کد مطلب: 500417
مقایسه تندر ۹۰ و دنا: زیبای ایرانی یا زشت رومانی؟ +عکس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۱۹
مدتی هست یک خودروی جدید به جمع محصولات ایرانی اضافه شده که طرفداران خاص خود را دارد. دنا نام این خودرو بوده و اگر چه یک خودرو مانند سایر خودروهای ایرانی عرضه شده، اما چهره جدیدتر آن نسبت به سایر محصولات باعث جلب توجه بیشتری شده است.
به گزارش صبحانه،از سوی دیگر تندر ۹۰ نیز سالهاست عرضه میشود و استقبال بالای مردم از این خودروی نچندان زیبای مثلا فرانسوی باعث شده تا هر سال رشد قیمت داشته باشد. چیزی که در اینجا کاملا مشخص میشود وضع آشفته خودروسازی ایران است که باعث شده چنین محصولاتی بعنوان برترینهای ایران معرفی شوند. دنا محصول جدید ایرانخودرو، پلتفرم مشترکی با سمند دارد و به همین دلیل میتوان آن را سمند فیسلیفت دانست.این خودرو که قرار بود با قیمتی مناسب جایگزین سمند و پژو ۴۰۵ شود اکنون قیمتی بالاتر از این خودروهای دارد و محصولات یاد شده نیز با جدیت تمام تولید میشوند و هیچ اثری از تغییر سیاست در عرضه دیده نمیشود. تندر ۹۰ محصول داچیا رومانی است که باهدف تولید یک محصول اقتصادی و ارزان قیمت، طراحی شد و هیچگاه فکر نمیکرد که در ایران به محصولی تبدیل شود که چنین جایگاهی برای آن قائل باشند و بهنوعی خودروی قشر متوسط جامعه محسوب شود. نسلهای جدید این خودرو مدتهاست که از سوی رنو و داچیا معرفی شده ولی در ایران مونتاژ مدل مربوط به سالهای ۱۹۹۹-۲۰۰۰، همچنان با قدرت دنبال میشود.
طراحی
دنا اگر چه یک خودروی آشنا برای ایرانیها است اما از چهره بروزتری نسبت به تندر ۹۰ بهره میبرد. پلتفرم بدنه، چراغهای جلو و عقب، بدنه عضلانیتر و جلوپنجره بزرگ و زیباتر باعث شده تا تندر ۹۰ در مقابل دنا حرفی برای گفتن نداشته باشد. وقتی که این ۲ محصول را در کنار هم قرار میدهیم و از جلو به آنها نگاه میکنیم، کاملا میتوان فهمید کدام خودرو زیباتر است. البته در مدل جدید این خودرو با نام دناپلاس، ایرانخودرو ضعفهای ظاهری این خودرو را کمی برطرف کرده است. دنا چهرهای اسپرت را بهنمایش میگذارد که جوانان بدون شک بیشتر از تندر ۹۰ جذب آن خواهند شد.
طراحی داخلی و متریال
علاقه ایرانخودرو به طراحی داخلی سوناتا باعث شده تا دنا نیز در بخش داشبور شباهت زیادی به این محصول هیوندایی داشته باشد. زمانی که درب این خودرو را باز میکنید طراحی داخلی آن از هر محصول ایرانی که تابهحال دیدهاید بهتر است. بخشهای چوبی رنگ در داخل کابین به زیبایی آن افزوده و صفحه کیلومتر ۲ تکه اسپرت، همه چیز را تکمیل کرده است. در مقابل اما تندر ۹۰ به هیچ وجه از طراحی خوبی بهره نمیبرد و نمیتوان از داشبورد این خودرو لذت برد چرا که کاملا تکراری، زشت و قدیمی طراحی شده است.
اصلا تندر ۹۰ از لحاظ فضای داخلی در مقابل دنا حرفی برای گفتن ندارد و نمیتوان این خودرو را با دنا مقایسه کرد. از لحاظ متریال داخلی نیز هر ۲ محصول از کابین پلاستیکی خشک بهره میبرند که سرنشینان حس خوبی نخواهند داشت.
پیشرانه
دنا در قلب خود همان پیشرانههای EF7 را دارد که حجم آن 1646سیسی است و میتواند ۱۱۵ اسببخار قدرت و ۱۵۵ نیوتنمتر گشتاور را تولید کند. این موتور در سمند نیز بکار گرفته شده و هزینه بالای تعمیر و نگهداری آن بر کسی پوشیده نیست و همه میدانند که این موتورها هزینه بالایی دارند. در مقابل تندر ۹۰ از یک پیشرانه 1600 سیسی ۱۰۵ اسب بخاری بهره میبرد که شتاب آن طرفداران زیادی دارد. عملکرد و شتاب تندر ۹۰ را میتوان بیشتر از پیشرانه دنا دوست داشت. مصرف سوخت ۶.۹ لیتری تندر ۹۰ در مقابل ۷.۴ لیتری دنا نشان میدهد که از لحاظ مصرف سوخت نیز تندر ۹۰ شرایط بهتری دارد.
تجهیزات و ایمنی
دنا از تجهیزات نسبتا کاملی بهره میبرد که میتواند با رقبای چینی براحتی مقایسه شود اما تندر 90 در این بخش شکست خواهد خورد چرا که اصلا تجهیزات خوبی ندارد. لیست برترین تجهیزات دنا به شرح زیر است:
- مجهز به سامانه کروز کنترل
سامانه کمک پارک عقب
برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس
قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق
رادیوپخش با مانیتور تصویری بزرگ و قابلیت پخش فایلهای صوتی و تصویری
دارای قابلیت استفاده از سیستم ناوبری (رهیاب)
غربیلک فرمان مجهز به دکمه های کنترل سیستم صوتی، هندزفی موبایل و کروز کنترل
آینه های جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک
سیستم پاسخگویی به تلفن همراه (هندزفری موبایل(
جابجاییهای صندلیهای راننده و سرنشین جلو بصورت کاملا برقی
مجهز به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک
۲ کیسه هوا
تجهیزات تندر ۹۰ نیز به این شرح است:
- کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
ABS دارای ۴ کاناله به همراه EBD
سامانه ضد سرقت ،قفل مرکزی با ریموت رادیویی
سیستم تهویه مطبوع کنترل دستی
رادیو CD به همراه MP3 به همراه ۴ بلند گو
آیینه های جانبی به همراه تنظیم برقی
بالابر شیشه های جلو و عقب برقی
از لحاظ ایمنی تندر ۹۰ توانسته است 3 ستاره ایمنی از موسسه استاندارد اروپا دریافت کند در حالی که دنا چنین شرایطی را ندارد ولی بنظر نمیرسد از لحاظ ایمنی چیزی کمتر از تندر ۹۰ داشته باشد. ضریب اطمینان ترمزهای دنا بسیار خوب است ولی ایمنی تندر ۹۰ بهحدی خوب بوده است که نظر مردم را جلب کند.
قیمت
دنا با گیربکس دستی با قیمت ۴۳ میلیون تومان از سوی ایرانخودرو به فروش میرسد در صورتی که سایپا تندر ۹۰ را با قیمت ۳۹ میلیون تومان میفروشد. در گران بودن هر ۲ محصول شکی نیست اما دنا ارزش پرداخت ۴ میلیون تومان بیشتر را دارد چرا که امکانات و زیبایی بیشتری را ارائه میکند.
مزایا و معایب
در پایان این مقاله مزایا و معایب این ۲ خودرو را در کنار هم قرار دادیم تا شما بهتر با نقاط ضعف و قدرت هر ۲ محصول آشنا شوید.
مزایا |
تندر۹۰ |
دنا |
موتور خوب و قدرتمند
مصرف سوخت کم
استهلاک پایین
ایمنی خوب |
طراحی مناسب
تجهیزات خوب
سیستم ترمز قوی
هندلینگ خوب |
معایب |
تندر ۹۰ |
دنا |
میدان دید عقب محدود
سیستم صوتی ضعیف
صندلی های ناراحت و اذیت کننده
طراحی داخلی و خارجی نا امید کننده
لوازم یدکی گران
امکانات رفاهی کم |
موتور پر صدا
هزینه بالای تعمیرات
تعلیق نهچندان نرم
کیفیت مونتاژ پایین |
کلمات کلیدی : خودرو ، تندر 90 ، دنا
خودرو ایران خودرو قابل اعتماد نیست و همیشه خراب است. (4513193) (alef-11)
دنا کجاش زیباس فقط میشه با سمند مقایسش کرد (4513269) (alef-11)
سمند زیباتر از دناست و اجزای طراحی متناسب و معقول طراحی شده اند.
دنا انگار کاردستی مقوایی یک بچه مدرسه ای است! (4513284) (alef-11)
دیگه از تندر نود به طرز واضحی خیلی بهتره (4513330) (alef-11)
مهندس
۱۳۹۶-۰۵-۱۹ ۱۴:۵۲:۳۵
بویژه درز های باز دنا که یک انگشت براحتی داخل ان میشود. (4513655) (alef-11)
عمرا دنا ندیده ای ظاهرا.یا این که حسود هرگز نیاسود. (4514171) (alef-11)
جلیلی
۱۳۹۶-۰۵-۱۹ ۲۳:۳۱:۳۱
دنا ماشین بسیار خوبیه.از لحاظ شتاب هیچ ماشین ایرانی به گردش نمیرسه.از لحاظ مصرف سوخت از اکثر ماشین اای ایرانی کم مصرف تره.از لحاظ آپشن رتبه اول ماشین اای ایرانی رو داره.از لحاظ زیبایی داخل هم همینطور.از لحاظ فنی هم من از هرکس که دنا دلشته پرسیدم هیچکس ناراضی نبوده.ممکنه ال نود کمتر خراب بشه ولی وقتی بشه که میشه چند برابر دنا هزینه قطعات و تعمیر داره. (4514179) (alef-11)
شنیدن کی بود مانند دیدن !!! (4513272) (alef-11)
زیبای ایرانی !!!!
دنا مجاش قشنگه آخه، سر و ته اون با هم خواهی و هماهنگی هم نداره (4513302) (alef-11)
به عبارت بهتر ، در یک شرایط منسفانه ، هیچ کدام از این دو نباید اجازه تولید پیدا می کردند .
من نمی دانم چه دردی است که کره ای ها می توانند اما ما نمی توانیم ؟
حفظ غرور ملی به خرج مردم ؟ (4513311) (alef-11)
شرمنده نویسنده این مطلب ولی منکه 8 ساله ال نود دارم حاضر نیستم با یه صفر دنا عوضش کنم ... ال 90 حرف نداره . من ماشینهای زیادی داشتم ولی تو این رنج قیمت ماشینی با کیفیت ال 90 نمیبینم. (4513313) (alef-11)
تو ماشین سوار نشدی
ماشین های فرانسوی ماشین های بشدت منفوری در کل دنیا هستند و این اوج بیچارگی ماست که باید از یک خودرو بی کیفیت رده پایین مونتاژی فرانسوی اینجوری تعریف کنیم (4513626) (alef-11)
شما تا حالا کولر روشن کردی؟؟ماشین چنان میلرزه و بیجون میشه که دلت واسش میسوزه.شمد با ال نود پیچ تند رد کردی؟؟آدم فکر میکنه بالای ماشین یه ور میره پایینش یه ور دیگه. من دوسال ال نود داشتم.فروختم و الان ۴ ماهه دنا دارم.اصلا نرمی و زیبایی دنا یابل مقایسه با ال لگن نیست.منم تا سوار نشده بودم مثل شما فکر میکردم.پشت دنا بنشینید تا نظرتون عوض بشه. (4514185) (alef-11)
من با همه معایب و زشتی های ال 90 ، آن را بهتر از دنا می دانم که همان سمند فیس لیفت شده است. (4513345) (alef-11)
ولی تو این رنج قیمت منظورتون قیمت 8 سال پیشه دیگه آره اون رنج در اون سال خوبه (4513395) (alef-11)
من هشت سال ال نود داشتم عالی بود . یه چرخشو با ماشینای گروه پزو عوض نمیکردم . اخیرا فروختمش و تویوتا خریدم . (4513468) (alef-11)
من يك سال است كه دنا دارم و در مجموع از آن راضيم . بخصوص الان كه مدل سانروف دارش هم اومده اگر فكري به حال صداي موتورش بكنند به نظرم تا چند سال در اين قيمت رقيبي نخواهد داشت . (4513490) (alef-11)
محمدامین حیات مقدم
۱۳۹۶-۰۵-۱۹ ۱۲:۳۵:۰۳
واقعا خودروهای ساخت داخل بی کیفیت هستند و قیمت ایشان نیز فوق العاده گران است. (4513503) (alef-11)
داشبورد ال 90 شبیه مینی بوسهای دیزلی قدیمیه! به نظر من داشبورد محصولات خانواده پژو یا حتی تیبا از ال 90 بهتره. (4513582) (alef-11)
از همه مهمتر اینکه هر دو خودرو به نوعی کار افرین هستند یعنی بعد چند سال کلی مکانیک مشغول خواهند بود (4513584) (alef-11)
بهترین ماشین mvm x33 هست. حرف نداره. 5 ساله دارم کیف می کنم (4513592) (alef-11)
تندر 90 از همه جهت بر دنای ایران خودرو غلبه دارد (4513616) (alef-11)
هزینه تعمیرات موتور ال 90 با دنا یکیه
جفتش 16 سوپاپ هستند
تکنولوژی موتور ef7 پیشرفته تر و برای آلمانه (4513631) (alef-11)
سلام
دنا خودروئی بسیار زیبا همراه با موتور در واقع آلمانی حرف اول را در ایران میزند و همرده بهترین خودروهای خارجی است
زنده باد دنا (4513646) (alef-11)
جناب نویسنده بفرمان به ستاره های خود سازمان استاندارد به ماشین ها نگاهی بندازن. بعدشم این دو تا مگه تو یه کلاس ن؟ بهتر هم باشه دنا من ماشینی با اون عرض و طول رو نمیخوام (4513704) (alef-11)
بنده چند ساله که جفت این ماشینها را دارم. از نظر کیفیت سواری و راحتی دنا بسیار بهتره. تندر با وجودیکه کم امکاناته، اون امکانات موجودش رو خوب عرضه کرده
ضمنا حرفتون درباره پیشرانه ef7 خیلی قدیمیه. سری اول این موتور کمی مشکل داشت ولی سالهاست که موتور بسیار خوبیه. تا حالا سه تا داشته ام هیچ مشکلی نداشته اند (4513790) (alef-11)
alireza
۱۳۹۶-۰۵-۱۹ ۱۸:۱۸:۲۴
نویسنده مطلب ظاهرا علاقه زیادی به دنا داره. راستش تعمیرکارا که چیز دیگه میگن. من ۵ ساله ال نود رو اونم بصورت دست دوم خریدم و هنوز برای مشکل جدی به تعمیرگاه مراجعه نکردم. ال نود زشته ولی خرج روی دست ما نمیزاره (4513858) (alef-11)
مدیریت کشور طی سه دهه اخیر شکست همه جانبه در تمام عرصه ها است. از مونتاژکا ی تا اوضاع فرهنگی و فسادهای اقتصادی تا سیاست خارجی که اگر همین تدبیر دولت یازدهم هم نبود که وامصیبتا (4513951) (alef-11)
سلام
این مقاله خوب و عامه پسند هست ولی فنی نوشته نشده.مثلا نوشته ال 90 سه ستاره ایمنی دارد ولی به نظر میرسد دنا از نظر ایمنی چیزی از ال 90 کمتر ندارد. نویسنده عزیز : این حرف شما بر مبنای چه استدلالی نوشته شده؟ دنا در هیچ کجای دنیا تست ایمنی نداده و همه میدانند سمند که پدر دنا هستند ایمنی ضعیفی داره.
1- ایا دنا ارزش 43 میلیون تومان دارد؟ استهلاک بالا و مونتاژ ضعیف.
2- ایا ال 90 به همان بدی که شما میگویید هست؟
3- موتور ال 90 استهلاک پایینی داره و شرکت رنو از این موتور برای مگان هم استفاده کرده. ایا ادم عاقل ef7 بد با موتور ال 90 مقایسه میکنه؟
4- دنا فروش ماهیانه سه هزار ال چهار هزار داره ولی مجموع تولید ال 90 پارس خودرو و ایران خودرو ده هزار هست. ایا اگر دنا ماشین خوبیه چرا مشتریش یک سوم ال 90 هست؟
5- کی گفته دنا زیبای ایرانی هست. من هر وقت دنارو میبینم یاد سنجد میافتم با اون دهن گشادش. (4514070) (alef-11)
ساندرو که همان هاچ بک ال نود است گرپه قیگتش دارای حباب است ولی خیلی بهتر از دناست (4514155) (alef-11)
الان شما خودتون این قسمت معایب و مزایا رو بخونید. چطور خودتون از اینا به این نتیجه رسیدید که دنا بهتره؟ (4514157) (alef-11)
جلو پنجره سمند را با دربهای ۲۰۶ صندوق دار به هم وصل کردن بعد میگن ما ماشین جدید تولید کردیم .
اخه تا کی ؟
کشوری که موشک به فضا می فرسته که یک علم بسیار پیشرفته هست که خود از چند زیر شاخه فوق پیشرفته در ایرودینامیک و ....... هست چرا یک خودرو خوب نمی تواند تولید کند .
یا علوم فضایی مون واقعی نیست یا خودرو سازی مون واقعی هست . (4514297) (alef-13)