توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 330101
استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی در فضای مجازی
بخش دانش و فناوری الف،18 بهمن94
انقلاب اسلامی در فضای مجازی هم تعبیری است که تحقق آن به مثابه یک حرکت در مقیاس انقلاب اسلامی بهمن 57 در فضای واقعی باشد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۲
 شاید این عبارت که "انقلاب اسلامی در شرایطی رخ داد که هیچ کس انتظار آن را نداشت"، آنقدر از رادیو و تلویزیون شنیده شده است که مانند خیلی از واقعیات دیگر، تکرار در بیان، باور پذیری آن را سخت تر کرده است . البته شاید هم اینطور نباشد. اما به راستی "انقلاب اسلامی ایران در شرایطی رخ داد که هیچ کس انتظار آن را نداشت؟" . با نگاهی کوتاه به تاریخ انقلاب در میابیم که امام با آدم‌های زمان خودش و زمان فبل خودش، تفاوت‌هایی داشت. امام از توانستن سخن می گفت در حالیکه حتی مبارزان درجه اول انقلاب هم مانند امام به آینده خوشبین نبودند. گفتگوی چالشی امام و آیت الله حکیم در نجف نیز شاهد این مدعاست.
 
انقلاب اسلامی در فضای مجازی هم شاید تعبیری است که تحقق آن به مثابه یک حرکت در مقیاس انقلاب اسلامی بهمن 57 در فضای واقعی باشد. با یک سوال هایدگری دیگر ادامه دهیم! آیا به راستی "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" در فضای مجازی تحقق یافتنی است؟
 
نظریه پردازان رسانه و فضای مجازی بر این باورند که تعلق به جهان مدرن و پیچیدگی های عصر جدید مولفه هایی هستند که به امر قدسی و باورهای الهی اجازه شکل گیری و دوام را نمی دهند. سکولاریزم و غفلت، اومانیسم، اباحه گری و فرهنگ جهان جدید به همراه الزامات الکترونیک رسانه های وابسته عملا حضور نیمه موفق رسانه و حتی تفکر انقلابی و اسلامی را ناممکن ساخته است.
 
اتفاقا نکته همین جاست! نباید مشکل بودن را برابر با ممکن نبودن در نظر گرفت. حال آنکه باید گفت؛ فرهنگ اسلامی و تفکر انقلابی نه تنها می تواند دارای مکانیزم های تغییر دهنده در فضای مجازی باشد، (چنانکه با تجربه انقلاب اسلامی یکبار این اتفاق در فضای حقیقی رخ داده است) بلکه با ظرایفی که دارد می تواند در مصافی منطقی و استدلالی ظرفیت های هنری و ذوق نشات گرفته از اسلام انقلابی را به رخ بکشد.
 
تکنولوژی و فناوری ناشی از ایدیو لوژی پیشرفت، با تعریف سکولار به جهان عرضه شده است و ابزار آلات رسانه ای روز هیچ سنخیتی با پدیده های انقلابی ندارند، و اولی  تر اینکه به دلیل تاخر جریان های اصیل اسلامی در حوزه های رسانه ای و سینما و اخیرا فضای مجازی ، عملا عقب ماندگی امری طبیعی است، اما به هیچ وجه این بدان معنا نیست که نتوان از ماهیت و ذات این عرصه بهره نبرد. نباید اجازه داد جریانهایی که از شر بودن ذات رسانه، سینما و حوزه های این چنینی و حتی فضای مجازی سخن به میان می آورند، در میان فعالان این فضا رخنه کنند.  باز گردیم به تجربه انقلاب اسلامی؛ حضرت امام در مقابل کسانی که ذات سیاست را دروغ و نیرنگ  معرفی می کردند ایستاد و نمایی از سیاست اسلامی را در بنیانگذاری نظام جمهوری اسلامی محقق نمود. پس نباید گفت فضای مجازی ذاتا آمیخته با شر است پس ورود در این حوزه نیز تاثیری بر روند های تکنولوژیک نخواهد گذاشت. بی شک گروههایی هستند که  با این القائات در صددند، کاربران جریان انقلابی را از علم و دانش و فن آوری محروم کرده و اجازه ندهند فناوری های حوزه اینترنت مبتنی بر مدیریت طرح ریزی و پیاده سازی جریان انقلاب اسلامی پیش رود!
 
بدین معنا نباید به برخی تغییرات جزیی در این فضا نیز بسنده کرد و بدون تغییر زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری اصلی  به برخی اصلاحات جزیی و ناچیز در این فضا راضی شد. داخلی سازی برخی سرویس های مبتنی بر اینترنتمانند موتور جست و جوی فارسی با برخی شبکه های اجتماعی و بازنشر محتوای بومی  و تنها حاوی پیام انقلاب اسلامی  اقداماتی هستند که با هدف بلند "انقلاب اسلامی در فضای مجازی " فاصله زیادی دارند. 
 
در اولین اقدام عملی استقلال در فضای مجازی باید بازتعریف شود؛ به طوری که بتوانیم  راه خودمان را از حرکت غرب مدارانه جدا کنیم. نمی توانیم در مسیر رودخانه مدرنیسم شنا کنیم و دم از استقلال رسانه ای بزنیم.  برای اینکار باید محکمات زبان رسانه ای آنان را بشکنیم. اگر زمانی رسانه ها به زبان انقلاب سخن گفتند یعنی ماتوانسته ایم علاوه بر اینکه برای ادبیات انقلابی مان فضایی مستقل باز کنیم، در نوع سخن گفتن آنها نیز تغییر ایجاد کرده ایم. همانطور که امام راحل سخن نو و تازه حرکت مردم ایران اسلامی را برخلاف رودخانه های بلوک شرق و غرب در عالم پراکند، باید دیگران را واردار کنیم که به در دایره تعریفات ما حرف بزنند و به زبان رسانه ای option های در اختیار کاربران، گزینه هایی باشد که ما طراحی و پایه ریزی کرده ایم.
 
نمی توان فناوری بومی را نادیده گرفت. در شرایطی که ما از امنیت رسانه ای برخوردار نیستیم و فضای اینترنتی در اختیارما، در اختیار "غیر ما" نیز قرار دارد، آزادی چه معنایی دارد؟ وقتی کارکرد های زمان، مکان و ساختارهای قدرت در اختیار "غیر ما" است، به غیر از اینکه در چهارچوب های برساخته شده از حاکمیت هژمون غرب و آن هم با انفعال تحرکی از خود نشان بدهیم، چه می توانیم بکینم؟  برای کسب آزادی باید به فضایی دیگر برویم؛ فضایی مجازی اما با بازتعریف های متفاوت از فضای فعلی. سطوح مختلف فضای مجازی از  پایه های مبتنی بر سخت افزار و نرم افزار گرفته تا تولید اطلاعات باید همسو با اهداف اسلام انقلابی از نو ساخته و پرداخته بشوند. در این مسیر آنچه این حادثه شگرف و از نظر برخی ناممکن را "ممکن" می سازد همتی است که باید و اصلا جوانان به خرج دهند، چنانکه تجربه انقلاب اسلامی نیز تبلور اراده مردم و به خصوص جوانان این مرز و بوم است.
 
در گام بعدی و در جهت تحقق یافتن "جمهوری اسلامی" در فضای مجازی، از ظرفیت آحاد جامعه بهره برد. در این میان قدرت بسیج کنندگی به عنوان یک "قدرت نرم" باید ساختارهای فضای مجازی جدید که هم استقلال یافته است و هم آزادی در آن تامین می شود را تحت تاثیر قرار دهد. شعارهای عمیق انقلاب اسلامی توسط کاربران که حالا و پس از انقلاب مجازی به حاضرانی "تعیین کننده" تبدیل شده اند، در جغرافیای فضای مجازی پراکنده می شود و نظامی مبتنی بر الگوهای گفتمان انقلاب اسلامی آنها را مدیریت می کند. بی شک این روش معادلات را به نفع جریان انقلابی و به ضرر نظام استکباری تغییر خواهد داد و برای دستیابی به همه این آرمانهای بلند تنها و تنها باید به تجربه انقلاب اسلامی رجوع کرد.
 
بی شک سومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی آغازی است برای این تحول بزرگ، به شرطی که تفکر تغییر و تحول در میان صاحبان رسانه، به یقین تبدیل شود و امید به امکان تغییر فضا به نفع انقلاب اسلامی همواره وجود داشته باشد.

منبع: سراج24
کلمات کلیدی : دانش و فناوری-انقلاب اسلامی
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.