نظر منتشر شده
۱۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 425098
قطار ، مترو ، هواپیما / اولویت کدام است؟
على دارابى/ 27 آذر95
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۷
در هر کجای زمین که باشید، برای جا به جایی نیازمند یکی از مدل های حمل و نقلی هستید. در گذشته چهارپایان رکن اصلی حمل_و_نقل بودند. اختراع چرخ، ارابه و در ادامه، ماشین بخار تحول چشمگیری در حوزه حمل و نقل ایجاد کردند.
 
خودرو را می توان مهم ترین اختراع در صنعت حمل و نقل نامید. وسیله ای که این روزها در بیشتر کلانشهرهای جهان تبدیل به یک معضل شده است. به دلیل ترافیک سنگین خودروهای عبوری، آلودگی هوا، عدم دسترسی به فضای پارک مناسب، هزینه های بالای نگهداری و سوخت، خودرو دیگر آن محبوبیت سابق را ندارد.
 
از گذشته راهکارهای جایگزین برای استفاده از خودرو، همچون وسایل حمل و نقل عمومی طراحی شده است اما به نظر می رسد گسترش حمل و نقل همگانی و ارائه ی مدل هایی با آلایندگی و ترافیک کمتر، امروز بیشتر احساس می شود.
 
مترو می تواند کلید حل این مشکل در سفرهای درون شهری باشد. برای سفرهای برون شهری حمل و نقل ریلی می تواند گزینه ی مناسب برای کاهش هزینه و آلودگی محسوب شود. البته برای مسافت های خیلی طولانی یا میان قاره ای، هیچکدام از روش ها به اندازه هواپیما برای مسافران جذابیت ندارد.
 
سرمایه گذاری در هر کدام از این بخش ها برای کشور ما مورد نیاز است. حمل و نقل ريلى به رغم آنكه ارزان ترين نوع حمل و نقل است، از نظر سوخت كم هزينه تر و از نظر اشتغال هم مولدتر است، اما در نظام برنامه ريزى كشور متاسفانه از جايگاه بايسته اى برخوردار نيست. موقعيت سوق الجشيى و استراتژيك ايران به ما مى گويد كه بايد سرمايه گذارى روى خط_آهن با سرعت ويژه اى صورت گيرد اماحركت كندى كه در دولت ها ديده می شود، جاى تعجب دارد!
 
این روزها بحث خرید هواپیماهای خارجی و حوادثی مانند حادثه دلخراش قطار تبریز-مشهد و سمنان-مشهد چالش هایی را برای تصمیم گیرندگان در این بخش ایجاد کرده است. حال آنان هستند که باید با توجه به منافع اکثریت مردم بودجه های لازم را تخصیص دهند.
 
کلمات کلیدی : قطار + مترو + هواپیما + خرید هواپیما+بویینگ+ایران
 
کارشناس ارشد حمل و نقل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۷ ۲۱:۰۳:۳۶
بارها و بارها نظرم را در همین سایت الف اعلام کردم . ولی متأسفانه کسی توجهی نمی کند.
برای کشوری مثل ایران بهترین گزینه برای حمل و نقل سریع و ارزان و در خور شأن و توان اکثر مردم، قطار سریع السیر (البته در نرم جهانی با سرعت میانگین 400 کیلومتر بر ساعت) است. ولی متأسفانه تصمیم گیران و سیاست مداران ما به عمد یا غیرعمد خودشان را به خواب زده اند و باعث عقب ماندگی فجیع و دردآور ما در این بخش شده اند. (4070445) (alef-13)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۹-۲۸ ۰۴:۰۰:۲۶
بین مترو و قطار و هواپیما هر کدام فرسوده تر است در اولویت قرار دارد. اون هم هواپیماست. (4070812) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۷ ۲۱:۲۴:۱۲
قطار وهواپیما اول دوم مترو . (4070469) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۷ ۲۱:۴۵:۲۰
اگر به کارکرد نظام انباشت سرمایه اشنایی داشته باشیم بخوبی خواهیم دانست چرا سرمایه گذاری در قطار کند است و اساسا تعجب ندارد بلکه فراوان تاسف دارد (4070511) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۸ ۰۰:۲۳:۱۵
ایران خودرو و سایپا (4070719) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۷ ۲۱:۴۹:۰۷
هواپیما (4070517) (alef-13)
 
Sweden
۱۳۹۵-۰۹-۲۷ ۲۲:۰۷:۱۴
علت پیشرفت بسیاری کشورهای اروپایی سیستم ریل سرتاسری قطار برقی و مترو است ولی در جهان سوم بیشتر روی ماشین و هواپیما سرمایگذاری میشه چون بازار کار مناسب برای انها است در ثانی قطار سریع السیر برقی یک سرمایگذاری بلندمت و بصرفه و مناسب محیط زیست نه سیستم قطار عقب افتاده ایران اگر در سراسر ایران ریل قطار برقی کشیده میشد کشور جهش بی سابقه بسوی صنعتی شدن بر میداشت بجای خریدن 500 ایر باس حتی اگه ایران از خارج قرض کنه و سیستم قطار برقی مثل فرانسه المان سوئد بسازه ارزشش را داره چون حمل ونقل هم با این سیستم سریعتر میشه و ولی متاسفانه در ایران کسانی که در راس امور هستند افراد کم دانش هستند فقط لقب دکتر را یدک میکشند در تاریخ هست که پطر بزرگ مدتی در لباس مسافر و بطور ناشناس در اروپا سفر کرد و از پیشرفت اروپا هر روز گزارش فرستاد و روسها کوپی کردند البته با چشمان باز و درک درست و تشخیص منافع مملکت نه شخصی پیشنهاد من به مسوئان ایران هم همین است ... (4070540) (alef-13)
 
Sweden
۱۳۹۵-۰۹-۲۸ ۰۰:۱۷:۴۹
دوست عزیز تا جایی که من می دانم سوید یکی از بدترین سیستم های ریلی اروپا رو داره.! از طرف دیگر در شرایط فعلی باید از فرصت استفاده کرد و تا میشه هواپیمای جدید به ناوگان کشور اضافه کرد، در همین سوید بلیط قطار استکهلم به کپنهاگ از بلیط هواپیما گران تره (4070714) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۷ ۲۲:۵۶:۴۹
راه اهن و قطار یک زیرساخت اساسی مورد نیاز هر کشوری هست (4070618) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۷ ۲۳:۰۲:۳۵
اول منظور از اولویت چیست؟
احتمالا منظور این است که با توجه محدودیت منابع مالی، سرمایه گذاری در کدام حوزه، به صرفه تر است؟
به بینید در مورد کدام حوزه صحبت می کنیم تا بعد بگوییم اولویت چیست؟
1- حوزه درون شهری
2- حوزه بین شهری
3- حوزه بین المللی

پس ما سه حوزه حمل و نفل/جابجایی (ترابری/ترانزیت/مسافربری) داریم.
در حوزه 1 : با توجه محدودیت منابع و سرعت اجرا سرمایه گذاری، به نظر مترو نمی تواند باشد. مترو پرهزینه و زمان براست - هر چند خیلی خوب است- بهتر است در کوتاه و یا میان مدت روی سیستم های روی زمین مانند منوریل، بی ار تی، توسعه ناوگان اتوبوسی و تاکسی بخصوص برقی کردن انها و ایجاد بزرگراه دو طبقه اقدام شود.

در حوزه 2: بهترین کار، توسعه سیستم ریلی-قطار است. قطعا دوخطه کردن و برقی کردن خطوط بهره وری بیشتری دارد.

در حوزه 3: چون سیستم راه آهن نیاز به همکاری و سرمایه گذاری کشورهای همسایه و دوردست دارد، کمی مشکل است و برای حمل مسافر که نیاز به جابجایی سریع دارند، بهتر است از هواپیما استفاده شود. برای این منظور درآمدزایی خوبی است و می شود با استفاده وام و اجاره به شرط تملیک هم اقدام کرد. (4070625) (alef-13)
 
آذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۷ ۲۳:۴۸:۰۹
خانم با اقای نویسنده
باید این نکته را یاد آوری کنم که 40 ساله هواپیما نخریدیم ، 40 ساااااله!!!
حتما باید همین روز ها خبر سقوط یک هواپیما را بشنویم تا یادمون بیوفته تو این زمینه چه مشکلاتی داریم .هواپیما که شوخی نیست ، نقص فنی هواپیما یعنی مرگ همزمان بیشتر از 300 نفر !!!
تازه مبدونید مردم ایران سالانه چه قدر پولشون را میریزن تو جیب شرکت های هواپیمایی ترکیه و امارات و غیره فقط به خاطر عدم امنیت و تعداد ناکافی پرواز های ایران !!!
حادثه اخیر قطار ها هم به خاطر خطای انسانی بوده و عجیبه به عنوان مثال برای توجیه هدفتون اینجا مطرح می کنید. (4070673) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۸ ۰۸:۴۲:۰۶
تا دلت بخواد هواپيماي دست دوم خريديم
مينگين عمر ناوگان ما 22 ساله (4070961) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۸ ۰۰:۳۹:۲۴
در حال حاضر هواپیما. چون ما نیاز به افزایش سطج درامد از توریسم داریم. و این نیاز به سیستم های حمل نقل مناسب هوایی است.
با توجه به اینکه سیستم ریلی ما خیلی عق مانده است و نیا به سالها تلاش دارد در اولویت دوم قرار میگیرد.
مترو هم که مسئله ملی نیست و محدود به شهرهای بزرگ است و سرمایه گذاری عظیمی هم نیاز ندارد. (4070736) (alef-11)
 
Netherlands
۱۳۹۵-۰۹-۲۸ ۰۱:۱۲:۵۹
با سرعت فعلی قطارهای تندرو، برای مسافت های زیر 1000 کیلومتر قطار بهتر از هواپیما جواب می دهد. این یک امر بدیهی است. مشکل این است که برای داشتن چنان سرویسی چندین میلیارد دلار سرمایه گذاری لازم است. دولت ایران چنین پولی ندارد و بخش خصوصی داخلی و خارجی هم رغبتی به این کار ندارند زیرا سرمایه روی زمین است و قابل انتقال نیست و در دراز مدت نتیجه می دهد. محل سرویس هم داخل ایران است با درآمد ریالی و نظارت دولت بر قیمت ها. در این وضعیت بدیهی است هیچ سرمایه گذاری رغبت نمی کند میلیاردها دلار خود را درگیر کند. مشکل اصلی این است که محیط سرمایه گذاری برای کارهای دراز مدت مهیا نیست. د رحالیکه هواپیما هم با سرعت خریداری می شود و هم سرمایه ای سیال است و بازگشت سرمایه فوری است. درآمدهم عمدتاً دلاری است. تا زمینه اقتصادی آماده نشود این بحث های فنی بیهوده است. (4070756) (alef-11)
 
Norway
۱۳۹۵-۰۹-۲۸ ۰۲:۰۵:۲۸
ساده است. مترو برای شهرها و قطار سریع السیر برای بین شهری و اتصال بین این دو شبکه. (4070787) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۸ ۰۹:۰۹:۱۷
مترو حمل نقل شهری است وارتبا طی باهوپیما وراه اهن بین شرندارد خودتان ازبس حرف بیهوده نوشته اید . (4070997) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۸ ۱۰:۰۷:۳۳
اولیت باید مترو باشد چرا که وسیله نقلیه قشر متوسط به پایین است. بعد قطار و در آخر هم هواپیما! (4071092) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.