کد مطلب: 445717
دبیر شورای عالی فضای مجازی:
پیامرسانها و بازیهای رایانهای اوقات فراغت دانشآموزان را پر کردهاند/لزوم هدایتگری در حوزه تولید محتوا
بخش دانش و فناوری الف،26 بهمن95
رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: شبکه های پیام رسان و بازی های رایانه ای ساعات قابل توجهی از اوقات فراغت دانش آموزان کشور را به خود اختصاص داده اند بنابراین باید بتوانیم در حوزه تولید محتوا و ایجاد مهارت در حوزه فضای مجازی هدایت گری داشته باشیم.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۲
به گزارش خبرگزاری فارس، سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در دیدار رئیس و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در آینده شاهد دوره های آموزشی مستقل از نظام آموزشی در فضای مجازی خواهیم بود که باید برای آن تمهیداتی اندیشیده شود و از این شیوه ها در نظام آموزشی کلاسیک کشور استفاده شود تا دچار عقب افتادگی نشویم.
وی با تاکید بر این که شبکه های اجتماعی این نظام آموزشی در خارج از کشور شکل می گیرند و باید برای مواجهه با آن تدبیر کرد و به نگاه شبکه ای در نظام آموزشی توجه شود، افزود: از ظرفیت هایی که در نظام آموزشی کشور برای ساماندهی آن به خصوص با نگاه پرورشی در فضای مجازی وجود دارد غفلت شده است و دانش آموزانی که در نظام متوسطه و دبیرستان تحصیل می کنند در حوزه تولید محتوا می توانند بسیار موثر باشند بنابراین باید دانش آموزان را از حالت انفعالی خارج کنیم.
دکتر فیروزآبادی تصریح کرد: متاسفانه فعالیت دانش آموزان در فضای مجازی زیاد شده است و شبکه های پیام رسان و بازی های رایانه ای دو حوزه ای هستند که ساعات قابل توجهی از اوقات فراغت دانش آموزان کشور را به خود اختصاص داده اند بنابراین باید بتوانیم در حوزه تولید محتوا و ایجاد مهارت در حوزه فضای مجازی هدایت گری داشته باشیم زیرا این مهارت ها می تواند سواد مجازی و نحوه استفاده صحیح و سالم از آن را ارتقا دهد و نیروی انسانی ماهر کارآفرین ایجاد خواهد کرد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به نقش بخش خصوصی در این حوزه اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی می تواند نقش ویژه ای در حوزه قانون گذاری برای فعال سازی بخش خصوصی داشته باشد تا از خدمات شرکت هایی که برای والدین فضای اینترنت سالم فراهم می کنند، استفاده شود.
وی اعلام کرد: تشکیل کمیسیون و یا فراکسیون مرتبط با فضای مجازی در مجلس شورای اسلامی ضروری به نظر می رسد که البته راه اندازی فراکسیون رسانه در این حوزه موثر خواهد بود. واقعیت این است که نظام رگولاتوری آموزشی در آموزش و پرورش ما شکل نگرفته و این نظام می تواند شرکت ها را رده بندی کرده و چارچوب مشخص کند تا نرم افزارهایی متناسب با استان ها، قومیت ها، دوره های تدریسی و امثالهم طراحی شود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان این که مجلس شورای اسلامی می تواند در هدایت نظام پرورشی نقش مهمی ایفا کند، تاکید کرد: هدف ما خروج از حالت انفعال در فضای مجازی است زیرا ما یک لشکر آماده به نام آموزش و پرورش داریم و این لشکر ممکن است در آینده ای نزدیک توسط شبکه هایی که از خارج سرچشمه می گیرند هدایت شوند بنابراین باید از همین الان نظام بخشی کرده و مدارس نیز بعد از ساعت درس با برنامه پیگیر نظام بخشی اوقات فراغت و آموزشی دانش آموزان باشند.
گفتنی است؛ در این دیدار مرکز ملی فضای مجازی کشور گزارشی در خصوص وضعیت فعلی محتوا در فضای مجازی، برنامه های فاوا در آموزش و پرورش، کاستی ها و راهکارهای آن و اقدامات مرکز ملی فضای مجازی درحوزه های فاوا و نظام آموزشی کشور در زمینه های آموزش عمومی و فرهنگسازی، مدیریت ملی محتوا، فضای مجازی امن و سالم، آموزش مجازی و کتابخانه های دیجیتال ارایه کرده و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز نظرات و پیشنهادات خود را اعلام کردند.
کلمات کلیدی : دانش و فناوری+شورای عالی فضای مجازی