نظر منتشر شده
۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 351035
درباره یک وعده بسیار دور از دسترس
بخش تعاملی الف - علی امیری
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۳


اخیرا آقای روحانی سفری به استان سمنان نمود که اتفاقا ایشان و رئیس جمهور قبلی‌ هر دو از این خطه هستند و هر دوی آن ها به علاوه آقای هاشمی‌ و همه دولتمردان، همیشه از وعده انتقال آب دریای خزر یا خلیج فارس به دشت های مرکزی و کرمان یا سمنان صحبت می کنند و یک طرح قدیمی‌ مربوط به پنجاه سال پیش را مبنا وعده‌های خود قرار میدهند و البته همیشه در چند ده سال اخیر مقالاتی در حمایت از چنین پروژه یی می بینیم.

بدون اینکه خواسته باشم به این دوستان دولتمرد یا کارشناس جسارتی کرده باشم وقتی‌ این اخبار، وعده‌ها و مقالات به ظاهر علمی‌ را می‌خوانیم واقعاً با تمام وجود احساس ناامیدی و یاس به ما دست می دهد، یعنی هنوز در کشور من کسانی‌ هستند که چنین اعتقادی دارند و بدتر از آن ۱۳۰ نفر مشغول به آن می شوند و با بودجه چند میلیاردی، ۱۰ جلد گزارش و تحقیق ارائه می دهند که بله این طرح امکان پذیر است! فقط چند نکته:

۱- این دوستان فقط. فقط یکبار به خود زحمت داده‌اند که بدانند چرا برخی‌ مناطق دنیا خشک و کویر است؟!

۲- این دوستان یکبار از خود پرسیدند که چرا ساحل شرقی‌ دریا خزر یا اطراف خلیج فارس، یا سواحل دریای سرخ، یا سواحل جنوب مدیترنه در شمال افریقا، یا ساحل شرقی‌ شیلی در آمریکای جنوبی که با دریاها و اقیانوس‌ها در تماس تماس مستقیم هستند، چرا خشک‌ترین و بی‌باران‌ترین نقاط کره زمین هستند؟!. مگر دریا ندارند، مگر آب آبادانی نمی‌اورد؟!

۳- اطمینان دارم این کارشناسان هرگز حتی نشینیدند که ٔبر اساس مطالعات ناسا، خشکترین و کم باران‌ترین مناطق دنیا، ٔبر روی اقیانوس آرام جنوبی است! یعنی‌ اگر در آنجا خشکی بود، کم باران‌ترین نقطه خشکی زمین بود که بیابانهای استرالیا ادامه همان منطقه است.

۴- دوستان فقط کافیست یک مقدار کلیمتو لوژی واحد یک دانشگاه را بخوانید و متوجه بشوید که سیستم‌های پر فشار که بزرگترین آن در نیمکره جنوبی ٔبر روی همان اقیانوس آرام جنوبی و در نیمکره شمالی ٔبر روی خشکی ها همین صحرای بزرگ افریقا و شبه جزیره‌ عربستان است و دریا سرخ و خلیج فارس هم بخشی از آن و تا ایران و مرکز آسیا تحت عنوان کمربند بیابانی ادامه یافته، مسول اصلی‌ خشکسالی نواحی عظیمی‌ از دنیا هستند. اما چرا چنین است؟ به خاطر حرکت زمین به دور محور خود و میلیون ها سال طول می‌کشد که این سیستم‌های پر فشار و کم فشار جای خود را عوض کنند.

۵- یعنی اگر همه ایران مرکزی هم پر آب شود، باز سواحل آن خشکترین مناطق دنیا خواهد بود کما اینکه سواحل خلیج فارس و دریا سرخ خشکترین مناطق کره زمین است.

این از بحث علمی‌ دلیل بیهوده بودن این برنامه ها (اگر بتوان اسم آن را برنامه گذاشت و نه توهم علمی‌! که به درد فیلم سازهای علمی‌ تخیلی می‌خورد مانند فیلم ۲۰۱۲ و شکسته شدن پوسته کره زمین!)، اما بحث فنی‌:

۱- ابتدا باید گفت از نظر فنی‌ و مهندسی‌ همه چیز امکان دارد، حتی تراشیدن رشته کوه البرز. ولی‌ آیا مساله را حل می‌کند، بسیاری از همین دوستان کارشناس، می‌گویند اگر البرز نبود، ابرهای دریای خزر به داخل ایران مرکزی می‌آمدند و ایران مرکزی مانند کرانه دریای خزر آباد و جنگل میشد! این دوستان اصلا متوجه نیستند که تنها دلیل آبادی کرانه دریای خزر همین کوه‌ها است که به دلیل جریان باد از شمال، رطوبت خزر در ٔبر خورد با آنها به ارتفاعات بالاتر سوق پیدا می‌کند و در نتیجه تشکیل ابر می دهد، ولی‌ فقط این منطقه، و مثلأ کرانه شرقی‌ دریای خزر که کوهی نیست، این رطوبت در آسمان به دلیل همان سیستم مسلط پر فشار محو می شود و هرگز امکان تشکیل ابر و در نتیجه بارانی وجود ندارد. خلاصه اگر کوه البرز نبود، کرانه خزر چیزی شبیه کرانه خلیج فارس بود!

۲- در ثانی‌ وقتی‌ از امکان پذیر بودن پروژه‌ائ یی صحبت می شود نه تنها ابعاد مهندسی‌، بلکه ابعاد اقتصادی و هزینه نیز مهم است که در آنصورت فقط یک کلمه را به دوستان یادآوری باید کرد: بزرگراه تهران- شمال و یا تونل خرگوش دره در فاز ۳ آن!... دوستان شوخی‌ می فرمایند که با مثلأ ۱۰ میلیارد دلار یا ۲۰۰ میلیارد دلار امکان ساخت کانال های عظیم آب و حوضچه‌های آبی در ایران مرکزی وجود دارد، حتی اگر همه دانش فنی‌ و امکانات مهندسی‌ امروز دنیا آماده شود، این پروژه کانال آب ، ۱۰۰ سال دیگر هم تمام نمی‌شود. تونل مانش در زیر تنگه ۲۰ کیلومتری انگلیس و فرانسه، ۲۰ سال طول کشید تا بتوانند یک خط راه آهن را از عرض آن عبور دهند.

در پایان، به دنبال ثابت کردن غیر عملی‌ بودن این برنامه یا توهم علمی‌ بودن آن نیستیم که همانطور که گفته شد فقط با یک سوال که چرا کرانه خلیج فارس سبز و آباد نیست، پاسخ مشخص است و اگر مهندسی از روی خیر خواهی‌، ۵۰ سال پیش این پروژه را مطرح کرد، نه ماهواره یی بود و نه سیستم پر فشار و کم فشاری شناخته شده بود و احتمالا این مهندس هرگز به ساحل خلیج فارس سفر نکرده بوده است. ولی‌ مساله بزرگتر این است که هنوز ما در ایران کارشناسان و از آن بدتر دولتمردانی و از آن ناراحت کننده تر، انتظارات مردمی داریم که این چنین مسائلی‌ مورد بحث و صحبت و سخنرانی‌ ریاست جمهوری از آقای هاشمی‌، تا مدیر جهانی‌ و تا مدیر اعتدال داریم که وقت خود و کشور را برای این برنامه می گذارند و این همه دستگاه‌های کارشناسی کشور و وزرا و محیط زیست به آنها مشاوره نمی دهد، گویی که خود نیز به آن اعتقاد دارند.

شخصاً ایمان دارم این پروژه بزرگترین شاخص در صداقت و دانش محوری هر دولت و دولتمردان آن است به این معنی که هر مدیر و دلتمردی صحبت از انتقال آب شور دریای خزر و دریای عمان به ایران مرکزی و مثلأ سمنان و کرمان می‌کند، از دو حال خارج نیست، یا دانش ندارد، یا اینکه به دنبال استفاده تبلیغی و سرگرم کردن مردم است که در هر دو صورت مایه تاسف است.
۱۳۹۶/۰۵/۱۷ ۰۷:۲۹
 
۱۳۹۶/۰۵/۰۳ ۱۱:۱۷
 
۱۳۹۶/۰۴/۱۲ ۱۰:۵۲
 
۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ۱۰:۴۲
 
۱۳۹۶/۰۳/۱۶ ۰۴:۴۲
 
۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ۱۰:۴۴
 
۱۳۹۶/۰۱/۲۶ ۱۰:۴۲
 
۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ۰۸:۳۸
 
۱۳۹۵/۱۱/۱۱ ۰۷:۳۳
 
۱۳۹۵/۱۱/۰۴ ۱۰:۲۸
 
 
کلمات کلیدی : علی امیری
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۸ ۰۹:۱۸:۴۱
با تشکر از مقاله تخصصی و تحلیلی شما. (3688417) (alef-3)
 
شهاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۸ ۱۰:۴۱:۱۹
مقاله خوبی بود خوبه برای استحضار به ریس جمهور محترم داده شود (3688538) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۸ ۱۰:۵۶:۵۸
طرح دولت قبل رساند آب درياي خزر به دشت سمنان بود براي مصارف كشاورزي و ...
طرح اين دولت ساخت كريدور آبي است كه درياي خزر را به خليج فارس متصل كند!
در هيچ كدام از اين طرحها قرار نيست كه ابرهاي باران زا به جايي منتقل شوند يا در جايي متراكم شوند تا توليد آب كنند بلكه قرار است خود آب منتقل شود!!
حال شما دوباره بفرما كه از منظر علمي چه ميشود؟ (3688563) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۸ ۱۵:۵۸:۵۵
1-- برای اینکه بدانیم این پروژه چقدر خیالی و برای ایران ما اجراء ان تقریبا محال است لطفا مستند گونه هایی که در باره کانال پاناما ساخته شده است را به بینید .

2-- مطالب این مقاله کاملا درست است و مخصو صا در مورد سواحل بی اب علف حاشیه خلیج فارس و دریای عمان .

3 یکی از خشک ترین صحرا های جهان در کشور شیلی و در چند ده کیلومتری اقیانوس ارام قرار دارد که شاید هر چند سال یک بار هم رنگ ابر و یکی دو میلی متر باران را نمیبیند .

4 این ماجرا اب دریای مازندران و خلیج فارس به کویر از سال های قبل از انقلاب توسط شخصی به نام مهدس سرفراز غزنی در مجله شبه علمی انوقت به نام دانشمند با کشیدن چند تا خط خطی شروع شد و نمیدانم چرا بعد از انقلاب هرچند وقت یکبار از جانب بعضی از روسای محترم جمهور تکرار میشود .

5-- داشتن اب شیرین و گوارا حق هر ایرانی که در پهنه ایران زمین زندگی میکند میباشد ولیبا این طرح های خیالی نه تنها کسی به اب نمیرسد بلکه نیمچه جان اقتصاد مملکت هم در این راه از دست میرود و فقط یک مشت پیمانکار از خدا بی خبر که در پشت امثال این طرح ها خوابیده اند به نون و نوا میرسند .

6 خدایا چنان کن سر انجام کار تو خوشنود باشی و ملت رستگار . (3689234) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۸ ۱۹:۲۵:۲۳
البته تحلیل های شما جای سوال دارد مثلا در یکی از مقالات فرمودید که: قیمت نفت نمی تواند از حدود ۵۰ دلار پایین‌تر برود. مقاله ایران و قیمت نفت و این نشون میده به تفکر و مطالعه بیشتری نیاز هست (3689818) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۲-۱۹ ۰۲:۱۸:۱۶
چطور اب از مرکز کشور با دهها سد صدها کیلومتر دورتر منتقل بشه خوزستان گرم و خشک وپرتبخیر رتبه دوم برنجکاری و رتبه اول مصرف اب شیرین در صنعت بشه عادیه و مشکلی نیست
اتفاقا این صنعت کنار سواحل یک دروغ بزرگ بود و تا این استانها از ابشیرینکن دریا استفاده نکنن از توسعه صنعتی کنار دریا جلوگیری بشه
چون عملا رطوبت سنگین و گرما هزنیه اجداث بهره بردلری و تولید را بسیار سنگینتر میکنه (3690470) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۶-۰۵-۰۶ ۱۵:۲۹:۰۳
حالت خوبه شما؟ آب از خوزستان به جاهای دیگه منتقل شده نه برعکس (4492509) (alef-11)
 
دکترای کلیماتولوژی
Romania
۱۳۹۵-۰۲-۲۲ ۰۰:۴۰:۲۴
اگر این کانال برای کشتی رانی هم باشد اشتباه است چون یک صدم زمان و هزینه مورد نظر رو صرف راه آهن و جاده سازی از شمال به جنوب کنند صرفه ی اقتصادی اش بیشتر است (3698212) (alef-13)
 
نصرت
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۶-۰۵ ۱۹:۵۴:۵۲
با سلام
به نظر بنده اگر بشه خوب میشه هرچند خیلی دور از واقعیته!
فقط منافع مادی و زیست محیطی که نیست.بعضی وقتها یه تغییرات استراتژیکی است.مثلا اگه قابل کشتیرانی باشه،مراودات تجاری کشورهای حاشیه دریای خزر با سایر نقاط دنیا مخصوصا با چین و شرق آسیا از اینجا صورت میگیره.
عوارضی که از آن دریافت میشه و سیطره سیاسی ایران بیشتر میشه.
خود قراردادهای حمل و نقل با ایران باعث افزایش نفوذ ایران در منطقه میشه. (3904837) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.