب و حال خود و بستگانتان را ارائه نمی نمائید
6- در رعایت قانونی که به همه پیشنهاد دادید جایگاه ولی فقیه کجاست برداشت شما وعمل شما با این قانون منطبق است ایا فرزندان خود را نیز به رعایت همین قانونها راهنمایی کرده اید یا فقط یک سری خاصی مد نظر شماست . (183922)
 
رهگذر
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۹:۰۴:۴۱
جناب محمد،
من هم از کشته شدن 168 نفر از هموطنان ناراحت شدم. اما فراموش نکنید که بین کشته شدن مسلمانان چین(یا ندا آقا سلطان) و این 168 نفر تفاوتی هست. در مورد ندا آقا سلطان و یا مسلمانان چین، عده ای از روی عمد به این افراد ظلم کردند ولی حادثه هواپیمایی سهواً رخ داد و عمدی در کار نبود.
به نظر من در مورد اول وظیفه ما سنگینتر است. (184082)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۲۱:۱۴:۳۶
چی می گی؟! اصلا بحثو نفهمیدی جانم!

امام زمان (عج) عزیز هم (که جانم به فدایش) امام دوازدهم ما هستن. ولی هنوز حکومتشون رو شروع نکردن. چه ربطی به فرمایش شما داره؟

بابا الف جان، یه کمی تجدید نظر کن. نمیشه که هر کسی از روی جهالتش بیاد اینجا حرف بزنه و شما هم منتشرش کنی.

آخه ایشون فرق امامت و حکومت رو نفهمیده اون وقت میاد این جوری نظر میده.

در ضمن، از میان ائمه (ع) تنها امیرالمؤمنین (ع) و دوره کوتاهی هم امام حسن (ع) حک.مت کردند و ان شا الله حضرت ولی عصر (ع) حکومت نهایی رو خواهند کرد.

چند بار این مطالب باید گفته بشه؟ یه کم مردم رو روشن کنید آخه پدرآمرزیده ها. (184173)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۷:۲۷:۲۰
آقای هاشمی مثل همیشه نشان دادند که از تریبون نماز جمعه باید فرا جناحی عمل نمود. و از این تریبون نباید برای طرفداری صرف از یک جناح و یا تهدید مردم استفاده نمود. اگر در چند هفته اخیر نیز بدین شکل عمل می شد شاهد حوادث بعدی آن نبودیم. (183947)
 
منتقد +
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۷:۲۹:۲۰
باز هم مثل هميشه بزرگوار و صبور بودند. به كسي توهين نكردند همه را به وحدت دعوت نمودند و مطمئناً كليد حل حواشي اخير در دستان اين بزرگوار است. (183950)
 
sasan
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۷:۳۲:۰۹
حالا که دستشون رو شده مظلوم نمایی میکنن؟ من که هرگز از افرادی که فضای جامعه رو در این مدت نا امن کردن و بجای پیگیری قانونی جنجال سازی کردند و فقط به دنبال نا امنی بودن نمیگذرم. انشاا.. در دنیا و آخرت نتیجه اعمالشون رو ببینن. (183959)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۷:۳۹:۲۵
فکر می کنید به غیر از هاشمی چه کسی می تونست جو دیروز رو به اون زیبایی کنترل کنه؟
به طوری که نه حامیان داخل صحن نه چند صد هزار معترض(بی انصافیه اگه بگیم کمتر) بیرون هیچکدوم نا راضی نبودن! واقعا سیاست مدار بزرگه
چه دوسش داشته باشیم چه نه (183972)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۷:۴۴:۴۹
صدا و سیما نشان داد که ریشه همه مشکلات قبل و بعد از انتخابات است. سانسور و میکس ومونتاژ خطبه های نماز جمعه از زشت ترین کارهایی بود که در این سی سال توسط صدا وسیما انجام گرفته.
چرا باید شعار هایی که بر علیه آقایان هاشمی و موسوی در حضور احمدی نژاد داده می شود براحتی و با کیفیت پخش شود ولی حتی الله اکبر حاضران سانسور گردد. این حرکت توهینی آشکار به شعور مردم ایران است. (183980)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۷:۵۴:۲۳
عزيزان من براي تحقق حكومت اسلامي دو شرط لازم است:1- مشروعيت سياسي 2- مشروعيت ديني
همانطوري كه آقاي هاشمي گفتند با وجود مشروعيت ديني علي (ع) ( تعيين امامت ايشان ) تا زماني كه مردم هجوم به درب خانه ايشان نبردند و با وي بيعت نكردند(تحقق مشروعيت سياسي ايشان) حضرت تا 19 سال خانه نشين بودند و نتوانستند حكومت اسلامي تشكيل بدهند بنابراين مشروعيت سياسي(قبول حكمت از طرف مردم) شرط لازم براي ايجاد حكومت است (183990)
 
عليرضا
۱۳۸۸-۰۴-۲۹ ۰۲:۴۱:۳۲
عزيزم 19سال روازكجاآوردي؟مطالعه بيشتري كن حضرت مولا25سال خانه نشين بود البته ماشيعيان ميگوييم خانه نشين بودامادرتمام مسائل ومصائب وبحرانهاي زمان سه خليفه دركنارآنان وياروياورشان بود درجنگهاي رده زمان ابابكر درفتح ايران زمان دومي وقس عليهذا درضمن من مشروعيت ديني را هم متوجه نميشم هم ازلحاظ لغوي اشكال داره هم زلحاظ معنا ومفهوم (185960)
 
جواد
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۸:۰۳:۳۸
آقای هاشمی کاملا درک می کنیم که افراطیون چه فشاری در طی این مدت آوردند که آنطور که آنها دوست دارند شماهم تریبون نماز جمعه را تبدیل به حزب آنها بکنی و همان حرفای آنهارا تکرا کنی.آنها از تو و بقیه مسئولین توقع دارند روی این 13 میلیون نفر یک خط قرمز بکشی و اگر این 13 میلیون زیادی صحبت کردند در خشونت علیهاین بخش از مردم همراهی شان بکنی.ولی تو به راستی خاری هستی در چشم افراطیون.انشاءالله خداوند تو را که تمامیت خواه نیستی و به همه مردم احترام می گذاری نه فقط بخشی از آنها برای نظام حفظ کند.از شروع انقلاب در سال 42 تا به امروز همواره پابه پای این نهضت درکنار خمینی کبیر آمدی. عده ای می خواهند شمارا از نظام بگیرند زیرا سدی هستی دربرابر زیاده خواهی آنان .هاشمی هاشمی حمایتت می کنیم. (183996)
 
رهگذر
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۹:۰۷:۴۳
البته خیلی بیش از 13 میلیون. (184086)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۸:۲۷:۴۶
حرفهای قشنگ و مردم پسندانه اما متاسفانه بااعمال اقای رفسنجانی و خانواده اشان ( همسر مهدی فایزه فاطمه ) در طول یکی دو ماه گذشته مغایرت دارد (184028)
 
محمد رضا
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۸:۳۳:۰۹
محبوبیت گذشته هاشمی دوباره احیا شد اوثابت کرد که مردی است که از روی هواوهوس سخن نمی گوید بحرانها را می شناسد دردها را میداند وچاره ی کارراهم میفهمد بزرگترین بلای جانش هم حسادت کوته بینان بی منطق است که تحمل دیدن تصویر فرزندش را در جایگاه نماز جمعه ندارند آری ومن شر حاسد اذاحسد! (184036)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۸:۳۵:۵۱
متأسفانه سرمايه گرانبهاي ساسي آقاي هاشمي در اثر برخي اشتباهات استراتژيك در حال نابودي است. آدمي به هوش و ذكاوت و سياستمداري ايشان كه بالاترين پستها و مقاوات را در اين كشور داشته و همه توان و دانش خود را تجربه كرده، نبايد هر روز و هر فرصتي ريسك كند و خود را در معرض مردم قرار دهد. معولاً مردم از چهره هاي تكراري خسته مي‌شوند. ايشان در دو دوره رياست جمهوري هم كمترين نصاب مشاركت مردمي جمهوري اسلامي و نيز كمترين درصد رأي رؤساي جمهوي را به خود اختصاص داده بودند و اين بعد از 20 سا مسئوليت مداوم در كشور طبيعي و براي ايشان واجد پيام بود.
ايشان در سال 1376 ايشان همه مراتب سياسي را طي كرده بود و بايد در جايگاه پدري و دلسوزانه انقلاب قرار مي‌گرفت، اما براي نمايندگي مجلس ششم كانديدا شد و با آن افتضاح روبرو گريد، در انتخابات رياست جمهوري سال 1384توصيه و نصيحت دوستداران و بزرگان را نپذيرفت و با اين توجيه كه هيچ‌يك از كانديداهاي موجود توان اداره بحران‌هاي موجود را ندارند، وارد عرصه شد و در مرحله دوم از رهبري خواست كه انصراف بدهد و سرانجام آن شكست تلخ از احمدي نژاد نصيبش شد و به انتقام آن شكست در مقابله با دولت كم نگذاشت و در اين جريانات اخير نيز كاملا در مقابل رهبري و مردم قرار گرفت.
در خطبه‌هاي نماز جمعه هم اولين و و اجب ترين بخش بايد حمايت وي از هبري نظام به عنوان فصل الخطاب همه مي بود كه متأسفانه در يك قدر ناشناسي عجيب ايشان هيچ حرفي از رهبري نزد و با شعارهاي متعدد نمازگزاران «خوني كه در رگ ماست- هديه به رهبر ماست» همراهي ننمود. (184040)
 
اميرحسين
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۸:۳۹:۰۶
خدا آقای هاشمی رو حفظ کنه، سخنرانی خيلی با تدبير بود و مردم رو راضی کرد. (184045)
 
بسیجی زمان جنگ
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۸:۴۲:۳۲
من از سخنان هاسمی در خطبه های دیروز جز انصاف و عدالت برداست دیگری ندارم (184050)
 
کاظم
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۸:۵۳:۰۷
من هم حرف هاشمی را در مورد رای مردم قبول دارم.
حالا که اکثریت مردم جناح هاشمی را قبول ندارند و به احمدینژاد رای داده اند پس آقای هاشمی حرف پیامبر را گوش نموده و کنار بروند چون اکثریت مردم از رفسنجانی خوششان نمی آید. (184070)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۹:۰۲:۰۱
توسایت هائی که مخالف هاشمی هستندنوشته اند که:
اونائی که به نماز جمعه اینهفته اومده بودند نماز خوندن بلد نبودند واین حرف را اینطور برداشت کرده بودند که طرفدارهای ایشون وآقای موسوی نماز خوندن بلد نبودند.اولاًهمونهائی که این حرف را نوشته اند خودشون دراین مدت کجا نماز خوندن وپشت چه کسی بجز آقای هاشمی ؟درثانی اگر دیده باشید اینها ئی که باکفش نماز میخونن یا لباس مناسب ندارندهمه تیپ جوان هستند که از برکت رقابت های انتخاباتی وبخاطر امثال آقای موسوی تازه بعد از 20 -25 سال گذرشان به نماز جمعه اوفتاده !آیا بهترین موقع جذب اینها نیست ؟آیا ما درمقابل این نسل که آ مارش را خوب میدانیم مسئولیت ارشادی نداریم ؟چرا سیاسیون بی سیاست ما نمخواهند این موعیت ها رابفهمند واز آن ببهترین وجه استفاده کنند؟واقعا پست ومقام اینقد ربا ارزش شده که ما حاضریم بچه های خودمان را با بعضی مسخره کردن های از نوع کیهان از اسلام وکشور دور کنیم. (184079)
 
منم
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۹:۳۴:۴۶
حرفهای ایشون منو به یاد اون صحابی پیامبر میندازه که مدعی بود بعد پیامبر هیچ کس جز اون حرفهای پیامبر رو درک نکرده یا یاد اون صحابی پیامبر که احوال پیامبر در لحظاتی که قلم برای نوشتن خلافت به نام علی(ع) میخواست رو ناشی از اختلال مشاعر پیامبر میدونست ،این اصحاب و بقیه صحابی بودند که به نام پیامبر و سنت نبوی هر روز برای علی(ع)فتنه میکردند
و هر روز شورا تشکیل میدادند تا اخر غاصبانه حکومت علی(ع) را تصاحب کردند،خداوندا تو شاهد باش که امروز دروغ رنگ راستی و صداقت به خود داده و ما عوام الناس گمشده این روزگاریم خدایا ظهورمهدی(ع)را هر چه سریعتر مهیا بفرما تا نقاب از دروغ و دروغگویان بردارد! (184108)
 
کاظم
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۹:۳۹:۵۴
سلام
دو مطلب در مورد صحبت های آقای رفسنجانی
1- اول آنکه ایشان در صحبتهایشان مطلبی از پیامبر در مورد مقبولیت حکومت با رای مردم بیان کردند و گویا می خواستند چنین القا کنند که مقبلویت جناح رقیب کم است پس باید کنار برود.
ولی در جواب باید گفت که اگر ایشان واقعا به این بیان پیامبر اعتقاد دارند باید خود ایشان کنار بروند زیرا اکثریت مردم جناح رفسنجانی و خود او را قبول ندارند پس ایشان به گفته پیامبر عمل نموده و کنار روند. ضمنا در انتخابات قبلی ریاست جمهوری هم دیدیم که ایشان مقبولیت زیادی ندارد.
2- مطلب دوم درباره صحبتهای آقای رفسنجانی اینکه ایشان در قسمتی از صحبتهایشان گفتند که اکثر مردم به شک افتاده اند که در جواب باید بگوییم
اکثر مردم هیچ شکی ندارند بلکه تعدادی از این 13 میلیون شک دارند. البته بجای \"شک دارند\" بهتر است بگویید \"تعصب و غرض دارند\". (184110)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۱۹:۵۰:۵۵
من تا حالا به هاشمی رای نداده بودم از او هم خوشم نمیومد اما با حرفای جمعه و با شجاعت دخترش حالا دیگه میگم درود بر هاشمی سلام بر خمینی ! خونی که در رگ ماست هدیه به ملت ماست اینو شنیدید تو نماز جمعه واقعا پر معناست درود بر ملت آزاده ایران (184116)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۲۰:۰۵:۱۴
یک نکته ظریف وجود داره و اون اینه که این کسانی که امروز سنگ هاشمی را به سینه می زنند همان کسانی هستند که دیروز کتاب عالی جناب سرخ پوش را نوشتند. همان کسانی که روزی بزرگترین توهین ها را به او می کردند.

اما آقای هاشمی چرا دیروز از اینکه ضد انقلاب و اپوزیسیون حامی او شده اند برائت نجست؟
آقای هاشمی، انسان های بزرگ همانقدر که جاذبه دارند باید دافعه هم داشته باشند. نمونه ی آن علی (ع) است که سالها مورد لعن و نفرین منابر بوده اند.
آقای هاشمی شما گفتید زندانی ها؟ راستی چه کسی مسئول میلیاردها تومان خسارت بانکها و اتوبوس ها و مجروحین و کشته شدگان است؟

آقای هاشمی آیا می توان هم در سپاه علی بود و هم در سپاه معاویه؟ (184125)
 
ارزانی
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۲۰:۱۲:۴۴
غیرعادیها که تو زندان نمی مونند!یک نمونه اش هم کارمند های سفارت انگلیس! (184138)
 
حمید
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۲۰:۲۳:۵۹
سخنرانی دیروز ایشان نشان از درایت ایشان داشت٫ حیف که رسانه ملی آن را سانسور کرد (184145)
 
فاطمه
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۲۱:۱۸:۰۷
۱- آقای رفسنجانی خودش را فصل‌الخطاب می‌دونه و تکلیف تعیین می‌کنن که همه زندانیها باید آزاد بشن. یعنی ایشون هم بنوعی حرف خودشون درباره قانون‌مداری را نقض کردند و در واقع قوه قضاییه یا قانون را نادیده گرفتند و آزادی زندانیان را خارج از محدوده قانونی خواستار شدند. آقای هاشمی باید بدونن که فصل‌الخطاب، رهبر عزیزمون هستند نه ایشون. ایشون فراموش کردند که وظیفه مجمع تشخیص مصلحت، در ابتدای شروع بکار فقط پادر میانی بوده است، نه تعیین تکلیف و تصویب قانون.
۲- بنظر من این ریاکاری محضه که موسوی بعد از ۲۰ سال که بقول خودش یار امام بوده، بالاخره یادش افتاده که بیاد نماز جمعه. پس این ۲۰ ساله دین و اسلامش کجا بوده؟ دوم اینکه حامیان موسوی هم واقعا بعضیاشون درد آور بودند، مثلا با مقنعه‌ای که عقب بود و همه موهاشون بیرون بود، داشتن نماز می‌خوندند یا آقایون و خانمهایی بودن که با کفش در حال نماز خوندن بودند. این نشون می‌ده که حامیان موسوی به هیچ قانونی احترام نمی‌ذارن حتی به قوانین دینی، از جمله قوانین نماز خواندن، چه رسد به قوانین انتخابات.
۳- در ضمن متأسفم که بر علیه روسیه که یکی از ابرقدرتهای جهانه و آمریکا شبانه روز التماس می‌کنه و به هر ترفندی دست می‌زنه تا با روسیه ارتباط برقرار کنه، شعار می‌دادند. خودم می‌دونم که روسیه هم جزو کشورهایی است که سابقه خوبی در ایران نداره، اما در حال حاضر، برقراری ارتباط با روسیه به نفع ماست. دیروز حامیان موسوی به روابط ایران و روسیه اعتراض داشتند. این در حالیستکه همین روسیه اجازه نداد تا علیه ایران قطعنامه‌ای تنظیم بشه. دیگه مخالفت با احمدی نژاد بجایی رسیده که حامیان موسوی چشم بر روی واقعیتها نیز بسته‌اند. (184177)
 
فرهنگي 15
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۲۱:۲۶:۰۱
بنام خدا
آقاي هاشمي علي رغم احترام به خدمات گذشته نقاط مبهم و سياهي در پرونده خود دارند :
1- نگاه منفي اكثريت مردم كه نشانه آن را در انتخابات هاي مختلف و با مجريان از سلايق مختلف به اثبات رسيده ولي متاسفانه ايشان باز هم خود را ديروز ، به عنوان سمبل انقلاب و جمهوري اسلامي( در حال حاضر) معرفي مي كند واين گره زدن عدم محبوبيت خود به اصل انقلاب تاسف بار است
2- القاي ترديد توسط ايشان پس از تائييد نتايج انتخابات توسط تنها مرجع قانوني در حالي كه ايشان دهها بار از واژه مظلوم قانون دم زد تنها اثبات كننده صداقت رئيس جمهور در پيوند مثلث خاتمي -موسوي و هاشمي بود.
3- پديد آورنده ي بدعت زشت قانون گريزي خود ايشان در سال 84 بود زيرا ما نشنيديم ايشان يكبار پس از نه مردم رياست جمهوري را به رقيب ديروز و امروز خود تبريك بگويد.
4- اقدامات و گفتار سخيف و پست بستگان و فرزندان و خصوصا برادر و همسر و دخترشان فائزه بر عليه مردم و رهبر انقلاب جاي عذرخواهي داشت كه ما چيزي دز نماز جمعه نشنيديم .
5- چه خوب است يكبار براي هميشه ايشان به مردمي كه نسبت به مسائل مالي اطرافيان و فاميل تو در توي خود ، ( ترديد) دارند توضيح دهيد و اين خوره ! را از جان و دل مردم بردارند.
6- در آخر ايشان بايد دندان طمع از برخي ارزوها كه از ذكر آن ابا دارم بكشند زيرا اين جمع نماز خواني كه ما ديديم ! با عرض معذرت امامزاده ي شفا دهنده اي براي ايشان نيستند. واگر قرار باشد ايشان دلسوزاني پاي كار داشته باشند از محرومين و مستضعفين و شهروندان درجه 2 ! اين مملكت كه متاسفانه رايشان در نظر برخي افراد بي ارزش است ، بهتر پيدا نخواهند كرد .پس رابطه ي خود را با آنها خراب نكنند
7- در آخر به بخشي از 5/2 ميليارد نمازگزار ديروز كه چشم سراپا تقصير اكثريت ملت ايران آنها را نديد و انواع و اقسام نماز هاي مدرن را به جاي اوردند تقبل ا... عرض مي كنم. (184197)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۲۱:۴۸:۲۹
جرا آقای هاشمی جواب حرفهایی که آقای احمدی نژاد درباره ی او و خاندانش را زد را جواب نداد؟ آیا غیر از این است که همه ی آن حرفهادرست بودو به قول خودمان آقای احمدی نژاد حرفهایی را زد که همه ما می دانستیم؟
اما واقعا متاسفم برای کسانی پشت سر هر کسی نماز می خوانند-راستش را بخواهید یاد نمازی که آقای بوش در کاخ سفید برای ترغیب مسلمانان خواند افتادم.
البته این نماز جمعه فایده ای هم داشت و آن حضور عده ای بود که برای اولین بار در نماز جمعه شر کت می کردند. (184213)
 
فرزانه
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۲۲:۰۹:۰۱
جناب آقای آیت الله هاشمی رفسنجانی هر فردی در این دنیا هزار صفت خوب و بد دارد اینکه آقایان خواستند بیشتر صفات بد شما رو نشان دهند بدیهیست اما من خودم شخصا با وجود همه آنچه که شنیدم ولی ندیدم و بنابراین نمیتوانم اظهار نظر کنم،به شما در مورد آنچه که دیروز خودم دیدم و شنیدم آنهم از نزدیک تبریک عرض میکنم.شما سیاست مدار با قابلیتی هستید که علیرغم همه فشارهای وارده گفتید هر آنچه را که می توانستید بگویید.من به شما به عنوان پدر پیر انقلاب که حداقل حرف مردم را شنید و آنها را اغتشاشگر ننامید تبریک میگم.من آدم احساساتی نیستم اما بغض شما بیشتر از گریه های تصنعی دیگر آقایان به دلم نشست.شما شاید تا ابد زنده نباشید اما تا ابد پاینده هستید. (184237)
 
بهارسبز
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۲۲:۲۱:۲۲
لطفا بحث مفسد اقتصادی بودن هاشمی را پیش نکشید.داریم درباره بحران انتخابات صحبت می کنیم،ایا این بحران هست یا نه؟همیشه در جایی کسانی هستند که بحث اصلی را منحرف میکنند (184244)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۲۲:۳۱:۴۲
تنها چیزی که حاصل حرفهای هاشمی نبود وحدته...! یا شاید معنی وحدت عوض شده ؟
نهایتا من جز ایجاد تفرقه بیشتر و سعی در شروع دوباره بحران چیزی ندیدم ! شما نمونه ای از وحدت دیدید به منم بگین... (184253)
 
علی
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۲۳:۳۳:۲۶
یک کلام
ایشون درباره آزادی زندانیون گند زد واقعا منی که سالها از ایشون دفاع می کردم شرمنده شده و خوشحالم دیگه با ایشون هیچ کاری ندارم (184300)
 
هاجر
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۲۳:۴۸:۵۳
بسیار عالی بود می تونست مثل اقای احمدی نژاد از یه تریبون عمومی سو استفاده کنه و جواب تهمت ها رو بده ولی این کارو نکرد من دیروز شدم طرفدارش (184314)
 
حبیب
۱۳۸۸-۰۴-۲۷ ۲۳:۵۷:۳۹
با سلام به همه هموطنان متدین و انقلابی
اینجانب از مخالفین سرسخت آقای هاشمی بودم. سن من قریب 54 سال است از اول انقلاب تقریبا همه گروهک ها علیه دو نفر
بیش از همه در دانشگاهها فعالیت میکردند: شهید بهشتی و آقای رفسنجانی... متاسفانه بهشتی را زود از ملت گرفتند و اما رفسنجانی را
همچنان کوبیدند و کوبیدند و همچنان میکوبند. طبعا انتخابات اخیر برای خیلی از هموطنان سئوال انگیز است بلاخره مردم با هم صحبت میکنند و
میدانند که رای بالای 24 میلیونی آقای احمدی نژاد بو دار است و احتیاج به بحث و اقناع سازی است.خیلی حساس بودم که ایشان چه
حرفی برای گفتن دارند. ایشان انصافا نشان دادند که تشیع و اسلام طرفدار مردم و آزادی آنهاست. من وجدانم را قاضی کردم و
دیدم که ایشان غیر از دفاع از ما مردم،انقلاب،اسلام وامام هیچ حرف بیشتری نداشتند. از مخالفین غیر حرفه ای ایشان هم -بعنوان یک برادر کوچک-میخواهم خواهش کنم که یکبار دیگر
به حرفهای ایشان بدون در نظر گرفتن حب و بغض خوب گوش بکنید و از خداوند مهربان کمک بطلبید که هیچکس را بدون مدرک و صرف
شایعه محکوم نکنید. فراموش هم نکنیم که حضرت امام تا آخرین لحظه حیاتشان ایشان را قبول داشتند و همین چندی پیش بود که رهبری بشدت
از ایشان حمایت کردند.من نمی دانم کسانی که بشدت به ایشان حمله میکنند چطور رویشان میشود خود را هواخواه رهبری بدانند؟ مگر
اینکه خدای ناکرده.....؟

حبیب (184316)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۸ ۰۱:۱۹:۵۶
همه جورشو ديده بوديم الا نماز جمعه مختلط كه طرفداران آقاي موسوي كه مروج اسلام ناب محمدي (ص)هستند ،آن را هم باب كردند خدا پدر اين آقاي موسوي و طرفداراشو بيامرزه كه مردم رو با نماز جمعه و كلا نماز ، آشنا ميكنن.خدا خيرتان دهد.بله اينها طرفدار عزاداري هاي مختلط ،روضه ها و سفره هاي مذهبي مختلط ،شله زرد پختن هاي مختلط و كلا هر چيز ديني از نوع مختلط هستن .اتفاقا روششون هم خوب جواب ميده .شما صد سال تبليغ كني يكي از اين جوونا كه امروز براي نماز جمعه آمده بودند رو نميتونستي براي نماز بياري . اما اونا تو كار ديني از ماها واردترن ،اگه يه حوزه علميه بزنن صد برابر حوزه قم طلبه جمع ميكنن. (184377)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۸ ۰۱:۲۰:۴۷
دورويي وضديت نظام اين دسته هم كه مشخص شد. تاديروز ميگفتند هاشمي يار موسوي و خاتمي ،حالا امروز ميگن: هاشمي،تو گول خوردي خائني.بابا به اين جماعت منافق مسلك ضد دين آخه جي ميشه گفت .با مانتو سبز چسبان و روسري كه نيمي از حجاب رو هم براشون ايجاد نميكنه اومدن نماز جمعه . بابا خواهشا اين يك جارو ديگه به لجن نكشيد.بريد تو همون سعادت آباد و شهرك غرب سطل آشغال آتيش بزنيد و شيشه بانك بشكنيد.شما كه به اين چيزها اعتقاد نداريد خواهشا اعتقادات ديگرانو به تمسخر نگيريد. اجرتون با پرزيدنت اوباما و هيلاري كلينتون و ساركوزي و... اونا اسلام رو بهتر بلدن بزاريد ما كافرهام به دين خودمون برسيم،خواهشا دست از سر اين يه نماز و مسجد و نماز جمعه برداريد. بريد جاهاي ديگه به عبادتاي خالصانتون برسيد . (184378)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۸ ۰۱:۲۲:۲۱
چيزي كه اظهرمن ا لشمسه كه احتياج به اثبات نداره .اون مانتوهاي سبز رو لابد ايشون براي رضاي خدا براي يه سري دختر فقير بي لباس خريده .ديگه راجع به چه جوري بودنش و مدلشون صحبتي نميكنم.بعد لابد اين راه افتادن دختر و پسرها هم به طور مختلط توي خيابونا چه قبل و بعد از انتخابات ،بدون برنامه ريزي و تدارك بوده و اونا از سر عشق به آقاي موسوي يه هو به دلشون ميوفتاد كه بيان تو يك نقطه با هم جمع بشن براي آقاي موسوي تبليغ كنن اونم بدون هيچ چشم داشت و لابد تشكيل زنجيره و گفتن اينكه احمدي نژاد پر و سيب زميني پر و...يه بازي كودكانه بوده كه دور هم شاد باشن .ديگه حناي چسبوندن اين موج سبزتون به اسلام و پيغمبر رنگي نداره .همه فهميدن اين يه عده كه دنبال موسوي راه افتادن هدفشون غير از بين بردن اين يك ذره اسلامي هم كه تو اين مملكت هست و از بين بردن هر گونه قيد و بند ديني مثل حجاب و اختلاط دختر و پسر و به قول خودشون آزادي چيز ديگه نيست.مگه همين ساده لوحهاي بي اعتقاد به دين و مذهب دنبال ايشون راه بيوفتن .تا قبل از انتخابات ميگفت همه چيز بايد طبق قانون باشه ونبايد قانون گريزي كرد ولي بعد از انتخابات وقتي فهميد تلاشهاش و هزينه هايي كه براي انحراف يك سري آدم خرج كرده همه از بين رفته ،ميگه نه من رهبرو قبول دارم نه امام خميني رو كه گفت شوراي نگهبان حرف آخر رو تو انتخابات ميزنه،ونه شوراي نگهبان رو قبول دارم وتمام اون 400 500 هزار نفري كه چه توي دولت بودن و چه ناظر مردمي بودن و يا حتي ناظرهاي خودش رو هم قبول ندار ه،لا حكم الا للموسوي.جالبه كه شهبانو فرح و رضا پهلوي هم از ايشون حمايت كردن و پرچم سه رنگ شير و خورشيد نشان رو با دستاني كه پارچه ي سبز به آنها بسته شده بود به احترام ايشان به احتزاز در آوردند.ايشئن چه خواسته چه ناخواسته مروج فرهنگ اختلاط نامحرم در جامعه دست دادن آنها و روبوسي در ملا عام و آزادي ظاهري و بي حجابي آنهاست.مطمئن هم باشيد كسي كه انگليس و آمريكا ازش حمايت ميكنن هدايت كننده ي فرهنگيه كه اونا دنبالشن .يعني اينجا بشه آمريكا و حكومت بشه سكولار. (184379)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۸ ۰۱:۲۳:۴۸
مابه كسي تهمت نميزنيم چيزي رو كه ميبينيم و از اون اطلاع پيدا كرديم رو باز گو ميكنيم.اگر آقاي موسوي از تداركات انتخابات به اين شكل كه دختران آنچناني با پسران آنچناني راه بيوفتن تو خيابون و براي ايشون به شيوه هايي كه نميخوام راجع بهش صحبت كنم ،تبليغات كنن ،و ستادهاي انتخاباتي ايشون سرخود دختران رو براي اين كار استخدام كردن كه اين يا حماقت ما رو ميرسونه كه اين موضوع رو باور كنيم يا بي خبري و بي توجهي يك كسي كه ادعاي رياست جمهوري و اداره ي مملكت رو داره ولي از ستادهاي انتخاباتي خودش اون هم با اين شيوه ي گسترده تبليغاتي خبر نداره.هر جور به قضيه نگاه كنيم ايشون مقصره چه حالا بگيد كه اين تهمته يا اينكه راسته . والا ما چيزي رو كه به چشم ديديم و همه هم ديدند رو كه نميتونيم بگيم نديدم يا بهش شك داريم و يا بيدليل اتهام ميزنيم.
ايشون از همون اول وقتي شعار تبليغاتيش تضعيف دولت فعلي بود و كار دولت رو كه به همه ي شهرستانها سر ميزد تا با مشكلات همه آشنا بشه رو گدا پروري ميخوند و تمام خدمات دولت رو زير سوال ميبرد مشخص بود كه تمام برنامه ها و كارهاي بعديش هم خارج از حيطه منطق باشه .ايشون فكر ميكنه چون يك عده از ايشون حمايت ميكنن و تو خيابونا ميريزن پس قدرت داره و هر چيزي كه بخواد بايد انجام بشه (184381)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۸ ۰۱:۲۵:۱۳
به نظر من جمع کردن این اوضاع و سامان دادن به وضعیت کشور فقط از دست آقای هاشمی و یکی دو نفر دیگه بر میاد،چون آقای هاشمی توی خطبه های نماز جمعه اینو ثابت کردند...
والسلام. (184382)
 
مهدی امیری مقذم
۱۳۸۸-۰۴-۲۸ ۰۱:۲۹:۰۴
خیلی قسمتاش بود که نماز نگزار های حاضر رو شاد کرد و سوت و کف زدند
بعضی قسمتشا هم با ناراحتی نماز نگزار ها مواجه شد
ولی به جرات بگم هیچ قسمتیش نبود که دل ولایتی ها رو به دست بیاره
هاشمی انتخابشو کرده
مثل کروبی که با افتخار به سروش انتخاب خودشو کرد (184384)
 
حامد
۱۳۸۸-۰۴-۲۸ ۰۱:۳۷:۳۹
من واقعا متاسفم براي جامعه خودم كه آدمايي كه توشن انقدر براي بي عفتي ،بي حجابي،ازبين بردن اسلام ورزگي كردن و غربي شدن و كافر شدن اشتياق دارن و دنبال يه آدمي ميفتن كه با پول دادن به دختراي آنچناني اونا رو ميفرسته تا تو خيابونا راه بيوفتن و با پسرا دوست بشنو اونارو اغفال كنن و به اميد اينكه اينجارو لس آنجلس ميكنه بهش راي بدن.هر چي مفسد اقتصادي هم كه ميتونه دنبال خودش راه ميندازه تا وقتي اينجا شد اروپا ،اونارو هم به يه نوايي برسونه،بعد هم كه ميبينه خيليا باهاش مخالفن و دوست دارن كشورشون اسلامي بمونه ،ادعا ميكنه تقلب شده تا پولايي كه خرج كرده هدر نره ولااقل يه ضربه اي به دين خدا بزنه و كشت و كشتار راه بندازه.من واقعا براي كسايي كه به اين آقا راي دادن وبعدشم ادعاي بي اساس اين آقارو باور كردن متاسفم و اونارو آدماي بيخدا وظالمي ميدونم وبه جرات ميتونم ادعا كنم كه 80درصد از زنا ودخترايي كه بهش راي دادن به حجاب و رعايت مسائل ديني اعتقادي ندارن وحداقل 50 درصدشون به اميد اينكه كسي ديگه به بي حجابيشون تو جامعه گير نميده دنبالش راه افتادن بعد اسم بي ديني و فسادم ميزارن آزادي وجالبه كه به خاطر اين بي ديني حتي حاضرن كشته هم بشن وبعد از اينم كه كشته ميشن اسم خودشونم ميزارن شهيد.شهيد راه بيحجابي و فساد واختلاط پسر ودختروبي بند وباري،اجرتون با باراك اوباما و مسعود رجوي و بني صدر.شهيد آمريكايي.
ايني كه شما دنبالشيد آزادي نيست بلكه اوج اسارت و گرفتاريه .اسارت در دام شيطان ،در دام اميال و نفسانيات و شهوانيات و هوسهاي غريزي،اسير خود بيني و خود نمايي شدنه.شماها كه دوست داريد وقتي تو خيابون راه ميريد همه به سر و وضع وريخت و قيافتون نگاه كنن و بگن به به.اي كاش ميفهميديد كه اوج حقارت اونجاست كه ديگران فقط براي جذابيتهاي جسمي شما بهتون نگاه كنن و انسانيت شمارو توي جنبه ي جسمي شما ببينن.شماها اگه ميفهميديد كه انسانيد وانسان روح داره و روح تنها با ارتباط و خودنمايي براي كسي كه اونو بوجود آورده آرامش پيدا ميكنه ولذت ميبره و اين خودنمايي هم فقط از راه فرمانبرداري از خدا و عمل به دين حاصل ميشه، ديگه اينقدر براي غرق شدن در فساد اشتياق نداشتيد و دنبال همچين آدمايي راه نميوفتاديد. (184390)
 
حامد
۱۳۸۸-۰۴-۲۸ ۰۱:۳۸:۱۸
اولش بايد بگم كه بنده اين حكومت و اسلامي نميدونم و خيلي انتقاد بهش دارم و سر تا پاش مشكل داره اما نه براي اينكه پول نفت و بيخودي خرج كرده و نميدونم تورم چقدره و از اين حرفاي بي معني كه فقط براي راحت زندگي كردن تو اين دنياست .اما همين حكومت كه حداقلهاي يك نظام اسلامي رو داره از هيچ چي بهتره .به نظر من مردم عادي شعور تصميم گيري براي جامعه و مسائل كلان خودشونو ندارن و همونطور كه در قرآن آمده بايد كسي بر مملكت اسلامي حكومت كنه كه نسبت به ديگران اوللامر باشه و اون همون ولي فقيهه حالا ميخوايد اسمشم ديكتاتوري بذاريد اما وقتي چيزي رو كه خدا تعيين كرده حتما درسته .اما راجع به اينكه صلاح مردم در چيه و بيشتر مردم به چه چيزي گرايش دارن بايد بگم كه همانطور كه خدا در قرآن فرموده كه با اين همه نشانه هاي هدايت باز اكثر مردم غافل و گمراهند و ايمان نخواهند آورد. باوز اينكه اين دنياي ميدي توهمي بيش نيست و مثل محيطي شبيه يك بازي كامپيوتري ميمونه براي خيليا سخته .ما هيچ ايدئولوژي ازخودمون نداريم هر چيزي كه ما باور داريم چيزيه كه خدا گفته ودر قرآن براي ما فرستاده پس مطمئنيم درسته براي همينم يه روز نميريم بگيم شاه بده خميني خوبه وآمريكاييا بدن بعد دوباره نظرمون عوض شه و بگيم مرگ بر هر چي آخونده و آمريكا تنها ناجي ماست و بهشت همون لس آنجلسه بعد دوباره بيايم ميرحسين ميرحسين كنيم يا فردا بگيم احمدي نژاد و پس فردا بگيم فلاني . براي همينم ميگم كه انسان معمولي شعور تصميم گيري كلان رو نداره چون از روي هوا وهوس و احساسات و شرايط زودگذرش تصميم ميگيره .مثل جووناي امروز كه صبح عاشق ميشن ظهر ازدواج ميكنن و شب فارغ ميشن و فردا دوباره همين اتفاق ميوفته يكي ديگرو ميبينن و عاشقش ميشن و … خدا چندين بار در قرآن گفته كساني كه اين دنيا رو انتخاب كنند بد متاعي رو انتخاب كردن و فريب بزرگي خوردن .و باز ميگه كه اكثر مردم دچار عذاب خواهند شد و جزو گمراهان خواهند بودپس باز اينهم مهم نيست كه همه مردم به چه چيزي اهميت ميدن ،فقط خدا و فرمان اوست حضرت علي(ع) هم وقتي ميفرمود مردم بيايد بريم جنگ اكثرشون فكر مسائل دنياشون بودن فكر شكم و راحتي و آسايش دنيوي خودشون بودن الان هم فرقي نكرده و همه به فكر راحتي دنيايشون هستند ولي هر كس مسئول اعمال خودشه اگر حتي يك مسلمون هم بجز خود آدم تو دنيا پيدا نشه باز همين ما يك نفر بايد مسائل دينمون رو رعايت كنيم حالا هر كي ميخواد نميدونم كجاي دنيا بهترين لذتارو ببره .ولي به نظر من آدم بايد خيلي احمق باشه كه به خاطر لذت هاي دو روزه ي اين دنيا و به خاطر اين دنيا كه به سوي فنا شدن در حال حركته ،زندگي و لذت جاويدشو فنا كنه . خدا فرموده من براي بندگان راسخ و دوستداران خودم اين دنيارو نپسنديدم .انسان از همون اولين لحظات آفرينش دچار خطا و اشتباه شد و اسير وسوسه هاش شد ،الان هم تفاوتي نكرده و باز اسير هوسهاي زودگذرشه.در ضمن لذتايي كه ما بدنبالشيم هوري و پري نيست ما دنبال بي نهايتيم چيزي كه تموم نشه و هميشه باشه و افسوس ميخورم به حال كسايي كه وقتي يك شب گشنه ميمونم دين و ايمانشونو از دست ميدن يا وقتي ساحل لس آنجلسو ميبينن فكر ميكنن ديگه به منتها اليه آرزوهاشون رسيدن .مشكل شماها اينه كه تا بيشتر از جلوي بينيتون نميتونيد نگاه كنيد.
شماها حاضريد جهان بي حدو مرز و عظيم رو فداي اين خرابه دنيا كنيد.به اين فكر كنيد كه يه روزي دارن شما رو ميذارن توي قبر و هر چي كه براي ساختن و رسيدن بهش توي دنيا تلاش كرديد داره از دستتون ميره ،اون وقت تازه ميفهميد چه اشتباهي كرديد.جامعه اسلامي ،حجاب ،پاكي،عدالت و… چيزايي هستن كه لياقت ميخوان و من از اين ناراضيم كه كسايي كه لياقت اين چيزارو ندارن چرا بايد در كنار يك سري كه اين مسائل براشون مهمه زندگي كنن .به نظر من حاكم جامعه اسلامي بايد كسايي رو كه لايق انسانيت و خوب بودن نيستن و نميخوان آدم خوبي باشند رو از هم جدا كنه و اونهارو از جامعه اسلامي بيرون كنه تا انسانهاي پاك آلوده يك سري نفس پرست و آدماي بي خدا نشه.مشكل همه ي شماها اينه كه خدارو باور نكرديد و عشقتون شده اين دنياي بي ارزش .آخرش وقتي داشتيد از اين دنيا ميرفتيد همتون ميفهميد كه چه اشتباهي كرديد و اون موقع حرفاي بي سرو ته ما و افسانه هامون براتون مهم ميشه.ما فقط ميتونيم از خدا براي شما و خودمو ن طلب هدايت و اصلاح كنيم اما من تويه ميكنم اول بريد خودتون رو بشناسيد بعد خداتون و بعد دنبال يكي تو خيابونا بيفتيد و به خاطرش خودتونو به هر اجنبي بفروشيد. (184391)
 
Akbar
۱۳۸۸-۰۴-۲۸ ۰۱:۴۷:۴۳
درس معلم ار بود زمزمه محبتی جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را (184403)
 
سليمي
۱۳۸۸-۰۴-۲۸ ۰۷:۵۱:۲۹
انصافا جناب هاشمي با اين خطبه ها نشان دادند به حق در جايگاه رياست مجمع

تشخيص مصلحت نظام قرار گرفته اند . ايشان نشان دادند كه شخصيت بزرگي

هستند ، اهل لجبازي و انتقامجويي نيستندو مصالح نظام و كشور نزدشان بسيار

بالاتر از اين مسايل است . مطمئن هستم با پيگيري پيشنهادات ايشان از سوي

مسئولين و همدلي و همكاري آنان بسياري از مسايل حل مي شود . (184475)
 
محمد شريفي منش
۱۳۸۸-۰۴-۲۸ ۰۸:۰۷:۲۹
آقاي هاشمي مردم يعني معترضان جمله بسيار غلطي است. مردم 40 ميليون نفرند نه 13 ميليون طرفردار آقاي موسوي! (184480)
 
سیاوش
۱۳۸۸-۰۴-۲۸ ۰۸:۲۲:۳۵
من نمی گم اونایی که به نماز جمعه اومده بودند روز 26 تیر همه شون آدمای مقبول نظام بودند .من نمی گم اونایی که برای نماز اومده بودند همه شون قبلا نمازشون ترک نشده بود من نمی گم اونایی که اومده بودند تا دسبند سبز در نماز شرکت کنند همه شون با نیت نماز اومده بودند.اما می گم آیا اگه یک بار هم برای نماز اومده بودند حقشون نبود با چشم اشکبار ناشی از گاز اشک آور به خونه بر گردند.حقشون نبود حکومت ورسانه های دولتی از اونا چهره ی منف بسازند.یادمون نره اینا همون مردمی بودند که 22 خرداد جزو حماسه ساز ها بودند چطور روز بعد خس خاشاک شدند.اگه یک روز جنگی اتفاق بیفته خدای نکرده و این جونا باعشق از کشورشون دفاع کنند آیا باز هم خس وخاشاک هستند ؟آیا باز هم با گاز اشک پاداش به اون می دند؟چرا ما از دین - از مردم -از جونا استفاده ی ابزاری می کنیم ؟اونجایی که به نفع ما کار می کنند می شن امت قهرمان ایران اما اونجایی که خلاف جریان حاکم حرکت می کنند می شن ارازل و اوباش یا اغتشاش گر .راستی اگه اینا لیاقت رفتن به نماز جمعه رو ندارند اگه جنگی باشه پس باز هم نباید اونا رو به جبهه فرستاد یا نه این بند گان خدا لابد اولین گروه می شن که باید جبهه برن .به قول فیلم اخراجی ها بعضی اون عقب نشستن و از جنگ غافل و دایم شعار می دند وبعضی بی ادعا مث اخراجی ها وقت عمل با عشق از کشورشون دفاع می کنن.آره اون عقبی ها که شعار می دند می گن توفیق بشه می ریم جبهه اما باز هم باید گفت پس بشین تا توفیقت بشه پراکه مسلمانی به ریش نیست به ریشه است.بیایید کمی انصاف داشته باشیم (184487)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۴-۲۸ ۰۸:۳۹:۴۴
دروغ نمی گویم که به احمدی نژاد ، موسوی و .... رای نداده ام زیرا برای اظهار نظر فرقی نمی کند و خوانندگان محترم از نوع اظهار نظر و تعصبی که در کلمات بکار برده می شود می فهمند. مگر خدای نکرده خوانندگان محترم را مثل خود و........بدانم. به نظر می رسد همین مقدار اظهار نظر و موافقت و مخالفت می تواند گویای بسیاری از واقعیت ها باشد. در نهایت به نظر می رسد با تعصب کورکورانه نمی توان به اطراف نگریست و واقعیت هارا بدرستی دید بنابراین 3 توصیه به نظرم می رسد که شاید ارزش بیان داشته باشد: 1-تندروهای هر دو طیف اگرچه خلاف جهت هم حرکت می نمایند ولی نتیجه کارشان همانند قیچی پاره کردن اتحاد و وحدت امت و قطع کردن نه نهال بلکه درخت تنومند نظام مقدس می باشد که ممکن است آگاهانه یا از روی جهالت باشد (در هر صورت)در نتیجه تاثیری ندارد. 2- تعصب کورکورانه در هر امری انسان را از درست یا بموقع دیدن واقعیت محروم می کند و واقعیت ها چه بخواهی چه نخواهی خود را عیان می کند ولی ممکن است آن موقع برای دیدن یا قبول آن دیر باشد و ندانسته ها انسان را آنقدر آلوده کرده باشد که بازگشت یا غیر ممکن گردد یا سخت 3- پیروی از ولایت نمی تواند با حمله غیر منصفانه و وارد نمودن اتهام های ناروا به شخصیت های چون هاشمی و احمدی نژاد تائید گردد. ضمنا\" یاد مان باشد این شیوه کهنه معاویه در برخورد با حضرت علی علیه السلام و یارانشان و منافقان در ابتدای انقلاب با شهید بهشتی ویاران وفادار امام عزیز(ره) بوده است. در این میان برای تکمیل حرفهایم مجبورم از چند متفکر هوشیار بدون تعصب کورکورانه(اگر چه همه اظهار نظرهای آنهارا ممکن است همگان قبول نداشته باشند که این امر طبیعی است) مانند آقای دکترلاریجانی، آقای دکتر توکلی، فرزندان برومند آیت الله مطهری، دکتر سرافراز یزدی، دکتر افروغ و در راس آنهاآیت الله جوادی آملی نام ببرم که انشا الله بتوانیم برای رهای از تفرقه و تعصبات کورکورانه الگو برداری نمائیم. (184498)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۸ ۰۸:۵۷:۳۳
تا حالا کسی به آمار موافق و مخالف دقت کرده؟ خیلی جالبه.
درود بر هاشمی (184510)
 
سيد
۱۳۸۸-۰۴-۲۸ ۰۹:۴۹:۲۰
به نظر بنده اقاي هاشمي با درايت حرفهائي زد كه ابروي نظام را حفظ كنه وراه را براي بازگشت كساني كه مي خواهند جمهوريت نظام را حذف كنند باز گذاشت شايد اگر جوان وكم تجربه بود وفقط به فكر منافع خود بود تيشه را به ريشه مي زد وجنگ ديگري در خيابانها در مي گرفت وباز هم كشته ها ومجروحين ودستگيرشدگان ديگري از اين بابت قابل تحسين است اما بعيد مي دانم كساني كه حب قدرت را دارند به اين حرفها ونصايح گوش فرا دهند . در پايان سوالي از حضرت ايت الله يزدي دارم ايشان فرمودند مشروعيت ولي امر مسلمين از طرف خداوند متعال است لطفا به من بگوئيد چگونه : ايا جبرئيل نزول مي فرمايند وكسي را به اين سمت معرفي مي نمايند؟ يا وحي براي كسي مي شود؟ و يا به نمايندگان خبرگان رهبري وحي مي شود ؟ ايا خداوند در مورد جانشيني اقاي منتظري دچار اشتباه شد (استقفرالله ) بعد نظرش عوض شد ؟ خلاصه به صورت واضح به بنده بي سواد بگوئيد اين حكم واين مشروعيت چگونه از بارگاه خداوند تعالي به گوش من نادان وشماي دانا مي رسد . (184558)
 
سعید
۱۳۸۸-۰۴-۲۹ ۰۱:۱۱:۴۲
اگر یک عاقل سیاستمدار در این حکومت وجود داشته باشد همین رفسنجانیست حیف و صد حیف! چه ناجوانمردانه به ایشان تهمت زدند و میزنند گرچه پوزه سگان هیچوقت دامن دریا را الوده نمی کند (185891)
 
حسين/معترض
۱۳۸۸-۰۴-۲۹ ۰۱:۱۷:۱۹
آقايان و خانمهاي محترم كه نسبت به رنگ سبز تنفر داريد و از حضور سبزها با ظاهري كه شماها نميپسنديددر نماز جمعه گلايه داريد ! عرض ميكنم: كه بد نيست يك سري به خودتون بزنيد/ قطعآ و باز قطعآ سمبل و الگوي ظاهري انسان متدين و با تقوا الزامآ نبايد آن چيزي باشد كه تو مي پسندي يا نمي پسندي چون اسلام ديني است شديدآ سازگار با زمان/ مثلآ چون در زمان پيغمبر اسلام با لباسهاي آنچناني مسلمانان حضور داشتند پس شماها هم امروز با همان سر و شكل در جامعه حاظر شو يد/ در ضمن بد نيست اگر سينما از نظر شما اشكال ندارد يك سري به فيلم اخراجيها ساخته استاد مسلم اصولگرا دامت بركاته آقاي مسعود دهنمكي بزنيد بد نيست براي تغيير ذائقه تان خوب است/ در اخر سرور گرامي چه بسيار با تقوايانند كه در زير ظاهري با الگويي كه شماها ترسيم ميكنيد كه قطعآ و ولاغير جزو دوزخيانند// و چه بسيار بي بند و باران كه(البته از ديد شماها بي بند و بار) جزو با تقوا تر ينند/ مهم داداش انچيزي است كه در سمت چپ سينه ات قرار دارد و به ان قلب ميگوييم كه ايا به سياهي ذغال است يا به سفيدي برف و ان را هم رب العالمين ميداند و بس // والسلام (185896)
 
شاهد
۱۳۸۸-۰۴-۲۹ ۰۱:۳۲:۳۶
جالبه الله اکبر گفتن نماز جمعه خواندن ..بعد هی بگید احمدی نژاد فلان و... لااقل این کار را که تونس بکنه (185910)
 
عبدالله
۱۳۸۸-۰۴-۲۹ ۰۲:۲۸:۲۱
سلام آقای ما دراین صحنه ی وانفصای روزگار کسی غیر شما نمی تواند به داد مردم برسد زمانی که حتی سید علی هم مظلوم مانده وای بر آنانی که وقتی دیدند مالشان ومقامشان در معرض از بین رفتن است ودرختی که در جای جای کشور ریشه دوانده بود وتمام پستهای کلیدی کشور را دردست داشت توسط فردی ازبین می رود ازروی عجز وناتوانی زبان به تخریب دروغ می گشاید واقعاً مولای ما سیدعلی خطاب به دشمنان چه زیبا می فرمایدکه نمی توانید به این لنقلاب ضربه بزنید مگر با افرادی که انقلاب کرده اند حال نمود پیدا می کند سیدما بیا که دیگر جان به لب رسیده نگذار علی ومالک اشتر علی بیش از این درد بکشند . الهم عجل لولیک الفرج (185952)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۹ ۰۵:۲۴:۵۳
ايشون عملا دين رو تحريف كرد.كجاي اسلام گفته اين مردمن كه به حكومت اسلامي مشروعيت ميدن.پس يعني اگه تعداد مسيحي ها توي اين كشور از مسلمونا بيشتر بشه بايد دين رو از قوانين جامعه كنار گذاشت و يا الان كه يه عده بي دين ريختن تو خيابونا ،بايد تمام قوانين رو به شكلي كه اونا ميخوان تغيير داد.
ايشون كلا تمام تلاشهاي پيامبر و ائمه رو زير سوال برد.امام حسين(ع) در حالي كه يزيد همه مردم رو با پول يا زور با حكومت خودش موافق كرده بود و همون ملت بودن كه وقتي سر امام حسين (ع) رو بالاي نيزه بردن، همه الله اكبر گفتن و همون مردم بودن كه با اينكه پيامبر از جانب خدا حضرت علي(ع) رو براي جانشيني انتخاب كرد ،به وصيت پيامبر بي توجهي كردن و ابو بكر رو به خلافت انتخاب كردن و در برابر اين خورده شدن حق حضرت علي (ع) ساكت موندن.
و همين مردم بودن كه به امام حسن (ع)خيانت كردن و او رو مجبور به صلح كردن.و...
كه همه ي اينا نشون ميده كه همون طور كه خدا گفته حكم الا لله و فقط چيزي كه خدا به عنوان قانون براي بشر در قرآن فرستاده هميشه بي نقص و كارآمده حالا مردم چه باهاش موافق باشن و چه نباشن .حالا چه اسمشو تحجر بذارن چه چيز ديگه اي بگن.
وظيفه هر مسلمون هم اينه كه با اين تبديل دين خدا مخالفت كنه حتي تا جايي كه كشته بشه و به نظر من تمام كسايي كه با اصل اين نظام مخالفن و به خاطر آرزوهاي واهي و رواج بيديني تو خيابونا ميريزن و اميدوارن تغييراتي حاصل بشه كه مثلا رعايت حجاب و يا عدم اختلاط زن و مرد ومسائل اصلي دين در موارد و موضوعات اجتماعي از بين بره و... و به قول اونا آزادي پيدا كنن،آدمايي هستن كه با كفار و منافقين تفاوتي ندارن و در صورت نياز جهاد با اونها لازمه درست مثل كاري كه حضرت علي (ع) با طلحه و زبير و معاويه و منافقين كرد.
الان هم همون خطرات اين اسلام نصفه نيمه جامعه ما رو تحديد ميكنه و اگر حتي يك مسلمون باقي بمونه و دسته مقابل هزاران نفر باشن ،همون يك مسلمون بايد با همه ي اونا مقابله كنه و جلوشون بايسته و مطمئن باشه كه خدا پاسدار اسلامه و حق با اوست چه مردم خوششون بياد چه نياد. (186005)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.