نظر منتشر شده
۹۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 179452
حسین راغفر در گفتگو با الف:
اخلاق اولین قربانی تورم در جامعه
بخش اجتماعی الف، 7 اسفند 91
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۲:۳۷
یك تحلیلگر مسائل اقتصادی و کارشناس مسائل اجتماعی گفت: یکی از مهمترین پیامدهای اخلاقی تورم، ضایع شدن اخلاق در جامعه است. 

حسین راغفر در در گفتگو با الف گفت: رابطه فقر و جرم یک رابطه تایید شده است که در تمام جوامع این نکته اثبات شده که با افزایش فقر متعاقب آن جرم و بروز ناهنجارهای رفتاری بیشتر می شود. تجربه نشان می دهد هميشه رابطه مستقیمی بين وضعيت اقتصادى با رشد جرم و جرايم وجود دارد و رشد فقر و نابرابرى آمار جرايم را افزايش می دهد. 

این کار‌شناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: همراه با رشد نابرابری های اجتماعی زمینه رشد جرائم نیز شکل می گیرد. در جامعه ما هم ارتباط معنا داری بین مشکلات اقتصادی و افزایش جرائم وجود دارد که در مدت یک سال اخیر شاهد این موضوع بوده ایم. علت اصلی این موضوع هم آن است که گروههای پایین درآمدی همان درخواست ها و تقاضایی را دارند که بقیه گروهها در جامعه دارند. راغفر ضمن اشاره به قربانی شدن قشر ضعیف در اثر سیاست‌های نادرست اقتصادی دولت بیان کرد: اگر این درخواست ها از طریق یک مسیر قانونی و به صورت مشروع تامین نشود، طبیعی است که انسان هایی برای تحقق نیازهای اولیه خود به مسیرهای غیر قانونی متوسل می شوند و اشخاص با عبور از هنجارهای اجتماعی درصدد رسیدن به خواسته های خود هستند. در این بین افراد بیشتر به سمت کارهای پر ریسک مانند سرقت، فروش مواد مخدر و ایجاد کارهای زیر زمینی می پردازند. 

او در ادامه افزود: اکنون یک فاصله ای بین طبقه کم درآمد و سایر طبقات در جامعه به وجود آمده است، این افراد برای اینکه خودشان را به افرادی که درامد بالایی دارند برسانند به سمت ارتکاب جرم سوق پیدا می کنند. مسلم است که هیچ‌کس مایل نیست خود را در خطر بی‌آبرویی بیندازد مگر اینکه آنقدر از لحاظ اقتصادی و درآمدی در فشار باشد و به او آسیب رسیده باشد که چاره دیگری جز دست زدن به راه‌های خلاف برای تامین نیازهای خود و خانواده‌اش برای او نمانده باشد.
این استاد دانشگاه الزهرا اظهار داشت: نکته مهمتر اینکه این افراد خود در کاهش قدرت خرید خود موثر نیستند یعنی عدم تلاش ها آنها باعث فقیر تر شدنشان نیست و سیاستهای غلط اقتصادی باعث و بانی این کار است. معتقدم که این فاصله یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد نابسامانی‌های اقتصادی و اجتماعی، به‌خصوص در جوانان است؛ افراد جوانی که همه‌شان نیازهای مشترک دارند و آنقدر این نیازها برایشان مهم است که اگر آنها از طریق راه‌های مشروع تامین نشود، بسته به فرهنگ‌شان برای دسترسی به این حداقل‌ها ناچار می‌شوند که از طریق راه‌های خلاف عمل کنند. 

وی گفت: عمده ترین پدیده ای که در سالهای اخیر باعث افزایش فقر در جامعه شده، آسیب جدی است که به بخش تولید وارد شده است . در سالهای اخیر سیاست های تورم زای دولت مانند پرداخت نقدی یارانه ها ، این تورم را به شدت شعله ور تر کرده است که بیشتر آسیب های تورم اخیر به قشر فقیر وارد شده است .
این کارشناس مسائل اجتماعی گفت: طبقات پایین درآمدی چون فاقد دارایی ثابت های ثابت هستند، بیشتر تحت تاثیر تورم قرار گرفته اند. همچنین به دلیل نداشتن دارایی های ثبات برای تبدیل به پول و جبران تورم، به سمت راه های نامشروع برای جبران این کسری روی می آورند. این تورم باعث شده که در طبقه های متوسط و ضعیف، درصد ازدواج به شدت کاهش یابد. البته این افراد متحمل ریسک بالایی می شوند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: آنچه که بیشترین اسیب را به اقشار ضعیف وارد کرده است تورم است، که باعث کاهش توان این اقشار برای تهیه کالاهای اساسی خود شده است. مثلا دزدى يكى از جرايمى است كه به تناسب افزایش تورم رشد می کند. تقريبا همه جا رشد آن با رشد فقر و نابرابرى در جامعه ارتباط مستقيمى نشان داده است.به نظر من اين وضعيت كماكان ادامه خواهد داشت، چرا كه اين مساله ناشى از يك ايراد و مشكل ساختارى است. همچنين پيش بينى مى شود كه اين وضعيت تا آوريل ۲۰۱۳ به دليل آنكه قيمت مواد غذايى در دنيا افزايش شديدى را خواهد داشت بيشتر نيز شود. 

راغفر تصریح کرد: یکی از مهمترین پیامدهای اخلاقی تورم، ضایع شدن اخلاق در جامعه است. اخلاق اولین قربانی تورم در جامعه است و آسیب های دیگر هم به اشکال مختلف خود را نشان می دهد. از این آسیب ها می توان به رشد فرد گرایی در جامعه اشاره کرد، انسان ها از توجه به دیگران و همنوع خود غافل می شوند. جامعه بی رحمی در این حالت شکل می گیرد که به احوال گروههای پایین درآمدی توجه ندارد. در این شرایط افرادی که در معرض آسیب های ناشی از فشار اقتصادی هستند احساس می کنند که رها شده اند و تنها مانده اند و هیچ سیاست و قانونی از آنها دفاع نمی کند.
دکتر حسین راغفر در پایان اظهارات خود خاطرنشان کرد: این افراد به هر طریق برای تامین نیازهای خود دست می زنند. تورم کنونی باعث شده جامعه به سمت بی اخلاقی حرکت کند. فشارهای اقتصادی جامعه را به سمت بی اخلاقی سوق می دهد و تعهد اخلاقی نسبت به هنجارها به شدت کاهش می یابد.
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۰۶:۲۸:۲۴
رئيس جمهور با بيان اينكه " حال آنكه قيمت خانه افزايش يافته است سود آن به جيب مردم مي رود" مشخص است كه درك درستي از تورم ندارد. اتفاقا مشكل همين است كه سود تورم به جيب مردم اما نه همه آنها، بلكه ثرومتمندان جامعه مي رود. (1156020) (alef-7)
 
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۰۹:۵۶:۲۴
جالبتر اینکه بعد از همین مطلب میگوید فاصله فقیر و غنی کمتر شده!!! درحالیکه کسی که پارسال نمی توانست با 8میلیون یک پراید بخرد حالا که شده 18 میلیون فقیرتر شده و کسی که پارسال با 35 میلیون توانست یک مگان بخرد امسال با 85 میلیون شدن ان ثروتمندتر شده است. (1156221) (alef-7)
 
زم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۰:۴۷:۵۲
باعث و باني اين كارها گروه اصول گرايان است.كساني كه دم از اصول اخلاق مي زدند در بوجود آوردن اين وضعيت نقش اساسي داشتند. (1156305) (alef-7)
 
حسن
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۳:۰۴:۰۳
با سلام خدمت شما آقا یا خانم زم
واقعا درست می گوئید یاد روزهای اول مجلس هفتم که دولت آقای خاتمی قصد بالا بردن قیمت بنزین را داشتند ولی آن مجلس اجازه بالارفتن را نداد و دم از تثبیت قیمت ها زد و حالا تحویل بگیرند .
آقای حداد با احترامی که برای شخصیت فرهنگی بودنتان قائل بودم و هستم اما به خاطر این اتفاق و عملکرد از مردم شریف کشورمان که پایبند به نظام و انقلاب هستند پوزش بخواهید . (1156586) (alef-7)
 
۱۳۹۱-۱۲-۰۸ ۲۲:۰۰:۲۳
باسلام حسن جان
سال گذشته قیمت بنزین هم اینقدر بوده پس اینقدر به قیمت بنزین نچسیبید چون از سال گذشته تا حلا قیمتها چند برابر شده است . (1160201) (alef-7)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۱:۱۳:۳۸
البته راست میگه فاصله غنی و فقیر کمتر شده ، همه فقیر شدن!!!!!!!!!!!!!!!1 (1156341) (alef-10)
 
مسعود
Germany
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۱:۲۶:۵۱
دوست عزیز اونی هم که مگان 35میلیونیش شده 85 میلیون پولدارترنشده بلکه چون ارزش پول اومده پایین ماشین 35میلیونی شده 85میلیون.موقعی میتونیم بگیم پولدارتر شده که میتونست بره با این 85میلیون 11تاپراید8میلیونی یعنی به قیمت موقعی که مگان را 35میلیون خریده بودبخره.درحالیکه فروش مگان 85میلیونیش میتونه بره 5پراید17میلیونی بخره.مورددیگراینکه رئیس جمهور درجواب به سوال خبرنگاریکه سوالهایش توسط صداوسیما سانسورشدگفته بودند که بخاطر این تورمها فقط حقوق بگیرهاضررکرده اندوگرنه دیگر مردم مثلاآنهایی که خانه دارند وخانه گران شده سود کرده اند!آقای رئیس جمهورآیا واقعا شما خیال میکنید که از گران شدن خانه آنهایی که خانه دارند سود کرده اند؟آقای احمدی نژاد بهتر بود که میگفتید که از تورم واز جمله گران شدن خانه که شما مثال زده اید فقط 10درصد ثروتمند جامعه وآنهایی که بیش از یک خانه دارند سود کرده اند.وگرنه من که یک خانه دارم وتوش میشینیم گرانی خانه چه سودی برای من دارد؟من که به هرحال به یک خانه برای سکونت احتیاج دارم واگر خانه ای را که درآن ساکن هستم را به قیمت گران بفروشم باید برم خانه دیگری برای خودم به همان مبلغ گران بخرم درنتیجه نفعی این گران شدن برای من ندارد.خداکند این حرف را برای توجیه این گرانیها زده باشید وواقعااینگونه فکرنکنیدوممنون (1156367) (alef-7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۳:۱۳:۵۲
نه عزیزم قبلا با35میلیون میتونست 4تا پراید بخره الان هم با 85میلیون هم 4تا
میتونه بخره پس فرقی براش نکرده فقط اونی که با 8 میلیون یا35 میلیون چیزی نخریده فقیرتر شده (1156605) (alef-7)
 
مروت پور
United States
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۴:۴۴:۵۵
حرف آقا مسعود هم حرف شما بود دیگه.پس نه عزیزمت چیه؟ایشون هم گفت اونی که مگان داره چون مگان 35 میلیونیش شده 85 میلیون پولدارتر نشده چون قدرت خریدش بالاترنرفته بلکه ارزش پول کشوره که اومده پایین.بعبارتی دیگر ایشون گفته به علت این تورم کمرشکن وسقوط ارزش پول ملی همه ضرر کردندجز10درصدبسیار ثروتمند.وقشرضعیف ومتوسط بسیار بیشترضررکردند.معنی حرف نه عزیزمت رو نفمیدم. (1156840) (alef-6)
 
سعید
۱۳۹۱-۱۲-۰۸ ۱۹:۳۳:۰۷
برادر عزیز خیلی تعجبم از برداشتت-حساب کن دو برادر که پارسال یکی مثلا پراید داشت و ان یکی ان را هم نداشت امروز چقدر فاصله شان زیاد شده - و چقدر برادر بی ماشین خود را جلو برادر پراید دارش فقیر تر از گذشته تصور میکند- (1159901) (alef-7)
 
۱۳۹۱-۱۲-۰۸ ۲۲:۰۵:۴۱
آقا سعید برادری که سال کذشته پراید نداشت پولهاشو جمع کرده بود که پراید بخره ولی یک دفعه قیمت پراید دو برابر شد باز هم فکر می کنی آن برادری که پراید نداشته وضعیت برایش فرقی نکرده (1160213) (alef-7)
 
عرفان
United States
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۸:۰۴:۲۲
"تورم مالیات گیری فراقانونی است. میلتون فریدمن (اقتصاد دان)"

یعنی چی؟ یعنی اینکه تورم پول رو از جیب فقیر و غنی و همه در میاره میریزه تو جیب دولت.

یعنی چی؟ یعنی اینکه کارمند و کارگر و کارخونه دار و تاجر و کاسب و هر کسی که فکرشو بکنی عوض 10 الی 25 درصد مالیات داره هفتاد هشتاد درصد مالیات میده.

یعنی چی؟ یعنی اینکه آقای احمدی نژاد بهتره حرف نزنی چون با این حرفات داری به شعور جامعه توهین می کنی (1157262) (alef-7)
 
ناشناسزاده
۱۳۹۱-۱۲-۰۸ ۱۲:۰۷:۰۷
اي كاش مي‌شد 10000000000000 مثبت بهت مي‌دادم (1158886) (alef-7)
 
محمد میانجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۱:۵۹:۰۸
تورم فقیر را فقیرتر و غنی را غنی تر می کن (1156435) (alef-6)
 
سید محمود
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۹:۴۷:۵۰
ایا ا....... لیاقت رئیس جمهور شدن را داشت!!!!!!!!!!!!!!!!! و ای وای بر ما اگر
در بعضی از شهرستان ها
مردم
انقدر کم سواد هستند
که با خوردن یک چلوکباب یک نماینده مجلس
اینده خود و همه را می فروشند
بله فقط برای یک چلوکباب
ایا می دانید مردم بعضی از روستا ها برای یک کفش لاستیکی که نماینده مجلس در مبارزه انتخاباتی خود به آنها داده بود اینده خود را فروختند.

در کشورهای مترقی دنیا می دانید اگر یک نامزد انتخابات با تمام توان و سعی خود می تواند فقط از رقیب انتخاباتی خود فقط 2 درصد آراء بیشتر کسب کند. اما در کشور ما مردم با خوردن یک چلوکباب یک نماینده چوب حراج به اینده خود می زنند.

من نمی خواهم اسم آن نمایندگان را ببرم اما این ها واقعیت زندگی ما است.
جهل ، کوته بینی ، عوام گرایی و تا بوده همین بوده. (1157442) (alef-7)
 
مسعود
۱۳۹۱-۱۲-۰۸ ۱۵:۵۱:۵۲
كشور ما سالهاي طولاني است كه از نبود احزاب قوي و مطبوعات آزاد . رنج مي برد.
خاتمي به درست در سالهاي قدرت خود بر روي "توسعه سياسي" دست گذاشته بود و حتي توسعه سياسي را مقدم بر توسعه اقتصادي مي دانست.. وقتي مطبوعات نتوانند حرف بزنند وقتي احزاب آزاد نباشند و حرف نزنند وقتي دانشجو نتواند اعتراض كند به سومديريت به اختلاس به تخلف و ... وقتي مردم آگاهي سياسي بالايي نداشته باشند وقتي... بستر فساد و رانت خواري و كارهاي غلط و تخلفات و ... باز مي شود اين مي شود كه گداپروي مي شود در غياب نخبگان اقتصادي .. پول بي ضابطه پخش مي شود دولتي بر سر كار مي آيد ناكارآمد و ناشناخته.. مي شود وضعيت امروز . (1159482) (alef-7)
 
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۶:۵۰:۳۲
بابا جان اخلاق یک جامعه به فرهنگ اون جامعه مربوطه و فرهنگ هم چیزی نیست که امروز و فردا عوض بشه! در دهه های پشت سر هم اگر فرهنگ یک جامعه کارایی نداشته باشه اخلاق جامعه از هم میپاشه! وگرنه وضع امروز جامعه ی ایران نمیتواند یک شبه بوجود آید! این سازوکارهای فرهنگی در جامعه ی سنتی ماست که دیگر اثر ندارد! (1157128) (alef-7)
 
سيد ميثم
United Arab Emirates
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۶:۵۶:۳۶
شما نارحت نشو. عقلش همين قدر مي رسه. شنونده بايد عاقل باشه (1157142) (alef-7)
 
آريا
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۹:۰۸:۰۸
رئيس جمهور چند روز ديگر مي گويد تورم هم ربطي به دولت ندارد. (1157363) (alef-7)
 
United States
۱۳۹۱-۱۲-۰۸ ۰۰:۵۳:۵۳
به خدا قسم فقر و تحریم از جنگ خانمان سوزتر است.

جنگ فقط خرابی فیزیکی میاره

ولی فقر و تورم و تحریم نسل ها رو میسوزانه، و اولین چیزی هم که میسوزه شرافت انسانیه.

شرافت هم بسوزه دیگه هیچ چیزی باقی نمیمونه.

به نظر هم میاد که بعضی ها از سوختن شرافت انسانی مردم بدشون هم نمیاد، اونهائی که مصالح ثروت و نکبت و شوکتشون از تیکه پاره های این مردمه. (1158086) (alef-7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۰۷:۰۴:۰۷
به نظر من این مسائل ریشه در فقر فرهنگی دارد که بیشتر از فقر اقتصادی جامعه ما را تهدید می کند. (1156025) (alef-7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۲:۳۷:۰۴
ولی من فکر میکنم جامعه اخلاقی لزوما خروجی اقتصادی موفق ندارد بلکه اقتصاد سالم است که می تواند اخلاق جامعه را ارتقا دهد.
از دری که فقر آید از در دیگر دین می رود (1156518) (alef-6)
 
۱۳۹۱-۱۲-۰۸ ۲۲:۱۱:۲۱
یعنی می فرمایی بلوک شرق که از هم پاشید فقر فرهنگی داشتند ولی غربها فقر فرهنگی ندارندمثل اینکه شکمت سیره و گرنه از این اظهار نضرها نمی کردی به نظر من باید اقتصاد را جدیتر بگیریم (1160221) (alef-7)
 
علی بصیرت
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۰۷:۱۶:۱۳
به نظر من تورم ناشی از دروغ و قربانی شدن اخلاق ذز چند سال اخیر است به خاطر اینکه عده ای به دروغ قبول ندارند که تورم و بیکاری وجود دارد تا به درمان آن بپردازند. (1156029) (alef-7)
 
ناشناس
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۰۸:۱۹:۲۹
حالا ایناروواسه کی می گید....................... (1156083) (alef-7)
 
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۰:۲۵:۳۴
واسه من و شما که حرصمون در بیاد و دق کنیم! (1156273) (alef-10)
 
Switzerland
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۴:۴۸:۲۶
اینها رو واسه مشتی بیچاره مثل من میگه ، تا باز اونایی که دستشان می رسه به یه جاهایی به قدرت برسن، به پست و مقام برسن، به ثروت برسن، یا اختلاس کنند بعد هم درس اخلاق بدن به مردم بیچاره. (1156848) (alef-6)
 
Switzerland
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۲۲:۱۲:۲۲
باز هم مرسی الف. (1157744) (alef-7)
 
حمید
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۰۸:۵۶:۰۲
شاید هم بالعکس!! تورم ناشی از قربانی شدن اخلاق (1156134) (alef-7)
 
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۰۹:۰۲:۲۶
الف جان شما دم از اخلاق نزن که این کلاه بر شما خیلی گشاده (1156145) (alef-7)
 
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۳:۱۱:۱۴
من موندم چه کسانی به کامنت این دوستمان منفی دادند
فراموش کردید الف در مورد آقای خاتمی و اصلاح طلبان چه نقد هایی نوشتند
فراموش کردید معترضین را 4 تا فتنه گر خواندند
فراموش کردید در مورد فریاد اعتراضی مردم چه نقدهایی نوشتند ........ (1156599) (alef-7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۹:۰۶:۳۹
بنده کامنت الف جان شما ... رو نوشتم و بحث فتنه گران و معترضان جداست، و نقد من بیشتر نسبت به عملکرد الف راجع به دولت و صدا وسیماست، گرچه قطعا نقدهای بسیاری بهشون وارده، ولی نقد الف به هیچ وجه اخلاقی و اسلامی نیست (1157358) (alef-7)
 
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۹:۰۱:۴۴
هزاران مثبت
عالي گفتي ، از الف براي انتشار اين كامنت سپاس گزارم (1157349) (alef-7)
 
Canada
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۰۹:۰۵:۲۰
خدا وند به سلامت بدارد آن کسی را که شانزده سال پیش می گفت نیاز ما به جای جامعه مدنی ، به جامعه اخلاقی است.... (1156149) (alef-7)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۰:۲۹:۴۵
ببخشید سخن درستی است ولی چه کسی این را می گفت؟ (1156281) (alef-10)
 
فارسونی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۲:۱۲:۰۲
اجرای امور و فرامین حکومتی با توصیه اخلاقی ممکن نیست نوک شمشیر هم لازم است قدرت و برخورد هم لازم است بله باید توصیه اخلاقی هم کرد ولی این لازم و برخورد واجب و ضروری است.چرا که همه پایبند نیستند. (1156460) (alef-6)
 
فارسونی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۰۸ ۰۹:۵۹:۵۸
آقایان منظورم برخورد با محتکران ارزاق عمومی است نه با مردم . (1158614) (alef-7)
 
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۰۹:۱۰:۱۳
شبهاکه از کار برمیگردم تعدادی جوان میبینم که جلو کیوسک روزنامه فروشی محله مان جمع شده اند بالخره دیشب از روزنامه فروش علت تجمع این 10-15 نفر را انهم هرشب جویاشدم
با کمال تعجب گفت اینها موادفروشان خرده پا هستند و جیره فردا صبحشان را الان میگیرند و من پس از 15 دقیقه ایستادن دیدم یک خودروی ماکسیای سفید امد و خیلی علنی پول ها را گرفت و مواد میداد
من از یکی از مواد فروشها پرسیدم من هم میتونم با شماها کار کنم اونهم گفت این محل فروشنده داره ولی اگه خواستی میبرمت پیش یکی دستت بند کنه درامدش از دله دزدی بهتره باور میکنید اکثر این جوانانی که میگم زیر 30 سال بودند و تیپ حرف زدن مشخص میکرد حداقل دیپلم دارند و معلوم بود از سرشکم سیری اینکارها را نمیکنند (1156159) (alef-7)
 
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۲:۲۶:۳۵
لطفا آدرسشو بگین. امیدوارم تو مصاحبه استخدامیشون منو قبول کنن (1156494) (alef-6)
 
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۵:۲۱:۱۷
من نمی دانم این مصالح عالیه مملکت چیه که بابتش باید این هزینه ها را داد. (1156935) (alef-6)
 
ناشناس
۱۳۹۱-۱۲-۰۹ ۲۰:۰۳:۰۳
دوست عزیز آیا نظر دکتر شریعتی را شنیده ای که می گوید بار الها به من قدرتی بده که هیچ حقیقتی را فدای مصلحتی نکنم . در این سالها همیشه حقیقت فدای مصلحت اندیشی شده البته به نفع عده ای قلیل و اندک موفق باشید (1161846) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۲۳:۲۰:۵۴
ای بابا خراب کردی دیگه!
با انتشار این اخبار برنامه دستگیری این موادفروشان توسط نیروی انتظامی رو بر هم زدی!
تو خبر نداری نیروی انتظامی 6 ساله اینا رو زیر نظر گرفته تا به موقع دستگیرشون کنه! (1157913) (alef-7)
 
United States
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۰۹:۱۸:۰۳
تازه یادتون افتاده : عجب مسئولین زرنکی داریم ........ آینده نگریتون مردمو کشته ......... (1156171) (alef-7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۰:۳۳:۱۳
سلام.من هم یکی از قربانیان همین تورمم.اوایل سال پیش خونه ای که می تونستم با قرض و قوله و وام !؛80میلیون بخرم و نخریدم (چون فکرشم نمی کردم اینجوری بشه حالا باید 200میلیون بخرم که تا سال20 دیگه هم با این در امد کار کنم و هیچی نخورم هم دیگه نمی تونم بخرم. (1156288) (alef-10)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۰:۳۹:۱۳
چه طور ظرف 4 ماه همه اجناس 3 برابر قیمت قبلی شدند یعنی قبل از سه ماه جلوتر همه داشتند ضرر می کردند پراید بیست میلیونی (1156290) (alef-10)
 
Omid
United States
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۱:۰۱:۰۵
وظیفه دولت و مجلس کنترل قیمت هاست و نه نظاره گر بودن افزایش قیمت ها که انتهایش بگویند چون هر کس هر چه داشته گرانتر شده پس ثروتمند تر شده و کلاً الان وضع مردم خوب است چون با اینکه گران می خرند، گران هم می فروشند (و البته باید گفت آنچنان که می خواهند می فروشند چون کنترل و نظارتی نیست) و البته بماند آن اکثریتی که چیزی برای فروش ندارند و روز به روز تحت افزایش سرسام آور قیمت ها فقیرتر می شوند و البته از نظر دولت این اکثریت، اکثریت نیست بلکه اقلیت است!
بله من هم موافقم تورم بدون نظارت و کنترل بی اخلاقی، بد اخلاقی و فساد به بار می آورد و مانده ام آقایان دولتی و مجلسی چگونه در پیشگاه حق تعالی پاسخگو خواهند بود!؟ (1156324) (alef-10)
 
ناشناسزاده
۱۳۹۱-۱۲-۰۸ ۱۲:۱۷:۰۲
آخه از نظرشون اينا فساد نيست، فساد فقط توي نوع پوشش بانوان است. (1158903) (alef-7)
 
United States
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۱:۰۹:۰۷
ما ملتی هستیم که خیلی خوب حرف می زنیم و البته فقط حرف !!! هرچی که گرون می شه مردم نسبت خرید اون حریص تر می شن بی اخلاقی ها و بی فرهنگی ریشه در خود مردم داره!دولت حاکم بر ما بی عدالت هست ولی این همون دولتی که مردم خودشون انتخابش کردن! (1156331) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۴:۰۴:۱۱
چه کار کنند آقا وقتی که الان ثبات قیمتها مدتهاست که از این کشور رخت بربسته و همه قیمتها ساعتی تغییر میکند . مثلا اگر یک کیسه برنج امروز باشد 30000 تومان اگر امروز برای رفع احتیاج خانواده ات نخری فردا باید همان را 40000 تومان بخری . ولی اگر ثبات باشد هیچ کس بیهوده جنسی را از قبل خرید نمی کند که انبار کند. هر جور که فکر میکنیم بر میگردیم به اشتباهات مسئولین ! (1156743) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۱:۲۵:۵۶
با این قیمت خودروها کدام کارمند می تواند خودرو بخرد ظرف چند سال (1156364) (alef-7)
 
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۴:۱۰:۲۹
ای کاش فقط مشکل خودرو بود ولی همه چیز دارد بیداد میکند آنموقع رئیس جمهور میگوید آنهایی که داشتند پولدارتر نشدند. نمی گوید آنهایی ندارند باید بروند بمیرند . اگر کسی میتوانست با کمی پس انداز و قرض و وام خانه ای کوچک بخرد حالا دیگر تا ابد هم نمی تواند خانه بخرد . ولی کسی که 4تا 4 تا خانه دارد بله هر سال میتواند یک خانه به خانه هایش اضافه کند . این بود معنای عدالت : ایشان و امثال ایشان وعده آنرا به این مردم میدادند. از ماست که بر ماست ! (1156759) (alef-6)
 
نظرآزاد
Latvia
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۲۲:۵۶:۳۱
دوست عزیز از ماست که برماست اشتباهه . از اون مردمی است که دوره نهم کارنامه دولت رو دیدن و باز برای دولت دهم انتخابشون کردن . هرچندکه به خواست اکثریت آرا احترام بایدگذاشت ولی اون کسانی که انتخابشون ایشون بودهم در این وضعیت پیش اومده نقش دارند . شاید شماهم..... (1157851) (alef-7)
 
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۱:۳۸:۰۲
چي شده حالا ياد اخلاق افتادين !؟ تا ديروز که ايشون هرکاري مي کرد خوب بود و هر تهمتي به هر کسي مي زد اشکالي نداشت ؟ (1156396) (alef-7)
 
فرهاد
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۱:۴۷:۲۰
من که هم خونه دارم هم ماشین هم یارانه تو جیبم میزارم. مشکل من نیست اگر دیگران ندارند (فرهنگ غالب این است) (1156413) (alef-6)
 
Germany
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۱:۵۹:۴۸
در باره اخلاق روزنامه نگاری از سایت الف می پرسم! چه کسی باید از حقوق بازتاب به عنوان پربیننده ترین سایت که به دست همفکران شما فیلتر شده است دفاع کند؟ (1156438) (alef-6)
 
مهر
United States
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۲:۰۰:۳۱
بنظر من حرف از اینها گذشته همه ما این آقا را میشناسیم و حرفاش از آن ابتدای کارش برای ما ارزشی نداشته چه برسه به الان
نخبگان جامعه باید فکر چاره باشند تا کار از کار نگذشته
آخه شعار تاکی ....... (1156440) (alef-6)
 
عباس
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۲:۲۹:۳۹
عموم اصولگرایان و طرفداران احمدی نژاد از این نکته غافل بودند و هستند که مخالفت روشنفکران و اهل فکر با احمدی نژاد از هشت سال پیش به این دلیل بود و هست که آنها می دانستند رفتارهای پرخاشگرانه و دروغگویی و عدم رعایت قانون بنیان های اساسی جامعه را نابود می کند.
بزرگرتین هزینه هشت سال حکومت ایشان نه چهارصد میلیارد بلکه نابودی اخلاق در جامعه است که دست کم دو نسل برای اصلاحش وقت لازم است و حفظ آن اولی بر هر اولویتی است که تصورش را بکنید. پیامبر با آن عظمتش می گوید آدم که مکارم اخلاق را کامل کنم. (1156501) (alef-6)
 
مستانه
۱۳۹۱-۱۲-۰۸ ۱۳:۰۷:۱۸
کامنت شما رو باید با آب طلا نوشت واقعا همینه ...نابودی اخلاق که دو نسل حداقل برا برگردوندنش به اونچه قبلا بود باید وقت و هزینه کرد ولی مناسفانه من که چشمم اب نمی خوره وضع اخلاقی جامعهخ از هر سو به قهقرا رفته مردم با کوچکترین بهانه ای منتظرن گلوی همو جر بدن ! متاسفانه اینو از رفتار راننده تاکسی و اتوبوس و عابر پیاده هم دیگه می شه فهمید ...شماها ببینید زیر سقف خونه ها تو خانواده ها بین زن و شوهرا و فرزند و والدین چه شکافهایی بوجود امده ...واقعا ترسناکه از عاقبتمون می ترسم با این فروپاشیدگی (1158993) (alef-7)
 
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۲:۴۱:۰۶
هر وقت صاحب امتیاز این سایت اعلام کرد مقصر تورم مجلس و دولت با هم است آوقت مردم باور میکنند نگران ملت و وضعیت اخلاقی جامعه هستید! نه اینکه ایشان هم مثل سایر مجلسی ها سهم خودشان را انکاررکرده و همه را به گردن دولت می اندازند. (1156524) (alef-7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۳:۱۲:۲۳
دروغ دروغ بزرگترین عامل به انحراف کشیده شدن جامعه.مخصوصا اگه بخواند با دروغ تورم را مهار کنند.یرنج اروگوئه وارد کردیم!پیاز سیسستان بلوچستان اومد به بازار !پسته احتکار شده اونم جند هزار تن!پس چرا چیزا ارزون نمی شه؟ (1156603) (alef-7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۳:۱۴:۳۱
تحليل هاي يك رئيس جمهور با حرف هاي كوچه و بازار چه فرقي دارد البته حرف هاي كوچه و بازار به واقعيت نزديك تر است اگر عين واقعيت نباشد ولي حرف هاي رئيس جمهور يك مغلطه و يا يك توهم است (1156608) (alef-7)
 
سلام
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۳:۳۶:۴۳
سلام فقط کارمند وکارگر بیچاره شدند که هدف هم همین بود مشاغل آزاد به نفعشان شد . (1156671) (alef-7)
 
موسوی
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۷:۰۵:۱۲
درود

والله شغل من آزاده پارسال درآمدم 1/500/000 بوده امسال هم همون 1/500/000 ولی ارزشش نصف شده ماهم مثل بقیه فقط دلال ها و ملاک ها سود بردن (1157154) (alef-7)
 
.......
United States
۱۳۹۱-۱۲-۰۸ ۰۳:۲۳:۲۳
آخ شماها قشر شغل آزاد بی زبون!!!!
پس این گرونی و سرخود قیمت گذاشتن و جنس فروختن کار کارمند و کارگره!!!!
عجب،نمی دونستیم!!! (1158225) (alef-7)
 
هنگامه
۱۳۹۱-۱۲-۰۹ ۱۰:۵۳:۱۰
اقای عزیز شغل ازاد تا جاییکه من می دونم به ره شغلی گفته میشه که جز کارمندی یا کارگری دولتی باشه . مثلا هم من که مترجم هستم و هم پدرم که راننده ماشین سنگین هست شغل ازاد داریم . مدتهاست کسی دیگه رویای استخدام یا حتی قراردادی شدن تو شرکت ها و موسسات دولتی و حتی جز اون رو هم نیم بینه . من دوستی دارم که لیسانس معماری فوق مدیریت پروزه از دانشگاه بهشتی هست و چهارساله وارد بازار کار شده هنوز جایی رو پیدا نکرده که بیمه اش کنن . خیلی ها مخصوصا با جو این چندساله فقط حقوق بخور نمیر میگیرن و بیمه ندارن . پس وقتی می گن شغل ازاد شامل ما شامل راننده و خیلی افراد تو صنف های مختلف میشه که وضعیت وخیم اقتصادی کمر اونها رو هم خم کرده . شاید باورتون نشه ولی پدرم با سی سال سابقه تو بازار اهن و صداقت و شرافت تو حمل و نقل بارهای مردم الان ماهی ششصد هفتصد تومن بیشتر درامد نداره . من که خودم کار می کنم بدون بیمه ! خواهر و برادرمم که تازه فارغ التحصیل شدن و کار پیدا کردن اونها هم خودش یه مصیبته . بخاطر دو تا چیز یکی اینکه خدا رو شکر سلامتی داریم و دوما اینکه خونه از خودمون داریم خداروشکر می کنم وگرنه با این اوضاع درامد خودتون تصور کنید ما چی باید می کردیم .. (1160890) (alef-1)
 
دلی خون
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۵:۴۸:۴۲
و اینک با این مصاحبه ی اخیر شک ما به یقین تبدیل شد که این اقا فقط قصد تسویه حساب شخصی دارد وهرگز در فکر حل مشکلات نیست. (1157005) (alef-6)
 
سعید
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۶:۰۲:۴۲
متاسفانه همه این مشکلات به خاطر نرخ ارزه که مسئولان نالایق، ماهها در حال انکارش بودن و حالا هم در مقابلش زانو زدن و هیچ اقدامی نمی کنن. (1157047) (alef-6)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۶:۴۳:۱۰
ای خدا برس به داد جامعه ما به خصوص جوون ها
که هم از داخل و هم از خارج مورد هجمه اند (1157116) (alef-7)
 
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۹:۰۳:۵۱
باعث تاسف است که آقای احمدی نژاد که تحصیل کرده و استاد دانشگاه هستند اینقدر غیر علمی حرف میزنند. استدلال های ایشان از یک فرد با تحصیلات در حد دیپلم هم بعید است!! مگر این که بپذیریم ایشان آگاهانه حقایق را کتمان یا وارونه نشان می دهند. چه کسی میتواند منکر این واقعیت باشد که با سقوط پول ملی ثروت و قدرت خرید ملت کاهش می یابد؟ (1157355) (alef-7)
 
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۲۳:۱۰:۴۹
اقا من دیپلم دارم به دیپلمه ها توهین نکن (1157883) (alef-7)
 
۱۳۹۱-۱۲-۰۸ ۰۸:۰۵:۴۷
دوست عزیز به دیپلمه ها توهین نکنید . شعور ربطی به مدرک !!! دانشگاهی ندارد.متاسفانه از وقتی که درک مردم در مورد شایستگی افراد به مدارک کاغذی وابسته شده ، افراد بی صلاحیت بر ما حاکم شده اند. (1158339) (alef-7)
 
فضول
۱۳۹۱-۱۲-۰۸ ۱۳:۱۴:۴۹
ایشان کاغذ پاره داره! (1159019) (alef-7)
 
حسینی
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۱۹:۳۳:۴۱
با سلام این نویسنده عزیز بسیار حرف درست و عقلائی زده بشرط این که در مسؤلان گوش شنوایی باشد...! (1157416) (alef-7)
 
تماشاچی
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۲۰:۵۳:۲۲
واقعا فکرشو میکردید روزی چنین بلاهایی بر سرمردم عزیز ماواردشود .انهم فقط

بخاطربی کفایتی وشایدهم سو، نیت دولتمردان . (1157569) (alef-7)
 
پشیمان
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۲۱:۳۵:۵۶
وقتی پیامبرفرموده اند:فقرازدری واردشودایمان ازدردیگربیرون می رودحالا معنی اش راداریم به طورملموس می فهمیم . فقروجدان کُش است رحم ومروت راازدلهامی بردوانسان رابه درنده خویی می کشاند. (1157654) (alef-7)
 
میبدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۲۲:۰۲:۲۹
عزیزم مشکل ما اینه که همه چیزمون به همه چیزمون میاد
نمونه واضح و دم دستیش همین پیش فروش سکه است
متاسفانه بانک مرکزی خیلی ضعیف عمل میکنه و انسان متعجب میمونه از این همه بی برنامه بودن
دو هفته پیش بود که جناب بهمنی در مصاحبه های مختلف اعلام کرد از اول اسفند پیش فروش قطعا شروع میشه با اون اصاف
اما اول اسفند شد و آقایون ککشون نگزید که چرا به قولشون وفا نکردند
حتی یک عذرخواهی ساده از مردم نکردند که چرا اینقدر نسنجیده حرف میزنند و وعده میدهند و ... . ناسلامتی شاهرگ اقتصادی مملکت در این اوضاع دست اونهاست این چه وضع اداره کردن است. بقالی که نیست!!
بعد هم که قیمت قطعی اعلام کردند اینجوری!!
حالا خنده داره دیشب تلویزیون میگفت پیش بینی میشه باآغاز پیش فروش به نرخ قطعی، قیمت طلا و سکه به نحو چشمکیری کاهش یاید! عجب . الان هیچ چی نشده رو به رشده!! کاهش چشمگیر کیلویی چند؟!! واقعا باعث تاسفه. خدا رحم کنه به ما با این مدیران نابغه (1157719) (alef-7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۰۸ ۰۰:۱۰:۲۳
گل گفتی (1158013) (alef-7)
 
اکرم
۱۳۹۱-۱۲-۰۷ ۲۲:۲۶:۴۹
نمی دونم ای ملت چه جفای کرده که گرفتار چنین رئیس جمهور راستگو شده. باید توبه کنیم شاید خدا منا بخشید (1157770) (alef-7)
 
یک اقتصاد دان
۱۳۹۱-۱۲-۰۸ ۰۰:۳۸:۴۳
یک اقتصاد دان:
می خواهم چیزی بنویسم تا به عمق تاسف بار شرایط این کشور بیشتر فکر کنید:

یک میلیون دلار در آمریکا = قیمت چند خانه است.
یک میلیون پوند انگلیس= ...................
یک میلیون ایران= قیمت یک عدد ریش تراش است. یا یک لب تاب دست دوم !!!!!!!!
با یک میلیون مارک چطور؟
با یک میلیون فرانک چطور؟


20 میلیون دلار در آمریکا می توان= یک کارخانه تاسیس کرد
20 میلیون پوند انگلیس می توان = چه کار کرد؟؟؟؟؟؟؟؟
20 میلیون ایران= می توان یک پراید خرید!!!!!!!!!!


آقای احمدی نژاد می گویند: شرایط اقتصادی مطلوب است!!!!!!!!؟؟؟


حالا دید چه بلای بر سر ما آمده است = سقوط در عمق جهنم (1158060) (alef-7)
 
شوکه وحیران از این همه دروغ
۱۳۹۱-۱۲-۰۸ ۰۰:۴۵:۵۵
درامد یک کارگر 400 هزار تومان = 100 دلار ناقابل

حقوق یک کارگر افغانی در افغانستان چند است برادر محمود

پولی که اگر به یک گدایی آمریکایی بدهی از دستت دلخور می شود.


تو چه ها که نکردی آقا محمود با این ملت

تو پایت را گذاشتی روی گردن مردم و همه را خفه کردی


میای در تلوزیون می خندی و ملت را مسخره می کنی و می فرمایی در طول انقلاب چنین وضعیت خوبی نبودی و فقط در دولت جنابعالی به به چه چه
اگر من جایی تو بودم
از این ظلم به ملت
چه بگویم
که دیگر یاور و پناهی نیست
فقط خدا
خدا خدا به داد ما برس (1158078) (alef-7)
 
عجبا
۱۳۹۱-۱۲-۰۸ ۰۰:۴۹:۲۵
دیروزاس ام اس ازهمراه اول به مازده شده که روی سکه وطلای شماوام می دهیم بنده که طلاوسکه نداشتم اماخواستم ببینم قضیه چیه به تلفن ثابتی که جهت تماس داده بودندزنگ زدم وپرسیدم جریان چیه آقاهه گفت باسود3%درصدسکه وطلای شماراگروبرمی داریم وبه شماوام می دهیم آدرس هم دادپیش خودم گفتم چه تضمینی داردکه موقع پس گرفتن طلایاسکه ی تقلبی به مردم برنگردانندبایددراین رابطه اطلاع رسانی شودتامردم فریب نخورند.همراه اول بایدبه این موضوع فکرکندوتلفن های مردم رابه کسبه ندهد. (1158083) (alef-7)
 
۱۳۹۱-۱۲-۱۰ ۰۳:۵۷:۳۵
این چه ربطی به موضوع داشت؟ (1162411) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۰۸ ۰۷:۴۲:۴۸
4سال پيش فكر كنم جناب سبحانيان نماينده اسبق همين هشدارها را داده بود اما ........ (1158304) (alef-7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۰۸ ۰۸:۴۳:۳۶
آقاجان همه چی که چینی شده بگذارید یه ضرب المثل چینی بگم که میگه
چون فقر آمد عشق از قفس پرید
آدم بی پول و گشنه که ایمان نداره کسی هم که ایمان نداشته باشد هرکار خلافی انجام میده در نتیجه تورم باعث افزایش جرایم هم میشه مردها ازفکر چه کنم چه کنم با خانواده دعواشون میشه بچه ها با هم وتوجامعه بزهکاری وخلافکاری زیاد میشه و...... (1158427) (alef-7)
 
باصفا
United States
۱۳۹۱-۱۲-۰۸ ۰۹:۴۷:۳۱
مگه ما تورم داریم؟ اصلا ما دزد داریم؟ زور گیر داریم؟ رشوه ؟ فساد؟ ما که ندیدیم و نداریم !!!! آخه من در محله نارمک زندگی میکنیم !!! شما بیایید اینجا ! خوش میگذره! (1158581) (alef-7)
 
۱۳۹۱-۱۲-۰۸ ۱۱:۲۸:۳۲
بابا شما چرا حرفای این ادمو جدی میگیرید؟ یه چیزی گفت مثل بقیه حرفاش جدی نگیریدیش بابا! (1158800) (alef-7)
 
United States
۱۳۹۱-۱۲-۰۸ ۱۱:۲۸:۳۷
خدایا از شر اصول گرایان به تو پناه می بریم به امید روزی که دوباره اصلاحطلبان عزیز بر سر کار بیایند مخصوصا خاتمی عزیز (1158802) (alef-7)
 
۱۳۹۱-۱۲-۰۸ ۱۳:۳۲:۲۶
محله ما از امن ترین محله ها بود .چند شب پیش ماشین همسایه را دزیدند. (1159055) (alef-7)
 
رضا
۱۳۹۱-۱۲-۰۸ ۱۴:۱۹:۱۹
در اين دولت بازاريها پولدار تر شدند كارمندان و كارگران بي پول تر حال قضاوت كنيد.... (1159194) (alef-7)
 
اسی
۱۳۹۱-۱۲-۱۰ ۰۰:۳۰:۵۶
ای کاش این عیدی هم از طرف دولت داده نمی شد .
مدیر عامل شرکت ما با وجود داشتن ملیاردها تومن پول هم 80 هزار تومن گرفت و کارگر خدماتی ما هم به اسم جومونگ با حقوق ماهیانه 300 هزار تومن هم همان 80 هزار تومن گرفت کجای این عمل را میشه گذاشت دولت عدالت محوری (1162288) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۱۲-۱۰ ۱۱:۲۵:۳۹
از اقتصاددانی رئیس جمهور همین بس که فکر میکند با گران شدن ها، سود گرانی به جیب مردم میرود واصلا باهمین استدلال سعی درافزایش تورم وتشدید گرانی ها نمود وبه هشدار های مکرر اقتصاددانان کشور توجهی نکرد وبااجرای همین نظریه اقتصادی من درآوردی خود وضع کنونی را مهیا نمود. اجرای اینگونه آزمون ها و نظرات شخصی وبی پایه مثلا اقتصادی کشوررا در لبه پرتگاه فقر و فساد و اعتیاد قرارداده و نه از نظارت های قانونی مجلس خبری است ونه از به فکر مردم بودن از طرف دولت ونه از اقتدار وقدرت قوه قضائیه دراین موارد اثری دیده میشود . هر برخوردی هم که اتفاق می افتد صرفا سیاسی وبرای دستیابی به قدرت می باشد وباصطلاح دعوا بر سر چیز دیگری است ونه منافع مردم وملت وملی .خدا عاقبتمان را ختم به خیر کناد. انشاءا... (1162673) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۱۲ ۰۸:۲۳:۴۶
مشکل عمده کشور ما در چند سال اخیر متاسفانه در تمام سطوح کار نکردن است. ما به هم دروغ میگیم به جای کار کردن ادای کار کردن رو در میاریم. ادای تولید، ادای انقلابی بودن ، ادای توسعه علم ، ادای درس خوندن ، ادای درس دادن ، ادای پایان نامه نوشتن ، ادای اخلاق ، ادای دین و بسیاری اداهای دیگه که در فرهنگ مردم جای گرفت و برای این ادا دراوردن بودجه های هنگفت هم خرج می کنیم. متاسفانه فرهنگ " شو " و نمایشی کار کردن بسیار بسیار رواج پیدا کرده. این فاجعه بزرگی است که مشکلات اخیر تازه شمه ای از اثرات اونه. (1165127) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۱۲ ۰۸:۳۶:۱۲
دوستان عزیز خواهش میکنم قبل از اینکه به مسئولین کشور که بخش معدودی از درون همین جامعه هستند انتقاد کنیم نگاهی اندک به خود و اطراف و خانواده و دوستانمان کنیم. قضاوت با خود شما. چگونه هستیم؟!!!!!!!!!
در اینجا حدیثی بسیار گویا از پیامبر اکرم صلى الله عليه و آله و سلّم نقل می کنم که فرمودند: كَماتَكُونوا يُوَلّى علَيكُم

هـر گونه شما بـاشيد، هـمان گونه بر شمـا حكومت می شود

کتاب كنزالعمّال
مطمئن باشیم تا تک تک ما درست نباشیم ، جامعه و برآمدگان از جامعه همانند ما خواهند بود. مشکل را در خود جستجو کنیم. (1165142) (alef-6)
 
United States
۱۳۹۱-۱۲-۱۲ ۰۹:۰۱:۴۱
فقر ,فساد و فحشا ء می آورد. (1165180) (alef-6)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.