نظر منتشر شده
۲۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 401571
هشدار نسبت به داخلی‌سازی خودروهای جدید؛
سرنوشت پژو ۴۰۵ و پراید تکرار نشود
بخش اقتصادی الف، 21 مهر 95
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۴
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: داخلی‌سازی خودروهای جدید نباید به سرنوشت داخلی‌سازی خودروهایی همچون پژو ۴۰۵ و پراید دچار شود که به دلیل سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته برای داخلی‌سازی کامل این خودروها بیش از دو دهه است که آنها را تولید می‌کنیم.

شهرام آزادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در قراردادهای جدید خودرویی با خودروسازان خارجی نباید بر داخلی‌سازی کامل خودروها تاکید کنیم، زیرا سرمایه‌گذاری برای داخلی‌سازی کامل باعث می‌شود نتوانیم خودروهای جدید را در موعد مناسب بازنشسته و از خط تولید خارج کنیم.

وی با بیان این‌که داخلی‌سازی کامل خودروهای جدید زمان‌بر بوده و باعث می‌شود عمر خودروی تولیدی به ۱۵ تا ۲۰ سال افزایش یابد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که حداکثر هر پنج سال یک بار باید مدل خودروهای جدید تولیدی در ایران به طور کامل تغییر کند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: بنابراین برای داخلی‌سازی خودروهای جدید باید بر قطعاتی همچون موتور و گیربکس تمرکز کنیم، زیرا می‌توان با استفاده از موتور و گیربکس یکسان خودروهای مختلفی را در مدل‌های متفاوت ظرف چند سال تولید و عرضه کرد.

وی افزود: همچنین بهتر است در قراردادهای جدید خودرویی به جای تاکید بر صادرات خودرو بر صادرات قطعات تولیدی در ایران تمرکز کنیم، زیرا کشورهای اطراف ما اگرچه جمعیت بالایی دارند اما پتانسیل زیادی برای واردات خودرو از ایران ندارند.

آزادی با بیان این‌که قطعه‌سازان ایرانی باید به زنجیره تامین جهانی خودروسازان خارجی بپیوندند، تصریح کرد: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که قطعاتی که در داخل ساخته می‌شود، علاوه بر عرضه در ایران در زنجیره تامین آن خودروساز خارجی در سراسر جهان نیز عرضه شود تا به این ترتیب ارزش افزوده و اشتغال ناشی از داخلی‌سازی نصیب کشور شود.

وی خاطرنشان کرد: اما اگر به جای این کار بر داخلی‌سازی ۱۰۰ درصدی خودروهای جدید تمرکز کنیم خودروهای جدید نیز به سرنوشت خودروهایی همچون پژو ۴۰۵ و پراید دچار خواهند شد که ۱۵ تا ۲۰ سال طول کشید تا تمام قطعات آنها داخلی‌سازی شود و به همین دلیل تولید آنها هنوز ادامه دارد.
 
کلمات کلیدی : قرارداد خودرویی+رنو فرانسه+ایدرو+پژو فرانسه
 
سورنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۱ ۱۷:۴۷:۱۹
مطمئن باشید میشود (3970604) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۱۰:۰۷:۴۵
خب وقتی مردم از پراید 20 سال پیش استقبال میکنن، خودروسازم از خداشه پراید تولید کنه و با چند برابر قیمت بفروشه!
ولی اگه مردم واقعا خودروی روز بخوان و پای خواستشون بمونن اونوقت خودروساز برای بقای شرکت هم که شده مجبور به تولید خودروی روز و مناسب با قدرت خرید مردم میشه.
پس خواهشا همه تقصیر ها رو گردن خودروساز نندازید، انتخاب مردم نقش اصلی و مهم تری تو نوع تولید خودرو ها داره. (3970969) (alef-11)
 
123
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۲۱:۳۷:۳۲
تازه این ماشینها هم ماشین روز اروپا نیست
وقتی که ما ساخت این ماشینها رو رها کنیم در کشورهای دیگر این ماشینها در موزه خواهد بود (3971611) (alef-13)
 
حسین
Romania
۱۳۹۵-۰۷-۲۱ ۱۸:۰۸:۰۹
ایران پتانسیل و دانش خودروساز شدن را ندارد

این واقعیت را باید بپذیرن (3970615) (alef-11)
 
Spain
۱۳۹۵-۰۷-۲۱ ۲۱:۵۰:۰۴
مسئله رقابته، بله ما خیلی پیشرفت کرده ایم و از مونتاژ ژیان و پیکان به تولید سمند و پرشیا و دنا و ... رسیده ایم شاید باورمان نشود روزی پیکان خودرو اغنیا بود که الان خودرو فقرا شده اما چه خوشمان بیاید و چه بد، دنیای این محصول، دنیای رقابت شدیده، طب نیست که بگوییم مردم مان باید به همین اطباء داخلی بسنده کنند یا ...، خودرو محصولیه که در آمریکا، ژاپن و آلمان ساخته میشه و به همه جا هم میره و همه دنیا هم می بینند و مردم ما هم بهترین اش را می خواهند و ما با همه پیشرفت ها، همیشه چند لول عقب تر از اونها هستیم چون اونها هم در حال پیشرفت اند پس بهترین کار، مثل گذشته ترغیب خودروساز های تاپ دنیا برای سرمایه گذاری مستقیم و استفاده از مهندسان ایرانی و نیروی کار ارزانتر ایران برای تولید خودروهای متعارف خودشان در ایرانه اینطوری هم کار ایجاد میشه هم خودروی خوب داریم و هم صادرات می کنیم (3970728) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۱۲:۳۴:۳۷
به عنوان یک مهندس حاضر نیستم دریوزگی شرکت های خودروسازی خارجی را انجام دهم.
به این صورت که همه فرآیند توسط آنها طراحی شده باشد و فقط به خاطر اینکه می خواهند برای در اختیار گرفتن بازار ما ظاهرسازی انجام دهند از تعدادی مهندس ایرانی استفاده کنند. (3971118) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۱ ۱۸:۳۲:۵۱
پژو 405 هنوز هم یکی از بهترین و کم خرج ترین ماشینها است. یک لاستیکش به تمام ماشینهای چینی می ارزد. (3970626) (alef-11)
 
vahid
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۱ ۲۲:۰۷:۴۳
شما مثل اينكه هنوز گرفتار نشدي. دعا ميكنم گرفتار هم نشوي. من هم 405 صفر داشتم و بيچاره شدم. رفتم و ماشين چيني خريدم. دو سال سوارم آخ هم نگفته... (3970737) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۰۱:۰۰:۵۴
دوست عزیز با ابن تفکرات است که ما داریم در جا میزنیم.بیا کمی با دنیا خودمون رو تطبیق بدیم و بخواهیم که تکنولوژی جدید را استفاده کنیم. (3970828) (alef-11)
 
vahid
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۱۰:۳۰:۱۶
بله كاملا حق با شماست. ولي وقتي مسئولين مملكت و تصميم گيرندگان اجازه استفاده از تكنولوژي روز به قيمت مناسب را به ما نمي دهند. به نظر شما بايد چكار كرد؟ در مملكتي كه سوار شدن پرايد و پژو اجباري است ، بايد چكار كنيم؟ (3970999) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۷-۲۱ ۱۹:۱۰:۳۹
چرا تكرار نشود وقتي خودروساز داخلي ، مجوز ساخت يك مدل خودرو را خريداري مي كند و چون هيچ رقيبي ندارد دهه ها آن را توليد مي كند ؟
يا بايد خودروساز خارجي اجازه مالكيت صد درصدي كارخانه اش را داشته باشد يا اينكه خودرو را به صورت آماده به كشور وارد كنيم .

خودروسازان وطني هم بايد سعي كنند خوردوي داخلي توليد كنند بدون مونتاژكاري (3970641) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۱۴:۰۲:۱۱
مرحبا (3971204) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۱۴:۰۸:۲۹
اینها اگه میخواستن به این نصایح گوش بدن تا الان وضعیتمون این نبود، از این به بعد هم همینه، بیخودی دلتون رو خوش نکنید، تا وقتی انحصار دستشونه به فکر همه چی هستن جز جان و مال مردم (3971212) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۱ ۲۰:۴۴:۳۸
کاشکی این هشدار هارو زمان مونتاژ خوردروهای چینی هم میدادین (3970690) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۱۵:۴۴:۱۹
خودرو های چینی فقط به خاطر صرفه اقتصادی تو ایران تولید میشن وگرنه کیفیت آنچنانی ندارن. (3971301) (alef-11)
 
شاملو
United States
۱۳۹۵-۰۷-۲۱ ۲۰:۵۴:۰۹
صادرات قطعات داخلی خودرو به خارج؟ حرف خنده داریه ! چون همین الان که قطعات داخلی که مهر صادرات بر روی انها خورده را روی ماشین می بندیم یک هفته هم کار نمیکنه. (3970692) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۷-۲۱ ۲۳:۰۵:۵۹
من که اعتمادم رو به خودرو ساز داخلی از دست دادم! (3970761) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۷-۲۱ ۲۳:۵۳:۱۸
واقعا"‌جاي سواله كه واردات خوردوي چيني يا مونتاژ خودروي از رده خارج با قطعات چيني چه حسني دارد ؟
لطفا"‌ اشتغال را بهانه قرار ندهيد ، اينهمه كارخانه ورشكسته و كاگران اخراج شده وججود دارد چرا درباره آنها اينطور حساس نيستيد ، (3970797) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۰۲:۳۱:۳۰
مشکل خودرو سازی در ایران تنا با نابودی این صنعت انحصاری و ازادی کامل واردات خودرو موثر است. این گاو شیرده دولت دست سر جان و مال مردم بر نمی دارد. (3970843) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۰۲:۴۵:۴۹
باتری چند موبایل سامسونگ منفجر میشود. سامسونگ تمام موبایلهایش را از سراسر جهان جمع میکند.

پژوها آتش میگیرد و افراد داخلش زنده زنده میسوزند، ایران خودرو خودرهایش را قسطی میکند که بیشتر فروش برود!

تفاوت ما و آنها! (3970845) (alef-11)
 
حامی امیر حیات مقدم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۱۶:۲۸:۱۶
قیمت ماشین در ایران ناعادلانه است. (3971329) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۳ ۱۲:۳۵:۵۵
داخلی سازی یعنی از دست دادن کیفیت!!! (3972120) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۳ ۱۹:۳۴:۳۴
استاد بفرمائيد فرض كنيم ايده شما عمل شد و گيربكس و موتور هم ساختيم ولي در خارج نخريدند بايد چكار كنيم
اگر خودرو بسازيم و بروز هم نشويم بيست سال بفرمايش شما عقبيم ولي اگر انبار رو پر كرديم گيربكس و موتور ايا پيشرفته ميشويم
قدر ي در مورد توسعه هم اهنگ فكر كنيد و از اظهار نظر هاي جزيره اي خود داري كنيد. (3972595) (alef-11)
 
ایرانی
۱۳۹۵-۰۷-۲۶ ۱۹:۴۸:۱۶
تا شرکت هایی مثل ایران خودرو و سایپا تو ایران بدون هیچ رقیب خارجی تولید کنند .مطمن باشید هیچ خودرو بی کیفیتی از رده خارج نمیشوند. (3976906) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.