نظر منتشر شده
۱۴۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 222327
خودکشی یک معضل اجتماعی پر خطر رو به رشد؛
روزانه بیش از 11 نفر در کشور خودکشی می کنند
هادی شریفی، 22 فروردین 93
تاریخ انتشار : جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۰
زمانی در خفا، خلوت و به دور از چشم دیگران انجام می‌گرفت، حالا دیگر در حال کشیده شدن به محیط‌های عمومی است. آخرین مورد عمومی‌اش توسط منوچهر در روز بازدید رئیس جمهور از وزارتخانه ای صورت گرفت، پیش‌تر دختر ۱۶ ساله ای در پل مدیریت کار منوچهر را انجام داده بود، ۱۹ روز قبل از دختر جوان، ابراهیم که شغل دست‌فروشی داشت در ایستگاه مترو، کاری که بعدها دختر جوان و منوچهر دست به انجامش زدند را انجام داده بود.

سه خودکشی در محیط عمومی به فاصله یک ماه، آخر سال گذشته اتفاق افتاد، شاید عده ای بگویند همان‌گونه که باید چشمانتان را روی کرسنت و توافق‌نامه ژنو ببندید، بر روی این مسئله نیز ببندید و مانند صدا و سیما که تاکنون به این معضل اجتماعی نپرداخته، شما هم نپردازید اما، تاکنون چشمانمان را بسته‌ایم که آخرین آمارها نشان می‌دهد که فقط در ۹ ماه ابتدایی سال گذشته رشد ۱۴ درصدی داشته است.

خودكشي رومئو و ژوليت ايراني در ياسوج، خودكشي مادر بعد از قتل كودك یک و نیم ساله، زن جوان پس از قتل پسر هفت ساله‌اش دست به خودكشي زد (۱۱ فروردین امسال)، تعداد زیادی از این دست خبرها، روزانه صفحات حوادث روزنامه‌ها را پر می‌کنند و ﻫﺮ روز از ﮔﻮﺷﻪ و ﮐﻨﺎر این ﺳﺮزﻣﯿﻦ ﭘﻬﻨﺎور ﺧﺒﺮ ﻫﺎﯾﻰ ﻣﺒﻨﻰ ﺑﺮ ﺧﻮدﺳﻮزى زﻧﺎن، ﺧﻮدﮐﺸﻰ ﻣﺮدان، ﺳﻘﻮط از ﺑﺮج و ﺑﻠﻨﺪى و ... ﻣﻨﺘﺸﺮ می شود.

ﻣﺮدى ﺑﺮ اﺛﺮ ﻧﺪاﺷﺘﻦ ﻣﺎﯾﺤﺘﺎج زﻧﺪﮔﻰ، دﺧﺘﺮى ﺑﺮ اﺛﺮ ﺗﺠﺎوز، ﭘﺴﺮى در اﺛﺮ ﺷﮑﺴﺖ در ﺗﺤﺼﯿﻞ و ﻗﺒﻮل ﻧﺸﺪن در داﻧﺸﮕﺎه، دﺧﺘﺮى در اﺛﺮ آﻟﻮده ﺷﺪن ﺑﻪ اﯾﺪز، و دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮى در اﺛﺮ اﺧﺘﻼﻓﺎت ﺧﺎﻧﻮادﮔﻰ و ... ﺧﻮدﮐﺸﻰ می کنند. مسئولین و مردم اما، این اتفاقات را مانند داستانی اکشن می خوانند بی آنکه حساسیتی در این مورد داشته باشند.

آمارها نشان می‌دهد در نه ماه ابتدایی سال ۹۲ روزی بیش از ۱۱ نفر در کشور خودکشی کرده‌اند، بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور در ۹ ماهه سال گذشته ۳۱۲۵ نفر خودکشی کرده‌اند، از میان این افراد ۹۸۲ تن را زنان و ۲۱۴۳ تن را مردان تشکیل می‌دهند. بر همین اساس در مدت مشابه سال ۹۱ نیز ۲۷۴۰ تن به علت آنچه که پزشکی قانونی آن را خودکشی تشخیص داده بود، جان خود را از دست داده‌اند.
در سال ۹۱، از کل مرگ‌های مشکوک به خودکشی در کشور، بیشترین موارد خودکشی در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال ثبت شده است که ۲۸.۲ درصد از کل موارد خودکشی این سال‌ها را در برمی‌گیرد و پس از آن گروه سنی ۳۰ تا ۳۹ سال با ۲۲.۲ درصد، ۲۵ تا ۲۹ سال با ۱۷.۶ درصد، بالای ۵۰ سال با ۱۲.۹ درصد، ۴۰ تا ۴۹ سال با ۱۱.۱ درصد و زیر ۱۸ سال با ۷.۹ درصد به ترتیب بیشترین موارد خودکشی را به خود اختصاص داده‌اند.

ایران در ﺑﯿﻦ ﮐﺸﻮر ﻫﺎى دﻧﯿﺎ در زﻣﯿﻨﻪ ﺧﻮدﮐﺸﻰ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺮﺧﻰ از اراﺋﻪ دﻫﻨﺪﮔﺎن آﻣﺎر رﺗﺒﻪ ۴۸ و ﺑﺮﺧﻰ دﯾﮕﺮ رﺗﺒﻪ ۵۸ را دارد. اﻣﺎ از ﻃﺮف دﯾﮕﺮ در ﺣﺎﻟﻰ ﮐﻪ آﻣﺎرﻫﺎى اراﺋﻪ ﺷﺪه ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﻣﯿﺰان ﺧﻮدﮐﺸﻰ در اﯾﺮان را ﺳﻪ در ۱۰۰ ﻫﺰار ﺑﺮاى زﻧﺎن و ﯾﮏ در ۱۰۰ﻫﺰار ﺑﺮاى ﻣﺮدان ﻧﺸﺎن ﻣﻰ دﻫﺪ ﺷﻮاﻫﺪ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن اﯾﻦ آﻣﺎرﻫﺎ را ﻧﺰدﯾﮏ ﺑﻪ واﻗﻌﯿﺖ ﻧﻤﻰ داﻧﺪ.

میزان خودکشی در سال ۱۳۶۳ برابر ۳/۱ در صد هزار نفر بود، در اوایل انقلاب هم میزان خودکشی بسیار کم بود، اکنون آمارهایى وجود دارد که حاکى از آنکه سالیانه ۵ تا ۷ هزار نفر از طریق خودکشى جان خود را می‌گیرند که نیمى از آن‌ها در شهرهاى بزرگ، یک چهارم در شهرها کوچک و متوسط و بقیه در روستاها انفاق می‌افتد.

نمودار زیر میزان فوتی‌های خودکشی از سال ۷۵ تا آذر ۹۲ را در حوزه استحفاظی نیروی انتظامی نشان می‌دهد.


طبق نمودار زیر، بررسی آمار اقدام به خودکشی طی ۱۵ سال اخیر نشان می‌دهد، خودکشی در میان ۱۸ تا ۲۴ ساله‌ها بیشتر است.


در ایران مطالعه‌ی دقیقى در مورد خودکشى صورت نگرفته است زیرا آمار پزشکى قانونى گویا نیست و بسیاری از افراد خودکشى افراد خانواده‌ی خود را ننگ و بى آبرویى تلقى کرده و از افشاى آن خودداری می‌کنند.

دکتر قرایى مقدم معتقد است که نگاه سنتى خانواده‌ها به مسئله خودکشى که در کشور ما وجود دارد موجب گردیده است تا به آمار دقیق و صحیح دسترسى نداشته باشیم زیرا در بسیارى از شهرها خودکشى هر یک از افراد خانواده موجب بى حیثتى و بى آبرویى خانواده می‌شود همین دلیل به مخفى کردن نوع مرگ می‌انجامد.
خودکشی در ایران علت های مختلفی دارد، از علل خودکشی در ایران می توان به :

۱. اختلافات زناشویى، عشق و تمایلات شدید عاطفى وعلل ناموسى

۲. ناراحتى هاى روانى، شکست در عشق و اختلالات روانى و شخصیتى

۳. مشکلات ناشى از شکست هاى تحصیلى و استرس ها وفشار هاى روانى و روحى ناشى از آنها (فشارهاى عاطفى، فشار هاى تحصیلى مانند کنکور، نقایص جسمى و فیزیکى در نسل جوان) و احساس پوچى وبى هدفى و افسردگى

۴. فقر و تنگدستى، بیکارى، اخراج از کار و شرایط نامساعد اقتصادى

۵. مسائل و معضلات زندگى شهرى و وضعیت نا به سامان زندگى

۶. ازهم پاشیدگى گروه هاى اجتماعى مانند خانواده، شغلى، خویشاوندى، دوستى و ...

۷. اعتیاد به مواد مخدر، الکل و داروهاى توهم زا

۸. ضعیف شدن اعتقادات مذهبى

۹. عدم استقلال واجبار در پیروى از مقررات سنتى

۱۰ . بر ملا شدن اسرار و حقایق خصوصى زندگى فرد. (علوم تربیتی، اصلاح و تربیت، بهمن ۱۳۹۰، سال دهم- شماره ۱۱) اشاره کرد.

باید بپذیریم گاهی برخی مواردی که از جانب سیستم حاکمیتی کشور بر افراد اتفاق می‌افتد باعث خودکشی آنان می‌شود، نمونه این مدعا فردی است که در وزارت نفت اقدام به خودسوزی کرد و تنها خواسته‌اش دیدار با یکی از مسئولین وزارتخانه بود، ابراهیم نیز که در ایستگاه متروی گلبرگ خودکشی کرد، به دلیل طرح جمع آوری دست فروشان از مترو و در نتیجه فشار آمده به وی خودکشی کرد. از نمونه دیگری که می‌توان به خودکشی دانش آموز شیرازی به دلیل اخراج از مدرسه به جرم بردن تلفن همراه به مدرسه اشاره کرد.

بر اساس تحلیلى که سازمان بهداشت جهانى در مورد بیلان خودکشى از ایران ارائه داده، ایران جزو کشورهاى در بدو ورود به مرحله صنعتى شدن است که در جدا شدن و بریدن از سنت‌ها و بافت سنتى و در ورود به جهان صنعتى دچار دوگانگى و تضاد فرهنگى و اجتماعى و اقتصادی گردیده است. این دوران گذار به دلیل ایجاد تضادهاى شدید بین باورها و واقعیت‌ها، انگیزه خودکشى را در افراد زیاد کرده است و به همین دلیل آمار خودکشى در ایران بالا است!
دکتر عباس محمد اصل خودکشى را عملى تعمدى براى نابودى فرد می‌داند و آن را در سه سطح کلان، میانه و خرد بررسى می‌کند.

سطح کلان: از سویى ضعف هنجارها و درهم ریختگى ارزشى و از سوى دیگر فقدان حمایت‌های مدنى از فردیت رو به رشد شخص، موجب بروز خودکشى می‌شود.

سطح میانه : فقدان تناسب میان فردیت افراد با هنجارهاى اجتماعى و تضاد نمادهاى معرفتى الگوهاى جدید با ذهنیت و باورهاى افراد که به دلیل وجود مدیریت ناکار آمد در سطح جامعه به وجود می‌آید.

سطح خرد: مجموع این عوامل موجب بروز یک کنش اعتراضى می‌شود که فرد طى آن تلاش در آسیب رساندن به خود یا جامعه را دارد.

در بررسی آمار تعداد افرادی که اقدام به خودکشی کرده و افراد فوت به ضعف در عملکرد پیشگیری و اقدامات حمایتی پی می‌بریم. نزدیک به نیمی از کسانی که اقدام به خودکشی می‌نمایند جان خود را از دست می‌دهند، این در حالی است که در برخی کشورها از هر ۸ -۲۰ نفر که اقدام به خودکشی می‌نمایند فقط یک نفر جان خود را از دست می‌دهد.
 
زینب منجزی
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۱:۵۰:۱۸
بگذاریم بگویم چار این تعداد روزانه در کشور خودکشی می کنند البته این خودکشی ها ، تعداد کسانی است که خودکشی موفق دارند :
موقعی که یک جوون میره بانک وام بگیره به خاطر 4 میلیون تومان پدرشو در میارن و وام نمی دن و از طرفی یک گردن کلفت میلیاردها وام می گیره و برنمی گردونه باید هم خودکشی کنه .
موقعی که جایی برای تظلم خواهی نیست باید خودکشی کنه ، موقعی که دولت به خاطر چندر غاز یارانه پدر مردم رو دراورده و حالا می گه انصراف بدهید و از طرفی معلوم نیست 2 میلیارد یورو بابک جون کجاست باید خودکشی کنند .
مطمئن باشید بیشتر موارد خودکشی ریشه در نابسامانی کشور داره .
(2072164) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۲:۲۹:۰۱
این جسورانه ترین جمله است که تا الان شنیدم ممنون الف جان :
باید بپذیریم گاهی برخی مواردی که از جانب سیستم حاکمیتی کشور بر افراد اتفاق می‌افتد باعث خودکشی آنان می‌شود (2072227) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۴:۲۰:۴۵
علت خودکشی عدم انگیزه برای زندگی است. وقتی کسی دیگر چیزی خوشحالش نمی کند، دست به خودکشی می زند. درست است که فقر و تحقیر و ظلم علل خودکشی هستند. اما هستند کسانیکه از بی نیازی و یکنواختی دست به خودکشی می زنند. اوناسیس از این دسته از آدمها بود.

غمگین ترین خودکشی که در روزنامه های 5-4 سال قبل خواندم مربوط به یک نابینا بود. این بنده خدا کفشی خربده بود که در خیابان یک از خدا بی خبر کفشش را از دستش دزیده بود. که این علت خودکشی این نا بینا شده بود. (2072396) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۷:۵۲:۱۰
اقتصاد ضعیف، خراب و آلوده به فساد، ناهنجاری سیستم اخلاقی در خانواده و جامعه، تبعیض در سیستم برای از مابهتران پارتی دار و شهروندان درجه 1 / 2، از دلایل عمده کثرت خودکشی است.
متاسفانه مسئولین ذیربط در خواب خرگوشی بسر میبرند و هزاران نظیر این مقاله تحقیقی ناقص، قادر به اصلاح مدیران نیست.
افزایش شدید خودکشی در جوانان 18 تا 24 سالگی نشاندهنده، سنی است که افراد از تامین زندگی خود و استقلال مالی و آینده مثبت ناامید شده اند. (2072654) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۰۰:۱۳:۵۲
مملکتی با 800 میلیارد دلار درامد نفتی این وضعش باشه بایدم آمار خودکشی بالا بره ! (2073249) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۷:۰۲:۲۱
بیکاری و مشکلات اقتصادی جوانان را به نو امیدی و یاس کشانده است البته اقلیتی این مشکل را ندارند. و در فکر ... هستند (2072570) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۷:۱۵:۴۷
شما حالا سعی نکن که از آب گلارود ماهی بگیری . خودکشی ربطی به سیستم و نظام مملکت نداره . در سیستم های مورد علاقه شما مثل امریکا هم مردم خودکشی میکنند . خودکشی یعنی ضعف و تسلیم شدن در برابر مشکلات . (2072589) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۸:۵۲:۴۴
همین که آدمای محکم و مقاومی مثل شما باشن برای کشور کافیه. (2072718) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۸:۵۶:۳۷
باور کنید ریشه همش صدا و سیماست (2072721) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۲۳:۵۰:۲۱
برو کشکتو بساب مشتی

فشارهای اقتصادی کمر مردمو شکسته

شما معلومه جات گرمه ....... (2073203) (alef-13)
 
پریسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۰۶ ۲۱:۱۴:۵۵
واقعا (3990760) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۰۲:۵۶:۲۸
برادر محترم چرا شما یک مطلب را به کل تعمیم میدهید شما از کجا متوجه شدید سیستم مورد علاقه امریکا است اولا بنده بعنوان یک ایرانی کمترین شهروند ایرانی را به صد سرهنگ امریکایی ترجیح میدهم .واز اینکه مسولین ما با درایت این ببر کاغذی (امریکا)را به جهانیان شناساندن افتخار میکنم اما نشاط در جامعه حفظ حقوق مردم عدم وجود تبعیض وحفظ امنیت جانی ومالی وروحی مردم از اموری است که سیستم ونظام حاکم باید بدان حساس باشد .خوشبختانه شما تمامی این پیامها را اگر دقیق مطالعه کنی متوجه این نکته خواهی شد که در اگثر موارد ایراد در شیوه اجرا است .ما وارث تمدن 1400ساله ای هستیم که یک تنه برای حفظ حیات انسانها کوشیده پیامبری که برای نجات جان زنان ودختران در مقابل ظالمانی چون ابوسفیان خطر کرد .ایا حالا سزاوار است که امت ان بزرگوار شاهد باشد عده ای به دلیل استیصال دست به گناهی نابخشودنی (خودکشی ) زنند ؟برادر من ایا قبول نداری کرامت مراجعین در برخی از ادارات به بد ترین شکل به سخریه گرفته میشود .یک قانون یک اداره وبه دست یک مجری به چند شکل کاملا متفاوت وکاملا متضاد اجرا میشود ووقتیکه اعتراض میکنی به شما پوزخند میزنند .چرا هرکسی مطابق نظر ما صحبت نکرد میخواهیم اورا طرد کنیم .ایا شما تا کنون این تبعیضها را شاهد نبودهاید خوشبختانه در سطوح بالای کشور ما عیب ونقص کم است اما (برخی )افراد سطوح میانی علی الخصوص در ادارات توگویی از کرات دیگر امده اند .اگر صعه صدر ودرایت مسولین سطوح بالا نباشد امار خودکشی شاید ده برابرگردد.نگارنده این مطالب برای احقاق حقی مدت یکسال است دوندگی میکنم دیگر به مرز جنون رسیده ام .ولی بدلیل تفسیر نادرست وبرداشت نادرست واعمال سلیقه من ماهیانه 300هزارتومان متضرر شده ام .من این پرسش را از ان شخص مجری نمودم اگر استنباط شما از قانون این است چطور برای فلان شخص اجرا نکردید ؟پاسخ دادمن تشخیص میدهم .ایا همه توان تحمل این تبغیض را دارند ؟ هرچند قوانین مترقی در کشور ما برای ان راهکارهایی دارد اما تا حصول نتیجه کفش اهنی میخواهد وصبر ایوب .انشالله خداوند به ما کمک کند (2073381) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۲۱:۲۶:۰۴
تمدن 1400 ساله؟؟؟ سواد نداری؟ (2075326) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۰۷:۱۴:۳۰
گل آلود درسته نه گلارود
ساندیس چنده؟ (2073419) (alef-13)
 
کریم همکار
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۱۰:۲۳:۲۲
از کجا فهمیدی که سیستم امریکا مورد علاقه این کامنت گذار است .خودکشی حتی در سوئد هم به سیستم اقتصادی و اجتماعی ربط دارد.مساله هم فقط فقر اجتماعی نیست .در ایران علاوه بر شکاف عمیق اقتصادی که وجود بابک زنجانی نمونه آشکار آن است ، تنگناها و مجدودیت های اجتماعی هم به شدت مردم را افسرده کرده است .اگر شما تمایل دارید مثل کبک سرتان را زیر برف کنید و واقعیت ها نه ببینید و نه بگذارید دیگران ببینند، مشکل تان حل نمی شود.در بررسی نویسنده مقاله هم می توان نتیجه گرفت که 10 علت برشمرده خودکشی عمدتا به یک علت برمی گردد.نویسنده معتقد است که از هر2 اقدام به خودکشی یکی منجر به مرگ می شود.این یعنی روزی 22 نفر اقدام به خودکشی می کنند .این آمار غلط است آمار واقعی و آماری که کارکنان بیمارستان ها می دهند ، بسیار با این آمار فاصله دارد. (2073722) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۱۱:۳۹:۵۸
به این میگن سفسطه .... شما از کجا میدونی سیستم مورد علاقه ایشون آمریکاست؟ حتی اگر هم بدونی و فرض درستی داشته باشی آیا مردم آمریکا فقط به خاطر نظام حکومتی دست به خود کشی میزنن؟
توی این متن به عوامل مختلف اشاره شده و معرفی کردن یکی از اونها یا در مورد شما رد کلی یکی از اون ها درست نیست.
بجای اینکه کورکورانه همدیگه رو متهم کنیم و مقصر معرفی کنیم باید مشکل را حل کنیم. (به صورت سیستمیک: یعنی همه عوامل را مد نظر قرار بدیم). (2073895) (alef-13)
 
بیننده
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۰۹:۳۷:۵۵
وصدا وسیما هم امار اوناره بهتر در می اره و نشون مردم میده تا آمار مارو !!!!! (2075955) (alef-13)
 
ماهرخ لرکی
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۷:۲۰:۵۲
دوستان بحث را منطقی ادامه دهیم و منظور از درج نظرات نیز همین است ، یکی پاسخ این سوال را به من بدهد :

چرا درصد خودکشی دختران دانشجو زیاد شده است ؟ (2072596) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۷:۵۷:۲۶
ماهرخ خانم آمار آقایان 2 برابر ونیم خانمها اعلام شده.
-
بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور در ۹ ماهه سال گذشته ۳۱۲۵ نفر خودکشی کرده‌اند، از میان این افراد ۹۸۲ تن را زنان و ۲۱۴۳ تن را مردان تشکیل می‌دهند.
-
اما قشر دانشجو، چه زن چه مرد، مسما با توجه به درک بهتر و بیشتر از مشکلات لاینحل، دارای زمینه بیشتری برای انتحار هستند.

وکلای مردم در مجلس و جامعه شناسان مسئولیت مهمی دارند. دست ما که کوتاه است. (2072661) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۰۱:۵۵:۰۷
اقا ازمون های استخدامی اخیر را هم که معطل اعتدال اقایونه بگید اقای توکلی انتظار ملت از شما بیشتر بود (2073370) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۰۸:۰۶:۲۷
همانطور که در آمار دیده میشود میزان خودکشی در سالهای 84 تا 92 افزایش صعودی داشته و تنها در سال 88 به خاطر امید به تغییر کمی افت را نشان میدهد و در سال 92 نیز کاهش را میتوان دید حال بررسی کنید که جوانان ما به غیر از اصلاح اوضاع سیاسی و اقتصادی چه میخواهند (2073465) (alef-13)
 
حمید صحرایی
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۲:۴۵:۲۱
اختلافات خانوادگی، به بیراهه رفتن روابط خیابانی،ارتباطات ناموسی،سر خوردگی های عاطفی و حتی بسیاری از جنایات،ریشه در مسایل مالی دارد و در این میان نبود فضا برای عقده گشایی و نداشتن گوشی که به درد دل مردم و خصوصا جوانان گوش کند هم مضید بر علت شده.همین سانسور مطالب در رسانه ها و سایت ها کم کم مردم را به این وادی میکشد که کسی به وجود انها اهمیت نمیدهد. (2072258) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۰۱:۳۰:۳۶
پس در کشورهای مدرن و پیشرفته مثل کشور های اسکاندیناوی که تمام این مشکلات را ندارند , چرا مردم خودکشی میکنند ؟ (2073343) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۱۲:۴۵:۲۱
بلی دوست عزیز همه جا خودکشی می کنند ولی در ایران چند نفر خودکشی می کنند و در آلمان و امریکا چند نفر؟ در ایران ده سال پیش چند نفر خودکشی می کردند و حالا چند نفر؟ بحث این است نه در نفس وقوع خودکشی! (2074078) (alef-13)
 
کریم همکار
۱۳۹۳-۰۱-۲۵ ۰۹:۲۴:۰۰
استعداد روانی افراد، بیماریهای روانی وگاها تصمیماتی که حسابگرانه ودر شرایط خاصی منجر به خودکشی می شود رااگر کنار بگذاریم ،حتی در سوئد هم خودکشی به سیستم اقتصادی و احتماعی ربط دارد . سیستم اقتصادی و اجتماعی می تواند دنیا را برای همه دلنشین کند .حتی می تواند برای افراد روانی هم زندگی راقابل تحمل کند.مساله هم فقط مادیات نیست .زندگی باید قشنگ و دوست داشتنی باشدومرتب انگیزه انسانی بازتولید کند.در یک کشور پیشرفته مثل امریکا که جوانانش را غیر مسئولانه و شریرانه ،به جنگ های ویتنام ، عراق وافغانستان می فرستد .انتظار دارید سرباز برگشته از جنگ خوش و خرم باشد و از افتخاراتش صحبت کند ؟ اینطور نیست او با ذهنی آشفته و درب وداغان به امریکا برمی گردد.زنذگی را برای همسر وفرزندانش جهنم می کند ودست آخرهم عده ای را به رگبار می بندد وخود را نیز می کشد .آنگاه مطبوعات در بوق وکرنا می کنند، یک امریکایی دیگر جنایت آفرید .اما در واقع این سیستم اقتصادی و اجتماعی امریکا است که جنایت آفریده است .این سیستم جوان بدبخت را به عراق فرستاده تا جنایت بیافریند.او در عراق جنایت کرده ، به امریکا برگشته و باز جنایت کرده و در مورد خانواده اش هم جنایت کرده و دست آخر در مورد خودش هم جنایت کرده است .در کشور های اسکاندیناوی هم رفاه هست وحتی قالبی از آزادی مهار شده هم هست .اما بعضی آدم ها مثلا در سوئد آنچنان ازپیله فردیتی که دورشان تنیده شده احساس ملال می کنندواحساس بی انگیزگی می کنند، که دست به خود کشی می زنند. (2078493) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۰۱:۳۹:۴۰
در آلمان هر کس اقدام به خودکشی کند بلافاصله به عنوان بیمار روانی به تیمارستان منتقل میشه .
آدم سالم هیچوقت دست به خودکشی نمیزنه هر چقدر هم مشکل داشته باشه . (2073352) (alef-13)
 
جواد
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۲:۵۳:۴۹
خودکشی وقتی اتفاق می افتد که شرایط محیطی به قدری برای شخص غیر قابل تحمل میشود که نهایتا جان خودش را می گیرد حالا ما هی بگیم همه چی آرومه ما چقدر خوشبختیم
چرا یکی از این گردن کلفتها خودکشی نمی کنه ؟ (2072267) (alef-13)
 
کامبیز
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۲:۵۸:۱۹
وقتی قراره من از چندرغاز یارانم انصراف بدم و قطره قطره جمع گردد تا پاداش فوتبالیست ها جور شود خب بمیرم بهتر نیست؟!
البته من هیچ وقت این کارو نمیکنم:) (2072275) (alef-13)
 
جوان 24 ساله دکترا
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۷:۱۶:۵۸
من ترجیح میدم این کارو بکنم تو این اوضاعی که داریم... (2072591) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۹:۵۲:۱۰
جوان 24 ساله پس زحمت ادامه تحصیل و جستجوی کار به خود ندین و زودتر عملی کنین البته اگر درست گفته باشین؛ فقط خودکشی نیست که عدم راستگوئی هم مشکلیه در نوع خود (2072771) (alef-13)
 
بهار
۱۳۹۳-۰۱-۲۵ ۱۵:۱۹:۱۱
عزیزم جوان 24 ساله دکترا یک نماد از من و جوانهای کشورمان هست که با بی کاری، مشکل اقتصادی، مشکل ازدواج و بد تر از همه نداشتن امید برای اصلاح امور در اینده دست و پنجه نرم میکند.
اگه به راحتی راضی به خودکشی ایشون هستی باید بدونی الان ملیون ها جوان در کشورمان به این وضع دچار هستند. (2079041) (alef-13)
 
آریابان
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۳:۱۸:۲۰
"خانواده" ، "اجتماع" و"اعتقادات مذهبی" ، 3 عامل بازدارنده ایست که اصولا فرد را با اقدامی ناهنجارهمچون خودکشی ، بیگانه می سازد. بدیهیست درصورت حذف و یا حتی ضعیف شدن این 3 عامل تعیین کننده و بسیار تأثیرگزار در زندگی هر فردی ، وی با تسلیم در برابر احساس ناامیدی فراگیر و پذیرش این ناهنجاری روانی که به "پایان خط" رسیده ، تنها راه درمان را در کوتاه کردن آنچه که دور بستۀ بیهودگی و تباهی و فرورفت بازهم بیشتر در ورطه و منجلاب ناملایمات و نابسامانی های روزمره می پندارد ، می یابد؛
باشد که با توانا ساختن جوانان ، به رویاروئی و خود-نباختگی در برخورد با مشکلات روزافزون و امیدوار ساختن آنان به داشته ها ، پریشانحالی ها و ناخودباوری ها را در آنان بکاهیم ؛ (2072302) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۳:۳۵:۲۸
شاید عده ای بگویند همان‌گونه که باید چشمانتان را روی کرسنت و توافق‌نامه ژنو ببندید، بر روی این مسئله نیز ببندید این حرف شما یعنی عده ای که در مورد توافق نامه میگن چشماتون رو ببندین مسئول هستن دوست عزیز وقتی بیشتر دنیا با ما دشمن هستن وقتی همیشه حق به جانب هستیم و تمام مشکلاتمون رو فرافکنی میکنیم انتظار بیشتر از این نیست (2072323) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۰۰:۱۷:۰۴
در هشت سال گذشته احمدی نژاد با نابودی اقتصاد ایران و افزایش فاصله طبقاتی باعث افزایش آمار خودکشی شد . وقتی قیمت یک آپارتمان را از سی میلیون به پانصد میلیون رساند دیگر یک جوان چه امیدی به آینده و خانه دار شدن میتواند داشته باشد ؟! (2073256) (alef-13)
 
مهرناز
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۳:۴۱:۳۱
من نه مشکل مالی دارم نه مشکل عشقی، ولی دارم دیوونه میشم
چی کاااااااار کنم؟؟؟؟؟؟ (2072337) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۵:۲۷:۰۵
پس بدون یک جای کارت می لنگه ، تعجب می کنم ماها همه مادر زادی حتما باید یه مشکل داشته باشیم ، نگه میشه بدون مشکل باشی برادر (2072471) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۸:۴۰:۴۸
مهرناز برادر نیست خواهر است (2072705) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۰۰:۳۹:۲۳
اونایی که اعتقاد ندارن میرن خودکشی می کنند البته دیلی خودکشی شرایط اقتصادی کشور هست . (2073293) (alef-13)
 
العبد
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۵:۲۹:۰۲
نماز بخون و با خدا رفيق شو (2072474) (alef-13)
 
محمد هادی
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۶:۴۳:۲۱
از خداوند کمک بخواهید و توسل کنید و برای رفع آن تلاش کنید

من مشکلی شبیه شما داشتم آقا امام رضا اونو حل کرد (2072560) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۷:۲۷:۲۶
باید سریعتر اینگونه معظلات اجتماعی رو حل کنن (2072609) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۱۴:۳۱:۵۶
عزیزم تو مشکل اعتقادی داری، باید دنبال مطالعه بری و روی اعتقادات مذهبی خودت کار کنی، همیشه توکلت به خدا باشه. (2074406) (alef-6)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۱۵:۵۸:۵۴
علتش دوری از خداست (2074637) (alef-13)
 
یک دوست
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۱۷:۲۶:۱۷
سعی کن با توجه به شرایط عمومی و خصوصی خود هدف یا هدفهای معقول و قابل دستیابی انتخاب کنی و برای رسیدن به آن زحمت بکش. امیدوارم بهتر بشی. (2074835) (alef-13)
 
شیطان بزرگ
۱۳۹۳-۰۳-۰۸ ۲۳:۳۶:۳۷
تو هم خوشی زده زیر سرت (2172091) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۴:۱۹:۴۵
خطاب به مسولین آموزش فلسفه ،حکمت ،اقتصاد ،تاریخ ،روانشناسی ،محیط زیست ،حقوق ازطریق رسانه ملی TV جدی بگیرید (2072393) (alef-13)
 
سینا
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۵:۰۳:۲۴
در اثر گذاشتن اقتصاد بد در حوادث اجتماعی موافقم.......اما حرفرشما خیلی غلطه.....

در جوامع مدرن خودکشی و افسردگی بمراتب بیشتر از جوامع عقب افتاده تر ولی مذهبی تره.......
بطوره مثال خودکشی در سوید بمراتب بیشتر از اسپانیا که مذهبی تره هستش. (2072446) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۸:۲۵:۵۱
سیما نظردهنده محترم، لطفا مستند و با ذکر منبع از آمار نظر دهید. خودکشی در سوئد و اسپانیا هرگز در آمار اروپا قابل توجه نیستند و دلیل عمده غالب خودکشی ها را مصرف الکل و شرایط آب و هوایی در منطقه نوردیک کانتریز (مثل لیتوانی) اعلام کرده اند.
منبع

http://terrific-top10.com/2012/04/08/top-10-countries-with-the-highest-suicide-rates/ (2072692) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۷:۱۵:۲۹
ربطش به توافق ژنو و کرسنت چیه؟؟؟ از آب گل آلود فقط میخوای ماهی بگیری آقای شریفی؟؟؟ زشته!
چشماتو هیچ جا نبند باز کن. اگه چشمامون باز بود این طوری نبودیم الان... (2072588) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۲۳:۰۱:۱۲
وقتی فرهنگ الوده به فرهنگ غربی شد که فقط به دنیا و زندگی مادی توجه میکنه ملومه که توی کوچیکترین مشکلات باید بشکنی اصلا هدف شیطان همینه امکان نداره کسی زندگی دینی داشته باشه و دست به خودکشی بزنه هر چقدر هم تو سختی و فلاکت به سر ببره چون خدا فرمود ما شمارو با فقر و ثروت می ازماییم وای بر ما که توی این امتحانات الهی شکست بخوریم.
هدف از زندگی بندگیه,اگه این تفکر باشه بعد زندگی شیرین میشه حتی اگه تو سختترین شرایط باشی.
بدبختی ما این صدا و سیمای ماست بدبختی ما این کارگردانای غرب زده ما هستن که فرهنگ غربی ومادی رو به مردم ما القا میکنند. (2073118) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۱:۴۶:۰۰
هرچه آمارو نگاه کردم تعداد نفرات 25-34 سال شیب تندتری داره و بیانگر این مطلبه که فشارهای ناشی از زندگی اون نفراتو وادار به خودکشی کرده ای کاش به جای اینکه غم از دست دادن مردم ملل دیگرو به دوش می کشیدیم یه مقدار به فکر مردم خودمان بودیم (2080290) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۱:۵۴:۴۷
جمعیت زیاد و نبودن کار و اینده از دلایل مهم خودکشی من بود (2072167) (alef-13)
 
یه دانشجو
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۲۰:۳۴:۲۲
به نظر منم تنها دلیل خودکشی همینه (2754136) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۲:۰۰:۴۷
بیکاری ،فقر، عدم امکان ازدواج = نا امیدی = خودکشی ! (2072176) (alef-13)
 
ایرانی
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۲:۰۰:۵۷
وجدانا اگر این گزارش در آمریکا یا اروپا منتشر شده بود ، نباید هزاران نهاد و سازمان پاسخگو می بودن ، به نظرم در ایران رسانه ها کارکردی ندارند چون آقایون مسئول پوستشون خیلی خیلی کلفت شده (2072177) (alef-13)
 
دلسوز
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۴:۱۹:۱۱
باسلام اكر درخارج بود توي بوق وكرناي صدا وسيما ومطبوعات ايران بود (2072392) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۲:۱۱:۵۹
حالا با اجرای شیب ملایم افزایش قیمتها شاهد افزایش خودکشیها هم خواهیم بود این خط اینم نشون. (2072191) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۲:۱۳:۰۵
ريشه اغلب اين مسايل در حوزه اقتصاد نهفته است اكثريت جوانان تحصيل كرده دانشگاهي بيكار هستند در دنياي امروز كه ارتباطات تنگاتنگي بين مردم دنيا وجود دارد و حدود پنج ميليون ايراني در خارج مي گويند زندگي مي كنند با فاميل خود در كشور ارتباط دارد و وقتي اين ارتباطات باعث اطلاعات از وضع زندگي انها را ميدهد و جوان ما مي بيند بعد از انهمه زحمت و تحصيل در يك كشوري كه اين همه منابع خدادادي دارد و به فقر و فلاكت افتناد ه تحملش حدي دارد و بعضي كه ضعف روحي و رواني هم دارد دست به كار هاي ناشايست ميزنند بخدا بخدا بخدا محاكمه اي سخت دارند انها كه كه دولت قبل با گراني فزاينده زندگي مردم را به مخاطره انداخته اند متاسفانه امروز هم همان سناريو گراني دامن زده ميشود گويا اين يك استراتژي براي دولت هاست كه با گراني و فشار به مردم با ترفند هاي مختلف مردم را در فشار اقتصادي قرار دهند چون غير از اين بود بايد چاره انديشي مي كردند و با كاهش قيمت ها فشار را كم ميكردند قيمت اب و برق گاز و امروز و فردا بنزين و بدنبال ان گراني ساير كالا و فشار مضاعف بر مردم تا كي تا كي تاكي اميد كه دولت محترم متوجه فشار مردم در عمل باشند و با كاهش قيمت ها ارامشي بر مردم داده باشند اين جوانان كشور حيف است سر خورده شوند (2072193) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۲:۱۶:۱۲
از 10 مورد دلایل خودکشی من 6 موردشو دارم .
یعنی باید خودکشی کنم؟
دلیل ایجاد این دلایل کیه؟ منم؟ چرا نباید یه لیوان آب خوش از گلوی ما پایین بره؟ آخه تا کی فشار عصبی؟ شمارو به هر چی که میپرستید اگه 4تا در به روی مردم بسته میشه (یا میبندید) 2تا در دیگه روشون وا کنید. (2072200) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۴:۲۰:۲۲
درباز نمي كنند تازه ٢تا قفل ديكه هم مي زنند (2072395) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۲:۱۹:۰۲
چرا باید این همه ایرانی در یک روز اقدام به خودکشی کنند در حالی که هم دین و شرع و عرف ما خودکشی ور مضموم دونسته ، کسی که خودکشی میکنه بزرگترین گناه کبیره رو مرتکب میشه
پس ببنید آش دیگه چقدر شور شده که روزانه یازده نفر خودکشی می کنند و می میرند (2072205) (alef-13)
 
جلیل
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۲:۱۹:۰۵
یادم میاد یک موردش هم مربوط به سریالی میشد که در ایام رمضان پخش میشد چون اون وقتها صدا وسیما مشغول روح بازی بود بعد از پخش اون سریال مسخره و بی محتوا یه نوجوان خودکشی می کنه تا روحش مثل روح همون پسره آزادباشه و به خواب دیگران رفت و آمد کنه بعد از خودکشی که تاثیر این فیلم بود صدا وسیما نه تنها هیچ واکنشی نشان نداد حتی از بازیگران و کارگردان اون فیلم هم تقدیر و بهشون جایزه و لوح تقدیر داد الانم که تا تلویزیون رو باز میکنی دائما زیرنویس می کنند که هموطن از دریات یارانه انصراف دهید دیگه آدم حالش بهم میخوره (2072206) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۲:۱۹:۴۳
چی شد؟ چطور یادتان آمد در ایران هم خودکشی داریم؟
مطمئنید این آمار انگلستان و فرانسه و آمریکا و... نیست؟!!!! (2072208) (alef-13)
 
کمیل
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۲:۱۹:۴۴
شما این وسط از آب گل آلود ماهی میگیری؟! مانند کرسنت و توافق ژنو؟! بعدش لابد اینها هم یک معضل اجتماعی بودند در حد خودکوشی!
اونها رو هزار تا بپا می پادشون عمو (2072209) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۲:۲۳:۳۹
امار خیلی بیشتر از این باید باشه من مشکوکم به این امار.
قبل انقلاب امار این حد نبود دوستان بهتر است بیایند توضیح دهند که چه عاملی باعث بالا رفتن این امار شده؟ (2072220) (alef-13)
 
حمید صحرایی
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۳:۳۸:۱۰
اوایل انقلاب به اندازه یک درصد حالا مشکل نبود.تنها فکر مردم این بود که کجا بروند تا بیشتر خوش بگذره. بنده با 14 سال سن و با درامد3000 تومان در ماه بدون گواهینامه رفتم اتو کالسکه در خیابان منیریه و یک دستگاه تویوتا صفر کیلومتر خریدم 75 هزار تومان،مقداری نقد و الباقی قسطی بدون بهره. شبها رانندگی میکردم و بیشتر از نصف شمال کشور را بدون گواهینامه رفته بودم. در سال 59 دیپلم گرفتم و با 4 نفر از همکلاسی ها به تبریز و اردبیل و خطه شمال رفتیم،23 روز در مسافرت بودیم و تمام خرج ما 5 نفر با هزینه سوخت جمعا1820 تومان شد. (2072330) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۷:۴۵:۱۳
جناب صحرایی وقتی اعدادی مثل خرج سفر 1820 تومانی را دقیق بیاد دارید آیا در سال 59 در سن 15 سالگی دیپلم گرفتید قربان؟
ولی در مورد رشد بی سامان قیمتها از سالهای پس از جنگ تاکنون بخصوص از 10 سال پیش تا حال موافقم.
در واقع هیچ حساب و کتابی در دخل و خرج صادق نیست. شاید به همین دلیل است که فساد اداری و مالی و رشوه و جرایم دیگر زیاد شده.
ضمن اینکه اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد، قبل از اجرا، باید امنیت اقتصاد اجتماعی را اجرا میکرد اما نابخردانه دست به تغییر سیاست اقتصادی زدند. حال آنان تماشاچی هستند و فرزندان ما در حسرت کاشانه و سامان. (2072641) (alef-13)
 
حمید صحرایی
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۸:۲۲:۰۴
نه دوست عزیز، بنده در سال55 تویوتا مدل 76 خریدم. بنده متولد 41 هستم. شاید تعجب کنید که در سال 56 یک شورلت مکوان خریدم به4000 تومان تا تمرین کنم و بتوانم از یک طرف بلندش کنم. بعد از 10 روز هم چپ کرد و در شوش به قیمت2500 تومان فروختم. (2072689) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۱۰:۵۰:۵۲
خوش به حالت آقای صحرایی حداقل یه دوره از زندگیت رو خوش بودی ما چی بگیم که همه اش حسرت خوردیم (2073791) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۲:۲۶:۳۲
خودکشی از چاله به چاه افتادن است. خودکشی و یأس و ناامیدی از رحمت خدا بعد از شرک جزء بزرگترین گناهان کبیره است. خسر الدنیا و الاخرة (2072224) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۵ ۱۲:۱۶:۰۵
دوست عزیز حرف های خنده دار میزنی ها!!!! کسی که از جان خودش گذشته از هر چیز دیگه ای هم قبلا گذشته! (2078650) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۲:۳۱:۵۸
خیلی زیاد است. (2072235) (alef-13)
 
جلیل
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۲:۴۲:۱۹
برخی ها عنوان می کنن که بیکاری و تورم دلیل خودکشی هست به عنوان یک روانشناس توصیه ام اینه که به خدا توکل کنید خودکشی زمانی اتفاق می افته که ایمانها ضعیف میشه خدا مارو خلق کرده پس به فکر ماست چرا ما اصل رو ول کردیم و چسبیدیم به فرعیا ت من واقعا متاسف میشم که میبینم چه طوروقتی یه مسئولی رئیس جمهوری رو می بینند اون طور به استقبالش میرند نتیجه اش چیه؟ جز مشت و لگد خوردن و ازبین رفتن عزت و کرامت چیزی عایدشون میشه؟ اما زمانی که به نماز می ایستیم خدا به حرفهای ما گوش میده و هر چه قدر که دلمون بخواد می تونیم حرف بزنیم دیگه نه کسی لگد میخوره و نه تنها عزتش از بین نمیره بلکه احساس آرامش وجود انسان رو فرا میگیره بنابراین دلیل خودکشی ضعف ایمان و فاصله گرفتن از خداست (2072250) (alef-13)
 
رویا
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۳:۲۹:۴۳
جواب مسئولان به این خبر :
بسمه تعالی
مردم لطفا خودکشی نکنند ، رونوشت معاونت ضد خودکشی
آخه این مسئولین فقط یاد گرفتند دستور بدهند راه حل بلد نیستند بدهند (2072310) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۲:۴۳:۳۷
سلام الکی نظر ندین اگر با مشکلات اقتصادی این چند سال اشنایی داشتین و مثل من جلو زن و بچه شرمنده میشدین میفهمدین خودکشی تنها راه است مثل من که دیگه به اخر خط رسیدم (2072254) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۰۳:۳۵:۱۱
ماشالله کامپیوتر که داری , وقت هم به اندازه کافی داری که مقاله رو بخونی و کامنت بزاری . این وقتت رو بزار برای کار کردن تا جلو خوانوادت شرمنده نشی .
متاسفانه الف که دروغ سنج نداره که ببینیم کی راست میگه و کی نه . (2073384) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۲:۴۵:۳۲
وای فاجعه است این آمار ، من که دارم سکته می کنم یعنی روزانه بیش از 12 نفر بر اثر خودکشی میمیرند ، بابا من که از سکته مردم اینجا چه خبره (2072259) (alef-13)
 
هومن
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۲:۵۵:۳۱
به نظرم اگه به این موضوعات زیاد پرداخته بشه اثر معکوس داره و خودکشی رو به عنوان یک راه حل به بقیه معرفی میکنه! (2072268) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۳:۳۸:۵۶
یعنی چی یعنی بیخیال ؟ آیا فکر می کنی زیاد پرداخته شده ؟ آیا ریشه یابی شده ؟ بابا تو دیگه چه انسانی هستی (2072333) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۲:۵۷:۰۰
مسئولان از خواب غفلت بیدار شوید ، نمایندگان مجلس شما چکار می کنید پس داریم نا امید می شویم و نا امیدی مردم خطرناک است (2072272) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۳:۰۹:۰۲
یادم هست توی کتاب های دینی مون خود کشی رو ناشی از دور شدن از دین در غرب میدونستند، حالا که آمارها بیرون میاد میبینیم در ایران خودمون میزان خودکشی بیشتره من خواهش میکنم از مسئولین کتاب های درسی که به این موارد توجه کنند و استدلال های غلط رو اینقدر توی این کتاب ها نیارن . این رو از این جهت میگم که این استدلال اساسا باعث منفور شدن فرد خود کشی کرده میشه و باعث میشه خانواده اون فرد مساله رو پنهان کرده و عوامل خودکشی به درستی روشن نشود و امار های درست هم در اختیار جامعه قرار نگیرد. (2072290) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۵:۱۰:۵۱
ضعیف شدن ایمان، یکی از دلایل خودکشی است، چه در غرب و چه در یک کشور مسلمان (2072454) (alef-13)
 
علیرضا
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۳:۱۱:۴۴
پس چرا میگن همه چیز آرومه ما چقدر خوشبختیم ، این روزها خودکشی دانشجوهای دختر هم زیاد شده به خاطر هوس یه پسر قربونی می شن و بعد خودشون رو می کشند خواهران عزیزم بیشتر پسرها واسه لذت به شما نزدیک می شوند آگاه باشید . (2072292) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۲۰:۵۹:۲۵
اونی که شما فرمودین ترانه ایست که در کامنتها زیاد میبینیم و با مشکل سرانه مطالعه در ارتباطه هموطنان اگر با مطالعه باشند که هستن؛ ادم در این کامنتها هر روز علمش بیشتر میشه نه اینکه هی ترانه ای رو تکراری بخونه (2072871) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۳:۱۸:۴۴
بیایید از این به بعد شاد زندگی کنیم ، خودکشی نوعی اعتراض به وضع موجوده پس با توجه به افزایش 14 درصدی خودکشی در نتیجه ، باید بدانیم فقط در نه ماه اول سال گذشته 14 دصد افزایش نارضایتی از وضع موجود داشتیم . (2072303) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۳:۲۷:۴۴
وقتی در کشوری سه میلیون نفر در محرومیت اجتماعی زندگی کنند مشخص است که خودکشی هم زیاد می شود.
حالا کسی که به همه امکانات جامعه دسترسی داره از نظر معیشت و وضعیت اقتصادی وضع اسفناکی داره
حالا محروم هم از حقوق شهروندی باشد خدا به فریادش برسد (2072309) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۳:۲۹:۵۳
وقتی یه جون هیچ امیدی به زندگی نداره باید آمار خودکشی بالا بره مسئولین چون پسراشون رو می بینن فکر میکنن همه پسرها اینقدر در رفاهن . خدا جای حق نشسته و امیدوارم حق رو به حقدار برسونه (2072311) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۳:۳۲:۱۲
قبل از عید یک مرد 50 ساله در اراک بخاطر فشار زندگی روی خط آهن خوابید تا قطار از روی گردن او عبور کند . تصور کنید چه فشاری باعث چنین تصمیمی می شود . نوجوانان مدرسه اطراف که شاهد این صحنه بودند دچار افسردگی شده اند .
صدا و سیما هم به جای کار فرهنگی مشغول تبلیغ کباب پز و ... بوده و اصلا مسئولیتی در قبال کار فرهنگی ندارد . (2072313) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۳:۴۷:۳۵
این موضوع رو این دولت و اون دولت نباید حل کنه حاکمیت باید دست به کار بشه ، تا حالا کدوم یک از مقامات مملکتی رو دیدیم که برای حل معضلات اجتماعی جلسه تشکیل بده (2072347) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۳:۴۷:۵۹
البته به موارد مذکور باید کمبود نشاط و شادی در جامعه را هم افزود (2072348) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۳:۵۴:۳۱
میشه منبع این آمارو مشخص کنید توی کدوم سایت دولتی ذکر شده؟
اخه استاد آمار ما که خیلی هم معروف توی ایران برای استفاده از امار خودکشی توی یکی از تحقیقاتش که اون امار فقط برای اورژانس یه بیمارستان توی تهران بود و به صورت مخفیانه بدست اورده بود
اون استاد میگفت توی جهان رتبه اول ما داریم اگه همین نسبت توی شهر ها و جاهای دیگه هم باشه (2072356) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۴:۰۴:۵۸
همه چی ارومه (2072367) (alef-13)
 
جلیل 73
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۴:۱۷:۵۶
دلیل اصلی خودکشی ها فقر و تنگدستی ست.
ببینید ترکیه چجوری قطب اول گردشگری جهان میشه ! یعنی از هیچی به چندین برابر درآمد نفتی ما میرسه.
بعد ما با این همه نعمت های خدادادی نمیتونیم چرخ اقتصادمون رو بچرخونیم و معضل اصلی مردم سیر کردن شکم و خرید مایحتاج باشه.
خدا لعنت کنه کسایی که در هر پست و مقامی تو کارشون کوتاهی می کنن و مثل مجسمه پشت میز هاشون میشینن تا وقت بگذره و حقوق بگیرن. (2072391) (alef-13)
 
جهان
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۴:۳۵:۴۷
باسلام شاید فقروناامیدی عامل خودکشی باشد بهرحال علل وجهات خودکشی ازطریق جامعه شناسان و روانشناسان بررسی ونتیجه به منظورجلوگیری از گسترش آن به مسئولین ذیربط و مردم اعلام نمایند (2072415) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۵:۰۶:۳۳
قابل توجه مسئولین ؟
(2072449) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۵:۱۲:۳۷
بیشتر خود کشیها ریشه غیر اقتصادی دارد چرا که در کشورهای پیشرفته از نظر اقتصادی آمار خود کشی بیشتر است . اکثر خود کشیها بر می گردد به مسایل خانوادگی و فشارهای روحی ناشی از آن و تصمیم گیری آنی . عدم اعتقاد صحیح و پایبند نبودن به آموزه های دینی نقش مهمی در این معضل اجتماعی دارد . با خود کشی هیچ مشکلی حل نخواهد شد مضاف اینکه خود کشی یکی از گناهان کبیره است که باید از آن به خدا پناه برد. (2072459) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۵:۲۶:۰۴
چرا ناراحت هستید به زودی رکورد می زنیم باید خوشحال باشیم ما که نوانتسیم از لحاظ اقتصاد و رفاه اول بشویم پس همین کافیه بذاریم از این جنبه اول بشیم (2072469) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۵:۲۷:۵۹
باورکنید تو ایام عید دو نفر از بچه های بااستعداد فامیل هردو می گفتند مدام افکار خودکشی تو سرشونه. کلا ناامید بودند منم به جز کمی امیدوار کردنشون به آینده کاری نتونستم بکنم.همه اش هم نا امیدی از آینده و بیکاری بود و نداشتن دورنمایه مثبت از تحصیلاتشون (2072472) (alef-13)
 
ملکی
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۵:۴۷:۴۳
تازمانیکه دکتر قرایی ها در ..؟؟ ومدیران سنتی ومادرزادی درراس امور رسانه ها مشغول بهتر از این وضع انظار داشتن
همانند حمل آب با الک است (2072494) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۶:۱۰:۰۸
ای کاش مردم میدانستند که
همین زخم زبانها همین شوخی ها رکیک یا تحقیر امیز
همین انتقادهای مداوم همین اشاعه یاسها همین حرفهای سخیف روزانه چه تاثیری بر روان جوانی که حالا بدلایل مختلف تحمل این حرفها را ندارد میگذارد
پسر دایی من با وجود اینکه در کار خودش بسیار هنرمند بود در سن 27 سالگی با وجود قد بلند و خوش تیپ و شوخ طبع بودن در نهایت سلامت و بدون الودگی حتی به سیگار کشیدن برای بار دوم بخاطر اینکه تحمل همین حرفها و برخی نامردیهای مردم را نداشت دست به خودکشی زد واینبار از دست رفت
اینکه چرا ایشان نتوانست تحمل کند بحث دیگری است اما میتوانیم با هم حد اقل زبانی مهربانتر باشیم به هم امیدبدهیم و از همدیگر تعریفهای مثبت کنیم و ارزشهای طرف را بیادش بیاندازیم که طرف احساس غرور و توانایی برای پیشرفت حتی در سخترین شرایط را بکند (2072522) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۱۰:۰۳:۱۸
پسر تحصيلكرده و فهميده اي را ميشناختم كه به خاطر شدت ماديگري و منفعت طلبي و دورويي ها ي خانواده اش در قبال ديگران و حتي داخل خودشان اول با آنها قطع صحبت كرد و تنها در يك اتاق خانه زندگي كرد و بعد از مدتي با نوشتن يك نامه و بي ارزشي زندگي سگ دويي براي كسب پول ومقام كه ايده آل خانواده و جامعه بود از خير زندگي گذشت.افسوس ميخورم چرا با وجود انتقاد درست به معيارهاي اطرافش جسارت اقدام ساختن زندگي خودش با معيارهاي خودش را نداشت اما جسارت خودكشي را داشت.روحش شاد (2073680) (alef-13)
 
همدرد
۱۳۹۳-۱۲-۱۷ ۱۱:۲۸:۲۹
بنظر من خودکشی یعنی :
فرد اول از درون خاموش می شود یا بعبارتی میمیرد
بعد از چند سال از بیرون خاموش می شوند و اون موقع اطرافیان میفهمند اون مرده و به این نوع مرک خود کشی می گویند (2729131) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۶:۳۲:۱۶
دلیل اصلی خودکشی: اقتـــ ص ــــــــــــــــــــــــــــــــاد (2072544) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۶:۵۰:۴۱
نمایندگان وصداوسیما مهر سکوت بر لب دارند خدایا یاوری بفرست (2072563) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۷:۰۲:۲۷
اگه این آمار مال یه کشور اروپایی بود تلویزیون ایران روزی 20 بار پخشش میکرد و تازه یه مستند تحت عنوان دلایل خودکشی در بلاد کفر براش میساختن! (2072572) (alef-13)
 
میثم لو
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۷:۲۵:۵۰
باسلام و سپاس از مسوولان الف
به نظر من این یکی از بهترین مطالبی بود که تاکنون از سایت الف خواندم ولذت بردم

نه تنها در مورد مساله خودکشی ، بلکه در تمام مسائل مربوط به انحرافات و اسیبهای اجتماعی باید واقع گرا باشیم و به جای فرار از واقعیت به پشگیری و درمان دردهای اجتماع بپردازیم..
در این راه باید از اهل فن ( جامعه شناسان ، روانشناسان، و حقوقدانان ) استفاده کنیم بنده معتقدم مساله خودکشی نمیتواند تنها یک دلیل داشته باشد بلکه سرخوردگی و ناکامی از چندین جهت است که باعث ناامیدی و بی انگیزگی در فرد میگردد
و کسانی که امار خودکشی در سطح کشوری ارائه میکنند باید اطلاعات خود را ریزتر کنند تا تفاوت نرخ خودکشی حداقل شهر به شهر یا یه صورت استانی مشخص شود. (2072606) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۷:۵۴:۵۰
وقتی قرار بود همه چی را مفتی کنند ولی الان دارن آب و برق و ... به قیمت های جهانی میرسونند ولی دستمزدها رو نه اضافه کنید بیکاری و فساد اداری و اقتصادی و در نهایت فاصله طبقاتی شدید
علت 90 درصد خودکشی ها همینه (2072656) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۸:۱۴:۵۰
باید بپذیرید دوستان که خیلی از این خودکشی ها به خاطر مسائل مالی نیست . بلکه بیشتر مسائل روانی و اجتماعییه که باید بررسی دقیقتر بشن چی میشه که یه دختر یا پسر وقتی به به اصطلاح عشقش نمیرسه فک میکنه حق داره خودشو بکشه . اینا باید بررسی بشه (2072678) (alef-13)
 
بیات
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۹:۳۹:۴۴
الف ول نکن این یک مورد همینطور ادامه بده تا نتیجه بگیری چیه این مسئولین پوست کلفت شدن باید پوستشون رو ببری (2072757) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۹:۴۸:۴۴
بیشتر خودکشی ها در طبقه ضعیف و اقشار ضعیف و به خصوص زنان- خودسوزی زنان در روستاها- اتفاق می افتد. دلیل اقتصادی یعنی قربانیان در این اقشار بیشتر یافت می شوند. علمی ثابت شده. (2072767) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۲۰:۳۲:۵۷
دولتمردان ما نمیخواهند این مشکل برطرف بشه واین آمار کسانی است که مرهاند آنان که هنوز دارند نفسهای آخر را میکشند را دریابید وقتی جوانی پاک وبه دور از هر شیله پیله در شهرستان راضی به کار ماهیانه باحقوق 500تومان میشه وکار گیر نمیاد ومیگه به خدا اگر دولت روی سرم اسلحه بگذارد وبگوید بین مرگ وازدواج یکی را انتخاب کن قطعا مرگ را ترجیح میدهم اینهم خودکشی کرده ولی هنوز نمرده اگر میخواهند این مشکل حل شود بدون دوربین بیایند وبا جوانان رو در رو صحبت کنند ببینند مشکل چیه چرا همیشه با دوربین سراغ جوانان میروید وآنان برای درد دل در معذوریت قرار میگیرند (2072827) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۲۲:۰۲:۱۲
خود کشی در ایران عزیز ما به معنی خلاص شدن از نداری و بد بختی و پارتی بازی و بیکاری و طبقه بندی اجتماعی و ... است (2073013) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۲۲:۰۲:۴۱
خود کشی در ایران عزیز ما به معنی خلاص شدن از نداری و بد بختی و پارتی بازی و بیکاری و طبقه بندی اجتماعی و ... است پس با این اوصاف عملی بس خدا پسندانه است (2073015) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۲۳:۱۷:۴۸
در کشور ما 90 درصد خودکشیها عامل اقتصادی داره 10درصد هم عوامل دیگه مثل مسائل ناموسی و ... (2073142) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۲۳:۲۳:۰۵
این دستفروشی که خودکشی کرده صد شرف داره به خیلی از ما که عملا هیچ قاعده و قانونی رو تو معادلات اقتصادیمون رعایت نمیکنیم مال حرام در اوردن شده زرنگی مال حلال که کان لم یکن شده دست دولت تو جیب ملته دست ملت هم تو جیب همدیگس خیلی از مدیرانم دستشون تو جیب دولته هممون به فکر کلاه گذاشتن سر همدیگه ایم خدا به دادمون برسه... (2073153) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۲۳:۲۷:۲۸
جوان با استعداد و باهوش وقتی مدیر خرفت و نادانی را می بیند که بناحق برصندلی ریاست نشسته وصاحب همه چیز شده وبه او فخر می فروشدوبی عدالتی را تامغز استخوان حس می کند برسر دوراهی می ماند یا نسخه حیات اورا باید بپیچد که معمولا این کار را نمی کند یا به حیات خود پایان می دهد که شاهد این ظلم نباشد خلاصه تحقیری که دختران وپسران این مرز وبوم از جهات مختلف متحمل می شوند زمینه روانی خودکشی رادرآنها فراهم می کند (2073160) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۰۰:۲۴:۱۱
همان‌گونه که باید چشمانتان را روی کرسنت و توافق‌نامه ژنو ببندید?!!! این دیگر ناشیانه ترین وضع جو سازی است ها... چه ربطی دارد؟! کی گفته چشمتان را به روی آن دو ببندید؟!!! (2073272) (alef-13)
 
امید
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۰۰:۴۲:۲۲
سال56 برادرم سربازیش که تموم شد کارگر فضای سبز شد با چندرغازی حقوق ماهیانه سال بعد یک اطاق توی هاشمی اجاره کرد وازدواج کرد. چرا برای اینکه اونموقع کسی نمیدونست تورم خوردنیه یا پوشیدنی الان هرچی جمع کنی تورم اونو میبلعه زندگی شده مثل بالا رفتن از شیب 80درجه (2073296) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۰۱:۰۶:۴۵
دوستان، دلایل خودکشی بسیار متنوع و موضوعی بسیار پیچیده است. آیا کسی که جاسوس است و در معرض دستگیری و لو رفتن اطلاعات و همکارانش و طبق دستور سازمانش در چنین شرایطی موظف به خودکشی با سیانور است، یا کسی که دچار جنون جوانی است و هذیان این را دارد که عیس ابن مریم است و باید خود را دار بزند تا بشریت را نجات بدهد، کسی که دچار اختلال شخصیت مرزی یا دچار اختلال کنترل تکانه پرخاشگری است و دست به خودکشی می زند، کسی که دچار بیماری سخت و لاعلاج است ، کسی که معتاد پیشرفته و مرحله سوم است و دست به خودکشی می زند، کسی که دارای ژن خودکشی است و یا ژنتیکی افسردگی دارد و دست به خودکشی می زند، با کسی که به علت ورشکستگی ، فقر مالی، اختلافات خانوادگی ، .... همه را با یک نسخه باید پیشگیری و درمان کرد. قطعاً نه. لطفاً در برخورد با این معضل که متأسفانه یک علامت بسیار بدی است که نشان می دهد، مشکلات اجتماعی انباشته شده, زیاد است، ساده انگارانه و اینکه باید پارک بسازیم تا جوانها در آن شاد باشند یا باید پول و کار به مردم بدهیم تا زندگی راحت داشته باشند، برخورد نکنیم.
البته من به همه دلایل ارائه شده احترام می گذارم و یکی از دلایل می باشد ، ولی یکی از هزاران دلیل. در شهر من, در قبل از انقلاب و دوره انقلاب و دوره جنگ، نه کار بود، نه رفاه بود، نه تفریح ، نه تحصیلات دانشگاهی و البته نه اعتیاد و صد البته، نه خودکشی. الآن کار هست، پول هست، رفاه نسبی هست و البته اعتیاد، و صد البته هر سال چندین نفر که معمولاً جوان هستند خودکشی می کنند.
باید یادآوری کنم، آمار خودکشی به هیچ عنوان در هیچ جای دنیا و البته در کشور ما دقیق نیست. چون اولاً مسئولین خوش ندارند که آمار واقعی را ارئه نمایند و ثانیاً آمار مرگ ناشی از خودکشی فقط شامل مواردی می شود که در خودکشی بودن مرگ شک و شبهه ای نیست. بدیهی است در بسیار از موارد مرگ ناشی از خودکشی است ولی در آمار گروه علل دیگر مرگ ثبت می شود. کسی که می خواهد خودکشی کند و در ضمن آبروی خود و خانواده اش حفظ شود. مثلاً جوانی که با وسیله نقیله با سرعت بالا خود را به دره پرت می کند تا کشته شود و کارگری که در کارخانه به عمد خود را به چرخهای و تسمه های کارخانه می سپارد تا کشته شود، کارگر ساختمانی که خود را به عمد از چوب بست به پایین پرت می کند تا کشته شود، کسی که به کوه می رود و به عمد خود را از صخره ای پرت می کند تا کشته شود، در برسی صحنه نحوه فوت را سرعت زیاد و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه، حادثه کار یا حادثه سقوط از کوه ثبت می شود، در صورتی که همه این موارد طبق تعریف باید در خودکشی ثبت شود.
من در خصوص آمار پایین موارد در اوایل انقلاب ، فکر می کنم به این علت بود که افراد بسیار امیدوار و با انگیزه بودند. اعتقادات مذهبی در جامعه به طور ریشه ای و عمیق در مردم وجود داشت. افراد جامعه بسیار با هم مهربان و از فقیر بودن احساس خفت و خاری نداشتند و حتی اغنیا لباس فقرا می پوشیدند تا خود را در گروه مستضعفین جا بزنند. آزادی بیان و داشتن فعالیت آزاد اجتماعی و داشتن افق روشنی برای پیشرفت اجتماعی و اقتصادی و سیاسی وجود داشت. متأسفانه بسیاری از این چیزها از جامعه رخت بر بسته است. به هم ریختگی جامعه از نظر اقتصادی و جابجایی های بسیار نامتناسب در طبقه اقتصادی افراد جامعه، ضعیف شدن بنیان های اعتقادی، لوکس گرایی و به رخ کشیدن ثروت، به جای شرافت انسانی انسان، عدم وجود آینده روشن و چشم انداز مشخص برای پیشرفت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی،وارد آوردن استرس از طرف دولتمردان به افراد جامعه به علت سوء مدیریت، همه از عوامل است. مثلاً تا پنج سال قبل، مسئله ای به نام یارانه نقدی وجود نداشت. ولی از زمانی که این موضوع فتح باب شده تا امروز استرس بسیار زیادی به کل افراد جامعه دائم وارد می شود. استرس ثبت نام. استرس ارائه اطلاعات شخصی، استرس انصراف، استرس خوشه بندی، استرس ... به طوری که این یارانه در مجموع به جای اینکه کمکی به مردم باشد، سرباری شده بر سایر بارهای دوش مردم. پایان کلام اینکه موضوع خودکشی همه جانبه باید نگریسته شود و هم مردم و هم مسئولین و علمای دینی و دانشمندان علل آن را ریشه ای یافته و نسبت به حل آن اقدام نمایند که به نظر می رسد زنگ های خطر به صدا در آمده است. (2073314) (alef-13)
 
سینا
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۰۱:۵۰:۵۲
مگه مسئولین ما به چنین چیزهایی هم واکنش نشون میدن؟

کار همین دو نفر بچه 19 ساله هم که توی هواپیمای مالزیایی بودند دست کم از

خود کشی نداشت ولی برای مسئولین ما این موضوع خیلی عادی شده.

یعنی مسئولین ما باور دارند که یه جوان 19 ساله کارش در اینجا به بن بست میرسه

و خیلی عادی هست که خودش رو به آب و آتیش بزنه و سر از مهلکه چنین

سفرهای مخاطره آمیزی بزنه. (2073364) (alef-13)
 
سینا
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۰۱:۵۱:۵۳
صدها خودکشی رخ میده ولی منعکس نمیشه (2073365) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۰۸:۱۴:۰۴
ضعیف شدن اعتقادات مذهبى (2073476) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۰۸:۳۴:۱۵
برای یک کشوراسلامی آماربالایی است وقابل تامل ایکاش بجای متهم کردن یکدیگرودوره گذارتعریف کردن وتوجیه کردن وگناه راگردن باورهاانداختن مسئله دقیق تحلیل شودو آسیب شناسی شودودرراستای کاهش آمارراهکارارائه شود. (2073506) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۰۸:۴۲:۴۴
فقر و فقر و فقر و تفاوت و تبعیض تحقیر توسط مدیران و نداری و عدم رسیدگی به دزدان و پروار کردن امثال بابک زنجانی وووو......... علت خودکشی است (2073524) (alef-13)
 
سیامک
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۰۸:۴۸:۲۵
اگه به نمودار نگاه کنی سال 88 و92 که انگیزه تغییر وجود داشت امار خودکشی کمتر از سالهای دیگر است فضای باز وازاد هم امید به زنگی ایجاد میکنه هم اقتصاد شکوفا میشه وخودکشی بالطبع کم میشه (2073532) (alef-13)
 
جمال
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۰۹:۰۳:۳۱
كشور ما با اين ثروت عظيم نفت و گاز بايد الان جزو مرفه ترين كشورهاي جهان مي بود ولي عدم مديريت صحيح مسولان باعث اين امر شده است وقتي در مراكزدولتي رابطه و باند بازي عامل گرفتن پست و مقام است افراد كاردان دلسرد شده و تن به كار نخواهند داد و اين دور باطل همچنان ادامه پيدا خواهد كرد نتيجه آن هم خودكشي جوانان مظلوم كشور عزيزمان خواهد شد (2073567) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۰۹:۱۵:۱۸
آمارتون اشتباهه ما فقط تو بیمارستان افضلی کرمان شبانه روزی 18 تا 25 مورد خودکشی داریم (2073578) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۱۰:۵۱:۳۱
لطفا يك گزارش هم درباره خودسوزي در ايران بخصوص در مورد خانمها تهيه نماييد (2073792) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۱۱:۱۹:۳۸
کاش یکی باشه امار واقعی خودکشی در شهر ایلام اعلام کنه این شهر 200هزار نفری در 24 ساعت بیش از 10نفر خودکش داره چه جور امار کل کشور 11 نفره (2073850) (alef-13)
 
ب
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۱۲:۵۷:۵۹
متاسفم برای این اخبار مزخرفتون شما باعث یاسو ناامیدی تو کشورید
حالم از این سایت بهم میخوره (2074113) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۱۶:۱۲:۴۲
دلیل اصلی اقتصادی است که شامل بیکاری، گرانی، تبعیض و ... می شود (2074677) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۰:۵۶:۵۹
چه همه صاحب نظر داریم اوه اوه !!!
آمارتون ولی اشتباهه. خیلی از بیمارستان ها در هر شب مواردی از خودکشی هست. این رو می تونید از کارکنانش بپرسید. تعداد خودکشی بخصوص در شهرهای بزرگ بسیار بالاست.
به طوری که فلاح از لندن هم نمی تونه همچین آماری بده!!! (2076125) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۸:۰۱:۲۲
برادر من دو دختر لیسانس و فوق لیسانس و یک پسره لیسانس با خرج بالای دانشگاه آزاد..حالا همه بر دلش نشسته اند نه کاری و نه باری ...دعا می کنم بچه ها افسرده نشوند..پدرشان که کاملا افسرده است خدا به خیر کند .... (2077659) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۵ ۰۳:۱۱:۵۸
روزی حداقل 1 سرباز وظیفه تو پادگان ها دست به خودکشی میزنه (2078333) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۵ ۲۳:۰۵:۲۵
با اين اوضاع اقتصادي ، كار درستي انجام داده اند (2080039) (alef-13)
 
حسینی
۱۳۹۳-۰۱-۲۵ ۱۲:۱۸:۲۴
البته برای سرباز ها گزارش خود کشی نمی نویسند یکی از بستگان نزدیک من در پادگان شیراز چند سال پیش خود کشی کرد اما گزارش فوت بر اثر حادثه براش نوشتند و الان هم ماهیانه حقوق اندکی به والدینش میدن
در جامعه هم خیلی از خود کشی ها را به دلایل استفاده از بیمه و موارد دیگری که با خودکشی باطل میشه تو گزارش ها خود کشی نمی نویسن
بنا بر این آمار خیلی بیشتر از اینهاست (2078661) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۷:۰۲:۲۹
غافلی از آنچه هست اندر نهان . وانچه هم پیدابود کوری درآن آقا فرمودند ناگفتنی هارا که نباید گفت خیلی از گفتنی هارا هم نباید گفت یک عده اصلاکارشاناین است که حقایق را استتار کنند اینها کلاخودشانرا کشتند وزیر خاک کردند ناچارند روانشان را با موضوعات انحرافی تالیم بدهند اما آنرا که عیان است چه حاجت به بیان است اگر رسانه ها بجای پاچه خواری وخیانت به فرهنگ وتاریخ وتک تک آحاد جامعه بخاطر چندرغاز خیانت نمیکردند وسانسورشاهنشاهی را کنار میزدند وبه حکم وجدان انسانی ورسالت فرهنگی وشرافت شغلی دست از استتار وکفران حقایق برمی داشتند درست است مثل میلیونها جوان دختر وپسر تحصیل کرده بیکار می شدند ولی از خجالت وجدان وتاریخ وانسانیت خود آزاد می شدند ومسئولین نیز بجای اینکه بفکر جمع آوری درآمد های جنبی شان باشند ناچار به رفع معضلات یا کناره گیری می شدند .شما به آمارهای گذائی خودکشی اکتفا می کنید درحالیکه هرکس از خودش بپرسد آیا واقعا زنده است یا مرده ایم ولی جسمی وابزاری هستیم دردست دیگران آیا ما به میل خود زندگی می کنیم یا خوب خوب ما آنطورزندگی می کند که برایش خط ونشان کشیده اند ازپزشکان روان واعصاب بپرسند اوضاع از چه قراراست چنددرصدمعضلات منطقی وطبیعیست وچند درصد ناشی از مدیریت نظام وکشور .بله یک عده بظاهر زندگی میگنندودلخوش وراحتندوازدرد رنج بدور زیراسوارثروت وقدرتند ثروتمندان با ثروتشان ودولت هم با قدرتش جامعه را مثل پشه در تارهای عنکبوتی خود گیرانداخته ومی مکند تا به ثروتشان بیفزایند یا اسبشان را بتازند وچندروزه حکومتشان را طی کنند دولت خیلی زور بزند خودش را می تواند اداره کند کارمندانش را بدارد اگرهمه این دولتهافقط اینقدر شجاعت ازخودگذشتگی دیانت درایت وقدرت داشتند که بساط رشوههای کلان رااز رگهای حیات خود برمیداشتند میشد انتظاردیگرازشان داشت وقتی نمی توانند یا نمی خواهد نان همکاران خود را آجر نمایند دم از کدام دولت می زنید دزد را می سازند وزمینه دزدی را فراهم می کنند سرتقسیم یکیشان راضی نمی شود گوشه اش را بالا میزنند دادوفریاد وادزدا ووابیت المالا میزنند اصل مال که رفته سر بعدش هم باهم کنار می آیند وگرنه کدام بی سواد است که نداند علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد .شمافکرمی کنید برای چی هرروز مثل کاغذ موشک هوا می کنند خودشان بهتر میدانند فقط برای بالا بردن ابهتشان نزد مردم دربدر ستم کشیده ازرمق افتاده خودمان است وگرنه شناگریشان را قبلا نشان دادند حضرت امام را تنها گذاشتند تا مجبور شدجام زهر را نوشید حالاهم خدا بدادمان برسد پناه برخدا ازاین همه عوام فریبی (2113821) (alef-13)
 
یک نفر معمولی
۱۳۹۳-۰۳-۱۶ ۱۰:۲۳:۴۱
من یه جوون خیلی معمولی هستم. چند وتقیه مثل ایمیلتون به فکر خودکشی افتادم راستشو بخواهید واسه پیدا کردن همفکران و کمی راسخ تر شدنواسه خودکشی اینجا اومدم.
کار دارم یه کم هم سرمایه ولی بی همدمی، درد غربت ، کثافت کاری رویایی که واسه پول هر کاری می کنند حتی ضایع کردن حق کارمند و ارباب رجوع و ناتوانی من در مقابله، اشتباهات احمقانه ای که کردم، و تلاشهای بی فایده واسه رهایی از این مشکلات، مشکلات مادی که باعن می شه هر روز از اهدافم دورتر بشم، منو به این سمت سوق داده.
ضمن واسه مدافعان این سیستم حاکمه عرض کنم، من که مثل خیلی از شما گردن کافتا رو نمیشناسد ولی از اثرات افتضاحات می شه به استاد بودنشون در داغون کردن این مملکت بدشانس (که هر هزار سال یکبار شانس نمی یاره) دارند. (2185434) (alef-13)
 
سینا حیدری
۱۳۹۳-۰۴-۰۸ ۱۲:۰۵:۰۶
این زندگی من بهتر مرگ من باشه بابام پولدار ولی هیچ توجهی بهم نداره اصلا منو دوست ندارن میگن بمیری برام عروسی هیچ کاری برام نمیکنن فقط ادا پولدار شدنش میشه نه موتور برام میخره نه بهم ماشین میده من خودمو میکشم حلالم کنید (2228463) (alef-13)
 
مریم
۱۳۹۳-۰۵-۱۴ ۱۹:۰۶:۳۳
پيام روزنامه اسرار : با سلام
دیروز پیکر سومین جوان خودکشی کرده در روستای خسروجرد تشییع شد؟ علت چیست که در این روستا در دوماه 3 خودکشی اتفاق افتاده ؟ نبود کار؟ جوانان بیکار ؟ (2288627) (alef-10)
 
مجيد
۱۳۹۳-۰۶-۱۳ ۰۱:۳۷:۱۷
به همه هموطنان گلم فقط يه جمله ميگم وقتي شكست خورديد و نا اميد شديد مثل شيشه باشيد چون كه شيشه وقتي شكسته ميشود برنده تر و تيزترميشود.
فقط خدا. (2357829) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.