نظر منتشر شده
۸۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 336358
آیت الله جوادی آملی مطرح کرد:
برخی بانک‌ها فقط در ظاهر اسلامی هستند/ نظام بانکی به شدت ربوی شده است
بخش اقتصادی الف، 13 اسفند 94
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۴۰
یکی از مراجع تقلید، با بیان اینکه نظام بانکی به شدت ربوی شده است، گفت: متأسفانه برخی بانک‌ها فقط در ظاهر اسلامی هستند و به شدت درگیر نظام ربوی شده‌اند.

آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی بعد از ظهر پنج‌شنبه در دیدار رئیس سازمان مراتع، جنگل‌ها و آبخیزداری و هیئت همراه با وی که در موسسه علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با بیان اینکه جوانان کشور مشکلات بسیاری دارند، گفت: با وجود این همه استعداد و ظرفیت مادی و معنوی در کشور دست دولت برای حمایت و کمک به جوانان خالی است.

وی با انتقاد از وضعیت اسف‌بار مسکن جوانان، اظهار داشت: بانک‌ها می‌توانند به ساخت مسکن و انبوه‌سازی کمک کنند اما چون درگیر مسائل دیگر هستند از این وظیفه شانه خالی می‌کنند.

این مفسر قرآن کریم نسبت یه عدم استفاده بهینه از ظرفیت‌های طبیعی کشور ابراز نگرانی کرد و افزود: در کشور دو دریای بزرگ داریم و یکی از آن‌ها از تالش تا گلستان را محصور کرده‌اند اما نمی‌توانیم علوفه مورد نیاز کشور را تأمین کنیم.

انتقاد از برخی بی‌تدبیرهای مدیریتی
وی در ادامه گفت: با وجود برخورداری از زمینه‌های تولید منابع تغذیه برای دام و طیور، واردکننده علوفه از کشورهای دیگر هستیم که این برای کشور تأسف‌بار و غم‌انگیز است.

آیت الله جوادی آملی از بی‌تدبیری و ناتوانی برخی از مدیران در مدیریت منابع کشور به شدت انتقاد کرد و گفت: اگر نمی‌توانیم برای دام خود علف تهیه کنیم به دلیل نبود امکانات، علم و پول نیست بلکه این کارها مدیریت و عرضه می‌خواهد.

وی گرانی مواد لبنی را بی‌دلیل خواند و گفت: اگر دلیل گرانی مواد لبنی بالا بودن قیمت نهاده‌ها و علوفه باشد واقعاً تأسف‌بار است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم بر ضرورت برخورداری از دین‌داری و تعصب ملی تأکید کرد و گفت: متأسفانه با اینکه دست فعالان بخش کشاورزی از تسهیلات خالی است، این امر سبب رکود تولید کشاورزی و اختلال در اشتغال‌زایی شده است اما نظام بانکی ما از ارائه وام‌های مورد نیاز اجتناب می‌کند.

وی همچنین در ادامه گفت: متأسفانه برخی از نهادها و سازمان‌های کشور فقط نامی از اسلام را بر پیشانی خود دارند.

با غارتگران بیت‌المال برخورد شدید شود
آیت الله جوادی آملی بر انجام کارهای منطقی و علمی تأکید کرد و بیان داشت: کشور ما قبل از انقلاب به دلیل اینکه شاه، نفت را مال خود می‌دانست و در حفظ آن کوشا بود وزارت نفت نداشت اما حالا که ما نفت را متعلق به بیت‌المال می‌دانیم چرا در حفظ و حراست آن کوشا نیستیم.

وی خواستار رسیدگی قاطعانه و شفاف نسبت به تخلفات سنگین غارتگران بیت‌المال شد و گفت: خداوند در قرآن کریم گزینه نظامی و برخورد قاطعانه با اخلالگران امنیت و آرامش مسلمانان را روی میز دارد و مطرح می‌کند.
 
کلمات کلیدی : نرخ سود بانکی+ربا
 
جواد
۱۳۹۴-۱۲-۱۳ ۱۹:۴۲:۲۸
اصلاح طلبان اگر واقعا به دنبال اصلاح هستند " چرا در زمان مسئولیت " نظام بانکی و مالیاتی و یارانه ای را اصلاح نکردند .؟ (3585263) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۱۸:۲۶:۰۴
تجربه نشان داده حل مسائل واقعی در گرو اصلاح طلب یا اصولگرا بودن نیست (3586301) (alef-11)
 
سرباز
۱۳۹۴-۱۲-۱۵ ۰۹:۲۶:۴۸
احسنت... حرف دل را زدی عزیز دل.... تمام مسایل در همین یک جمله خلاصه میشود (3587122) (alef-11)
 
احمد
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۲۰:۰۲:۳۰
قبلی انقدر خراب کرده که حالا حالا ها باید جواب بی تدبیری اونا رو پس بدیم (3586414) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۵ ۲۰:۴۵:۰۸
نه اینکه بانک ها زمان هاشمی و خاتمی وجود نداشتند
نه اینکه اون موقع هیچ سودی نمی گرفتن
قبلی که سود را کم کرده بود اما با هزار بازی سیاسی و .... کاری کردند که دوباره سرجاش برگرده
...... (3588463) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۵ ۰۷:۴۰:۲۹
امان از مدیران بی لیاقت امان امان امان. چه اینوری چه اونوری. مردم و کشور رو به خاک سیاه نشوندند.

تو رو خدا فقط یه ذره وسط دعواهاتون به فکر کشور و مردم هم باشید. به اون چیزی که می پرستید. (3586939) (alef-11)
 
م
۱۳۹۴-۱۲-۱۵ ۰۸:۰۴:۵۶
بحث اصولگرا یا اصلاح طلب نیست . این نظام یانکی و افراد و چرخه های فاسد وابسته به آن آنقدر سودهای بادآورده و پول مفت زیر زبانشان مزه کرده که نعوذبالله اگر.....یکجوری سعی می کنند او را توجیه کنند . مشکل ضعف قانون است و دیگر اینکه یک نفر پیدا شود تا همین قوانین نیم بند را هم با جرات و بدون رودربایستی اجرا کند . (3586977) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۵ ۰۸:۳۸:۱۰
هر وقت مشکل تورم و گرانی رو حل کردید بیاید از ربوی بودن حرف بزنید بیکاری فقر فساد گسترده و رانت و تورم و .... مشکل اصلی هستند اینها حل شود مشکل بانک ها هم حل میشود (3587029) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۶ ۱۰:۰۱:۲۲
چرا برخي بانك ها ، يعني كدام بانك اسلامي است (3589228) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۳ ۱۹:۴۳:۵۴
در اقتصاد متورم کشور سود بانکی پایین باعث رانت برای یکعده و نیز ضرر به دارندگان نقدینگی است (3585265) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۰۱:۱۲:۵۰
کاش در این مملکت عده ای پولدار پیدا می شدند که بر اساس طلا وام و پول قرض می دادند و همان مقدار به علاوه چند درصد ثابت هزینه بانکداری را پس می گرفتند در آن صورت مشاهده می شد که چگونه مردم با دل وجان چگونه به همدیگر کمک می کردند و کمتر پولی در گوشه خانه ها می ماند و کمتر پروژه ای با مشکل تامین مالی مواجه می شد (3585591) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۳ ۱۹:۴۹:۵۴
این بانک ها حتی ظاهر اسلامی هم ندارند . (3585272) (alef-11)
 
رئیس شعبه بانک دولتی در 7 تیر
۱۳۹۴-۱۲-۱۳ ۱۹:۵۱:۱۸
چند دهه است که بانک های ما به شدت ربوی شده است . (3585275) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۳ ۲۳:۳۲:۰۷
آیا پولی که ما به عنوان سپرده در اختیار بانک قرار می دهیم بعدازیکسال
همان قدرت خرید کالا را در بازار دارد، که یکسال پیش داشت که سودی به
آن تعلق نگیرد؟ در واقع سود متعلقه باز هم از تورم بازار کمتر است و سپرده گذار ضرر کرده است ، یعنی ربا نخورده است. (3585512) (alef-13)
 
عبدالرحمن
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۲۲:۰۸:۴۲
تا تورم به صفر نزدیک نشود امکان بانکداری اسلامی وجود ندارد . وقتی در سال 15 درصد به قدرت خرید صاحب پول لطمه میخورد ( برخی سال ها تا 50 درصد ) نمیتوان پول را بدون بهره در بانک گذاشت . بنابر این از حضرت ایت الله جوادی خاضعانه تقاضا دارم تلاش کنند که متخصصین امر اقتصاد و صنعت و بازرگانی فارغ از متعهد بودن یا نبودن لگام اوضاع را به دست گرفته و مشکل را حل نمایند (3586593) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۵ ۲۰:۴۹:۰۸
از دولتی که از لیستی حمایت می کند که در تهران توکلی ، خوش چهره .... نیستند و بجای اون افراد سیاسی و حتی تازه به دوران رسیده ( خانم 30 ساله) جایگذین می شود معلومه که هدف دولت و اطرافیان و حامیانشان چست
حداقل در خوش بینانه ترین حالت می شود گفت که الویت انان بهبود اقتصاد و معیشت مردم نیست
بیشتر به نظر می رسد حفظ قدرت به هر طریقی، اولویت اول انان باشد ، نمی دانم شاید (3588471) (alef-11)
 
طلبه حوزه علمیه مشهد
۱۳۹۴-۱۲-۱۳ ۱۹:۵۳:۴۴
چرا اگر قیمت بالای لبنیات برای علوفه باشد ؛ واقعا" تاسف بار است ؟! (3585279) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۱۳:۲۸:۰۸
از این جهت تأسفبار است که نتوانسته ایم علوفه دام را در داخل تأمین کنیم!! (3586014) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۵ ۱۲:۰۸:۵۳
فقط همین تاسف بار است!!! صنعت، تجارت، پزشکی، اخلاق و .... در این کشور تاسف ندارد؟ (3587420) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۱۳:۵۰:۳۶
برای اینکه کشور با این همه منابع توانایی تولید نهاده ها را ندارد و نهاده های وارداتی گران نمام می شود. (3586041) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۱۶:۲۵:۲۵
چون باید خودمان علوفه را کشت کنیم که متاسفانه نمیکنیم. واردات علوفه تاسف بار است. (3586202) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۱۹:۴۴:۴۸
برای اینکه تو عربستان یا امارات نیستی که حتی خاک کشاورزی ندارن چه برسه به آب. تو کشوری که خاک حاصلخیز و آب همه جاش هست علوفه باید ارزونترین کالا باشه ولی با میزان تولید وحشتناک (3586397) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۵ ۰۰:۵۱:۵۷
جهت اطلاع عرض کنم که ایران کشوری نیمه خشک است که 90درصد اراضی آن خشک و لم یزرع هستند..زمینهای زراعی هم کفاف تولید گندم و میوه کشور را به زور می دهند.. (3586782) (alef-11)
 
morteza
۱۳۹۴-۱۲-۱۵ ۲۱:۳۱:۴۰
اگر کفاف نمیده پس چطور چندین هزار تن سیب و سیب زمینی معدوم شد .بله ما در شرایط اقلینی خاصی هستیم ولب بیشتر چوب عدم مدیریت صحیح و بی عرضگی را میخوریم (3588534) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۳ ۲۰:۰۵:۲۶
در نظام مبتنی بر سرمایه و اصالت سرمایه نمیشود بانکها ربوی نباشند
اونموقع که بانکها خصوصی میشدند مشخص بود کار به اینجا میکشه
اقا یا خانم الف این کامنت ناقابل رو هم حذف کن تا وبال اخرتت بشه (3585292) (alef-11)
 
مجید
۱۳۹۴-۱۲-۱۳ ۲۰:۰۵:۴۹
مگه میشه.
مگه داریم.
بانک داری اسلامی .
کجا تو اریران (3585294) (alef-11)
 
گیرنده وام 5 تومنی و دهنده 9 تومنی در سیستم بانکداری غیر ربوی !!!
۱۳۹۴-۱۲-۱۳ ۲۰:۱۲:۲۸
نظام بانک داری در مملکت ما نظام برده داری و ارباب رعیتی است . (3585304) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۱۴:۴۰:۱۱
تفاوت بانک داری در ایران با بقیه دنیا در چیست مگر؟؟ (3586096) (alef-11)
 
فرشید
۱۳۹۴-۱۲-۱۵ ۰۸:۱۷:۱۹
در سود خیلی خیلی بالای سپرده ها و وام ها نسبت به بقیه دنیا (3586999) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۳ ۲۰:۱۲:۳۵
سلام و درود خدا بر این عالم عامل و حکیم زاهد.
متاسفانه پول و مال حرام و وابستگی دنیوی گوش مسئولین علی الخصوص مرتبط با بحث مسکن و خودرو و کشاورزی و صنعت و بانک و گمرک و نفت را از شنیدن سخن حق سنگین کرده. (3585305) (alef-11)
 
کارشناس اقتصاد
۱۳۹۴-۱۲-۱۳ ۲۰:۱۸:۰۳
حالا که مثلا" خوب شده !!!! وام میدن با سود 24 %
!!!
کدام ظاهر اسلامی ؟؟؟!!!
اینا حتی ظاهر اسلام رو هم به نمایش نمیذارن (3585311) (alef-11)
 
شفقی
۱۳۹۴-۱۲-۱۳ ۲۰:۳۱:۱۵
استاد بزرگوار، می فرمودید تمام بانکها. مگر بانک غیر ربوی هم داریم گرانقدر؟ اما نکته اینجاست که فقط بانکها نیستند که ربوی عمل می کنند. این بانکها معلول اقتصاد نا پایدار ما هستند. یعنی بدون اصلاح اقتصاد نمی توان تنها بانکها را مقصر دانست. (3585320) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۱۰:۱۵:۵۶
بانک رسالت یک بانک غیرربوی و بر پایه قرض الحسنه هست. پس پیدا میشه ولی نادره. (3585804) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۱۸:۳۴:۳۰
من وام قرض الحسنه گرفتم که 5 میلیون بود با حدود 150 هزار تومان کارمزد (3586307) (alef-11)
 
مهدی
۱۳۹۴-۱۲-۱۳ ۲۰:۵۳:۰۳
حاج آقا ایا ربا شدت و کم دارد؟ (3585344) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۳ ۲۰:۵۵:۲۰
حاج اقا بعضی نه ، کل بانک ها (3585350) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۱۲-۱۳ ۲۱:۲۰:۴۱
کدام بانکداری اسلامی فقط قراردا ها روی کاغذ به صورت قوانین اسلامی تهیه شده ولی در عمل اکثریت قریب به اتفاق عملیات بانکی با فاکتور های صوری ودر غیر محل خویش است (3585369) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۳ ۲۱:۲۳:۱۹
گوش شنوایی هست ولی اعتقادی به ربا و رباخواری نیست که این نشان دهنده نفوذ بالای غیرمسلمانان در نظام بانکی کشور است! (3585373) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۳ ۲۱:۴۰:۲۶
سلام : چهار نفر از اعضای شورای فقهی بانک مرکزی را فقها تشکیل میدهند افراد تعیین شده میتوانند با نظر ات شرعی با مصوبات خلاف مخالفت نمایند افراد مجتهد پاسخگوی مراجع باشند بعضی از اعضا هیئت مدیره بانکها نیز روحانی میباشند اعضا شورای فقهی بانک مرکزی ، خيلي قوانين بانكداري اسلامي را جدي نمي‏گيرند و يا توجه‏ي هم به آن نمي‏كنند. شايد اگر مسؤولان به پيامدهاي ربا در نظام بانكي توجه بيشتري مي‏كردند شاهد اين اعتراضها نبوديم و وضعیت اقتصادی کشور به اینجا ختم نمیشد کارکنان بانکها در این گونه موارد بی تقصیر ند و مجری سیاستها میباشند قوانين بانكي بايد پس از تصويب از لحاظ شرعي نيز مورد بررسي قرار گيرد.ولی کسانی که حقوق میگیرند بابت نظارت این کار را انجام نمیدهند (3585390) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۳ ۲۱:۴۸:۰۱
قصه اون مثلی که میگن " مرگ حقه نه برای من برای همسایه ام" اونوقت اسمشو میذارن بانکداری اسلامی بانکها وام را با نرخهای بالا وام میدهند ولی مردم را ترغیب میکنند که سپرده گذاری کنند تحت عنوان قرض الحسنه ؟ شش ماه پول را رایگان بگذارند در بانک بدون هیچگونه سودی ولی هنگامیکه وام میدهند کارمزد میگیرند مبلغی را مسدود میکنند با یک محاسبه سر انگشتی وام قرض الحسنه بالای بیست در صد برای مشتری کارمزد محاسبه میشود ایا این قرض الحسنه است ؟؟؟؟؟/ (3585394) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۳ ۲۲:۰۱:۵۳
اگر اشتباه نکنم استاد مصباح سال ها پیش این مسئله را مطرح کرده بودند که با هجمه و سیل تخریب ها و توهین ها همراه شد. (3585402) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۳ ۲۲:۱۴:۳۸
همه بانکها نه برخی قبلا اگه کسی بهره 10 درصدی میگرفت میگفتن نزول خوره ومالش حرام ولی حالا بانکهای اسلامی بهره 26درصد میگیرن و ایلامی هم هستن خدا خودش از گلوتون بگیره (3585417) (alef-11)
 
Seyfan
۱۳۹۴-۱۲-۱۳ ۲۲:۱۸:۴۴
یاشا.بالاخره یکی پیدا شد که برای رضای خدا حرف زد (3585423) (alef-11)
 
من
۱۳۹۴-۱۲-۱۳ ۲۲:۴۲:۵۰
مردمو یه خاک سیاه نشوندن. (3585449) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۳ ۲۲:۴۴:۵۳
خیانت بانکها را باهیچ چیزی نمیتوان مقایسه کرداگردربانکها راتخته کنندخسارت کمتری به مملکت میخورد به اسم خدمت خیانت میکنند.... (3585455) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۳ ۲۲:۴۸:۵۹
درود بر عالم شجاع آیت الله جوادی آملی (3585461) (alef-11)
 
احمد
۱۳۹۴-۱۲-۱۳ ۲۳:۰۸:۰۲
سلام . نوع زندگی ما باعث کم عزتی ما شده است خانه های ادمهای با توانایی متوسط وبالا پر شده از کالاهای غیر مورد نیاز . این ما را به سیستم بانکی که برای دادن یک وام عزت ما را به بازی میگیرد محتاج کرده است با اینکه اولا با نخربدن کالاهای غیر مورد نباز وسرمایه ها را به سمت تولید از طریق تعاونیهای خانوادگی میتوانیم از بانک به عنوان یک مرکز تولید فقر وفساد و تبعیض دور شویم دوما اگر نخواهیم برای تولید کاری کنیم دست کم با به وجود اوردن صندوق های خانوادگی بایک شرایط عزتمندانه از سیستم بانکی ربوی دوری کنیم و مشکلات خود را از طریق این صندوق ها حل کنیم (3585478) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۳ ۲۳:۲۴:۱۶
آفرین به این شجاعت بیان (3585492) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۰۰:۲۴:۴۶
پول را ذره ذره به نام قرض الحسنه از مردم بگيرند و با بهره بالا به خودشان بازگردانند ان هم به صورت توهين آميز كه ابتدا بايد مقداري پول در حساب بلوكه بماند ، ولي سر بسته بگويم ، آنهايي كه مي دانستند و مي دانند و تا كنون اعتراض نكرده و نمي كنند هم مقصرند . (3585556) (alef-11)
 
شهبازی
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۰۰:۴۴:۱۶
۱۷۱میلیون تومان سود برای وام ۱۶۰میلیونی مسکن (3585574) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۰۱:۰۰:۰۶
تا زمانی که بانک داری ما دلالی است هیچ آینده روشن و اقتصاد خوبی برای ایران متصور نیستم.
سود بانکی سپرده ها و سود وامها باید به 2 درصد کاهش پیدا کنه (3585584) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۰۱:۳۱:۳۰
بانک در طی کارشان بسیاری از خانه های مردم و کارخونه ها را غصب کردند و کسی هم نیست جلوشون را بگیرد (3585605) (alef-11)
 
آروند
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۰۲:۱۴:۵۹
برخي چيه حاج آقا همه بانكهاي ايران آنطوريند يعني بي ديني وغير اسلامي .
و متاسفانه تازگي شروع كرده اند به اسم شكوفائي توليد داخلي سودي كه به مردم مي دهند بسيار كمتر از چيزي است كه خودشان در برابر وام و خدماتي كه به مشتري مي دهند و بهانه بني اسرائيلي شان اين است كه مي خواهيم اين نقدينگي را بطرف بازار و توليد برود در حالي كه هم شما مي دانيدو هم ما كه اگر در توليد و بازار خبري بود اولين مدعيان آنجا همين بانكها بودند ولي در هيئت شخص حقيقي . به نفع اشخاص بانك نه مردم
مردمي كه توان جسمي و فكر ي و تجار ي ندارند تا با پول خود كار كنند براي اينكه مسئولين كشور را امين مي دانند و گمان مي كنند مسئولين نمي گذارند كه بانكهاي رسمي پول آنها را بالا بكشند به اين اميد اينكه بانكها با اين پولها كار بكنند و در صنعت يا توليد يا بخشهاي تجاري خارجي و داخلي و از سود مشروعش سهم مشروع به آنها بدهدن پولشان را دراختيار بانكها قرار مي دهند عوضش بانكها اين پولها را در كارهاي نامربوط هزينه مي كنند يا در اموري كه ميل شخصي روسا گرايش دارد بعدش سودي كه مي دهند به مردم انصافا براي هيچ كاري در جهان اينقدر سود كم نمي دهند (يعني اين پولها را در هر امري بكار گرفته شود عملا خيلي بيشتر از اين سود مي دهند) و بانكها از اينطرف هم حق مردم را مي خورند يعني وقتي خودشان به اشخاص وام قرض الحسنه مي دهند(اسمش فقط قرض الحسنه هست) هر چه سود با قيمت آزاد مي توانند از مردم مي گيرند ولي وقتي خودشان پول مردم را مي گيرند تا باهاش كار كرده به مرد م سود بدهند به چند اسو بهانه از سهم مردم كم مي كنند
حالا ساير عيبها و نواقصشان بماند همين يك موردفقط خودش كلي به مردم فشار وارد نموده آنها را مايوس مس كند (3585624) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۰۲:۵۴:۵۵
به گزارش دولت بهار به نقل از برخی منابع، نرخ بهره در کشورهای مختلف جهان بدین ترتیب است:

۱-نرخ بهره بانکی ایران ٢٤ درصد
۲- نرخ بهره بانکی زامبیا ۱۸ درصد
٣-نرخ بهره بانکی گینه بیسائو ۱۶ درصد
۴-نرخ بهره بانکی سیارلئون ۱۶ درصد
۵-نرخ بهره بانکی ارژانتین۱۵.۲۰ درصد
۶-نرخ بهره بانکی ونزوئلا ۱۶.۴۳ درصد
۷-نرخ بهره بانکی غنا ۱۵ درصد
۸-نرخ بهره بانکی یمن ۱۵درصد
۹- نرخ بهره بانکی۱۴.۷۹ درصد
۱۰-نرخ بهره بانکی جیبوتی ۱۴ درصد
۱۱-نرخ بهره بانکی زیمباوه ۱۳.۳۵ درصد
۱۲-نرخ بهره بانکی لیبریا ۱۳.۴۲ درصد
۱۳-نرخ بهره بانکی مغولستان ۱۳.۲۵ درصد
۱۴- نرخ بهره بانکی گامبیا ۱۲ درصد
۱۵- نرخ بهره بانکی اوگاندا ۱۲ درصد
۱۶- نرخ بهره بانکی ازبکستان ۱۲ درصد
۱۷-نرخ بهره بانکی صربستان ۱۱.۲۵ درصد
۱۸-نرخ بهره بانکی سودان ۱۱.۲۵ درصد
۱۹-نرخ بهره بانکی انگولا۱۰.۲۵ درصد
۲۰-نرخ بهره بانکی جیبوتی ۱۰.۶۱ درصد
۲۱-نرخ بهره بانکی لسوتو ۱۰.۴ درصد
۲۲-نرخ بهره بانکی لبنان ۱۰ درصد
۲۳-نرخ بهره بانکی میانمار ۱۰ درصد
۲۴-نرخ بهره بانکی انگولا ۱۰ درصد
۲۵-نرخ بهره بانکی ارمنستان ۹. ۵ درصد
۲۶-نرخ بهره بانکی بوستاوانا ۹.۵ درصد
۲۷-نرخ بهره بانکی مصر ۹.۲۵ درصد
۲۸-نرخ بهره بانکی ماداگاسکار ۹ درصد
۲۹-نرخ بهره بانکی موریتانی ۹ درصد
۳۰- نرخ بهره بانکی ماداگاسکار ۹ درصد
۳۱-نرخ بهره بانکی پاکستان ۹ درصد
۳۲- نرخ بهره بانکی اروگوئه ۹ درصد
۳۳- نرخ بهره بانکی ویتنام ۹ درصد
۳۴- نرخ بهره بانکی مالتا ۹ درصد
۳۵- نرخ بهره بانک هند ۸درصد
۳۶-نرخ بهره بانکی نپال ۸ درصد
۳۷-نرخ بهره بانکی روسیه ۸ درصد
۳۸-نرخ بهره بانکی بنگلادش ۷.۷۵ درصد
۳۹- نرخ بهره بانکی بوسنی وهرزگوین۷درصد
۴۰-نرخ بهره بانکی برزیل ۷ درصد
۴۱- نرخ بهره بانکی هائیتی ۷ درصد
۴۲- نرخ بهره بانکی هندوراس۷ درصد
۴۳- نرخ بهره بانکی رواندا۷ درصد
۴۴- نرخ بهره بانکی سری لانکا۷ درصد
۴۵- نرخ بهره بانکی اوکراین۷ درصد
۴۶-نرخ بهره بانکی جامائیکا ۶.۲۵ درصد
۴۷-نرخ بهره بانکی چین ۶ درصد است
۴۸- نرخ بهره بانکی بوتان۶ درصد است
۴۹- نرخ بهره بانکی کنگو ۶ درصد است
۵۰- نرخ بهره بانکی کراواسی۶ درصد
۵۱-نرخ بهره بانکی انونزی ۵.۷۵ درصد
۵۲-نرخ بهره بانکی قزاقستان ۵.۵ درصد
۵۳-نرخ بهره بانکی ۵.۵ درصد است
۵۴-نرخ بهره بانکی افریقای جنوبی ۵ درصد
۵۵-نرخ بهره بانکی ترکیه ۵ درصد است
۵۶- نرخ بهره بانکی رومانی۵ درصد است
۵۷-نرخ بهره بانکی اردن ۵ درصد است
۵۸-نرخ بهره بانکی مجارستان ۵ درصد
۵۹-نرخ بهره بانکی گواتمالا۵ درصد است
۶۰-نرخ بهره بانکی گابن ۵ درصد است
۶۱-نرخ بهره بانکی اتیوپی ۵ درصد است
۶۲- نرخ بهره بانکی باهاماس ۴.۲۵ درصد
۶۳-نرخ بهره بانکی البانی ۴ درصد است
۶۴- نرخ بهره بانکی الجزایر ۴ درصد
۶۵- نرخ بهره بانکی بورکینافاسو ۴ درصد
۶۶- نرخ بهره بانکی کلمبیا ۴ درصد است
۶۷- نرخ بهره بانکی ساحل عاج۴ درصد
۶۸- نرخ بهره بانکی نیجر۴درصد است
۶۹- نرخ بهره بانکی لهستان۴درصد
۷۰- نرخ بهره بانکی قطر۴درصد
۷۱- نرخ بهره بانکی پرو۴درصد است
۷۲- نرخ بهره بانکی توگو۴درصد است
۷۳-نرخ بهره بانکی استرالیا ۳ درصد
۷۴- نرخ بهره بانکی پاناما۳ درصد
۷۵- نرخ بهره بانکی مراکش ۳ درصد
۷۶- نرخ بهره بانکی قرقیزستان۳ درصد
۷۷- نرخ بهره بانکی فیلیپین۳ درصد است
۷۸- نرخ بهره بانکی مالزی ۳ درصد است
۷۹- نرخ بهره بانکی مقدونیه۳ درصد است
۸۰- نرخ بهره بانکی لیبی ۳ درصد است
۸۱- نرخ بهره بانکی افغانستان ۲.۴۳درصد
۸۲- نرخ بهره بانکی بحرین ۲.۲۵ درصد
۸۳- نرخ بهره بانکی کوبا ۲.۲۵درصد است
۸۴- نرخ بهره بانکی کره جنوبی ۲درصد است

۸۵- نرخ بهره بانکی عربستان۲درصد است
۸۶- نرخ بهره بانکی ترینیداد وتوباگو۲درصد
۸۷- نرخ بهره بانکی کامبوج ۱.۱۹درصد است
۸۸- نرخ بهره بانکی لیتوانی ۱.۵درصد است
۸۹-نرخ بهره بانکی نروژ۱.۵ درصد است
۹۰-نرخ بهره بانکی عمان ۱ درصد است
۹۱- نرخ بهره بانکی امارات متحده عربی ۱درصد

۹۲-نرخ بهره بانکی منطقه یورو ۷۵ صدم درصد
۹۳- نرخ بهره بانکی اتریش ۷۵ صدم درصد است
۹۴- نرخ بهره بانکی المان ۷۵ صدم درصد است
۹۵- نرخ بهره بانکی بلژیک ۷۵ صدم درصد است
۹۶- نرخ بهره بانکی قبرس۷۵ صدم درصد است
۹۷- نرخ بهره بانکی استونی۷۵ صدم درصد است
۹۸- نرخ بهره بانکی ایتالیا ۷۵ صدم درصد است
۹۹- نرخ بهره بانکی ایرلند۷۵ صدم درصد است
۱۰۰- نرخ بهره بانکی لوکزامبورگ۷۵ صدم درصد
۱۰۱- نرخ بهره بانکی مالت۷۵ صدم درصد
۱۰۲- نرخ بهره بانکی هلند۷۵ صدم درصد
۱۰۳- نرخ بهره بانکی پرتغال۷۵ صدم درصد
۱۰۴- نرخ بهره بانکی اسلواکی ۷۵ صدم درصد
۱۰۵- نرخ بهره بانکی سوییس صفر درصد (3585633) (alef-11)
 
صبا
۱۳۹۴-۱۲-۱۵ ۰۷:۳۷:۲۰
واقعا دیگه حرفی برای گفتن ندارم. مسئولین کلاهشون رو بالاتر بزارن. (3586937) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۰۸:۳۸:۴۳
حاج آقا آمدی جانم به قربانت ولی .... (3585752) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۰۸:۳۹:۵۷
با سلام
من توصیه میکنم در وحله اول برای مبارزه با ربا در بانکها به این استفتاعاتی که از مراجع محترم تقلید در مورد سود بانکی گرفته شده مراجعه بشه و تکلیف خودتون را با حکم شرعی این سود ها مشخص کنید

چرا که مسئولین بانکها به مراجع تقلید مراجعه کرده اند و مسئله را جوری پیچوندن و یه استفتا گرفتند و با استناد به همون دارند سود چند درصدی از مردم میگیرند (3585755) (alef-11)
 
سیدجعفرکاظمی
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۰۹:۰۳:۰۶
جناب آیت الله جوادی همه بانکها از همان روزاول که اقتصاداسلامی عنوان شد ربوی بوده اند؟؟؟ ... معامله شرعی انجام داده اند حالا ... شما تازه این موضوع رااعلام میکنید؟ بازهم شما ، دیگران که ... (3585769) (alef-11)
 
نکته سنج
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۰۹:۲۱:۵۳
دربیانات آیت الله و 21 کامنت از 22 کامنت فوق اثرات تورم نادیده گرفته شده است. (3585778) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۲۰:۵۶:۴۶
بنده خدا به این موضوع توجه کنید که تورم بر اساس عملکرد همون بانکها پدید امده که با بانک مرکزی هم گره خورده اند تا این بهانه را در دست داشته باشند (3586487) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۱۰:۰۱:۰۷
برخی نه، تمام آنها!!! (3585796) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۱۱:۳۲:۳۳
مگر اسلام برای همه وجوه زندگی انسان راه حل ننداردمجتهدین زحمت بکشن راه بانکداری بدون ربا را به بانکداران یاد بدهند (3585897) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۱۲:۰۵:۵۷
جدیدنیست نزدیک به 4دهه است حاج آقا ضمنن بهره به سپرده گذاران 18%است امابهره وامی که بانک می دهد حداقل 26% است ازپول مردم استفاده می کنند به صورت های مختلف امابرای فرستادن اس ام اس سالی 10 هزارتومان ازمردم می گیرند.هرفردهم چندکارت داردلاجرم وبه اجبار. درهمه دنیا هرماه صورت حساب افرادرا به خانه های شان می فرستندمجانی.اینجافیش های حقوقی راهم حذف کردند ومردم از کم وکیف حقوق شان بی اطلاعند وباید دراین ترافیک درشهرسرگردان بگردندتا دفترپیشخوان دولت را پیداکنند و1000تومان بدهندوفیش حقوقی شان رابگیرند حداقل 10هزارتومان هم کرایه ماشین بدهند عده ای بازنشسته وبیمارکه به سختی توان حرکت دارند. خداراخوش نمی آیدوالله. (3585939) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۱۲:۱۷:۱۴
نه تنها سيستم بانكي بلكه با سيستم مالياتي كشور و سيستم بيمه تأمين اجتماعي با بهرها ي ديركرد بي حساب دمار از روزگارمردم دراورده اند به اسم جريمه (3585952) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۱۶:۱۵:۰۳
سلام علمای بزرگوار و مراجع عظام همواره مدافع دین و حقیقت در کشور هستند ولی به نظر بنده وجود تورم بالا طی سالهای دراز گذشته از سال55 به این طرف مشکل ساز اصلی میباشد حتی اکنون که تورم به حدود 14 درصد رسیده تورم بالایی داریم زیرا در کشورهای مترقی تورم بالای 4 درصد تقریبا وجود ندارد لذا ابتدا باید به اصلاح اقتصاد باید پرداخت و از طرف دیگر وامهای بزرگ بانکی که دریافت شده و در واقع قابل برگشت نیستند و عملا مطالبات سوخت شده بانکی هستند مشکل ساز بزرگی هستند (3586191) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۱۸:۰۴:۱۲
درود بر عالم شجاع آیت الله جوادی آملی !!!!!!!!!!!! (3586271) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۱۸:۲۳:۵۲
بعید میدونم بدون بهره بشه سیستم بانکی و اقتصادی کارآمدی داشت. (3586298) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۵ ۰۸:۲۰:۳۶
یعنی کشورهای اروپایی با بهره نزدیک به صفر نظام بانکی شون ناکارآمده؟ (3587003) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۵ ۲۰:۱۱:۱۶
بهره نزدیک به صفر نه صفر! در اونجا چون تورم کمه، همون بهره یکی دو درصد به اندازه بهره 10-15 درصد اینجاست. (3588410) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۱۹:۳۱:۲۴
درود بر حسن عباسی (3586374) (alef-11)
 
امین
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۲۰:۰۸:۵۰
کشور ما سرزمین نزول وربا شده است . بانکها به مردم نزول میدهند و از مردم نزول میگیرند. مردم برای نزول دادن صف کشیده اند. این مملکت وهرکشوری به بیان قران نابود خواهد شد. متاسفانه اقایان متوجه نیستند وفقط به ظاهر اسلامی هستند و در باطن .... خدامیداند . (3586422) (alef-13)
 
راه
۱۳۹۴-۱۲-۱۴ ۲۲:۳۳:۵۵
اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة والنصر (3586622) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۵ ۰۰:۴۴:۳۲
آیا ربا جنگ با خداست یا نه اگر هست چرا ربوی ترین کشور ...؟ اگر این طور است چرا جلویش گرفته نمی شود ....
چاپ نکنی جلوی نهی از منکرو گرفتی (3586771) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۵ ۰۷:۲۴:۲۳
اگرچه آقای آیت ا... خیلی دیر ه و سالهاست که مردم شریف ایران این ظلم بزرگ را در زندگی خودشان حس می کنند و اما باز هم ممنون از ایشان که حداقل امروز با هر نیتی حرف حق را زده اند. (3586923) (alef-11)
 
فدک
۱۳۹۴-۱۲-۱۵ ۱۰:۳۵:۳۱
با توجه به احادیث اهلبیت "سلام الله علیها" حتی گرفتن 1 درهم پول بابت وام به هر مقدار رباست.
و 1 درهم ربا گناهش از 70 بار نعوذ بالله زنا با مادر ... گناهش بیشتر است.
خواهشمندم نشر بدهید .
اجرتان با حضرت زهرا "سلام الله علیها"
ا (3587258) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۵ ۲۲:۲۹:۱۰
فدک جان شما دیگه چرا ؟ اون اسمش احتمالا" یا هدیه است یا کارمزد !!!! (3588624) (alef-11)
 
اقتصاددان
۱۳۹۴-۱۲-۱۵ ۱۲:۴۸:۴۸
من نمي دانم مساله سود بانكي كه بسيار ساده است چرا اين همه اقتصاددان و علما در اين 37 سال هنوز مشكل را حل نكرده اند. اگر مسائل پيچيده را ساده ببينيم خيلي خوب است. سه پارامتر دارم : تورم - سود سپرده و سود تسهيلات.
سود سپرده يك درصد بيشتر از تورم و سود تسهيلات 3 تا 4 درصد بيشتر از تورم باشد. به هيچ وجه سود قطعي سپرده و تسهيلات اعلام نشود. حال اگر تورم سال آينده مثلا 12 درصد بود سود سپرده 13 درصد و سود تسهيلات 15 درصد. اگر تورم سال آينده 25 درصد بود سود سپرده 26 درصد و سود تسهيلات 28 درصد محاسبه شود. حتي براي ماهانه هم مي توان از تورم ماهيانه استفاده كرد. (3587501) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۵ ۱۵:۴۶:۲۱
برخی! (3587963) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۵ ۲۲:۲۵:۵۱
برخی از برخی ، برخی ترند ! (3588619) (alef-11)
 
ابوالفضل
۱۳۹۴-۱۲-۱۵ ۲۳:۰۷:۰۸
1- «و ما اتیتم من ربا لیربوا فی اموال الناس فلایربوا عندالله و ما اتیتم من زکوة تریدون وجه الله فاولئک هم المضعفون» (24)

«و آن سودی که شما به رسم ربا دادید که بر اموال مردم رباخوار بیفزاید نزد خدا هرگز نیفزاید و آن زکوتی که از روی شوق و اخلاص به خدا به فقیران دادید ثوابش چندین برابر شود و همین زکات دهندگان هستند که بسیار دارایی خود را افزون کنند.»

2- «و اخذهم الربا و قد نهوا عنه و اکلهم اموال الناس بالباطل و اعتدنا للکافرین منهم عذابا الیما» (25)

«و هم بدین جهت که ربا می گرفتند در صورتی که از ربا خوردن نهی شده بودند و هم از آن رو که اموال مردم را به باطل می خوردند به کیفر رسند و ما برای کافران آنها عذابی دردناک مهیا ساخته ایم.»

3- «یآ ایها الذین امنوا لاتاکلوا الربوآ اضعافا مضاعفة و اتقوالله لعلکم تفلحون، و اتقوا النار التی اعدت للکافرین، و اطیعوا الله و الرسول لعلکم ترحمون» (26)

«ای کسانی که به دین اسلام گرویده اید ربا مخورید که دایم بهره بر سرمایه افزایید تا چند برابر شود از خدا بترسید و ترک این عمل زشت کنید باشد که سعادت و رستگاری یابید، و بپرهیزید از آتش عذابی که برای کیفر کافران افروخته اند و از حکم خدا و رسول او فرمان برید باشد که مشمول رحمت و لطف خدا شوید.»

در بررسی تفسیر این آیات می توان دریافت که ربا حرام است و قرآن مسلمانان را از آن برحذر داشته است؛ ولی در آیه 39 از سوره روم با بیان ملایمتر و در قالب مقایسه آن با زکات و اشاره به پاداش معنوی زکات، با رباخواری به مخالفت برخاسته است. چیز دیگری که از این آیه می توان استنباط کرد، نیازمندی و فقر قرض گیرندگان است. قرآن می فرماید که به جای قرضهای ربوی، بهتر است به نیازمندان زکات بدهید. بدین ترتیب، هم شما مسئولیت اجتماعی خود را انجام داده اید و موجب خشنودی پروردگار شده اید و هم باری از مشکلات آنها را برداشته اید و این مسیری است در جهت برابری و عدالت اجتماعی و رضایت پروردگار.

آیه دوم بیشتر می خواهد یهودیان را سرزنش کند؛ با اینکه رباخواری در دین یهود حرام شده، آنها به این عمل زشت دست می زدند و اموال مردم را به صورت باطل می خوردند؛ خداوند به عذاب سخت و شدید بشارتشان می دهد، طبعا این عبارت، به حرمت ربا و پیامدهای رباخواری اشاره دارد.

در آل عمران(3): 130 - 132 بر حرمت رباخواری تاکید دارد و رباخواران را به عذاب بیم می دهد که برای کفار آماده شده است. بنابراین، در حرمت ربا هیچ گونه تردیدی وجود ندارد. اما در رابطه با ربای «اضعافا مضاعفة» برخی از مفسران، آن را به «ربح مرکب» تفسیر کرده اند که بعد از پایان دوره اول و تداوم قرض، در مرحله بعد بر سود نیز ربا تعلق می گیرد و این موجب تراکم سرمایه می شود؛ بعد از چند دوره بدهی چند برابر و موجب ورشکستگی بدهکار خواهد شد. (27)

گروهی دیگر از مفسران منظور از ربای «اضعافا مضاعفة»، ربای جاهلی می دانند که قبلا توضیح داده شد؛ یعنی اگر شخص صد درهم به دیگری وام می داد، در پایان مهلت، اگر بدهکار قادر به بازپرداخت نبود، تقاضای مهلت می کرد. بر اساس این دیدگاه، وام دهنده در ابتدا سودی مطالبه نمی کرد؛ در پایان مهلت، اگر بدهکار قدرت پرداخت بدهی خود را داشت، بدون اضافه می پرداخت؛ در صورت ناتوانی از بازپرداخت، از طلبکار تقاضای مهلت در برابر تعهد پرداخت بیشتر را می کرد «زدنی فی الاجل و ازیدک فی المال» یا طلبکار از او می خواست: «اتقضی ام تربی» «بدهی ات را می پردازی یا بر مبلغ آن اضافه می کنی؟»

اگر معاملات به صورت کالا بود؛ مثلا شتربچه یک ساله را بدهکار بود در پایان مهلت و عدم توان بدهکار در بازدهی قرض، در برابر تمدید زمان و مدت دین، شتر بچه یک ساله تبدیل به دو ساله، در صورت تمدید مجدد تبدیل به شتر سه ساله می شد؛ این قسم دیگری از «ربای جاهلی» بود. بنابراین، منظور از ربای «اضعافا مضاعفة» ربای جاهلی به این معنا می باشد. (28) طبق این نظر، برخی از علمای اهل سنت، بهره بانکی را حرام نمی دانند.

4- «الذین یاکلون الربا لایقومون الا کما یقوم الذی یتخبطه الشیطان من المس ذلک بانهم قالوا انما البیع مثل الربا و احل الله البیع و حرم الربا فمن جآئه موعظة من ربه فانتهی فله ما سلف و امره الی الله و من عاد فاولئک اصحاب النار هم فیها خالدون» (29)

«کسانی که ربا می خورند به پا نمی خیزند مگر مانند کسی که بر اثر تماس شیطان دیوانه و آشفته حال شده است. به دلیل آن است که گفتند: بیع همانند رباست (تفاوتی میان آن دو نمی بینند) در حالی که خداوند بیع را حلال و ربا را حرام کرده است. کسی که اندرز الهی به او رسید، دست از رباخواری کشید؛ سودهایی که در گذشته به دست آورده مال اوست. خداوند او را می بخشد، اماکسی که مجددا به رباخواری برگردد، در آتش دوزخ جاودان گرفتار می ماند.»

5- «یمحق الله الربا و یربی الصدقات و لله لایحب کل کفار اثیم» (30)

«خداوند ربا را نابود می کند و صدقات را افزایش می دهد و انسان ناسپاس و گنهکار را دوست ندارد.»

6- «یآ ایها الذین امنوا اتقوا الله و ذروا ما بقی من الربآ ان کنتم مؤمنین» (31)

«ای ایمان آورندگان، از خدا بترسید، اگر ایمان به پروردگار دارید، آنچه از ربا باقی مانده رها کنید.»

7- «فان لم تفعلوا فاذنوا بحرب من الله و رسوله و ان تبتم فلکم رؤس اموالکم لاتظلمون و لاتظلمون» (32)

«اگر دست از رباخواری نکشید، بدانید که با خدا و رسول او به جنگ برخاسته اید و اگر توبه کنید، اصل سرمایه از آن شماست. در این صورت نه ستم کرده اید و نه ستم شده اید.»

8- «و ان کان ذو عسرة فنظرة الی میسرة و ان تصدقوا خیر لکم ان کنتم تعلمون» (33)

«اگر بدهکار قدرت پرداخت بدهی خود را ندارد به او تا زمان توانایی بازپرداخت، مهلت دهید ولی اگر ببخشید کار بهتر است.»

شان نزول آیات ربا (بقره (2): 275 - 280): پدر خالد بن ولید از قبیله «ثقیف» طلب ربوی داشت قبل از مرگ به او وصیت کرده بود که بگیرد. خالد خدمت پیامبر(ص) رسید موضوع را با آن حضرت مطرح کرد؛ این آیات بر پیامبر نازل شد و حضرت او را از دریافت مطالبات ربوی برحذر کرد. (34)

بنو عمرو بن عمیر بن ثقفی که مسلمان شده بود، از بنی مغیرة از طایفه مخزوم طلبی ربوی داشتند. بنی مغیرة با آگاهی از حرمت ربا در اسلام، از پرداخت دین خود، امتناع ورزیدند. طرفین شکایتشان را پیش حاکم مکه، عتاب، بردند. عتاب بن اسید نامه ای به پیامبر(ص) نوشت و مساله را برای آن حضرت توضیح داد. در آن موقعیت آیه «و ذروا ما بقی من الربا» نازل شد. (35) این نظر در تفسیر المیزان نیز تایید شده است. (36)

در هر صورت، بدون تردید رباخواری از نظر قرآن حرام است. وعده آتش برای رباخواران، وضعیت نامتعادل و جن زده آنها، فرمان دوری گزیدن و نگرفتن ربا به مؤمنان، نافرمانی از دستور او در مورد ترک ربا به معنای اعلان جنگ با خدا و پیامبر(ص) است؛ همه حکایت از شدت حرمت ربا دارد. هرچند در رابطه با مصادیق ربا اختلاف نظرهایی وجود دارد که در جای خود بحث خواهد شد. (3588677) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۵ ۲۳:۱۷:۰۰
حاج آقا خیلی خوبه که بانکها به مردم وام بدون بهره بدهند اما آیا در مملکت ما قرار نیست که برای درست کردن ابرو، چشم طرف را کور کنیم مردم خوششان می آید که شما اینگونه حمایت کنید.
بگذارید من چند نکته را یاد آور شوم تا اگر اینها را هم به مردم اطلاع رسانی کنیم ببینیم باز هم همه از وام بدون بهره استقبال میکنند یا نه.
برای اینکه ما هم مانند کشور های غربی وام بدون بهره بدهیم لازم است که بانکداری از این سبک خارج شده و به جای دریافت بهره از وام گیرنده باید از سپرده گذاران کارمزد دریافت نماید یعنی مجبور میشود برای اینکه از یک راهی جبران درآمد کند مانند کشورهای دیگر.
به عنوان مثال اگر کسی خواست پولش را در بانک بگذارد دیگر برای بانک صرف نمیکند مجبور است که از او کارمزد دریافت کند یا برای همه واریز به حسابهای دیگران کارمزد بالا بگیرد کوچکترین خدمات را نرخ گذاری نماید تا از این طریق بتواند سود تسهیلات را کاهش دهد شما فکر میکنید آیا مردم ما آمادگی دارند که برای واریز یا سپرده گذاری کارمزد هم بدهند یعنی سود پرداختی وام را که باید گیرنده وام بدهد ما در خدمات سایر مردم که از این امکان استفاده نمیکنند سرشکن کنیم این که از عدالت بدور است راههای دیگری هم که وجود ندارد زیرا پول که به خودی خود سود نمیکند بانک هم که فقط تولید کننده خدمات است و به دلیل واسطه وجوه بودن نمیتواند فعالیت اقتصادی نماید.
من فکر میکنم حتی مسیولین ما نباید به این سمت بروند اصلاً بانکداری اسلامی یعنی دریافت سود از انتفاع گیرنده، یعنی کسی از بیت المال برای مصارف اقتصادی یا دیگر مصارف استفاده میکند که دیگران از آن بی بهره اند تنها در سود آن فعالیت شریک هستند البته به بهانه جهت دادن مسیر پول به سمت تولید همین سود شرعی سپرده گذار هم دارد به حد اقل میرسد من چندین زن مطلقه میشناسم که با دریافت سود اندک سپرده خود امورات خود را میگذرانند و هر سال نگران تر از کاهش سود هستند.
من به بانکداری اسلامی خودمان که خیلی از کشورهای دیگر حسرت داشتن آن را دارند میبالم. اگر چه کاستی هایی هم دارد. فقط یک سوال ذهنم را مشغول کرده و نمیدانم آیا اگر بانکها تمامی وامها را بدون سود بدهند آیا در وضعیت فعلی جامعه که برای سود آوری فعالیت در همه امورات اقتصادی ولع دارد آیا امکان کاهش بهای تمام شده کالا و رسیدن کالای ارزانتر به مشتری امکان پذیر است؟یا نه با کاهش سود تسهیلات فقط سود دریافتی عرضه کنندگان کالا یا همان گیرندگان وام زیادتر میشود. (3588697) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۶ ۰۳:۵۹:۵۷
راهکاری برای این موضوع وجود ندارد هرکس نمیخواهد در این چرخه نزول و ربا سهیم شود از وام های بانکی استفاده نکند و یا سرمایه خودش را برای گرفتن سود در بانک قرار ندهد این مدل بانکداری در هر صورت ربا هست چه سود تسهیلاتش 1درصد باشد یا 100 درصد چون بر اساس نظام سرمایه داری پایه ریزی شده است و در تمام دنیا هم همین است در نهایت سرمایه گذار و بانک سود میکنند و فرد استفاده کننده از وام ضرر میکند حالا میزان ضرر در هر کشوری متفاوت است (3588873) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۶ ۱۳:۵۱:۰۷
اگر بقیه علما هم مانند ایشان در خصوص بانکداری فعلی که به شدت ربوی است اعلام موضع شفاف کنند قطعا نظام به فکر چاره می افتد وروش کار بانکهارا اصلاح میکند (3589717) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.