توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 189389
مناظره از نگاهی دیگر
بخش تعاملی الف - مهرداد عسگری
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۶
بلاخره پس از چهار سال بار دیگر تلویزیون شاهد مناظره ایی دیگر در انتخابات ریاست جمهوری شد اما این بار یک مناظره از جنس سیما نه از جنس نامزدهای انتخاباتی .در چند روزی که گذشت در تمام وبلاگها ، سایتهای خبری و دیگر ابزارهای فضای اینترنت مباحث بسیار داغی در زمینه مناظره ی صورت گرفته مطرح بود.

سایت های حامی هر یک از کاندیداها با نقد عملکرد رسانه ملی به حمایت از واکنش کاندیدای متبوعشان پرداختند.

اما در سایتهای خبری دیگر (همانند الف) این خود مردم بودند که در ذیل نوشتارها به نقد از رسانه در زمینه نوع برگزاری مناظره یا نقد کاندیداها در زمینه پاسخگویی به سوالات مطروحه پرداختند.

فارغ از اینکه آیا می توان نام این نوع همنشینی در رسانه ملی را مناظره گذاشت یا خیر بررسی مسائلی هر چند کوچک اما مهم قابل تامل است:
۱- در بخش اول رسانه ملی با قرار دادن هر هشت کاندیدا بر سر یک میز و دادن وقت محدود سعی دارد تا از مناظرات انتخاباتی سال ۸۸ جلوگیری کند و با کلی گویی به اصطلاح سر و ته قضیه را هم بیاورد.

از سوی دیگر ترس از وقایع سال ۸۸ را می توان به وضوح در تمامی کاندیداها مشاهده کرد. بنده به هیچ عنوان با عملکرد کاندیداهای سال ۸۸ موافق نبوده و نیستم اما اینکه یک کاندیدا آنهم در سطح ریاست جمهوری یک کشور نمی تواند بین انتقاد از حریف و تخریب حریف تمییز قرار دهد نیز برای من توجیح ناپذیرست .
در واقع هیچ یک از کاندیداها نسبت به کلی گویی و گنگ گویی آقای سعید جلیلی ، تاکید طلبی آقای عارف به زیر سوال بردن دولت دهم و نهم و بزرگ نمایی دولت اصلاحات ، مقایسات آقای قالیباف در زمینه یکی دانستن ریاست جمهوری با شهرداری تهران و نیروی انتظامی و مسایلی از این قبیل ، اعتراضی نداشته و ندارند.

یعنی برای نامزدهای محترم تفاوتی ندارد که کدامشان با چه صلاحیتی عنان قوه مجریه را در دست گیرد؟!

کوتاه کردن زمان از سوی رسانه سبب گردید که مشخص شود فارغ از کلی گویی و طرح مسائل پیچیده ، چکیده فعالیتهای کاندیداها کپی برداری از روی دست هم بوده(بجز برخی موارد جزیی) که این خود نشان از هوشمندی طراحان برنامه دارد.

۲- اما بخش هیجان انگیز برنامه بخش دوم است آنجا که دیگر از ورقهای آماده ، تیمهای مشاوره ایی و کلی گویی خبری نیست اکثر انتقادات به سیما در همین بخش است واقعیت اینست که چه بدمان بیاید و چه خوشمان بیاید ریاست جمهوری یعنی همین یعنی مواجهه با مسایل بالقوه ، یعنی پاسخ گویی در زمانی که آمادگی از پیش وجود ندارد . همین جاست که عنان کار از دست کسانی چون آقای عارف خارج می شود و یا در جبهه روبرو سیاست محافظه کاری آقای جلیلی بروز می نماید.

اینجاست که دوستان کاندیدا بجای اندکی تامل روی سوالات و یا اینکه به صراحت بگویند که آماده سوال نبوده اند و صداقت واقعی خود را نشان مخاطب دهند با زیر سوال بردن سوالات سعی در فرافکنی دارند.

۳- اوج قصه زمانی است که بخش سوم آغاز می شود جایی که طراحان پایین ترین لایه های شخصیتی نامزدها را نشانه رفته اند آنجا که تا همین چند شب پیش از مخاطب پوشیده مانده بود:

در پاسخ به یک عکس
عکس یک معدن در یوتای آمریکا
حتی ، حتی وحتی یکی از نامزدها هم تلاش نمی کند که نسبت به یک عکس که تا به حال ندیده است اظهار بی اطلاعی کند یا لااقل کوتاه و گزیده پاسخ گوید کار تا جایی پیش می رود که برخی از کاندیداها همه آنچه که در چنته ندارند را رو می کنند:
آقای عارف آن را یک دره ایده آل(و نه معدن) برای جذب توریست می داند.
آقای جلیلی مطابق تمام حرفهای این چند وقت آن را یک ظرفیت برای استفاده حداکثری!!! (اضافه کنید یک تهدید که می توان آن را به فرصت تبدیل نمود)
آقای رضایی آن را یک معدن مس در حوالی یزد و کرمان.
آقای روحانی عکس را یک معدن ارزان می داند که تا بحال چند جا آن را بازدید کرده!!! (معدن یوتا درهر سال حدود ۲۷۲۰۰۰ تن مس، همراه با ۵۰۰۰۰۰ اونس طلا، ۴ میلیون اونس نقره، حدود ۳۰ میلیون پوند مولیبدن و تقریباً ۹۰۰۰۰۰ تن اسید سولفوریک، به عنوان فرآورده فرعی کارخانه ذوب، تولید می‫کند.)
و در اوج ناباوری آقای مهندس غرضی آن را یک معدن متروکه...که صاحبش حتما فراری شده، خانه‌ها هم رها شده، تورم پوست آن آدم را کنده و حتما صاحبش الان زندان است.
خارج از هیاهوی انتخاباتی افراد و شعارهای پر رنگ ولعاب انتخاباتی به واقع باید با چشمان باز و بصیرت به یک کاندیدا رای داد.
این همان هدف رسانه ملی برای برگزاری یک برنامه چالشی است.
کلمات کلیدی : مهرداد عسگری
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.