نظر منتشر شده
۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 388324
نگاهی به سریال تلویزیونی چرخ فلک
بخش تعاملی الف - بهروز ساریخانی
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۱۹


ده شهریور امسال با پخش قسمت بیست و هفتم، سریال تلویزیونی "چرخ فلک" نیز به پایان رسید. بجز برخی بازی های قابل توجه، باید بویژه از آقایان بهرام عظیم پور و عزیزالله حمیدنژاد, کارگردانان و علیرضا طالب زاده، نویسنده سریال بابت خلق این مجموعه دیدنی یاد کرد که بعد از چندین سال، سریال جانداری را از شبکه یک سیما به دیده مردم هدیه کردند.

این سریال اپیزودیک بوده و هر چند قسمت آن به موضوع متفاوتی می پردازد که البته بنوعی در پیوند با یکدیگر قرار می گیرند. یکی از ویژگی های "چرخ فلک" شجاعت و تفاوت بیان مسایلی مبتلابه جامعه است که باعث می شود ما با نگاه دیگری به موضوعاتی همچون کهنسالی، اختلافات و خیانت های زناشویی، تناسب مسولیت شخصی و خانوادگی ، زنان، کودکان و . . . آشنا شویم. در این مختصر بجهت آشنائی تنها به دو اپیزود سریال, نگاهی می اندازیم. ترانه پر مفهوم، موسیقی تکان دهنده و صدای پرقدرت سالار عقیلی را در انتهای سریال از دست ندهید.

1- سه قسمت ماقبل آخر سریال، "سید رضی" نام دارد که ماجرای آن مربوط به تردیدهای پیش نماز مسجد محل و همسرش بر سر بخشش یا قصاص قاتل تنها پسر دلبندشان می باشد.

تنها پسر خوش سیمای سید رضی که به تازگی نیز ازدواج نموده، در جریان دفاع از دختری ناشناس، توسط مهاجم که نامزد سابق دختر است, چاقو خورده و به قتل میرسد. جدا از بازی زیبای مهران احمدی در نقش امام جماعت مسجد، موضوع فیلم نیز که کشاکش عمیقی میان احساسات شخصی و مسئولیت دینی و اجتماعی است, بسیار خوب ساخته و پرداخته شده است.

سید و همسرش پس از تردید های سخت بین خشم و انتقام، ترس از افترای مردم، . . . و عفو، بالاخره با صرف نظر از دیه, عفو را انتخاب می کنند تا هم به یک دستور دینی عمل کرده و نیز از داغدار شدن پدر و مادری دیگر جلوگیری نمایند. آن دو با انتخاب خود عملا باعث ایجاد فرصت برای جوانی که به نادانی و غرور مرتکب جنایت شده می گردند تا " شاید", جبران مافات کند. از دیگر نکات بسیار جالب فیلم, ارتباط عاطفی جذاب و زیبای سید رضی و همسرش می باشد که کارگردان با صفای خاصی آن را به نمایش کشیده است.

2- برخلاف بسیاری از سریال های ایرانی، قسمت پایانی " چرخ فلک" که بازگشتی به ماجرای بیتا (دختر دردانه جراحی ثروتمند) می باشد، از جمله قسمت های بسیار دیدنی این مجموعه است.

بیتا, دختر فرد پولداری است که سریال با مراد او پایان خوشی می یابد. داستان دختر پولدار و پسر خوش تیپ غریبه، از ماجراهایی است که از جمله در فیلمفارسی های قبل از انقلاب دستمایه بسیاری کارهای سینما و تلویزیونی قرار گرفته است. اما نگاه نویسنده " چرخ فلک"، در اینجا نیز بکلی متفاوت و ساختارشکنانه است.

اینجا هیچ خبری از آن توهم های سطحی درباره شانس و خوشبختی وجود ندارد. اگر پسر جوان برخاسته از خانواده بسیار متفاوت "چرخ فلک"، در انتهای فیلم به وصال دختر پولدار می رسد، تنها بواسطه تلاش جدی دوجانبه طرفین است که یکی با خاطرات و درس های دوران نامزدی ناکام گذشته، قلبا گام در راه فعالیت های مدنی انساندوستانه گذاشته و دیگری خود را به موقعیت جراح زبردستی ارتقاء داده که هم رده پدر دختر قرار دارد.

بجز ضعف سطحی نگری مفرط سریال نسبت به موضوع کودکان کار وخیابانی و شخصیت منفعل و نامناسب مادر بیتا, یکی از درخشانترین پرداخت های قصه بیتا، شخصیت پردازی قابل توجه دکتر مهراد (پدر بیتا) و جوان خبرنگاری است که علیرغم احساس تدریجی نسبت به بیتا, در تصمیمی مردانه و توام با عقل, نقش قابل ملاحظه ای در شکستن تردیدهای بیتا و نامزد سابقش بازی نموده و نهایتا آن دو دلداده بهم می رسند.

در اینجا نیز نویسنده، کلیشه ها را درهم می شکند و به بیننده نشان می دهد که چگونه میتوان بواسطه موقعیت مالی همراه فرهنگ مناسب، دختر آزاده ای تربیت کرد که نه با حمایت های "بابا جون" پولدار، بلکه با سعی و خطا (و البته همت) خود، سدها را شکسته و گام در راه رضای دل خوشبخت خود بگذارد.

نویسنده و کارگردان "چرخ فلک", بلانسبت فرهیختگان مذهبی جامعه، با حمله به دیدگاه های خرده بورژوائی دینی، آنچنان فرهنگی از خانواده دکتر مهراد و ارتباطات بیتا با آن خبرنگار "غریبه" و . . . در پیش چشم بیننده می نمایند که کاملا نقطه مقابل تبلیغات رسمی (و البته سطحی نگرانه) در این موارد است.

یکی از زیباترین صحنه های قسمت آخرسریال، مکالمه تلفنی بیتا و نامزد سابقش می باشد. آن دو در حال مکالمه با تلفن همراه, گام به گام به نزدیکی هم میرسند و فینال زیبای سریال اینگونه باخاموشی تلفن ها و گفتگو و نگاه های عاشقانه چشم در چشم بیتا و دکتر جوان جراح رقم می خورد.

در روزگاری که از در و دیوار، فریاد مرگ, آوار است و برخی شخصیت ها علیرغم نام روحانی, از منابر خشونت ترویج می کنند, ساختن، نمایش و دیدن چنین فیلم هایی جدا غنیمت است.

سلامت و پاینده باشید
 
کلمات کلیدی : بهروز ساریخانی
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۰۹:۴۷:۲۰
سریال بسیار زیبایی بود. (3918703) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۴:۳۵:۱۰
بعد از مدتها ی مدید بله سریال خوبی بود (3919307) (alef-11)
 
کیوان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۰:۰۸:۰۵
واقعا بعداز مدت ها یک سریال قابل دیدن ومتفاوت از تلویزیون ایران دیدیم باتشکر از کارگردا ن ونویسنده وکلیه عوامل این سریال (3918747) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۴:۲۹:۳۸
امید واریم که سریالهای بهتری نیز در تلویزیون ملی شاهد باشیم (3919297) (alef-11)
 
نبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۴:۳۱:۳۱
چرا تو فرهنگ عمومی حتی سریالهایی که مخاطبانش زیاد هستند سعی میشه که مدام قاتل بخشیده بشه این صحیح نیست چون قتل کردن دیگه قبح خودش را از دست میده و مثل ی جرم عادی میشه (3919302) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۴:۳۲:۳۶
احسنت (3919305) (alef-11)
 
طوبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۵:۲۴:۱۰
سریال بسیار پرمحتوا وجذابی بود .احسنت به نویسنده ، فیلمنامه نویس وکارگردان ودریک کلام کلیه عوامل سریال

امیدواریم ساخت این دست سریالها تداوم داشته باشد (3919456) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۰۴ ۱۲:۱۰:۴۸
عکس متعلق به سریال پریا می باشد.!! (3948494) (alef-11)
 
بهروز ساریخانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۰۶ ۰۸:۱۸:۵۶
با تشکر از دقت جنابعالی, بله. متاسفانه عکس انتخاب شده اشتباه است. (3951318) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.