نظر منتشر شده
۱۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 276940
یک پیشنهاد برای پس از توافق
بخش تعاملی الف - ابوالقاسم احتشامی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۲
مذاکرات هسته ای مراحل آخر خود را طی می کند و زمزمه هایی بگوش می رسد که این مذاکرات به نتیجه خواهد رسید و توافق نامه امضا خواهد شد.

به فرض امضای توافق نامه چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ یکی از تبعات امضای این توافق نامه آزاد شدن امکان نقل و انتقال پول در سیستم بین المللی بانکی است که به تبع آن دولت می تواند وجوه قابل توجهی که بواسطه فروش نفت بتدریج در حساب های خارج از کشور دولت انباشته شده را، در اختیار بگیرد و بسیاری برای این شرایط طرح هایی دارند و هر وزارتخانه ای می خواهد سهمی از این وجوه داشته باشد.

یکی از مشکلات جدی جامعه که ریشه بسیاری از مشکلات دیگر هم به آن مربوط می شود مشکل بیکاری است و به یک بیماری مزمن تبدیل شده است و نسخه هایی که تاکنون مسئولین ذیربط پیچیده اند جواب نداده است . ایجاد اشتغال در قالب بنگاه های زود بازده یا مشاغل خانگی یکی از سیاست هایی است که دولت دهم روی آن مانور زیادی داد و وام های زیادی پرداخت شد ولی نتیجه نهایی این اقدامات شاید مسکنی بوده ولی بیماری بیکاری درمان نشده و معضل بیکاری حل نشده است. مشکل بیکاری بصورت اساسی با ایجاد مشاغل پایدار و وابسته به صنایع پایدار حل می شود. در این شرایط است که کارگاه های کوچک هم می توانند با تولید برای صنایع بزرگتر فعال بمانند.

یکی دیگر از معضلات کشور نیاز به حمل و نقل سریع و مطمئن است که بدلایل مختلف و شاید هم قانونی، دولت های قبل در راستای این مهم فعالیت در خوری نداشته اند. وسعت جغرافیایی کشور ما بگونه ای است که هردو حمل و نقل ریلی و هوایی می تواند بسیار مفید و کارآ باشد و توجیه پذیر است. در هردوی این ابعاد چنانچه سیاست گذاری دقیقی شود و سهمی از این بودجه که آزاد می شود به این امر اختصاص یابد می تواند منشاء تحولی بزرگ در صنعت حمل و نقل کشور باشد.

به شرط امضای توافقنامه در بعد هوایی پیشنهاد می شود با همکاری بخش خصوصی و مدیریت کلان دولت در خصوص تاسیس شرکت سازنده هواپیما ی مسافر بری با شرکت های معتبر سازنده هواپیما مذاکرات و همکاری جدی صورت گیرد که در ایران شرکت هواپیما سازی تاسیس شود و بتدریج صنعت هواپیما سازی در ایران ریشه بگیرد . کشور ما ما با داشتن بیش از ۳۰۰ فرودگاه به مثابه این است که بزرگراه های خوبی در کشور ساخته شده ولی وسیله نقلیه برای تردد در آن وجود ندارد . این صنعت می تواند بگونه ای طراحی شود که کارخانه تولید هر بخش از هواپیما در یکی از استانها باشد به گونه ای که در چند استان ایجاد اشتغال کند.

چون هواپیما سازی یک صنعت پیشرفته و باصطلاح های تک می باشد خود بخود روی کیفیت محصولات بقیه صنایع کوچکتر و حتی روی فرهنگ مردم هم تاثیر خواهد گذاشت . با توجه به نیاز جدی کشور خودمان به هواپیما که شاید حداقل به ۴۰۰ هواپیما نیاز داشته باشیم این صنعت برای حد اقل بیش از ۳۰ سال آینده نیاز به مشتری خارجی نخواهد داشت . همین موضوع در خصوص صنعت ساخت قطار های پیشرفته صدق می کند و نیاز کشور به قطار های سریع السیر حداقل بین مراکز استان ایجاب می کند که این صنعت را با همکاری شرکت های خارجی معتبر در کشور ایجاد و بتدریج بومی سازی کنیم و سازنده چنین قطار هایی در منطقه باشیم . هم ایجاد اشتغال پایدار می شود. هم نیاز کشور مرتفع می شود. هم ارز مملکت صرف وارد کردن محصول نهایی نمی شود. هم برای آیندگان این صنایع باقی می ماند . در بخش هواپیما سازی اگر اراده کنیم و بخواهیم ، می توانیم به گونه ای عمل کنیم که در دنیا به جای ۲ برند معروف هواپیما سازی سه برند معروف هواپیما سازی داشته باشیم.

این پیشنهاد خیلی رویایی بنطر می رسد و بنطر بسیاری غیر ممکن است . بدلایل مختلفی از جمله اینکه به هیچ وجه کشور هایی خارجی تکنولوژی های پیشرفته را به ما نمی دهند . ولی اگر خودمان شروع به تحقیقات و فعالیت کنیم همانطور که در هسته ای به نتیجه رسیدم در این موارد هم به نتیجه خواهیم رسید. این تکنولوژی ها از تکنولوژی هسته ای که پیچیده تر نیستند. فقط موضوع خواستن است که اراده مدیریتی قوی می خواهد. مسلما چنانچه در این زمینه ها فعال شویم و خارجی ها متوجه شوند که در حال دست یابی به آن هستیم خودشان پیشنهاد می کنند . به امید آن روز.
 
 
ali
۱۳۹۴-۰۳-۲۷ ۱۷:۲۱:۳۴
ايا بجزچند كشور قدرتمند در جهان كدام مملكت هواپيما مي سازد سال گذشته ١٤٠ را مونتاژ كرديم كه چند فروند أن هنوز زمين گير است حتي ساخت اتومبيل كار درستي نيست مگر سويس ، اتريش و دانمارك و خيلي از كشورهاي اروپا اتومبيل مى سازند . تتيجه كارخانه هاي ايران خو درو و سايپا ورود اتومبيل خارجي با ٢ تا ٣ برابر قيمت به ايران است و مردم ايران از سوار شدن يك ماشين أستاندارد با قيمت معقول محروم هستند . اين پول بأيد صرف زير ساخت هايي مانند با زسازي مزارع و نصب سيستم هاي أبياري تحت فشار و تكميل سيستم هاي فاضلاب شهري و حمل ونقل عمومي و رفع دهها مشكل موجود و مهم تراز ساخت هواپيما شود. (2972965) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۳-۲۹ ۱۳:۳۰:۴۶
ما باید از خام فروشی فاصله بگریم و این پول را باید صرف ایجاد صنایع بزرگ کنیم تا مواد اولیه خود را به کالای صنعتی با ارزش تر تبدل کنیم تا بوسیله آن هم اشتغال ایجاد بشود و هم سرمایه کلانی از سود این صنایع نصیب کشور شود (2977028) (alef-11)
 
مجید
۱۳۹۴-۰۳-۲۷ ۲۳:۱۳:۰۹
سوال از نگارنده محترم : در حالیکه بعد از سالها هنوز ما در ساخت اتومبیل با این همه مشکل و سو مدیریت و عدم رضایت مشتری مواجه هستیم چطور یک همچین نسخه می تواند مفید باشد آنهم صنعت پیچیده هوایی ، برادر عزیر می توان خیلی صنایع ساده مانند صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی ایجاد کرد هم ارزش افزوده زیاد و هم اشتغال برای کشور داشته باشد . سنگ بزرگ علامت نزدن هست (2973813) (alef-11)
 
حسین
۱۳۹۴-۰۳-۲۹ ۱۳:۲۸:۲۲
مشکل صنایع خودروسازی در سو مدیریت است و در صورت مدیریت صیح دانش ساخت خودروهای مناسب در ایران وجود دارد (2977021) (alef-11)
 
همایون
۱۳۹۴-۰۳-۲۸ ۱۵:۲۱:۰۲
دست از این توافق بردارید به نیروها و امکانات داخلی بسنده کنید سوئ مدیریت را حل کنید احتیاج به این توافق نداریم (2975355) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۹ ۰۹:۲۲:۲۸
وقتي فروش نفت ايران رو كاملا قطع كردند بعد ميفهمي احتياج به توافق داري يا نداري . سوء مديريت در ايران حل شدني نيست مگر اينكه اقتصاد حكومتي تبديل به اقتصاد آزاد جهاني شود , يعني شركتهاي خارجي در ايران سرمايه گذاري كنند و مديريت صحيح اقتصادي را در اين شركتهاي خصوصي ايجاد كنند . (2976535) (alef-11)
 
منطقی باشیم
۱۳۹۴-۰۴-۱۸ ۱۹:۳۶:۲۹
بارندگی کم هست گندم وارد می کنیم چه ربطی به سوء مدیریت دارد تمام کشورهای هم که مدیرت عالی دارند باز هم در خیلی از موارد با هم همکاری های مشتری می کنند نمونه بارز آن ایرباس یا هیوندا و ... (3027207) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۹ ۱۲:۳۴:۵۷
باید پس از رفع احتمالی تحریم و امکان همکاری شرکتهای بزرگ در پروژه های ایران، سیاستهای local content را در هر بخش (و نه به طور یک قانون کلی) تدوین و پیاد ه سازی کنیم تا ضمن به ثمر رسیدن پروژه ها طرفهای خارجی مجبور به انتقال فناوری به کشور، الزام آنها به تامین برخی اقلام اصلی از داخل کشور و بکارگیری نیروی متخصص ایرانی در سطوح کاری و مدیریتی گردند (2976865) (alef-11)
 
فلاحت
۱۳۹۴-۰۳-۳۰ ۰۸:۰۲:۰۱
ایران باید روی منابع انسانی کار کند و تولید علم کند مثل ژاپن که در حال حاضر تکنولوژی می فروشد نه محصول. روند رو به روشد کشورها از کشاوزی به صنعتی واز صنعتی به تولید فناوری و تکنولوژی ایست. هر کشور باید طبق منابع ای که دارد به سمت صنعتی پیش رود که با استفاده از کمترین منابع بیشترین ارزش را تولید کند که کشورهای تولید کننده دیگر قابل رقابت کردن نباشند. ایران بیشترین منابع تحصیل کرده در خاورمیانه را دارد و به راحتی می تواند به قطب تولید نرم افزار و تکنولوزی های برتر به سیلیکان ولی دوم تبدیل شود. تاسیس کارخانه هواپیما سازی در ایران به هیچ عنوان منطقی نیست و امکان پذیر نیست. (2978630) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۰ ۰۸:۳۷:۵۶
گسترش دادن صنايع وابسته به نفت تا از فروش نفت خام جلوگيري بشه بغد ديگه ايران ابرقدرت اقتصادي ميشه كه به طبع اون ابرقدرت همه چيز (2978728) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۰ ۱۶:۱۴:۲۶
خدا خیرت بده همین پراید رو ساختیم و استفاده کردیم ، الان خدا رحم کرده که زنده ایم. هواپیما پیشکش (2980548) (alef-11)
 
واقع بینانه باشیم
۱۳۹۴-۰۴-۱۸ ۱۹:۳۳:۵۲
فقط سرمایه گذاری روی بخش های گردشگری و صنایع معدنی می تواند کشور را به سنت توسیه سوق دهد چون وقتی سرمایه گذاری روی بحث گردشگری می گوییم از حمل و نقل تا خوراک هتل و ... را شاما میشه همچنین صنایع معدنی هم نیاز به زیرساخت های همچون راه آهن شرکت های پیمانکاری و سایر صنایع تولیدی دارد که خود متحرک سایر صنایع هستند (3027201) (alef-11)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۴-۲۷ ۱۱:۱۱:۴۳
به نظر من این پولها نباید وارد ایران شود بلکه باید با بهره مناسبی در کشورهای دیگر سرمایه گذاری شود و از بهره آن در ایران استفاده شود.اولویت اول هم در ایران توسعه میادین گازی مشترک آن هم با قراردادهای بیع متقابل و سپس توسعه زیر ساختهای بنادر و راه آهن و جاده ایست.صنعت هوایی در اولویت آخر این زیرساختها قرار دارد. (3051675) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.