همهچیز از آن زمان جدی شد که وزارت کشور تصمیم گرفت با اجرای «طرح کاهش»، خودروها را از طریق تدوین قانون به مراکز معاینه فنی روانه کند و در پی آن خودروهایی را که برگه معاینه فنی نداشته باشند مستوجب جریمه بداند.
به گزارش تسنیم، همهچیز از آن زمان جدی شد که وزارت کشور تصمیم گرفت با اجرای «طرح کاهش»، خودروها را از طریق تدوین قانون به مراکز معاینه فنی روانه کند و در پی آن خودروهایی را که برگه معاینه فنی نداشته باشند مستوجب جریمه بداند. اگرچه تا پیش از آنهم برای مسئولان و حتی مردم بهخوبی روشن بود که یکی از علتهای تنگ شدن نفس آدمها، تیرگی و دودآلودی آسمان و گرفتار شدن به انواع و اقسام بیماریها، حاصل درست نسوختن سوخت و ایراد و اشکال خودروهاست؛ اما گویا این مسائل برای خیلیها آنچنان مهم نبود. این را میشد از خودروهایی که با کوچکترین حرکت، سرفهای را نصیب مردم میکردند متوجه شد.
سالهاست که دریافت معاینه فنی خودرو برای رانندگان الزامی است اما گویا همین 50 هزار تومان ناقابل تأثیرش خیلی بیشتر از دیدن تعداد زیادی از کودکان و بزرگسالان وزنان و مردان مبتلابه انواع و اقسام بیماریها بود. چون درست از همان زمان مراکز معاینه فنی هدف هجوم خودروهایی قرار گرفتند که سالها با این مراکز بیگانه بودند. به گفته مدیرعامل ستاد معاینه فنی پس از ابلاغ اجرایی شدن طرح کاهش یا همان LEZ، به مراکز معاینه فنی بخشنامه شد تا برای افزایش ظرفیت خود و جذب نیروی متخصص اقدام کنند و بتوانند حتی در صورت امکان در سه نوبتکاری به مردم خدمترسانی کنند چراکه برای اجرایی شدن طرح LEZ داشتن معاینه فنی یک الزام و ضرورت است.
سید نواب حسینی منش به خراسان گفت: بر اساس این طرح پلاک کلیه خودروهایی که وارد محدوده طرح زوج و فرد میشوند، به وسیله دوربین خوانده و اطلاعات آن به سرور «سیمفا» ارسال می شود و درصورتیکه خودرو معاینه فنی نداشته باشد، توسط پلیس اعمال قانون انجام میشود و در صورت نداشتن برگه معاینه فنی معتبر، 50 هزار تومان جریمه در انتظار خودروهای فاقد برگه معاینه فنی معتبر خواهد بود.
وی بابیان اینکه در تهران از اول مهرماه 300 دوربین در محدوده زوج و فرد ،معاینه فنی خودروها را کنترل میکنند و اگر فردی از اعتبار معاینه فنی خود اطمینان ندارد، میتواند وارد سایت simfa.moi.ir شود و با ورود VIN و پلاک خودرو برای تأییدیه برگه معاینه فنی خود اقدام کند، افزود: حتی ممکن است فردی دارای برگه معاینه فنی معتبر باشد اما برای آن جریمه صادر شود که میتواند برای ثبت اعتراض یا شکایت خود به سایت «سیمفا» مراجعه و با درج مشخصات برای ثبت اعتراض اقدام کند.
حسینیمنش با اشاره به اجرای سراسری «طرح کاهش» از اول آبانماه در تهران گفت: از اول آبانماه یک هزار دوربین اعم از دوربینهای چراغ قرمز، سنجش سرعت، محدوده طرح ترافیک و... مجهز به کنترل معاینه فنی شده اند و هر خودرویی که از مقابل دوربینهای نظارتی تهران عبور کند، در صورت نداشتن معاینه فنی جریمه میشود بنابراین رانندگان خودروهای سال 90 به قبل باید برگه معاینه فنی داشته باشند.
در عین حال به گفته رئیس پلیس راهور با اجرای LEZ خودروهای فاقد معاینه فنی یا خودروهای دارای برگه معاینه فنی نامعتبر دیگر حتی نمیتوانند وارد محدوده زوج و فرد شوند.
سردار تقی مهری گفت: به عنوان مثال اگر خودرویی دارای پلاک زوج باشد و در روز زوج بخواهد وارد محدوده زوج یا فرد شود در صورتی که فاقد برگه معاینه فنی باشد، اجازه ورود به این محدوده را نخواهد داشت و در صورت ورود جریمه خواهد شد. شاید همین اعمال محدودیت و جریمه بود که باعث شد تا به گفته مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو میزان مراجعات رانندگان به مراکز معاینه فنی طی دو ماه گذشته حدود 400 درصد رشد داشته باشد.
افزایش مردودی های معاینه فنی
«طی یک سال گذشته حدود یک میلیون و 600 هزار خودرو با پلاک تهران به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده اند». مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو ضمن بیان این مطلب افزود: با توجه به آمار اولیه اعلام شده توسط پلیس راهورتهران، پیش بینی ها بر این بود که یک میلیون و 800 هزا ر خودرو در تهران بیش از پنج سال عمر دارند و بر همین اساس این خودروها برای تردد در تهران ملزم به گرفتن برگه معاینه فنی هستند؛ اما از آبان ماه گذشته تا آبان امسال حدود یک میلیون و 600 هزار خودرو با پلاک تهران به مراکز معاینه فنی تهران و شهرستان ها مراجعه کرده اند و تعدادی که در این رقم جای نگرفته اند شامل خودروهای فرسوده و معیوب و کاربراتوری هستند که حتی اگر به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند با مشکل مواجه خواهند شد و نمی توانند برگه معاینه فنی دریافت کنند.
حسینی منش ادامه داد: به دنبال اجرایی شدن طرح کاهش آلودگی هوای تهران میزان مردودی های خودروها در معاینه فنی از 27 درصد به 40درصد رشد پیدا کرد و این رقم به معنای آن است که از هر 100 خودرو به طور میانگین 40 خودرو به دلیل نقص فنی و سیستم ایمنی و عیوب ظاهری رد شده و پس از اصلاح و برطرف کردن مشکل به مراکز مراجعه کرده اند.
وی افزود: دستاورد بزرگ دیگری که در مهرماه حاصل شد میزان 7 درصدی مردودی ها در سال های گذشته به واسطه آزمایش آلایندگی خودرو بود در حالی که در مهرماه امسال این رقم به 15 درصد افزایش پیدا کرد و این امر از تاثیر معاینه فنی بر میزان آلودگی هوا حکایت دارد. به عبارتی این تعداد همان خودروهایی بودند که خود را ملزم به مراجعه برای معاینه فنی نمی دیدند. علاوه بر این میزان رشد مراجعات طی دو ماه گذشته نیز موضوعی قابل تامل است به نحوی که طی دو ماه اخیر به طور میانگین روزانه هفت هزار مراجعه به مراکزمعاینه فنی صورت گرفت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 400 درصد رشد داشته است.
رصد تاثیر گذاری «معاینه فنی خودرو»
اما اجرای این طرح با تمام دردسرهایش بر حول یک محور می چرخد و آن هم کاستن از آلودگی هوای پایتخت است. بدون شک نتیجه گرفتن از «طرح کاهش» می تواند مردم را در پشتیبانی جدی با آن همراه کند. از مدیرعامل ستاد معاینه فنی می پرسیم امکان رصد کاهش آلایندگی ها چه زمانی فراهم می شود؟ حسینی منش پاسخ داد: اجرای یک طرح موقت مانند طرح کاهش نمی تواند با این سرعت تاثیرگذار باشد بلکه طرح کاهش بلند مدت است. ضمن آن که حتی اگر امسال همه خودروهای شهر معاینه فنی دریافت کنند باز هم تعداد زیادی خودرو زیر پنج سال داریم که بر اساس قانون هنوز معاینه فنی دریافت نکرده اند ولی خودروهایی آلاینده هستند. چرا که بر اساس اذعان خودرو سازها کاتالیست یک خودروی صفر کیلومتر بیش از دو سال کار نمی کند و از دو تا پنج سال و درست در زمانی که قانون برای دریافت معاینه فنی تکلیفی قرار نداده، خودرو آلودگی تولید می کند. به هر صورت شهروندان می توانند آثار طرحی را که امسال شروع شده در سال های آینده لمس کنند. وی خاطرنشان کرد: البته این امکان هم وجود دارد که تا پایان زمستان هم بتوان این موضوع را ارزیابی کرد.
مجلسی ها عجله کنند
اما افزایش اعتبار معاینه فنی خودروها از دو سال به پنج سال ماجرایی است که کارشناسان بسیاری بر آن خرده گرفتهاند اما گویا مشخص نیست این موضوع در سالهای قبل از کجا آبخورده است. مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو درباره این ماجرا اظهار کرد: این اتفاق در سال 89 رخ داد و از همان زمان هم معاینه فنی خودرو پنج ساله شد اما وقتی آن را پیگیری میکنیم هیچکس زیر بار آن نمیرود. حسینی منش اضافه کرد: البته بر اساس لایحه هوای پاک که اخیراً تقدیم مجلس شد سن معاینه فنی به دو سال کاهش پیدا میکند، کلیات این لایحه در مجلس به تصویب رسید و برای تصمیمگیری بر روی جزئیات آن جلسهای برگزار شد که متأسفانه مجدد به شور دوم رفت و اکنون باید منتظر نتیجه باشیم. فقط امیدواریم ازآن جا که آلودگی هوا در کلانشهرها در دو ماه آذر و دی به بیشترین حد خود میرسد و مسبب آلودگی هم خودروها هستند، بررسی و تایید آن به سال آینده موکول نشود چراکه در غیر این صورت امسال را هم از دست خواهیم داد. وی تأکید کرد: امیدواریم مجلس با فوریت این لایحه را به تصویب برساند.
تأثیر 5 درصدی خودروهای سنگین بر آلودگی هوا
حسینی منش درباره اهمیت معاینه فنی خودروهای سنگین معتقد است که میزان آلایندگی این خودروها در مقایسه با خودروهای سبک بسیار ناچیز است بهگونهای که در شهر تهران حدود 200 هزار خودروی دیزلی تردد دارند که یا نخاله بر یا سرویس هستند و شامل 5 درصد خودروها میشوند اما در مقابل آن سه میلیون و 500 هزار خودروی سبک در شهر تردد میکنند. وی ادامه داد: سهم خودروهای سنگین هرچند که کمتر از 5 درصد آلودگی هوای شهر است اما بازهم برای آنها پیشبینیهای لازم را انجام دادیم و خودروهای فرسوده ازجمله مینیبوس و... در حال نوسازی هستند و به ما قول دادهشده که تا پایان سال تمام مینیبوسهای فرسوده به مراکز اسقاط بروند.
به هر صورت هیچ استثنایی وجود ندارد و هر خودرویی که از مقابل دوربین رد بشود و معاینه فنی نداشته باشد شامل جریمه خواهد شد. وی همچنین درباره برخی انتقادات مبنی بر اینکه برخی خودروها بدون حضور در مراکز، برگ معاینه فنی دریافت میکنند تصریح کرد: هم اکنون بیشتر مراکز معاینه فنی به دوربین پلاک خوان متصل شدهاند، ضمن آنکه از خودرو تصویر گرفته میشود و قبل از پذیرش، مشخصات خودرو با اطلاعات پلیس مطابقت داده میشود، ازاینرو محال است خودرویی بدون مراجعه به مراکز معاینه فنی بتواند برگه معاینه فنی دریافت کند.
هرچند مردم از سر ناچاری استقبال خوبی از مراجعه به مراکز معاینه فنی کردند اما تمام این دغدغهها زمانی به بار خواهد نشست که مردم حداقل شاهد آسمانی کمی آبیتر باشند. اکنون باید منتظر بود و دید که آیا با معاینه فنی خودروها، آسمان آبی به پایتخت و کلانشهرها بازمیگردد؟!