توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 494065
4 میلیون ایرانی، تجربه مصرف مواد مخدر را دارند
تاریخ انتشار : جمعه ۳۰ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۱
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: از 53 میلیون نفر افراد بین 15 تا 64 سال کشور، 4 میلیون و 400 هزار نفر تجربه یک بار مصرف مواد مخدر را داشته‌ و 2 میلیون و 808 هزار نفر مصرف مستمر دارند.

به گزارش فارس، محسن روشن پژوه؛ معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: پیمایش شیوع شناسی اعتیاد بین سالهای 94 تا 95 و در یک جامعه آماری 61 هزار نفری انجام شده است.

وی افزود: استان‌های کشور به سه دسته پرشیوع، متوسط و کم شیوع تقسیم شد  و برآورد مصرف در طول سال گذشته، ماه گذشته، هفته گذشته و تجربه یک بار مصرف (طول عمر) به دست آمد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در مورد برخی از نتایج این پژوهش تصریح کرد: از 53 میلیون نفر افراد بین 15 تا 64 سال کشور، 24.6 درصد به صورت خودسرانه مصرف داروهای اعتیادآور و مسکن در هفته گذشته داشته‌اند.

روشن پژوه گفت: همچنین بر اساس این پیمایش 2 میلیون و 808 هزار نفر از افراد، دارای مصرف مستمر مواد مخدر در هفته و ماه گذشته بودند.

وی درخصوص مصرف مواد مخدر در طول عمر تصریح کرد: وقتی مصرف مواد در طول عمر محاسبه می‌شود یعنی فرد حداقل در تمام طول عمر خود یک بار تجربه مصرف مواد مخدر را داشته باشد که البته منظور از آن اعتیاد نیست و این نوع مصرف شامل مصرف تفننی و آزمایشی است که به این ترتیب 4 میلیون و 400 هزار نفر از جمعیت 15 تا 64 سال کشور تجربه یک بار مصرف مواد مخدر را داشته‌اند که از این تعداد 2 میلیون و 808 هزار نفر مصرف مستمر (هفته گذشته، ماه گذشته) داشته‌اند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه افزود: بر اساس نوع مواد مصرفی در مصرف کنندگان مستمر (2 میلیون و 808 هزار نفر) خانواده تریاک در رتبه اول، حشیش و گل در رتبه دوم و محرک‌ها مانند شیشه در رتبه سوم قرار دارند.

روشن‌پژوه در ادامه عنوان کرد: بر اساس نوع مواد مصرفی، مصرف کنندگانی که در طول عمر به صورت تفننی و یا آزمایشی تجربه مصرف داشته‌اند، بیشتر ماده مصرفی همچنان تریاک بوده و شیشه و کریستال در رتبه دوم قرار دارد و خانواده حشیش، گل و ماری‌جوآنا نیز در رتبه سوم قرار می‌گیرند.
 
 
کلمات کلیدی : مصرف مواد مخدر
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.