۲۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 67427
در جلسه بررسي مدل هدفمند كردن يارانه‌ها چه گذشت؟
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۲۱


در 22 مهرماه 1388 و در پي اعلام دولت درباره تهيه طرح هدفمند كردن يارانه‌ها، مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي از مسوولان كارگروه طرح تحول اقتصادي دعوت كرد در حضور 7 استاد اقتصادسنجي و مدلسازي اقتصادي، مدل استفاده شده براي هدفمند كردن يارانه‌ها را ارايه كنند.

به گزارش "الف"، در اين جلسه دكتر منوچهر عسگري (عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي)، دكتر علي سوري( عضو هيات علمي دانشكده علوم اقتصادي وزارت اقتصاد)، دكتر بيژن بيدآباد(عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي)، دكتر علي اصغر بانويي (عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي)، خانم دكتر فاطمه بزازان(عضو هيات علمي دانشگاه الزهرا) و دكتر اله مراد سيف(عضو هيات علمي دانشگاه امام حسين(ع))و بهروز تصديقي، كارشناس پيشكسوت سازمان مديريت و برنامه ريزي و نيز چندتن از نمايندگان مجلس  به همراه كارشناسان ارشد دستگاه‌هاي اجرايي به دعوت مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي براي ارزيابي مدل استفاده شده در طرح هدفمند كردن يارانه‌ها حاضر بودند.



در ابتداي جلسه آقاي دكتر رامين پاشايي فام، معاون بانك مركزي و عضو كارگروه طرح تحول اقتصادي مدل به كار رفته براي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها را ارايه و نشان داد اين مدل، متغيرهاي مختلف اقتصادي از جمله نرخ تورم، نرخ بيكاري،  بر اثر افزايش قيمت سوخت چه تغييري خواهند كرد.



سپس اساتيد حاضر به نقد مدل ارايه شده پرداختند كه خلاصه نقدهاي ارايه شده چنين است:



1- با توجه به نارسايي‌ها و تنگناهايي كه مدلهاي I-O (جداول داده ستانده) ،  FP (روش تحليل مالي) و  CGE (مدل تعادل عمومي قابل محاسبه) در ذات خود نهفته دارند، تضميني در سطح قابل قبول براي اطمينان و اعتماد به نتايج و يافته‌هاي اين مدل‌ها وجود ندارد و سياست‌گذاران نبايد منحصراً با اتكا به نتايج و يافته‌هاي چنين مدلهايي اتخاذ تصميم كنند. نتايج و يافته هاي پژوهشي معدود نهادهايي كه اين مطالعات را انجام داده‌اند، در دامنه‌هاي غير متعارفي، به كلي متفاوت از يكديگرند به گونه‌اي كه هيچ گونه نزديكي و سازگاري و اشتراكي در حدود معين با يكديگر ندارند.



2- اين الگوها همان الگوهايي است كه بانك جهاني و صندوق بين المللي پول سالهاست بر اساس آن براي كشورهاي جهان سوم با شرايط اقتصادي - اقليمي متفاوت، سياست تجويز مي كنند.



3- تنها نكته اي كه مي توان پذيرفت بروز آثار تورمي در كف معيني است كه احتمالاً قابل انتظار است، اما به ميزان و اندازه آن نمي‌توان تضمين داد.



4- سياست‌گذاران مي توانند بپذيرند كه اين الگوها و مدل‌ها صرفاً مي تواند در حكم يك چراغ كم نور، ابزاري تحليلي براي آنها به دست دهد. اما به قطعيت نتايج آن نمي‌توان اداي سوگند نموده و از پژوهشگران تعهد و تضميني را درخواست كرد.



5- آنچه كه سياستگذاران بايد براساس آن تصميم گيري كنند، ضرورت‌هاي راهبردي است و نه صرفاً تصميم گيري براساس پذيرش قطعيت اين‌گونه يافته‌هاي پژوهشي. همان گونه كه اشاره شد، نتايج يافته‌هاي پژوهشي، صرفاً ابزاري تحليلي هستند كه بايد با واژه‌هاي نظير«احتمالاً» و «شايد» ابراز شوند و از سرسختي و مقاومت در مورد قطعيت و صحت يافته‌هاي پژوهشي جداً بايد احتراز شود.



6- ممكن است سؤال شود اگر چنين مدل‌هايي داراي قابليت اتكاي قابل قبولي نيستند پس جايگزين آنها چيست، اصولاً بايد بپذيريم، هيچ مدلي كه بتواند در تغييرات ساختاري و شوكهاي بزرگ به عنوان مبناي سياست گذاري عمل كند وجود ندارد. اتكا به چنين مدلهاي معيوبي براي تصميم گيري هاي اساسي براي اقتصاد كشور كه زندگي و كسب و كار عموم مردم را تحت تاثير قرار مي دهد، بسيارخطرناك است.



در اين جلسه آقاي دكتر عسگري، استاد پيشكسوت مدلسازي مكررا تاكيد كرد: به دليل فرض‌هاي غيرواقعي و ساده‌سازي‌هاي مكرر در مدل‌هاي ارائه شده، نتايج حاصل از اين مدلها به هيچ‌وجه قابل اتكا نيست و طرحي كه سرنوشت اقتصاد كشور و ميليونها خانواده و كل صنعت ايران به آن بستگي دارد را به هيچ وجه نبايد براساس چنين مدلهايي طراحي كرد.



آقاي دكتر بيژن  بيدآباد، استاد پيشكسوت اقتصادسنجي هم با تاكيد بر نارسايي مدلهاي ارايه شده و مدلهايي كه از خارج فضاي بومي ايران طراحي شده، سه بار تكرار كرد: اگر مي‌خواهيد در كشور انقلاب اتفاق بيفتد، هدفمندسازي يارانه‌ها را براساس اين مدلها انجام دهيد.



در پايان اين جلسه آقايان دكتر محمد زاهدي وفا و دكتر محمد فرزين از كارگروه طرح تحول اقتصادي از حاضران خواستند جزئيات اين جلسه را جايي بازگو نكنند كه دكتر توكلي از طرف نمايندگان مجلس حاضر در جلسه پاسخ داد: نمايندگان مجلس هر وقت مصلحت بدانند نظرات بيان شده اساتيد و كارشناسان در اين جلسه را بازگو خواهند كرد و در اختيار سياستگذاران قرارخواهند داد.



















 

 
Share/Save/Bookmark
 


ميرزاي كوچك
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۱۷:۰۳:۲۸
در مورد 2 آمده است : \"بانك جهاني و صندوق بين المللي پول\" داشتم فكر مي كردم كه چقدر جالبه كه تمام نهادهاي بين المللي را مورد تمسخر قرار مي دهيم و مديريت جهاني و اقتصاد اسلامي را مطرح مي كنيم اما باز مي رويم سروقت همين نهادهاي غير مشروع از ديدگاه ما ! (301862)
 
مصطفی.س
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۱۷:۴۵:۵۴
عجب!
واقعا متاسفم برای افرادی که فقط انتقاد می کنند و سنگ میندازن جلو پای دولت.
خوب جناب آقای توکلی مرد مومن و خدا جو، و جنابان اساتید اقتصادی که دعوت شده بودن به اون جلسه، خوب بفرمایید چه کار کنند؟ چه مدلی برن جلو؟
همین بالا ایستادن میگن لنگش کن، خوب بگید چه جوری لنگش کنه؟
در اون جلسه واقعا هیچ راهی ارائه نشد از طرف اون اساتید؟ یا فعلا به صرفه نیست منتشرش کنید؟ فقط قسمت انتقادیش و رد مدل ها رو مطرح کردید.
اگر اساساً در اون جلسه هیچ راهی ارائه نشده باشه از طرف اون اساتید، باید بگم جلسه ای کاملا بیهوده بوده، ولی اگر مطرح شده و منتشرش نکردید باید بگم آفرین به شما! (301876)
 
mreza
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۲۳:۴۱:۵۳
سلام
دوست من آقای توکلی پاسخ داده اند، شما دقت نکرده اید:
ایشان فرمودند در جاده ی تاریکی که چراغ وجود ندارد لا اقل سرعت اتومبیل را زیاد نکنیم. (301941)
 
ایرانی
۱۳۸۹-۰۱-۱۷ ۰۰:۳۳:۲۲
آقایون طریقه لنگ کردنش رو هم گفتن. اون هم آهسته حرکت کردن و بررسی رفتار اقتصادی بازاره.عجله و شتاب کمتر!
این کار هم با 20 هزار ملیارد تومن برای سال اول انجام شدنیه. (301955)
 
دانشجو
۱۳۸۹-۰۱-۱۷ ۱۵:۲۲:۴۶
دوست من آقای توکلی پاسخ داده اند، شما دقت نکرده اید:
ایشان فرمودند در جاده ی تاریکی که چراغ وجود ندارد لا اقل سرعت اتومبیل را زیاد نکنیم.
اتفاقا این یعنی اینکه هیچ مدلی نداریم.
به علاوه اگر قرار باشد آهسته آهسته جلو برویم، بهتر نیست که دستمان بیشتر باز باشد و در برابر مشکلات پیش آمده 40 میلیارد پشتوانه داشته باشیم تا 20 میلیارد؟
می بینید که اتفاقا بر اساس حرف شما، باز بودن دست دولت در این زمینه کاملا منطقی است.
حداقل به منطق خودتان پایبند باشید و حالا که نظر دولت صحیح تر شده است؛ آن را بپذیرید. (302123)
 
mani
۱۳۸۹-۰۱-۱۹ ۱۴:۱۴:۲۳
اگر 40 میلیارد تصویب بشود مشکلات دو برابر میشه دست بسته تر میشه نهباز (302727)
 
دانشجو
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۱۸:۱۹:۵۳
با سلام
همانگونه که می دانید نتایج در دنیای واقعی در بسیاری از مواقع با نتایج مدلها بسیار متفاوت است چون در اکثر مدلها همیشه نمی توان اثر تمام متغیرها را بر روی یک موضوع بررسی نمود بعد هم همه می دانند که رفتار متفیرها در دنیای واقعی ایران با رفتار همان متغیرها در مدلها بسیار متفاوت و در پاره از مواقع حالت عکس دارد پس به نظر این حقیر بهتر است برای روشن تر شدن موضوع چندین مناظره در صدا و سیما با حضور کارشناسان اقتصادی مجلس و دولت و در مناظرات پایانی شخص رئیس جمهور محترم و جناب آقایان توکلی /مصباح و نادران این قانون و دلایل خود را برای مردم باز نموده تا مردم نیز در جریان تنگاهها ،موانع، مشکلات و فواید این قانون قرار گیرند. (301886)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۱۸:۴۱:۴۴
وقتی رئیس یک دولت بار ها اعلام میکنه رابطه نقدینگی و تورم رو قبول ندارم مدل اقتصادی دیگه مفهومی نداره (301891)
 
kurdgooran
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۱۹:۵۹:۵۱
در فرآیند کارشناسی هدفمندکردن یارانهها ضعف اطلاع رسانی کاملا احساس میگردد یعنی مواضع منتقدین و موافقین بصورت شفاف اعلام نمیشود بزرگترین آفت این موضوع عدم مسولیت پذیری عواقب آن از طرف دولت می باشد لذا جا دارد از مراکزی که نسبت به روشنگری در این زمینه میپردازند تشکر کرد و برای اصلاح سیاست گزاران صدا و سیما دعا نمود. (301903)
 
محسن ناساز اول
۱۳۸۹-۰۱-۱۶ ۲۳:۵۵:۰۱
مساله این است که رییس هیچکس را قبول ندارد مگر اینکه مانند او فکر کند یا او را بستاید. (301943)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۷ ۰۰:۱۴:۲۲
یا یک اشتباه در تاریخ اعلام شده در باره جلسه مورد اشاره صورت گرفته (سال 78؟) یا اینکه مطالب آن دوره ربطی به حال حاضر ندارد و شرایط فعلی متفاوت است. ضمنا اظهار نظرهای مطرح شده توسط کاربران علیه دولت احمدی نژاد هم به دولت های قبلی بر می گردد. (301947)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۷ ۰۰:۲۳:۰۱
آقای مصطفی.س!
واقعا متاسفم برای این طرز تفکرت.به فرض هم که در حالت فعلی هیچ راه مناسبی برای هدفمند کردن یارانه ها وجود نداشته باشه.ولی آیا این دلیل بر این می شود که دولت یک کار اشتباه را که مساوی است با در آمدن از چاله و فرو رفتن در چاه را انجام بدهد که عواقب بسیار خطرناک و نامعلومی دارد؟
تا کی میخواهید با این توهم که همه با دولت دشمن اند زندگی کنید؟!این اساتید فقط در مورد خطرناک بودن و غیر فابل کنترل بودن طرح رییس جمهور هشدار داده اند. (301952)
 
ughliniv
۱۳۸۹-۰۱-۱۷ ۰۵:۳۵:۰۴
اول سلام
من نه تحصيلات اقتصادي دارم و نه از مباحث اقتصادي خوشم مياد ولي فقط اين بنظرم مي رسه كه در اين بحث هدفمند كردن مسئولين ما بايد بجاي اينكه بحث هاي خصصي رو به درون جامعه بكشن و مردم رو سردرگم كنند ، سعي در فرهنگ سازي و آماده كردن بستر براي اجراي اين طرح بشوند چرا كه اين طرح به هر حال مي بايست اجرا بشه حال چه طرح مد نظر دولت و يا طرح اصلاحي مجلس .كه در صورت عدم فرهنگ سازي هيچ كدام راه به جايي نخواهد برد . بنابراين مسئولين محترم دولتي و مجلسي بجاي اينكه سعي كنند از اهرم افكار عمومي براي پيشبرد نظراتشون استفاده كنند به محور عقل و منطق و تجربه همراه باواقعگرايي مبتني بر جامعه ايران دست بزنند تا اين طرح عظيم به شكل آرام و با كمترين هزينه د كشور انجام بشود .انشاالله (301969)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۷ ۱۵:۱۹:۴۵
خوب دولت هم همین کارها را می کند، از یک سو حقیقت را به مردم نشان می دهد و مثلا روی قبض ها قیمت واقعی را می نویسد، از سوی دیگر هم روحیه آن ها را حفظ می کند و رئیس جمهور سعی می کند به مردم اطمینان بدهد.
اما بعضی ها از همین کارهای رئیس جمهور شکایت می کنند! و مثلا می گویند چرا رئیس جمهور گفته است کاری که به ضرر مردم باشد نمی کنیم!

موضوعی را که تازه شما بیان می کنید، دولت مدت ها است که فهمیده و اجرا می کند، امیدوارم قدر بدانید. (302121)
 
سید حامد
۱۳۸۹-۰۱-۱۷ ۰۸:۰۰:۱۳
هنگامی که دانشجو بودم (رشته مهندسی مکانیک) در درس اقتصاد و مدیریت صنعتی به ما گفته شد که در صورتی که تورم به رقم 50 در صد نزدیک شود جامعه منقلب شده و وقوع انقلاب در چنین شرایطی حتمی است. از طرفی باید جلوی رشد مصرف انرژی در ایران را گرفت و پول نفت را صرف سرمایه گذاری در بخش های مولد کرد. به نظر اینجانب دولت به جای نقدی کردن یارنه ها باید از مدل سهمیه بندی انرژی استفاده کند بدین ترتیب که اگر خانواده ای در حد استاندارد مصرف انرژی داشته باشد باید از یارانه ها برخوردار شود ولی اگر مصرف انرژی آن بیش از حد استاندارد بود باید نرخ واقعی انرژی را پرداخت کند. در مورد بنزین هم باید بین تولید و مصرف بنزین تعادل ایجاد کرد بدین ترتیب که تولید خودرو بنزینی را کاهش داد و در عوض به سمت تولید خودرو های دوگانه سوز حرکت کرد همچنین از واردات خودروهای کم مصرف خارجی حمایت کرد. برای گازوییل هم سناریو های مشابه ای وجود دارد. در طول یک برنامه منظم و 5 ساله می توان آثار تورمی ازاد سازی قیمت ها (نه هدفمند سازی) را کنترل کرد. ... (301925)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۷ ۰۹:۱۸:۳۸
واقعا جای تاسف است که از حالا دولت برای طرح غیر کارشناسی تحمیلی اش بدنبال دلایل شکست می گردد و مجلس و رسانه ها نیز جهت فرافکنی به مدد او برآمده اند. در حالیکه کشور ما در شاخص های اقتصادی در میان 17 کشور خاورمیانه 14 است دولت بجای بهبود ساختار اقتصادی و بسترسازی یک اقتصاد دانش محور که فناوری، علم و نوآوری در آن حرف اول را میزند و لازمه آن نیز تامین منابع انسانی فناور، خلاق و کارآفرین و نیز سرمایه گذاری های داخلی و خارجی و دستگاهها و تجهیزات فنی است در حالیکه هیچ یک از این بسترها را فراهم ننموده است تنها به فکر سرمایه داری کردن اقتصاد کشور براساس توصیه صندوق بین المللی پول می باشد مطمئن باشید با اجرای این طرح تنها یارانه هایی که بین مردم بالنسبه مساوی تقسیم می شد به صورت رانتهای کلان مختلف (وام های بانکی)به برخی آقازاده ها داده خواهد شد و آنها بااستفاده از تورم ایجاد شده از اجرای طرح و کاهش سودهای بانکی اعمال شده در این سالها سودهای میلیاردی نصیب خود خواهند کرد و بعد ادعا می شود آنها با کار و تلاش به این سرمایه های قارونی دست پیدا کرده اند. لذا دولت قبل از آنکه میزان کاهش یارانه ها را اعلام نماید بهتر است اعلام نماید این مبالغ را قصد دارد صرف چه کارهای زیر بنایی نماید. (301986)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۷ ۱۰:۰۲:۲۳
بنظر من کار اصلی با اجرا کننده این طرح بزرگ است و باید از اختیارات لازم برخوردار باشد.مجلس محترم خواهشا نظر دولت را کاملا تامین کند.همراهی با دولت همراهی با مردم و منافع مردم است. (301994)
 
حامد
۱۳۸۹-۰۱-۱۷ ۱۰:۰۵:۲۹
با عرض سلام خدمت دوستان عزيز
تا وقتي كه چشم روي حقايق بستيم مشكلات كشور حل نميشه
من كارشناس ارشد اقتصادم ولي نظر نميدم.همين كه كارشناسا ميگن بايد كمي تامل كرد قبول دارم.
همه كارشناسان كه منافق يا مخالف نظام نيستن!
فقط انتقاد ميكنن (301998)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۷ ۱۰:۴۱:۴۱
بسمه تعالی
اجرای هدفمندکردن یارانه ها با کمترین بودجه ریالی
یکی از مباحث مورد اختلاف دولت و مجلس ، بودجه موردنیاز دولت برای اجرای هدفمند کردن یارانه هاست که بحث های زیادی را بین کارشناسان ومسئولین و نمایندگان بدنبال داشته است واین بحث ها نگرانی هایی را در جامعه ایجاد کرده است که این نگرانی ها می تواند موجب خدای نکرده شکست این طرح مفید و ضروری برای اقتصاد کشور گردد . بنظر نگارنده امکان اجرای طرح با کمترین بودجه ریالی امکان پذیر است ،شاید بپرسید چگونه ؟ در زیر روشی برای اجرای طرح مرکب از ادامه سهمیه بندی عادلانه و پرداخت ریالی پیشنهاد می شود ، امید است که موردنظر مسئولین دولتی بخصوص رئیس جمهور محترم و ستاد اجرای طرح هدفمندکردن یارانه ها و نمایندگان محترم مجلس قرار گیرد.
طرح هدفمند کردن یارانه ها می تواند بصورت مرحله ای اجرا شود اما نکته مهم نحوه مرحله بندی آن می باشد . برخی از روشهای پیشنهادی برای مرحله بندی و روش مورد نظر نگارنده برای اجرای هرچه موفقیت آمیز طرح در زیر بیان می شود:
1 – مرحله بندی زمانی : یعنی اجرای طرح هرسال بصورت درصدی انجام شود یعنی مثلا سال اول 20%، سال دوم 20% و ...
این روش ظاهرا مدنظر بعضی از نمایندگان مجلس است ولی بنظر بنده باتوجه به اجرای طرحهای تعدیل و آزادسازی قبل بدین شکل در ایران غیرقابل اجراست و باعث ایجاد تورم سالانه ناشی از اجرای طرح در هر سال می شودو عملا محکوم به شکست است.
2 – مرحله بندی کالایی : یعنی اینکه طرح در هر سال یا مرحله برای یک یا چند کالای مشمول هدفمندسازی اجرا شود مثلا در سال اول بنزین ،سال دوم گاز ،سال سوم برق و ....
این روش بظاهر روش خوبی است و از روش اول بهتر است ولی باتوجه به وابستگی بعضی از این کالاها به همدیگر و فراهم نبودن زمینه اجرای طرح برای بعضی از کالاها در یک سال امکان موفقیت کمی دارد.
3 – مرحله بندی ترکیبی : در این روش برای یک یاچند کالا از ترکیب سهمیه بندی و پرداخت یارانه نقدی بصورت همزمان استفاده می شود که روش اجرا برای سوخت خودرو (بنزین و گاز) در زیر شرح داد می شود:
(1) – مرحله اول : به هر خانوار دارای خودرو(براساس اطلاعات کارت خودرو و اطلاعات خانوار یا اصلاحیه یکی از آنها) مقدار مشخصی مثلا 100لیتر سهمیه بنزین به نرخ یارانه ای داده می شود و به خانوارهای فاقد خودرو معادل ریالی آن یارانه نقدی پرداخت می شود.
تذکر : متاسفانه در حال حاضر سهمیه بنزین به خودرو تعلق می گیرد و این عین بی عدالتی است زیرا افرادی که چند خودرو دارند از سهمیه یارانه ای بیشتری استفاده می کنند و بنده انتظار داشتم که دولت خیلی زودتر از اینها این بی عدالتی را حذف نماید.
(2) – مرحله دوم : به هرخانوار براساس تعدا خانوار (تا 5 نفر) سوخت یارانه ای و یا معادل ریالی آن پرداخت گردد.مثلا به یک خانوار 3 نفره معادل 60لیتر بنزین و خانوار 5 نفره و بالاتر 100لیتر بنزین سهمیه داده شود.
تذکر : در صورتی که دولت اطلاعات صحیح خانوارها را از ستادبسیج اقتصادی کشور و طرح اطلاعات خانوار و ... داشته باشد این دو مرحله می توانند همزمان اجرا شوند.بهر حال ایجاد سیستمی برای اصلاح اطلاعات خانوارها بصورت الکترونیکی ضروری است.
(3) – مرحله سوم : سهمیه یارانه ای سوخت و یا معادل ریالی آن فقط به افراد مشخص شده داده یا پرداخت گردد و در صورت تکافوی بودجه کلا سوخت بصورت آزاد به همه افراد داده شود و به افراد مشخص شده معادل ریالی آن پرداخت گردد.
تذکر3 – بنظر بنده یارانه بایستی به همه خانوارها پرداخت گردد زیرا در ایران مقدمات شناسایی منابع درآمدی و هزینه های افراد کاملا مشخص نیست و تا بوجود آمدن زیرساختهای این امر سالها زمان نیاز است ( همه می دانند که دستگاه مالیاتی ما با آن تشکیلات عریض و طویل قادر نیست از ثروتمندان و ...مالیات عادلانه دریافت نماید و بسیاری از معاملات بصورت تلفنی و شفاهی انجام می شود و درآمد اکثر کارمندان دولت و نه همه آنها فقط قابل تشخیص است ) و بهتر است دولت بدنبال اصلاح زیرساختها برود و از خوشه بندی افراد و ناراضی تراشی وایجاد بستر برای خدشه به موفقیت کل طرح و حتی ایجاد نارضایتی عمومی و اغتشاش خودداری نماید .
(4) – مرحله چهارم : نسبت پرداخت یارانه ریالی به افراد کم و به سهم خدمات اجتماعی افزوده شود.
تذکر 1: سوخت خودروهای عمومی همچنان به روش سهمیه بندی توزیع شود و بتدریج با افزایش ظرفیتهای توزیعی از سوخت بنزین به سوخت گاز تبدیل شود.
تذکر 2 :سوخت خودروهای دولتی و شرکتی بصورت آزاد تامین شود و بتدریج از سوخت بنزین به گاز تبدیل شوند.
برای سایر موارد پرداخت یارانه نظر آب ، برق و گاز نیز می توان از الگویی شبیه بالا به شرح زیر بهره برد:
– به هر خانوار برابر الگوی مصرف خانوار ،یارانه غیر نقدی تعلق بگیرد و در صورتی که افرادی چند واحد دارند یا بسیار بیش از الگوی مصرف از برق و آب و گاز استفاده می نمایند فقط یک واحد و درحد الگوی مصرف یارانه تعلق گرفته و بیش از آن بصورت آزاد دریافت شود.
- در تعیین الگوی مصرف متوسط مصرف خانوارها در نقاط مختلف ایران و حتی شهری و روستایی درنظر گرفته شود نه حداقل نیاز یک خانوار ویا اینکه ابتدا ازالگوی مصرف بالاتری استفاده و بتدریج میزان آن به سمت الگوی بهینه تغییر یابد.
فواید اجرای طرح به روش ترکیبی :
1 – از افزایش نقدینگی شدیدا جلوگیری می نماید.
2 – برای اجرا به منبع مالی کمتری نیاز است.
3 – اثرات روانی گرانی را کاهش می دهد.
4 – همراهی عامه مردم و کارشناسان را به همراه دارد .
5 – عدالت و مساوات در پرداخت یارانه ها کاملا رعایت می شود.
6 – اصلاح الگوی مصرف خانوار زا تسریع می نماید.
7 – منابع حاصل را به سمت اشتغال مفید و تولید هدایت می نماید.

مهندس محمد جمال زاده
فوق لیسانس علوم و صنایع غذایی از دانشگاه تهران
Mjamalzad @gmail.com (302009)
 
Saeed
۱۳۸۹-۰۱-۱۷ ۱۲:۲۶:۵۴
اگر در دنیا کسی حرفی نمی زدم مگر انکه بر درستی اش ایمان داشت دنیا را سکوت می گرفت
(من مقاله را خوب نخواندم و نظرات را دیدم)
متاسفانه ما در ایران 10 دقیقه کار می کنیم 8 دقیقه فکر می کنیم و 2 سال حرف و حدیث می گوییم.
دولت بیچاره هم مستثنی نیست چون ما توقع داریم کار به این بزرگی فقط با دو دولت به سرانجام برسد. آن هم دولتی که همگان به آسانی بر بدیهیات وجودی اش خرده می گیرند
هم دولت عجول است که نکند حرفهایش را اثبات نکند
هم ما عجولیم که دولت حتما باید حرفهایش را نشانمان دهد
در این فضای غیر علمی و احساسی، هر کسی وارد شود فقط بر مشکلات خواهد افزود

سنگ فرش هر خیابان از طلاست؟
تا وقتی فظای کارشناسی مملکت اینگونه است، کاری نکنیم بهتر است
سال همت مظاعف است و مطمئنا هیچ کدام از ما همتی نخواهیم کرد
نیاموخته ایم که کار را همه گان بلدند و همگان به سرانجام می رسانند
و من اینجا قصابی هستم که از ترس بزک بیخیالم و دنبال دنبه می گردم (ضرب المثلی نغز از ترکی، کنایه بر خودم که عدالت قومی می خواهم و هویت اصیل ایران برای هم می جویم)

خدا بداد همه ما چه دوست و چه دشمن برسد (302054)
 
بهرام ناجدي
۱۳۸۹-۰۱-۱۷ ۱۲:۲۶:۵۸
با سلام
اين مدلها بر اساس مدلسازي سيستمهاي ديناميك تهيه و تدوين شده اند و فرضيات آن داراي تلرانس تغييرات بسيار زياد است قابل اطمينان نيستندمن خواهش ميكنم اين مدلها را كه مبناي طرح تحول اقتصادي است به جامعه معرفي كنيد
از طرفي ما كشور صاحب نفت هستيم فكر ميكنيم اصلا نفت نداريم مثل تركيه پس پول منابع انرژي را دلاري حساب ميكنيم لااقل بازهم مثل تركيه پول كارگر را دلاري حساب كنيد كارگران و كارمندان مهم هستند كه دولت بالاسر آنهاست بازار خودش را با اين شرايط اصلاح ميكند بازاري ضرر نميكنه
تجربه تركيه تجربه خوبيه دوباره چرخ اختراع نكنيم (302055)
 
سید
۱۳۸۹-۰۱-۱۷ ۱۵:۴۱:۲۴
با سلام
در این مطلب نوشته شده :در پايان اين جلسه آقايان دكتر محمد زاهدي وفا و دكتر محمد فرزين از كارگروه طرح تحول اقتصادي از حاضران خواستند جزئيات اين جلسه را جايي بازگو نكنند كه دكتر توكلي از طرف نمايندگان مجلس حاضر در جلسه پاسخ داد: نمايندگان مجلس هر وقت مصلحت بدانند نظرات بيان شده اساتيد و كارشناسان در اين جلسه را بازگو خواهند كرد و در اختيار سياستگذاران قرارخواهند داد.
حالا نمایندگان مجلس صلاح دانشته اند ؟ یعنی این انتشاراین مطلب در صحن مجلس رای آورده است ؟ یا کار دیگری صورت گرفته است ؟
حالا اگر مدل را قبول ندارید ؟ برچه اساس نتایج مدل را زیر سوال می برید ؟ آیا مدل جدیدی شما تهیه کرده اید ؟ آیتم ها و پارامترهای این مدل چیست ؟ و توسط چه کسانی تهیه شده است ؟ (302133)
 
يار الف
۱۳۸۹-۰۱-۱۷ ۱۶:۰۲:۲۹
المومن لايلدغ من جحرمرتين
مومن از يك سوراخ دوبارگزيده نميشود.

اصلاحات ارضي قبل ازانقلاب ،تصميم به ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر،سياستهاي تعديل وتثبيت اقتصادي،خوشه بندي خانوار وبسياري از مثالهاي مشابه ناشي از تصميم گيريهاي فردي يا گروه خاص بوده است. فضاي نقد فعلي از عنايات خداوند است كه دولت محترم بايد غنيمت بشمرد واز تمام صداها براي افزايش رفاه عمومي استفاده نمايد. (302147)
 
----
۱۳۸۹-۰۱-۱۸ ۰۸:۵۱:۲۵
کاردولت که درست نبوداماخوب بهتر بودنظرات اساتیدهم مطرح میشد
نظرات مفیدوسازنده (302326)
 
۱۳۸۹-۰۱-۱۸ ۱۰:۲۳:۰۶
تعجب‌اور است که به گونه کاملاً انتزاعی با مسأله برخورد می‌شود. بنده عضو هیأت علمی دانشگاه هستم و با توانایی‌ها و محدودیت های مدل‌ها آشنایی دارم. یکی از کاربردهای مهم مدل‌ها، تخمین واقعیت است و در عالم عملی، همیشه وقتی به مدلی انتقاد می‌کنند، راه اصلاح را هم پیشنهاد می‌دهند.
علی‌رغم دیدگاهی که در مورد شیوه اجرای قانون هدفمندسازی دارم، این شیوه بحث را، به خصوص با توجه به تزلزل و ابهام و انتظاری که در جامعه ایجاد می کند، به مصلحت نمی دانم. (302357)
 
madadian_ar
۱۳۸۹-۰۱-۱۸ ۱۱:۱۳:۳۹
دوست عزیزم، دولت منابع مالی جداگانه ای از جایی نمی گیرد تا آن را به صورت محتاطانه برای روز مبادا نگه دارد! 40 هزار میلیارد از محل آزادسازی یارانه های فعلی قرار است تامین شود و این معنایش دست باز بودن نیست!!!!
در ضمن شما که الان از یک اعتقاد دفاع نمی کنید که! دارید بحث کارشناسی می کنید و شما چه طرفدار دولت باشید و چه مخالف آن، اگر مسیر درست را به دولت نشان دهید، پیروز نهایی همه ی ما مردم ایران هستیم. انصاف نیست که همه چیز را سیاسی ببینیم و فقط دفاع کنیم. برای این دفاع بی منطق از دولت (در مقابل هجمه و حمله ی بی دلیل به آن) باید در آن دنیا پاسخگو باشیم. (302372)
 
كوزه گر
۱۳۸۹-۰۱-۱۹ ۱۴:۱۶:۵۵
اين كار بذاته كاري است كه به قولا حركت در خيابان تاريكي است با چراغ خاموش. اما نكته اي كه هست اين است كه چراغ هاي اين خيابان اطلاعات دقيق افراد است .
خوب مي توان اطلاعات دقيق مالي افراد و جامعه را در يك سيستم شبيه سازي جامعه پياده سازي كرد مدل هاي كامپيوتري جواب كار را تا حدودي روشن كنند . براي اين كار:
1- تمام حسابهاي بانكي و تمام تراكنش هاي مالي بايد بر مبناي كد ملي باشند و اين كد ملي ها در سيستم بانك مركزي ذخيره باشند .
2- تمام املاك و اموال غير منقول با قيمت منطقه اي بايد داراي كد ملي مالك باشند و اين كد ملي در همين بانك اطلاعاتي باشد.
3- قيمت تمام كالاها اعم از اتومبيل و مسكوكات و مواد غذايي و.. بايد در اين بانك اطلاعاتي ذخيره شوند.
4- بازي با 10 درصد يا 5 درصد كل مبلغ نهايي شروع مي شود و تمام تراكنش هاي مالي در اين سيستم كامپيوتري رصد مي شود .
5- بر اساس بازخوردي كه از جامعه گرفته مي شود براحتي مي توان با چراغ روشن حركت كرد.
6- اين كار شدني است چون براي سهميه بندي بنزين در مدتي كوتاه شد .
7- اين مدل براي تمام دولت هاي آتي در تمام تصميم سازي ها كمك خواهد بود . (302730)
 
۱۳۸۹-۰۴-۱۳ ۰۸:۲۱:۵۸
سلام
نمیدانم چرا بعضی از دوستان اینقدر نگاه منفی به این طرح دارند ولی به نظر من این طرح یک طرحی است که دیر یا زود علارغم فشار های اولیه که دارد بایستی اجرا شود و قیمت ها به قیمت های واقعی نزدیک گردد و اقتصاد نقاط تعادلی واقعی خود را به صورت پایدار پیدا کند
ولی نباید از نظر هم دور داشت به خاطر ملی بودن و مهم بودن این طرح لازم از موشکافی های بیشتری انجام گردد و با توجه به طرح پیشنهادیطرح به صورت کامل و همه جانبه اجرا گردد نه فقط به برداشتن یارانه ها اکتفا کرد به علتی اینکه هدف از انجام این طرح بالا بردن سطح رفاه جامعه و عادلانه کردن توزیع درامد میباشد (333026)